Olen hyväntahtoinen ja rakastan ihmisiä lähtökohtaisesti. Mutta kun olen narsistien kanssa elänyt lapsuudessa, niin siinä on oma probleemansa. Minut painettiin siellä kotona jo todella alas.
Kaikki psykot ja narsistisia piirteitä omaavat näkee minussa sopivan hyväksikäytön kohteen. He tunnistavat minun heikkouteni ja oikein etsiytyvät kaltaiseni seuraan.
En ole tyhmä, mutten osaa tunnistaa ajoissa näitä erilaisia narsisteja. Niitä on ollut duunikavereissa, "ystävissä" ja pitemmissä parisuhteissa.
Nykyään lähinnä kaverisuhteissa kohdannut ja ovat olleet naisia, kuten itsekin olen. Yhteistä näille on ollut se, että ovat saaneet alkuun minut tuntemaan itseni tärkeäksi ja rakastetuksi. Ja juuri he ovat niitä oikeita ystäviä minulle.
Jossain vaiheessa olen sitten saanut karun herätyksen, kun huomaan "ystävän" kylmyyden ja että rajojani on pahasti ylitetty. Aina tuntuu yhtä pahalta pettyä ihmisiin.
Olen myös huomannut sen itsestäni, että olen kaivannut sellaista seuraa, joka ei ole liian kiinnostunut minun elämästäni, koska olen niin hukassa ollut itseltäni. Mielummin olen kääntänyt huomioni toisten ongelmiin, sivuuttaen itseni.
Nyt sitten olen alkanut välittämään itsestäni enemmän ja alkanut vetämään rajoja. Ja yrittänyt keskittyä omaan hyvinvointiini. Viimeinen narsistinen "ystävyyssuhde" päättyi juuri, minun toimestani.
Kaveri ylitti rajani oikein pahasti ja kusetti minua. Ei ollut mistään isosta rahasta kyse, mutta kuitenkin näin väärää toimintaa. Sillä tavoin, että tajusin ettei ystävä noin toimi. Ja se sattuu kun itse on tehnyt parhaansa, ollakseen hyvä ystävä ja toinen katsoo vain, mitä saa minusta irti. Säälillä vetosi minun vääristyneisiin empatian tunteisiini.
Yritin myös keskustella tämän viimeisen kohdalla, mutta siirsi kaiken vastuun asioiden kulusta minulle itselleni. Hän ei ollut toiminut "tarkoituksellisen väärin minua kohtaan", kuten sen itse ilmaisi. Ja "en jatka keskustelua, kun sinä loukkaannut nyt kaikesta".
Ja se menee aina saman kaavan mukaan. Vain minussa on vikaa, kun nostan kissan pöydälle. Keskustelu on aivan turhaa, koska keskustelukumppanista puuttuu jotain olennaista.
Näissä tilanteissa muistuu mieleen lapsuusmuistot, aina minussa oli vikaa, ei koskaan äidissä tai sisaressani. Olen joutunut lapsesta asti selviytymään lähes omillani.
Kiinnyn liian herkästi ihmisiin
5
214
Vastaukset
- Anonyymi
Ala tutustumaan omaan itseesi. Mistä se johtuu, että kiinnyt liikaa muihin ?
Sekin on jonkinlaista riippuvuutta, jonka taustalta voi löytyä erilaisia syitä.
Miten on itsetuntosi laita ? Haluatko kovasti kelvata muille, tulla hyväksytyksi, miellyttää muita, jotta tuntisit olevasi tykätty, jne. ?
Vaikka olisi vaikeaa muiden ihmisten kanssa, ja luulisi, että se johtuu heistä, on aina hyvä alkaa tarkastelemaan myös itseään.
Toisia ihmisiä ei voi muuttaa, mutta itseään voi.
Olen myös huomannut sen, että narsisteilla on joku outo " tutka ", tunnistavat herkemmän ja heikomman ihmisen, ja alkavat lähestyä. Esim. parisuhdetta ajatellen tämä pitää paikkansa, narsisti näkee toisesta ihmisestä sen herkkyyden, ja käyttää tietenkin tilaisuuden hyväkseen.
Toki on paljon itsestäkin kiinni, jääkö sellaiseen ihmissuhteeseen, vai ei. Aina voi lähteä pois ihmissuhteesta, jos itsellä ei ole hyvä olla. Koskee siis kaikkia ihmissuhteita, ei ainoastaan parisuhteita. - Anonyymi
Tuosta itsetunnosta kun sanoit. Todellakin olen kokenut rajua fyysistä ja henkistä väkivaltaa lapsuudessani ja nuoruudessani. Niin en voi oikeastaan edes puhua mistään itsetunnosta. Liisa Keltikangas-Järvisen on sanonut :"Huono itsetunto ei muutu hyväksi, mutta huononkin itsetunnon kanssa voi oppia elämään."
Itse taas uskon siihen, että tiettyjen harjoitteiden avulla voi hieman kohottaa omaa itsetuntoaan. Esimerkiksi alkuun olemalla tarkka omista rajoistaan, eikä päästää enää ketään niitä rikkomaan. Ja juuri tuolla tavoin kuten sanoitkin, että lähtee tutustumaan siihen omaan itseensä ja ymmärtää olevansa kaiken rakkauden arvoinen. Kyllä minä olen jo sillä tiellä, en roiku kenessäkään, puhun suoraan ja kestän siitä koituvan mahdollisen hylkäämisen. Miellyttämisen tai myötäilyn tielle en enää lähde. Minua on jotkut kuvanneet myös rohkeaksi, mutta siihen en kyllä täysin yhdy. Kilpailen asioista vain itseni kanssa, eikä kukaan toinen näe minun sisäisen maailmani kokemukseen.
Mutta siis tuossa kertomassani tapauksessa kaverin kanssa, koin tämän hänen hyväksikäytön näin räikeästi ensimmäistä kertaa. Ollaan sentään jo jonkun vuoden tunnettu. Olen minä kyllä aiemmin huomannut hänen puoleltaan sellaista kunnioituksen puutetta. Mutta tämänkertainen oli se päätepiste. Siitä ei ole enää paluuta.
Lähinnä mietin, miten ihmisestä voi edes tietää kun tutustuu, millainen hän perimmältään on? Ja kuinka turvallista on uusissa ihmissuhteissa avautua asioistaan, ettei niitä käytetä missään tilanteessa itseäni vastaan?
Sellaisen päätöksen tein, että en etsi uusia ihmisiä elämääni, vaan lähden syventämään niitä jo olemassa olevia ihmissuhteita. Ihmisiin, joiden tiedän olevan hyväntahtoisia. Enkä päästä liian äkkiä toisia lähelle. Eikä aikuiseen ihmissuhteeseen kuulu edes sellainen riippuvainen hengailu, jossa toinen ottaa valtaa toisesta. ap- Anonyymi
Siis vastaus oli sinulle 19:34:36. Ja kiitos vastauksestasi!
- Anonyymi
Narsistilla on - ehkä häneltä itseltäänkin piilossa - vielä huonompi itsetunto. Tutkailee sitten ympäristöään löytääkseen merkkejä siitä, mikä itseä alitajuisesti vaivaa. Jos ei löydä toista nassea, niin kyseessä on erehdys.
- Anonyymi
Sananlaskut 18:24:
"Häviökseen mies on monien ystävä, mutta on myös ystäviä, veljiäkin uskollisempia."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1013701
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se472640- 1142472
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣401974Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu291727Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et221531- 271522
- 221328
Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?701265Olikohan se
Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi81261