Ohjainkaakeria pyöränraatoon

Anonyymi-ap

Kyseli vuosia seisseen pyörän rataspakasta muutama päivänsitten ja sen sainkin irti ja uudet tilauksessa. Pyörät pyörii hyvin!

Ohjaus näyttää myös ottaneen itseensä. Kankea toiseen suuntaan, toiseen suuntaan suorastaan takeltelee. Siellä lienee jotain hajonnut. Ymmärtääkseni siellä on iso rivi laakereita molemmin puolin. Onko vaativa reippaasti ja onko kallis, vaatiiko erikoistyökaluja, heitänkö rungon kierrätykseen?

17

249

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voihan kaakeri.
      Osta nyt jo lopultakin se uusi pyörä. Vaikka zähköavusteinen.

    • Anonyymi

      Onko pyörässäsi AHead ohjainlaakeri, eli kierteetön? AHead'ssä käytetään semi-Integrated ohjainlaakeria. Helppo vaihtaa. Maksaa muutaman kympin. Ohjainkannatin ensi irti. Muut osat irtoavat nostamalla. Vanha laakeripohja kammetaan meisselillä irti. Uuden ohjainlaakerin pohjan asentamista varten lankunpätkää porataan kaulaputkeen jämptisti sopiva reikä. Haarukka lattialla makaamaan ja lankunpätkää vasaralla naputtelemalla laakeripohja alas ja paikoilleen. Pitää vain katsoa, että asettaa laakerin osat oikeassa järjestyksessä. Eli laakeripakkaus pitää avata rauhallisesti ja ajatuksella, näin järjestys säilyy. Käpy on luutavasti jo kaulaputkessa.

      • Anonyymi

        Voitele uusi ohjainlaakeri hyvänlaatuisella rasvalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitele uusi ohjainlaakeri hyvänlaatuisella rasvalla

        Ohjainlaakerit ovat eri korkoisia, Voi tarvita spacereita eli täyterinkuloita.


    • Anonyymi

      Laita ehjä pressu fillarin päälle kun jää talvisäilytykseen mökin seinää vasten.

    • Anonyymi

      Taitaapi ohjainlaakereita olla aikatavalla paljon erilaisia. Otat vanhat pois ja otat malliksi pyöräliikeeseen. Ei varmaankaan paljon kustanna.
      Pyörissä on kahta päätyyppiä laakereissa: Perinteinen kierteellinen haarukkaputki ja se jo mainittu Ahead eli kierteetön haarukkaputki.

      • Anonyymi

        Tässä mielestäni Ahead.

        Ei jää ulos makaamaan enää kun laitan kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä mielestäni Ahead.

        Ei jää ulos makaamaan enää kun laitan kuntoon.

        Pitää tarkkaa katsoa, niin että saa sopivan ohjainlaakerin. Aheadia on sekä integroituna että semi-integroituna. Osassa rungoista on emäputkessa itsessään laakerikupit ja toisiin tulee taasen erilliset, emäputkeen puristattavat laakerikupit.


    • Anonyymi

      Putsaus ja reilusti vaseliinia.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä (jos osat näyttävät ehjiltä).


    • Anonyymi

      Todennäköisesti ohjainlaakeri on halpamallia, ja laakerikuulat ovat ohuissa peltikehissä. Kehät ovat syöpyneet risoiksi.

      • Anonyymi

        Vaikka rattaiden ja ketjujen vaihto sujuisikin, niin tässä voisi silti harkita pyöräpajalla käyttämistä. Ohjainlaakerini pienikin takeltelu haittaa ihan tosissaan ja voi olla vaarallistakin, ja ennenkuin purkaa nykyisen asetelman on vaikea tietää mitä osaa tilata. Ammattilainen ottaa osat hyllystä ja laskuttaa puolen tunnin työn.

        Mutta toki jos tämän rungon kanssa on talvi aikaa harrastella, niin saahan tuon purkaa ja opiskella kaikessa rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka rattaiden ja ketjujen vaihto sujuisikin, niin tässä voisi silti harkita pyöräpajalla käyttämistä. Ohjainlaakerini pienikin takeltelu haittaa ihan tosissaan ja voi olla vaarallistakin, ja ennenkuin purkaa nykyisen asetelman on vaikea tietää mitä osaa tilata. Ammattilainen ottaa osat hyllystä ja laskuttaa puolen tunnin työn.

        Mutta toki jos tämän rungon kanssa on talvi aikaa harrastella, niin saahan tuon purkaa ja opiskella kaikessa rauhassa.

        Ohjainlaakerin vaihto on korkeitaan parin tunnin työ. Pelkästään ulkopuolella tarkastemalla voi päätellä ohjainlaakerin mallin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka rattaiden ja ketjujen vaihto sujuisikin, niin tässä voisi silti harkita pyöräpajalla käyttämistä. Ohjainlaakerini pienikin takeltelu haittaa ihan tosissaan ja voi olla vaarallistakin, ja ennenkuin purkaa nykyisen asetelman on vaikea tietää mitä osaa tilata. Ammattilainen ottaa osat hyllystä ja laskuttaa puolen tunnin työn.

        Mutta toki jos tämän rungon kanssa on talvi aikaa harrastella, niin saahan tuon purkaa ja opiskella kaikessa rauhassa.

        Ei kai mikään estä kokeilemasta avaa, puhdista ja voitele menetelmää? Se on helppo homma, kartioiden ja kuppien irroitus rungosta ja etuhaarukasta ei välttämättä ole helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai mikään estä kokeilemasta avaa, puhdista ja voitele menetelmää? Se on helppo homma, kartioiden ja kuppien irroitus rungosta ja etuhaarukasta ei välttämättä ole helppoa.

        Kyllä, aimo annos vaseliinia voi tehdä laakereista uuden veroiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai mikään estä kokeilemasta avaa, puhdista ja voitele menetelmää? Se on helppo homma, kartioiden ja kuppien irroitus rungosta ja etuhaarukasta ei välttämättä ole helppoa.

        Ahead-ojainlaakeri aukeaa, kun ensin avaa hatun mutterin ja sen jälkeen kaksi stemmin kiinnityspulttia. Sen jälkeen nostaa ohjaustangon pois, ja nostaa emäputken yläpuolella ovat osat. Sitten nostaa pyörän rungoa, niin että emäputki nousee haarukan kaulaputken yli. Nyt haarukka on irti rungosta. Kaulaputkessa olevat ohjainlaalerit osat voi kokoilla. Sitten laittaa haarukan lattialla makaamaan ja sen jälkeen (lyönti)meisselillä kaivaa tai vasaraa käyttäen naputtelee kaulaputkessa olevan laakeripohjarinkulan ylös.
        Emäputken ylä ja alapäässä irtolaakerikupit saa melko helposti irti vasaralla ja löyntimeisselillä kevyesti naputtelemalla. Irralliset laakerikupit tunnistaa usein jo väristä: saatavat olla mustat sekä usein eri väriset kuin runko.


    • Anonyymi

      Päädyin nyt siihen että vien tuon rungon pajalle, ohjainlaakerin vaihto/kunnostus on korjaamosta riippuen 40-50-euroa. Keskiöt ja ohjainputket jäävät minun osaltani kartan valkoiseksi alueeksi. ne vaativat osaamista, työkaluja ja aikaa eikä ne ole vuosittain vastaantulevia remppoja - minun ajoillani ei välttämättä koko fillarin elinaikana.

      Ketjut jarrut ja vaijerit olen opetellut, ketjuvaihteet on aika helppo opiskella säätämään ja kiitos palstan nuo rataspakatkin saa nyt vaihdettua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      127
      5705
    2. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      395
      2489
    3. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      131
      2400
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      4
      2042
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Naisille
      Ikävä
      56
      966
    6. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

      Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      10
      942
    7. Kun ei numeroa

      niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      8
      932
    8. Mikä musta tekee

      Oikein haluttavan sun silmissä? Mä en ymmärrä. Parasta aika mennyt ko ohi 😃
      Ikävä
      51
      872
    9. Millainen on

      Ihanne kumppani
      Ikävä
      76
      795
    10. Temusta tilaamiseen tulee muutos

      Alle 150 euron tullivapaus poistuu. Vihdoinkin kankea EU saa jotakin aikaiseksi. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/
      Maailman menoa
      101
      755
    Aihe