Suurin koskaan?

Suurin koskaan Suomessa järjestetty urheilutapahtuma? Enpä usko, mihin olympialaiset ovat unohtuneet? Sitäpaitsi niillä oli paljon suurempi vaikutus senaikaiseen yhteiskuntaan kuin näillä kisoilla tulee olemaan nykyiseen.

Vähän lisää mietintää noihin hypetysteksteihin...

9

4823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli pienempi

      MM-kisat ovat suurempi tapahtuma kuin yli 50 vuotta sitten järjestetyt olympialaiset. Vuonna 1952 olympialaisiin osallistui itse asiassa vähemmän maita ja urheilijoita, kuin tämänvuotisiin MM-kisoihin.

      Eli kyllä se toimitus jotain tietää.

    • Urheilufriikki

      Itse asiassa MM-kisat ovat suuremmat kuin vuoden 1952 olympialaiset. Nykymittakaavassa nuo Helsingin olympialaiset eivät yllä yleisurheilun MM-kisojen kokoluokkaan, jos mittareina käytetään osallistuvia maita, urheilijoiden määrää ja kisavieraiden määrää.

      Niin se maailma menee eteenpäin reilussa 50 vuodessa. Yhden urheilulajiperheen MM-kisat ovat kasvaneet aikamoiseksi sirkukseksi...

      • Kumpikaan ei nyt ymmärtänyt asian ydintä, eli kisojen merkitystä. Tottakai sirkus on suurempaa nykyään, tarkasteltiin sitä sitten millä tahansa mittareilla, mutta peräänkuulutan nimenomaan sitä, että tajuttaisiin, kuinka iso asia olympialaiset olivat tuolloin suomalaiselle yhteiskunnalle. MM-kisojen järjestäminen nykypäivänä ei pääse lähellekkään sitä mitä olympialaisten tänään tai edes 50 vuotta sitten. Ja MM-kisat eivät tule juurikaan muuttamaan yhteiskuntaa tai Helsinkiä kuin hetkellisesti, kun taas olympialaiset aikanaan toivat Suomeen paljon uutta ja pysyvää muutosta. Myös psykologinen vaikutus oli suuri, ja taloudellisista olenkin jo toitottanut.


      • Historiaa lukenut

        Vuoden 1952 kisoja pitää arvostaa ajankohta huomioonottaen. Nyt on kaikki toisin, eikä vain tätä aikaa ajatellen voi mollata aikaisempia kisoja, jotka tehtiin aivan eri lähtökohdista. Suomi on kuitenkin aina saanut järjestelyistään vain kiitoksia.


      • Historiaa lukenut kirjoitti:

        Vuoden 1952 kisoja pitää arvostaa ajankohta huomioonottaen. Nyt on kaikki toisin, eikä vain tätä aikaa ajatellen voi mollata aikaisempia kisoja, jotka tehtiin aivan eri lähtökohdista. Suomi on kuitenkin aina saanut järjestelyistään vain kiitoksia.

        Tätä minä hain. Kiitos ymmärryksestä :)


    • simppeli vinkkeli

      Maailman mittakaavassa suurimmat kisat Suomessa.

      Suomen mittakaavassa eivät ole suurimmat kisat Suomessa.

      • heppa9876

        Faktat kuntoon!

        - Olympialaisiin 1952 osallistui 4 925 urheilijaa
        - 2003 MM-kisoihin osallistui 1,907 urheilijaa

        Ainakin urheilijoiden määrässä jää kauas taakse.

        - 1952 ihmisiä oli 2,636,388,259
        - 2005 ihmisiä on 6,451,058,790

        Eli kisavieraita voi osallistua Helsingin olympialaisiin 2,5-kertainen määrä, että kisat olisivat maailman kokoon suhteutettuna isommat.

        Osallistuvien maiden lukumäärä lienee pyörii nyt reilussa 200 kpl:ssä, kun vuonna 1952 se oli 69 maata. Kuinka paljon maita oli ylipäätään 1952 tai nyt?


      • stadin kundi
        heppa9876 kirjoitti:

        Faktat kuntoon!

        - Olympialaisiin 1952 osallistui 4 925 urheilijaa
        - 2003 MM-kisoihin osallistui 1,907 urheilijaa

        Ainakin urheilijoiden määrässä jää kauas taakse.

        - 1952 ihmisiä oli 2,636,388,259
        - 2005 ihmisiä on 6,451,058,790

        Eli kisavieraita voi osallistua Helsingin olympialaisiin 2,5-kertainen määrä, että kisat olisivat maailman kokoon suhteutettuna isommat.

        Osallistuvien maiden lukumäärä lienee pyörii nyt reilussa 200 kpl:ssä, kun vuonna 1952 se oli 69 maata. Kuinka paljon maita oli ylipäätään 1952 tai nyt?

        jos te mittaatte kisoja yleisömäärällä niin sekä
        olumppialaiset että mm-kisathan ovat kylä-
        kilpailuja . yleisömäärältäänhän pohjoismaiden
        suurin tapahtuma on jo pitkään ollut MM-ralli


    • fsfsv

      Tuota ei moni tule ajatelleeksi. On ne silti suurimmat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe