Suurin koskaan?

Suurin koskaan Suomessa järjestetty urheilutapahtuma? Enpä usko, mihin olympialaiset ovat unohtuneet? Sitäpaitsi niillä oli paljon suurempi vaikutus senaikaiseen yhteiskuntaan kuin näillä kisoilla tulee olemaan nykyiseen.

Vähän lisää mietintää noihin hypetysteksteihin...

9

4766

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli pienempi

MM-kisat ovat suurempi tapahtuma kuin yli 50 vuotta sitten järjestetyt olympialaiset. Vuonna 1952 olympialaisiin osallistui itse asiassa vähemmän maita ja urheilijoita, kuin tämänvuotisiin MM-kisoihin.

Eli kyllä se toimitus jotain tietää.

• Urheilufriikki

Itse asiassa MM-kisat ovat suuremmat kuin vuoden 1952 olympialaiset. Nykymittakaavassa nuo Helsingin olympialaiset eivät yllä yleisurheilun MM-kisojen kokoluokkaan, jos mittareina käytetään osallistuvia maita, urheilijoiden määrää ja kisavieraiden määrää.

Niin se maailma menee eteenpäin reilussa 50 vuodessa. Yhden urheilulajiperheen MM-kisat ovat kasvaneet aikamoiseksi sirkukseksi...

• Kumpikaan ei nyt ymmärtänyt asian ydintä, eli kisojen merkitystä. Tottakai sirkus on suurempaa nykyään, tarkasteltiin sitä sitten millä tahansa mittareilla, mutta peräänkuulutan nimenomaan sitä, että tajuttaisiin, kuinka iso asia olympialaiset olivat tuolloin suomalaiselle yhteiskunnalle. MM-kisojen järjestäminen nykypäivänä ei pääse lähellekkään sitä mitä olympialaisten tänään tai edes 50 vuotta sitten. Ja MM-kisat eivät tule juurikaan muuttamaan yhteiskuntaa tai Helsinkiä kuin hetkellisesti, kun taas olympialaiset aikanaan toivat Suomeen paljon uutta ja pysyvää muutosta. Myös psykologinen vaikutus oli suuri, ja taloudellisista olenkin jo toitottanut.

• Historiaa lukenut

Vuoden 1952 kisoja pitää arvostaa ajankohta huomioonottaen. Nyt on kaikki toisin, eikä vain tätä aikaa ajatellen voi mollata aikaisempia kisoja, jotka tehtiin aivan eri lähtökohdista. Suomi on kuitenkin aina saanut järjestelyistään vain kiitoksia.

• Historiaa lukenut kirjoitti:

Vuoden 1952 kisoja pitää arvostaa ajankohta huomioonottaen. Nyt on kaikki toisin, eikä vain tätä aikaa ajatellen voi mollata aikaisempia kisoja, jotka tehtiin aivan eri lähtökohdista. Suomi on kuitenkin aina saanut järjestelyistään vain kiitoksia.

Tätä minä hain. Kiitos ymmärryksestä :)

• simppeli vinkkeli

Maailman mittakaavassa suurimmat kisat Suomessa.

Suomen mittakaavassa eivät ole suurimmat kisat Suomessa.

• heppa9876

Faktat kuntoon!

- Olympialaisiin 1952 osallistui 4 925 urheilijaa
        - 2003 MM-kisoihin osallistui 1,907 urheilijaa

Ainakin urheilijoiden määrässä jää kauas taakse.

- 1952 ihmisiä oli 2,636,388,259
        - 2005 ihmisiä on 6,451,058,790

Eli kisavieraita voi osallistua Helsingin olympialaisiin 2,5-kertainen määrä, että kisat olisivat maailman kokoon suhteutettuna isommat.

Osallistuvien maiden lukumäärä lienee pyörii nyt reilussa 200 kpl:ssä, kun vuonna 1952 se oli 69 maata. Kuinka paljon maita oli ylipäätään 1952 tai nyt?

• stadin kundi
        heppa9876 kirjoitti:

Faktat kuntoon!

- Olympialaisiin 1952 osallistui 4 925 urheilijaa
        - 2003 MM-kisoihin osallistui 1,907 urheilijaa

Ainakin urheilijoiden määrässä jää kauas taakse.

- 1952 ihmisiä oli 2,636,388,259
        - 2005 ihmisiä on 6,451,058,790

Eli kisavieraita voi osallistua Helsingin olympialaisiin 2,5-kertainen määrä, että kisat olisivat maailman kokoon suhteutettuna isommat.

Osallistuvien maiden lukumäärä lienee pyörii nyt reilussa 200 kpl:ssä, kun vuonna 1952 se oli 69 maata. Kuinka paljon maita oli ylipäätään 1952 tai nyt?

jos te mittaatte kisoja yleisömäärällä niin sekä
        olumppialaiset että mm-kisathan ovat kylä-
        kilpailuja . yleisömäärältäänhän pohjoismaiden
        suurin tapahtuma on jo pitkään ollut MM-ralli

• fsfsv

Tuota ei moni tule ajatelleeksi. On ne silti suurimmat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      6031
    2. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      88
      4348
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3452
    4. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      117
      2867
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      48
      2825
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2775
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      2111
    8. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      43
      1775
    9. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1586
    10. Apua!!!!!!

Nyt sä varmaan hylkäät kaikki ajatuksetkin minusta... mutta ainakin tiedät.....
      Ikävä
      22
      1530
    Aihe