Se nyt vaan on niin, että nämä uudet akkutekniikat hävittävät pian polttomoottoriautot.

Anonyymi-ap

Rimac Technologyn akkuryhmä on nousemassa sähköautojen akkutekniikan kehityksen kärkeen. Yhtiö on esitellyt IAA Mobility 2025 -messuilla Münchenissä uuden sukupolven kiinteäelektrolyyttisen (solid-state) akkupaketin, joka lupaa mullistaa sähköauton latauskokemuksen.

https://etn.fi/index.php/13-news/17883-pian-saehkoeauto-ladataan-yhtae-nopeasti-kuin-bensa-auto-tankataan

Kiinalainen akkuvalmistaja CATL on ottanut jättiharppauksen kohti uutta aikakautta. Yhtiön Naxtra-natriumakku on läpäissyt viranomaisvaatimukset ja on valmis laajamittaiseen käyttöönottoon Aasiassa ja Euroopassa. Akku lupaa puolet nykyisiä kustannuksia edullisemman hinnan, viisinkertaisen käyttöiän sekä luotettavan toiminnan äärimmäisissä sääolosuhteissa.

https://etn.fi/index.php/13-news/17892-catl-n-natriumakku-mullistaa-saehkoeautot

Korealaiset tutkijat ovat kehittäneet akkuteknologian, joka voi mullistaa sähköautojen tulevaisuuden.

https://etn.fi/index.php/13-news/17862-liitium-metalliakkuun-800-kilometrin-kantama-12-minuutissa


https://tekniikanmaailma.fi/lataushybridiin-200-km-toimintamatka-catlin-uusi-akku-tekee-sen-mahdolliseksi/

33

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Münchenissä, Saksassa pidetyissä IAA Mobility -näyttelyssä esitellyn akun purkausteho on 850 kW.

      Se on pienempi, painaa vähemmän ja latautuu yli kaksi kertaa nopeammin kuin yrityksen uusimmat nestepohjaiset lieriömäiset kennot – alle 10 minuutissa 10 prosentista 80 prosenttiin.

      https://insideevs.com/news/771520/rimac-solid-state-battery-specs/

      • Anonyymi

        Mihin autossa tarvitaan tuollaista tehoa?


    • Anonyymi

      Minua niin itkettää ja tuli kakkahätäkin.

    • Anonyymi

      Ihmeakku on vähän kuin kvanttitietokone. Se lupaa mullistaa laskennan mutta juuri mitään konkreettista hyötyä siitä ei vieläkään ole. Molemmissa tulevat fysiikan rajat vastaan.

      • Anonyymi

        Meidän pitäisi nyt innostua sähköautoista, koska niissä on akkutekniikkaa, joka vanhenee käsiin nyt ja lähivuosina ja oletettavasti vielä pitkään sen jälkeenkin. Se muuttuu koko ajan. Ja sitten meidän pitäisi ajatella, että nämä suurten fossiiliakkujen ongelmat jotenkin uhkaisivat polttomoottoriautojen toimintaa, vaikka niissä nimenomaan ei ole suuria akkuja ongelmineen. Mutta se mikä tuo jännitystä elämään, on havainto, että monien päättäjienkin järjenjuoksu kulkee samaan malliin. Joillekin riittää innostuksen lähteeksi se, että tehdään koko ajan asioita eri tavalla kuin aiemmin. Ei uuden tarvitse olla parempi kuin aiemman, kunhan toimitaan uudella tavalla. Niin sitä voi sanoa uudistamiseksi, ja poliitikko paukuttelee henkseleitään ja pitää saavutuksiaan ansiokkaina. Sitten on paljon ihmisiä, jotka tykkäävät elää ajan hermolla ja heittäytyä joka trendiin ja hullutukseen. Se nyt vaan kuuluu heidän luonteeseensa.


      • Anonyymi

        Kuunteleppa YLE podcast kvanttitietokoneesta niin opit mihin sitä käytetään nyt ja mihin muutaman vuoden päästä.


    • Anonyymi

      Juuri tätä asiaa eivät vetyfanaatikot suostu myöntämään että uutisvirrassa on paljon enemmän akkutekniikan keksintöjä ja kehitystyötä kuin vetytekniikassa. Jopa Toyota on tajunnut ettei vetyautot myy, niin ovat tehneet täyskäännöksen tuomalla noin 15 täyssähköautoa markkinoille viimeistään vuoden 2027 aikana.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18818799/toyota-myontaa-etta-sahkoautot-menevat-paremmin-kaupaksi-kuin-vetyautot-

    • Anonyymi

      no aivan sama 30-vuoden päästä meillä on uusi sukupolvi ajamassa autoilla..
      jos vanhat papparaiset ajaa nyt dieseleillä ja bensoilla niin suotakoon se heille,tuskin he vähäisellä ajolla ilmastoa pilaa...ajakaa vaan te nuoret sähköautoilla kun teillä on isommat palkatkin

      • Anonyymi

        Nuorilla ei ole isommat palkat vaan nykyisten nuorten palkat ovat surkeita myös tulevaisuudessa. Autot tulevat vuosi vuodelta vanhemmiksi eikä nuoretkaan tule uusilla autoilla ajamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorilla ei ole isommat palkat vaan nykyisten nuorten palkat ovat surkeita myös tulevaisuudessa. Autot tulevat vuosi vuodelta vanhemmiksi eikä nuoretkaan tule uusilla autoilla ajamaan.

        kylläpä nuo näkyy tienaavan 7-10 tuhatta tietotekniikka alalla.. vanhemmat ukot luutuaa kaupna lattiota 1500€ palkoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kylläpä nuo näkyy tienaavan 7-10 tuhatta tietotekniikka alalla.. vanhemmat ukot luutuaa kaupna lattiota 1500€ palkoilla

        Aika harva nuori edes palkataan noille aloille ylipäätään. Todellisuudessa eläkeläisten tulot ovat parempia kuin nuorten tulot.


    • Anonyymi

      Olennaista eivät ole niinkään tuon akuston tekniikan yksityiskohdat, vaan pieneneekö seuraavat tekijät, paino, koko ja sitoutunut pääoman määrä !!??

    • Anonyymi

      Niin se vaan nyt on, kuten aloitus kertoo.

    • Anonyymi

      Pikku hiljaa teknologia kehittyy ja mullistaa maailmaa.

      • Anonyymi

        Koska se sähköauton akusto kehittyy ??
        Tällä hetkellä sen vaihto maksaa uuden auton hinnan ??

        1. Sähköauton hinta 40000€
        2. Akuston vaihto samaan sähköautoon 40000€

        Nerokasta ???


      • Anonyymi

        Jo vuosikaudet olen suhtautunut kaikkiin akku-uutisiin hyvin skeptisesti. Aloittaessani sähkötekniikan opinnot joskus 1960-luvun alkupuolella mainostettiin kovasti sitä, että parin vuoden päästä tulee markkinoille ihmeakku, joka on kevyt ja jonka energiatiheys on suuri. Tämän uuden akun piti olla hyvin sopiva myös sähköautoihin.

        Olin kauan työelämässä, ja nyt olen ollut eläkkeelläkin 23 vuotta, mutta uusi ihmeakku ei ole vieläkään ilmestynyt markkinoille. Sähköautointoilijat näyttävät edelleen tykkäävän kuunnella satuja uusista ihmeellisistä akuista, jotka mullistavat maailman parin vuoden kuluttua. Sen pituinen se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo vuosikaudet olen suhtautunut kaikkiin akku-uutisiin hyvin skeptisesti. Aloittaessani sähkötekniikan opinnot joskus 1960-luvun alkupuolella mainostettiin kovasti sitä, että parin vuoden päästä tulee markkinoille ihmeakku, joka on kevyt ja jonka energiatiheys on suuri. Tämän uuden akun piti olla hyvin sopiva myös sähköautoihin.

        Olin kauan työelämässä, ja nyt olen ollut eläkkeelläkin 23 vuotta, mutta uusi ihmeakku ei ole vieläkään ilmestynyt markkinoille. Sähköautointoilijat näyttävät edelleen tykkäävän kuunnella satuja uusista ihmeellisistä akuista, jotka mullistavat maailman parin vuoden kuluttua. Sen pituinen se.

        Tämä litium-akku , joka tuli1990-luvulla on ji aikamoinen ihmeakku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo vuosikaudet olen suhtautunut kaikkiin akku-uutisiin hyvin skeptisesti. Aloittaessani sähkötekniikan opinnot joskus 1960-luvun alkupuolella mainostettiin kovasti sitä, että parin vuoden päästä tulee markkinoille ihmeakku, joka on kevyt ja jonka energiatiheys on suuri. Tämän uuden akun piti olla hyvin sopiva myös sähköautoihin.

        Olin kauan työelämässä, ja nyt olen ollut eläkkeelläkin 23 vuotta, mutta uusi ihmeakku ei ole vieläkään ilmestynyt markkinoille. Sähköautointoilijat näyttävät edelleen tykkäävän kuunnella satuja uusista ihmeellisistä akuista, jotka mullistavat maailman parin vuoden kuluttua. Sen pituinen se.

        Monet ihmiset nykyään ovat mieltyneet näihin akkusatuihin. Fiktio näköjään kiinnostaa enemmän kuin puhdas fakta.


    • Anonyymi

      Uusi akkutekniikka varmaan antaa myös rahaa tupauunolle uuden auton ostoon ?
      Noin 57 tuhatta ?
      Danke schon !

      • Anonyymi

        Sähköautojen kallis hinta pitää tavallisen kansan loitolla patteriautoista vielä vuosikymmeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen kallis hinta pitää tavallisen kansan loitolla patteriautoista vielä vuosikymmeniä.

        Hauska kuvitelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauska kuvitelma.

        Valitettavasti tuo ei ole kuvitelma . Suomen autokanta vanhenee jatkuvasti .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti tuo ei ole kuvitelma . Suomen autokanta vanhenee jatkuvasti .

        Ihan totta. Köyhä kansa ajelee toimivilla vanhoilla polttomoottoriropposilla, sillä eivät he millään pysty hankkimaan toimimatonta kallista sähköautoa. Akun rikkoutuminen on niin pelottava juttu, etteivä tavalliset ihmiset uskalla sähköautoon kajota. Uudet sähköautot ovatkin pääasiassa hyväosaisten ihmisten työsuhdeautoja, joiten kustannukset maksatetaan tavallisilla veronmaksajilla.


    • Anonyymi

      Solid state akut on huijausta, sillä niissä katodi on hyytelömäistä ainetta.

    • Anonyymi

      Totta kai niin käy, että uudet akkutekniikat tekevät polttomoottoriautosta hiljalleen tarpeettoman, joitain aivan erityistarpeita lukuun ottamatta.

      Mutta sehän se onkin mitä tässä on odoteltu. Nuo tekniikat eivät ole sisällä 2025 vuosimallin autoissa ja vielä vähemmän vm 2020 käytetyissä raadoissa.

      Itsekin ostan todennäköisesti sähköauton seuraavaksi autoksi. Kannattavuuslaskelmasta on vielä ollut vaikea saada sähköautomyönteistä, kun kilometrejä tulee vuodessa vain noin 6000, max 8000 vuodessa. Akkuteknologian kehitys tuo sitä kannattavuusrajaa koko ajan alemmaksi, mutta ihan noissa kilometreissä ei vielä olla. Itsellä on vielä sellainen murhe autovalinnassa, että omakotiasujan perusvaruste, eli peräkärry pitäisi vielä saada kulkemaan perässä, ja pikku-sähkiksissä se tuntuu olevan no-no... Pikku-polttiksessa (Clio) homma toimii.

    • Anonyymi

      Loppujen lopuksi akkutekniikan kehitys tuntuu pikemmin hidastuneen kuin nopeutuneen viime vuosina.
      Ensimmäisessä kännykässäni 1995 oli NiCd akku samoin ensimmäisessä akkuporakoneessani. Ne olivat paskoja akkuja, varsinkin jos lataili niitä vähänkään huolettomasti.
      Jo seuraavassa kännykässä 1998 oli NiMh akku.
      Lithium akku oli jo 2001 kännykässä.
      Ei ole tuollaisia loikkia ollut sitten kännyköiden alkutaipaleen.

      • Anonyymi

        Kaikki helpot kehitysaskeleet on jo otettu. Edessä on enää mahdottomalta tuntuvia haasteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki helpot kehitysaskeleet on jo otettu. Edessä on enää mahdottomalta tuntuvia haasteita.

        Uutisten volyymi kasvaa kun todellista sanottavaa on vähän.

        Ja lisäksi nämä höpö-höpö uutiset aiheuttava sen, että vielä polttomoottoriautoissa pysyttelevä väki siirtää sähköauton ostoaikeitaan, kun he jäävät aivan järkevän oloisesti odottamaan näitä luvattuja uusia upeita akkutekniikan loikkia.

        Mutta tietty on niinkin, että jos joku noista uutisista materialisoituu, niin nyt sähköauton ostavalle jää käteen Musta-Pekka ja sivusta seuranneet voivat vihdoin pukea ostohousut jalkaan.


    • Anonyymi

      Se nyt vaan on niin, että nämä uudet akkutekniikat hävittävät pian myös nykyiset sähköautot. Myösteho latausasemat menevät uusiksi.

      • Anonyymi

        No ei nykyiset sähköautot mihinkään häviä, niiden hinta vain putoaa sitä kiivaammin, mitä parempia tekniikoita alkaa saada samalla rahalla tai halvemmalla uusiin sähköautoihin.

        Kehityksen seuraaminen, eikä sen kelkkaan hyppääminen on ollut vielä toistaiseksi edullisin tapa autoilla, ainakin mikäli ajokilometrejä tulee vuodessa maltillisesti.

        Mikä sitten on oikea hetki hypätä mukaan sähköautoiluun...ei varmaan ole tiettyä hetkeä etukäteen nähtävissä. Vielä se ei ole ollut muuta kuin siitä tapauksessa, että autolla ajaa paljon ja lataukset saa hoidettua pääosin kotilaturilla.

        Mutta tosiaan sähköauton uskottavuutta nakertaa oletus siitä, että akkutekniikassa tehdään lähivuosina merkittäviä loikkia. Miksi investoisit nopeasti vanhenevaan tekniikaan jos voit vielä odottaa muutaman vuoden tekniikan kehittymistä. Jos nämä uudet tekniikat on siihen mennessä osoittautumassa humpuukiksi, niin sekin on ratkaisu, Vähäistä kehitystä on aina odotettavissa, se kuuluu ihmisen teollistuneen ajan jatkuvaan tekniikan hioutumiseen. Mutta jos loikat jäävät hienosäädön tasolle, niin silloin tekniikka alkaa olla valmista. Vielä hetki pitää odottaa lopullista päätelmää siitä, mennäänkö nykyisen kaltaisilla akuilla vielä 5 vuodenkin kuluttua, vai tuleeko se loikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei nykyiset sähköautot mihinkään häviä, niiden hinta vain putoaa sitä kiivaammin, mitä parempia tekniikoita alkaa saada samalla rahalla tai halvemmalla uusiin sähköautoihin.

        Kehityksen seuraaminen, eikä sen kelkkaan hyppääminen on ollut vielä toistaiseksi edullisin tapa autoilla, ainakin mikäli ajokilometrejä tulee vuodessa maltillisesti.

        Mikä sitten on oikea hetki hypätä mukaan sähköautoiluun...ei varmaan ole tiettyä hetkeä etukäteen nähtävissä. Vielä se ei ole ollut muuta kuin siitä tapauksessa, että autolla ajaa paljon ja lataukset saa hoidettua pääosin kotilaturilla.

        Mutta tosiaan sähköauton uskottavuutta nakertaa oletus siitä, että akkutekniikassa tehdään lähivuosina merkittäviä loikkia. Miksi investoisit nopeasti vanhenevaan tekniikaan jos voit vielä odottaa muutaman vuoden tekniikan kehittymistä. Jos nämä uudet tekniikat on siihen mennessä osoittautumassa humpuukiksi, niin sekin on ratkaisu, Vähäistä kehitystä on aina odotettavissa, se kuuluu ihmisen teollistuneen ajan jatkuvaan tekniikan hioutumiseen. Mutta jos loikat jäävät hienosäädön tasolle, niin silloin tekniikka alkaa olla valmista. Vielä hetki pitää odottaa lopullista päätelmää siitä, mennäänkö nykyisen kaltaisilla akuilla vielä 5 vuodenkin kuluttua, vai tuleeko se loikka.

        Tänään 200 kW laturilla, akku optimoituna 150 kW lataustehoon (enempään ei auto pysty)... 18 % >> 81% tasan 30 min. Paljon vai vähän, minulle se oli siinä ja tässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei nykyiset sähköautot mihinkään häviä, niiden hinta vain putoaa sitä kiivaammin, mitä parempia tekniikoita alkaa saada samalla rahalla tai halvemmalla uusiin sähköautoihin.

        Kehityksen seuraaminen, eikä sen kelkkaan hyppääminen on ollut vielä toistaiseksi edullisin tapa autoilla, ainakin mikäli ajokilometrejä tulee vuodessa maltillisesti.

        Mikä sitten on oikea hetki hypätä mukaan sähköautoiluun...ei varmaan ole tiettyä hetkeä etukäteen nähtävissä. Vielä se ei ole ollut muuta kuin siitä tapauksessa, että autolla ajaa paljon ja lataukset saa hoidettua pääosin kotilaturilla.

        Mutta tosiaan sähköauton uskottavuutta nakertaa oletus siitä, että akkutekniikassa tehdään lähivuosina merkittäviä loikkia. Miksi investoisit nopeasti vanhenevaan tekniikaan jos voit vielä odottaa muutaman vuoden tekniikan kehittymistä. Jos nämä uudet tekniikat on siihen mennessä osoittautumassa humpuukiksi, niin sekin on ratkaisu, Vähäistä kehitystä on aina odotettavissa, se kuuluu ihmisen teollistuneen ajan jatkuvaan tekniikan hioutumiseen. Mutta jos loikat jäävät hienosäädön tasolle, niin silloin tekniikka alkaa olla valmista. Vielä hetki pitää odottaa lopullista päätelmää siitä, mennäänkö nykyisen kaltaisilla akuilla vielä 5 vuodenkin kuluttua, vai tuleeko se loikka.

        Itsellä on vm 2019 Volkkari Polo. Mittarissa 39 000 km, on aika selvää, että noilla ajokilometreillä sähköauto ei olisi tullut 2019 hankittuna edullisemmaksi kuin tuo bensa-vokkari.

        No, mikään kiire ei ole vieläkään vaihtaa, vaikka vuosia on mittarissa jo 6. Ehkä tuota voisi kiikuttaa kilometeille 70 000 saakka ja katsoa olisiko silloin akkutekniikan loikat tehtynä vai ei.


    • Anonyymi

      Joo
      Kyllä
      Rime- Tec
      ratkaisee kaikki
      Sdp- Kulevin Corollan ongelmat.

      Uskokoon kuka haluaa !

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla

      Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk
      Maailman menoa
      158
      9884
    2. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

      Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      2
      9501
    3. Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava

      Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta
      Maailman menoa
      130
      7980
    4. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

      HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      261
      7508
    5. Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös

      seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.
      Maailman menoa
      123
      6167
    6. Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?

      Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k
      Maailman menoa
      87
      5967
    7. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

      Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      53
      5779
    8. Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan

      Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit
      Maailman menoa
      94
      4851
    9. Oikeistohallitusten aikaan saannokset.

      Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja
      Maailman menoa
      14
      3917
    10. Pelle Miljoona, 70, saa harvinaista taiteilijaeläkettä - Tämän suuruinen eläke on kuussa!

      Pelle Miljoona on kyllä symppis! Peace! Suomen punk-konkari Pelle Miljoona on yksi syksyn Vain elämää -kauden artisteist
      Vain elämää
      54
      1454
    Aihe