Mikroskooppi vai kaukoputki

Anonyymi-ap

Kumman palstalaiset valitsis, jos jotain kiinnostavaa harrastusta hankkisi.
Osa tietenkään ei valitse kumpaakaan, mutta osa kenties jomman kumman.
Mikroskooppeja on digitaalisia, jotka on kuin stereomikroskoppeja, joilla voi katsella kiviä, sieniä ja vastaavaa isompia kohteita, kuin tavallisella mikroskoopilla, jossa katsottava kohde täytyy olla mahdollisimma ohut, kuten vesi.
Tavallisella mikroskoopilla ei oikein voi katsella isompia kohteita ja vaarana on, että objektiivilinssi osuu katseltavaan kohteeseen ja voi vaurioitua, siksi
on käytettävä näytteen päällä näytelasia.

Mikroskoopin etuja tietenkin on, että voi harrastaa milloin tahansa mukavasti sisällä lämpimässä, kun taas
kaukoputkella sää vaikuttaa voiko kaukoputkea käyttää, ei voi pilvisellä säällä, eikä kovalla pakkasellakaan ole mukava ulkona värjötellä.
Myös hinta vaikuttaa, tehokas kaukoputki maksaa tuhansia euroja.
Hyvän digitaalisen mikroskoopin saa alle 400 eurolla.
Tavallisen mikroskoopin saa alle 600 eurolla ja paremmat maksaa tietenkin paljon enemmän, kuten mikroskooppi, jolla tehty alla oleva video.

Digitaalinen mikroskooppi:
https://cdon.fi/tuote/digitaalinen-mikroskooppi-korkean-resoluution-naytto-1600-kertainen-suurennus-virtalahde-9820b6bd0b3a521a/

Stereo mikroskooppi:
https://www.kiikari.fi/lasten/bresser-biolux-icd-pro-20x50x-led

Tavallinen mikroskooppi, jota kutsutaan stereomikroskoopiksi, koska
kaksi katselu objektiiviä ja voidaan liitää kamera.
https://www.kiikari.fi/stereomikroskooppi/bresser-researcher-trino-40-1000x

https://www.youtube.com/watch?v=SGPflE5eHrU
Video on tehty tuollaisella mikroskoopilla, eikä digitaalisella mikroskoopilla
https://moticmicroscopes.com/products/ba310e?srsltid=AfmBOoqrsL25Q2fhdHFsZkJbK95fC01YUMXyehsCX9zhTYZoJZrim23Y

Itseäni kiinnostaa mikroskooppi ja kaukoputki, mutta mikroskooppi, kun kaupungissa asuu ja puita on tontilla ja taloja, niin kaukoputkella on rajattu näkymä ja valosaastetta, jollei sitten lähde jonnekin kilometrienpäähän pellolle ja mukana täytyisi olla virtapankki, jos meinaa Goto jalustaa käyttää eli jalustaa, joka liikuttaa jalustan kaukoputkea halutulle kohteelle.
Jos on iso kaukoputki, niin se painaa jalsutan kanssa 20-40kg, että yritä sitä sitten raijata auton peräkonttiin, ei edes mahdu mihinkään yarikseen, vaan pitäs olla Transiitti pakettiauto.

19

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikroskooppi tietenkin, ei avaruus silleen kiinnosta. Kun mä oon enemmänkin filosofisesti sitä mieltä, että meidän täytyy saada tän pallon asiat ensin kuntoon, eikä epätoivosesti etsiä toista palloo, kun tää pallo on kulutettu loppuun.

Ja asiaan. Mikroskooppeja mulla on ollu kaksittainkin. Ensin oli sellanen muovinen ja sitten sain oikein metallisen, instrusta sen ostin. Siinä oli se hienosäätökin ja suurennusta 1200 asti. Jäi ne sitten käyttämättä ja oon myynyt pois.

Kovin hepposilta noi mikroskoopin näyttää ja hintakin epäilyttää, etten usko että noi hyviä on. Jännä toi digitaalinen mikroskooppi, mulla meni sekasin kato elektronimikroskooppiin. Mutta kai sellaisenkin kohta jostain temusta saa ja laatu tietenkin mitä on.

Tosta valosaasteesta. Niin mä en ymmärrä miks noi laittaa noita katulamppuja joka paikkaan ja kaiken maailman puuvaloo. Autoissahan on valot ja taskulampullakin selviää.

• Anonyymi

Kaukoputkihan on tavallaan suurennuslasi tai mikroskooppi, kun galaksin kuva heijastuu peilille ja objektiivilla suurennetaan 200-300 kertaiseksi.

• Ei kiinnosta mikroskooppi tai teleskooppi.. ehkä sellainen kaleidoskooppi olisi mun juttuni, jos joku skooppi pitäisi hommata. :D

• Anonyymi

Kaukoputki. Tykkään tähyillä taivaalle.

• Anonyymi

Mulla on mikroskooppi. Semmonen tavallinen, mutta laadukas. Tarkastelin sillä joskus sukusolujeni kelvollisuutta. Terhakkaita touhuajia olivat.

Joku retkeilyauto avattavalla kattoikkunalla vois olla hyvä kaupunkilaiselle kaukoputkaajalle.

-keinovaginamies-

• Maakaukoputki ja mieluusti valonvahvistimella.

Sitä kun on nähnyt huuhkajan iltahämärissä sekä aamusta töihin pyöräillessä vastaan tulee kettuja ja jäniksiä niin voisi olla mukava mennä yölliseen metsään keskelle hiljaisuutta ja katsellä linssin läpi mitä siellä yöllä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.

• Anonyymi

Maakaukoputki on myös hyvä,, kun näkee maanpäällisiä kohteita.
        Mren rannalla, kun olen käynyt, niin maakaukoputkella voisi katsella kauas merelle ja ihmetellä mitä siellä olisi laivoja, veneitä ja saaria.
        Maakaukoputkessa varmaan hyvä puoli on, että se varmaan kulkee selkärepussa mukana, ei tarvi autoa, jos lähtee katselemaan.
        Tässä on muutaman kilometrin säteellä kaksi maakaatopaikka vuorta, joiden huipulta näkee kyllä kauas.
        Sieltä näkisi maakaukoputkella kyllä juhalavasti, toiselta näkee merelle asti, vaikka matkaa on varmaan yli 5 km.

• Anonyymi

Molemmilla olen leikkinyt ja molemmat on yhtä mielenkiintoisia. Mikroskoopilla näkee itseensä paremmin ja kaikoputkella pystyy etäännyttämään itsensä ja asettamaan sen oikeisiin mittasuhteisiin, eli olemattomaan.

• Anonyymi

Tai sitten tähtikiikarit eli siis tehokkaat kiikarit joilla voi katsoa tähtiä ja maastoa ja toisten kerrostaloikkunoista sisälle helposti.

• Anonyymi

Ettei kuitenkin olisi tätikiikarit kiikarissa?

• Anonyymi

Mikroskoopilla voi katsoa ötököitäkin, näytävät aikamoisille hirviöille kaikkine piikkeineen kun niitä suurentaa, kuin jostain alien-kauhuelokuvasta hirviöitä.

• Anonyymi

Minulla on Bresser merkkinen mikroskooppi, maksoi muistaakseni vajaa 800€.
      Suurin surennos on 1000X ja silloin objektiivi on jo niin lähellä kohdetta, että tarkennuksen kanssa saa olla tarkkana, ettei vaan osu tutkittavaan kohteeseen ja täytyy käyttää vain hienosäätö ruuvia ja tietää mihin suuntaan objektiivi liikkuu.
      Ostin myös CCD kennokameran mikroskooppiin, kun mikroskoopissa on kameralle paikka.
      Saa otettua myös kuvia ja videota.
      Lisäksi kameran voi liittää näytölle, jolloin voi katsella mikroskoopin kuvaa mukavasti tietokoneen näytöltä.

Suurin ongelma miroskoopin ja kaukoputken kanssa on pöly.
      Vaikka kuinka pyyhkisi pölyjä, niin kyllä pölyhiukkaisa jostain tuntuu tulevan ja varsinkin mikroskoopin kanssa pöly on ongelma.

Mitään lelumikroskooppia ei kannata ostaa, jos mikrokosmos kiinnostaa, koska niissä on yleensä kehno optiikka ja yleensä muovilinssit.
      Lelumikroskoopissa on ylensä vain yksi objekti, jonka läpi katsotaan, kun taas kunnolissa mikroskoopeissa on kaksi, kummallekin silmälle ja tutkittavan kohteen näkee aivan eri tasolla, kun katsoo kadella silmällä.
      Näkeehän niilläkin, mutta on vaan suuri ero lelumikroskoopin ja laadukkaan mikroskoopin välillä millaisen katselukokemuksen laite antaa.

• Mun mielestä taas kahden silmän mikroskooppia sanotaan stereoskoopiksi. Sillä näkee hienosti kolmiulotteisesti, mutta aika herkkä, ettei moni saa sitä kolmiulotteista vaikutelmaa. Kai lieväkin karsastus sen voi pilata.

Yksisilmäsellä taas päästään suurempiin suurennoksiin. En muista mikä se maksimi on millä optisella mikroskoopilla pääsee. Että jos tutkia haluaa, niin pitäs olla noi molemmat.

Eiks toi oo okulaari mistä katotaan läpi ja objektit on siellä alempana revolverissa. Yleensä kolme ja joissakin saa okulaarista sen kaksinkertaistua. Mulla oli suurin 600 ja sen sai siten 1200 kertaseksi.

• Anonyymi

Molemmat löytyy.

• Anonyymi

Mikroskooppi on kyllä erikoinen laite, kun sillä näkee pieniä yksityiskohtia.
      Vaikka paljaalla silmällä kuinka yrittää katsoa esinettä läheltä, niin ei vaan suurene esine ja alle 5cm päässä sumenee koko esine.
      Kaukoputkella ei kohteita näe yhtä hienoina, kuten tähtikuvissa, joissa on värit ja kaikki, vaan kohteet näkee vaaleina ja yleensä tuhnuina ilman värejä.
      Värit syntyvät kun kohdetta kuvataan eli valotetaan tarpeeksi pitkään, jopa tuntikausia.

• Tuntikausia?😱

• Anonyymi

Kumpi tahansa tai vaikka molemmat, jos ilmaiseksi käytettynä ja hyväkuntoisena saisin. Ostamaan ja uutena en alkaisi kumpaakaan hankkimaan. En tulisi käyttämään niin ahkerasti, että se kannattaisi.

• Anonyymi

Mikroskooppi, vaaka ja luusaha.

Jasu

• Anonyymi

Yäkiikarit, jos on kunnon friikki all the way

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      71
      2752
    2. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      75
      2308
    3. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      75
      2168
    4. Riikka Purra on ihana, jämpti

Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      2
      2055
    5. Mies, näen sinua hetken

ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      5
      1434
    6. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      10
      1429
    7. Mitä ajattelet

Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      78
      1142
    8. Mitä eniten haluat

Kaivatustasi.
      Ikävä
      69
      1037
    9. Taas alkoi soidinmenot.

Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis
      Ikävä
      8
      1010
    10. No miten meni?

Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘
      Ikävä
      114
      975
    Aihe