https://blogi.thl.fi/kellojen-siirtaminen-pysyvasti-talviaikaan-olisi-terveydelle-parasta/
"Pysyvä normaaliaika eli talviaika taas tarkoittaisi sitä, että maaliskuun lopulta lokakuun lopulle illat olisivat nykyistä hämärämpiä, koska ilta hämärtyisi ja aamu sarastaisi tunnin nykyistä aiemmin. Tämä olisi sisäisen kellon toimintaa tahdistava aikamerkki, joka edistää nukahtamista ja voisi myös johtaa parempiin yöuniin. Nykyisin suomalaiset kärsivät univaikeuksistaan useimmiten juuri kesäisin, ja iltavirkkujen ja univelkaisten osuus niin murrosikäisistä kuin aikuisista on viime vuosina suurentunut."
Talviaikaan siirtymisessä on ajateltu pelkästään aamuvirkkuja ja sellainen peruste talviaikaan siirtymiesetä on täyttä paskaa, että puolustellaan, että ihmiset voivat nauttia valoisammasta ajasta tuntia aikaisemmin aamulla ennen töihin lähtemistä.
Ei kukaan nauti valoisasta ennen töihin lähtemisestä, vaan kun töistä tullaan kotiin, niin silloin on aikaa nauttia valoisasta, mutta talviaika pilaa kaiken, koska töistä kotiin tultaessa tulee pimeä tuntia aikaisemmin.
Kun nyt alkaa hämärtämään joskus klo 19 aikaan, niin kun talviaikaan siirrytään, niin hämärä alkaa jo klo 18 aikaan, ihan perseestä.
Talviakaan siirtyminen lisää tieliikenne onnettomuuksia, koska liikkeelle joutuu lähtemään tuntia aikaisemmin, koska pimeä tulee tuntia aikaisemmin talviaikaan siirtymisen takia.
Auton ikkunat olivat jäässä klo 8, nyt kun siirrytään talviaikaan, niin se merkitsee, että klo8 on klo 7 talviakaan, jolloin auton ikkunat ovat todellakin jäässä.
Nyt kesäaikaan auton ikkunat olivat jäässä klo 8, mutta sulat klo 9.
Jos jättäisi kellon kesäaikaan ja eläisi sen mukaan, niin minulle tulisi hämärä klo 19 ja muille klo 18, jotka ovat talviaikaan siirtyneet.
Taas typerään talviaikaan siirtyminen
25
204
Vastaukset
- Anonyymi
Edelleen talviaika on niin sanottu normaaliaika ja kesä-aika tehty aikoinaan vain maajusseja ajatellen.
Nykyaikana voitaisiin tosiaan siirtyä normaaliaikaan, kun käsittääkseni traktorissakin on valot. Jopa Venäjällä on siirrytty, mutta ei Suomen maalaislähiössä?
>simiti< - Anonyymi
Mä ainakin pidän siitä että aamuisin on pimeää. Kesällä on joka tapauksessa niin valoisaa että oikeastaan se ja sama missä ajassa kellot ovat. Aivan eteläisimmässä Suomessa juhannuksena on kyllä hämärää keskellä yötä. Juhannuksena aurinko paistaa kauimmin. Kyllä se päivän pituus on ihan naurettavan lyhyt sitten kun kelloja siirretään kuukauden päästä.
Marras-helmikuu täytyy taas jotenkin selättää. Silloin on syytä herätä superaikaisin jotta näkee edes hetken aurinkoa. Talvella on usein pilvistäkin jolloin aurinko todellakin pihtaa itseään kaikelta elolliselta. Ideaalitilanne olisi asua talvet jossain eteläisemmässä maassa missä olisi kuitenkin talvi, eli ei missään meren äärellä. Käytännössä pitäisi asua jossain vuoristoisella alueella jotta siellä riittäisi lunta talvisaikaan.- Anonyymi
Loka-marraskuu on pimeää oli kello kesä- tai talviajassa. Mutta pimeän kestän paremmin kuin lumen...
- Sheena
- Anonyymi
Kellojen vääntely kaksi kertaa kertaa vuodessa nykyaikaan on sairasta. Talviaikaan siirto on saksalaisten säästökeksintö jostain maailmansotien ajalta.
- Anonyymi
Tarkoitat kai kesäaikaan siirto?
- Anonyymi
Minun kroppani on tehty talviaikaan.
Herkkyys kellojen siirrosta alkaa keväällä.
Vilma- Anonyymi
Samoin
- Anonyymi
Sama täällä. Kesä on yhtä helvettiä tuon nukkumisen kanssa. Vasta täällä syksypuolella alkaa viimein olla rytmi ok. Toiseen suuntaan vaihto, eli talviaikaan siirtyminen, taas on todella helppoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama täällä. Kesä on yhtä helvettiä tuon nukkumisen kanssa. Vasta täällä syksypuolella alkaa viimein olla rytmi ok. Toiseen suuntaan vaihto, eli talviaikaan siirtyminen, taas on todella helppoa.
Mä voisin kirota sen tai ne, jotka sotkivat kroppani unirytmin.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä voisin kirota sen tai ne, jotka sotkivat kroppani unirytmin.
VilmaSä voit lykätä kroppas tunkiolle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sä voit lykätä kroppas tunkiolle!
Ei taida olla enää tunkioita.
Taitaa olla jätteenkäsittelylaitoksia.
Vilma
- Anonyymi
pitäisi olla universaali, aika kokonaan sama aina koko maailmankaikkeuden sama aika.
- Anonyymi
Ihanaa, että pääsee takaisin oikeaan aikaan.
- Anonyymi
mutta jos aika loppuu samalla kunin loppuu puhelimesta akku.
minulla on sentään paristoilla varmistettu projektio-herätyskellokin niin näkee aijan vaikka joksähköloppuisi - Anonyymi
kun niin aika on suhteellista jokaisella on oma aikansa.
- Anonyymi
joku niin no aikaankin liittyvä ja autoihin musiikki tuo Sammy Hagar - Cant drive 55 -nopeutta kestäisi 14 tuntia mennä LAhan... ja kohta voi tulla musta ja valkoinen pysttänmääbn eli poliisien auto jos ylinopeutta menee
- Anonyymi
työaikakin on täyttä harhaa kujn kaikilla omat ajat mennä töihinkin
- Anonyymi
Kellot takaisin aikaan 1982
kun
Keke Rosberg pommitti formuloiden maailmanmestariksi. - Anonyymi
Olen vankkumaton kesäajan kannattaja. Mielestäni on paljon parempi että keväisin ja syksyisin illat ovat pidempään valoisiampia, paljon miellyttävämpi ulkoilla kun on enemmän valoisaa aikaa töiden jölkeen.
En näe mitään hyötyjä talviajassa, joten itse pitäisin kellot ikuisesti kesäajassa.
Aletheias- Anonyymi
Roviolle kerettiläinen, suomi on talven lumen ja pimeyden maa :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Roviolle kerettiläinen, suomi on talven lumen ja pimeyden maa :)
Niinhän Suomi on, sen takia tarvitaankin mahdollisimman valoisat illat 🌞
Roviolle ei onneksi ihmisiä enää viedä, siirry jo pois sieltä keskiajalta 😁
Aletheias
- Anonyymi
Ihanaa, saa taas takaisin keväällä säästetyn tunnin!
- Sheena - Anonyymi
Nämä kellonsiirtämiset eivät sovin lainkaan minun fysiikalle. Pian olen sekaisin kuin seinäkello. Saan aina ongelmia unirytmin häiriöistä.
Koen sen kuin pudotuksena säkki päähän. Ei valoa, on talvi ja joulu ja jotenkin sekavaa. Lasken päiviä, pimeintä hetkeä ja odotan aikaa, kun sen palaamme kesäaikaan.- Anonyymi
Juu, näissä unirytmeissä on ihan tarpeeksi säätämistä ilman kellonaikojen säätelyitäkin 🥱
Vihaan kellonsiirota. Menee pari viikkoa ihan univajeesta pöllyssä mennessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1357781Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?997292Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit317192Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t206692Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t736351Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv235953Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik1125702Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?465468Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa835368Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus485203