Olen kuunnellut LP:ltä aluksi varsin kevyellä kädellä sävelletyltä vaikuttanutta ja tyylillisesti moniaineksista, mutta sittenkin näköjään taidokkaasti punottua, vaikkakin sävelkieleltään aikaansa nähden huomattavan perinteistä ja jopa paikoin kansanomaista, mutta aina kontrapunktisesti ajateltua suurten kuorosinfonioiden ja sinfonisten runojen säveltäjänäkin kunnostautuneen unohdetun säveltäjän, v. 1935 Riihimäellä syntyneen Antti Toivolan uusklassista Concertinoa noin v. 1987, ja jossa ilmeisesti Bachin vaikutuskin on selvästi kuuluvilla, ja jota vain harvakseltaan maustavat Bartokin mieleen tuovat kirpeän dissonoivat ainekset, mutta muuten piano-osuuden hallitsema teos on joistakin mieleenpainuvista ja hyvin kauniistakin tonaalisista melodioista huolimatta tai juuri niistä johtuen täysin anakronistista musiikkia modernismin aikakaudella ja jotakin nuoruuden pianoteosta kritiikki kutsuikin säyseäksi Bartokin pianokoulun jatkeeksi, vaikka 2-osaista teosta kuunteleekin varsin mielellään.
Toivola aloitti säveltämisen jo 15 vuotiaana ja koulussa hänen kiinnostuksensa suuntautui taidemusiikkiin ja Beethoveniin. Hän valmistui ylioppilaaksi 1954. Hän opiskeli pianonsoittoa ja pääsi Sibelius akatemiaan, jossa hän opiskeli musiikin teoriaa mm. Laitisen ja Merikannon johdolla ja kontrapunktia Fougstedtin opastuksella. Toivola suoritti yliopistolla humanististen aineiden kandidaatin tutkinnon pääaineenaan musiikkitiede. Opintojensa ohella hän joutui huolehtimaan lukuisista pianistin tehtävistä viihdemusiikkia myöten. Säveltäjästä ei ole mitään mainintaa Suomalaisia säveltäjiä eikä Suomen säveltäjiä kirjoissa. Nyt kun olen kuunnellut mainittua teosta lukuisat kerrat olen sitä mieltä, että Toivola on/oli suuri säveltäjä. Hänen eräitä myöhäisimpiä teoksiaan on divertimento pasuunalle ja pianolle ja divertimento kamariyhtyeelle v. 1993.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Teos alkaa pianon nopeilla forte kuvioilla ja virtuoosimaisilla juoksutuksilla, kunnes siirrytään hitaammin liikkuvaan kauniisti laulavaan sivuteemaan, jota seuraavan myrskyisemmän ja trumpetin ja patarummun kajauttamien mahtipontisten marssirytmien ryydittämän kehittelyn jälkeen kuohunnan tasaantuessa ilmestyy jos mahdollista, edellistä vielä kauniimpi klassissävytteinen ja ilmeeltään hillityn jalopiirteinen mollisävytteinen teema ennen alun aiheiden kertautumista avausosan voimallisessa pianon runsaita juoksutuksia viljelemässä päätöksessä.
Oikukkaassa Caprice osassa huomio kiinnittyy aitoa tunnetta huokuvaan laveaan romanttiseen teemaan keskellä osaa, mutta jota ei kehitellä, vaan tekstuuri muuttuu monimutkaisemmaksi asteikkojuoksutuksia myöten, ja jonka jälkeen viitataan hetkellisesti avausosan sivuteemaan ja kiirehditään joutuisasti ja lopulta tempon hidastuessa ja musiikin hiljentyessä ja tyyntyessä osan rauhalliseen päätökseen pianon loppusointujen myötä.
Säveltäjä Antti Toivolan Concertino
3
90
Vastaukset
- Anonyymi
Rautavaara on säveltänyt huonompaa musiikkia kuin Antti Toivola
- Anonyymi
Pidän Toivolaa parempana säveltäjänä rytmismotorisen työntövoiman ja melodisen kauneuden takia kuin staattisen stabiilisti lilluvaa Rautavaaraa, mutta musiikin löysällä vetelyydelläkin voi suosiota saada. Ei paras aina voita urheilussakaan suosion kalastelusta nyt puhumattakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidän Toivolaa parempana säveltäjänä rytmismotorisen työntövoiman ja melodisen kauneuden takia kuin staattisen stabiilisti lilluvaa Rautavaaraa, mutta musiikin löysällä vetelyydelläkin voi suosiota saada. Ei paras aina voita urheilussakaan suosion kalastelusta nyt puhumattakaan.
Toivolan sävelkieli perustuu perinpohjaiseen klassiseen ja romanttiseen piano-ja säveltäjäkoulutukseen ja se kuuluu selvästi myös hänen Bachin ankarampaa, mutta Haydninkin niukkaa kontrapunktin kaltaista satsia viljelevästä perinteitä vaalivasta sävelkielestään mm. jäljittelevässä polyfoniassaan, ja vastamelodioina, ja joka vähäisemmässä määrin tekee myönnytyksiä 1900-luvun modernimmalle säveltaiteelle muuten kuin laajennettuun tonaalisuuteen pyrkimisenä, mutta reipas rytminen pulsaatio on ominaista hänenkin rehevälle pianotekstilleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude15013271Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t729671Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h969138Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k207856Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk396760Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1486168Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri193205Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy101298En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen
Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä3951252Aikuisten säälittävä käytös
Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v71174