Parkkiruutuun peruuttamalla vai keula edellä?

Anonyymi-ap

Taas oli otsikko iltapäivälehdessä, että autoilijat pysäköivät VÄÄRIN!
Olen eri mieltä. Ei ole mitään väärää siinä, että ajaa ruutuun nokka edellä.

Ensinnäkin, peruuttaminen parkkiruutuun on paljon haasteellisempaa kuin etuperin ajaminen. Kun alat ajoväylällä laittamaan pakkia päälle ja vääntelemään rattia, pahimmillaan takana on jo toinen auto, joka tööttäilee ja saa sinut hermostumaan.

Peruuttaminen ruutuun on monelle paljon vaikeampaa kuin vastaavasti peruuttaminen ruudusta pois.Peruttaminen kapeaan ruutuun on hidasta, ja siinä on vaarana kolhia viereisessä ruudussa olevan auton kylkiä.

Poislähtiessä on helppo katsoa, onko reitti selvä ja ajoväylä vapaa. Peuuttaminen väljälle ajoväylälle on paljon helpompaa kuin peruuttaminen ruutuun.

Ja vielä yksi tärkeä pointti: ostoksien lastaaminen auton takakonttiin on paljon vaikeampaa, jos auto on pysäköity ruutuun perä edellä. Erityisesti parkkihallissa siellä on usein seinä vastassa.

101

855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan se ruutuun peruuttaminen kai monelle haasteellista ja voi olla ongelmallista hätiköivien takanatulijoiden takia jos ne ajaa ihan perässä kiinni.

      Toisaalta ruudusta pois peruuttaminen on myös joskus hankalaa, jos vieressä sattuu olemaan toinen auto joka blokkaa näkyvyyden, ja väistettävää liikennettä on paljon.

      Kannattaa sitä ruutuun peruuttamistakin harjoitella. Nykyään autoissa on jo kaikenlaisia apuvälineitä, tutkat ja kamerat ja mitä lieneekään, en oikein tiedä kun omassa autossa on vain peilit, mutta niistäkin on paljon apua.

      • Anonyymi

        Jos ruutuun peruuttaminen on hankalaa, pitää harjoitella. Sama se, milloin olet ajokortin saanut, aina voi taitoaan parantaa.

        Suomessa on yleensä vähän yli puolet vuodesta sellainen keli, että autosta ulos näkemisessä on jonkinlaista ongelmaa. Silloin parkkiruutuun peruuttaminen auton ollessa lämmin ja lasit sulia vain on järkevää. Pois lähdön koittaessa auto on keula ajoväylälle päin ja parhaan näkyvyyden suuntaan. Juuri hangesta kaivetulla autolla ei todellakaan ole mukava peruutella sinne kiireisten kanssakulkijoiden sekaan.


      • Anonyymi

        Moni peruuttaa ruutuun kirjaston alueellakin kun on itsepalvelukirjasto.
        Suurella alueella on 50 paikkaa ja 2-3 autoa.

        Joku jopa katsoo ovesta että menee ruutuun.
        SE ON VÄÄRIN PERUUTTAA yleisesti ja aina.

        Jos aja asuoraan ruutuun, pääsee ajamaan helpolla ja heti.
        Peruuttamiselle sitten on paljon enemmän tilaa kuin 1 parkkiruudun verran.
        Näin peruuttaminen on helpompaa.

        JA riskit.
        Jos olet peruuttanut, voit lähteä liian innokkaasti "kotiin päin" ja käännät liian nopeasti ja kolhaiset autosi kyljen. (tässä tapauksessa pitää kääntää etupyörät aina siihen suuntaan mihin ei aio lähteä, näin näkee lähdössä mihin auto ohjautuua)

        Toiseksi peruutus ruutuun kuluttaa autoa enemmän, kuin peruutus avaraan tilaan.

        Olen nähnyt kaksi epäonnistunutta peruutusta ja kiireesti sitte paennutta.
        Olen nähnyt yhden nopean lähtijän joka käänsi liikaa ja kolhaisi.
        ON yli 60v ajeltu, koputtaa puuta, kolareita 0.

        KAMERA
        mulla on ollut yli 15 v kamerat autossa.
        Olen tarjonnut kaksi kertaa kolhitun auton kuljettajalle videokuvaa kolhija autosta. Molemmilla kerroilla he ovat äkäisesti kieltäytyneet.

        Kamerani on päällä aina kun olen kaupassa, tms. Niissä on ajastin, ovat päällä 5 tuntia pysähdyksen jälkeen, jos en erityisesti sammuta.


    • Anonyymi

      Tosiasia on se, että ruutuun pääsee nopeammin jos ajaa nokka edellä ja tietysti sitten taas hitaamin pois.
      Mutta liikenteen sujuvuuden kannalta nokka edellä ruutuun ja peruuttaen pois on parempi, kun ruutuun ajaessa ei jonouta takana tulevia ja poistuessa voi katsoa sen hetken peruuttaa ruudusta pois, että kaista on vapaana.
      Lisäksi ilman peruutustutkaa tai peruutuskameraa, voi olla hieman hankalaa peruuttaminen varsinkin ahtaassa parkkihallissa, jolloin ruutuun peruuttminen hidastuu entisestään.
      No tuosta tietysti näkee mitä mieltä minä olen asiasta.

    • Anonyymi

      Itse peruutan useammin kuin ajan nokka edellä. Tämä siksi, että pois lähtiessä on helpompi nähdä, että onko väylä vapaa vai ei. Kertaakaan ei ole kukaan tööttäillyt, jos on joutunut odottamaan monta sekuntia väylällä. Jos tööttäilisi, niin toimisin paljon hitaammin kun joutuisin varomaan sitä vaaraa, josta minua on varoitettu.

      • Anonyymi

        Ei ole niin kiire, että parkkipaikalla pitäisi alkaa jollekin tööttäilemään. Tööttääminen ei muutenkaan ole mikään "siirry syrjään" tai "mokaamisen" ilmoitus, vaan äänimerkillä kuuluu ilmoittaa mahdollisesta vaarasta.


      • Anonyymi

        Jos joku tööttää,
        menen ulos katsomaan ja kierrän auto,
        voihan siellä olla jotain jota ei näe.


    • Anonyymi

      Liikenteen sujuvuuden kannalta parempi on nokka edellä. Ihme mutkittelua näkee välillä kun ruutuun peruuttava auto ajaa ensin ruudun ohi ja sitten alkaa vekslailu jo ruuhkaantuneella ajoväylällä. Ajaisivat edes siinä tilanteessa nokka edellä, että takaa tuppaa jonoa.

      Joskus kuulee, että perä edellä olisi jotenkin turvallisempaa, kun auton moottori olisi silloin paremmin palokunnan saavutettavissa. No sekin tietty olisi keski ja takamoottorisissa autoissa helpompi saavuttaa nokka edellä, entä sitten sähköautot, ne pitäsi pysäköidä tuolla logiikalla poikittain ruutuun, kun niissä pitäisi akustoon päästä ensin kohdistamaan toimenpiteitä.

    • Anonyymi

      Ei ole väliä niin kauan, kun ei kolaroi.

    • Anonyymi

      Etuperin ja siitä vielä läpi edelläolevaan ruutuun. Se on Tojomiesten tapa.

      • Anonyymi

        Noinhan se menee, vaikka en ole koskaan ollut Tojomies. En ole vuosikymmeniin joutunut peruuttamaan P-ruudusta, paitsi Porin Puuvillan P-hallissa, jossa on ruudut vinossa, joihin ei oikein voikaan peruuttaa, koska tuolloin joutuisi lähtemään kiellettyyn ajosuuntaan.


      • Anonyymi

        Onko tässä tavassa sitten jotain ongelmaa? Siinähän ratkaistaan kerralla kaksi ongelmaa: ajetaan ruutuun keula edellä ja päästään myös lähtemään keula edellä.

        Jos tällainen läpiajo ei ole mahdollista, niin sitten itse peruutan ruutuun. Peruuttaminen on toki hankalampaa kuin keula edellä ajaminen, mutta keula edellä lähteminen ruudusta on paljon helpompaa, kun ei tarvitse jatkuvasti käännellä niskaa ympäri ja katsoa tuleeko jostain joku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tässä tavassa sitten jotain ongelmaa? Siinähän ratkaistaan kerralla kaksi ongelmaa: ajetaan ruutuun keula edellä ja päästään myös lähtemään keula edellä.

        Jos tällainen läpiajo ei ole mahdollista, niin sitten itse peruutan ruutuun. Peruuttaminen on toki hankalampaa kuin keula edellä ajaminen, mutta keula edellä lähteminen ruudusta on paljon helpompaa, kun ei tarvitse jatkuvasti käännellä niskaa ympäri ja katsoa tuleeko jostain joku.

        On se hyvä, vaikka lähtisi ruudusta etuperin, sitä päätä sen lähes 180 astetta käännellä nähdäkseen sen, ettei kenenkään eteen tai kylkeen törmää. Peruttamalla ruudusta lähtiessä tuo pään kääntökulma saattaa olla hivenen suurempi tai pienempi, riippuen siitä onko autossa peruutuskamera ja piiparit sivulta tulevan havaitsemiseksi.
        Tavassasi ainoa ongelma on tuo ruutuun peruuttamalla meneminen, kun sillä tavoin mahdollisesti häiritset hieman sitä takaa tulevaa liikennettä.
        Ja tietenkin ruudusta lähtiessäsi hankaloitat roudaamiesi tavaroiden autoon lastaamista, mikäli sellaisia sattuu mukanasi olemaan, joka ei onneksi häiritse muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se hyvä, vaikka lähtisi ruudusta etuperin, sitä päätä sen lähes 180 astetta käännellä nähdäkseen sen, ettei kenenkään eteen tai kylkeen törmää. Peruttamalla ruudusta lähtiessä tuo pään kääntökulma saattaa olla hivenen suurempi tai pienempi, riippuen siitä onko autossa peruutuskamera ja piiparit sivulta tulevan havaitsemiseksi.
        Tavassasi ainoa ongelma on tuo ruutuun peruuttamalla meneminen, kun sillä tavoin mahdollisesti häiritset hieman sitä takaa tulevaa liikennettä.
        Ja tietenkin ruudusta lähtiessäsi hankaloitat roudaamiesi tavaroiden autoon lastaamista, mikäli sellaisia sattuu mukanasi olemaan, joka ei onneksi häiritse muita.

        Totta kai päätä käännetään myös etuperin lähdettäessä, mutta kääntely on huomattavasti vaivattomampaa verrattuna peruuttamiseen.

        On myös totta tuo, että peruuttamalla ruutuun ajaminen saattaa häiritä takaa tulevia. On kieltämättä kiusallista, kun parkkiruutua etsiessä joku tulee aivan takana, ja vaikka mieluummin peruuttaisin, arvaan jo valmiiksi että tämä takana tuleva ei osaa varautua peruutusaikeisiini, vaan joko ajaa etuperin tuohon ruutuun ennen kuin ehdin lähteä peruuttamaan tai sitten tulee niin lähelle takakonttia, etten mahdu peruuttamaan. Ehkä tällaisessa tilanteessa saatan ajaa ruutuun suoraan, jos alueella näyttää muuten olevan täyttä. Noin yleisesti on kuitenkin huomattavasti helpompaa peruuttaa ruutuun kuin ruudusta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai päätä käännetään myös etuperin lähdettäessä, mutta kääntely on huomattavasti vaivattomampaa verrattuna peruuttamiseen.

        On myös totta tuo, että peruuttamalla ruutuun ajaminen saattaa häiritä takaa tulevia. On kieltämättä kiusallista, kun parkkiruutua etsiessä joku tulee aivan takana, ja vaikka mieluummin peruuttaisin, arvaan jo valmiiksi että tämä takana tuleva ei osaa varautua peruutusaikeisiini, vaan joko ajaa etuperin tuohon ruutuun ennen kuin ehdin lähteä peruuttamaan tai sitten tulee niin lähelle takakonttia, etten mahdu peruuttamaan. Ehkä tällaisessa tilanteessa saatan ajaa ruutuun suoraan, jos alueella näyttää muuten olevan täyttä. Noin yleisesti on kuitenkin huomattavasti helpompaa peruuttaa ruutuun kuin ruudusta pois.

        Niin, tuosta pään vaivattomasta kääntelystä. miten se kääntely ruudusta etuperin lähtiessä olisi vaivattomampaa kuin peruuttamalla lähtiessä, varsinkin kuin huomio tuon mitä peruutuskamerasta ja sivulta tulevista varoittavista piippareista sanottiin.
        Tuosta ruutuun peruuttamisen helppoudesta rohkenen olla eri mieltä. Ruutuun peruutettaessa, takaa tulevin enemmän tai vähemmän pakollisen häirinnän lisäksi, on myös muita manööverejä joita taas ruudusta pois peruutettaessa ei ole.
        Mutta jokainen taaplaa tyylillään ja siihen on jokaisen tyytyminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tuosta pään vaivattomasta kääntelystä. miten se kääntely ruudusta etuperin lähtiessä olisi vaivattomampaa kuin peruuttamalla lähtiessä, varsinkin kuin huomio tuon mitä peruutuskamerasta ja sivulta tulevista varoittavista piippareista sanottiin.
        Tuosta ruutuun peruuttamisen helppoudesta rohkenen olla eri mieltä. Ruutuun peruutettaessa, takaa tulevin enemmän tai vähemmän pakollisen häirinnän lisäksi, on myös muita manööverejä joita taas ruudusta pois peruutettaessa ei ole.
        Mutta jokainen taaplaa tyylillään ja siihen on jokaisen tyytyminen.

        Kaikilla ei ole "peruutuskameroita ja piippareita". En sitten tiedä, että perustuuko kokemani ruutuun peruuttamisen helppous siitä, että teen jotain väärin, mutta etuperin poistuessa riittää, kun päätä käännetään vasemmalle ja oikealle. Harvemmin sieltä omasta ruudusta, josta juuri ollaan poistumassa, kukaan hyökkää eteen. Peruutaessa sen sijaan täytyy käännellä ahkerasti päätä lähes 360 astetta, kun taustapeili ei huomioi kuollutta kulmaa. Ihmiset ja autoilijat ovat yllättävän nopeita, joten tarkkana saa olla siltä varalta, että joku muu ei ole skarppina. Koskaan ei ruutuun ajessa ole vielä sattunut vahinkoja, vaikka liikenteessä on oltu pian 20 vuotta.

        Kun tuossa aiemmin oli puhetta siitä, että ruutuun pakittaessa häiritsee muuta liikennettä, niin vähintään saman verran häiriötä syntyy myös pois peruuttaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla ei ole "peruutuskameroita ja piippareita". En sitten tiedä, että perustuuko kokemani ruutuun peruuttamisen helppous siitä, että teen jotain väärin, mutta etuperin poistuessa riittää, kun päätä käännetään vasemmalle ja oikealle. Harvemmin sieltä omasta ruudusta, josta juuri ollaan poistumassa, kukaan hyökkää eteen. Peruutaessa sen sijaan täytyy käännellä ahkerasti päätä lähes 360 astetta, kun taustapeili ei huomioi kuollutta kulmaa. Ihmiset ja autoilijat ovat yllättävän nopeita, joten tarkkana saa olla siltä varalta, että joku muu ei ole skarppina. Koskaan ei ruutuun ajessa ole vielä sattunut vahinkoja, vaikka liikenteessä on oltu pian 20 vuotta.

        Kun tuossa aiemmin oli puhetta siitä, että ruutuun pakittaessa häiritsee muuta liikennettä, niin vähintään saman verran häiriötä syntyy myös pois peruuttaessa.

        Kun ajan etuperin parkkiruutuun joka on kadun oikealla puolella niin pois lähtiessä ei tarvitse katsoa kuin oikealle sillä eihän sinne vastaantulevien kaistalle perruuteta.
        Mutta kun perruutat perkkiruutuun niin joudut katsomaan niitä takaatulevia sekä vasemman ja oikean puolen peilejä.
        Ei päätä tarvitse pyöritellä kun pakittaa pois parkkiruudusta, samaa linjaahan se tulee pois kuin millä se on sinne mennytkin.

        Pakittamalla kaupan parkkiruutuun on amyös vasemman ja oikean pelin lisäksi arvioitava peruutusmatka, eli se etäisyys siihen vastapään parkkiruudussa olevaan autoon.
        Etuperin ajettaessa tuon näkee hyvin tuulilasista.

        Nyt sitten vedät tietenkin peliin ne peruutuskamerat, niiden avullahan voi kivasti perruuttaa ruutuun mutta myös sieltä pois.
        Myös se fakta että kun parkkipaikoista on pulaa niin aina löytyy avulias joka pysähtyy ja jää odottamaan että pakitat pois ruudusta ihan vain sillä syyllä että pääsee itse ajamaan ruutuun.

        Jotenkin tuntuu että nyt peruuttamista yritetään selittää ihan keksityillä verukkeilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ajan etuperin parkkiruutuun joka on kadun oikealla puolella niin pois lähtiessä ei tarvitse katsoa kuin oikealle sillä eihän sinne vastaantulevien kaistalle perruuteta.
        Mutta kun perruutat perkkiruutuun niin joudut katsomaan niitä takaatulevia sekä vasemman ja oikean puolen peilejä.
        Ei päätä tarvitse pyöritellä kun pakittaa pois parkkiruudusta, samaa linjaahan se tulee pois kuin millä se on sinne mennytkin.

        Pakittamalla kaupan parkkiruutuun on amyös vasemman ja oikean pelin lisäksi arvioitava peruutusmatka, eli se etäisyys siihen vastapään parkkiruudussa olevaan autoon.
        Etuperin ajettaessa tuon näkee hyvin tuulilasista.

        Nyt sitten vedät tietenkin peliin ne peruutuskamerat, niiden avullahan voi kivasti perruuttaa ruutuun mutta myös sieltä pois.
        Myös se fakta että kun parkkipaikoista on pulaa niin aina löytyy avulias joka pysähtyy ja jää odottamaan että pakitat pois ruudusta ihan vain sillä syyllä että pääsee itse ajamaan ruutuun.

        Jotenkin tuntuu että nyt peruuttamista yritetään selittää ihan keksityillä verukkeilla

        Luulin että kyseessä oli esimerkiksi markettien parkkiruutualue, ei kadunvarsipysäköinti. Tietenkin jälkimmäisessä tilanteessa ajan keula edellä, turha siinä olisi ruveta vensklailemaan peruutuksen kanssa, ellei kyse ole taskuparkista, johon nimenomaan suositellaan peruutusta.

        Vaikutat vastineessasi jotenkin ärtyneeltä ja tarpeettoman puolustelevalta, aivan kuin sinua vastaan olisi hyökätty. Tietenkin jokainen parkkeeraa kuten parhaaksi näkee, ei se ole minun ongelmani. Kirjoitin vain oman näkemykseni siitä, miksi itse toimin näin. Omakohtaisen kokemuksen pohjalta koen helpoimmaksi peruuttaa ruutuun ja ajaa keula edellä pois, mutta jos sinä teet päinvastoin, niin ei sitä tarvitse sen kummemmin ihmetellä ja selitellä.

        En muuten ymmärrä, että miksi kirjoitat "peruutuskameroiden vetämisestä peliin", kun itse vastasin edelliselle kirjoittajale (olitko se sinä?) joka kertoi kameroiden helpottavan toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tässä tavassa sitten jotain ongelmaa? Siinähän ratkaistaan kerralla kaksi ongelmaa: ajetaan ruutuun keula edellä ja päästään myös lähtemään keula edellä.

        Jos tällainen läpiajo ei ole mahdollista, niin sitten itse peruutan ruutuun. Peruuttaminen on toki hankalampaa kuin keula edellä ajaminen, mutta keula edellä lähteminen ruudusta on paljon helpompaa, kun ei tarvitse jatkuvasti käännellä niskaa ympäri ja katsoa tuleeko jostain joku.

        Peruutan pois niin hitaasti että ehdin pysähtymään ennenkin joku törmää.

        Se on aina syyllinen jos törmää parkkihallissa seisovaan autoon.

        Näin se vaan menee, on ainakin mennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla ei ole "peruutuskameroita ja piippareita". En sitten tiedä, että perustuuko kokemani ruutuun peruuttamisen helppous siitä, että teen jotain väärin, mutta etuperin poistuessa riittää, kun päätä käännetään vasemmalle ja oikealle. Harvemmin sieltä omasta ruudusta, josta juuri ollaan poistumassa, kukaan hyökkää eteen. Peruutaessa sen sijaan täytyy käännellä ahkerasti päätä lähes 360 astetta, kun taustapeili ei huomioi kuollutta kulmaa. Ihmiset ja autoilijat ovat yllättävän nopeita, joten tarkkana saa olla siltä varalta, että joku muu ei ole skarppina. Koskaan ei ruutuun ajessa ole vielä sattunut vahinkoja, vaikka liikenteessä on oltu pian 20 vuotta.

        Kun tuossa aiemmin oli puhetta siitä, että ruutuun pakittaessa häiritsee muuta liikennettä, niin vähintään saman verran häiriötä syntyy myös pois peruuttaessa.

        Tuo, että ruudusta peruttaessa pitäisi päätä käännellä täysi ympyrä on , lievästi sanoen vähintäänkin erikoinen kuvitelma.
        Tuo ettei ruutuun ajaessa ole vahinkoja sattunut pian 20 vuoteen on toki hyvä asia. Itsellä tuota ajokokemusta on vasta 57vuotta eikä yhtään parkkipaikka kolaria ole sattunut, vaikka aina olen parkkiruutuun ajanut etuperin muita häiritsemättä ja peruuttanut pois ruudusta jälleen muita häiritsemättä. Niin ja eikä niitä kameroita ja piippareita alkuvuosina ollut, eikä pääni käänny , eikä ole koskaan kääntynyt sitä mainitsemaasi 360 astetta. Ja onhan sitä päätä käänneltävä lähes puoliympyrän verran, vaikka ruudusta lähtisi etuperin.
        Tuosta muiden häirinnästä, sillä ruutuun pakittamisella pakostakin häiritsee muita, enemmän tai vähemmän , kun taas ruudusta peruuttamalla lähtiessä katsotaan, ettei tuota muille häiriötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo, että ruudusta peruttaessa pitäisi päätä käännellä täysi ympyrä on , lievästi sanoen vähintäänkin erikoinen kuvitelma.
        Tuo ettei ruutuun ajaessa ole vahinkoja sattunut pian 20 vuoteen on toki hyvä asia. Itsellä tuota ajokokemusta on vasta 57vuotta eikä yhtään parkkipaikka kolaria ole sattunut, vaikka aina olen parkkiruutuun ajanut etuperin muita häiritsemättä ja peruuttanut pois ruudusta jälleen muita häiritsemättä. Niin ja eikä niitä kameroita ja piippareita alkuvuosina ollut, eikä pääni käänny , eikä ole koskaan kääntynyt sitä mainitsemaasi 360 astetta. Ja onhan sitä päätä käänneltävä lähes puoliympyrän verran, vaikka ruudusta lähtisi etuperin.
        Tuosta muiden häirinnästä, sillä ruutuun pakittamisella pakostakin häiritsee muita, enemmän tai vähemmän , kun taas ruudusta peruuttamalla lähtiessä katsotaan, ettei tuota muille häiriötä.

        Keula edellä lähdettäessä pää osoittaa luontaisesti eteen, ja siitä on helppo kääntää päätä kevyesti vasemmalle ja oikealle. Peruuttaessa sen sijaan on käännettävä päätä myös takaviistoon, koska kuten mainittua, niin tausta- kuin sivupeilit jättävät kuolleita kulmia. Eihän siitä nyt toki täyttä ympyrää tule, mutta kuitenkin kääntelyä on enemmän kuin etuperin lähtiessä. Samoin eteen lähtiessä näkökenttä on tuulilasin läpi luontaisesti laajempi kuin pakittaessa, jossa auton rungon osat peittävät näkyvyyttä. Mitä tulee liikenteen häirintään ruutuun pakittaessa, niin yleensä pyrin mahdollisuuksien mukaan valitsemaan parkkikentältä kohdan, jossa muuta liikennettä ei juuri sillä hetkellä ole. Tällöin riittää, kun ajan hieman haluamani ruudun ohi, katson nopeasti ympärilleni, ettei mistään tule ketään, ja peruutan ruutuun. Operaatio on ohi nopeasti, ja auto on ruudussa valmiina odottamassa sujuvaa lähtöä.

        Kuten tuli jo aiemmassa viestissä todettua, ihmiset ovat yksilöitä, ja jos joku kokee helpommaksi peruuttaa ruudusta pois kuin ruutuun, niin tehköön niin aivan vapaasti. Vaikea näissä asioissa on pakottaa ketään toimimaan omasta mielestään hankalasti, jos halutaan ajaa turvallisesti.


    • Anonyymi

      Ei muuta kuin viha päälle ja kokoonnutaan torille tappelemaan tästäkin asiasta ja enemmän sairaalaan väkeä saanut puoli julistetaan voittajaksi ja siitä ei voi valittaa.

    • Anonyymi

      Haloo hei.
      Aika monesti on parkkipaikoista huutava pula joten lähes aina takaatuleva antaa teitä parkista perruuttavalle autolle ja syy on ihan looginen, haluaa sen parkkipaikan.
      Itse olen ajanut 52 vuotta enkä ole koskaan kolaroinut ajaessani autoa pakittamalla pois parkkiruudusta.
      Nykyisessä autossa on myös liiketunnistimet jotka havaitsevat myös jalankulkijat sekä tietenkin kamera.
      Mitään oikeaa syytä ei ole miksi pitäisi pakittaa ruutuun.
      Myös se että se jolla on vaiksuksia pakittaa pois ruudusta on myös suuria haasteita pakittaa itse ruutuun.

      • Anonyymi

        Kyllä sinäkin vielä opit peruuttamaan ruutuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinäkin vielä opit peruuttamaan ruutuun.

        Oletko sinä se toisillakin palstoilla kirjoittava joka ei osaa ajatella miten moni muu toimii?
        Olen jo 6 vuotaiaana ajanut traktorilla (no ohjaamistahan se oikeastaan oli), 10 vuotiaana perruutin peräkärryn 5cm marginaalilla ja sitten tuollainen tumpelo alkaa viisastelemaan etten osaa perruuttaa.
        Mikä perhanan takia perruutan parkkiruutuun kun esim. ne ostokset on helpompi lastata peräkoppiin kun ei ole se toinen auto tai seinä heti siinä takana.

        Mutta kun selliset kommentoivat jotka eivät tiedä tosielänästä mitään niin saamme lukea sitten näitä viisasteluja.

        Ps. pari miljoonaa kilonmetriä takana useassa eri maassa eikä yhtään parkkipaikkakolaria, yllätkö lähellekkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinäkin vielä opit peruuttamaan ruutuun.

        Pakittaa tai nokka edellä, se on sanoisinko, makuasia. Ei siinä ole mistään osaamisen taidosta puute. Kumpikin on oikein ja lainmukainen, kuten myös "väärälle" puolelle parkkeeraminen. Mistä hitosta näitä valopäitä siunaantuu, että saadaan tästäkin, aivan normaalistaasiasta, oikein uutinen ja täällä sitten tyyliin "ei osaa ajaa"?!


    • Anonyymi

      Tilanteen mukaan, eli riippuu miten viereiset autot ovat sijoitettu ruutuihin, onko reunapaikka ja isommin se vaikuttaa, onko muita autoja liikkeellä samoilla nurkilla, koska peruuttaminen on kuitenkin hitaampi prosessi, enkä halua olla häiriöksi.

    • Anonyymi

      Poikittain ja muut voivat haista..

    • Tapauskohtaista, mutta oletuksena ruutuun peruutetaan.

      Toisin kuin väität, ruutuun peruuttaminen on *paljon* helpompaa kuin ruudusta pois peruuttaminen. Ruutuun peruuttaessasi näe peileistä (tai kamerasta) kaiken sen alueen, johon olet peruuttamassa. Kukaan ei pääse yllättämään. Viereiset autot ovat paikallaan, eivätkä pomppaa alle... Ruudusta peruutettaessa taas pitäisi väistää poikittaisliikennettä, joka voi olla hivenen vaikeaa, kun viereen on parkannut kauppakäynnin aikana pari isompaa pakua. Parkkipaikoilla liikkuu myös jalankulkijoita, jotka saattavat kävellä taaksesi juuri kun olet lähdössä peruuttamaan. Ja se liikenne todellakin pysähtyy, kun hiiiiiitaaasti (jotta turvallista) peruutat sieltä ruudusta.

      Jos edes joka toinen auto olisi peruutettu ruutuun, olisi sille kuskin oven avaamisellekin reilusti enemmän tilaa. Kai sinäkin pysäköit ruudun oikeaan reunaan?

      • Anonyymi

        Eikö ruudusta lähtiessä ole väistettävä muuta liikennettä riippumatta miten päin oma auto on?
        Nykyautoissa on ollut jo ikuisuuden peruutuskamerat ja poikittaisen liikenteen valvonta, kamerasta näkee hyvin sivuunkin ja lisäksi auto piippaa jos joku tulee yllättäen ja useat autot jopa jarruttaa itse.


      • Anonyymi

        Joo, niiden isojen pakujen läpi näkyy paremmin eteenpäin lähdettäessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ruudusta lähtiessä ole väistettävä muuta liikennettä riippumatta miten päin oma auto on?
        Nykyautoissa on ollut jo ikuisuuden peruutuskamerat ja poikittaisen liikenteen valvonta, kamerasta näkee hyvin sivuunkin ja lisäksi auto piippaa jos joku tulee yllättäen ja useat autot jopa jarruttaa itse.

        En tiedä noista nykyautoista. Viime vuoden mallin peruutuskamera ei ainakaan sivulla näytä juuri mitään. Kyllä tuulilasin ja sivulasien läpi näkee paremmin.

        Ja kyllä kai se onnettomuuden estää, jos pysähdyt, mutta silloin olet luultavasti jo rikkonut sitä velvollisuutta väistää muuta liikennettä, ne kun joutuvat herkästi itsekin pysähtymään ja odottamaan että saat peruutettua ulos ruudusta.

        Se, että onnistut välttämään kolarin on kiva. Parempi olisi, jos onnistuisit olemaan haittaamatta muuta liikennettä. Se onnistuu parhaiten kun peruuttaa ruutuun ja ajaa etuperin pois. Poislukien sen vaihtoehdon, jossa ajat ruudun läpi, mutta se ei ehkä tämän keskustelun kannalta ole kovin merkityksellinen.


      • Anonyymi

        Ei pidä olla kiire.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä olla kiire.

        No sehän oikeuttaakin rikkomaan lakia.


      • Anonyymi

        Parkkiruutuun on helpompi ajaa etu kuin takaperin. Ruudusta lähteminen on yhtä turvallista lähti siitä etu tai takaperin. Ruutuun mennään aina mahdollisimman keskelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Parkkiruutuun on helpompi ajaa etu kuin takaperin. Ruudusta lähteminen on yhtä turvallista lähti siitä etu tai takaperin. Ruutuun mennään aina mahdollisimman keskelle.

        Outoja kuvitelmia sinulla. Ruutuun meneminen on hivenen helpompaa etuperin, siitä lähteminen on paljon helpompaa etuperin. Ja turvallisempaakin, jos et luota automatiikan hoitavan kaikkia ongelmia...

        Ja miksi ihmeessä keskelle? Ilmeisesti asut jossain maaseudulla, jossa ruudut ovat hävyttömän leveitä...


      • Anonyymi

        En pysähdy ruudun oikeaan reunaan kun eukonkin pitää päästä ulos.
        Olen ajanut n. 30 vuotta pakulla jossa ei ole näköyhteyttä taakse muuten kuin peilien avulla.
        Kertaakaan ei ole tullut edes läheltäpiti tilannetta risteävän liikenteen takia.
        Tiedoksi sitä kaasua ei tarvitse lyödä pohjaan ja tehdä sellaista nopeaa siirtymistä risteävälle kadulle.
        Pikkuhiljaa hivuttautumalla kukaan ei aja päälle kun se päälleajo ei ole sallittua.
        Ja kuten totesin ei ole ollut ongelmia ja aina on annetu tilaa.

        En tiedä onko liikennekkin menossa voimakkaasti siihen minä minä meininkiin jossa ei pysähdytä vaikka nähdään hyvin että on tulossa kolari?
        Mutta tähän saakka ei ole ollut ongelmia vaikka 95% perruutan parkkipaikasta risteävälle kadulle.
        Toisaalta vinoparkkiin ei edes pysty perruuttamaan ja kadunlaidoissa on monesti juurikin näitä vinoparkkeja, eli ne on suunniteltu ajettavaksi keula edellä.

        Tuo pakittamalla parkkiin ajaminen on niille jotka eivät osaa perruuttaa pois parkista, saavat perruutella minun puolesta mutta turha alkaa paasaamaan mulle miten kuuluu parkkeerata.


      • Anonyymi

        Kumma juttu. Juuri eilen olin isossa kauppakeskuksessa asioimassa ja kauheeta, ajoin nokka edellä parkkiruutuun! Miten ihmeessä mä pääsin siitä pois kolaroimatta, eikä ole edes kameroita tai muitakaan häläreitä. Mulla ei ole apuna, kun peilit ja kääntyvä pää.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Outoja kuvitelmia sinulla. Ruutuun meneminen on hivenen helpompaa etuperin, siitä lähteminen on paljon helpompaa etuperin. Ja turvallisempaakin, jos et luota automatiikan hoitavan kaikkia ongelmia...

        Ja miksi ihmeessä keskelle? Ilmeisesti asut jossain maaseudulla, jossa ruudut ovat hävyttömän leveitä...

        Automatiikka... siinäpä se. Luotetaan sokeasti automatiikkaan eikä tehdä itse mitään, ei ilmeisesti osata enää katsoa peileihin, päätä ei tarvitse kääntää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma juttu. Juuri eilen olin isossa kauppakeskuksessa asioimassa ja kauheeta, ajoin nokka edellä parkkiruutuun! Miten ihmeessä mä pääsin siitä pois kolaroimatta, eikä ole edes kameroita tai muitakaan häläreitä. Mulla ei ole apuna, kun peilit ja kääntyvä pää.

        Osuit asian ytimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma juttu. Juuri eilen olin isossa kauppakeskuksessa asioimassa ja kauheeta, ajoin nokka edellä parkkiruutuun! Miten ihmeessä mä pääsin siitä pois kolaroimatta, eikä ole edes kameroita tai muitakaan häläreitä. Mulla ei ole apuna, kun peilit ja kääntyvä pää.

        Minä puolestani peruutin ruutuun, eikä siitä syntynyt minkäänlaista ruuhkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä puolestani peruutin ruutuun, eikä siitä syntynyt minkäänlaista ruuhkaa.

        En ole hirveän paljon ruuhkaa nähnyt parkkipaikoilla. Ei montakaan sekuntia kestä odottaa, että joku saa autonsa pysäköintiruutuun tai lähtee ruudusta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Outoja kuvitelmia sinulla. Ruutuun meneminen on hivenen helpompaa etuperin, siitä lähteminen on paljon helpompaa etuperin. Ja turvallisempaakin, jos et luota automatiikan hoitavan kaikkia ongelmia...

        Ja miksi ihmeessä keskelle? Ilmeisesti asut jossain maaseudulla, jossa ruudut ovat hävyttömän leveitä...

        Ei siinä mitään kuvitelmaa, oudosta puhumattakaan ole, koska ruutuun on helpompi mennä etuperin, pois tulemiselle on sama tuleeko etu vai takapein. Sitä varten se automatiikka on, että se auttaa peruutettaessa.
        Niin ja sinne takapaksiin ne ostokset on miellyttävämpi laittaa kun sitä lastaustilaa on, ruutuun etuperin ajamalla enemmän.
        Asun keskikokoisessa eteläsuomalaisessa kaupungissa, jossa vain parin uudemman kaupan parkkiruudut on nyky standartin levyiset. Suurin osa ruuduista on sitä pikku fiatin ja kuplavolkkarin aikaisia, eli kohtuullisen kapeita, joten mahdollisimman keskelle ruutua, että edes jonkinlainen ja kohtuullinen autoon meno ja poistumistila jäisi kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, niiden isojen pakujen läpi näkyy paremmin eteenpäin lähdettäessä.

        Joo kun monissa autoissa kuski on lähempänä auton keulaa kuin perää. Ei tartte sitten työntyä niin kauas ulos ruudusta että pystyy kurkkimaan sivuille.

        Niinjoo nykyautot sitten eri juttu jos niissä on perässä sivuille näyttävä kamera, vai onko keulassakin? Joissakin vissiin drooni pörrää yläpuolella kuvaamassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En pysähdy ruudun oikeaan reunaan kun eukonkin pitää päästä ulos.
        Olen ajanut n. 30 vuotta pakulla jossa ei ole näköyhteyttä taakse muuten kuin peilien avulla.
        Kertaakaan ei ole tullut edes läheltäpiti tilannetta risteävän liikenteen takia.
        Tiedoksi sitä kaasua ei tarvitse lyödä pohjaan ja tehdä sellaista nopeaa siirtymistä risteävälle kadulle.
        Pikkuhiljaa hivuttautumalla kukaan ei aja päälle kun se päälleajo ei ole sallittua.
        Ja kuten totesin ei ole ollut ongelmia ja aina on annetu tilaa.

        En tiedä onko liikennekkin menossa voimakkaasti siihen minä minä meininkiin jossa ei pysähdytä vaikka nähdään hyvin että on tulossa kolari?
        Mutta tähän saakka ei ole ollut ongelmia vaikka 95% perruutan parkkipaikasta risteävälle kadulle.
        Toisaalta vinoparkkiin ei edes pysty perruuttamaan ja kadunlaidoissa on monesti juurikin näitä vinoparkkeja, eli ne on suunniteltu ajettavaksi keula edellä.

        Tuo pakittamalla parkkiin ajaminen on niille jotka eivät osaa perruuttaa pois parkista, saavat perruutella minun puolesta mutta turha alkaa paasaamaan mulle miten kuuluu parkkeerata.

        Juu, eihän siitä kolaria tule, vaikka lakia vähän rikkookin.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Juu, eihän siitä kolaria tule, vaikka lakia vähän rikkookin.

        Ei tule kolaria, eikä tule lakia rikottua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule kolaria, eikä tule lakia rikottua.

        Juu meinasin kommentoida ettei nyt sentään lakia ole olemassa joka edellyttäisi pakittamaan parkkiruutuun.

        Joillakin vain tuntuu menevän puurot ja vellit iloisesti sekaisin.

        Eli joku nyt on keksinyt tai no eihän tuo ole edes uusi keksintö että palomieparkiin ajamalla pääsee turvallisemmin.
        Oikeassa on siis hälyajoneuvot joiden pitää päästä sellaisella sutilähdöllä liikkeelle ja sitten se parkkiin paluussa ei ole enään mitään hoppua.
        Tavallisella tallaajalla ei vain ole koskaan niin hoppua että pitäisi sutilähdöllä lähteä parkista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma juttu. Juuri eilen olin isossa kauppakeskuksessa asioimassa ja kauheeta, ajoin nokka edellä parkkiruutuun! Miten ihmeessä mä pääsin siitä pois kolaroimatta, eikä ole edes kameroita tai muitakaan häläreitä. Mulla ei ole apuna, kun peilit ja kääntyvä pää.

        Nuo ovatkin vain apuvälineitä joita on uudemmissa ja paremmissa autoissa. Ei niistä haittakaan ole ja onhan se kiva kun olet niin hyvä kuski ja vahalla ajelet ja olet siitä ylpeä kun pystyt toimimaan parkkipaikoillakin.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Outoja kuvitelmia sinulla. Ruutuun meneminen on hivenen helpompaa etuperin, siitä lähteminen on paljon helpompaa etuperin. Ja turvallisempaakin, jos et luota automatiikan hoitavan kaikkia ongelmia...

        Ja miksi ihmeessä keskelle? Ilmeisesti asut jossain maaseudulla, jossa ruudut ovat hävyttömän leveitä...

        Hauskahan sinä olet edelleen. Onko Touran taas iskussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu meinasin kommentoida ettei nyt sentään lakia ole olemassa joka edellyttäisi pakittamaan parkkiruutuun.

        Joillakin vain tuntuu menevän puurot ja vellit iloisesti sekaisin.

        Eli joku nyt on keksinyt tai no eihän tuo ole edes uusi keksintö että palomieparkiin ajamalla pääsee turvallisemmin.
        Oikeassa on siis hälyajoneuvot joiden pitää päästä sellaisella sutilähdöllä liikkeelle ja sitten se parkkiin paluussa ei ole enään mitään hoppua.
        Tavallisella tallaajalla ei vain ole koskaan niin hoppua että pitäisi sutilähdöllä lähteä parkista.

        Hälytysajoon lähtevillä palomiehillä on ehkä erilaiset tarpeet kuin ruokaostoksilla käyvällä perheenäidillä, niin se palomisparkkeeraus ei välttämättä ole aina paras tapa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu meinasin kommentoida ettei nyt sentään lakia ole olemassa joka edellyttäisi pakittamaan parkkiruutuun.

        Joillakin vain tuntuu menevän puurot ja vellit iloisesti sekaisin.

        Eli joku nyt on keksinyt tai no eihän tuo ole edes uusi keksintö että palomieparkiin ajamalla pääsee turvallisemmin.
        Oikeassa on siis hälyajoneuvot joiden pitää päästä sellaisella sutilähdöllä liikkeelle ja sitten se parkkiin paluussa ei ole enään mitään hoppua.
        Tavallisella tallaajalla ei vain ole koskaan niin hoppua että pitäisi sutilähdöllä lähteä parkista.

        On olemassa laki, joka kieltää ruudusta poistuvaa häiritsemästä muuta liikennettä. Nyt kun muut joutuvat pysähtymään tämän hitaasti ruudusta peruuttavan takia, niin kyllähän siinä lakia rikotaan.

        Ei se mitään. Se on oikeasti ihan ok. Saa sitä rikkoa (ei siis lain mukaan, mutta se on vain sellainen ohjeistus).

        Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitää tehdä asiat vaikeammin ja vaarallisemmin, kun ne voi tehdä helpommin ja turvallisemmin.

        Ja kuten sanoin, tämä on tapauskohtaista. Jos on se mamma kyydissä tai isoa lastia laittamassa peräluukusta sisään, niin se vaikuttaa siihen miten parkkeerataan. Useimmiten toki on vain se yksi tyyppi joka hakee kaljakeissin ja makkarapaketin (hivenen kärjistäen).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        On olemassa laki, joka kieltää ruudusta poistuvaa häiritsemästä muuta liikennettä. Nyt kun muut joutuvat pysähtymään tämän hitaasti ruudusta peruuttavan takia, niin kyllähän siinä lakia rikotaan.

        Ei se mitään. Se on oikeasti ihan ok. Saa sitä rikkoa (ei siis lain mukaan, mutta se on vain sellainen ohjeistus).

        Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitää tehdä asiat vaikeammin ja vaarallisemmin, kun ne voi tehdä helpommin ja turvallisemmin.

        Ja kuten sanoin, tämä on tapauskohtaista. Jos on se mamma kyydissä tai isoa lastia laittamassa peräluukusta sisään, niin se vaikuttaa siihen miten parkkeerataan. Useimmiten toki on vain se yksi tyyppi joka hakee kaljakeissin ja makkarapaketin (hivenen kärjistäen).

        Jos hivenen kärjistäen, jos kaupasta haetaan vain tupakki aski ja saman katon alla olevasta Alkosta se pieni Vinettopullo, kantamusten mahtuessa taskuun, niin samahan se vaikka siihen parkkiruutuun on tullut peruuttamalla ja muita häiriten.
        Saman häiriönhän sitä aiheuttaa peruuttaako ruutuun vai lähteekö ruudusta takaperin .
        Joten täysjärkiselle on selvä, että se kauppakassi, isompi tai pienempi, on aina helpompi laittaa autoon, joko takapaksiin tai takapenkille, kun pysäköintiruutuun on ajettu etuperin ja keskelle ruutua.

        "Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitää tehdä asiat vaikeammin ja vaarallisemmin, kun ne voi tehdä helpommin ja turvallisemmin."
        Tuon valtaosan, käytännön kokemuksen saneleman hyvän tavan parkkeerata pysäköinti ruutuun etuperin, ymmärtämättömyyttä voi tosiaan ihmetellä, koska ruttuun on helpompi mennä etuperin, ostosten laittaminen autoon on helpompaa, eikä se takaperin lähteminen ole turvallisuudenkaan kannalta mikään katastrofi.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        On olemassa laki, joka kieltää ruudusta poistuvaa häiritsemästä muuta liikennettä. Nyt kun muut joutuvat pysähtymään tämän hitaasti ruudusta peruuttavan takia, niin kyllähän siinä lakia rikotaan.

        Ei se mitään. Se on oikeasti ihan ok. Saa sitä rikkoa (ei siis lain mukaan, mutta se on vain sellainen ohjeistus).

        Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitää tehdä asiat vaikeammin ja vaarallisemmin, kun ne voi tehdä helpommin ja turvallisemmin.

        Ja kuten sanoin, tämä on tapauskohtaista. Jos on se mamma kyydissä tai isoa lastia laittamassa peräluukusta sisään, niin se vaikuttaa siihen miten parkkeerataan. Useimmiten toki on vain se yksi tyyppi joka hakee kaljakeissin ja makkarapaketin (hivenen kärjistäen).

        Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. Jos on tarve, niin saa. Väistämisvelvollisuus on sitten eri asia, mutta sen osalta ei määritetä mitään häirintään liittyvää.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        On olemassa laki, joka kieltää ruudusta poistuvaa häiritsemästä muuta liikennettä. Nyt kun muut joutuvat pysähtymään tämän hitaasti ruudusta peruuttavan takia, niin kyllähän siinä lakia rikotaan.

        Ei se mitään. Se on oikeasti ihan ok. Saa sitä rikkoa (ei siis lain mukaan, mutta se on vain sellainen ohjeistus).

        Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitää tehdä asiat vaikeammin ja vaarallisemmin, kun ne voi tehdä helpommin ja turvallisemmin.

        Ja kuten sanoin, tämä on tapauskohtaista. Jos on se mamma kyydissä tai isoa lastia laittamassa peräluukusta sisään, niin se vaikuttaa siihen miten parkkeerataan. Useimmiten toki on vain se yksi tyyppi joka hakee kaljakeissin ja makkarapaketin (hivenen kärjistäen).

        Ihan sama sitten se, että "häiritseekö" sitä muuta liikennettä sinne ajettaessa/peruuttaessa vai sieltä pois ajettaessa/peruuttaessa. Yhtä lailla joku saattaa joutua odottamaan, kun joku sinne ruutuun peruttaa savuttaessa. Pätee myös tienlaidalla oleviin pysäköinteihin liittyen. Takana tuleva joutuu odottamaan, että edellä oleva saa peruutettua itsensä ruutuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama sitten se, että "häiritseekö" sitä muuta liikennettä sinne ajettaessa/peruuttaessa vai sieltä pois ajettaessa/peruuttaessa. Yhtä lailla joku saattaa joutua odottamaan, kun joku sinne ruutuun peruttaa savuttaessa. Pätee myös tienlaidalla oleviin pysäköinteihin liittyen. Takana tuleva joutuu odottamaan, että edellä oleva saa peruutettua itsensä ruutuun.

        Niin, yleensä ne odottelut ovat silloin kun odottaa jonkun ruutuun peruuttamista. Ruudusta pois peruuttaminen ei yleensä aiheuta odottelua, jos kuskilla on sen verran älliä, että ei lähde peruuttamaan ruudusta kun liikennettä on lähestymässä. Mutta tosi harvoin näkee ruutuun peruttajilla sellaista älliä, että eivät lähde peruuttamaan ruutuun jos takaa tulee muita. Silloin pitäisi älytä mennä nopeasti pois jaloista nokka edellä ruutuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, yleensä ne odottelut ovat silloin kun odottaa jonkun ruutuun peruuttamista. Ruudusta pois peruuttaminen ei yleensä aiheuta odottelua, jos kuskilla on sen verran älliä, että ei lähde peruuttamaan ruudusta kun liikennettä on lähestymässä. Mutta tosi harvoin näkee ruutuun peruttajilla sellaista älliä, että eivät lähde peruuttamaan ruutuun jos takaa tulee muita. Silloin pitäisi älytä mennä nopeasti pois jaloista nokka edellä ruutuun.

        Joo. Muut joutuu odottamaan ainakin seitsemän sekuntia ylimääräistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Muut joutuu odottamaan ainakin seitsemän sekuntia ylimääräistä.

        Voi se peruttaminen joillakin ei "virtuooseilla" kestää 70 sekuntia tai reippaasti yli, jonka ne takana tulijat joutuu odottelemaan.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoisia tilanteita syntyy kirkon parkkipaikoilla kun hautajaissaattue
      lähtee vainajaa saattamaan viimeiselle matkalle hautausmaalle. Eipä aina
      ilman kolareita selvitä. Puolustusvoimien ajoneuvojen pysäköintiä kannattaa
      seurata kun siihen on tilaisuus esim. paraatien yhteydessä. Samoin m-pyörä-
      poliisien. Miten on paloautot parkkeerattu kalustohalleihin.
      Myös vakuutusyhtiöitten tilastoihin maksettujen korvausten osalta.
      Pakollisista maksuista ne korvaukset maksetaan. Äkkiä ne opitut tosin unohtuu.

      • Anonyymi

        Meidän kirkossa parkkialue on hiekkakentällä kadun varressa.
        Hautajaiskuvio menee siten että lähiomaiset parkkeeraavat ihan kadun laitaan ja siihen viereen sitten vähän kauemmat sukulaiset yms.
        Eli se liikkeellelähtö on mietitty jo etukäteen.
        Kaikki ajavat myös etuperin parkkiin ja lähtevät myös etuperin parkista, voit miettiä miten se on mahdollista.

        Puolustusvoimat mp poliisit, poliisit, paloautot ja ambulanssit tekevät sutilähdön pillit päällä, eli heillä ei ole aikaa tehdä 3 pisteen käännöstä liikkeelle lähtiessä.
        Tusin edes sulla on koskaan niin kiire ettetkö kerkeäisi vekslata autoa oikeaan suuntaan.

        Tänään parkkeerasin kauppakeskuksen parkkipaikalle ja etuperin ajoin parkkiin mutta lähdin siitä myös etuperin, mietippä sitä.
        Eli oli 2 peräkkäistä ruutua joten ajoin läpi, olisi ollut todella pöljää perruuttaa ruutuun.


    • Mahdollisuuksien mukaan aina parkkiruutuun peruuttavan ei enää erikseen tarvitse kertoa olevansa tavallista parempi autoilija. 😉

      • Anonyymi

        Eihän se millään mittarilla muita parempi ole, hieman muita hölmömpi, ehkä?


      • Anonyymi

        Ei niin kun pelkää parkkiruuduta perruuttamista ja sitä että töppää siinä tilanteessa.
        Parempi autoilija ajaa miten haluaa ja se pikkuisen huonompi ajaa siten miten selviää.
        Eli paras tekee mitä haluaa ja se huonompi mitä osaa.


    • Anonyymi

      Parkkipaikan suunnittelija voisi suunnitella niin ettei olisi kuin läpiajettavia
      paikkoja. Lisäksi paikkoja mihin raskas liikenne ja peräkärryjen vetäjät
      voisi pysäköidä.

      • Jopa parkkiruutujen suurentaminen suurentuneita autoja vastaaviksi näyttää olevan ylivoimaista ilman viranomaismääräystä, joten älä unta nää...


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Jopa parkkiruutujen suurentaminen suurentuneita autoja vastaaviksi näyttää olevan ylivoimaista ilman viranomaismääräystä, joten älä unta nää...

        Luulisi kinnostavan kauppoja ja kauppiaita, että asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Isommat parkkiruudut olisi hyvä veto siitä näkökulmasta.


    • Anonyymi

      Monet pysäköintihallit on suunniteltu niin että peruuttaminen ruutuun on
      mahdotonta (yksisuuntainen lähtö) kuten tuossa joku jo mainitsikin. Lumi
      tuo tietysti oman haasteensa pysäköintiin. Kannattaa käydä katsomassa
      miten ne oman vakuutusyhtiön käytössä olevat ruudut on täytetty.

    • Anonyymi

      Oletetaan että autosi palaa ja autossa on lähiomaisia. Teet 112 ilmoituksen
      palosta. Paloaseman hallissa on kaksi autoa lähtövalmiudessa, toisen nokka
      on lähtösuuntaan kun taas toinen on ajettu etuperin halliin. Kumman
      haluaisit lähtevän paloa sammuttamaan ?

      • Anonyymi

        Oletetaan että sinun autosi palaa niin sillä onko naapurisi auto parkkeerattu etu vai takaperin ai vaikuta palokunnan saapumiseen mitenkään.

        Yrität nyt perutella nopeudella sitä perruuttamista parkkiin mutta tuskin nopeuttaa asiaa mitenkään kun lasketaan se itse parkkeerauskin mukaan.
        Hälyajoneuvoilla on keikalta palattuaan aikaa tällätä se auto vaikka katolleen jos se nopeuttaa liikkeellelähtöä.
        Tavallisella autoilojalla ei ole niin kiire minnekkään etteikö voisi lähteä parkista rauhallisesti.

        Tavaalista autoa ei voi verrata hälyajoneuvoon.


      • Anonyymi

        Sillä ei ole väliä miten päin se paloauto on halliin ajettu, se auto lähtee joka on siinä oven edessä.


    • Anonyymi

      Aloittajalla
      taas näitä kysymyksiä
      kumpi on parempi
      omena vai appelsiini ?

    • Anonyymi

      Minun mielestäni on ihan väärin se, että jotkut pysäköi väärin

    • Anonyymi

      Ruutuun saa ajaa kummin päin vaan, ihan sama kunhan vaan ei törmäile muihin. Jotain omia syitä voi olla ajaa tietyllä tavalla, esim. tavaroiden kyytiin laitto helpompaa jos peräluukku on näkösällä, mutta sellaiset asiat voi ihan itse ajatella, jos on jonkinlaista aivotoimintaa suotu.

    • Anonyymi

      Parkkiruutuun ajetaan ensisijaisesti nokka edellä. Näin on autokoulussakin aikoinaan opetettu. Peruuttelu esim. vilkkaalla kadulla poikittaisiin parkkiruutuihin aiheuttaa turhia vaaratilanteita ja pysäyttää muun liikenteen.

      • Kun nyt autokoulun otit esiin...
        https://www.uusimaa.fi/paikalliset/1425408

        > Ahtaalla parkkipaikalla ruutuun peruuttaminen on järkevää,
        > sillä auto kääntyy helpommin ruutuun peruuttaen kuin etuperin
        > ajaen. Lisäksi ruudusta poistuminen etuperin on turvallisempaa
        > ja helpompaa kuin peruuttaen. Etuperin ruutuun ajaminen on
        > perusteltua silloin, kun se helpottaa auton kuormaamista.

        Tuosta puuttuu tietysti vielä parempi näkyvyys peruutettavaan tilaan pysäköidessä peruuttaen vs. huonompi näkyvyys risteävälle tielle peruuttaen poistuttaessa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kun nyt autokoulun otit esiin...
        https://www.uusimaa.fi/paikalliset/1425408

        > Ahtaalla parkkipaikalla ruutuun peruuttaminen on järkevää,
        > sillä auto kääntyy helpommin ruutuun peruuttaen kuin etuperin
        > ajaen. Lisäksi ruudusta poistuminen etuperin on turvallisempaa
        > ja helpompaa kuin peruuttaen. Etuperin ruutuun ajaminen on
        > perusteltua silloin, kun se helpottaa auton kuormaamista.

        Tuosta puuttuu tietysti vielä parempi näkyvyys peruutettavaan tilaan pysäköidessä peruuttaen vs. huonompi näkyvyys risteävälle tielle peruuttaen poistuttaessa.

        Riippuu kai autostakin mutta kyllä yleensä eteen päin paremmin näkee onpa sitten ajamassa ruutuun tai sieltä pois.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kun nyt autokoulun otit esiin...
        https://www.uusimaa.fi/paikalliset/1425408

        > Ahtaalla parkkipaikalla ruutuun peruuttaminen on järkevää,
        > sillä auto kääntyy helpommin ruutuun peruuttaen kuin etuperin
        > ajaen. Lisäksi ruudusta poistuminen etuperin on turvallisempaa
        > ja helpompaa kuin peruuttaen. Etuperin ruutuun ajaminen on
        > perusteltua silloin, kun se helpottaa auton kuormaamista.

        Tuosta puuttuu tietysti vielä parempi näkyvyys peruutettavaan tilaan pysäköidessä peruuttaen vs. huonompi näkyvyys risteävälle tielle peruuttaen poistuttaessa.

        Tuo kopioimasi linkki on vuodelta 2018, onko siis sinunkin ajattelu ja toiminta tapa sen seitsemän vuotta ajastaan jäljessä?
        Ruutuun etuperin ajamalla saavutetaan kokonaisuutena useampi etu, kuin jos ruutuun ajettaisiin peruuttamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kopioimasi linkki on vuodelta 2018, onko siis sinunkin ajattelu ja toiminta tapa sen seitsemän vuotta ajastaan jäljessä?
        Ruutuun etuperin ajamalla saavutetaan kokonaisuutena useampi etu, kuin jos ruutuun ajettaisiin peruuttamalla.

        Onko tuo asia jotenkin oleellisesti muuttunut nyt 7 vuoden aikana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo asia jotenkin oleellisesti muuttunut nyt 7 vuoden aikana?

        Eipä taida olla, sillä se ruutuun etuperin ajaminen ja pakittamalla pois tuleminen oli silloin, kuten nytkin, aivan hyvä ja käyttökelpoinen tapa, jolla oli ja on edelleen monia hyviä puolia ruutuun peruttamiseen verraten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida olla, sillä se ruutuun etuperin ajaminen ja pakittamalla pois tuleminen oli silloin, kuten nytkin, aivan hyvä ja käyttökelpoinen tapa, jolla oli ja on edelleen monia hyviä puolia ruutuun peruttamiseen verraten.

        On siinä yksi hyvä puoli, se lastauksen helppous jos pääsee paremmin takaluukulle.

        Mitään muuta etuahan siitä ei ole, on vain yksiselitteisesti vaikeampaa, hitaampaa, muita häiritsevämpää ja vaarallisempaa.

        Kun peruutat ruutuun, näet koko sen alueen johon olet peruuttamassa, eikä kukaan voi tulla sinne sinun huomaamattasi (ellei joku aja poikittain ruutujen poikki toki). Pois peruutettaessa et mitenkään välttämättä näe peruutusalueellesi tulevia.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        On siinä yksi hyvä puoli, se lastauksen helppous jos pääsee paremmin takaluukulle.

        Mitään muuta etuahan siitä ei ole, on vain yksiselitteisesti vaikeampaa, hitaampaa, muita häiritsevämpää ja vaarallisempaa.

        Kun peruutat ruutuun, näet koko sen alueen johon olet peruuttamassa, eikä kukaan voi tulla sinne sinun huomaamattasi (ellei joku aja poikittain ruutujen poikki toki). Pois peruutettaessa et mitenkään välttämättä näe peruutusalueellesi tulevia.

        Ruutuun etuperin ajamisella on yksiselitteisesti etuna se, että ruutuun on niin helpompi ja nopeampi mennä muita häiritsemättä. Etuna on lisäksi tuo lastaus pois lähtiessä.
        Ruudusta peruuttaen poistuessa, tietenkin katsotaan, kuten etuperinkin lähtiessä, ettei toisen eteen tai kylkeen törmää.


    • Anonyymi

      Vakuutusyhtiötten tilastojen mukaan 46 % korvattavista vahingoista tapahtuu
      P-paikoilla. Varat kerätään vakuutusten ottajilta. Mieluummin maksaisin
      vähemmän kuin enemmän.

      • Anonyymi

        Mitä enemmän vakuutusyhtiö joutuu pulittamaan korvauksia, niin sitä enemmän vakuutuksien hinnat nousevat.


      • Anonyymi

        Mainitaanko noissa tilastoissa joitain syitä noihin P-paikka kolareihin? Esim. se , että onko ruutuun etuperin tai peruuttaen tulemisella ja lähtemisellä vaikutusta tilastojen prosentti lukuun.


    • Anonyymi

      Fiksunta olisi jos joka toinen olisi parkkeerattu etuperin ja joka toinen takaperin, ja aina oikeaan laitaan ja se mamma olisi poistunut autosta jo ennen parkkeerausta ,jää kuskille enemmän tilaa poistua autosta ovia kolhimatta. ( varsinkin ahtaissa parkkihalleissa ja myös taloyhtiöiden parkkipaikoilla.)

      • Anonyymi

        Ja jos saapuu kauppaan kävellen, niin ei muodustu mitään haasteita pysäköinnin suhteen.


      • Anonyymi

        Ja kaikkein fiksuintahan olisi kun se mamma ei olisi edes mukana matkassa.
        Ja ruutuun keskelle etuperin, niin edes kohtuullinen tila jää sille vieressä olevalle naapurille autoonsa tulemiselle ja siitä poistumiseksi.


    • Anonyymi

      Isoilla parkkipaikoilla hiljaiseen aikaan olisi myös fiksua parkkeera joka toiseen ruutuun ( jos 2 peräkkäistä ruutua, niin siksak kuvioon). Kotona auto olisi kanssa paras pysäköidä valmiiksi nokka lähtösuuntaan (intissä opittua) jos tulee kiirelähtö esim. Sairaalaan tai vaikka vain töihin.

      • Anonyymi

        Juu, voihan sitä kotona siihen parkkiruutuun menemistä häslätä aivan miten haluaa. Sairaalaan, ei ainakaan itse sairaana ollessaan kannattaisi autolla ajaen mennä. Myöskään töistä myöhästymistä tuskin tuolla parkkeeraus tavalla onnistuu välttämään.


    • Anonyymi

      Juuri näin.

    • Anonyymi

      Yli 95 % suomalaisista on normaalia keskitasoa parempia kuljettajia !

      • Anonyymi

        60v ajoa, lähe 900 000 km, kolareita 0.
        Vähän km, kun työmatka on ollut aina alle kilometri.


      • Anonyymi

        Lisään vielä. 1990 luvulla oli laaja tutkimus, noin 85 % ei ole koskaan ajanut kolaria. noin 10 % tekee niitä kolareita. Usein on kolarit ensimmäisinä vuosina ja sitten seuraava alttius kolariin 40-60 vuotiaana. Ajokilometrejä ei oltu huomioitu.

        Niitä painettuja lehtisiä oli katsastuskonttorilla jaossa.


      • Anonyymi

        Siitäkö se sitten johtuu, että suunnilleen sama, tai jopa isompi prosentti määrä kuljettajista ajaa parkkiruutuun etuperin?


    • Anonyymi

      Ainakin IF- vakuutusyhtiöllä on kokoainen MP- vakuutus jokseenkin saman
      hintainen kun kesän parin kuukauden vakuutuksella. Perustellaan sillä että
      ajotuntuma säilyy kun ajetaan säännöllisesti kun keli sallii. Tahtoo taidot
      ruostua kun harvoin ajetaan.

      • Anonyymi

        Mutta miten liittyy keskustelun aiheeseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miten liittyy keskustelun aiheeseen?

        Voihan väliin heittää mitä vaan, ei se keskustelua haittaa. Pääseehän siitä ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan väliin heittää mitä vaan, ei se keskustelua haittaa. Pääseehän siitä ohi.

        Kyllä väliin mitä vaan heittämistä, kuten nyt kommenttiasi, voi haittana tai ainakin sotkemisena pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä väliin mitä vaan heittämistä, kuten nyt kommenttiasi, voi haittana tai ainakin sotkemisena pitää.

        Joillakin heittää enemmän kuin toisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä väliin mitä vaan heittämistä, kuten nyt kommenttiasi, voi haittana tai ainakin sotkemisena pitää.

        Homo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homo.

        Terävä ja ansiokas kommenttisi ei kuitenkaan anna selvää vastausta mielipiteestäsi kyseessä olevaan asiaa.


    • Anonyymi

      Samaa mieltä aloittajan kanssa. Piste.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      224
      5918
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      112
      5754
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      214
      4821
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      60
      4131
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      68
      4057
    6. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      32
      3638
    7. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      11
      3513
    8. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      16
      3372
    9. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      40
      1710
    10. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      131
      1513
    Aihe