Rippi sisältää kaksi vaihetta, katumuksen ja synninpäästön. Harvoin kiinnitetään huomiota siihen, että Luuk. 17:3 käsittelee vanhimpien alkuperäisten kreikankielisten käsikirjoitusten mukaan juuri yleistä rippiä eli syntejä yleisesti eikä vain rakkauden rippiä eli rikkomuksia itseä vastaan, sillä sanat "sinua vastaan" puuttuvat niistä. Ne ovat siten myöhempi lisäys ja ilmeisesti "sinua vastaan" esiintyy ensimmäisen kerran vasta Hieronymuksen latinankielisessä Vulgata-käännöksessä. Kohta on käännetty suomenkielissä raamatunkäännöksissä seuraavasti:
"Kavahtakaat teitänne. Jos veljes rikkoo sinua vastaan, niin nuhtele häntä: ja jos hän itsensä parantaa, niin anna hänelle anteeksi." (1776.)
"Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi." (1938.)
"Pitäkää varanne! "Jos veljesi tekee väärin, nuhtele häntä, ja jos hän sitten katuu, anna hänelle anteeksi." (1992.)
1776 Biblia noudattalee Hieronymuksen Vulgata-linjaa, kuten suurin osa vanhoista kansankielisistä käännöksistä. 1938 ja 1992 käännökset sen sijaan perustuvat vanhimpiin tunnettuihin käsikirjoituksiin, joissa lisäystä ei ole. Esim. P75 (n. 200-225 jKr), Codex Vaticanus (300-325) ja Codex Sinaiticus (330-360) eivät sisällä lisäystä.
Tästä seuraa seuraava johtopäätös: alkukirkossa synninpäästön antaminen katuvalle kuului jokaiselle kristitylle, ei vain papeille. Katolinen kirkko halusi kaapata kirkkojärjestyksen vuoksi synninpäästövallan papeille ja niin Vulgataan ja osaan myöhemmistä kreikankielisistä käsikirjoituksista ilmestyi lisäys "sinua vastaan", jolloin oli helpompi saada näyttämään siltä, että rippi tuli tehdä papeille eikä kenelle tahansa kristitylle. Vulgata on käännetty vasta sen jälkeen, kun kristinuskosta tuli Rooman valtionuskonto 381 ja kirkkojärjestyksestä haluttiin hierarkinen. Vainojen ajan käsikirjoituksista "sinua vastaan" puuttuu. Ripittäjä ja synninpäästön julistaja saattoi siten olla tavallinen kristitty.
Katolinen kirkko erehtyi siirtäessään synninpäästön paimenviralle vastoin alkuperäistä opetusta.
Vapaat suunnat erehtyvät väittäessään, että Raamattu ei tunne synninpäästöä, vaikka Luuk. 17:3 on alkuperäisten käsikirjoitusten mukaan kehotus antaa katuvalle synninpäästö.
Lestadiolaisuuteen maallikkosynninpäästö tuli käyttöön jo varhaisessa vaiheessa. Erkki Antti luki Lutheria n. 1852 (Oskari Jussilan mukaan 1854) ja löysi maallikkoavaimet sieltä. Hän riensi kertomaan löydöstään Laestadiukselle. Rovasti kuunteli mietteliäästi ja totesi, että jos Erkki Antti on Lutheria lukemalla näin ymmärtänyt, niin kokeillaan, mihin se johtaa. Maallikkosynninpäästöstä niin isoovaisille kuin siunatuille muodostui nopeasti lestadiolaisuuden keskeisin opetus.
1884 lestadiolaissaarnaajia kävi Tukholmassa tutustumassa uudestikastajiin todeten, ettei synninpäästö kuulu, tuskin on elävää kristillisyyttä.
Lestadiolainen maallikkosynninpäästö on sitä alkuperäistä vainojen ajan kristinuskoa, jonka valtiollistunut katolinen kirkko hiljensi pitkäksi aikaa, mutta joka historian kuluessa on silti "kerettiläisenä" sieltä täältä pulpahtanut esiin.
Maallikkorippi on alkuperäistä kristinuskoa
11
97
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
älä höpäjä siinä on molemmat itseään vastaan rikkovalle veljelle kehotetaan antamaan anteeksi jos hän kääntyy
Varjelkaa sielujanne! Jos veljesi tekee syntiä, nuhtele häntä, ja jos hän kääntyy, päästä hänet vapaaksi.
Ja jos seitsemän kertaa päivässä hän rikkoo sinua vastaan, ja seitsemän kertaa päivässä kääntää
kasvonsa sinun puoleesi ja sanoo, että ”minä käännyn”, päästä hänet vapaaksi.- AnonyymiUUSI
tietysti mua hivelee raamattu uskovien käsitys kyseisestä asiasta vieläkö nämä ovat vliä
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
tietysti mua hivelee raamattu uskovien käsitys kyseisestä asiasta vieläkö nämä ovat vliä
he mielellään vetävät herneet nenään kun sanon kyseisen raamatun kohdan toisin
- AnonyymiUUSI
Kukin suorittaa rippiään suoraan Isä Jumalalle, vedoten Jeesuksen sovitustyöhön.
Jos jokin asia vaivaa mieltä ja kokee tarvitsevansa myös inhimillistä tukea, voi ripittäytyä myös uskovalle kristityllr johon luottaa ja jonka on myös oltava luotettava.
Tämä henkilö voi sitten Jumalan sanan ja uskovien kristittyjen yleisen pappeuden nimissä ilmaista synninpäästön. Hän ei siis itse anna synninpäästöä vaan lohduttaa tuota kärsivää sielua Jumalan sanalla joka lupaa hänelle synninpäästön, tietyin edellytyksin.
Nuo edellytykset ovat lähinnä: usko Jeesukseen, aito katumus sekä vilpitön parannuksen mieli.
Jumala on kuitenkin itse Hän, joka ratkaisee ja päättää asiasta.- AnonyymiUUSI
kyllä synnin päästön ratkaisu valta on annettu ihmiselle
Varjelkaa sielujanne! Jos veljesi tekee syntiä, nuhtele häntä, ja jos hän kääntyy, päästä hänet vapaaksi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
kyllä synnin päästön ratkaisu valta on annettu ihmiselle
Varjelkaa sielujanne! Jos veljesi tekee syntiä, nuhtele häntä, ja jos hän kääntyy, päästä hänet vapaaksi.kuten jatkosta käy se oli tarkoitettu apostoleille et ihminen on tässä jolle se on kohdistettu
Hän sanoi heille, ”jos teissä olisi sitä uskoa noin sinapinsiemenen jyvän verran, te sanoisitte tälle
silkkiäispuulle, että ’irtoa juurilta, ja ole istutettu mereen”, ja se olisi kuuliainen teille”. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
kuten jatkosta käy se oli tarkoitettu apostoleille et ihminen on tässä jolle se on kohdistettu
Hän sanoi heille, ”jos teissä olisi sitä uskoa noin sinapinsiemenen jyvän verran, te sanoisitte tälle
silkkiäispuulle, että ’irtoa juurilta, ja ole istutettu mereen”, ja se olisi kuuliainen teille”.ja jatkuu
Mutta kuka teistä on se, jolla on työntekijä, joka ajaa auraa tai joka paimentaa lampaita, ja sanoo
pellolta tullessaan hänelle heti, ”mene aterioimaan”?
Vaan hän sanoo hänelle, ”valmista minulle jotain, että saan aterioida, ja vyötä esiliinasi, palvele minua,
kunnes minä syön ja juon, ja minun jälkeeni myös sinä olet syövä ja juova”.
Saako se työntekijä hänen siunauksensa siitä, että teki, mitä oli käsketty? Minä luulen, että ei.
Siten myös te; kun olette tehneet ne kaikki, mitä teille on käsketty, sanokaa, että me olemme
kelvottomia palvelijoita, sillä me teimme sen, mitä me olemme velvolliset tekemään.
ainakin puhujat pyytelee anteeksi sanoo että on kelvottoman tietoinen et ihan raamatun mukaan menee - AnonyymiUUSI
olen loistava ihminen suorastaan fiksu kun olen niin tietoinen asioista paitsi että uskomisen ei raamattua tarvitse
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
olen loistava ihminen suorastaan fiksu kun olen niin tietoinen asioista paitsi että uskomisen ei raamattua tarvitse
mutta sitä ihmettelee miten puhujat tietää ettei korva korut ole uskovaisuuden merkki
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
mutta sitä ihmettelee miten puhujat tietää ettei korva korut ole uskovaisuuden merkki
nyt on varmaan uskon silmä lasit jolla näkee kuka on uskomassa
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
kuten jatkosta käy se oli tarkoitettu apostoleille et ihminen on tässä jolle se on kohdistettu
silkkiäispuulle, että ’irtoa juurilta, ja ole istutettu mereen”, ja se olisi kuuliainen teille”.et onko synnin päästö valta vain annettu sanan julistajille
Ja apostolit sanoivat meidän Herrallemme, ”aiotko lisätä meille sitä uskoa?”
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst15711053Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i474385Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58674116Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat1973674PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1013496Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1013350Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.731990Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?
Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis161315Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1551018Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun270973