Pitämällä riittävä turvaväli ehkäiset myös tuulilasivauriot

Anonyymi-ap

https://www.is.fi/autot/art-2000011566080.html
"Lasivahinkojen riskiä kun lisäävät tutkimuksen mukaan varsinkin terävät, rengasuraan kiinni juuttuvat sorasirut. Kun tällainen kivenpala lähtee renkaasta ammuksen lailla liikkeelle, on takana ajavalle autolle tiedossa helposti isojakin lasi- ja maalivaurioita.
Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa selvästi pienempi keskimääräinen takaylitys, minkä myötä takapyörien takana ei ole enää juurikaan kivien lentämistä estävää peltipintaa. Samoin yhdessäkään uudessa autossa ei ole enää kuraläppiä takana."

Kuraläppien poistoa perusteltiin, että auto kuluttaa vähemmän polttoainetta, kun ilmanvastusta aiheuttavia kuraläppiä ei ole.
Ei kyllä vaikuta kuraläpät auton polttoaineen kulutukseen.
Syyt taisi olla, että saadaan myytyä uusia tuulilaseja.
Silloin, kun autoissa oli kuraläpät, niin ei silloin edes uutisoitu kiveniskemistä tuulilaseissa, kuten nykyään.
Kuraläpistä on muutakin hyötyä, ne estävät renkaista lentävän loskan ja veden pääsyn auton alustaan ja helmapelteihin, joka taas vähentää helmapeltien ruostumista eli kuraläpistä olisi enemmän hyötyä, kuin haittaa.

Yleensä tulee talvirenkaista nuo kivensirut poistettua, kun vaihtaa autoon kesärenkaat ja paljon niitä kivensiruja renkaiden urissa on.
Suomalaisilla on erikoinen tapa ajaa maantiellä autolla.
Harvemmin vastaan tulee yksittäisiä autoja ja useammin muutaman auton tiiviitä jonoja.
Suomalaisethan tykkää jonottaa, joten autoillessakin jäävät jonottaman edessä ajavan perään, vaikka jonossa ajaminen ei tuo mitään nautintoa ajamiseen, vaan vaatii keksittymistä.
Aika usein, kun maantiellä perään tulee auto, niin auto ei lähdekään ohittamaan, vaan jää perään roikkumaan, vaikka nopeus, jolla auto perään tuli on suurempi ja olettaisi, että auto ohittaisi ja jatkaisi suuremmalla nopeudella matkaansa.
Miksi pitää ajaa perään kiinni, jopa alle 10 metrin etäisyydelle, jollei ole tarkoituskaan ohittaa.
Sitten ihmetellään, kun tuulislasissa on kiveniskemiä, jotka voidaan välttää riittävällä turvaväliä.
Jos edessä on rekka, eikä minulla ole tarkoituskaan lähteä ohittamaan, kun rekka ajaa 85-90km/h nopeutta, niin jätän suosiolla 100-150 metrin turvavälin rekkaan.
Ei sitä ole montaa minuuttia nopeammin perillä vaikka rekan ohittaisi ja rekan ohituksessa on aina oma riskinsä.

10

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tottahan kuraläpät lisää kulutusta, mutta kuinka paljon ja onko se tärkeää?
      Jokainen voi hankkia autoonsa läpät jos katsoo sen tarpeelliseksi.
      Läpät auttaa hieman kivisateeseen, mutta ei poista sitä kokonaan, vaan ne kivet lentävät enemmän sivuille. Tuurista se on tietenkin kiinni ja jos ei halua kiveniskemiä, niin voihan sitä jättää todella pitkän välin edellä ajavaan, mutta se tietää yleensä sitä, että pitää ajella muita hiljempaa ja se tietää sitä, että sinua ohitellaan paljon ja ohittajan renkaista lentää kiviä suhteellisesti paljon enemmän kun ne kivet ja kura kertyy enimmäkseen siihen kaistojen väliin.

      • Anonyymi

        Miten niin pitää ajaa hiljempaa jos molemmat ajavat esim, 80km/h ja väliä 80m.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin pitää ajaa hiljempaa jos molemmat ajavat esim, 80km/h ja väliä 80m.

        Koska vauhdit eivät ole koskaan tasaisia ja takaa tulee aina joku lujempaa jos ajaa tasan rajoituksen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska vauhdit eivät ole koskaan tasaisia ja takaa tulee aina joku lujempaa jos ajaa tasan rajoituksen mukaan.

        Onko sitten 10m väli parempi kun saa jarrutella, jokaisen edellä menevän, pieniin nopeuden muutoksiin.


      • Anonyymi

        Ei ne lisää paljoa...


    • Anonyymi

      Lyhyet turvavälit Lahdessa 18.10. Liukkaalla sumussa kymmeniä autoja ainakin 2 nipussa.

      • Anonyymi

        Saatoi olla muutakin syytä osallisena.


    • Anonyymi

      Tuo ei ole suuri ongelma, mutta sitä ihmettelen että tuulilasi naarmuuntuu nopeasti vaikka edes talvisin en raaputa tuullilasia. Toki pyyhkimien käyttö naarmuttaa lasia. Itsellä pieniä pistemäisiä iskeytymiä on lasi tuulilasi täynnä, enkä edes pääteillä juuri ajele. Ilmassa täytyy olla runsaasti kivipölyä mikä tuulilasissa selvästi näkyy iskeytyminä. Tuulilasien materiaalit laatuineen ovat pahasti heikentyneet muutaman vuosikymmenen aikana. Samaa ihmetteli naapuri, vaikka ajelee vain kauppaväliä enimmäkseen. 1 km per suunta

    • Anonyymi

      Suurin syylinen on nykyajan tiesora ja hiekoitus kauppojen edessä...auton kun ajaa kaupan pihaan tai jossain taloyhtiön parkkiapaikoila niin auton renkaat ovat täynnä kiviä kuin pommikone joka on nousemassa ilmaan . Meidän hiekkatielle laitetettiin mursketta 0-16...tiellä kun ajelee niin ropina kuuluu ja renkaat kerää uriinsa mursketta..eikä tahdo edes tie jäätyä talvella vaan lumilinko nakkaa osan mursketta pellolle...ennenvanhaan oli hiekoitusaineet hienompia ja teille ajettiin luonnon soraa...itse laitoin kuraläpät eteen ja taakse,,maalivaurioita on paljon vähemmän ovissa ja kyljissä..

      • Anonyymi
        UUSI

        Jostain kumman syystä hiekoitusmerskeen koko on muuttunut suuremmaksi...miksi..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      43
      3487
    2. 35
      2968
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      144
      2836
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      70
      2307
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1782
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      86
      1555
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      67
      1084
    8. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1036
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      77
      1017
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      3
      847
    Aihe