Voiko työrooli syödä ihmisen persoonallisuutta

Anonyymi-ap

Itseäni tässä herätellessä tällainen kysymys alkoi askarruttamaan.
Monenlaiset työt edellyttävät tietynlaista otetta, käytöstä jne.
Ollakseen vakuuttava moni joutunee harjoittelemaan tietynlaisen roolin.
Et voi räjähtää nauramaan huvittavillekaan tilanteille, ellet ole jotenkin varmistanut, että se on okei.
Vilma

67

442

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

älä viitsi voit tarkkailla tästä miten etenee työllistämis-prosesiki kun hain

• Anonyymi

varnaab ebsunnöub CV minkä minnekään lähetin.

• Anonyymi

Jep. Työnhakutilanne on jännittävä. Pitää osata lukea haastattelijaa.
      Työnhakuilmoitus ja toimenkuva kandee lukea tarkkaan; se mitä ja millaista haetaan.
      Annan henkisen potkun peffallesi, että selviydyt.
      (Saa sinussa olla pirskaus omaa itseäsi.)
      Vilma

• Anonyymi

Tuokin riippuu varmaan ihmisestä. Itselläni työrooli ei ole koskaan "syönyt persoonaa", mutta se vie valtavasti voimia, varsinkin näin introvertilta, jos se on kovin erilainen kuin oikea persoona. Nykyään en onneksi enää joudu usein tätä tekemään, mutta mä olen monta päivää aivan poikki, jouduttuani esittämään päivänkin sosiaalista yksilöä. ☺

• Anonyymi

Niin, tässä vaan pohdin, yleisesti, että jos ainoa sosiaalisuus on s24 kirjoitusten varassa ja tekstien tykitystahti on tämmöstä, niin en ihmettele, jos päätä jälkeenpäinkin pakottaa ja potee jälkioireita tovin jos toisenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, tässä vaan pohdin, yleisesti, että jos ainoa sosiaalisuus on s24 kirjoitusten varassa ja tekstien tykitystahti on tämmöstä, niin en ihmettele, jos päätä jälkeenpäinkin pakottaa ja potee jälkioireita tovin jos toisenkin.

Ai että kirjoittaa yhden viestin aamuun ... joo, onhan se valtava ponnistus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toisilla on onneksi sentään joku kontrolli ja mahdollisesti muutakin elämää johon tuottaa sisältöä. Hyvä niin.

• Anonyymi

11:03
        Sulla on varmasti samoin kokevia ja sosiaalisuuden väsyttämiä ihmisiä.
        Ryhmästä paljonkin riippuu, onko tikkuna vai pystyykö hengittämään.
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

11:17
        Voin vakuuttaa sinulle, ettei ole ongelma.
        Hassua, jos noin päättelet.
        Osaan aikuistuttuani suhtautua vuosi vuodelta omaan persoonaani sulavammin ja kenties myös muihin ja voihan osasta hankalia luokkia etäämmälle - pois aurinkoni tieltä!
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

11:19
        Voihan se pierukin sattua - aivoihin.
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toisilla on onneksi sentään joku kontrolli ja mahdollisesti muutakin elämää johon tuottaa sisältöä. Hyvä niin.

11:22
        Minulla on paljonkin muuta. En vain kerro kaikkea kuten ei varmaan moni muukaan.
        Kirjoitan vähän ja nopeasti. Harvoin novelleja.
        Kommentaattori?
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosiaan eli aika kovaa on kirjoittaa yksi viesti tai lause ja koville ottaa ja uni ei tuu viiteen päivään ja viikon sekaisin sen jälkeen

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tosiaan eli aika kovaa on kirjoittaa yksi viesti tai lause ja koville ottaa ja uni ei tuu viiteen päivään ja viikon sekaisin sen jälkeen

16:22
        En ihan ymmärrä.
        Onko jokin viesti tai kommentti laitettu niin, että kuppi meni nurin tai
        haavoitti?
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

16:22
        En ihan ymmärrä.
        Onko jokin viesti tai kommentti laitettu niin, että kuppi meni nurin tai
        haavoitti?
        Vilma

En tiedä kenelle tarkoitettu mut tosta viestistä tuli mielern että ilmeisesti jollekkin ottaa koville kun kirjoittaa yhden viestin

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä kenelle tarkoitettu mut tosta viestistä tuli mielern että ilmeisesti jollekkin ottaa koville kun kirjoittaa yhden viestin

16:48
        Samat sanat.
        Vilma

• Anonyymi

lapsellisuuskin syö ihmistä eli lapsen kastavvaminen tekee naisets lapsellisen.

nyt mulla on 2 palovaroitinta, kumpikin toimii kun oli jooh huoltoa niin jo toinen arall kun uusivat juttuja

Laosi tekee lapselliseksi, lapsi poistaa seksin, kuin mahakin poistaa... brontosaurus-seksi, jättimaha lasten ja perunoiden syöjän lempiä

• Anonyymi

11:09
        Voit olla ainutkertainen kokemuksiesi kanssa.
        Vilma

• Anonyymi

Yhtään eivät ole ku tönkkösuolatut silakat havaijipaita päällä ja lei kaulassa ”paarteissa”

• Anonyymi

Aina vähän ku se päätä muita pidempi kersa luokkakuvissa

• Anonyymi

Naisilla ei ole havajipaitaa. Pelkkä lei. Ja olkihame. Luulisi olevan tikkuista istua se päällä.
        Vilma
        Aloha oe, aloha oe

• Anonyymi

Tottakai voi

• Anonyymi

No tottakai se syö. Ainakin minulla.

• Anonyymi

Piti vielä kerrata mitä ne persoonallisuudem piirteet sitten olisivat. On luokiteltu viisi pääpiirrettä:

-avoimuus uusille kokemuksille
      -tunnollisuus
      -ulospäinsuuntautuneisuus
      -sovinnollisuus
      -neuroottisuus.

Nämä piirteet vaikuttavat ajatuksiin, tunteisiin ja käyttäytymiseen.

Voiko missään olla vapaasti ihan oma itsensä? Ei mielestäni.

• Anonyymi

12:47
        Hyvä kommentti. Kiitos siitä. Kysymys, voiko.... on miettimisen arvoinen.
        Persoonallisuuden piirteet ja useatkin jopa päällekkäiset roolit.
        Työ, äiti/isä, harrastus, yhdistys, politiikka....jne.
        Onko niin, että kotona kuin, kirja, kaukari jne. kädessä, taikina kourassa ja peiton alla voisi olla lähinnä itseään oman nahkapuvun sisällä tai omassa aivokopassa.
        Vilma
        Kannattaa muistaa, ettei minulla ole minkään valtakunnan arvosanaa psykassa.
        Pelkkä keittiöteoreetikko.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

12:47
        Hyvä kommentti. Kiitos siitä. Kysymys, voiko.... on miettimisen arvoinen.
        Persoonallisuuden piirteet ja useatkin jopa päällekkäiset roolit.
        Työ, äiti/isä, harrastus, yhdistys, politiikka....jne.
        Onko niin, että kotona kuin, kirja, kaukari jne. kädessä, taikina kourassa ja peiton alla voisi olla lähinnä itseään oman nahkapuvun sisällä tai omassa aivokopassa.
        Vilma
        Kannattaa muistaa, ettei minulla ole minkään valtakunnan arvosanaa psykassa.
        Pelkkä keittiöteoreetikko.

Ei kyllä minullakaan.

Vaikkapa sitten niin, että:

- avoimuus uusille kokemuksille?

Voi olla työssään, mutta ei ilmaise ajatuksiaan, jos tietää ettei tule kuulluksi. Jättää sovinnollisesti väliin.

Läheisten kesken avoimesti, kyllä. Haluaisi keskustella ja saattaa ehdottaa jotain, mutta toinen on enemmän muutosvastainen, eikä välitä jaksaa. Jättää sen sitten sovinnollisesti väliin.

Omassa pääkopassaan, kyllä. On rajaton, kompuroi, tunaroi, vihaa ja halveksii itseään, ruoskii parempaan, tutkii ja vertailee, etsii tietoa ja vaihtoehtoja, kokemuksia, tilastoja, historiaa, tiedettä ja tarua, provoja ja nauruja.
        Pitää ajatukset sisällään, ei puhu.

-tunnollisuus - muut väittävät, ei tunnista itse
        -ulospäinsuuntautuneisuus - plus-miinus-0
        -sovinnollisuus - kyllä
        -neuroottisuus - on sitä sitäkin.

Eri persoonallisuuksien kombinaatioita on siis siten tosi paljon. Työrooli ei syö. Ihminen itse itsensä syö.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kyllä minullakaan.

Vaikkapa sitten niin, että:

- avoimuus uusille kokemuksille?

Voi olla työssään, mutta ei ilmaise ajatuksiaan, jos tietää ettei tule kuulluksi. Jättää sovinnollisesti väliin.

Läheisten kesken avoimesti, kyllä. Haluaisi keskustella ja saattaa ehdottaa jotain, mutta toinen on enemmän muutosvastainen, eikä välitä jaksaa. Jättää sen sitten sovinnollisesti väliin.

Omassa pääkopassaan, kyllä. On rajaton, kompuroi, tunaroi, vihaa ja halveksii itseään, ruoskii parempaan, tutkii ja vertailee, etsii tietoa ja vaihtoehtoja, kokemuksia, tilastoja, historiaa, tiedettä ja tarua, provoja ja nauruja.
        Pitää ajatukset sisällään, ei puhu.

-tunnollisuus - muut väittävät, ei tunnista itse
        -ulospäinsuuntautuneisuus - plus-miinus-0
        -sovinnollisuus - kyllä
        -neuroottisuus - on sitä sitäkin.

Eri persoonallisuuksien kombinaatioita on siis siten tosi paljon. Työrooli ei syö. Ihminen itse itsensä syö.

20:57
        Sovinnollisuus toistuu. Jos on liian sovinnollinen, voiko se johtua neuroottisuudesta.
        Jos ei ilmaise tai ei uskalla ilmaista, puuttuuko itseluottamus vai/tai luottamus toisiin.
        Jos lähtee mielessään taktikoimaan, pelamaan, häviääkö lopulta oma minä?
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

20:57
        Sovinnollisuus toistuu. Jos on liian sovinnollinen, voiko se johtua neuroottisuudesta.
        Jos ei ilmaise tai ei uskalla ilmaista, puuttuuko itseluottamus vai/tai luottamus toisiin.
        Jos lähtee mielessään taktikoimaan, pelamaan, häviääkö lopulta oma minä?
        Vilma

Itseluottamus vai/tai luottamus toisiin ei ole luokituksen persoonallisuuden piirre.

Se tulee siis jostakin ulkopuolelta ja omista kokemuksista.

Kokemus siitä, miten peli menee.

Sovinnollinen voi olla kuitenkin aina passiivisagressiivinen tai piiloagressiivinen. En osaa oikein tähän muuten vastata.

Ehkä piloagessiivuus näkyy juuri siten, että käytän palstaa ajatusteni ilmaisimiseen? Hyvin hyvin ilmainen ajatus 😅

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itseluottamus vai/tai luottamus toisiin ei ole luokituksen persoonallisuuden piirre.

Se tulee siis jostakin ulkopuolelta ja omista kokemuksista.

Kokemus siitä, miten peli menee.

Sovinnollinen voi olla kuitenkin aina passiivisagressiivinen tai piiloagressiivinen. En osaa oikein tähän muuten vastata.

Ehkä piloagessiivuus näkyy juuri siten, että käytän palstaa ajatusteni ilmaisimiseen? Hyvin hyvin ilmainen ajatus 😅

Luottamus?
        Vauva luottaa äitiinsä; perushuolto eli ruokaa, siisteyttä, hellyyttä ja rauhallista unta.
        Se, miten vaadin ympärillä hyöritään, vahvistaa tätä.
        Miten niin ulkopuolelta?
        Vaavi luottaa, äiti tarjoaa turvan. Näin pelkistetysti.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Luottamus?
        Vauva luottaa äitiinsä; perushuolto eli ruokaa, siisteyttä, hellyyttä ja rauhallista unta.
        Se, miten vaadin ympärillä hyöritään, vahvistaa tätä.
        Miten niin ulkopuolelta?
        Vaavi luottaa, äiti tarjoaa turvan. Näin pelkistetysti.
        Vilma

Eli voitko luottaa työympäristössään oleviin ihmisiin kuten läheisiinsä?

Ei tietenkään.

Ei edes päiväkodeissa ja kouluissa, ei missään ympäristössä. Entä vaikka tällä palstalla? Palautteen saa pian.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli voitko luottaa työympäristössään oleviin ihmisiin kuten läheisiinsä?

Ei tietenkään.

Ei edes päiväkodeissa ja kouluissa, ei missään ympäristössä. Entä vaikka tällä palstalla? Palautteen saa pian.

Niin. 'Yllätyksiä' on molemmin vaihtorhdoin.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin. 'Yllätyksiä' on molemmin vaihtorhdoin.
        Vilma

Entä luottaako hallitukseen, verottajaan, poliisiin, lääkäriin, opettajaan, maahanmuuttajaan tai työnantajaan kuin läheiseen?

Perusluottamuksen tunne taitaa olla perusteellisesti hukassa.

On ryhmäydyttä ja liityttävä johonkin tai on piilouduttava ja suojattava itsensä jotenkin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Entä luottaako hallitukseen, verottajaan, poliisiin, lääkäriin, opettajaan, maahanmuuttajaan tai työnantajaan kuin läheiseen?

Perusluottamuksen tunne taitaa olla perusteellisesti hukassa.

On ryhmäydyttä ja liityttävä johonkin tai on piilouduttava ja suojattava itsensä jotenkin.

11:36
        Ihmisellä on tapana vaihtaa ajatuksiaan eli vertaa omia päätelmiään muiden vastaaviin ja jos esim. julkishallinto on menettänyt luottamusta päätöksillään, niin voi voi.
        Lupausten pitäminen aikuisilla on yhtä tärkeää kuin lapsilla.
        Mehän kasvamme ja kasvatamme siihen.
        Moraali?
        Vilma

• On se syönyt joskus. Silloin kun olin kurinalaisempi ja konservatiivisempii.

Kadotin huumorintajuni. Ja inhimillisyyteen. Tunteet piti piilottaa mutta se teki minut niin rumaksi, että vaikutti lopulta työhönkin.

Sanoit ettei ehkä voi räjähtää nauramaan huvittavassa tilanteessa - täytyy arvioida tilanne ja vasta kuulija. Näinkin, mutta olen huomannut että ihmillä suojamuuri laskee kun huomaavat olevansa tekemisessä tavallisen, tuntevan henkilön kanssa. Sellaisen naapurin elisan.

Olen jutellut ihmisten kanssa. Itkenyt ja nauranut. Joskus vain kuunnellut. Toisinaan, on kosketus ollut paikallaan.

• Anonyymi
        UUSI

Kauniisti kuvasit. Tuttua tuossa.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kauniisti kuvasit. Tuttua tuossa.
        Vilma

Elisa osaa sanoa aina kaiken niin kauniisti. Olisimpa itsekin samanlainen 🥲

Ihailen kykyään ollaturvallisesti läsnä. Ainakin näistä saa hänestä niin lämpimän ja mukavan kuvan. Ja vanhastaan muutenkin...

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Elisa osaa sanoa aina kaiken niin kauniisti. Olisimpa itsekin samanlainen 🥲

Ihailen kykyään ollaturvallisesti läsnä. Ainakin näistä saa hänestä niin lämpimän ja mukavan kuvan. Ja vanhastaan muutenkin...

.. siis tiedän.. Jösses, että olen itse itsellenikin sekava! 😂

• Anonyymi

Tietyssä mielessä omat persoonalliset piirteet ohjaa tietylle alalle. Ehkä enempi se mikä syö on mahdollinen jatkuva stressi, joka tekee elämästä suorittavaa kaikilla osa-alueilla.

• Anonyymi
        UUSI

15:34
        Stressi on todettu vaikuttavan niin moneen.
        Jälkeenpäin jos miettii jotain kiireisempiä työvuosia, niin kysyy, olisiko vähempi riittänyt eli vähän löyhemmät ranteet.
        Vilma

• Anonyymi

Lastentarhassa joillakin hoitsuilla on mankuva lapsellinen ääni jolla he puhuvat lapselle. Tämä sama ääni on myös jollakin seurakunnan työtekijöillä jos sattuu menemään vaikka jouluaaton päivän perhehartauteen. Samalla he nyökyttelevät päätään typerästi kuin painottavat sanomaansa. Eli manööveritkin mukana. Toki molemmissa on pääasiassa ihan tavallisesti puhuvia ja esiityviä joten ei pidä yleistää.
      Tyttäreni on aika vaativassa asiakaspalvelussa. Kun soitan joskus hänelle töihin, hänen äänensä on metallinen, ohjeistamaan tottunut. Illalla kotona sitten tavallinen aika lempeä.

• Anonyymi
        UUSI

16:01
        Tuo kuvauksesi on just sitä, mitä aloituksessa mietin.
        Vaan vueko se meidän energioistamme liikaa, sinne stressin puolelle.
        Työpaikat järjestävät sisäistä koulutusta. Yhteneväisyyttä jo brändin takia?
        Vilma

• Anonyymi
      UUSI

Kaikki roolit mitkä ei ole aitoa sinua varmasti ennenpitkää uuvuttavat. Itsekin olen vanhemmiten väsynyt olemaan olemassa ihmisille, en enää halua olla olemassa kuin perheelleni. Joudun vaihtamaan alaa.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI

Eikö kannattaisi jättää rooli seksileikit vähemmälle ja ihan normi touhuu touhuta no mikä on lempi roolileikkinne ja mikä suosikki roolihahmosi

• Anonyymi
        UUSI

16:30
        Minusta on tervettä se, että jos jokin syö liiaksi energiaa ja minuutta, havahtuu miettimään, että miten tilanne muuttuisi. Työpaikan tai -alan vaihto voi ratkaista ja siihen pitää olla mahdollisuus .
        Uudelleenkouluttautuminen?
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

16:30
        Minusta on tervettä se, että jos jokin syö liiaksi energiaa ja minuutta, havahtuu miettimään, että miten tilanne muuttuisi. Työpaikan tai -alan vaihto voi ratkaista ja siihen pitää olla mahdollisuus .
        Uudelleenkouluttautuminen?
        Vilma

Ehkä se kouluttautuminen nyt jää niille, joilla ei vielä mitään ole. Mulla on kuitenkin jo 3 ammattitutkintoa ja yksi kesken jäänyt raskauduttuani. Sovellan niistä jotain. Kyllä mä aina jotain keksin, siinä mä olen etevä. Löytämään konstit mennä ettepäin.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä se kouluttautuminen nyt jää niille, joilla ei vielä mitään ole. Mulla on kuitenkin jo 3 ammattitutkintoa ja yksi kesken jäänyt raskauduttuani. Sovellan niistä jotain. Kyllä mä aina jotain keksin, siinä mä olen etevä. Löytämään konstit mennä ettepäin.

Jasu

Hyvä suhtautua päättäväisen positiivisesti.
        Vilma
        Ajattelen, että kaikilla on oikeus tulevaisuuteen.

• Anonyymi
      UUSI

Työrooli syö persoonallisuutta silloin, kun tekee työtä jota ei aidosta haluaisi tehdä vaan on työssä joka ei inspiroi tai joutuu muokkaamaan olemistaan hyvin erilaiseksi kuin mitä on. Esimerkiksi, jos ekstrovertilta vaaditaan hiljaa olemista tai yksin työskentelyä. Samoin vaikuttaa myös se vastaako työ omaa arvomaailmaa vai joutuuko esittämään edustavansa arvoja joita ei kannata.

• Anonyymi
        UUSI

18:02
        Kommenttisi on todentuntuinen. Eivät kaikki pääse unelma-ammatteihin.
        Ja unelma-ammatti voi osoittautua vallan muuksi, mitä on kuvitellut, opiskeluista huolimatta.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI

Jos ihminen ei osaa tehdä työtään yksin, hän on väärällä alalla. Siis jos työssä tarvitaan yksintekemistä. Harva meistä kuitenkaan on vain "kokonaan" ekstrovertti tai introvertti.

- Sheena

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ihminen ei osaa tehdä työtään yksin, hän on väärällä alalla. Siis jos työssä tarvitaan yksintekemistä. Harva meistä kuitenkaan on vain "kokonaan" ekstrovertti tai introvertti.

- Sheena

18:57
        Komppaan tuota, että extro ja intro voivat vaihdella. Työssä introna, vapaalla extrona.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

- Sheena

Ei kyse ole siitä osaako tehdä työnsä yksin vai ei. Esimerkiksi minulle työyhteisö on erittäin tärkeä motivaattori työn osalta riippumatta siitä voisiko työn tehdä yksinkin. Pointtina se, että jos työyhteisössä on hiljaisuuden kulttuuri, jossa ei esimerkiksi hyväksytä ns. sosiaalista liimaa eli satunnaisesti niitä näitä jutustelua työn lomassa.

Mielestäni lausahdus: "Töihin ei mennä työn takia", pitää hyvinkin paikkansa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

- Sheena

Btw teepä leffa yksin ilman työryhmää ja jokaisen oman osaamisalueen ammattitaitoa ja taiteellista näkemystä. Saattaisi jäädä lyhyeen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Btw teepä leffa yksin ilman työryhmää ja jokaisen oman osaamisalueen ammattitaitoa ja taiteellista näkemystä. Saattaisi jäädä lyhyeen.

Työ ja kolleegat. Toimenkuva vaikuttanee paljon.
        On tehtäviä, missä ei kaipaa seurusteluadjutantteja.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Työ ja kolleegat. Toimenkuva vaikuttanee paljon.
        On tehtäviä, missä ei kaipaa seurusteluadjutantteja.
        Vilma

Toki on, mutta työn osalta olisi hyvä huomioida jokaisen preferenssit sen sijaan, että yritetään muokata persoonallisuutta työhön sopivaksi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kyse ole siitä osaako tehdä työnsä yksin vai ei. Esimerkiksi minulle työyhteisö on erittäin tärkeä motivaattori työn osalta riippumatta siitä voisiko työn tehdä yksinkin. Pointtina se, että jos työyhteisössä on hiljaisuuden kulttuuri, jossa ei esimerkiksi hyväksytä ns. sosiaalista liimaa eli satunnaisesti niitä näitä jutustelua työn lomassa.

Mielestäni lausahdus: "Töihin ei mennä työn takia", pitää hyvinkin paikkansa.

Minä olen aina tehnyt työsopimuksen eli mitä teen palkkaani vastaan itsenäisesti, mutta myös niin, että osaan yhteistyön.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen aina tehnyt työsopimuksen eli mitä teen palkkaani vastaan itsenäisesti, mutta myös niin, että osaan yhteistyön.
        Vilma

Aivan ja se on sinun preferenssisi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Toki on, mutta työn osalta olisi hyvä huomioida jokaisen preferenssit sen sijaan, että yritetään muokata persoonallisuutta työhön sopivaksi.

21:20
        Tämä on erittäin tärkeä pointti.
        Jaksamisen kannalta.
        Nykyään monet ovat huolissaan työpaikkansa säilymisen kannalta.
        Yt-tilanteita nähneenä, tapahtuu ihmisissä kumma muutos. Korpit.
        Vilma

• Anonyymi
      UUSI

Persoonallisuus voi muuttua ihmisen kokemusten mukaan molempiin suuntiin. Ei siis välttämättä "syö" persoonallisuutta, vaan jopa kehittyy paremmaksi.

Työroolia enemmän voi syödä työkaverit/johtajat. Jos töissä on kiusaamista, kriisejä, riitoja, henkistä väkivaltaa, aivan varmasti se on haitallista persoonallisuudelle.

- Sheena

• Anonyymi
        UUSI

18:54
        Tuossakin on ajatusta. Ihminen yksikertaisesti välttelee ikäviä tilanteita ja toiset taas aiheuttavat niitä. Millaisia ovat 'siviilissä'?
        Vilma

• Anonyymi
      UUSI

Voi toiset kun joutuvat töissä/töissäkin pitämään roolia yllä ja jotkut taas pitää töissä roolia siksikin että eivät vanhemmalleen/vanhemmilleen edes kelvannu sellaisena kuin on/oli mä taas olen tehny mielummin yksin töitä tarvi edes miettiä kelpaanko työyhteisöön ja työnantajia harvoin kiinnostaa mikään muu kuin tulos et sen kanssa ole edes ollu huolta

• Anonyymi
      UUSI

Ei syö. Se on yksi, asiallinen osa itseä. Samoin on vanhemman rooli. Vanhemman pitää hillitä omat tunteensa ja ajatella, että on vastuussa lapsesta. Kyllähän noita rooleja aina on. Se on normaalia elämää.

• Anonyymi
      UUSI

Eräältä täällä kirjoittavalta foliohatulta työrooli on syönyt aivot.

• Anonyymi
        UUSI

10:22
        Sinultako? Sitä olen epäillytkin. 😎
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

10:22
        Sinultako? Sitä olen epäillytkin. 😎
        Vilma

En ole töissä palstalla, että huti meni, mutta ei Vilma taas yllätä tuo sun kommnentti, vaikka tuo asia ei ollut edes sinuun kohdistettu.

• Anonyymi
      UUSI

en uskoisik, eli "not likely"

minä noniin putasin jotain vanhoja niin jotain mössöä vanhoissa CD-musiikkilevyissä... jotta tuokaan minun blu-ray ei pysty lukemaan eli mekaaninen p

• UUSI

Persoonallisuuteni on laiska ja mukavuudenhaluinen.

Ja kyllä, työrooli tulee myös kotiin.
      Asiat pitää hoitaa tehokkaasti, järkeä käyttäen.
      Puoliso ei aina tykkää siitä että ohjeistan häntä.

• Anonyymi
      UUSI

Kyllä voi ja vaikuttaa myös tunteeko henkilön, niin vaikuttaa myös työajan ulkopuolella.
      Jos tuntemasi henkilö on vaikka poliisi, niin kyllä se vaikuttaa henkilöön suhtautumiseen vapaa-ajalla, vaikkei virkapukua olisi.
      sitä on jonkinlainen varautuminen, jos tietää, että henkilö on poliisi.
      Eikös poliisilla ole vapaa-ajallaankin velvollisuus puutua, jos huomaa rikollista tapahtuvan.
      Tai sitten lentokapteeni tai matkailun myyjä, niin saatetaan kysyä, että voisiko myydä matkan alennuskella ns. kaveritajouksella.

Jos on lääkäri, niin vapaa-ajalla tuttu voi alkaa kertomaan terveysongelmasta ja pyytää lääkäriä vapaa-ajallaan vähän tutkimaan ja voi myös ehdottaa, että eikö vois kirjoittaa reseptin johonkin vaivaan edullisemmin.
      Lääkärillähän on oikeus kirjoittaa lääkeresepti itselleen, kun on kerran lääkäri.

Tai paskakuski, niin voi olla ennakkoluuloja, että varmaan paskalta tuoksuu, kun on sellainen työ ja pidetään etäisyyttä.

• Anonyymi
        UUSI

Sulla oli usea esimerkki.
        Olen sen verran häveliäs, etten ilkeä pyytää tutuilta töihinsä liittyviä palveluita.
        Enkä kyllä ole hirveästi tuhlannut muihin omaani.
        Vilma
        Joku roti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      417
      3394
    2. On ilmiselvää, että väärä maahanmuutto on Suomea pilannut jo paljon

Väärä maahanmuutto tarkoittaa siis tulijoita Lähi-Idän ja Afrikan islamilaisista maista, eli muslimeita. He ovat kiistat
      Maailman menoa
      114
      2555
    3. Sanna on pakottaja, domina

Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      106
      2533
    4. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2369
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      32
      2118
    6. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      189
      1576
    7. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      23
      1424
    8. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      202
      1220
    9. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      45
      1206
    10. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      94
      1115
    Aihe