Iäkkäät ja pitkälle koulutetut ottavat hanakimmin influenssarokotteen
Pikkulasten rokottaminen influenssaa vastaan vaatisi Suomessa kohentamista, mutta hanakasti rokotepiikin ottavat ikäihmiset.
– Kun koronapandemia iski, halu ottaa influenssarokote kasvoi. Silloin influenssarokotteet pääsivät jopa loppumaan kesken, kertoo asiantuntija Camilla Jordman Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.
Muisti on kuitenkin tässäkin asiassa lyhyt.
– Kun pandemia on alettu unohtaa, myös influenssarokotteiden ottaminen saattaa olla kääntynyt hienoiseen laskuun.
LähiTapiolan tuore kysely kertoo sekin, että koronapandemia lisäsi suomalaisten valmiutta ottaa myös influenssarokotuksia.
Kyselyn mukaan rokotteen ottaminen influenssaa vastaan kuitenkin vaihtelee tuntuvasti iän ja koulutustason myötä.
– Ainakin koronarokotteiden kohdalla päätelmä oli, että pitemmälle koulutetut ottavat rokotteita hanakammin kuin vähemmän koulutetut. Tuo luultavasti pätee kaikkiin rokotuksiin, Jordman tuumii.
LähiTapiolan kyselyn mukaan rokottamisen suosio on lisääntynyt erityisesti iäkkäämmillä, 65–74-vuotiailla. Heistä neljäsosa kertoi ottavansa nykyisin influenssarokotteen aiempaa useammin.
– Näyttäisi siltä, että nimenomaan ikäihmiset ovat aktivoituneet ottamaan influenssarokotteen, Jordman vahvistaa.
Vain viisi prosenttia suomalaisista kertoi kyselyssä ottavansa influenssarokotuksen nykyisin harvemmin kuin ennen pandemiaa.
IS
pitkälle koulutetut ottavat hanakimmin influenssarokotteen
7
116
Vastaukset
- Anonyymi
Onhan se selvä, että sairastamaton sairaus on sellainen, joka ei heikennä ihmistä. Rokotteet kuitenkin epäilyttäviä, kun katsoo suojaa - arvio kiertävistä viruskannoista pielessä ja seurauksena, että rokote antaa esim. 30% suojan. Tarviiko sitä sitten lainkaan?
- Anonyymi
Miten ja missä on sellainen koulutus kuin pitkälle.
- Anonyymi
Läskin puheet
- Anonyymi
Uutisoidaan nykyään aina silloin tällöin, että jotkut vanhemmat eivät rokotuta lapsiaan lainkaan. Pohjanmaalla olikin taannoin epidemia, kun niin paljon rokottamattomia. Suomessa on selätetty monet vaarallisetkin "kulkutaudit" kattavan rokotusohjelman avulla.
Itse olen nyt aikuisiällä ottanut influenssa-, korona- , jäykkäkouristus ja pneumonia rokotteet enkä pidä niitä turhina. Yleensä olen hyvin terve, edes korona ei minuun pystynyt ja vuosikausiin en ole sairastanut edes flunssaa.- Anonyymi
Et sitten sitä sukupuolitautia hoitanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten sitä sukupuolitautia hoitanut.
Eihän sitä minulla ole, sinulla näyttää olevan, kun kuppahan pehmentää aivot ja tuo aivopierusi kertoo totuuden!
- Anonyymi
Mölli pelkää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1055731Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
- 1241097
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
- 66857
- 75798
Salailu jatkuu, poliisi tutkii
Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää17741