Suomen kaunein kaupunki on?

Mikä on sun mielestä Suomen kaunein kaupunki ja kuinka monessa olet käynyt?

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000011498522.html

Itse olen käynyt lähinnä monissa pohjoisen kaupungeissa ja kun mennään etelämmäs, niin kaikki vanhat kaupunginosat ovat kauniita. Ihan vaikka Kokkolan vanha kaupunginosa.

Itäinen Suomi on vielä kokematta suurelta osin ja ensi kesänä haluan käydä katsomassa hiljaista kansaa ja pudotella siitä alaspäin.

60

466

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaikissa paikoissa on jotain kaunista. Jopa Kouvolassa... 🤭

xLiner

• Anonyymi

Mikä Kouvolassa on muka kaunista 🤣?

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

- Sheena

Ei kouvolassa, mutta kuuskoskella. kuuskoskella on kaikkee hienoo.

Tai oli kouvolassakin, se sairaala.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Ei kouvolassa, mutta kuuskoskella. kuuskoskella on kaikkee hienoo.

Tai oli kouvolassakin, se sairaala.

Meinaatko Kuusankoskea? En kyllä siinäkään näe mitään hienoa 🤣... Taidat fanittaa teollisuuspaikkakuntia?

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

- Sheena

Ainakin siellä on joitain kauniita vanhoja rakennuksia. Ei niitä kouvostoliittolootia... Vanha puutaloalue ja kasarmirakennukset. Jollei niitäkin ole jo pilattu...

Lenkkimaastot oli muistaakseni myös ihan miellyttävät - tai ei ainakaan jäänyt niistä pahoja muistikuvia.

Hyvä yritys, eikö? 😁

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Meinaatko Kuusankoskea? En kyllä siinäkään näe mitään hienoa 🤣... Taidat fanittaa teollisuuspaikkakuntia?

- Sheena

Kuusankoskea kyllä tässä yhteydessä, sehän oli myös sosiaali ja terveysministeri? Ja vaala vai minä se oli missä verla. Siis puuhiomo, vaikka niin hölmöltä kuulostaa tehdä paperia hiomalla? Mutta hieno ympäristö, joskus pitäs mennä kesäaikana, kun se on auki.

• Anonyymi

Aika monessa olen käynyt, mutta lapsena. En juuri muista mitään monestakaan paikasta, ripauksia sieltä täältä. Tienpäältä. Isäni matkassa olen ollut paljon silloin, kun hän ajeli rahtia. Pitkin masta tuli mentyä.

Monesti vain läpikulkuna, mutta kuitenkin. Ja laosuudessani me matkusteltiin kesäisin pitkin kotimaata. Käytiin Norjassakin kahdesti kyllä Nuorgamin kautta.

Vois olla kivaa näin aikuisena ottaa uusintaa. Kun vaan ehtisi.

En muista kaupunkeja, yleensä en pidä niitä edes nätteinä. Mutta Heinolasta tykkään, kun on pieni paikka se keskusta ja vesistön äärellä. Sellaiset pienet idyllisemmät on mun makuun.

Jasu

• Anonyymi

Ens kesänä on muksujen kanssa päätetty kiertää eri uimarantoja. Evästä matkaan ja menoksi. Meidän kesäloma muodostuu uimaranta saitsiineistä. 🙂

Autolla pääsee. Iskää tuskin kiinnostaa, mutta mennää me naispuoliset keskenään.

Jasu

• Anonyymi

Heinolassa jyrää ei mieli koskaan pois ja naiset vipaa puntteihin saa kun rovaniemen markkinoilta tuon lapin kultaa jee heinolassa jyrää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heinolassa jyrää ei mieli koskaan pois ja naiset vipaa puntteihin saa kun rovaniemen markkinoilta tuon lapin kultaa jee heinolassa jyrää

DJ AkizEh vois käydä kattomassa. Tunnen tyypin oltu työkavereita. 😃

Reumalla kuntoutuksessa tuli poukkoiltua vapaalla keskustassa Heinolassa ja tykästyin paikkaan.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

DJ AkizEh vois käydä kattomassa. Tunnen tyypin oltu työkavereita. 😃

Reumalla kuntoutuksessa tuli poukkoiltua vapaalla keskustassa Heinolassa ja tykästyin paikkaan.

Jasu

Se on trancea ja dancea edm humppaa. Niin ei kaikkia kyllä vedä messiin. Suosittelen silti Heinolaa kesäkaupunkina, tosi kaunis miljöö rantaravintolassakin mussuttaa kesäpöperöitä ja kattella vesistöä.

https://youtu.be/0oX03esdmh8?si=zJYG9B0Rq6cI6-_G

Jasu

• No ehkä valkeekoski tai riksu. Molemmissa kauppalatunnelmaa, ehkä riksussa parempi, ainakin se hämeenkadun varsi ja vanginvartijan asunnot. Valkeekoskella piiput hienosti hallitsevat maisemaa ja niiden lisäksi on vielä Säteri. Harmi kun vaan kun laittavat kaikenlaista hälytintä ja valvontakameraa estämään kaupungin hienointa matkailukohdetta. No onhan riksussakin paloheimo ja lasi. Lasilla pääsi muutama vuosi sitten vapaasti kiertämään. Ja varuskunta vielä riksun puolesta, niin kyllä riksu ykkönen.

Pohjosen kaupungeista taas oulu. Onhan siellä ouluyhtiö. Mutta harmi kun sieltä ne toppilan myllyt purettiin. Viime syksynä oli kyllä hienoo käydä Pohdossa kiertelemässä, kun uima altaat ja kaikki luentosalit.

Että monella kantilta katsottuna, en loppujen lopuksi kaikkein kauneinta osaa määritellä.

• Anonyymi

Riksu nojoo, Hyvinkää nojoo sekin. Herajoen seutu on enempi semmosta omaan makuun.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riksu nojoo, Hyvinkää nojoo sekin. Herajoen seutu on enempi semmosta omaan makuun.

Jasu

Hyvinkäällä Monni. Maaseutua. 👍

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Hyvinkäällä ei oo oikeen sellasta yhtenäistä aluetta. No kultalyhty ainoo vai hopealyhtykö se nyt viimeks oli? Villatehdas tietenkin ja renton kenkätehdas. Faija teki kuvaushommiakin rentolle. Ei silleen kovin hohdokkaana valokuvaajan ammatti mulle näyttäytyny. Aina kauden vaihtuessa talo täynnä kenkäkaatikoita ja siitä klik yksitellen kuvia. Se oli sitä idänkauppaa.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Hyvinkäällä ei oo oikeen sellasta yhtenäistä aluetta. No kultalyhty ainoo vai hopealyhtykö se nyt viimeks oli? Villatehdas tietenkin ja renton kenkätehdas. Faija teki kuvaushommiakin rentolle. Ei silleen kovin hohdokkaana valokuvaajan ammatti mulle näyttäytyny. Aina kauden vaihtuessa talo täynnä kenkäkaatikoita ja siitä klik yksitellen kuvia. Se oli sitä idänkauppaa.

Ootko Orimattilassa Sellgrenin villatehtaalla käyny? Siinä oli joskus yrittäjiä, ikään kuin kauppakeskus mutta alkaa olla niin ränsistynyt, ettei ole pian enää käyttöä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Orimattilan_Villatehdas

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ootko Orimattilassa Sellgrenin villatehtaalla käyny? Siinä oli joskus yrittäjiä, ikään kuin kauppakeskus mutta alkaa olla niin ränsistynyt, ettei ole pian enää käyttöä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Orimattilan_Villatehdas

Jasu

Sittenhän Mäntsälän Ohkolassa on tehdashistoriaa myös. Kuljin töihin muinoin päivittäin Ohkolan kautta Kellokoskelle. Joen varressa oli silloin vielä tehtaan murjusta jotain jäljelläkin. Sitten on Kaukas.

https://kaukas.org/historia/kaukas-tehdasmiljoo-vailla-vertaa/

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Sittenhän Mäntsälän Ohkolassa on tehdashistoriaa myös. Kuljin töihin muinoin päivittäin Ohkolan kautta Kellokoskelle. Joen varressa oli silloin vielä tehtaan murjusta jotain jäljelläkin. Sitten on Kaukas.

https://kaukas.org/historia/kaukas-tehdasmiljoo-vailla-vertaa/

Jasu

Kiitos, toihan on mielenkiintoista teollisuushistoriaa. Lankarullia ja vanua. Muistaakseni täällä hämeenlinnassakin oli lankarulkatehdas ja siinäkin alettiin tekeen myöhemmin vanua. Mikähän yhteys niillä on ollu. Vaikka kait se suomen suurin lankarulkatehdas oli lahden tornator. Sekin tehdas piti säästää, mutta purkuun meni. Ehdin sen kuitenkin kuvata, että hyvä sen puoleen.

Kellokoskesta taas puheenollen. Kävin kuvaamassa sen nuorisopsykiatrian osaston. Ei mikään arkkitehtoninen helmi. Mutta kuulemma ensimmäinen erillinen nuorisopsykiatrian osasto.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Kiitos, toihan on mielenkiintoista teollisuushistoriaa. Lankarullia ja vanua. Muistaakseni täällä hämeenlinnassakin oli lankarulkatehdas ja siinäkin alettiin tekeen myöhemmin vanua. Mikähän yhteys niillä on ollu. Vaikka kait se suomen suurin lankarulkatehdas oli lahden tornator. Sekin tehdas piti säästää, mutta purkuun meni. Ehdin sen kuitenkin kuvata, että hyvä sen puoleen.

Kellokoskesta taas puheenollen. Kävin kuvaamassa sen nuorisopsykiatrian osaston. Ei mikään arkkitehtoninen helmi. Mutta kuulemma ensimmäinen erillinen nuorisopsykiatrian osasto.

Mä en ole siellä sairaalassa sisällä käynyt, mutta ohi menny monet kerrat. Mietin että pitäsköhän joku päivä ajella ihan muuten vaan Kelliksellä, en oo vuosiin käyny sen jälkeen kun työt lopetin siellä.

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Mä en ole siellä sairaalassa sisällä käynyt, mutta ohi menny monet kerrat. Mietin että pitäsköhän joku päivä ajella ihan muuten vaan Kelliksellä, en oo vuosiin käyny sen jälkeen kun työt lopetin siellä.

Jasu

Joo, en mäkään kellokosken sisällä, paitsi siellä lopetetussa nuorisopsykiatrian osastossa, oli sillon jo pirstottu paikkoja. Sitten pari vuotta sitten kävin toimelassa, mutta se oli pettymys, oli jo välipohja romahtanu ja lattioita romahtanu. jotain videopätkiä sieltä otin, mutta en täyttä videoo saanu.

Taas tosta ormattilasta, niin kävin siinä pihassa ehkä 09 vuonna, kun kävin kankkilassa vanhaa kunnalliskotia kuvaamassa. just google mapsilla katoin ja tutun näköstä toi. Kaukas taas sen verran syrjässä etten oo käyny. Näytti olevan rivareitakin siellä ja urheulukenttä, vaikka niin pieni paikka. ollutko työtekijöille varmaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Lahti on kaunis kaupunki ja minusta Stadi, vaikka sitä on moneksi. On Hietsua ja Espaa. Steissiltä Kauppatorille on mielenkiintoista seutua varsinkin Espan kohdalla. Hieno bulevardi, jonka kaltaista ei muualla Suomessa taida olla?

Mitä mieltä olette Lahden ja Stadin kauneudesta?

• Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:

Lahti on kaunis kaupunki ja minusta Stadi, vaikka sitä on moneksi. On Hietsua ja Espaa. Steissiltä Kauppatorille on mielenkiintoista seutua varsinkin Espan kohdalla. Hieno bulevardi, jonka kaltaista ei muualla Suomessa taida olla?

Kyllä mä lahdesta tykkää, hienoja jugend taloja, mutta se uimaranta homma, se entinen tehdaspaikka on hiukan kaukana. mutta onhan siinä ne askot ja upot siinä lähellä ja se pikkuvalimo, lahden rautateollisuus vai mikä, siinä missä se nosturi pihassa?

Stadi ei taas oikeen herätä mitään. Paitsi suomen linna ja vallisaari. tosi hienoja paikkoja ja kuivasaari tykkeineen, mutta sinne pääsee harvoin. Eli merellinen mulle mieleen, kun ei sisämaan asukkaana sitä niin muuten nää. Tietenkin sörnäinen, etenkin ennen kun siinä oli enemmän sitä teollista perintöö. mutta on siinä vieläkin niin ekan kuin elannonkin vanhoja taloja. ja sitten se vanhankaupungin koski, missä on se tekninen museo.

• JeroP kirjoitti:

Kyllä mä lahdesta tykkää, hienoja jugend taloja, mutta se uimaranta homma, se entinen tehdaspaikka on hiukan kaukana. mutta onhan siinä ne askot ja upot siinä lähellä ja se pikkuvalimo, lahden rautateollisuus vai mikä, siinä missä se nosturi pihassa?

Stadi ei taas oikeen herätä mitään. Paitsi suomen linna ja vallisaari. tosi hienoja paikkoja ja kuivasaari tykkeineen, mutta sinne pääsee harvoin. Eli merellinen mulle mieleen, kun ei sisämaan asukkaana sitä niin muuten nää. Tietenkin sörnäinen, etenkin ennen kun siinä oli enemmän sitä teollista perintöö. mutta on siinä vieläkin niin ekan kuin elannonkin vanhoja taloja. ja sitten se vanhankaupungin koski, missä on se tekninen museo.

JeroP: "Kyllä mä lahdesta tykkää, hienoja jugend taloja, mutta se uimaranta homma, se entinen tehdaspaikka on hiukan kaukana. mutta onhan siinä ne askot ja upot siinä lähellä ja se pikkuvalimo, lahden rautateollisuus vai mikä, siinä missä se nosturi pihassa?

Stadi ei taas oikeen herätä mitään. Paitsi suomen linna ja vallisaari. tosi hienoja paikkoja ja kuivasaari tykkeineen, mutta sinne pääsee harvoin. Eli merellinen mulle mieleen, kun ei sisämaan asukkaana sitä niin muuten nää. Tietenkin sörnäinen, etenkin ennen kun siinä oli enemmän sitä teollista perintöö. mutta on siinä vieläkin niin ekan kuin elannonkin vanhoja taloja. ja sitten se vanhankaupungin koski, missä on se tekninen museo."

Minusta Lahdessa on hienoa stadion, jota käytetään niin kesällä kuin talvella. Stadissa hienoa on Espa taloineen ja puistokatuineen. Se on hieno talvellakin. Jokseenkin joka viikonloppu tässä vuosia sitten menin himasta Steissille ja siitä Espalle, Kauppatorille ja Uspenskin katedraalin mäelle. Sieltä näki meren. Myös Kaivopuisto on kiva alue nähdä merta kesäaikaan. Stadi on moneksi.

• Anonyymi
        Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:

Helsinki on jääny mulle hyvin vieraaksi kokonaisuutena. Sellaisia piipahteluja turismin muodossa tehnyt, jotenkin en silti erityisemmin viehäty siltä osin mitä nähnyt. Mustikkamaa on nähdyistä alueista mun suosikki.

Lahti taas ei ole mikään nätti kaupunki. Veskun seutu on näteintä seutua keskustassa, keskustan tuntumassa. Lahti on jotenkin nätimpää syrjässä, kun keskustassa.

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Helsinki on jääny mulle hyvin vieraaksi kokonaisuutena. Sellaisia piipahteluja turismin muodossa tehnyt, jotenkin en silti erityisemmin viehäty siltä osin mitä nähnyt. Mustikkamaa on nähdyistä alueista mun suosikki.

Lahti taas ei ole mikään nätti kaupunki. Veskun seutu on näteintä seutua keskustassa, keskustan tuntumassa. Lahti on jotenkin nätimpää syrjässä, kun keskustassa.

Jasu

Niin näitä me kaikki kattellaan erilaisin silmin. Mulla taas kun join kahvia, niissä lahden torikahviloissa. Niin ihailin sitä kansallisosake pankin hienoo kivistä taloa.

Kerran siinä radiomäen tuntumassa kävin sellasessa hylätyssä päiväkodissa. Kai se purkuun meni. Sen verran sisäilmaongelmaiselta vaikutti. En löytäny ees mitään kuvattavaa sieltä.

• Anonyymi kirjoitti:

Jasu

"Helsinki on jääny mulle hyvin vieraaksi kokonaisuutena. Sellaisia piipahteluja turismin muodossa tehnyt, jotenkin en silti erityisemmin viehäty siltä osin mitä nähnyt. Mustikkamaa on nähdyistä alueista mun suosikki.

Jasu"

Minä diggaan Stadissa Kalliota ja Töölöä. Niissä on sisällä kivoja puutarhaosuuksia Töölönlahden ympäristössä. Minusta Helsinki on kaunis toukokuusta elokuulle, kun on kesä ja lämmintä.

Täytyy tunnustaa, että en kovin montaa kertaa ole Lahdessa käynyt, joten en sitä kokonaisuutena tunne. Mutta minusta se on hyppyrimäen seudulta kaunis ja toimiva.

Hyvät marraskuuta sinne Lahteen! :)

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Niin näitä me kaikki kattellaan erilaisin silmin. Mulla taas kun join kahvia, niissä lahden torikahviloissa. Niin ihailin sitä kansallisosake pankin hienoo kivistä taloa.

Kerran siinä radiomäen tuntumassa kävin sellasessa hylätyssä päiväkodissa. Kai se purkuun meni. Sen verran sisäilmaongelmaiselta vaikutti. En löytäny ees mitään kuvattavaa sieltä.

Yksittäisiä rakennuksia on muutama mitkä on ihan jees, mutta kokonaisuutena Lahti on minusta melko sumppuun rakennettu ja liian ahdas nimenomaan se ydinkeskustan alue.

Minua jotenkin ahdistaa rakennusten paljous ja se vieri vieressä kaikkea habitus. Maalla kun tilaa ja avaraa on helposti minne silmä kantaa, niin jotenkin mä nautin siitä tilasta hengittää. Ja mielummin katselen huojuvia puita kun lipputankoja. Mä vaan olen niin maalaismaisemaan muovaantunut ja kiintynyt. Se tuo mulle maadoittumista, kun kaupungit vaan nostaa stressitasojani tappiinsa asti ja palaa päreet.

Kiitos, sulle myös. 😊

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksittäisiä rakennuksia on muutama mitkä on ihan jees, mutta kokonaisuutena Lahti on minusta melko sumppuun rakennettu ja liian ahdas nimenomaan se ydinkeskustan alue.

Minua jotenkin ahdistaa rakennusten paljous ja se vieri vieressä kaikkea habitus. Maalla kun tilaa ja avaraa on helposti minne silmä kantaa, niin jotenkin mä nautin siitä tilasta hengittää. Ja mielummin katselen huojuvia puita kun lipputankoja. Mä vaan olen niin maalaismaisemaan muovaantunut ja kiintynyt. Se tuo mulle maadoittumista, kun kaupungit vaan nostaa stressitasojani tappiinsa asti ja palaa päreet.

Kiitos, sulle myös. 😊

Jasu

Piti sanomani, että puistot ja vesistöt ehdottomasti lisää kaupungin viihtyisyyttä. Ihan ehdottomasti plussaa. 👍
        Mutta ei minusta onnellista kaupunkilaista saisi. Luonto on mulle kauneuden synonyymi ja luonnollisuus. Se on mun sydämessäni, eikä se muutu enää muuksi elinaikanani.

Jasu

• Anonyymi

En ole muistaakseni käynyt kuin 6-7:ssa eri kaupungissa. Eipä ne nyt hirveästi ole vertailukelpoisia. Jokaisessa on jotakin. Makuasia.

Jos lasketaan hirmu lähellä Suomea olevat paikat, niin pohjoisnorjassa oli mahtis maisemat ja pankissakin suomalainen virkailija, kun vaihdoin rahaa. Se oli joskus -90 tai -91.

>simiti<

• No 80 ja 90 luvulla, menit minne vaan, niin aina oli suomalaisia. Nykyään enää harvemmin.

Mulla tosiaan on melkein kaikki kaupungit käyty. Puuttuu enää kemijärvi, maarianhamina ja jotain nurmeksen-kuusamon seutuja. Sen verran kaukasia, ettei viitsi? Ja sitten jos lasketaan hirmuläheisetkin, niin määrä kaksinkertaistuu. Oon käyny niin monessa kaupungissa, ettei moni maailman matkaajakaan oo.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

No 80 ja 90 luvulla, menit minne vaan, niin aina oli suomalaisia. Nykyään enää harvemmin.

Mulla tosiaan on melkein kaikki kaupungit käyty. Puuttuu enää kemijärvi, maarianhamina ja jotain nurmeksen-kuusamon seutuja. Sen verran kaukasia, ettei viitsi? Ja sitten jos lasketaan hirmuläheisetkin, niin määrä kaksinkertaistuu. Oon käyny niin monessa kaupungissa, ettei moni maailman matkaajakaan oo.

Kantsii käydä Kainuun Ristijärvellä. Sinne on kuulemma tullut pizzeriakin.

Mutta onko matkailu oikeasti avartanut? Ennen wanhaan siinä saattoi olla perääkin. Toki vaikka kaiken mahdollisen tiedon saa ihan puhelimellakin, niin onhan se ihan paikan päällä käyminen hienompaa.

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

Kantsii käydä Kainuun Ristijärvellä. Sinne on kuulemma tullut pizzeriakin.

Mutta onko matkailu oikeasti avartanut? Ennen wanhaan siinä saattoi olla perääkin. Toki vaikka kaiken mahdollisen tiedon saa ihan puhelimellakin, niin onhan se ihan paikan päällä käyminen hienompaa.

>simiti<

Ristijärvi? Erikoinen nimi kyllä?

• Olen aina pitänyt kesäisestä Naantalista. Siellä on omanlaisensa, romanttinen tunnelma. 😊

• Anonyymi

Olen miettinyt että minkälainen peli joillekin nuorille tytöillekin olisi hauska pelata ... kummituspeli jossa ina vaanimassa joku kummitus, oven takanakin ja sängyn alla. aina, mutta ei liian pelorrava.

mikähän musiikki.. Metallica - Enter Sandman.

• Anonyymi

Pakko kommentoida tuota vanhaa kaupunkia. Mun mielestä se ei ole mitenkään erikoinen.
      Kuitenkin monet muualta tulleet ihailee noita tönöjä, sekä lahonnutta englantilaisten hyökkäysvenettä, jota englantikin on yrittänyt ostaa takaisin itselleen.

Onhan täällä paljon kaikenlaisia paikkoja ja patsaita sun muuta. Mutta en ehkä paikallisena sitten pidä niitä mitenkään erikoisuutena?

>simiti<

• Anonyymi

Kissa syö suden joku pelikin... niin mutta niin shakkipelikin voi olla hyvänä idea portaalina ideoihin... mikähän oma suosikki-botti-shakki-peli niin Chessmaarer 9000

• Olen käynyt kai kaikissa ns. vanhoissa kaupungeissa paitsi Sortavalassa ja Käkisalmessa. Uudemmista ei kaikista koskasn muista ovatko ns. kaupunkeja vai kuntia.

Mutta kaunein? Maarianhamina olisi ainakin yksi ehdokas vaikka ei em. listassa ollut 8 joukossa.

• Anonyymi

Maarianhamina on kapisten kapiaisten homoilutemppeli.

• Anonyymi kirjoitti:

Maarianhamina on kapisten kapiaisten homoilutemppeli.

Mitä kapiaisia siellä on? Eikös se ole demilitarisoitu alue?

Mariehamn on saanut nimensä Venäjän keisarinnan tms. mukaan.

Ruotsin kuninkaallisten mukaan on nimetty ainakin Kristiinankaupunki, Loviisa ja Fredrikshamn eli se toinen Hamina.

• Aika moni on semmoisia että on ollut jotain asiaakin tai sitten vähintään matkan varrella. Kaskinen, Uusikaupunki ja Kristiinankaupunki sellaisia että olen käynyt pelkästä käymisen ilosta.

"Vanhoiksi kaupungeiksi" lasketaan ne, jotka ovat olleet kaupunkeja mm. itsenäistymisen hetkellä. Lahti on uusin vanhoista. Asukasluvultaan suurimmasta päästä Espoo, Vantaa, Kouvola ja Seinäjoki eivät ole em. määritelmällä kaupunkeja. Kaksi edellistä ovat Hgin reuna-alueita ja kaksi jälkimmäistä VR:n seisakkeita ja risteyksiä.

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Aika moni on semmoisia että on ollut jotain asiaakin tai sitten vähintään matkan varrella. Kaskinen, Uusikaupunki ja Kristiinankaupunki sellaisia että olen käynyt pelkästä käymisen ilosta.

"Vanhoiksi kaupungeiksi" lasketaan ne, jotka ovat olleet kaupunkeja mm. itsenäistymisen hetkellä. Lahti on uusin vanhoista. Asukasluvultaan suurimmasta päästä Espoo, Vantaa, Kouvola ja Seinäjoki eivät ole em. määritelmällä kaupunkeja. Kaksi edellistä ovat Hgin reuna-alueita ja kaksi jälkimmäistä VR:n seisakkeita ja risteyksiä.

Niin noh. Kunhan kiukkusin, kun esikunta torppasi kertaamiseni diapeteksen takia. Yritin everstille kertoa, ettei se ole ongelma ja olenhan raskaassa töissäkin kemiantehtaalla.

Ei käynyt. Mun piti lähettää passi esikuntaan ja tuli takaisin "vapautettu rauhan ajan palveluksesta"

Se miksi soitin esikuntaan noista kertauksista, johtui siitä, että silloin söin yhden Janumentin/päivä ja halusin kertoa, ettei ne ole mitään huumepillereitä.

>simiti<

• Anonyymi

En koskaan oikein muista missä kaikissa kaupungeissa/kunnissa olen Suomessa käynyt. Sen verran ne jää mieleen :)
      Noh, Savonlinnasta ja vanhasta Porvoosta on jonkinlaisia muistikuvia. Olikos Porvoossa joku sellainen vanhojen talojen avoimet päivätkin, tai vastaava?

Mutta se Parikkalan patsaspuisto jäi kyllä mieleen. Sinne kannattaa mennä lämpimänä mutta pimeänä kesäyönä. Eli elokuun loppupuolella kunnon taskulampun kanssa.

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Aha. Googlasin.
        Tuo hiljainen kansa onkin ihan eri juttu eri paikassa.

Suosittelen edelleen Parikkalaa. Siellä on vähän pervompi (parempi) meininki :)))

-keinovaginamies-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aha. Googlasin.
        Tuo hiljainen kansa onkin ihan eri juttu eri paikassa.

Suosittelen edelleen Parikkalaa. Siellä on vähän pervompi (parempi) meininki :)))

-keinovaginamies-

Onkos parikkalassa vielä se vanha paloasema toiminnassa missä oli joku ravintola vieressä, ukkopekkaa tuli joskus kurkittua sieltä yläkerrasta :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onkos parikkalassa vielä se vanha paloasema toiminnassa missä oli joku ravintola vieressä, ukkopekkaa tuli joskus kurkittua sieltä yläkerrasta :)

Ei muistaakseni pysähdytty Parikkalassa muualla kuin siinä patsaspuiston läheisellä levarilla oltiin asuntoautolla yötä. En kyllä suosittele yöpymispaikaksi, meluisa liikennöity tie oli vieressä.

-keinovaginamies-

• Anonyymi

On tullut käytyä ja oleskeltua jokaisessa listan kaupungissa.
      Pelkkä kaupunki ei tee siitä hyvää tai huonoa, sen tekee oma tilanne miten siihen kaupunkiin olisi tutustunut.

Näin hulluna ihmisenä joka tekee aina jotain poikkeuksellista menin esimerkiksi viime kesänä Savonlinnaan mistä en niin kauheasti aikaisemmin edes tiennyt. Mukana tytär ja hänen äitinsä. He ovat aamu unisia ja minä en ole. Lähdin tutustumaan kaupunkiin jo kello 5:30 tehden jotain 5 kilometriä pitkän kävelylenkin aistien aamun auringon ja luonnon heräämisen ilot. Samalla kun kaupunkia kiersi kävellen sen 2.5 tuntia, tunsi jo kaupungin melkoisen hyvin.

Onhan se Suomen kesä, aikainen herääminen ja kaupungin hiljaisuus nauttien kahvit pienen syötävän kera torilla kello 6:00 jo ihan hyvä aloitus tutkimuspäivälle. Torikin heräilee siinä kahvia juodessa.

Toimin sitten myöhemmin kaupungin matkaoppaana, kun naiset tohtivat pitkiltä "kauneusuniltaan" herätä.

Näin minulle käy lähes aina, jopa miljoonakaupungeissa. Tutustun paikkoihin melko syvällisesti tiedostaen ympäristön. Vain sitä kautta voi antaa arvosanoja kaupungeista. Savonlinna oli ihan kiva kesäkaupunki, tosin samaan kykenee aika moni kaupunki Suomessa. Se on vain siitä omasta lähestymistavasta kiinni.

AV

• Anonyymi

Odotahan kun muistelen 🤔....

Suomessa on paljon kauniita kaupunkeja, huomattavasti enemmän kuin rumia...

Pohdinnan tuloksena valitsin: Helsinki, Vantaa, Turku, Porvoo, Tampere, Tammisaari, Somero, Lappeenranta, Savonlinna.. siinä muutama. Pääradan varrelta Hyvinkää on ehdottomasti kaunein pikkukaupunki.

- Sheena

• Kiitos, kun olette niin aktiivisesti kertoneet omia kokemuksia. Olen vähän sairaana, niin en ole jokaiselle jaksanut vastailla. Palailen varmaan, kun paranen. 😊

• Minä pidän Stadia Suomen kauneimpana kaupunkina. Olen asunut siellä eli monta kertaa olen siellä käynyt. Kallio ja Kauppatorin seutu taitaa olla sellaista, mitä muualta Suomesta ei taida löytyä, vaikka onhan Turulla ja monella muulla oma kauneutensa.

Kunniamainintana kesäinen Tammisaari ja Savonlinna ovat omalla tavalla myös kauniita.

• Anonyymi

Konnevesi?

• En tiiä mitään? Konnunsuolla sen sijaan löytyy vankila. Vois olla mielenkiintoinen?

• Kolmossijaa pitää Kuusamo. Kaupunkina ihan mukavan pikkuinen mutta kuitenkin hyvät kaupat ja palvelut. Pisteet tulee kuitenkin vaelluskohteista ja vinkkinä jos sielläpäin olette niin Riisitunturilla kannattaa käydä. Varsinkin siellä oleva ikkunalampi on äärettömän kaunis kohde. Se olisi paikka jossa voisin vaikka kosia jos vaan olisi joku jolta vastausta toivoisi.

Kakkospaikkaa pitää Rovaniemi. Varsinkin keskusta-alue on todella mukavan oloinen paikka käveskellä. Lisäksi patsaita ja muistomerkkejä todella paljon. Jotenkin nuo muistomerkit aina puhuttelee. Lomareissuilla tulee yleensä siellä poikettua joko mennessä johonkin tai tullessa jostakin.

Ykköspaikka on Turku. Jokiranta on todella kaunis ja kauppahalli on paikka jossa on mukava poiketa. Lisäksi tapahtumia löytyy ympäri vuoden ja majoituskapasiteettia on joka makuun. Kerran yövyin jokirannassa olevassa laivassa siellä merimuseon kupeessa.

• Anonyymi

Yllättäjä Vaasa.

Muistin vain harmaan kaupungin täynnä teollisuutta, joka oli muistoni jostain 80-luvun alusta.

Joku vuosi sitten tuli todettua, että kaunis pikkukaupunki merenrannalla, jossa edelleen vanhoja kivisiä kaupunkirakennuksia.

Pieni tori oli pieni ja intiimin soma. Sää oli mahtava, aamulla utua. Joskus aamuvarhain herätteli joku kirkonkello. Saattoi olla ehkä ortodoksien.

Pienelle asemalle oli lyhyt matka. Junalla sinne ja takaisin oli elämys sekin.

• Teollisuutta? No sinne pitää sitten heti mennä. Yhen yön olin siellä js vähän ehdin keskustassa kierrellä. Seuraavana aamuna piti jo jatkaa Uumajaan. Se oli se mun morjärven ja oulun pohdon kierros viime syksynä.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Teollisuutta? No sinne pitää sitten heti mennä. Yhen yön olin siellä js vähän ehdin keskustassa kierrellä. Seuraavana aamuna piti jo jatkaa Uumajaan. Se oli se mun morjärven ja oulun pohdon kierros viime syksynä.

Ainakin mennyttä teollisuutta Strömberg.

Ja kymmenen kilometrin päässä on Strömssö.

https://www.vaasa.fi/koe-ja-nae/nahtavyydet-ja-kayntikohteet/

• Anonyymi

Kouvola. Karkkila. Nuorgam. Näätämö. Utsjoki.

• Karkkilaa voin suositella. Se kannattaa käydä kattoon se ruukki.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Karkkilaa voin suositella. Se kannattaa käydä kattoon se ruukki.

Kaurinmäellä voisi käydä kylässä.

• Anonyymi

P o r v o o

Nimenomana tietysti vanha kaupunki puutaloineen. Raumaltakin löytyy puutaloja, mutta kokonaisuus ei ole siellä ihan harmoninen.

Vaasa on myös hieno paikka.

• Anonyymi

Raumalla parasta on se kyltti pikatien varressa poriinpäin mentäessä missä lukee että LUONIGAST REISSU.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      83
      3462
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      4
      1544
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      5
      1322
    4. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      26
      1206
    5. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      47
      856
    6. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      70
      852
    7. Oot kyl rakas

Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      33
      792
    8. Miten voitkin olla aina niin fiksu

...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      47
      790
    9. Mistä tietää, onko hän se oikea?

Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha
      Ikävä
      60
      754
    10. Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."

Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve
      Suomalaiset julkkikset
      4
      727
    Aihe