Nainen lähtisitkö kertausharjoituksiin raskaana

Anonyymi-ap

Hesarissa nainen teki valituksen kun häntä ensin kiellettiin osallistuminen kertausharjoiituksiin (vaikka kielto peruttiinkin) kun hän oli 31 viikolla raskaana. Peruste: syrjintää.
Lähtisitkö?
Olin kyllä tosi hyvässä kunnossa, mieskin sanoi että kerrankin olen rauhallinen (hah) mutta en silti olisi mennyt pakkaauksia raahaamaan marssille.

15

205

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vain idiootti vaarantaa lapsensa ja ittensä sotahullu harjoituksin.

Jasu

• Anonyymi

Saahan sitä ihminen nolata itsensä.
      Sitten tulisi itku ja syyllistäminen, jos jotain ikävää sattuisi.

Vilma

• Anonyymi

En enää noilla viikoilla, mutta alkuraskaudesta kyllä. Sekin on toki oleellista, että missä hommissa kuuluisi siellä olla.

• Anonyymi

Ehkä saattaisin väittää olevani jos ois ajankohtaista tai syytä pelätä jtn rämpimisleiriä

• Anonyymi

En todellakaan lähtisi.

Raskaus ei ole sairaus ja tietenkin voi esim harrastaa liikuntaa oman olonsa mukaan, mutta maalaisjärkeä pitää käyttää. Liikkuminen raskaana on suositeltavaakin (kun kyseessä ns normiraskaus), mutta jättäisin ehdottomasti väliin sellaiset lajit, joissa kehoon kohdistuu iskuja, törmäyksiä, putoamisvaara tms.

Itselleni tuli raskaana ollessa valtava suojeluntarve syntymätöntä lastani kohtaan ja muokkasin arkeani niin, että lapsellani olisi mahdollisimman turvallista kasvaa sisälläni. Liikuin koko raskauden ajan, mutta kevyemmin. Söin myös todella terveellisesti. Kaikki epäterveellinen alkoi maistumaan pahalta, en syönyt esim juuri mitään makeaa, koska sokeri ällötti. Oli mielenkiintoista huomata, miten makuaisti muuttui raskauden aikana ja keho ikäänkuin ohjasi automaattisesti tekemään parempia valintoja. Itsestäänselvää oli, että en juonut tippaakaan alkoholia raskaana ollessani tai edes imetyksen aikana.

Äitinä minulla on vastuu lapsestani enkä ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos olisin tieten tahtoen asettanut lapseni vaaraan tai aiheuttanut hänelle jotain haittaa omien elintapojeni takia.

Aletheias

• Anonyymi

Kertaamassa useamman kerran käyneenä voin todeta, että sinulla on hieman dramaattinen kuva siitä. Mä en lukenut Hesarin juttua, joten en tiedä missä tehtävissä sen jutun nainen on palvellut. Se missä tehtävissä hän olisi toiminut on se oleellinen asia. Itse voisin ihan hyvin mennä vaikka noilla viikoillakin mennä niihin tehtäviin, joihin minut on koulutettu. Jos en voisi, niin en mä olisi voinut olla töissänikään koko raskausaikana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kertaamassa useamman kerran käyneenä voin todeta, että sinulla on hieman dramaattinen kuva siitä. Mä en lukenut Hesarin juttua, joten en tiedä missä tehtävissä sen jutun nainen on palvellut. Se missä tehtävissä hän olisi toiminut on se oleellinen asia. Itse voisin ihan hyvin mennä vaikka noilla viikoillakin mennä niihin tehtäviin, joihin minut on koulutettu. Jos en voisi, niin en mä olisi voinut olla töissänikään koko raskausaikana.

Olet oikeassa, dramatisoin vähän liikaa ja olet siinäkin oikeassa, että se vaikuttaa paljon, millaiseen tehtävään kertausharjoituksissa olisi menossa. Minä en ole käynyt armeijaa, joten tietoni ja ymmärrykseni siitä ovat vajavaiset.

Kiitos tarkennuksesta!

Aletheias

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet oikeassa, dramatisoin vähän liikaa ja olet siinäkin oikeassa, että se vaikuttaa paljon, millaiseen tehtävään kertausharjoituksissa olisi menossa. Minä en ole käynyt armeijaa, joten tietoni ja ymmärrykseni siitä ovat vajavaiset.

Kiitos tarkennuksesta!

Aletheias

Jos mietitään ihan silleen yleisellä tasolla, niin esim. naisvaltainen hoitoala on raskaana olevalle hyvinkin riskialtis paikka. En silti ole kuullut kenenkään kauhistelevan, että menisitkö raskaana töihisi.

Mutta siis rehellisesti. En mä noilla alotuksessa mainituilla viikoilla tosiaan olisi kertaamaan lähtenyt. Siinä olisi mukavuudenhaluni ottanut voiton.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos mietitään ihan silleen yleisellä tasolla, niin esim. naisvaltainen hoitoala on raskaana olevalle hyvinkin riskialtis paikka. En silti ole kuullut kenenkään kauhistelevan, että menisitkö raskaana töihisi.

Mutta siis rehellisesti. En mä noilla alotuksessa mainituilla viikoilla tosiaan olisi kertaamaan lähtenyt. Siinä olisi mukavuudenhaluni ottanut voiton.

Totta, on olemassa lukuisia ammatteja, joissa on kohonnut riski raskauden näkökulmasta. Muutamat hoitoalalla työskentelevistä ystävistäni ovat siirtyneet raskauden ajaksi toisiin tehtäviin, jos heidän työtehtävänsä on arvioitu liian riskialttiiksi raskauden kannalta.

Työnantajallahan on velvollisuus huolehtia siitä, että työtehtävä ei aiheuta kohtuutonta vaaraa äidille ja/tai sikiölle. Tällaisia tilanteita voi olla vaikkapa vaarallisten kemikaalien kanssa työskennellessä. Työnantajan pitää joko poistaa vaara, siirtää henkilö toisiin työtehtäviin tai jollei tämä onnistuu, niin joissain tapauksissa voi käsittääkseni tulla kyseeseen pidennetty raskausvapaa. En tunne tätä tarkemmin, itse olen aina tehnyt turvallisia sisätöitä, mutta pointti kuitenkin on, että raskaana olevalla on oikeus turvalliseen työympäristöön. Toki sama oikeus on kaikilla, mutta raskaana ollessa tietyt riskit korostuvat.

Aletheias

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, on olemassa lukuisia ammatteja, joissa on kohonnut riski raskauden näkökulmasta. Muutamat hoitoalalla työskentelevistä ystävistäni ovat siirtyneet raskauden ajaksi toisiin tehtäviin, jos heidän työtehtävänsä on arvioitu liian riskialttiiksi raskauden kannalta.

Työnantajallahan on velvollisuus huolehtia siitä, että työtehtävä ei aiheuta kohtuutonta vaaraa äidille ja/tai sikiölle. Tällaisia tilanteita voi olla vaikkapa vaarallisten kemikaalien kanssa työskennellessä. Työnantajan pitää joko poistaa vaara, siirtää henkilö toisiin työtehtäviin tai jollei tämä onnistuu, niin joissain tapauksissa voi käsittääkseni tulla kyseeseen pidennetty raskausvapaa. En tunne tätä tarkemmin, itse olen aina tehnyt turvallisia sisätöitä, mutta pointti kuitenkin on, että raskaana olevalla on oikeus turvalliseen työympäristöön. Toki sama oikeus on kaikilla, mutta raskaana ollessa tietyt riskit korostuvat.

Aletheias

Kemikaalit ovat toki selvä asia, mutta esimerkiksi käytännön hoitotyöstä harvoin siirretään ketään pois, ennen kun tietyt raskausviikot täyttyvät ja riski katsotaan suuremmaksi. Aloituksessa kysyttiin nimenomaan raskausajasta yleensä, ei tietyistä raskausviikoista. Noin yleisesti ottaen alkuraskauden aikana esim. fyysiset työsuoritteet katsotaan pääsääntöisesti turvallisiksi, jollei jotain muuta osoiteta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kemikaalit ovat toki selvä asia, mutta esimerkiksi käytännön hoitotyöstä harvoin siirretään ketään pois, ennen kun tietyt raskausviikot täyttyvät ja riski katsotaan suuremmaksi. Aloituksessa kysyttiin nimenomaan raskausajasta yleensä, ei tietyistä raskausviikoista. Noin yleisesti ottaen alkuraskauden aikana esim. fyysiset työsuoritteet katsotaan pääsääntöisesti turvallisiksi, jollei jotain muuta osoiteta.

Totta, riskitaso vaihtelee viikkojen mukaan ja sen mukaan täytyy päätökset tehdä, onko jossain vaiheessa syytä siirtää toisiin työtehtäviin vai onko turvallista jatkaa läpi raskauden samoissa työtehtävissä.

Ja eihän pelkkä fyysisyys aina tarkoita erityisen kohonnutta riskiä, jos itse työ on muutoin turvallista. Raskaana ollessa voi hyvin tehdä fyysistäkin työtä, jos raskaus etenee normaalisti. Se on sitten eri asia, miten raskasta työ jossain vaiheessa saattaa olla, mutta tuo on hyvin tapauskohtaista. Toiset porskuttaa täysillä synnytyssaliin saakka, kun toisilla raskaus saattaa rajoittaa tekemistä paljonkin jo varhaisilta viikoilta lähtien.

Aletheias

• Anonyymi

Miksi kaikki on idiootteja nykyisin? Ihan oikeasti.

• Anonyymi

Riippuisi omasta olosta ja tehtävän raskaudesta. Sama ihan palkkatyönkin kanssa.

xLiner

• Anonyymi

Ai, asiasta jo olikin mainintaa...

xLiner

• Anonyymi

Eiköhän toi ollut taas sitä Suomi on maailman onnellisin maa -narratiivia, eli kieltäydytään kertomasta todellisista epäkohdista tässä yhteiskunnassa ja luodaan suomalaisista kuvaa hemmoteltuina prinsessoina. Kyseessä on eräänlainen joukkotuhonnan kulissi. Älkää seuratko mediaa...

harmaasusi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      173
      22289
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      74
      9496
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      29
      7490
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      80
      6325
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      182
      5970
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      34
      4976
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      108
      4630
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      101
      4386
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      87
      2060
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      80
      1355
    Aihe