Noin 20 vuotta sitten kotimainen autolehti (Tekniikan Maailma tai Tuulilasi) vertaili ison määrän tarvikejarrupaloja.
Testiautona oli Ford Mondeo ja testi suoritettiin moottoriradalla, muistaakseni Ahvenistolla.
Lopputulema oli, että tarvikejarrupalojen jarruteho pieneni jarrujen lämmetessä, toisien enemmän kuin toisten, mutta yhtä kaikki jokainen tarvikejarrupala menetti jarrutustehoa jarrujen lämmetessä.
Fordin alkuperäiset jarrupalat sen sijaan loistivat erinomaisuudellaan: niissä jarruteho päinvastoin nousi, kun jarrut lämpenivät. Toki jarrutusteho kylmänäkin oli erinomainen. Eli Fordin jarrupalat oli tehty racing-hengessä myös kovempaan ajoon, mutta tarvikepaloilla ei ole syytä radalle. Toki Fordin jarrupalat vaativat sitten melkein lämmittelykierroksen kuin kilpa-autoissa konsanaan saavuttaakseen täyden tehon.
Ja se mikä vertailussa oli hauskinta, Fordin alkuperäiset jarrupalat eivät silloin olleet juuri kalliimpia kuin tarvikepaskat.
Mikä tilanne on nykyään? Uskaltaako vieläkään ostaa muuta kuin alkuperäistä?
Vieläkö tarvikejarrupalat ovat paskoja? Tulee mieleen autolehden vertailu.
16
237
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä juttu, mutta kenen arvelet olevan kiinnostunut tästä
asiasta?!
Ei ainakaan sen perheenisän, joka parhaillaan on viemässä kouluikäisiä
lapsiaan kouluun!
Minuakaan ei kiinnosta, koska kunnostan jarrut silloin, kuin asiasta
vuosihuollossa minulle ilmoitetaan. - Anonyymi
Tavallisessa liikenteessä ei tarvita rata-ajo tms. kilpa-autoluokan turhan kalliita osia, näillä erittäin alhaisilla nopeusrajoituksilla varsinkaan. Kaupunkiliikenteessä varmaan puupalikatkin menisi jarrupaloina jonkinaikaa.
- Anonyymi
Joo ei tarvi jarruja, ne puiset brembot riittää ihan hyvin. Saako niitä jostain kaupasta vai pitääkö itse vuoleskella koivuklapista?
- Anonyymi
Jos nyt liikenteessä on aikaa seurailla, miten autoilijat noin yleensä
jarruttelevat, niin huomaa pian, että sitä jarrua ollaan kyllä aivan joka
välissä painelemassa!
Harva näyttää ymmärtävän miten auto toimii.
Usein riittää, kun nostaa jalan kaasulta, koska moottori jarruttaa.
Auton nopeus putoaa jo silloin sen tarvittavan määrän ja ne kuuluisat jar-
rupalat säästyvät.- Anonyymi
Jarruja kuluttaa turhaan myös kermaperseiden vaatimat autojen "kaarreajokäyttäytymistä" säätelevät järjestelmät.
- Anonyymi
pitää tietää mitä ostaa...suomessa sulle myydään halvin vaihtoehto kun taas itse esim virosta voi ostaa joko halvan lpr tai kalliimman trw tai brmpo,textar..jne
- Anonyymi
Tarvikeosista esim. Brembo on ihan ok. Ei ihan pärjää Fordin alkuperäiselle pidossa, mutta normiajossa erolla ei ole mitään väliä. Nykyautoissa jarru on muutenkin todella kevyt.
Menneinä vuosina Ford tekikin melkein kilpa-autoja tieliikenteeseen - perheauton moottorilla tosin.- Anonyymi
ei fordilla ole omaa jarrupalatehdasta..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei fordilla ole omaa jarrupalatehdasta..
ei..Brembo, Bosch, ATE, TRW ja Ferodo,.valmistaa fordin palat,,näitä löytyy myös varaosa liikkeeistä kun osaa kysyä...aina annettan LPR paskaa hyllystä kalliilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei..Brembo, Bosch, ATE, TRW ja Ferodo,.valmistaa fordin palat,,näitä löytyy myös varaosa liikkeeistä kun osaa kysyä...aina annettan LPR paskaa hyllystä kalliilla
Eikös Fordin osien alkuperäisvalmistaja ole Motorcraft?
GM:llä AC Delco, Toyotalla Denso, euroautoilla mm. Valeo, Lucas ja mitä kaikkea liekään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös Fordin osien alkuperäisvalmistaja ole Motorcraft?
GM:llä AC Delco, Toyotalla Denso, euroautoilla mm. Valeo, Lucas ja mitä kaikkea liekään.ei vaan Motorcraft on brändi merkki... joka valmistuttaa osansa jossain tehtaalla...esim brempo jne.. denso on tehdas,joka valmistaa ja myy osiaan ,,esim kia ja toyota käyttää denson puolia ..ACdelco ON BRÄNDI JA DELCO REMY ON VALMISTAJA ESIM LATURIT ,STARTIT JNE
- Anonyymi
Ainakin levyissä suuria eroja. Esim. Motonetin Vector jarrulevyt on aivan surkeat. Vääntyivät kieroon viikko asennuksesta. Sain takuuseen uudet, sama juttu. Toiseen autoomme tuli ostettua em. merkkiset yhtäaikaa. No nämä ruostuu sadeyön aikana aivan ruskeaksi, ja sotkevat vanteet, ja jopa kumit ruskeaan ruostepölyyn! Kieroihin kyllästyneenä ostin sitten merkkilevyt, ja ovat ok.
- Anonyymi
väärin asennettu levy menee kieroon kun sitä navan ympärystä mihin levyn keskiö asettuu niin sitä ei puhdisteta ruosteesta..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
väärin asennettu levy menee kieroon kun sitä navan ympärystä mihin levyn keskiö asettuu niin sitä ei puhdisteta ruosteesta..
No jos siellä paskaa on välissä, niin kyllä se on kierossa heti eikä aikojen päästä.
- Anonyymi
Luulitko jotenkin, että halvalla saa hyvää?
Omitunen vaatimus! - Anonyymi
Kyllä jarruosat ja renkaat täytyy saada mahdolliisimman halvalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1412817Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2742487Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?301483Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.351462- 1211192
- 1081143
Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa
Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar2041043Ryöstö Punkaharjulla
Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee131032Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla
Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La59906Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.305894