Makaavat koirat!!

kummallista

Eilen illalla taas tuli vastaan kaksi koiraa, jotka jäivät makaamaan ja odottamaan kun lähestymme, omistaja vaan odottaa kiltisti vieressä! Että menee hermo.

Minäkin vielä opetan ohittamista koiralleni, ja meneekin hienosti sellaisten koirien ohi mitä tulee kävellen vastaan. Mutta nuo mitkä makaa siinä edessä ja tuijottaa niin on aivan tuskaa. Koirani ei räyhää, mutta nuolee huuliaan ja on onnesta soikeana "haa..tuonne mennään" Minä saan komentaa ja nykiä omaani ohi!

Mitä miltä olette tuollaisesta tilanteesta? Mitä voisi sanoa edessä makaavan koiran omistajalle?

70

8910

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirakko

Itse edelleen kasvatan ja koulutan kaltoin kohdeltua urosvanhustani ohittamaan koirat ja kissat, oli ne sitten makuulla, rähjäten jaloillaan tai nätisti kulkemassa omistajan vierellä. Vaihtoehtoja on monia ja ainoa, mihin voi oikeasti vaikuttaa on oman koiran käytökseen.

• kummallista

Totta varmaan tuo mitä sanoit. Ärsyttää vaan niin vietävästi tuollaiset, itse saa mennä koiraa komentaen ohi, ja toinen makaa siinä edessä. grr...

Minulla vieläpä on ajokoirauros, joka ei ole maailman helpoin opettaa tavoille. Kouluttaakin sitä varmaan voi, mutta tsiisus, että se on lyhytmuistinen :o) niin, eli meillä lähinnä ollaan opetettu sille tapakäytöstä, koulutusta kai sekin on...

• jehu

Mikä niissä makaavissa koirissa häiritsee, jos ne ei kuitenkaan ihan keskellä tietä makaa? Mun entisellä koiralla oli tapana mennä maahan joskus kun joku koira tuli vastaan. Se johtui kai siitä että vanhempani olivat sen siihen opettaneet (silloin jos se oli vapaana niin käskivät maahan ettei menisi vastaantulevan koiran luo). En tiedä oliko kovin fiksua opettaa noin mutta ei siitä kyllä mitään haittaa sille vastaantulevalle ollut. Itseäni vaan ärsytti odotella toisten menevän ohi, piski kun ei sieltä maasta sitten liikahtanutkaan ennenkun toinen oli kohdalla.

Miksi moitit niitä toisten koirien omistajia (eivät vissiin ole opettaneet koiriaan tarpeeksi hyvin mielestäsi), jos se ohittaminen tuottaa sulle ongelmia niin ethän sinäkään silloin ole koiraasi tarpeeksi hyvin kouluttanut.

Niinkun tuossa jo joku sanoi niin voit vaikuttaa ainoastaan oman koirasi käyttäytymiseen.

• hatamm

Mulla on nimittäin koira omaksunut juuri vastaavan tavan. Se kun näkee toisen koiran kävelytiellä, pistää tyttö maahaan ja tapittaa vastaantulijaa herkeemättä.
        Kuulin kerran kahden mummelin keskustelevan hiljaa tullessaan lähemmäksi: Älä pelkää Viivi. Kyllä me tästä selvitään. En olisi niin varma, sanoi toinen.
        No minä mummeleita sitten lohduttamaan, että ei tässä mitään hätään ole, tulkaa vaan. Eikä mitään hätää ollutkaan, vaikka tilanne ehkä uhkaavalta näyttikin.
        En oikein itsekään ymmärrä, mistä minunkin koirani tuollaisen tavan on oppinut, mutta arvelisin sen johtuvan jonkinlaisesta epävarmuudesta tai ehkäpä jopa pelosta. Osaako joku viisaampi kertoa, mitä tuossa mahtaa olla takana?

• Koirakko
        hatamm kirjoitti:

Mulla on nimittäin koira omaksunut juuri vastaavan tavan. Se kun näkee toisen koiran kävelytiellä, pistää tyttö maahaan ja tapittaa vastaantulijaa herkeemättä.
        Kuulin kerran kahden mummelin keskustelevan hiljaa tullessaan lähemmäksi: Älä pelkää Viivi. Kyllä me tästä selvitään. En olisi niin varma, sanoi toinen.
        No minä mummeleita sitten lohduttamaan, että ei tässä mitään hätään ole, tulkaa vaan. Eikä mitään hätää ollutkaan, vaikka tilanne ehkä uhkaavalta näyttikin.
        En oikein itsekään ymmärrä, mistä minunkin koirani tuollaisen tavan on oppinut, mutta arvelisin sen johtuvan jonkinlaisesta epävarmuudesta tai ehkäpä jopa pelosta. Osaako joku viisaampi kertoa, mitä tuossa mahtaa olla takana?

kun maassa makaava koira voi olla myös vaanimassa ja puhuu näin "rumaa koirankieltä" vastaantulijalle. Se on haaste ainakin omalle paukapäälle.

• kummallista
        Koirakko kirjoitti:

kun maassa makaava koira voi olla myös vaanimassa ja puhuu näin "rumaa koirankieltä" vastaantulijalle. Se on haaste ainakin omalle paukapäälle.

Se on juuri nimenomaan viesti toiselle koiralle!! ja ruma sellainen. Lisäksi se vastaantuleva koirahan mäsähtää juuri keskelle jalkakäytävää..ei hyvä!

Niinkun jo alussa sanoin niin minulla on koira myös vasta opettelemassa ohittamista, ja minusta tuo piirre, että jäädään makaamaan ja vaanimaan siihen eteen on perin ärsyttävä.

Kerran tein niin, että laitoin oman koirani myös istumaan, emme liikkuneet minnekkään, siinä sitten odoteltiin muutama minuutti. Minä annoin periksi, toinen jäi edelleen vaanimaan siihen eteen, omistaja ei tehnyt elettäkään mennäkseen ohi :)

• Mansardi

Monissa vanhoissa koiraoppaissa neuvotaan tämä "makaaminen" jos on vaikeuksia ohittaa toista.
      Nimenomaan sanotaan suurempien koirien omistajille tämä mitä parhaimaksi menetelmäksi.
      Niissä sanotaan myös että koirien kielellä tämä on ystävällinen ele.
      En ole kyllä itsekkään nähnyt koskaan vihaista ja uhittelevaa koiraa heittäytyvän maahan makaamaan, pikemminkin päinvastoin.
      Vielä ainakin 80-luvulla joillain koulutuskentillä neuvottiin kyseistä menetelmää.
      Ehkä nänä omistajat ovat oppineet sen siellä ja todenneet hyväksi oman koiransa kohdalla.
      Ei kaikki outo ole välttämättä pahaa ja väärin, vaikka ehkä aluksi siltä tuntuisi.
      Monet paimenkoirat tekee tämän luonnostaan kuten bordercollie samoin parttis ja joku muukin. Niillä se ei aivan varmasti ole uhittelua.

• Minä

Minä myös!!! Meinaan ruveta opettamaan koiraani tuohon tapaan. Eipähän päästä kukaan liikkumaan minnekkään, kiva!

Niin ja ensimmäisen koirani olen kasvattanut 80-luvulla, enkä ole kyllä moisesta kuullut. Niin ja minulla on n.40 kiloinen uroskoira, en sitten tiedä onko se iso vai ei...

Pointtini oli vain ettei tuo ole minusta ollenkaan toimiva tapa.

• realist56

koirapuistossakin monella koiralla, omani mukaan lukien, on usein tapana mennä maahan ikään kuin vaanivaan asentoon kun puistoon on tulossa sellainen koira, jonka kanssa haluavat leikkimään.

• Mansardi
        Minä kirjoitti:

Minä myös!!! Meinaan ruveta opettamaan koiraani tuohon tapaan. Eipähän päästä kukaan liikkumaan minnekkään, kiva!

Niin ja ensimmäisen koirani olen kasvattanut 80-luvulla, enkä ole kyllä moisesta kuullut. Niin ja minulla on n.40 kiloinen uroskoira, en sitten tiedä onko se iso vai ei...

Pointtini oli vain ettei tuo ole minusta ollenkaan toimiva tapa.

Ei se todista ettet sinä ole kuullut 80-luvulla jotain etteikö sitä olisi ollut käytössä.
        En usko että olet kolunnut montakaan kenttää. Sanoinhan että jossain, ja myös joissain oppaissa.
        En sanonut että kaikkialla.
        Tuo tapa sopii joillain koirilla ja monilla paimenilla se on luonteessa.
        Älä saivartele vaan opettele ymmärtämään luettua.

• reeta_83

Jos siis koira tosiaan vaan makaa mutta sellaiset jotka sitten kohdalle tullessa hyökkää kohti, v*tuttaa kyllä muakin

• kummallista

ne on sellaisia kyttäjiä, jotka makaa, ja kun pääsee kohdalle niin ampasee kimppuun...

Joku tuossa puhui, että 80-luvulla on nimenomaan opetettu näin, hassua. Mitäs jos molemmat makaa paikallaan, ja kukaan ei liiku siinä pelossa, että tulee rähinä ;o)

• Anonyymi

Hei
        Minulle ja koiralleni kävi samoin
        Vastaan tuleva koira jäi maahan makaamaan.
        Omistaja sanoi että tekee aina näin.
        Oma koirani pysähtyi vähän matkan päähän
        Onneksi sillä maassa makaava koira hyökkäsi
        Onneksi oli välimatka välissä.
        Minulle ja koiralleni käy usein että pienemmät koirat räyhäävät.
        Omani ei räyhää,täytyy jatkossa tutustua lajitovereihin vain puistossa.

• mä vaa

miks ihmees toinen koira ei sais jäädä siihen makaamaan? mun koira jää aina makaamaan maahan kun tulee koira vastaan. kun kysyin asiantuntijoilta että miks se jää ni vastaukseks sain et paimekoirien vereen oon jäänyt paimennusviettiä, joten toisen koiran tullessa käyvät maahan makaamaan odottamaan, koska pelkäävät karkottavansa toisen koiran niinkuin paimenkoira lampaat. ei siinä kehtaa alkaa omaa koiraa maasta irti repimään.

• reeta_83

Vaan se että hyökkääkö se koira sitten kohdalla. Ja jos edes osa hyökkää, osa vaan tuijottaa niin mistäs se ohilkulkija sen voisikaan tietää kuka tekee mitenkin? ;)

• Appu

Meidän borderi heitti maahan kun tuli vastaan koira, auto, pyörä, pallo, juokseva lapsi... sitä paimennusviettiä ei kitketty pois sitten millään.

• kummallista

Minä olen törmännyt yhteen sakemanniin, ja kultsuun, jotka tekivät tuota edessä makaamista. Eikai niillä mitään paimennusviettiä ole?

Minä olen sen tulkinnut kuitenkin vaanimiseksi, ja kun tulee kohdalle niin koira hyökkää kohti. Toiset omistaja ei edes yritä saada koiraansa liikkeelle. Kerranpa tuo ko. saku heittäytyi maahan keskellä autotietä, kun ylittivätä katu, ja koira näki meidät!! Omistaja veti sen hihnassa eteenpäin, koira ei ottanut askeltakaan...

• jaa
        kummallista kirjoitti:

Minä olen törmännyt yhteen sakemanniin, ja kultsuun, jotka tekivät tuota edessä makaamista. Eikai niillä mitään paimennusviettiä ole?

Minä olen sen tulkinnut kuitenkin vaanimiseksi, ja kun tulee kohdalle niin koira hyökkää kohti. Toiset omistaja ei edes yritä saada koiraansa liikkeelle. Kerranpa tuo ko. saku heittäytyi maahan keskellä autotietä, kun ylittivätä katu, ja koira näki meidät!! Omistaja veti sen hihnassa eteenpäin, koira ei ottanut askeltakaan...

SaksanPAIMENKOIRA eli miksi sillä ei voisi olla paimennusviettiä? Kyllä meidän sakemanni paimentaa laumaansa eli meidän perhettä. Se kiertelee meidän ympärillä (samalla tavalla kuin paimenkoira kiertää lampaita) pitääkseen meidät yhdessä kasassa.

Kultaisestanoutajasta en sitten tiedä.

Kaipa tuo maassa makaaminen siinä vaiheessa, kun hyökätään kohti voi olla vaanimistakin, mutta eipä se vihamielistä taida olla.

Ja mitäs sille voit, jos saku päättää olla paikallaan niin sitten sen on siinä. Ei meidän urosta ainakaan helpolla liikkeelle saa, jos se päättää jäädä siihen maahan. Meillä on kyllä aika hyvin opeteltu tuo tien ylittäminen, että siihen ei jäädä, tuli mikä tuli vastaan.

• reeta_83
        jaa kirjoitti:

SaksanPAIMENKOIRA eli miksi sillä ei voisi olla paimennusviettiä? Kyllä meidän sakemanni paimentaa laumaansa eli meidän perhettä. Se kiertelee meidän ympärillä (samalla tavalla kuin paimenkoira kiertää lampaita) pitääkseen meidät yhdessä kasassa.

Kaipa tuo maassa makaaminen siinä vaiheessa, kun hyökätään kohti voi olla vaanimistakin, mutta eipä se vihamielistä taida olla.

Ja mitäs sille voit, jos saku päättää olla paikallaan niin sitten sen on siinä. Ei meidän urosta ainakaan helpolla liikkeelle saa, jos se päättää jäädä siihen maahan. Meillä on kyllä aika hyvin opeteltu tuo tien ylittäminen, että siihen ei jäädä, tuli mikä tuli vastaan.

Mm. kaukasianpaimenkoira ei ole paimenkoira vaikka nimessä onkin paimen-sana ;) Saksanpaimenkoira oli kyllä alkujaan karjapaimen -ja vartija.

Meillä koirat eivät koskaan saa päättää ohitetaanko vai ei vai tottelenko vai en. Ohi mennään vaikka sitten niska-perse-otteella (huom!älä käsitä kirjaimellisesti!) jos ei muuten ;)

• kummallista
        jaa kirjoitti:

Minä en tunne sakemannin rotuominaisuuksia, mutta eikai se mikään paimenkoira ole? Eikös lähinnä palveluskoira.

Ottkahaan sakujen omistajat kantaa, ja oikaiskaa tämä asia.

• Saku
        kummallista kirjoitti:

Minä en tunne sakemannin rotuominaisuuksia, mutta eikai se mikään paimenkoira ole? Eikös lähinnä palveluskoira.

Paimenhan se alunperin on ,ja joillain yksilöillä paimentaminen on verissä vielä tänäpäivänä, itselläni on ollut sakemanni,joka oli oikeastaan rasittavan paimentava.Palvelus koira siitä on kehittynyt myöhemmin,älykkyytensä ja miellyttämishalunsa vuoksi.

• ymmärtänyt
        reeta_83 kirjoitti:

Mm. kaukasianpaimenkoira ei ole paimenkoira vaikka nimessä onkin paimen-sana ;) Saksanpaimenkoira oli kyllä alkujaan karjapaimen -ja vartija.

Meillä koirat eivät koskaan saa päättää ohitetaanko vai ei vai tottelenko vai en. Ohi mennään vaikka sitten niska-perse-otteella (huom!älä käsitä kirjaimellisesti!) jos ei muuten ;)

että rotujen nimet kertovat kyllä sen mihin niitä on ainakin käytetty. Eikai rodulle anneta nimeä, jossa on paimenkoira, jos se ei ikinä ole paimentanut? Rotujen käyttötarkoitus on vain muuttunut aikojen saatossa...kiitos osittain jalostuksen, että koirat eivät tee enää sitä mihin ne on joskus tarkoitettu.

• sakut!
        kummallista kirjoitti:

meillä on ollut ja on edelleen saksanpaimenkoira ja kyllä se on paimenkoira että palveluskoira! niin olen ainakin monelta sakujen omistajilta kuullut. mutta mielipiteitä on monia!

• reeta_83
        ymmärtänyt kirjoitti:

että rotujen nimet kertovat kyllä sen mihin niitä on ainakin käytetty. Eikai rodulle anneta nimeä, jossa on paimenkoira, jos se ei ikinä ole paimentanut? Rotujen käyttötarkoitus on vain muuttunut aikojen saatossa...kiitos osittain jalostuksen, että koirat eivät tee enää sitä mihin ne on joskus tarkoitettu.

Kaukasianpaimenkoiran nimi on kotiseudullaan Kavkazkaya Owtcharka josta ei ole tarkkaa käännöstä, owtcharka tarkoittaa lähinnä paimenenkoiraa, lammaskoiraa. Owtcharka/ofzarka voidaan myös kääntää paimeneksi. Paimentanut tämä rotu ei ole koskaan vaan vartioinut jota se tekee nykypäivänäkin ;)

Tässä historiaa ko rodusta:

http://www.owzarkat.com/kaukkari.html

• Rana =)
        jaa kirjoitti:

menee makaamaan maahan, jos sitä lähestyy jotenkin "kiinnostava" koira. Sitten kun toinen koira tulee lähelle, niin koirani nousee ylös ja tarkkailee hetken, onko toinen koira ystävällinen vai ei.
        Joskus koira saattaa näyttää vaanivalta, kun se miettii, meneekö makaamaan vai ei, yleensä näin tapahtuu koiraani pienempien koirien kanssa (omani on collie). Lasten kanssa sama juttu, näyttää vaanivalta lähestyessään jotain tuttua lasta.

• kuule
        Rana =) kirjoitti:

menee makaamaan maahan, jos sitä lähestyy jotenkin "kiinnostava" koira. Sitten kun toinen koira tulee lähelle, niin koirani nousee ylös ja tarkkailee hetken, onko toinen koira ystävällinen vai ei.
        Joskus koira saattaa näyttää vaanivalta, kun se miettii, meneekö makaamaan vai ei, yleensä näin tapahtuu koiraani pienempien koirien kanssa (omani on collie). Lasten kanssa sama juttu, näyttää vaanivalta lähestyessään jotain tuttua lasta.

colliella oo työssäkin ihan luontaisena tuo maahan painautuminen.Eikös se ollut jotenkin niin että se paimennettava lauma ei säiky kun se paimen "rauhoittaa tilanteen" alas painautumalla.
        Mulla aikoinaan bordercollie paimensi ipanaa kuin lammasta ja välillä meni matalaksi.

• paimenkoirasekotus

on pienestä pitäen jäänyt maahan joidenkin koirien tullessa vastaan. En tiedä miksi se tekee sitä vain joillekin koirille, koska en ole huomannut näissä vastaantulevissa koirissa mitään yhteistä piirrettä.

Pienenä yritin vetää perässä, saada koiraa edes ylös tai mitä vaan että ei jäisi maahan, mutta koska koira ei oppinut olemaan menemättä maahan on se aika vaikeata yrittää saada aikuista kookasta koiraakaan ylös maasta. Koira kyllä tottelee ylös-käskyn, mutta siinä tilenteessa kun toinen koira tulee vastaan on se ihan kuin kuuroille korville puhuisi. Eli olen kouluttanut koiran ja se tottelee hyvin, mutta vaikka kuinka kouluttaisi maasta ylös tuossa tilanteessa, niin se ei onnistu.

Ja joidenkin koirien kohdalla se hyppää ylös maasta, mutta jos tulee pieni koira tai pentu, niin se jää maahan ja antaa tulla itsensä luokse haistelemaan. Se ei oikeastaan ikinä syöksy toista kohti, mutta välillä saattaa tehä niinkin.

Koska tiedämme, että koira voi syöksyä kohti, otamme koiraa esim. niskasta kiinni (emme siis vedä siitä, vaan pidämme vain kiinni), näin koira ei hyökkää. Se tietää, että on turha yrittää hyökätä silloin kun pitää itse koirasta kiinni.

Meidän koira painaa päänsäkin ihan maahan ja häntä heiluu eli kyllä näkee aika hyvin, että koira ei ole vihaínen (jos siis tuntee vain koirienelekieltä).

• realist56

käyttäytyy meidän koira. Se heittäytyy makuulle silloin kun tulossa on koira, johon se suhtautuu ystävällismielisesti ja haluaisi leikkiä.

• tulkinta......
        realist56 kirjoitti:

käyttäytyy meidän koira. Se heittäytyy makuulle silloin kun tulossa on koira, johon se suhtautuu ystävällismielisesti ja haluaisi leikkiä.

Samoja kokemuksia. Eräs vastaantuleva koira on sellainen, että se haluaisi tulla koirani luokse, mutta jos ei pääse niin heittäytyy maahan. Olen tulkinnut sen niin, että se tekee sen tahallaan jotta emännän on pakko pysähtyä. Koira nousee ylös vasta kun olemme jo aika kaukana menossa.

• paimenkoirasekoitus
        tulkinta...... kirjoitti:

Samoja kokemuksia. Eräs vastaantuleva koira on sellainen, että se haluaisi tulla koirani luokse, mutta jos ei pääse niin heittäytyy maahan. Olen tulkinnut sen niin, että se tekee sen tahallaan jotta emännän on pakko pysähtyä. Koira nousee ylös vasta kun olemme jo aika kaukana menossa.

kyllä kiukuttele, kun se menee maahan (siis silloin kun tule sopiva koira, jonka takia mennä maahan), se tekee sen jo paljon ennen kuin se edes tietää pääseekö se tutustumaan vai ei.

Yleensä juuri silloin, kun se menee maahan ei sitä päästetä tutustumaan. Odotamme, että toinen koira menee ohitse, ettei tule sitä tilanetta, että meidän koira hyökkää toista kohti innoissaan ja toinen koira tai sen omistaja pelästyy.

Ja jos käy niin, että toinenkin koira menee maahan, niin silloin meidän koira nousee ylös ja "hiipii" toista kohti/eteenpäin.

• realist56
        tulkinta...... kirjoitti:

Emma saattaa painautua maahan vaikka vastaan on tulossa tuttu koira, jonka luokse se on aina päässyt kun se on vastaan tullut.

• maahan

Meillä sama juttu. Koira käy melkein aina, jos on vieras koira, maahan maate. Ei onneksi keskelle tietä. Ei se saa kävelläkään siellä keskellä. Ei edes pyörätiellä. Meillä on ollut mukana vesipullo. Sillä yritän saada ohituksen onnistumaan. Joku neuvoi kolinapurkilla samaa. Jos ei ala suihkepullo juttu toimimaan, aion koittaa kohta purkkia. Pidän koirasta kiinni, kun se on maassa, niin ei pääse hyökkäämään. Painaa vain 20 kiloa, niin jaksan pitää. Häntä heiluu meidänkin koiralla eikä hauku siinä maassa. Uskon, että onnistumme vielä jonain päivänä.

• ,.,.,.,.,

mutta jos ei räyhää. Taitaa nyt vaan olla yritys panna toisten syyksi oman hallitsemisen vaikeutta.

Sinä saat komentaa ja nykiä, eli koira ei ole täysin hallinnassa. Toiset alkaa makaan kun omistaja ei hallitse niitä. Mutta toisissa vaan on vika.
      Eikä niitten koirien kanssa tartte olla niin saamarin tiukkapipo.

• sitten?

Meidän koira menee makuulleen ,kun tulee sille tuntematon koira vastaan, minusta se saa tehdä niin ,jos haluaa .Mitä ihmettä siinä nyt on väärin? Vai pelkäätkö itse oman koirasi reaktioita,kun ohitat?

• hatamm

miten tälläisestäkin asiasta voi saada aikaan riidan? Kaikessa ystävyydessä kysytty leppoisa kysymys, ja te kimpaannutte jokaisesta kommentista.

• luehan
        hatamm kirjoitti:

miten tälläisestäkin asiasta voi saada aikaan riidan? Kaikessa ystävyydessä kysytty leppoisa kysymys, ja te kimpaannutte jokaisesta kommentista.

tarkemmin.

• kummallista
        luehan kirjoitti:

tarkemmin.

Luepa tuon kysymykseni viimeinen kappale kuule uudestaan. Enkähön minä vain kysynyt mitä tuumaatte aiheesta, en syyllistänyt ketään?

Ihme porukkaa, kommentoidaan ilman nimimerkkiä, ja niin kipakasti kuin taitaa.

Ei täältä saa kun pahan mielen :o(

• Koirakko
        kummallista kirjoitti:

Luepa tuon kysymykseni viimeinen kappale kuule uudestaan. Enkähön minä vain kysynyt mitä tuumaatte aiheesta, en syyllistänyt ketään?

olla helle kiristänyt mielialoja. Minulla oli ainakin kolmen päivän päänsärky kuumuudesta ja nyt on ohi luojan kiitos.

• siis..
        kummallista kirjoitti:

sanoit että koira makaa,ja omistaja ei tee mitään, sinulta menee hermo jne.. mitä voi sanoa omistajalle....ei mitään jokainen kulkee omia teitään,ja voihan olla että makaava koira on kuumissaan ,minukin koira käy välillä makaamaan kesken matkan jos sillä on kuuma. ei pidä pahastua kommenteista,jos kysymys on pikkasen hyökkäävä.

• "luehan"
        kummallista kirjoitti:

rivien välistä luettavissa, että makaavan koiran omistajaa syyttelet. Ja viimeisen lauseen "Mitä voisi sanoa edessä makaavan koiran omistajalle?" voi helposti tulkita samalla tavalla.

Mutta pyydän anteeksi, jos olen tulkinnut lukemani väärin. En yleensä halua olla ilkeä mutta turhista toisten syyttelyistä helposti kiivastun. Ehkäpä nyt itse toimin hätiköidysti.
        Mutta, tästä taas huomattiin, että oikealla sananvalinnalla ja ilmaisulla on suuri merkitys, ettei tule väärin ymmärretyksi.
        Anteeksi!

• Bobby5

Voit vaikka sanoa "Hei". Itselläni, kuten jollakin tuossa ylempänäkin on paimenkoira, ja niillä tosiaan on vaistmaista tuo maahanmeno, tosi vaikea kitkeä. Eikä mielestäni ole niin suurta tarvettakaan. Oma koirani tosin tekee noin vain,kun vastaan tulee koira tai ihminenkin, jonka se on ennenkin tavannut ja tykästynyt, ja jonka se myös haluaa tavata uudelleen. En ole koskaan sen käyvän maahan vihamielisissä aikeissa. Silloin on kyllä "koirakieli" aika erilaista, vihaisena tai peloissaanhan se päinvastoin yrittää näyttää niin suurelta kuin mahdollista, eikä varmaan heittäydy makuulle, makuullahan sillä olisi jo alalyöntiasema, eikä koirat ole tyhmiä, kun on sellaisista asioista kysymys.

• Mansardi

Jos et tiedä mitä sanoa, niin sano vaikka päivää.
      Ei kannata menettää hermoa jos toinen ihminen opettaa koiraansa eri tavalla kuin sinä.

• Zantedo

Mikäköhän ohituskampanja täällä aina välillä on menossa? Luettekos näitä ohitusohjeita jostain koirankasvatusoppaasta, vai mistä ihmeestä?
      Kyllä koirat meilläpäin voivat tervehtiä toisiaan. Ei niiden tosiaankaan tarvitse ohittaa kavereita mitenkään tyylikkäästi.
      Normaali, terve koira haluaa tietysti moikata kaverinsa ihan kuin me ihmisetkin. Olisihan se noloa painella vaan ohi, kun kavereita tulee vastaan. Teetkö sä niin?
      Sitä paitsi ei koira tosiaankaan vaani mennessään noin makuulle, se kertoo kavereilleen, että tuu vaan, ei mua tartte pelätä. Eikä tosiaan tarttekaan.
      Tosi moni koira nykyisin räksyttää vastaantulijoille, ja omistajat on kertoneet, että heilläkin yritettiin tällaista ihme "ohituskoulutusta".
      Ajatteles, kuinka tylsä koiran päivä on,jos omistajat käy töissä tai koulussa. Koirat makaavat suuren osan päivästä toimettomina ja sitten kun ollaan kävelyllä, niiltä vaaditaan kaiken kivan ohittamista. Ei siihen ihan kaikki halua ryhtyä, kun ei siinä ole edes mitään järkeä!

• kummallista

Kyllä minulla koira saa luvalla mennä moikkaamaan. Mutta tuo on niin innostunut tapaus, että häntä vispaa ja kaikki pitäisi moikata. Minusta sitten vasta, kun annan luvan! Eli kyllä sitä ohittamista pitää opetella.

Mutta kuten tuolla alussa joku viisaasti sanoi, niin vain oman koiran käytökseen voi vaikuttaa :o) ja tähän se on tyytyminen. Tykkää sitten makaavista koirista tai ei :o)

Eli aion nyt kuitenkin vielä sitkeästi itse opettaa omaani menemään ohi, jos itse niin haluan. Mutta en silti tykkää noista maassa makaavista koirista.

• hatamm
        kummallista kirjoitti:

Kyllä minulla koira saa luvalla mennä moikkaamaan. Mutta tuo on niin innostunut tapaus, että häntä vispaa ja kaikki pitäisi moikata. Minusta sitten vasta, kun annan luvan! Eli kyllä sitä ohittamista pitää opetella.

Mutta kuten tuolla alussa joku viisaasti sanoi, niin vain oman koiran käytökseen voi vaikuttaa :o) ja tähän se on tyytyminen. Tykkää sitten makaavista koirista tai ei :o)

Eli aion nyt kuitenkin vielä sitkeästi itse opettaa omaani menemään ohi, jos itse niin haluan. Mutta en silti tykkää noista maassa makaavista koirista.

viimeisessä viestissäni ja se näytti toimivan juuri niin kuin epäilinkin. Tämä kone ei kyllä mulla toimi, en saa näitä kommentteja millään läpi. Koitetaan taas.
        Niin, halusin vain osoittaa, että ei se koira välttämättä kohdattaessa vihainen ole, menee se sitten maahan makaamaan tai seuraa oikeaoppisesti sivulla. Vihainen on useammin sen narun päässä seisova kaksijalkainen.
        Kuten tässäkin ketjussa käy toteen, ihminen on luonteeltaan jo alkujaankin agressiivinen ja hyökkäävä lajitoveriaan kohtaan. Eikä tämä ketju ole ainoa, jossa näitä hyökkäyksiä tapahtuu.
        Eikö siis ole väärin syyttää pelkästään koiria agressiivisuudesta, kun niiden omistajatkin ovat tälläisiä?

• kummallista
        hatamm kirjoitti:

viimeisessä viestissäni ja se näytti toimivan juuri niin kuin epäilinkin. Tämä kone ei kyllä mulla toimi, en saa näitä kommentteja millään läpi. Koitetaan taas.
        Niin, halusin vain osoittaa, että ei se koira välttämättä kohdattaessa vihainen ole, menee se sitten maahan makaamaan tai seuraa oikeaoppisesti sivulla. Vihainen on useammin sen narun päässä seisova kaksijalkainen.
        Kuten tässäkin ketjussa käy toteen, ihminen on luonteeltaan jo alkujaankin agressiivinen ja hyökkäävä lajitoveriaan kohtaan. Eikä tämä ketju ole ainoa, jossa näitä hyökkäyksiä tapahtuu.
        Eikö siis ole väärin syyttää pelkästään koiria agressiivisuudesta, kun niiden omistajatkin ovat tälläisiä?

Juu tämä palsta se välillä on oikein agressiivisuuden ja vinoilun ruumiillistuma :o)

Välillä unohtuu tuo pääasia eli koirista yleensä (niinkuin nyt myös tässä omassa viestissäni)

• johtuu?
        kummallista kirjoitti:

Juu tämä palsta se välillä on oikein agressiivisuuden ja vinoilun ruumiillistuma :o)

Välillä unohtuu tuo pääasia eli koirista yleensä (niinkuin nyt myös tässä omassa viestissäni)

tuo,että viesteihin pitää vastata mahdollisimman v:mäisesti? olen sitä ihmetellyt, ja sitten useilla se minä tiedän kaiken asenne? ja se on jännä kun tämä ei ole yksin täällä,vaan joka osiossa, autoissa ,veneissä..ym. palstoilla..jos olisi jokin rauha rakkaus palsta,niin varmaan sielläkin sähköistä olisi:))

• hatamm
        johtuu? kirjoitti:

tuo,että viesteihin pitää vastata mahdollisimman v:mäisesti? olen sitä ihmetellyt, ja sitten useilla se minä tiedän kaiken asenne? ja se on jännä kun tämä ei ole yksin täällä,vaan joka osiossa, autoissa ,veneissä..ym. palstoilla..jos olisi jokin rauha rakkaus palsta,niin varmaan sielläkin sähköistä olisi:))

oli jo 60-luvulla. Muistan hyvin miten koiratkin silloin hippivuosina oli koristeltu ajankohtaisin varustein.

• Molossi

Se miksi tuo koiran makaaminen ei ole hyvä juttu, niin ensinnäkin kaikkein luontevin ohitustilanne on , että ohitetaan vaan normaalisti ja asiallisesti .

Se että toinen jää makaamaan , voi aiheuttaa sen , että vastaantuleva koira , joka on epävarma ja / tai ei oikein tiedä paikkaansa , ja / tai on huono ymmärtämään koiran kieltä , niin saattaa ottaa sen haasteeksi . Eli kun toinen koira tuijottaa suoraan , joka on koirien kielellä myös haaste . Ja sitten se narunpää viellä siellä tuijottaa ja vahvistaa pahimmassa tapauksessa sitä haastetta ... ;)
      Myös siksi en kannata , että koira saa mennä maate odottamaan , koska se silloin määrää tahdin , miten menetellään ja meillä minä haluan olla se , joka näyttää mallin , miten toimitaan .
      Eli koira joku menee maate , ei välttämättä ole mitenkään aggressiivinen tai hyökkäävä . Se voi tehdä sen eri syistä , mutta se saattaa aiheuttaa vastaantulevalle koiralle tulkintavaikeuksia .

Tuossa vähän syitä , miksi minä kannatan , että opetetaan ohittamaan koirat mahdollisimman hyvin , luontevasti ja kohteliaasti :)

• Bobby5

Kyllä minunkin mielestäni on tietenkin paras, jos koira ohittaa luontevasti ja vastaantulijoista välittämättä. Mutta, pitää kuitenkin muistaa, ettei se kädenkäänteessä koulutus tapahdu. Koiralle pitää opettaa niin monia asioita ollakseen yhteiskuntakelpoinen, etten ainakaan minä juuri tuohon makuulle panon estämiseen kovin paljon ehdi panostaa nuoren koiran kanssa, vaan koulutuskin tietenkin otetaan tärkeysjärjestyksessä. Enkä milloinkaan ole vielä pelihousujani repinyt sen takia, että oma tai jonkun muun koira olisi tavatessa makuulle mennyt. Jos en halua tai ehdi antaa koirien tutustua, niin sanon "hei" ja jatkan eteenpäin.

• Molossi
        Bobby5 kirjoitti:

Kyllä minunkin mielestäni on tietenkin paras, jos koira ohittaa luontevasti ja vastaantulijoista välittämättä. Mutta, pitää kuitenkin muistaa, ettei se kädenkäänteessä koulutus tapahdu. Koiralle pitää opettaa niin monia asioita ollakseen yhteiskuntakelpoinen, etten ainakaan minä juuri tuohon makuulle panon estämiseen kovin paljon ehdi panostaa nuoren koiran kanssa, vaan koulutuskin tietenkin otetaan tärkeysjärjestyksessä. Enkä milloinkaan ole vielä pelihousujani repinyt sen takia, että oma tai jonkun muun koira olisi tavatessa makuulle mennyt. Jos en halua tai ehdi antaa koirien tutustua, niin sanon "hei" ja jatkan eteenpäin.

Bobby5 , joo ei mikään tapahdu kädenkäänteessä , tosi on .
        Meille tuo ohitus on vaan yksi tärkeimpiä , kuin myös yleensäkin kauniisti liikkuminen, kun kuljetaan paljon vilkkailla koirapaikoilla ja harrastuksissakin sitä tarvitaan ...
        Ja paras ja helpoin tapa on estää " virheet " tai epätoivottu käytös ( on se sitten mitä kenenkin mielestä ) , kuin antaa niiden muodostua ja sitten lähteä korjaamaan :).
        Eikä minuakaan haittaa , koska opetan koirani ohittamaan välinpitämättömästi .
        Mutta jollain on ongelmia ohituksissa , niin siksi kirjoittelin miten olisi parhain tapa myös huomioida muut ... :)

• hatamm
        Molossi kirjoitti:

Meille tuo ohitus on vaan yksi tärkeimpiä , kuin myös yleensäkin kauniisti liikkuminen, kun kuljetaan paljon vilkkailla koirapaikoilla ja harrastuksissakin sitä tarvitaan ...
        Ja paras ja helpoin tapa on estää " virheet " tai epätoivottu käytös ( on se sitten mitä kenenkin mielestä ) , kuin antaa niiden muodostua ja sitten lähteä korjaamaan :).
        Mutta jollain on ongelmia ohituksissa , niin siksi kirjoittelin miten olisi parhain tapa myös huomioida muut ... :)

Olen myöskin aina melkeinpä ensi töikseni kouluttanut koiraa kohtaamistilanteeseen ja hyvin ne yleensä on mennytkin. Tyttökoiria meidän neiti ei suvaitse, sillä kun on kiusana noi jatkuvat valeraskaudet, ja saa ne kyllä sen joskus pojillekin murisemaan. Mutta onneksi ne on vain muutamana päivänä vuodessa.
        Se maahan paneminen mua on kyllä ruvennut ihmetyttämään. Se kun ei ole säännöllistä eikä missään nimessä tee sitä kaikille koirille. Se nousee kyllä ylös kun käskee ja lähtee seuraankin käskystä, mutta millä sen saa pois niin, ettei siihen maahan edes mentäisi. Se pistää miettiin.

• kummallista
        hatamm kirjoitti:

Olen myöskin aina melkeinpä ensi töikseni kouluttanut koiraa kohtaamistilanteeseen ja hyvin ne yleensä on mennytkin. Tyttökoiria meidän neiti ei suvaitse, sillä kun on kiusana noi jatkuvat valeraskaudet, ja saa ne kyllä sen joskus pojillekin murisemaan. Mutta onneksi ne on vain muutamana päivänä vuodessa.
        Se maahan paneminen mua on kyllä ruvennut ihmetyttämään. Se kun ei ole säännöllistä eikä missään nimessä tee sitä kaikille koirille. Se nousee kyllä ylös kun käskee ja lähtee seuraankin käskystä, mutta millä sen saa pois niin, ettei siihen maahan edes mentäisi. Se pistää miettiin.

Kiva, että täällä saadaan aikaan ihan normaaliakin keskustelua aiheesta :o)

En minä ainakaan ole halunnut olla sitä mieltä, että minulla on ainoa oikea tapa ajatella, kun en oikeen diggaa noita makaavia koiria ;)) Olen vain sitä mieltä, että olisi kiva, jos mentäis ohi, eikä jäätäisi odottamaan ja vaanimaan siihen eteen (ja tietty tässä minulla taustalla se, niinkun kerroin, että meidän poika on super innokas tervehtimään kaikkia, ja minä en aina salli sitä)

Tästäkin olen muuten kuullut, että päästä nyt tervehtimään kaveria!!! Minä yritän opettaa ohitusta, ja vastapäätä napottaa koira, sekä omistaja, joka selittää kuinka tärkeää on sosiaalistaa koiraa!! H-vetti, kyllähän se nyt näkee, että minä yritän kaartaa tuon makaavan koiran mahd. kaukaa, ja pitää omaani aisoissa. Koira usein meinaa hajota liitoksistaan, kun on niin innokas :))

• kaisu
        kummallista kirjoitti:

Kiva, että täällä saadaan aikaan ihan normaaliakin keskustelua aiheesta :o)

En minä ainakaan ole halunnut olla sitä mieltä, että minulla on ainoa oikea tapa ajatella, kun en oikeen diggaa noita makaavia koiria ;)) Olen vain sitä mieltä, että olisi kiva, jos mentäis ohi, eikä jäätäisi odottamaan ja vaanimaan siihen eteen (ja tietty tässä minulla taustalla se, niinkun kerroin, että meidän poika on super innokas tervehtimään kaikkia, ja minä en aina salli sitä)

Tästäkin olen muuten kuullut, että päästä nyt tervehtimään kaveria!!! Minä yritän opettaa ohitusta, ja vastapäätä napottaa koira, sekä omistaja, joka selittää kuinka tärkeää on sosiaalistaa koiraa!! H-vetti, kyllähän se nyt näkee, että minä yritän kaartaa tuon makaavan koiran mahd. kaukaa, ja pitää omaani aisoissa. Koira usein meinaa hajota liitoksistaan, kun on niin innokas :))

Kyllä se maahan painautuminen on ystävällisyyden osoitus. Uhkaava koira yrittää tehdä itsestään mahdollisimman suuren ja pelottavan, kun taas koira, joka ei halua riitaa saattaa painautua maahan korostaakseen vaarattomuuttaan.

Jos koira osaa koirakielen hyvin, se ymmärtää kyllä, että maahan painautunut koira ei tahdo riitaa.

Saattaa olla v-mäistä yrittää päästä tuollaisen koiran ohitse, mutta tuo maahan painautuminen kuuluu koirakieleen ja se, joka koiraansa repii väkisin maasta ylös, puuttuu koirien väliseen keskusteluun. Siitä saattaa hyvinkin seurata tappelu, ei suinkaan siitä, että toinen koira makaa maassa!

• Bobby5
        Molossi kirjoitti:

Olen kyllä samaa mieltä asiassa, mutta samalla en kuitenkaan olisi noin tiukka kuin tämän keskustelun aloittaja, sillä täytyy tosiaan ottaa huomioon, että kaikki vastaan tulevat koirat eivät ole valmiiksi koulutettuja aikuisia, vaan usein juuri pentukauden ohittaneita nuoria koiria joilla on vielä koulutus kesken. Ja kerran vielä, tuo makuullemeno ei ainakaan minun koirallani ole mikään vihamielinen vaan päinvastoin ystävällinen ele.

• löytyypi
        kaisu kirjoitti:

Kyllä se maahan painautuminen on ystävällisyyden osoitus. Uhkaava koira yrittää tehdä itsestään mahdollisimman suuren ja pelottavan, kun taas koira, joka ei halua riitaa saattaa painautua maahan korostaakseen vaarattomuuttaan.

Jos koira osaa koirakielen hyvin, se ymmärtää kyllä, että maahan painautunut koira ei tahdo riitaa.

Saattaa olla v-mäistä yrittää päästä tuollaisen koiran ohitse, mutta tuo maahan painautuminen kuuluu koirakieleen ja se, joka koiraansa repii väkisin maasta ylös, puuttuu koirien väliseen keskusteluun. Siitä saattaa hyvinkin seurata tappelu, ei suinkaan siitä, että toinen koira makaa maassa!

narttu joka välillä makoilee ja odottaa et toiset kiiruhtaa ohi. Rouva on mitä ystävällisin muita koiria kohtaan, mutta syy miksi emme yritä väkisin jatkaa matkaa on rouvan elopaino n.65 kg, mitä ei ihan heti vetele perässään. Eikös olisi parempi aloittajan ottaa nuo ohitustilanteet hyvinä harjoituksina?

• hatamm
        Bobby5 kirjoitti:

Olen kyllä samaa mieltä asiassa, mutta samalla en kuitenkaan olisi noin tiukka kuin tämän keskustelun aloittaja, sillä täytyy tosiaan ottaa huomioon, että kaikki vastaan tulevat koirat eivät ole valmiiksi koulutettuja aikuisia, vaan usein juuri pentukauden ohittaneita nuoria koiria joilla on vielä koulutus kesken. Ja kerran vielä, tuo makuullemeno ei ainakaan minun koirallani ole mikään vihamielinen vaan päinvastoin ystävällinen ele.

meilläkin todennäköisesti on. Ei siitä ainakaan ole koskaan mitään yhteenottoa seurannut kenenkään kanssa. Päivastoin, leikkimään siinä on yleensä aloitettu tai ainakin häntä heiluen moikattu noin lähikontaktissa kohdalle tultaessa.
        Mutta kun kerran täälläkin sitä tapaa toiset arvostelee huonoksi tai jopa pelkäävät moista tilannetta, täytyy se sitten yrittää jotenkin kitkeä pois. Olen vain ajatellut, että jospa tämä onkin sen koiran oma hyväntahdon ele, niin mene sitä sitten muuttamaan väkisin. Sattaa muuttua pian vain huonompaan suuntaan.

• kummallista
        hatamm kirjoitti:

meilläkin todennäköisesti on. Ei siitä ainakaan ole koskaan mitään yhteenottoa seurannut kenenkään kanssa. Päivastoin, leikkimään siinä on yleensä aloitettu tai ainakin häntä heiluen moikattu noin lähikontaktissa kohdalle tultaessa.
        Mutta kun kerran täälläkin sitä tapaa toiset arvostelee huonoksi tai jopa pelkäävät moista tilannetta, täytyy se sitten yrittää jotenkin kitkeä pois. Olen vain ajatellut, että jospa tämä onkin sen koiran oma hyväntahdon ele, niin mene sitä sitten muuttamaan väkisin. Sattaa muuttua pian vain huonompaan suuntaan.

Näin se sitten menee, että täytyy tosiaan vaan huolehtia omasta koirastaan, ja sen ohituksista. Ainaakaan täältä palstalta en tuohon asiaan tukea saanut. Vaan yhteenvetona huomioisin, että antaa toisten koirien maata, mene ohi!!

Täällä maalla ei vaan nuo jalkakäytävätkään aina ole kaksikaistaisia, että siinä keskellä kun joku makaa niin minä sitten kaarran pientareen kautta. Mukavampaa tietty olisi jos kaikkien koirat olisi liikkeessä, ja jos kerran on ystävällinen niin sitten mennään tervehtimään, kun molemmat koira saa siihen luvan.

Mutta tämä on minulta tähän aiheeseen nyt piste.

• kaisu
        kummallista kirjoitti:

Näin se sitten menee, että täytyy tosiaan vaan huolehtia omasta koirastaan, ja sen ohituksista. Ainaakaan täältä palstalta en tuohon asiaan tukea saanut. Vaan yhteenvetona huomioisin, että antaa toisten koirien maata, mene ohi!!

Täällä maalla ei vaan nuo jalkakäytävätkään aina ole kaksikaistaisia, että siinä keskellä kun joku makaa niin minä sitten kaarran pientareen kautta. Mukavampaa tietty olisi jos kaikkien koirat olisi liikkeessä, ja jos kerran on ystävällinen niin sitten mennään tervehtimään, kun molemmat koira saa siihen luvan.

Mutta tämä on minulta tähän aiheeseen nyt piste.

Makuulle meno on - kuten sanottu - ystävällinen ele koirien kesken.

Jos alatte käskeä tai kiskoa koiraa pois makuulta, se olettaa, että toisissa koirissa on jotakin pelättävää, koska omistajakin käyttäytyy kummallisesti ja yrittää lähteä pakoon. Koira voi myös olettaa, että omistajan käskyt tarkoittavat, että se haukkuu vastaantulijaa.

Tästä voi seurata (ja todennäköisesti seuraakin) se, että myöhemmin koira alkaa vahtia muita koiria ja alkaa rähistä niille, koska se kokee, että sen on suojeltava laumaansa vierailta koirilta.

Eli jos haluatte opettaa koiran pois makaamisesta, se täytyy tehdä vaivihkaa. Jos siitä tekee suuren numeron, ongelmia on odotettavissa.

Voitte esimerkiksi aloittaa ohittamisharjoitukset niin, että olette paikallanne ja toinen koira kulkee ohitse noin 30 metrin päästä ja sitten pikkuhiljaa lyhennätte etäisyyttä, kunnes koira osaa ohittaa muut koirat luontevasti lyhyenkin matkan päästä.

• mikaela

Entinen koirani oli makaavaa sorttia, pelkäsi vastaantulevia koiria niin paljon. Ei auttanut kuin hirveä veto että 35kg sai nousemaan maasta.

Kuonpanta hankittiin vetoon ja sehän ei käynyt että siitä oltaisiin revitty, pakko pannasta ja masun alta pukata että poitsu nousi.

Muuten tottelevainen, mutta ohitukset...:(
      Niitäkin harjoiteltiin aika monta kertaa tuttujen koirien kanssa, mutta vieraille se alistui ja rötkötti maassa.

Pitäisi tuossa tilanteessa ainakin yrittää saada koira ylös, eikä vain toljotella vieressä paistattelemassa päivää. Maahanmeno joillekkin koirille voi tarkoittaa hyökkäystä.

• kaisu

Maahan meno ei tarkoita millekään koiralle hyökkäystä, jollei sitä ole tarkoituksella niin opetettu tulkitsemaan.

Sitä paitsi koiralla on makaamisen lisäksi muitakin keinoja viestittää, ettei se halua riitaa. Esimerkiksi katseen pois kääntäminen, joten se, että muut koirat pitävät makaavaa koiraa uhkaavana, ei pidä paikkaansa. Eikä pelkästään sen vuoksi koiraa tarvitse opettaa pois makaamisesta (jollei itse halua).

Se on toisten asia opettaa koiransa ohittamaan, jos toisten koirien makoilu häiritsee. Se ei ole edes mitenkään vaikeaa. Kokemusta on.

On eri asia, jos se makaaminen häiritsee itseä. Silloin kannattaa tehdä asialle jotakin. Mutta ei niin, että koira kiskotaan maasta väkisin ylös. Muitakin keinoja on, kuten edellä sanoin. Pelkäävän koiran kiskominen väkisin maasta tuo todennäköisesti ongelmia tulevaisuudessa, eikä ainakaan opeta koiraa luottamaan muihin koiriin saatika sitten omistajaan.

• hatamm
        kaisu kirjoitti:

Maahan meno ei tarkoita millekään koiralle hyökkäystä, jollei sitä ole tarkoituksella niin opetettu tulkitsemaan.

Sitä paitsi koiralla on makaamisen lisäksi muitakin keinoja viestittää, ettei se halua riitaa. Esimerkiksi katseen pois kääntäminen, joten se, että muut koirat pitävät makaavaa koiraa uhkaavana, ei pidä paikkaansa. Eikä pelkästään sen vuoksi koiraa tarvitse opettaa pois makaamisesta (jollei itse halua).

Se on toisten asia opettaa koiransa ohittamaan, jos toisten koirien makoilu häiritsee. Se ei ole edes mitenkään vaikeaa. Kokemusta on.

On eri asia, jos se makaaminen häiritsee itseä. Silloin kannattaa tehdä asialle jotakin. Mutta ei niin, että koira kiskotaan maasta väkisin ylös. Muitakin keinoja on, kuten edellä sanoin. Pelkäävän koiran kiskominen väkisin maasta tuo todennäköisesti ongelmia tulevaisuudessa, eikä ainakaan opeta koiraa luottamaan muihin koiriin saatika sitten omistajaan.

kuten useimmat kysymykset täällä. Mutta olihan tämä niitä harvoja ketjuja, missä ei sen kummemmin painittu, joten kyllä näistä lausunnoista oppia oli varmaan itsekullekin.

• mikaela
        hatamm kirjoitti:

kuten useimmat kysymykset täällä. Mutta olihan tämä niitä harvoja ketjuja, missä ei sen kummemmin painittu, joten kyllä näistä lausunnoista oppia oli varmaan itsekullekin.

Tarkoitin siis että vastaantuleva voi sen tulkita hyökkäykseksi, suora silmiin tuijotus ja jännittynyt asento, häntä koipien välissä. Se näytti että kohta se pomppaa ylös ja käy kiinni, vaikka se ei sitä ikinä tehnyt. Eläinlääkärin mukaan pelkoa, tämä yksilö vain tuijotti pelokkaana tulijaa ja tärisi.

Monesti vastapuoli aloitti hirvittävän hyökkäysrumban josta selvittiin vain ja ainoastaan nostelemalla koira ylös ja jatkamalla eteenpäin. Monta kertaa huudettiin että nosta se koira ylös, pitäisikö siinä tuijotella ja odotella että toinen saa vietyä rähisevän koiransa ohi vaivoin. ????

• kaisu
        mikaela kirjoitti:

Tarkoitin siis että vastaantuleva voi sen tulkita hyökkäykseksi, suora silmiin tuijotus ja jännittynyt asento, häntä koipien välissä. Se näytti että kohta se pomppaa ylös ja käy kiinni, vaikka se ei sitä ikinä tehnyt. Eläinlääkärin mukaan pelkoa, tämä yksilö vain tuijotti pelokkaana tulijaa ja tärisi.

Monesti vastapuoli aloitti hirvittävän hyökkäysrumban josta selvittiin vain ja ainoastaan nostelemalla koira ylös ja jatkamalla eteenpäin. Monta kertaa huudettiin että nosta se koira ylös, pitäisikö siinä tuijotella ja odotella että toinen saa vietyä rähisevän koiransa ohi vaivoin. ????

Ok, ymmärrän. Ilmeisesti koirallasi oli hyvä syykin pelätä muita koiria, jos sillä oli niistä noin huonoja kokemuksia. Voi raukkaa :(

Tosin minä olisin sanonut tuollaisille omistajille, että opetelkaa itse hallitsemaan koirianne. Törkeää syyttää toista siitä, että oma koira rähjää eikä suostu kulkemaan maassa makaavan ohitse.

• kummallista
        kaisu kirjoitti:

Ok, ymmärrän. Ilmeisesti koirallasi oli hyvä syykin pelätä muita koiria, jos sillä oli niistä noin huonoja kokemuksia. Voi raukkaa :(

Tosin minä olisin sanonut tuollaisille omistajille, että opetelkaa itse hallitsemaan koirianne. Törkeää syyttää toista siitä, että oma koira rähjää eikä suostu kulkemaan maassa makaavan ohitse.

on juuri sitä suvaitsevaisuutta mitä minulle tässä taannoin toitotettiin, eli opeta sinä koirasi ensin tavoille, ja anna toisten koirien maata jos haluvat. Jotenkin itse tulkitsin täällä monet kommentit niin, että minä en saa olla sitä mieltä, että "makaavat koirat on rasittavia"

• reeta_83
        kummallista kirjoitti:

on juuri sitä suvaitsevaisuutta mitä minulle tässä taannoin toitotettiin, eli opeta sinä koirasi ensin tavoille, ja anna toisten koirien maata jos haluvat. Jotenkin itse tulkitsin täällä monet kommentit niin, että minä en saa olla sitä mieltä, että "makaavat koirat on rasittavia"

Koirat eivät piittaa tuon taivaallista jos joku koira makoileekin vaikka keskellä tiellä ja tuijottaa mutta jos se ampaisee takamukseen kiinni (vaikkakin ystävällisessä mielessä) niin sitten on vähän huonompi juttu. Minusta kaikkien koiranomistajien oikeus olisi saada kävellä rauhassa lenkillä ilman että omaa koiraa tuputetaan kysymättä nenän eteen ja kokeillaan mitä tapahtuu tai sitten että annetaan koiran hyökätä takaapäin tai mikä pahempaa; pidetään omaa koiraa irti vaikka olisikin kuinka kiltti, itse en ole ainakaan koskaan nähnyt 100 % varmasti tottelevaa koiraa. Jo laki velvoittaa koiran pitämään kiinni eikä se oikeuta ketään, edes tottelevaista koiraa pitämään taajamassa vapaana. Esimerkiksi koiria pelkäävät ihmiset eivät voi tietää onko se sesse hallinnassa vai ei.

Minusta tällaisten (makoilevien) koirien omistajien velvollisuus on huolehtia omastaan niin ettei se pääse yllättämään (hyökkäämään) ketään toista koiraa vaikka olisikin ystävällisessä mielessä! Toki myös toisella osapuolella on oltava oma koira hallinnassa eli rähjäämiseen on puututtava eikä sitä makoilevaa koiraa voi rähjäämisestä syyttää ;)

Rauha maahan, en usko että pelkästään se makoilu ketään haittaa (vaikka itse en sitä koiralleni sallisikaan mutta yksikään oma koira ei ole sitä edes kokeillut tähän mennessä) vaan se että se toinen ampaisee oman koiran eteen tai taakse yllättäin :) Kukin tyylillään, eikö niin mutta annetaan rauha toisillekkin kulkijoille?

• mikaela
        kaisu kirjoitti:

Koirallani oli paha tapa jäädä tuijottamaan vastaantulevia koiria vesimelonin kokoisilla silmillään.

Pentuna kävi vieras aikuinen irtokoira päälle ja sen jälkeen ei luottanut vieraisiin koiriin vaan säikkyi ja huusi kuin tapettava toisen tullessa haistelemaan.

Tätäkin asiaa ei säälitelty vaan rauhassa pennun annettiin tutustua toisiin kiltteihin koiriin, eli tuttuihin, muita ei mennyt edes haistelemaan parinkaan tunnin päästä, vaan makasi jalkojeni takana ja tärisi..
        Koirapuistossa siis, ongelmakoirakouluttaja sanoi että hyvää siedätystä on mennä sinne, aluksi vähän kerrallaan ja siitä sitten siirtyy pikkuhiljaa sinne pariin tuntiin, mutta sen jälkeen hän luovutti kun kuuli että koira ei ota kontaktia muihin edelleenkään puolen vuoden kuluessakaan. Sen kanssa vain opeteltiin elämään..

Eläinlääkärikin ihmetteli tätä, samoin ongelmakoirakouluttaja ja ikinä ei keksitty syytä siihen mikä voisi olla vikana, taisi toiselle tulla niin pahat traumat. :(

• Anonyymi

Mullaki paimenkoira jää maksamaan! Riippuu vastaan tulevasta koirasta miten käyttäytyy; jos eivät hyökkää on rauhallinen. Mutta jos näyttää vastaan tulija hampaita tulisi tappaelu, jos ei pidä kiinni.

• Anonyymi

Itsellä jää istumaan tai odottamaan paikoilleen siihen 10-15m päähän ja odottaa, että toinen tulee luokse et pääsee tervehtii. Se on minusta ihan kohteliasta, että ei suoraan yritä mennä luokse jos vastaantuleva ei uskalla/tahdo tervehtiä.

Meillä tuo koira kun on oikeesti sosiaalinen, mutta jännittää uusia kovasti, mutta ei se sitä estä tervehtimästä koiraa kun koiraa =D Ite toki katon vähän vastaantulevaa koiraa ja sit omistajan asennetta/ilmettä, että onko lähestyttävissä ja kehtaako edes kysyä "voiko tervehtiä"... Jotkut eivät halua joten välttelevät viimeseenasti katsekontaktia :DD ja toiset taas huomaa katseen ja voin kysäistä. Joskus kieltäytyy kohteliaasti, koska sitä ja tätä... Se on oikeesti ok ja jotkut sanoo että toki tervehditään vaan ja sit toinen tulee meidän luokse ja haistelu alkaa :)

• Hei,

Uskon, että kyseessä on väärinkäsitys. Makaava koira ei varmastikaan tarkoita pahaa tehdessään näin. Jotkin koirat jäävät makaavaan nähdessään kiinnostavan toverin. Meidän koiramme tekee tätä aina kun haluaisi leikkiä, eli tarkoitus ei suinkaan ole karkoittaa ketään pois, päinvastoin vaikuttaa kutsuvalta.

Komppaan edellistä kirjoittajaa, että mielestäni on kohteliaampaa odottaa tuleeko toinen tutustumaan, kuin lähestyä "ilman lupaa". Todennäköisesti koira siis yrittää olla kohtelias ja ystävällinen, ei päinvastoin. Toisinaan harmittaa tällaiset ennakkoluulot, vaikkei niillekään mitään voi. Koiran omistajilla voi olla taustalla jotain traumoja muista koirista, ja siksi oman koiran käytöksestä poikkeava toisen koiran käytös koetaan aina epäilyttävänä. Koiria on kuitenkin monenlaisia ja hirveästi erilaisia persoonia, aivan kuten ihmisiäkin. Mielestäni koiran pitää saada olla onnellinen oma itsensä, kunhan ei tee harmia kellekään. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 532
      8467
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      4
      3642
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1985
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      157
      1133
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      786
    6. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      712
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      67
      682
    8. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      28
      663
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      627
    10. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      37
      619
    Aihe