Häikäisytekniikat kehittyy entisestään

Anonyymi-ap

Onneksi autoteollisuus ja Suomen lainsäätäjät pyrkivät edistämään sitä, että kuskit näkevät eteensä - vastaantulijoista tosin ei aina niin väliä. LED-valojen valotehothan on jo monta vuotta tosi näyttävästi valaisseet puoli metsää ja taivasta. Jos kuski ei ole vaihtanut lähivaloille, niin kohdatessa on aina riittänyt jännittäviä hetkiä etenkin pimeillä, mäkisillä ja mutkaisilla teillä.

Mutta tekniikka on kehittynyt entisestään. Nykyään uudemmissa automalleissa kuskien ei tarvitse enää edes muistaa vaihtaa lähivaloille, kun on adaptiiviset valaisinjärjestelmät. Järjestelmät vaihtaa lähivaloihin heti kun ymmärtävät. Ja mäkisillä mutkaisilla teillähän ne eivät kovinkaan usein ymmärrä. Vastaan tulee yhä useammin supernova, jonka kohtaamiseen ei enää päde edes vanha sääntö "pidä katseesi tien oikeassa reunassa", kun ei enää tiedä missä tien oikea reuna on. Ojaan ajon välttämiseksi täytyy pyrkiä vain ohittamaan supernova melko läheltä melkein kyljet toisiaan viistäen.

Häikäisyn edistämisjärjestelmistä on myös tullut entistä hienompia. Ennenhän autojen valot osoittivat suoraan eteen, mutta nykyään ne jopa seuraavat tietä ja osoittavat ennakoivasti kaarteeseen. Mutkassa vastaantuleva kuski tuleekin jo hyvissä ajoin kunnolla häikäistyksi, kun on adaptiivinen häikäisynedistämisjärjestelmä toiminnassa.

Siihen aikaan kun ajettiin enempi autoja eikä käyttöliittymiä, ajettiin himmeämmillä ajovaloilla, mutta kyllä sitä aina eteensä näki. Silloinhan pitkistä valoista räpsyteltiin vastaantulijalle. Nykyään täytyy kuitenkin täysillä keskittyä tien näkemiseen ja auton pitämiseen ajoradalla - ei ole aikaa eikä riittävästi käsiä valojen räpsyttelemiseen. Eikä se räpsyttely varmasti auttaisikaan, kun ymmärtämätön automatiikka se vaan porskuttaa ja kuskit antaa automatiikan hoitaa hommat.

14

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mäkisillä ja mutkaisilla osuuksilla ohitan valoautomatikan.

      • Anonyymi

        Hienoa!


    • Anonyymi

      Häikäisystä valittavien on syytä suunnata silmälääkäriin ja varautua siihen, että ajokortti jää sinne.

      • Anonyymi
        UUSI

        Oi lapsonen, sinä tietämätön nulikka.

        Pitkät päällä ajaville räpsyteltiin jo aikana paljon ennen LED-aikakautta. Miksi? Koska jo ne halogeenilamputkin häikäisivät vastaantulijoita, jos oli pitkät päällä. Luuletko tosiaan, että niinä aikoina kaikilla oli harmaakaihi koska häikäistyivät?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi lapsonen, sinä tietämätön nulikka.

        Pitkät päällä ajaville räpsyteltiin jo aikana paljon ennen LED-aikakautta. Miksi? Koska jo ne halogeenilamputkin häikäisivät vastaantulijoita, jos oli pitkät päällä. Luuletko tosiaan, että niinä aikoina kaikilla oli harmaakaihi koska häikäistyivät?

        Ei meidän Tiguanille ole kukaan räpsytellyt vaikka on IQ-LIGT-LED-matriisivalot. Vastaantulevan kohdalla leikataan valoja pois, jäljelle jää riittävästi valoa ajoa varten.Ajetaan yleensä automaatilla. Kannattaisi ihan opiksi katsoa volkkarin sivuilta millaiset oikeat valot ovat TIGUANISSA. Tälläiset valot pitäisi jokaisessa uudessa autossa olla. Pitkien kantavuus on muistaakseni 550 m.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei meidän Tiguanille ole kukaan räpsytellyt vaikka on IQ-LIGT-LED-matriisivalot. Vastaantulevan kohdalla leikataan valoja pois, jäljelle jää riittävästi valoa ajoa varten.Ajetaan yleensä automaatilla. Kannattaisi ihan opiksi katsoa volkkarin sivuilta millaiset oikeat valot ovat TIGUANISSA. Tälläiset valot pitäisi jokaisessa uudessa autossa olla. Pitkien kantavuus on muistaakseni 550 m.

        Katselen juuri ylen uutisia, samalla voin kirjoittaa. En voisi kuvitella että ostaisin uuden auton jossa olisi Tiguania huonommat valot.Muista ominaisuuksista puhumattakaan. Kohta illallinen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei meidän Tiguanille ole kukaan räpsytellyt vaikka on IQ-LIGT-LED-matriisivalot. Vastaantulevan kohdalla leikataan valoja pois, jäljelle jää riittävästi valoa ajoa varten.Ajetaan yleensä automaatilla. Kannattaisi ihan opiksi katsoa volkkarin sivuilta millaiset oikeat valot ovat TIGUANISSA. Tälläiset valot pitäisi jokaisessa uudessa autossa olla. Pitkien kantavuus on muistaakseni 550 m.

        Kiitos vihjeestä, jota seuraamalla tulikin selitys, miksi esim. mäkisillä teillä tulee mäenharjalta usein supernova vastaan. Selitys: automaatilla ajellessa on alaspäin suunnatut kirkasvalot koko ajan päällä kuten tässä Volkswagenin videossa selitetään! https://www.youtube.com/watch?v=k06zrEXoYOY Tasaisella tiellä kohtaamistilanteessa valoja leikataan pois vaakasuuntaan mutta alaspäin ei leikata mitään! Näin ollen, kun sitten kun ei ollakaan tasaisella tiellä vaan mäenharjalla, niin automaattivalaistuksella ajelevan kirkasvaloauton alaspäin suunnatut kirkasvalot osoittavat mäkeä nousevan vastaantulijan silmiin, ja huimalla teholla! Tätä tapahtuu mäkisessä maastossa jatkuvasti. Näissä tilanteissa voi aina vain toivoa parasta, varsinkin jos maasto ei ole ennestään tuttu ja mäen takana on myös mutka.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vihjeestä, jota seuraamalla tulikin selitys, miksi esim. mäkisillä teillä tulee mäenharjalta usein supernova vastaan. Selitys: automaatilla ajellessa on alaspäin suunnatut kirkasvalot koko ajan päällä kuten tässä Volkswagenin videossa selitetään! https://www.youtube.com/watch?v=k06zrEXoYOY Tasaisella tiellä kohtaamistilanteessa valoja leikataan pois vaakasuuntaan mutta alaspäin ei leikata mitään! Näin ollen, kun sitten kun ei ollakaan tasaisella tiellä vaan mäenharjalla, niin automaattivalaistuksella ajelevan kirkasvaloauton alaspäin suunnatut kirkasvalot osoittavat mäkeä nousevan vastaantulijan silmiin, ja huimalla teholla! Tätä tapahtuu mäkisessä maastossa jatkuvasti. Näissä tilanteissa voi aina vain toivoa parasta, varsinkin jos maasto ei ole ennestään tuttu ja mäen takana on myös mutka.

        Näissä tilanteissahan joutuu joskus jopa käyttämään jarrua. Sitä ei varmaan automaattiautoilija ole tullut ajatelleeksikaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi lapsonen, sinä tietämätön nulikka.

        Pitkät päällä ajaville räpsyteltiin jo aikana paljon ennen LED-aikakautta. Miksi? Koska jo ne halogeenilamputkin häikäisivät vastaantulijoita, jos oli pitkät päällä. Luuletko tosiaan, että niinä aikoina kaikilla oli harmaakaihi koska häikäistyivät?

        nehän ennen tarkistettiin katsastuksen yhteydessä...ei taideta enää


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Katselen juuri ylen uutisia, samalla voin kirjoittaa. En voisi kuvitella että ostaisin uuden auton jossa olisi Tiguania huonommat valot.Muista ominaisuuksista puhumattakaan. Kohta illallinen.

        En voisi kuvitella ostavani Volkkarikonsernin autoa .


    • Anonyymi
      UUSI

      Tietysti automaattihäikäisy toteutuu myös silloin, kun kirkasvaloauto on vasta nousussa mäen harjalle ja vastaantuleva on jo mäen harjalla. Kirkasvaloauton anturit eivät ole mäen takaa havainneet vastaantulijan valoja joten ne eivät ole lyhyen kantaman näköyhteyden avautuessa vielä leikanneet mitään.

    • Anonyymi
      UUSI

      itse en aja enää pimeällä joa vaan on mahdollista..liian vaarallista ajella pimeällä. kirkkaat valot tulee vastaan niin 20 sekunttia saa ajaa sokeana.. sitten joku jästipää ajaa perässä kirkkailla valoilla niin saa kääntää peilit sivulta ja keskellä tuulilasilta poispäin ettei häikäise..p

    • Anonyymi
      UUSI

      ja on sitten kalliita korjata ..

      • Anonyymi
        UUSI

        kestävät 80 000 h.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20v on otettu kiinni

      Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      338
      12187
    2. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      46
      3570
    3. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      82
      3159
    4. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      127
      2937
    5. 99
      2834
    6. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      61
      2618
    7. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      159
      2536
    8. Savonlinnan murhapolttaja romani

      Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      273
      2439
    9. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1511
    10. Kun aika on oikea niin

      Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      15
      1498
    Aihe