En osaa suoralta kädeltä nimeät ainoatakaan Kake Randelinin kappaletta enkä siis tiedä hänestä mitään, mutta luin silti tämän jutun: https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/c3c8657f-f76b-4e52-8e15-ed4c5a0b7279
Jutussa kerrotaan parista oudosta kokemuksesta ja läheltä piti -tilanteesta. Mutta sitten Randelin sanoo näin: "Olen ihan normaali luterilainen kristitty, mutta onhan näitä vaikea itsekin uskoa."
En ole varma, miten tämä virke pitäisi tulkita. Mutta-konjunktio viittaisi tällaiseen tulkintaan: vaikka minun luterilaisena pitäisi uskoa näihin asioihin, minun on silti vaikea uskoa niihin.
Tämä olisi kaiketi luonnollisin tulkinta.
Siitä huolimatta ensimmäinen tulkintani oli tällainen: olen luterilainen, joten minun ei oikeastaan pitäisi uskoa näihin asioihin.
Mutta ei kai virke kieliopillisesti oikeuta tällaista tulkintaa.
Mitä nämä oudot kokemukset olivat? Ensin lapsena nähty outo valo-olio. Sitten myöhemmällä iällä nähty outo valoilmiö. Sitten useampi auto-onnettomuus sekä yksi moottoripyöräonnettomuus, joista hän selviytyi säikähdyksellä.
Ensimmäisen (virheellisen?) tulkintani takia ajattelin hänen vihjanneen, että luterilaisuus on niin kuivaa ja järkiperäistä, etteivät oudot valo-oliot ja valoilmiöt ja yliluonnollinen varjelus sovi yhteen sen kanssa, että hän siis katsoi luterilaisuuden olevan ristiriidassa kokemustensa kanssa.
Ilmeisesti virke "olen luterilainen, mutta minun on vaikea uskoa varjelukseen" kuulostaa minusta yhtä oudolta kuin "minulla on kaksi tervettä jalkaa, mutta minun on vaikea kävellä" ja siksi tulkitsin virkkeen aluksi kieliopin vastaisesti.
Valo-oliot ja valoilmiöt sen sijaan voisivat tuoda mieleen uushenkisyyden ja näyttää sikäli epäilyttäviltä luterilaisuuden valossa.
Uskotko valo-olioihin ja varjelukseen?
Ihan normaalin luterilaisen kristityn oudot kokemukset
3
87
Vastaukset
- Anonyymi00001
Pohjois-Carolinan Wilmingtonin yliopiston uskontotieteen professori Diana Pasulka tutki muun muassa katolisen kirkon ihmeitä ja sattui kerran menemään yleiseen ufokonferenssiin, jossa hämmästyi sitä kuinka paljon yhtäläisyyksiä löytyi modernin ufogenren ja katolisen kirkon "ilmestyksissä".
Hmm. . .
https://uncw.academia.edu/DianaPasulka
https://www.youtube.com/watch?v=aQhikls5Ye8 - Anonyymi00002
kop kop avaa hakas 🤣🤣🤣
Itse uskon, että varjelusta tapahtuu paljon enemmän kuin huomaamme. On läheltä piti tilanteita, joita emme huomaa lainkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 724128
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans573813Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa522354Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?442151Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik361925- 491829
- 991626
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?551603- 481592
- 571463