Kuka maksaa kenenkin palkan?

Anonyymi-ap

Sitä vaan tuossa työkavereiden kanssa pohdiskeltiin, kun yksi kokoomusyrittäjä sometilillään kertoi, että yrittäjät maksavat julkisensektorin työntekijöiden palkat. No nyt sitten käytiin kuntayhtymän työntekijöinä joululounaalla niin maksettiinko me nyt tuon ruokalayrittäjän palkka vai vai miten tämä oravanpyörä nyt pyörii?

30

272

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kyllä se näin on että kummatkin tarvitsevat toisiaan loppupeleissä.
      Nämä yrittäjät jotka pullistelevat ovat todennäköisesti perustaneet yrityksensä velkarahoilla ja niitä v.. uttaa.
      Yrittäjät joilla on myös niitä oikeita varoja ei puhu näin. He tietää et jotta rattaat pyörii niin työntekijöitä tarvitaan, myös julkisen puolen työntekijöitä jossain määrin.

• Anonyymi00002

Suomessa on 2 miljoonaa ihmistä, jotka tekee jotain työtä ja maksaa 2,5miljoonan ihmisen elämän.

• Anonyymi00005

Työllisiä oli 2,6 miljoonaa lokakuussa 2025 eli 600.000 enemmän kuin kirjoitit.
        MOT taas osoitti, että avoimia työpaikkoja on vääristelty eikä kukaan ole aiemmin tarkistanut.
        Kukas olikaan työministeri.
        Kaikessa valehdellaan.
        Vilma

• Anonyymi00003

Sitä vaan tuossa yökavereiden kanssa pohdiskeltiin, kun yksi kokomusta ärjyttäjä sometilillään kertoi, että äryttäjät makaavat julkisensektorin yöntekijöiden paikat. No nyt sitten käytiin kuntayhtymän yöntekijöinä joululounaalla niin maattiinko me nyt tuon ruokalayrittäjän palkka vai vai miten tämä oravanpyörä nyt pyörii?

• Anonyymi00004

Niin.
      Jos meillä olisi yksityiset
      Vankilat
      Poliisit
      Tullilaitos
      Rajavartijat
      Puolustusvoimat
      Sairaanhoito
      Palvelutalot
      Lastenhoito
      Yms
      Yankee -tyyliin

Niin yksityiset vakuutuslaitokset keräisivät voitot.
      Me muut yrittäjät katsoisimme rahannälkäisinä vierestä!

Itse maksan äyrini aivan mielelläni.

Mies 65

• Anonyymi00006

Kaikki maksavat veroja. Työlliset ja eläkeläiset ja työttömät.
        Mistä noita älyvapaita yrittäjiä tulee?
        Vilma

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Vilma

Olen tuntenut kuules monta "yrittäjää", jotka ovat toistaneet lausetta: " Minähän en veroja enää maksa, se aika on ohi!"
        Tarkoittaa suomeksi, että velkaa on niin rutkasti, ettei yrittäjätulon pienuudesta johtuen jää verotettavaa.

Mutta.
        Hyö kaik on nyt entisii yrittäjii!
        Se velka kyllä jäi maksettavaksi. Jollekin?

Mies 65

• Anonyymi00009
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Vilma

Jos kaikki olisivat duunissa julkisella sektorilla, millä luulet tämän systeemin pyörivän?

Rahat loppuvat valtiolta hyvin nopeasti, koska tuontitavaroiden hankkiminen valuttaa pääomaa ulkomaille.
        Jos vientiteollisuus ei tasaa tätä, seurauksena on alijäämä - jota hallitukset ovat varsin ansiokkaasti paikanneet velalla.

Siksi tässä tilanteessa ollaan.
        Yhteiskunta ei pyöri sillä, että sä leikkaat mun tukan ja mä sun, ja molemmat maksavat veroja.

Tätä ei tunnu yllättävän moni ymmärtävän.
        Sama koskee niitä, jotka saavat yhteiskunnan tukia. Tukien korottaminen ei lisää talouden rahamäärää, ne tuet joutuu lopulta maksamaan alkutuotannossa tai viennissä töitä tekevä yksilö.

Jos sä hoidat mun lapset ja mä siivoan sun kämppäsi, mistään ei tule uutta rahaa - paitsi jos jompikumpi tai molemmat ottavat pankista lainaa.
        Se pitää kuitenkin maksaa takaisin pankille korkoineen ja kuluineen, miten luulet käyvän, kun lastenhoidosta saat tonnin käteen ja minä laskutan siivouksesta saman verran? Valtio vetää verot välistä ja pankki korot?
        Lisäksi siivouskamat tulevat kiinalaisesta kaupasta.....

• Anonyymi00012
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Olen tuntenut kuules monta "yrittäjää", jotka ovat toistaneet lausetta: " Minähän en veroja enää maksa, se aika on ohi!"
        Tarkoittaa suomeksi, että velkaa on niin rutkasti, ettei yrittäjätulon pienuudesta johtuen jää verotettavaa.

Mutta.
        Hyö kaik on nyt entisii yrittäjii!
        Se velka kyllä jäi maksettavaksi. Jollekin?

Mies 65

Joo. eläkelaitokset, verottaja, palkkoja.
        Olivat yrityksiä heillä vai pelkkiä yritelmiä.
        Ekonomistit ovat kautta aikain puhuneet yritysten olemattomista puskureista.
        Siis pistävätkö kaikki tuotot omiin liiveihin ja elävät kuin viimeistä päivää, koska täytyy näyttää, että menestyy!
        Vilma

• Anonyymi00013
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Jos kaikki olisivat duunissa julkisella sektorilla, millä luulet tämän systeemin pyörivän?

Rahat loppuvat valtiolta hyvin nopeasti, koska tuontitavaroiden hankkiminen valuttaa pääomaa ulkomaille.
        Jos vientiteollisuus ei tasaa tätä, seurauksena on alijäämä - jota hallitukset ovat varsin ansiokkaasti paikanneet velalla.

Yhteiskunta ei pyöri sillä, että sä leikkaat mun tukan ja mä sun, ja molemmat maksavat veroja.

Sama koskee niitä, jotka saavat yhteiskunnan tukia. Tukien korottaminen ei lisää talouden rahamäärää, ne tuet joutuu lopulta maksamaan alkutuotannossa tai viennissä töitä tekevä yksilö.

Jos sä hoidat mun lapset ja mä siivoan sun kämppäsi, mistään ei tule uutta rahaa - paitsi jos jompikumpi tai molemmat ottavat pankista lainaa.
        Se pitää kuitenkin maksaa takaisin pankille korkoineen ja kuluineen, miten luulet käyvän, kun lastenhoidosta saat tonnin käteen ja minä laskutan siivouksesta saman verran? Valtio vetää verot välistä ja pankki korot?

Me tarvitsemme erilaisia palveluja eri elämän vaiheessa. Kaikki eivät tarvitse samoja.
        Voihan antaa hiusten ja parran kasvaa...
        Tarvitsemme myös osin samoja tuotteita ja sitten eri. Osta sinä hanuri, niin minä vetelen viulua.
        Jotkut haluavat sähköauton, mutta paremmin istuttava ja sisään mentävä voi olla vanha nersu. Pahus. Sen rempoista pitää maksaa. No-o sähköauto voi panahtaa palamaan.
        Ja vienti sitten? Tuotammeko sellaisia tuotteita, mitkä kiinnostavat muissa maissa?
        Paperiteollisuutta tukisi, jos asioita kerrottaisiin paperilla esim. verotiedot tai ilmaiset paikallislehdet.
        Mielestäni moni taho on vetäytynyt takavasemmalle kuin rapu.
        Missä leijonamieli?
        No sotaa ei kukaan tilannut. Sinne suuria summia eikä loppua vai pitäisikö kaikkien tahojen vetäytyä, nostaa kädet ja asennoitua, että sopikaa ja tappakaa viimeiseen miehet.
        Alueet eivät sodi; ne ovat. Ihmiset sotivat.
        Vilma

• Anonyymi00014
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Mutta entäs kun valtio on lykännyt rahaa Espanjan ja Kreikan tukipaketteihin, kehitysapuun ym. Jostainhan senkin rahan on tultava takaisin "kiertoon" kotimaahan tai muuten se on poissa tuomasta kulutusta eli poissa kierrosta?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Mutta entäs kun valtio on lykännyt rahaa Espanjan ja Kreikan tukipaketteihin, kehitysapuun ym. Jostainhan senkin rahan on tultava takaisin "kiertoon" kotimaahan tai muuten se on poissa tuomasta kulutusta eli poissa kierrosta?

Palkka tulee käteen ja se kuluu holodna elämiseen erilaisten yrittäjien käsiin, vuokraajille, elintarvikemyyjille, terveyspalvelujen tuottajille, pysäköintifirmoille ja liikennöitsijöille, vedestä, jätehuollosta, puhelinyhtiöille ja sähköyhtiöille. Osa tietysti suoraan veroihin.

Kaikesta pitää maksaa ja tulovarat kuluu, mut edellisellä listan kotimaisuusaste on jotain 30% jos sitäkään.

Jos Temusta tilaa tavaraa, niin onko se sen pahempaa kuin edellinenkää?

• Anonyymi00009 kirjoitti:

"Jos kaikki olisivat duunissa julkisella sektorilla, millä luulet tämän systeemin pyörivän? "

Teoriassahan tuo on mahdollista ja sille on periaatteessa olemassa nimikin: kommunismi tai suunnitelmatalous. Käytännössä kaikki tähän ideologiaan nojaavat kokeilut ovat johtaneet huonompaan lopputulemaan kuin talouden näkymättömän käden ohjailuun perustuvat. Jos joku epäilee, niin historiasta voi tarkistaa millaisiin paikkoihin on esim. rakennettu muureja ja minkä suuntaista liikennettä estämään.

Minusta asiat näkee kirkkaammin, jos taloutta tarkastelee aina ensin reaalitalouden kautta. Vaihdanta perustuu siihen, että erikoistuminen lisää tuottavuutta ja kaksi osapuolta saavuttaa kumpikin vaihtamalla enemmän kuin kumpikaan saavuttaisi yksinään. Raha on kuitenkin vain väline ja mitta eikä rahan puute ole millekään yksilölle tai organisaatiolle ongelman juurisyy vaan oire.

• Anonyymi00018
        scrg kirjoitti:

"Jos kaikki olisivat duunissa julkisella sektorilla, millä luulet tämän systeemin pyörivän? "

Teoriassahan tuo on mahdollista ja sille on periaatteessa olemassa nimikin: kommunismi tai suunnitelmatalous. Käytännössä kaikki tähän ideologiaan nojaavat kokeilut ovat johtaneet huonompaan lopputulemaan kuin talouden näkymättömän käden ohjailuun perustuvat. Jos joku epäilee, niin historiasta voi tarkistaa millaisiin paikkoihin on esim. rakennettu muureja ja minkä suuntaista liikennettä estämään.

Minusta asiat näkee kirkkaammin, jos taloutta tarkastelee aina ensin reaalitalouden kautta. Vaihdanta perustuu siihen, että erikoistuminen lisää tuottavuutta ja kaksi osapuolta saavuttaa kumpikin vaihtamalla enemmän kuin kumpikaan saavuttaisi yksinään. Raha on kuitenkin vain väline ja mitta eikä rahan puute ole millekään yksilölle tai organisaatiolle ongelman juurisyy vaan oire.

Oon aina miettinyt, että onkohan kommunismin ongelma resurssivaje? Se voisi toimia maailmanlaajuisena, mutta sitähän ei ole kokeiltu kuin yksittäisissä maissa

• Anonyymi00019
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Joo. eläkelaitokset, verottaja, palkkoja.
        Olivat yrityksiä heillä vai pelkkiä yritelmiä.
        Ekonomistit ovat kautta aikain puhuneet yritysten olemattomista puskureista.
        Siis pistävätkö kaikki tuotot omiin liiveihin ja elävät kuin viimeistä päivää, koska täytyy näyttää, että menestyy!
        Vilma

Tuo käsitteesi "yritelmä" olkoot jäävä äidinkielemme sanastoon kuvaamaan alkujaankin huojuvalle pohjalle perustettua yritystoimintaa.
        Nämä toimijat löytyvät sarakkeesta "uskonto kymmenen, laskento neljä".

Sitten ovat dementikot.
        Yksikin unohti kokonaan yhdeksän muun työntekijänsä olemassaolon, maksoi sotut ja ennakot vain siitä kymmenennestä!
        Toinen ei muistanut konserninsa yhtiöiden tarkkaa lukumäärää, kirjanpito ja verojen tilitys osittain retuperällä.

Kolmantena ryhmänä olemme me tavan puurtajat.
        Touhutaan kovin, mutta rahaa ei näy missään. Puskurivaroja onnistuvat keräämään ne, jotka ostavat markalla ja myyvät kympillä!
        Heitä ei ole vaivaksi asti.
        Vaarin tosin tuumasi aina taputtaen kellonperiään, että "Rahaa pitää olla sen verran, ettei sitä tarvi koko ajan olla laskemassa".
        Äitini ja kaikki tätini olivat kyllä sitä mieltä, että äijän mielessä oli kuitenkin aivan eri motto.
        "Kolmen tähden jallua pitää olla sen verran, ettei kesken lopu!"

Mutta. Huumorin pilaamana pistän vielä yhden piikin.
        Yrittäjälle on aina hyväksi, kun "Akselit pyörii nopeemmin kuin vekselit!"

Mies 65

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Tuo käsitteesi "yritelmä" olkoot jäävä äidinkielemme sanastoon kuvaamaan alkujaankin huojuvalle pohjalle perustettua yritystoimintaa.
        Nämä toimijat löytyvät sarakkeesta "uskonto kymmenen, laskento neljä".

Sitten ovat dementikot.
        Yksikin unohti kokonaan yhdeksän muun työntekijänsä olemassaolon, maksoi sotut ja ennakot vain siitä kymmenennestä!
        Toinen ei muistanut konserninsa yhtiöiden tarkkaa lukumäärää, kirjanpito ja verojen tilitys osittain retuperällä.

Kolmantena ryhmänä olemme me tavan puurtajat.
        Touhutaan kovin, mutta rahaa ei näy missään. Puskurivaroja onnistuvat keräämään ne, jotka ostavat markalla ja myyvät kympillä!
        Heitä ei ole vaivaksi asti.
        Vaarin tosin tuumasi aina taputtaen kellonperiään, että "Rahaa pitää olla sen verran, ettei sitä tarvi koko ajan olla laskemassa".
        Äitini ja kaikki tätini olivat kyllä sitä mieltä, että äijän mielessä oli kuitenkin aivan eri motto.
        "Kolmen tähden jallua pitää olla sen verran, ettei kesken lopu!"

Mutta. Huumorin pilaamana pistän vielä yhden piikin.
        Yrittäjälle on aina hyväksi, kun "Akselit pyörii nopeemmin kuin vekselit!"

Mies 65

19:15
        Kiitos hyväksi viljellystä satiirista.
        Itse olen ollut eri yrityksissä töissä...
        Mutta joo. Jokaisen yrittäjän pitäisi käyttää tilitoimistoa ja hyvää sellaista.
        Jos siellä tehdään moka esim. veronmaksujen kanssa, maksaa sen erheen yrittäjä.
        Joten ei ihan kuka tahansa numerojen vääntäjä ja pilkun puolittaja.
        Vilma

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

19:15
        Kiitos hyväksi viljellystä satiirista.
        Itse olen ollut eri yrityksissä töissä...
        Mutta joo. Jokaisen yrittäjän pitäisi käyttää tilitoimistoa ja hyvää sellaista.
        Jos siellä tehdään moka esim. veronmaksujen kanssa, maksaa sen erheen yrittäjä.
        Joten ei ihan kuka tahansa numerojen vääntäjä ja pilkun puolittaja.
        Vilma

Satiiri.
        Joku, en nyt muista kuka, on maininnut lajin olevan kirjoittamisessa vaikeinta.
        Luiskahti tarinat vähän låpåsesta.

Kiitos

Mies 65

• Anonyymi00022
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Oon aina miettinyt, että onkohan kommunismin ongelma resurssivaje? Se voisi toimia maailmanlaajuisena, mutta sitähän ei ole kokeiltu kuin yksittäisissä maissa

Ei se toimi, koska ihmisessä asuu ahneus.

Jokaisessa kommunistimaassa johto ajelee luksusmersuilla, istuu kultaisilla vessanpöntöillä ja heillä on palatsit, huvilat ja huvijahdit, rajoittamattomat resurssit samaan aikaan kun kansa tekee pitkää päivää kaivoksissa ja perunapelloilla.
        Tuon aseman säilyttääkseen diktaattorit tarvitsevat ulkoisia uhkia, yleisin niistä tekaistu sodan uhka. Että joku olisi muka hyökkäämässä tuon "ihanan kansan" kimppuun.

Tätähän tapahtuu tänäänkin koko ajan kaikkialla, eikä vähiten itärajan takana....

• Anonyymi00018 kirjoitti:

Miten se toimisi maailmanlaajuisesti, kun tuntuu että hyvin monessa perheessä on vaikeaa saada työnjako toimimaan edes kahden hengen kesken niin että jokainen antaisi ja saisi "yhteisölle/ltä" omasta mielestään reilusti.

• Anonyymi00007

Minulla on diplomi-insinöörille töitä: lattian luuttuamista, palkkaa ei ole varaa paljoa maksaa, muytta eihän nykyään kukaan palkkaa maksakaan: 1EUR päivässä palkka.

• Anonyymi00010

NIIN: vain rikkailla on rahaa mennä töihin, ja koska ovat rikaita heillä on jo rahaa, palkkaakaan ei tarvitse heille maksaa lainkaan.

Nyt on vain virkavallan ja armeijan toimesta pakotettava miljonäärit töihin.

• Anonyymi00011

Minä olen joutunut myymään itseäni laskujen maksuun, kun työt loppuivat....

• Mu5tasydän

Itse yrittäjänä maksan kyllä mielelläni verot (noin puolet laskutettavasta tulosta), joilla yhteiskunta pyörii.

En kuitenkaan ymmärrä elämäntapatyöttömiä, heitä joita ei kiinnosta työnteko, jos siihen on muut rahkeet kunnossa.

Tiedän, että nyt on vaikeaa kuitenkin työllistyä, koska yritin pitkään saada itselleni lisätöitä ennen kuin päätin alkaa uudelleen yrittäjäksi.

Mielestäni yrittäjiä pitäisi olla enemmän ja siihen pitäisi kannustaa kuin lannistaa. Jo pelkkä suomalainen sana "yrittäjä" on ihan pska. Suuri osa yrittäjistä on tekijöitä.

Mielestäni sinä maksoit ruokalayrittäjän palkan ja hän maksaa verojen muodossa jonkun toisen ihmisen palkan tai ainakin osan siitä.

• Anonyymi00017

Minusta muutamaa elintapatyötöntä käytetään lyömäaseena muita työttömiä kohtaan ja yritetään vaikuttaa mielikuvaan eli saada ihmiset vihaamaan työttömiä.
        Vilma

• Anonyymi00017 kirjoitti:

Minusta muutamaa elintapatyötöntä käytetään lyömäaseena muita työttömiä kohtaan ja yritetään vaikuttaa mielikuvaan eli saada ihmiset vihaamaan työttömiä.
        Vilma

Tarkoitan heitä, jotka ylpeilevät sillä, että saavat rahaa tekemättä mitään eivätkä edes halua työllistyä, koska "rahaa tulee muutenkin". Muuan vuosi sitten somessa levisi tällainen video.

• Anonyymi00016

Yrittäjät repivät tukiaisia ja verovähennyksiä. Ovat siis huonoja veronmaksajia, kun otetaan lisäksi mukaan infra ja koulutukset.
      Eläkkeellä sitten valtio maksaa verorahoilla suurimman osan niiden eläkkeistä, koska ovat sössineet eläkeyhtiönsä.

Aika vähän on oikeasti tuottavia yrittäjiä. Globaalit suuryritykset on asia erikseen, vaikka nekin kiertää ison osan veroista. Yritykset ja yrittäjät ei juurikaan osallistu yhteiskunnan ylläpitoon, vaikka kuvittelevat olevansa korvaamattomia ja kaiken ylläpitäjiä.

• Anonyymi00023

Yrittäjä tarjoaa duunarille työpaikan.....
        Mutta jos ei kelpaa, miksi kuvittelet, että ne jotka käyvät töissä, olisivat velvollisia kustantamaan sinun oleilusi?

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Yrittäjä tarjoaa duunarille työpaikan.....
        Mutta jos ei kelpaa, miksi kuvittelet, että ne jotka käyvät töissä, olisivat velvollisia kustantamaan sinun oleilusi?

Kuka tahansa voi joutua pulaan, työttömäksi, asunnottomaksi tai tulla sairaaksi. Vanhus voi olla yksinäinen ja avuton ilman läheisiä ja omaisten tukea. Joki voi olla kyvytön huolehtimaan lapsistaan. Joku voi jäädä ilman vanhempiaan. Onhan näitä.

• Karkeasti ottaen jos itse maksoite lounaan niin minusta jokainen osallistui yrittäjän palkkaan yhtä suurella osalla.

Jos taas kuntayhtymä oli maksajana niin osallistuitte yritäjän palkkaan erilaisilla summilla. Kuntayhtymät ovat kuntien yhteenliittymä joiden maksuosuudet tulevat esim väkimäärän mukaan.
      Kunta taas saa tulonsa verotuloista, valtionosuuksista, toimintojensa tuotoista sekä rahoituksista. Jos asut kuntayhtymän alueella niin voi olla että maksat esim kunnallisveron, kiinteistöveron sekä vaikka valtionosuusjärjestelmän kautta. Toisaalta työkaverisi joka ei asu kuntayhtymän alueella eikä käytä sen alueen palveluja osallistuu pelkästään valtionosuuksien kautta.

• Anonyymi00025

Yksikään ei pärjäisi ilman toistaan ainoa joka selviytyisi on työntekijä joka osaa tehdä kaiken tarvitsemansa itse

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      313
      4974
    2. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      127
      3382
    3. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      142
      3161
    4. Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin

Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän
      Maailman menoa
      2
      2064
    5. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      37
      1639
    6. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      249
      1386
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      39
      1376
    8. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1281
    9. Onko 65-vuotias liian vanha lähtemään rintamalle?

Suomessa reserviläisikä nousee ensi vuoden alusta 65 ikävuoteen. Jatkossa asevelvollinen kuuluu reserviin sen vuoden lop
      Maailman menoa
      344
      1194
    10. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      80
      1184
    Aihe