Kilpailutus
Hautuuhommiin
Kiitos
Saako ruumisarkkuja tilata jostain?
24
222
Vastaukset
- Anonyymi00001
Yrittäjä koposella 700e mäntyarkku?
- Anonyymi00015
Kiitos vinkistä. Seuraavaa hallitusta odotellessa olen jo aloittanut oman perukirjoituksen tekemisen, nyt saa ostaa arkunkin jo valmiiksi.
- Anonyymi00002
arkun voi tehdä itsekki.
- Anonyymi00003
Jaha.
Entä polttohautaus
Hinnoissa eroja? - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Jaha.
Entä polttohautaus
Hinnoissa eroja?Jos poltetaan arkussa
, suurinosa tuhkasta on arkkua. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Jos poltetaan arkussa
, suurinosa tuhkasta on arkkua.Miten naulat ja ruuvit?
- Anonyymi00007
Anonyymi00005 kirjoitti:
Miten naulat ja ruuvit?
Ne sihdataan polton jälkeen, kuin muutkin metallit, jos on elimistössä.
- Anonyymi00009
Anonyymi00003 kirjoitti:
Jaha.
Entä polttohautaus
Hinnoissa eroja?saa polttaa itekki
- Anonyymi00018
Anonyymi00003 kirjoitti:
Jaha.
Entä polttohautaus
Hinnoissa eroja?Mites tämä tuleva trendi kompostointi ?
- Anonyymi00006
Posiolaiset Posiolla tekee ruumisarkkuja itselleen. Se on niiden hupi!
- Anonyymi00008
onko säästäminen hupia?
- Anonyymi00010
Esitän, että Rovaniemellä järjestetään Tavivaaran krematorion vuosijuhla, jossa seurakunnan johtavat luottamushenkilöt laulavat huumoriesityksen kuorossa laulun, "mua polttaa liekit rovion". Lopuksi kahvi ja joulutorttutarjoilu.
- Anonyymi00011
SEHÄN ON SDP KANSALLISLAULU NAZISIM KEHTO POLTTAKAA LAPPI SDP.
- Anonyymi00012
Nikkaroi itse, ei ole vaikeaa.
- Anonyymi00013
Ihmiselle on saanut arkun itse tehdä, mutta on tärkeää huomioida, että arkku on oikein valmistettu ja sopii vainajan tarpeisiin.
Arkun valmistaminen kannattaa tehdä itse, ja se on tärkeää, että arkku on riittävän tiivis ja riittävän tiiviä, jotta se ei aiheudu ympäristökuormitukseen.
2
Hautajaisetiketti mukaan vainajan omaiset voivat osallistua hautajaisiin, ja vainajan viimeinen sijoituspaikka merkitään rekisteriin.
1
Hautajaiskulttuuri on muuttumassa, ja vainajan valmistama arkku voi olla osa suruprosessia.
1
Hautaustoimistot tarjoavat mahdollisuuden saada arkkuja, ja vainajan voi kysyä tukea hautaustoimistosta.
1
Yhteenvetona, arkun tehdä itse on mahdollista, mutta on tärkeää huomioida, että arkku on valmistettu oikein ja sopii vainajan tarpeisiin - Anonyymi00014
– Oikeastaan syy siihen, miksi rakensin arkun itse, on se, että halvinkin arkku on turhan kallis. Arkku on kertakäyttötavaraa. Arkun ei tarvitse olla erityisen hieno, pääasia on, että se ajaa asiansa, .
Hän kertoo rakentaneensa arkun omalla pihallaan vaimonsa kanssa muutamassa tunnissa.
– Hain laudat puutavaraliikkeestä. Ne olivat pohjamaalattuja, itse en arkkua maalannut. Ensin mietin malliksi yksinkertaista puulaatikkoa. Siinä rakentamisen aikana tyyli kuitenkin muuttui: puulaatikko olisi muistuttanut liikaa varastolaatikkoa. Halusin, että arkku on kuitenkin säällinen. - Anonyymi00016
Anonyymi00014 kirjoitti:
– Oikeastaan syy siihen, miksi rakensin arkun itse, on se, että halvinkin arkku on turhan kallis. Arkku on kertakäyttötavaraa. Arkun ei tarvitse olla erityisen hieno, pääasia on, että se ajaa asiansa, .
Hän kertoo rakentaneensa arkun omalla pihallaan vaimonsa kanssa muutamassa tunnissa.
– Hain laudat puutavaraliikkeestä. Ne olivat pohjamaalattuja, itse en arkkua maalannut. Ensin mietin malliksi yksinkertaista puulaatikkoa. Siinä rakentamisen aikana tyyli kuitenkin muuttui: puulaatikko olisi muistuttanut liikaa varastolaatikkoa. Halusin, että arkku on kuitenkin säällinen.Totta vai tarua? Ruumiin voi siunata yleisellä rannalla, ruumisarkku kannattaa valmistaa itse ja jokainen voi perustaa oman hautausmaan
Hautajaiskulttuuri on muuttumassa perinteisestä yksilöllisemmäksi. Millaisia vaihtoehtoja vainajan viimeiselle matkalle on?
10.08.2022 09:25 Kata-Riina Heinonen-Tricarico Maija Saari, Esko Jämsä ja Maurucio Graiki / Getty images
Väite 1. Ruumisauto voi olla minkä värinen vain – vaikka vaaleanpunainen.
Oikein. Suomalaisessa lainsäädännössä ei ole määritelty, minkä värinen ruumisauton tulee olla. Lainsäädäntö kuitenkin ohjailee hautausautojen väritystä vahvasti.
Autoverolain mukaan mustat, harmaat ja valkoiset ruumisautot ovat autoverovapaita. Sinisen, vihreän tai vaaleanpunaisen auton voi siis rekisteröidä ruumisautoksi, mutta siitä joutuu maksamaan autoveron. Väristä riippumatta ruumisautossa tulee lain mukaan olla sisätilan jakava nostoikkuna ja lava, jolle arkku asetetaan.
Mustat ja tummanharmaat ruumisautot ovat Suomessa yleisimpiä, mutta viime vuosina valkoiset autot ovat kasvattaneet suosiotaan. Esimerkiksi Kari Tapion ja Matti Nykäsen hautajaisissa arkkua kuljetti valkoinen ruumisauto.
Väite 2. Ruumiin voi siunata yleisellä rannalla.
Oikein. Vainajan siunaaminen yleisellä rannalla on mahdollista, mikäli siunaava pappi siihen suostuu ja tilaisuuden järjestämiseen on maanomistajan lupa. Tilaisuus ei saa aiheuttaa häiriötä sivullisille.
Evankelis-luterilaisen kirkon kirkkojärjestyksessä sanotaan, että pappi toimittaa siunauksen kirkossa, kappelissa, siunauskappelissa, haudalla tai vainajan kotona. Usein siunauspaikan valintaan vaikuttavat paitsi käytännön syyt myös omaisten ja etenkin vainajan toiveet.
Siunauskappeli on logistisesti helppo valinta: siellä on arkulle säilytyspaikka, joten arkkuhautauksen yhteydessä vainajalle ei tarvitse järjestää autokuljetusta hautausmaalle. Arkunkantajiakin tarvitaan vasta hautausmaalle siirryttäessä.
Pääkaupunkiseudulla iso osa siunauksista tapahtuu kirkossa.
Uurnan voi valmistaa itse vaikka puusta. Kuva on otettu uurnantekokurssilta Espoosta. Kuva: Esko Jämsä.
Uurnan voi valmistaa itse vaikka puusta. Kuva on otettu uurnantekokurssilta Espoosta. Kuva: Esko Jämsä.
Väite 3. Jokainen voi perustaa oman hautausmaan.
Oikein. Jokainen voi perustaa itselleen yksityisen hautausmaan, mikäli sopiva maa-alue itseltä löytyy ja lupa hautausmaan perustamiseen heltiää viranomaisilta.
Säveltäjä Jean Sibelius ja hänen puolisonsa Aino Sibelius on haudattu kotitalonsa, Ainolan, pihalle. Suomessa on myös perheitä, joilla on oma yksityinen hautausmaa.
Yksityisen haudan tai hautausmaan perustamisesta päättää aluehallintovirasto, ja sen ylläpidosta määrätään hautaustoimilaissa. Hautausmaa-aluetta ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen ennen kuin viimeisestä hautauksesta on kulunut 25 vuotta.
Väite 4. Ruumisarkku kannattaa valmistaa itse.
Riippuu tapauksesta. Ruumisarkun voi valmistaa itse. Muun muassa entinen pääministeri Juha Sipilä rakensi ruumisarkun leikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin menehtyneelle kuopukselleen yhdessä muiden lastensa kanssa.
Ruumisarkkua rakentaessa on muistettava ottaa huomioon arkku- ja verhoilumateriaaleja koskevat laatuvaatimukset.
Arkun materiaalit eivät saa aiheuttaa ylimääräistä ympäristökuormitusta tai aiheuttaa vaaratilanteita arkkua käsitteleville työntekijöille. Terveyssuojeluasetus määrää, että ruumisarkun tulee olla riittävän tiivis, jotta ruumiin hajoamisessa muodostuvat nesteet eivät pääse vuotamaan ulos. Lisäksi arkku tulee rakentaa niin, ettei vainajan arvokkuus kärsi.
Arkun valmistamista suunnittelevan kannattaa ottaa huomioon, että surun keskellä arkun rakentaminen voi tuntua ylivoimaiselta. Lisäksi valmiin arkun säilyttäminen vie paljon tilaa. Hautaustoimistoissa on myynnissä valmiita arkkuja, joissa kaikki laatuvaatimukset on otettu huomioon.
Väite 5. Vainajan tuhkat voi jakaa ja sirotella moneen paikkaan.
Väärin. Hautaustoimilain mukaan vainajan tuhkat tulee sijoittaa yhteen paikkaan. Tuhkat vertautuvat haudattavaan ruumiiseen, eikä sitäkään jaeta haudattavaksi eri paikkoihin.
Monissa maissa tuhkat sen sijaan voi jakaa ja sijoittaa moneen eri paikkaan. Suomessa tuhkien jakaminen on lainvastaista, mutta silti sitä tapahtuu toisinaan.
Vainajan tuhkat voi sirotella tai sijoittaa pysyvästi minne vain maanomistajan luvalla. Jos tuhkan sijoituspaikalle haluaa pystyttää muistokiven, tarvitaan kuitenkin haudanperustamislupa aluehallintovirastolta.
Vantaalla tuhkansirottelualue löytyy Ruskeasannan hautausmaalta.
Tuhkien viimeinen sijoituspaikka on ilmoitettava krematoriolle. Ne pitävät lain vaatimaa rekisteriä tuhkauksista ja siitä, mihin heiltä luovutetut tuhkat on määrä sijoittaa.
Juttuun on haastateltu Hautaustoimistojen liiton puheenjohtajaa Ville-Pekka Jokelaa ja Helsingin kaupungin alueidenvalvonnan vs. tiimipäällikkö Tapio Kaitaista.
Jaa tämä artikkeli: - Anonyymi00017
Anonyymi00013 kirjoitti:
Ihmiselle on saanut arkun itse tehdä, mutta on tärkeää huomioida, että arkku on oikein valmistettu ja sopii vainajan tarpeisiin.
Arkun valmistaminen kannattaa tehdä itse, ja se on tärkeää, että arkku on riittävän tiivis ja riittävän tiiviä, jotta se ei aiheudu ympäristökuormitukseen.
2
Hautajaisetiketti mukaan vainajan omaiset voivat osallistua hautajaisiin, ja vainajan viimeinen sijoituspaikka merkitään rekisteriin.
1
Hautajaiskulttuuri on muuttumassa, ja vainajan valmistama arkku voi olla osa suruprosessia.
1
Hautaustoimistot tarjoavat mahdollisuuden saada arkkuja, ja vainajan voi kysyä tukea hautaustoimistosta.
1
Yhteenvetona, arkun tehdä itse on mahdollista, mutta on tärkeää huomioida, että arkku on valmistettu oikein ja sopii vainajan tarpeisiin"Anonyymi0013", tuli varmaan yksi nolla liikaa ja piti olla 013, ts. kyseessä on Koskenkorvaa nauttinut tekoäly.
- Anonyymi00021
Anonyymi00016 kirjoitti:
Totta vai tarua? Ruumiin voi siunata yleisellä rannalla, ruumisarkku kannattaa valmistaa itse ja jokainen voi perustaa oman hautausmaan
Hautajaiskulttuuri on muuttumassa perinteisestä yksilöllisemmäksi. Millaisia vaihtoehtoja vainajan viimeiselle matkalle on?
10.08.2022 09:25 Kata-Riina Heinonen-Tricarico Maija Saari, Esko Jämsä ja Maurucio Graiki / Getty images
Väite 1. Ruumisauto voi olla minkä värinen vain – vaikka vaaleanpunainen.
Oikein. Suomalaisessa lainsäädännössä ei ole määritelty, minkä värinen ruumisauton tulee olla. Lainsäädäntö kuitenkin ohjailee hautausautojen väritystä vahvasti.
Autoverolain mukaan mustat, harmaat ja valkoiset ruumisautot ovat autoverovapaita. Sinisen, vihreän tai vaaleanpunaisen auton voi siis rekisteröidä ruumisautoksi, mutta siitä joutuu maksamaan autoveron. Väristä riippumatta ruumisautossa tulee lain mukaan olla sisätilan jakava nostoikkuna ja lava, jolle arkku asetetaan.
Mustat ja tummanharmaat ruumisautot ovat Suomessa yleisimpiä, mutta viime vuosina valkoiset autot ovat kasvattaneet suosiotaan. Esimerkiksi Kari Tapion ja Matti Nykäsen hautajaisissa arkkua kuljetti valkoinen ruumisauto.
Väite 2. Ruumiin voi siunata yleisellä rannalla.
Oikein. Vainajan siunaaminen yleisellä rannalla on mahdollista, mikäli siunaava pappi siihen suostuu ja tilaisuuden järjestämiseen on maanomistajan lupa. Tilaisuus ei saa aiheuttaa häiriötä sivullisille.
Evankelis-luterilaisen kirkon kirkkojärjestyksessä sanotaan, että pappi toimittaa siunauksen kirkossa, kappelissa, siunauskappelissa, haudalla tai vainajan kotona. Usein siunauspaikan valintaan vaikuttavat paitsi käytännön syyt myös omaisten ja etenkin vainajan toiveet.
Siunauskappeli on logistisesti helppo valinta: siellä on arkulle säilytyspaikka, joten arkkuhautauksen yhteydessä vainajalle ei tarvitse järjestää autokuljetusta hautausmaalle. Arkunkantajiakin tarvitaan vasta hautausmaalle siirryttäessä.
Pääkaupunkiseudulla iso osa siunauksista tapahtuu kirkossa.
Väite 3. Jokainen voi perustaa oman hautausmaan.
Oikein. Jokainen voi perustaa itselleen yksityisen hautausmaan, mikäli sopiva maa-alue itseltä löytyy ja lupa hautausmaan perustamiseen heltiää viranomaisilta.
Säveltäjä Jean Sibelius ja hänen puolisonsa Aino Sibelius on haudattu kotitalonsa, Ainolan, pihalle. Suomessa on myös perheitä, joilla on oma yksityinen hautausmaa.
Yksityisen haudan tai hautausmaan perustamisesta päättää aluehallintovirasto, ja sen ylläpidosta määrätään hautaustoimilaissa. Hautausmaa-aluetta ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen ennen kuin viimeisestä hautauksesta on kulunut 25 vuotta.
Väite 4. Ruumisarkku kannattaa valmistaa itse.
Riippuu tapauksesta. Ruumisarkun voi valmistaa itse. Muun muassa entinen pääministeri Juha Sipilä rakensi ruumisarkun leikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin menehtyneelle kuopukselleen yhdessä muiden lastensa kanssa.
Ruumisarkkua rakentaessa on muistettava ottaa huomioon arkku- ja verhoilumateriaaleja koskevat laatuvaatimukset.
Arkun materiaalit eivät saa aiheuttaa ylimääräistä ympäristökuormitusta tai aiheuttaa vaaratilanteita arkkua käsitteleville työntekijöille. Terveyssuojeluasetus määrää, että ruumisarkun tulee olla riittävän tiivis, jotta ruumiin hajoamisessa muodostuvat nesteet eivät pääse vuotamaan ulos. Lisäksi arkku tulee rakentaa niin, ettei vainajan arvokkuus kärsi.
Arkun valmistamista suunnittelevan kannattaa ottaa huomioon, että surun keskellä arkun rakentaminen voi tuntua ylivoimaiselta. Lisäksi valmiin arkun säilyttäminen vie paljon tilaa. Hautaustoimistoissa on myynnissä valmiita arkkuja, joissa kaikki laatuvaatimukset on otettu huomioon.
Väite 5. Vainajan tuhkat voi jakaa ja sirotella moneen paikkaan.
Väärin. Hautaustoimilain mukaan vainajan tuhkat tulee sijoittaa yhteen paikkaan. Tuhkat vertautuvat haudattavaan ruumiiseen, eikä sitäkään jaeta haudattavaksi eri paikkoihin.
Monissa maissa tuhkat sen sijaan voi jakaa ja sijoittaa moneen eri paikkaan. Suomessa tuhkien jakaminen on lainvastaista, mutta silti sitä tapahtuu toisinaan.
Vainajan tuhkat voi sirotella tai sijoittaa pysyvästi minne vain maanomistajan luvalla. Jos tuhkan sijoituspaikalle haluaa pystyttää muistokiven, tarvitaan kuitenkin haudanperustamislupa aluehallintovirastolta.
Vantaalla tuhkansirottelualue löytyy Ruskeasannan hautausmaalta.
Tuhkien viimeinen sijoituspaikka on ilmoitettava krematoriolle. Ne pitävät lain vaatimaa rekisteriä tuhkauksista ja siitä, mihin heiltä luovutetut tuhkat on määrä sijoittaa.
Juttuun on haastateltu Hautaustoimistojen liiton puheenjohtajaa Ville-Pekka Jokelaa ja Helsingin kaupungin alueidenvalvonnan vs. tiimipäällikkö Tapio Kaitaista.
Jaa tämä artikkeli:Ei ruumista ole pakko siunata. Kun kuolen minua ei siunaa kukaan, ei pappi eikä lukkari.
Ihmisten keksimiä rituaaleja, kirkko ylläpitää noita hommia vain siksi, että kirkonväelle on töitä.
Kun kuolen, suoraan arkkuun ja krematorioon. Tuhkat johonkin minne saa luvan, vaikka virtaan. Nämä asiat olen tiedottanut läheisille ja suvulle. Uskolla ei ole mitään tekemistä noiden kirkon rituaalien kanssa, uskoni Jumalaan on vahva, mutta ei kirkkoon. - Anonyymi00024
Anonyymi00021 kirjoitti:
Ei ruumista ole pakko siunata. Kun kuolen minua ei siunaa kukaan, ei pappi eikä lukkari.
Ihmisten keksimiä rituaaleja, kirkko ylläpitää noita hommia vain siksi, että kirkonväelle on töitä.
Kun kuolen, suoraan arkkuun ja krematorioon. Tuhkat johonkin minne saa luvan, vaikka virtaan. Nämä asiat olen tiedottanut läheisille ja suvulle. Uskolla ei ole mitään tekemistä noiden kirkon rituaalien kanssa, uskoni Jumalaan on vahva, mutta ei kirkkoon.Hyvin sanottu.
- Anonyymi00019
Vihreiden pitää vaatia arkut kierrätykseen. Yksi arkku ja tuhat käyttökertaa. Miksi se 2000e arkku pitää polttaa.
- Anonyymi00020
kierrätysarkut käyttöön niin ilmasto ei saastu-vesi riittää kaIKILLE JNE
- Anonyymi00022
wwe222
- Anonyymi00023
Polttohautaus on se alkuperäinen suomalainen tapa. Uuden ajan kotkotuksia tuommoiset arkkuhautaamiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi345137Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan
Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan2784985Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä554456Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"
Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos692425Sandels tölkin hinta nousi 1,29 eurosta 1,32 euroon
Mitähän järkeä valtiolla on verottaa tuotakin elintarviketta niin kovasti, että on järkevämpää käydä hakemassa ulkomailt461858Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu281804Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?
Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont201767Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi791713Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!
Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva151571- 1051476