poromiehet tunnustivat elämme rikollisella tavallä vääryydellä rahaa petokorvauksilla

Anonyymi-ap

Porot selvästi kuolleet nälkään ja tauteihin ei mistään kohtaa ole syöty poroa

"Ei he­le­kat­ti, onko noita noin pal­jon?" – Riis­ta­kes­kuk­sen asian­tun­ti­ja hät­käh­ti, kuinka paljon poroja on pää­ty­nyt susien tap­pa­mik­si tänä vuonna
Porovahingoissa on tulossa ennätysvuosi. Susien aiheuttamat vahingot ovat kasvaneet jyrkästi eteläisellä poronhoitoalueella.

Susien aiheuttamia porovahikoja on ilmoitettu jo enemmän kuin viime vuonna yhteensä. Suurin osa vahingoista paljastuu aina vasta loppuvuoden aikana.
Susien aiheuttamia porovahikoja on ilmoitettu jo enemmän kuin viime vuonna yhteensä. Suurin osa vahingoista paljastuu aina vasta loppuvuoden aikana.

Susien aiheuttamien porovahinkojen määrä on lisääntymässä jyrkästi aiemmista vuosista.

Paliskunnista ilmoitettiin riistavahinkorekisteriin tammi–elokuussa 1 171 suden aiheuttamaa porovahinkoa, kun edellisvuosina ilmoituksia on tehty vastaavalla aikajaksolla tyypillisesti 400–500.

poliisi tutkintaan ja kunnon testit kaikille raadoille eihän noita ole mistään kohtaan edes syöty ..

tauteihin ja nälkää kuolevat ja onko syötetty huono laatuista rehua joka tappaa porot ..sekin on tutkittava ... muka susi kai se söisi nälkäänsä muttako kaikki kokonaisia ei se ole susi ,,

tauti se on

ELI EI MITÄÄN KORVAUKSIA ENNENKÖ TUTKITTU MITÄ REHUA NIILLE ON SYÖTETTY JA MISTÄ SE RUHU TULEE JA MITÄ SE SISÄLTÄÄÄ SOPIIKO EDES POROLLE REHUKSI..TOLIAKKEET ITE OOTTA NE MYRKYTTÄNEET REHUILLANNE.. TAUTEIIN KUOLLEETT EI KORVAUKSI JA LIIKAAHAN NIITÄ ON

TOTTA KUNNON TUTKINNAT NIILLE TEHTÄVÄ ..

Ilmoita porovahinko paliskunnalle
Porovahingosta vahinkoilmoituksen kuntaan tekee poronomistajan paliskunta poronomistajalta tai muulta henkilöltä saamansa tiedon (vahinkohavainto) perusteella. Voit lähettää vahinkohavainnon paliskunnalle myös sähköisesti Pesä-sovelluksessa. Havainnon lähettämiseksi tarvitset ELU-asiointitunnuksen. Luo tunnus ensimmäisellä kerralla rekisteröitymällä ELU-asiointipalveluun.

Paliskunnan Pesä-sovelluksessa tai lomakkeella 149 tekemä porovahinkoilmoitus on samalla korvaushakemus, jos poronomistaja on valtuuttanut paliskunnan hakemaan korvauksen puolestaan. Muussa tapauksessa poronomistajan on haettava korvausta itse lomakkeella 149 yhden kuukauden kuluessa vahingon arvioinnin valmistumisesta. Jos maastotarkastusta ei tehdä, kuukauden määräaika lasketaan vahingon ilmoittamisesta.

Kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen toteaa ja arvioi vahingon
Kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen järjestää ilmoituksen saatuaan viipymättä maastotarkastuksen, jossa hän toteaa ja arvioi vahingon sekä laatii vahinkoa koskevan arviokirjan. Maastotarkastukseen kutsutaan korvauksenhakijan lisäksi riistanhoitoyhdistyksen edustaja ja porovahingoissa myös paliskunnan edustaja. Kaikkia porovahinkoja ei tarkasteta.

Korvauksen saamisen edellytyksenä on, että vahingonkärsijä on käytettävissään olevin kohtuullisin keinoin pyrkinyt estämään vahingon syntymisen tai sen laajenemisen.

MITÄ HELVETTIÄ KAIKKIA EI TARKASTETA ,, SILLOIN EI MAKSETATTAKKAAN

Maastotarkastukseen kutsutaan korvauksenhakijan lisäksi riistanhoitoyhdistyksen edustaja ja porovahingoissa myös paliskunnan edustaja. Kaikkia porovahinkoja ei tarkasteta.

19

230

Äänestä

Kommentoi

Jaa
Vastaukset
Vanhimmat

Anonyymi (
Kirjaudu
/
Rekisteröidy
)
5000
Kirjoita kommentti...
Lähetä

Anonyymi
2025-09-13 09:55:26

Taas yritetää saada satoja miljoonia eikä edes tutkita eikä edes kikkia tarkasteta yms.. rikollista toimintaa poron peto korvaukset lakkautettav järjettöminä..

tauteihin ne on kuolleet

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi
2025-09-13 11:40:48

Susi imee veren ja syö kielen,näin olen kuullut!

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi
2025-09-14 10:12:49

Talvella heikossa kunnossa olevat porot kuolevat hirvikärpäsrokotteeseen.

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi
2025-09-14 07:08:23

ruokavirasto korruptio huume pesäke poliisitutkintaan.

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi
2025-09-14 09:07:41

Hirvikärpänen lisääntyy vaudilla kohti pohjoista. Eteläisten paliskuntien alueet jo täynnä hirvikärpäsiä. Poroja kuolee paljon hirvikärpäsrokotukseen, vain hyväkuntoiset porot kestävät. Keskitalvella porot ovat liian heikossa kunnossa.
Poronhoidon ja haittamaahanmuuto-bisneksien kustannuksista ja mielekkyydestä ei saa tässä maassa edes puhua. Suomi on rikas maa mutta täällä asuu harvinaisen tyhmä kansa.

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi
2025-09-14 09:09:40

Onhan susiakin kuollut nälkään? Jostain syystä niille ei ruoka ole maistanut, vaikka riistaa ja koiria on yltäkyllin.

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi
2025-09-14 10:02:53

Anonyymi kirjoitti:
Onhan susiakin kuollut nälkään? Jostain syystä niille ei ruoka ole maistanut, vaikka riistaa ja koiria on yltäkyllin.

Koiraeläimet ovat lyhytikäisiä ja lisääntyvät tolkuttomasti kuin kehitysmaiden ihmiset .

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi
2025-09-14 20:38:02

Kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiset ovat usein itsekin poromiehiä, mutta jääviysongelmia ei tunnu olevan ?

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi
2025-09-1

17

531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Aloitus ja lopetus.

• Anonyymi00002

Onhan se tiietty aina että huijausta ne on. Loiset.

• Anonyymi00003

Ihminen on vaan sellainen että jos se huomaa missä voi vedättää helposti, niin se sen tekee.
      Petoeläinvahinkoja harvoin tarkistetaan. Yleensä asianomaisen ilmoitus vahingoista riittää. Ja olisihan tarkastajia oltava valtava määrä, jos joka paikassa kävisivät itse katsomassa. Niin suuresti korvausmäärät ovat kasvaneet, petojen lisääntyessä, että jotain rajaa tuohon olisi saatava. Kannattaako niitä enää lihaksi myydä, kun tilin tekee korvauksilla.

• Anonyymi00004

ddd

• Anonyymi00005

Metsurit aikanaan syöneet jäkälän.

• Anonyymi00006

Inarin kunnassa pitäis tutkituttaa kaikkien riistojen, kalojen, marjojen, kasvien ja sienien SÄTEILY-ARVOT.

Venäjältä tulee aina kaikenlaista YDINSAASTETTA tuulien mukana ja Inarin kunnassa alkuperäisiä kuntalaisia on yllättävän PALJON KUOLLUT SYÖPÄÄN ja he ovat syöneet ikänsä poroa, paikallista riistaa, paikallista kalaa, paikallista marjaa.

Kellään ei kiinnosta, koska he ovat alkuperäisiä kuntalaisia eikä muualta muuttaneita niin, kuin KUNNIALLISET JOTKA OVAT HUOLEHTINEET KAIKESTA NIIN HYVIN, ETTÄ EI EDES YHTÄÄN METSÄPALOA TAI RAKENNUSPALOA OLE TARVINNUT SAMMUTTAA!
      Inarin kunnassa on asiat niin hyvin, että kohta ollaan kaikki TYÖTTÖMIÄ, koska TYÖN TEKO ON KUNNIANLOUKKAUS JOS ON ALKUPERÄINEN IVALOLAINEN NIIN, KUIN MINÄ HOLO OLEN.
      Tietenkin koskee myös NÖSSYKKÄ MÖSSYKKÄ MIESTÄNI, koska MINÄHÄN OLEN SENTÄÄN HÄNEN KUNNIATON PASKA VAIMONSA!

• Anonyymi00007

Lisään tähän, että on sentään HIENOA, että muualta IVALOON VÄKEÄ JOTKA OVAT SITOUTUNEET SUORAAN SIIHEN, ETTÄ HE ELÄTTÄVÄT MEIDÄT ALKUPERÄISET IVALOLAISET.

He eivät voi edes muuttaa pois, koska heidän velvollisuus on huolehtia meistä niin me pysytään HENGISSÄ.

Luin SUOMEN PERUSTUSLAKIA ja he jos muuttavat pois niin kyseeseen tulee TÖRKEÄ HEITTEELLE JÄTTÖ, mutta se on positiivista että SAARISELÄN YRITTÄJÄT JA ASUKKAAT OVAT MYÖS HALUNNEET OSALLISTUA MEIDÄN ALKUPERÄISTEN IVALOLAISTEN ELATUKSEEN JOTKA OLLAAN SUOMALAISIA.

EN VIITSI AVAUTUA AIHEESTA ENEMPÄÄ VIELÄ, KOSKA IVALON KYLÄN 150 VUOTIS JUHLAT MENEE PILALLE JOS LIIKAA TÄSSÄ VAIHEESSA LÖRPÖTTELEN MEIDÄN ALKUPERÄISTEN IVALOLAISTEN SUOMALAISTEN ASIOISTA!
        ME OLLAAN SENTÄÄN VÄHEMMISTÖÄ, KOSKA MEILLÄ ON VAIN YKSI SUOMALAINEN KYLÄ KOKO SAAMELAISALUEELLA JOSSA ASUU SENTÄÄN ALKUPERÄISIÄ SUOMALAISIA IVALOLAISIA. KAIKKI TOISET KYLÄT OVAT SAAMELAISKYLIÄ, MUTTA IVALO EI OLE!

Kyllä minä HOLO OSAAN HOITAA ASIOITA VAIKKA OLENKIN NAINEN JA VÄHÄN KOULUJA KÄYNYT!
        ALKUPERÄISET SUOMALAISET IVALOLAISET EIVÄT PÄDE KOULUTUKSILLA, MUTTA JOS KOULUTUSTA TARVITAAN NIIN NÖSSYKKÄ MÖSSYKKÄ MIEHELTÄNI IHAN VARMASTI LÖYTYY JA HÄN EI KYLLÄ MINUN KANSSA ALA TAPPELEMAAN AIHEESTA KUMMAN EDUT JA OIKEUDET IVALOSSA OVAT TÄRKEÄMMÄT ELI HÄNEN VAI MINUN!
        HÄN ON IHAN VARMASTI SITÄ MIELTÄ, ETTÄ VAIMO KYLLÄ TÄSSÄ ALKUPERÄISTEN SUOMALAISTEN IVALOLAISTEN ASIOISSA ON PAREMPI PÄSSI MITÄ HÄN!

• Anonyymi00008

sss

• Anonyymi00009

ddd

• Anonyymi00010

Poromiehiä oli salen leipäjonossa

• Anonyymi00011

5454

• Anonyymi00012

Na pitääpä lähteä minunkin.

• Anonyymi00013

olen kohta 60 vuotta kulkenut ja ja asunut poronhoitoalueella. Vaimoni oikea saamelainen jolla eka poromerkkipäätös vuodelta 1953 ittensä Yrjö Alaruikan allekirjoittama. Sen jälkeen on ollut muitakin merkkejä ja niissä poroja. Itse olen eskelisen tuoma ja silloin aikanaan porot olivat minulle tuntemattomia elukoita. Sitten vängällä jouduin mukaan tekemään kaikennäköistä poroihin liittyvää työtä, ku olin voimiltaan noihin saamelaisiin miehiin verraten suorastaan ylivoimaisen vahva ja kestävä vääntämään ja kääntämään, kaivamaan ja pyörittelemään aitaverkkoja ja kaikkea mikä vaan noihin töihin kuuluu. Tietenkin minulla oli oma leipätyöni, mutta kaikki vapaa aika kului auttamiseen eri tehtävissä. Huomasin joidenkin saamelaisten olevan jokus hyvinkin aloitekyvyttömiä ja helposti viinaan ja kaljaan tottuvia ja aina puhuttiin avustuksista ja korvauksista mitä pitäisi milloinkin tulla omaan pankkiin. Oltiin kasvettu ja opetettu että kyllä ne aina asiat hoituu vaikka ei mitään tekiskään. Kun sitten monesti en osannut pitää suutani kiinni ja olla antamatta neuvoja niin minua alkoivat karsastaa ja työni helpottuivat. Ei niitä tekemättömiä hommia kukaan tehnyt. Jos ei apu tule ylhäältä niin kyllä Kepu autaa. Muutaman kymmenen vuoden aikana oli kelkan raatoja siellä sun täällä ja mitään niistä sen enempää kukaan huolhtimaan kyllä ne maasto ja jankä nielee ja homma hoituu ihan ittestään. Johan lopulta vaimonikin ymmärsi kun sivusta seurasi tätä turhuuden turhuutta että kerran vaan lopetti kaikki poronsa ja pääsi oikeesti eläkkeele omasta työstään ja ihan oikeesti eläkkeelle myös hekisesti Jos näiltä keinottelijoilta otettasiin kaikki taloudelliset ,edut kiinteät ja irtaimet pois niin koko homma kaatuisi omaan mahdottomuuteensa. Mikään ei oikeasti olisi kannattavaa ja todellisuudessa tavallinen työtätekevä veronmaksaja maksaa tämän keinottelun ja harrastuksen.

• Anonyymi00015

koko porohomma on toisten siivellä ratsastamista

• Anonyymi00014

Se vielä että porotalouden arvonlisäverotus pitäisi lopettaa. Valtio säästäisi 3- 4 miljoonaa euroa vuodessa.

• Anonyymi00016

bvvb

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      377
      12456
    2. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      265
      5464
    3. Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia

Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom
      Maailman menoa
      216
      3964
    4. Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille

Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö
      Perussuomalaiset
      214
      2770
    5. Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!

Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov
      Työ ja opiskelu
      17
      2025
    6. Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!

Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi
      Tv-sarjat
      19
      1854
    7. Mikä on mielestäsi paras miestyyppi?

Esimerkit kärjistettyinä: a) perustavallinen/tasainen b) himourheilija c) varakas, turvallinen elättäjä d) puolikrimina
      Ikävä
      167
      930
    8. Martina Aitolehti

Instagramissa pomppas esille Martinan kumipallot. Ihan säikähin. Ja tää on Martina-ketju!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      273
      895
    9. No kolahtaako kukaan

Samalla tavalla kuin mä? Harmi kun et uskaltanut kohdata. Ehkä me löydetään jotkut muut jotka voi olla konkreettisempiak
      Ikävä
      74
      802
    10. Rippituoli

Kerro joku synkkä tai outo salaisuus, joka liittyy ikävääsi kaivattuasi kohtaan. Tee tunnustus anonyyminä. Se helpottaa
      Ikävä
      59
      756
    Aihe