HCM:n reitin nopeus/hitaus

JGG

Yleinen käsitys näyttää olevan, että HCM:n reitti on varsin hidas maratonreitiksi. Tämä vastaa omiakin kokemuksiani, ja ylipäänsä useita maratoneja juoksevat tekevät yleensä muualla paremmat ajat. Sanokaas asiantuntijat, mistä tämä johtuu???

Eihän HCM kuitenkaan kovin mäkinenkään ole. Ylämäkeä on vähän Meilahdessa ja Kuusi-/Lehtisaaressa, mutta muuten on aika tasaista. Itselleni on jäänyt arvoitukseksi, mistä reitin hitaus sitten viime kädessä johtuu.

5

1152

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-juoksija ja aktiivivalme...

Helsinki City Maratonin reitti on erittäin hidas ja sen aiheuttaa useat tekijät a) yleensä HCM on järjestetty ajankohtana jolloin on vielä hellettä B) reitti on epätasainen c) reitti on mutkainen ja hieman mäkinen d) lisäksi siellä on tuuliosuuksia joissakin kohdin. Komentti D) kohdasta tämä seikka häiritsee etenkin niitä juoksijoita ketkä tavoittelevat alle 2.30-2.40 loppuaikoja jos tuuli iskee. Mutta tuuliongelma on ei ole pahimmasta päästä Cityn hitauden syihin.

Tietenkin nopeammilla juoksijoilla reitin nopeus ja olosuhteet eivät vaikuta ajallisesti niin paljoa. Kun olen vertaillut eri tason juoksijoita. Niin noin 3 tunnin maraton juoksijoilla on kulunut 5-9 minuttia kauemmin City maratonilla kuin nopeammilla reiteillä. noin 2.30 tason kavereilla on mennyt noin 3-6 minuttia kauemmin Cityllä kuin jossain nopeammilla maratoneilla. Tietenkin säällä on suuri vaikutus ja Cityn aikana on juoskus ollut kovatkin helteet esim. v.1995 oli lähemmäs 30 astetta lämmintä.

Mielestäni Joutsenon maratoni on yksi Suomen nopeimmista, vaikka reitti on tuulialtis ja yleensä se järjestetään keliolosuhteisiin nähden ihanteelliseen aikaan. Yterin maratoni Porissa on myös nopea ja sehän järjestetään kevällä myös. Tikkurilan maratoni ei ole hirveä nopea sekään muttei myöskään aivan toivottoman hidas reitti. Jos joku noin 3 tunnin alitusta tähtäävä haluaa aikaa mennä juoksemaan niin suosittelen Amsterdamin maratonia siellä ao. maratonilla ei ole toivottaman paljoa osallistujiakaan.

• kipikapi

Valmentajat kommentit olivat taas erinomaisia tähän aiheeseen, kuten aiemmin kolmen tunnin rajaankin. Itse olen noin 3.20 :n juoksija (ja tietysti haaveilen 3 tunnin alituksesta, mutta taitaapi jäädä tekemättä). Olin tässä ihan muista syistä miettinyt tuota Amsterdamia, joka on lokakuussa. Maratonin sivujen mukaan viime vuonna oli 16.000 juoksijaa, joten aikamoinen joukko kuitenkin. Ehkä 3 tunnin alittaja pääsee tuossa vielä häiriöttä matkaan, mutta puoli tuntia hitaampi saa varmaan laskea ainakin viiden minuutin lisäyksen tuon väkijoukon vaikutuksesta, vaikka reitti sitten muuten onkin varmaan nopea. Täytyy vielä fundeerata tuota vaihtoehtoa.

• ex-juoksija ja aktiivivalme...
        kipikapi kirjoitti:

Valmentajat kommentit olivat taas erinomaisia tähän aiheeseen, kuten aiemmin kolmen tunnin rajaankin. Itse olen noin 3.20 :n juoksija (ja tietysti haaveilen 3 tunnin alituksesta, mutta taitaapi jäädä tekemättä). Olin tässä ihan muista syistä miettinyt tuota Amsterdamia, joka on lokakuussa. Maratonin sivujen mukaan viime vuonna oli 16.000 juoksijaa, joten aikamoinen joukko kuitenkin. Ehkä 3 tunnin alittaja pääsee tuossa vielä häiriöttä matkaan, mutta puoli tuntia hitaampi saa varmaan laskea ainakin viiden minuutin lisäyksen tuon väkijoukon vaikutuksesta, vaikka reitti sitten muuten onkin varmaan nopea. Täytyy vielä fundeerata tuota vaihtoehtoa.

Amsterdamista vielä. Tietenkin sinun on mentävä eteen ja onnistuttava selittämään (vaikka), että yrität aikaa. Eräs valmennettavani alitti juuri tuon 3 h rajan useiden vuosien yrityksen jälkeen juuri Amsterdamissa.

Eli vaikka maratoni on herrasmiesten laji. Niin on osattava järjestää itsensä mahdollisimman lähelle lähtöviivaa joskus jopa röyhkeästi.

• aika juoksija
        kipikapi kirjoitti:

Amsterdamin juoksijoihin on laskettu hölkkä ja humppamiehet mukaan. Maratonille lähtee stadionilta samanaikaisesti muutama tuhat. Lähtöryhmäsi kärkeen pääset helposti, mutta sitten on metalliaita vastassa. Häntäpään valvojat ylittävät lähtölinjan nelisen minuuttia kärjen jälkeen. Useamman kilometrin mittainen suora katuosuus stadionin jälkeen antaa tilaa ohituksille, joten vauhdin voit kyllä määrätä itse. Reitti on tasainen, mutta kanavan maaseutukierros ehkä vähän yksitotinen.
        Muuten fiilis ihan hyvä, samba soi ja väkeä mukavasti reitillä. Pieni suomen lippu näkyviin , niin faneja riittää (Luulevat Litmaseksi). Suosittelen

• kipikapi
        aika juoksija kirjoitti:

Amsterdamin juoksijoihin on laskettu hölkkä ja humppamiehet mukaan. Maratonille lähtee stadionilta samanaikaisesti muutama tuhat. Lähtöryhmäsi kärkeen pääset helposti, mutta sitten on metalliaita vastassa. Häntäpään valvojat ylittävät lähtölinjan nelisen minuuttia kärjen jälkeen. Useamman kilometrin mittainen suora katuosuus stadionin jälkeen antaa tilaa ohituksille, joten vauhdin voit kyllä määrätä itse. Reitti on tasainen, mutta kanavan maaseutukierros ehkä vähän yksitotinen.
        Muuten fiilis ihan hyvä, samba soi ja väkeä mukavasti reitillä. Pieni suomen lippu näkyviin , niin faneja riittää (Luulevat Litmaseksi). Suosittelen

Kiitos kommenteista. Tajusin itsekin nyt, että 16.000 osallistujassa on puolimaratonin ja kympin runsaslukuiset osallistujat mukana. Maratonilla näytti v. 2004 olleen noin 5000 juoksijaa, joten HCM:n luokkaa on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5582
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4177
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      151
      2159
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1886
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1699
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      71
      1148
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      79
      965
    Aihe