alkoholivero ylös

kohtuukäyttäjä

Kyllä nyt hallituksen pitäisi ottaa järki käteen ja korottaa täysin turhan aiheen, eli alkoholin hintaa ja kohdistaa veroalennukset polttoaine- perintö- ja pääomaveroihin. Niissä maksetaan veroja aivan tyhjästä. Sitä vastoin alkoholin, aineen, mikä ei ole kenellekään elämiseen välttämätön aine, verotus tulisi nostaa, sillä ihmisten ostovoima on koko ajan kasvanut ja alkoholin hinta laskenut, joten ei tarvitse todelllakaan olla mikään taloustieteilijä, että tietää mikä on lopputulos. Varmasti kirjoitukseni tuo mielipiteitä paljonkin vastaan, mutta kiistaton tosiasia on se, että alkoholin myynti on noussut kymmennen prosenttia vuoden aikana ja sitä kautta on yhä enemmän alkoholisairauksia ja tietysti me kuuliaisetveronmaksajat joudumme ne maksamaan.

34

3040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan

      samaa mieltä!! Pakko vastaa ja vielä lisätä että ihmettelen SUURESTI miksei alkoholipulloissa ole samanlaisia "neon kylttejä" varoituksena kuin tupakka-askeissa! Se on vähintäänkin omituista. Onko isoilla päättäjä-herroilla liian läheinen suhde kuningas alkomahooliin jottei ne tahdo mitään varotuksia niihin. Vähän kuin silmät ummistais alkoholiongelmalle ja kuvitellaan ettei Suomessa ole alko-ongelmia. Suuret varoitustekstit joka pulloon että aiheuttaa mm.riippuvuutta,ennenaikaisia kuolemia,perheriitoja,sikiövaurioita ym,ym.. Kertokaa ihmeessä omat näkemykset asian tiimoilta:-)

      • toinen kohtuukäyttäjä

        Valtaosa tavallisista alkoholinkäyttäjistä osaa käyttää alkoholia esim. juhlaruokajuomana siten ettei siitä koidu terveydelle mitään haittaa. Ongelmia tuottavat lähinnä itsetuhoiset käyttäjät, jotka juovat alkoholia täysin holtittomasti ja vähät välittävät omasta terveydestään (ajattelevat kai ottavansa elämästä kaiken irti ja syövänsä yliannoksen unilääkkeitä sitten muutaman vuoden päästä).

        Mielestäni kohtuukäyttäjiä ei saisi verottaa alkoholijuomista muita elintarvikkeita enempää ainoastaan joidenkin itsetuhoisten typerysten takia. Ennemminkin pitäisi kehittää alkoholistien hoitojärjestelmää. Suurin ongelma on että tällä hetkellä ainoa laillinen hoitomuoto on ideologiset aa-kerhot, joiden avulla osa alkoholisteista raitistuu. Niiden lisäksi tarvittaisiin myös virallista korvaushoitoa harmittoman nautintoaineen avulla (kuten tohtori Mikuriya suosittelee; lähdeviitteet ja tutkimukset pyynnöstä).

        "ihmettelen SUURESTI miksei alkoholipulloissa ole samanlaisia "neon kylttejä" varoituksena kuin tupakka-askeissa!"

        Tupakka-askien kyltit ovat sosiaali- ja terveysministeriön propagandaa. Esim. tervapitoisuus lukee niissä kylteissä, vaikka keuhkosyöpäriski ei riipu savukkeen sisältämän tervan määrästä, kevytsavukkeissa on 210Po:ta ja 210Pb:tä yhtä paljon kuin täyssavukkeissakin ja kumpikin aiheuttaa yhtä todennäköisesti syöpää. Alkoholin suhteen voisi menetellä sivistyneesti, eli ei samanlaisia terveyspropagandakylttejä, kiitos.


      • .....................
        toinen kohtuukäyttäjä kirjoitti:

        Valtaosa tavallisista alkoholinkäyttäjistä osaa käyttää alkoholia esim. juhlaruokajuomana siten ettei siitä koidu terveydelle mitään haittaa. Ongelmia tuottavat lähinnä itsetuhoiset käyttäjät, jotka juovat alkoholia täysin holtittomasti ja vähät välittävät omasta terveydestään (ajattelevat kai ottavansa elämästä kaiken irti ja syövänsä yliannoksen unilääkkeitä sitten muutaman vuoden päästä).

        Mielestäni kohtuukäyttäjiä ei saisi verottaa alkoholijuomista muita elintarvikkeita enempää ainoastaan joidenkin itsetuhoisten typerysten takia. Ennemminkin pitäisi kehittää alkoholistien hoitojärjestelmää. Suurin ongelma on että tällä hetkellä ainoa laillinen hoitomuoto on ideologiset aa-kerhot, joiden avulla osa alkoholisteista raitistuu. Niiden lisäksi tarvittaisiin myös virallista korvaushoitoa harmittoman nautintoaineen avulla (kuten tohtori Mikuriya suosittelee; lähdeviitteet ja tutkimukset pyynnöstä).

        "ihmettelen SUURESTI miksei alkoholipulloissa ole samanlaisia "neon kylttejä" varoituksena kuin tupakka-askeissa!"

        Tupakka-askien kyltit ovat sosiaali- ja terveysministeriön propagandaa. Esim. tervapitoisuus lukee niissä kylteissä, vaikka keuhkosyöpäriski ei riipu savukkeen sisältämän tervan määrästä, kevytsavukkeissa on 210Po:ta ja 210Pb:tä yhtä paljon kuin täyssavukkeissakin ja kumpikin aiheuttaa yhtä todennäköisesti syöpää. Alkoholin suhteen voisi menetellä sivistyneesti, eli ei samanlaisia terveyspropagandakylttejä, kiitos.

        Alkoholi voitaisiin mun puolesta toimittaa kuluttajille standardi-muovikanistereissa. Lasipakkaukset ovat terveydelle haitallisia ja kuten kadut todistavat niin eivät ne pysy humalaisten käsissä vaan hajoavat lasten jalat raateleviksi siruiksi.

        Muovikanisteriin/tölkkeihin paitsi ravintoloissa sanon minä.


      • viinit
        ..................... kirjoitti:

        Alkoholi voitaisiin mun puolesta toimittaa kuluttajille standardi-muovikanistereissa. Lasipakkaukset ovat terveydelle haitallisia ja kuten kadut todistavat niin eivät ne pysy humalaisten käsissä vaan hajoavat lasten jalat raateleviksi siruiksi.

        Muovikanisteriin/tölkkeihin paitsi ravintoloissa sanon minä.

        Eihän viinejä ja oluita voi muovikanistereihin missään tapauksessa pakata, tammitynnyrit ovat ainoa vaihtoehto.
        Viinejä alettiin pullottaa lasipulloihin 1775 Portugalissa ja sitä pidettiin suurena edistysaskeleena mutta juntti-suomeen tuotuna se voi olla huono ajatus.


      • ...............
        viinit kirjoitti:

        Eihän viinejä ja oluita voi muovikanistereihin missään tapauksessa pakata, tammitynnyrit ovat ainoa vaihtoehto.
        Viinejä alettiin pullottaa lasipulloihin 1775 Portugalissa ja sitä pidettiin suurena edistysaskeleena mutta juntti-suomeen tuotuna se voi olla huono ajatus.

        ... tynnyrit kelpaa kyllä...

        ... mutta jos ne lasipullot ei pysy ehjänä niin se makukysymys on mielestäni toissijainen seikka. Syyttäkää niitä jotka pulloja rikkoo, älkää niitä jotka haluaa kulkea paljain varpain ilman pelkoa...


      • Hohhoijaa
        ..................... kirjoitti:

        Alkoholi voitaisiin mun puolesta toimittaa kuluttajille standardi-muovikanistereissa. Lasipakkaukset ovat terveydelle haitallisia ja kuten kadut todistavat niin eivät ne pysy humalaisten käsissä vaan hajoavat lasten jalat raateleviksi siruiksi.

        Muovikanisteriin/tölkkeihin paitsi ravintoloissa sanon minä.

        Ainakin 100 lasista viinipulloa menee tässä taloudessa vuodessa ja yksikään ei ole mennyt rikki. Vika ei siis voi mitenkään olla lasipulloissa eikä alkoholissa vaan ihmisissä.


      • .....................
        Hohhoijaa kirjoitti:

        Ainakin 100 lasista viinipulloa menee tässä taloudessa vuodessa ja yksikään ei ole mennyt rikki. Vika ei siis voi mitenkään olla lasipulloissa eikä alkoholissa vaan ihmisissä.

        Tarkoitus ei ole etsiä syyllistä lasinsiruihin vaan ratkaisua lasinsiruihin.

        Muovipönttö viinalle on ratkaisu ongelmaan jonka jälkeen ei ole väliä tärisevätkö kädet vai onko viina aiheuttanut apinaraivoa vai onko kenties käyttäjä sivistynyt ja varmakätinen. Sirpaleita ei silloin varmasti tule.


      • Milena

        Elän itse parisuhteessa, jossa miehestä on tullut täysi alkoholisti, ja kannatan alkoholiveron nostamista. Tosin se, joka on riippuvainen alkoholista, hankkii sitä miten vaan, mistä vaan ja koska vaan. Surullisinta tapauksessani on se, että mies humalapäissään muuttuu hirviöksi, niin henkistä kuin fyysistä väkivaltaa hän käyttää minuun päivittäin. Tuntuu kuin olisin ansassa, en osaa lähteä. Voimat on loppu, ja eilen havahduin ajatukseeni siitä, että olen pikkuhiljaa alkanut pitämään tälläistä elämää normaalina. En halua elää näin... Mies lupaa aina muuttua kun uhkaan lähteä, ja mitään ei tapahdu. Taidanpa olla vaan yksi tilasto.


    • .....................

      Ja samoin rajatuonnille stoppi, viinaa voi minun puolestani kantaa rajankin yli mutta sama määrä veroa siitä on saatava.

      "Veroton" rajan yli kannettu viinahan sitä kaikkein pahinta litkua on. Ennen sentään alkoholinlitkijät sanoivat että maksavat veroissaan ne ongelmat. Mutta nyt kun sitä halpaa tärpättiä saa raijaa rajan yli mielin määrin niin nythän ongelmat jää suomeen mutta rahat katoaa ulkomaille. Se on äärimmäisen huono kauppa kaikin puolin minun mielestäni - kun myrkytetään suomalaisia ja ulkomaalainen saa siitä rahat.

      Luonnollisesti viranomaisten valvontaa on myös lisättävä niin että kaikenmaailman viinantuojat saadaan kiinni, ja rangaistusta peliin aivan kuin huumediilereillekin.

      • onneton teitä

        luojan luomia! Eikö oo muuta elämää,kun nyt marista jostain alkoholiveroista..voi voi..Ihanaa kun niitä laskettiin..muttas perkele kun on vieläkin halvempaa tuo viina ulkomailla..Sinne siis!


      • ..................
        onneton teitä kirjoitti:

        luojan luomia! Eikö oo muuta elämää,kun nyt marista jostain alkoholiveroista..voi voi..Ihanaa kun niitä laskettiin..muttas perkele kun on vieläkin halvempaa tuo viina ulkomailla..Sinne siis!

        Ei minua liikuttaisi se alkoholiveron puute pennin vertaa jos alkoholinkäyttäjät olisivat kunnollisia ihmisiä jotka antavat jotain hyvää yhteisölle.

        Mutta ei, nämä siunatut täyttävät jonot sosiaali-, mielenterveys- että ihan normaalin fyysisen terveyden puolella. Ja kuka maksaa? No minähän sen paskan maksan vaikka en ole senttilitraakaan juonut.

        Puhumattakaan siitä että kun lähialueillani harrastetaan ilkivaltaa ovat poliisit selvittämässä jonkun alkoholisoituneen pariskunnan kännissä harrastamaa puukkohippaa.

        Puhumattakaan siitä että villinlännenmeininki on saanut koko paikkakunnan muun iltaelämän loppumaan kun muutama oikeutettu huumailija terrorisoivat pullo kourassa "koska minulla on oikeus" periaatteella koko mestaa.

        Kyllä, olen valmis hyväksymään alkoholinkäytön HETI KUN SIITÄ ON JOTAIN HYÖTYÄ - TAI EDES ETTÄ SIITÄ EI OLISI MINULLE JOKAPÄIVÄISTÄ KONKREETTISTA HAITTAA JA RAHANMENOA - VAIKKA ITSE EN OTA TIPPAAKAAN.


      • ja just
        .................. kirjoitti:

        Ei minua liikuttaisi se alkoholiveron puute pennin vertaa jos alkoholinkäyttäjät olisivat kunnollisia ihmisiä jotka antavat jotain hyvää yhteisölle.

        Mutta ei, nämä siunatut täyttävät jonot sosiaali-, mielenterveys- että ihan normaalin fyysisen terveyden puolella. Ja kuka maksaa? No minähän sen paskan maksan vaikka en ole senttilitraakaan juonut.

        Puhumattakaan siitä että kun lähialueillani harrastetaan ilkivaltaa ovat poliisit selvittämässä jonkun alkoholisoituneen pariskunnan kännissä harrastamaa puukkohippaa.

        Puhumattakaan siitä että villinlännenmeininki on saanut koko paikkakunnan muun iltaelämän loppumaan kun muutama oikeutettu huumailija terrorisoivat pullo kourassa "koska minulla on oikeus" periaatteella koko mestaa.

        Kyllä, olen valmis hyväksymään alkoholinkäytön HETI KUN SIITÄ ON JOTAIN HYÖTYÄ - TAI EDES ETTÄ SIITÄ EI OLISI MINULLE JOKAPÄIVÄISTÄ KONKREETTISTA HAITTAA JA RAHANMENOA - VAIKKA ITSE EN OTA TIPPAAKAAN.

        niin!Eli ei muuta kun samat varotukset pulloihin kuin tupakkiaskeihin. Ja jos sitä alkomahoolia pitää kitata niin muovisista pöniköistä vaan,säästyy myös eläinlääkärillä käynneiltä. Kyllä se viuna kelpaa kun se himo iskee,oli se sitten tammitynnyrissä,lasipullossa tai vaikka mini-grip pussissa!


      • Hohhoijaa
        .................. kirjoitti:

        Ei minua liikuttaisi se alkoholiveron puute pennin vertaa jos alkoholinkäyttäjät olisivat kunnollisia ihmisiä jotka antavat jotain hyvää yhteisölle.

        Mutta ei, nämä siunatut täyttävät jonot sosiaali-, mielenterveys- että ihan normaalin fyysisen terveyden puolella. Ja kuka maksaa? No minähän sen paskan maksan vaikka en ole senttilitraakaan juonut.

        Puhumattakaan siitä että kun lähialueillani harrastetaan ilkivaltaa ovat poliisit selvittämässä jonkun alkoholisoituneen pariskunnan kännissä harrastamaa puukkohippaa.

        Puhumattakaan siitä että villinlännenmeininki on saanut koko paikkakunnan muun iltaelämän loppumaan kun muutama oikeutettu huumailija terrorisoivat pullo kourassa "koska minulla on oikeus" periaatteella koko mestaa.

        Kyllä, olen valmis hyväksymään alkoholinkäytön HETI KUN SIITÄ ON JOTAIN HYÖTYÄ - TAI EDES ETTÄ SIITÄ EI OLISI MINULLE JOKAPÄIVÄISTÄ KONKREETTISTA HAITTAA JA RAHANMENOA - VAIKKA ITSE EN OTA TIPPAAKAAN.

        "Kyllä, olen valmis hyväksymään alkoholinkäytön HETI KUN SIITÄ ON JOTAIN HYÖTYÄ"

        - Alkoholijuomat parantavat ruokien makua
        - Alkoholi, esimerkiksi viini, on hyvä ruokajuoma
        - Kohtuullinen alkoholin käyttö parantaa käyttäjän terveyttä
        - Alkoholijuomat ovat mukava harrastus
        - Alkoholin käyttö luo miljoonia työpaikkoja


      • ................
        Hohhoijaa kirjoitti:

        "Kyllä, olen valmis hyväksymään alkoholinkäytön HETI KUN SIITÄ ON JOTAIN HYÖTYÄ"

        - Alkoholijuomat parantavat ruokien makua
        - Alkoholi, esimerkiksi viini, on hyvä ruokajuoma
        - Kohtuullinen alkoholin käyttö parantaa käyttäjän terveyttä
        - Alkoholijuomat ovat mukava harrastus
        - Alkoholin käyttö luo miljoonia työpaikkoja

        - Alkoholijuomat parantavat ruokien makua

        Triviaalikäyttöä - ei vaadi alkoholin jakelua suurina erinä. Alkot voidaan lakkauttaa ja kulinaristit voivat ostaa rajoitetusti pikkupulloja joilla ei voi vetää "perskänniä"

        - Alkoholi, esimerkiksi viini, on hyvä ruokajuoma

        Muttei mitenkään oleellinen sellainen. Minun mielestäni viini maistuu pilaantuneelle omena/rypälemehulle.

        - Kohtuullinen alkoholin käyttö parantaa käyttäjän terveyttä

        Ja 98% kaikesta alkoholinkäytöstä kuitenkin tuhoaa sitä. Parempiakin lääkkeitä on.

        - Alkoholijuomat ovat mukava harrastus

        Ai siis "heitä lasinen viinapullo asfalttiin" tyylinen urheilu kenties kaipaa lisää tukea? En epäile hetkeäkään etteivätkö jotkut erinomaiset yksilöt todellakin ajattelisi että alkoholi on hyvä harrastus. Ainakin se on mukaansatempaava sellainen.

        - Alkoholin käyttö luo miljoonia työpaikkoja

        Nämä kaikki työpaikat ovat vain periaattellisia. Samat ihmiset jossain toisessa ammatissa tuottaisivat enemmän konkreettista hyvää. Koko "viina-ammatti" on kokonaisuutena kuitenkin hiljalleen yhteiskuntaa rapistuttava ala - vaikka siinä liikevaihtoa ehkä syntyykin. Kuitenkaan tuolla liikevaihdolla ei SAAVUTETA MITÄÄN KONKREETTISTA PARANNUSTA. Baarimikot eivät rakenna mitään, viinankittaajat eivät korjaa mitään, ainoa mikä seurauksena on on jatkuva humala ja kärsivä ympäristö.

        Jos viinaelinkeino loppuu avautuu lisää hyödyllisiä työpaikkoja muualle koska jotain ne ihmiset tekevät sillä rahallaan ja säästyneellä ajallaan. Ammatinvaihdos viinureille, tällä kertaa jotain kehittävää... :)


      • Janne
        Hohhoijaa kirjoitti:

        "Kyllä, olen valmis hyväksymään alkoholinkäytön HETI KUN SIITÄ ON JOTAIN HYÖTYÄ"

        - Alkoholijuomat parantavat ruokien makua
        - Alkoholi, esimerkiksi viini, on hyvä ruokajuoma
        - Kohtuullinen alkoholin käyttö parantaa käyttäjän terveyttä
        - Alkoholijuomat ovat mukava harrastus
        - Alkoholin käyttö luo miljoonia työpaikkoja

        "Alkoholijuomat parantavat ruokien makua
        - Alkoholi, esimerkiksi viini, on hyvä ruokajuoma
        - Kohtuullinen alkoholin käyttö parantaa käyttäjän terveyttä
        - Alkoholijuomat ovat mukava harrastus
        - Alkoholin käyttö luo miljoonia työpaikkoja"

        HÖH HÖH. SIELLÄ TAAS JOKU ALKOHOLISTI KEKSI MONTA UUTTA SYYTÄ JUODA LISÄÄ! Hyvä homma. Jatkakaa samaan malliin.


    • ........................

      Ja muistutetaan myös siitä että alkoholinkäytön määrä kuvastuu suoraan huumeidenkäytön määrään.

      Sinä aikana kun kontrollipolitiikasta on luovuttu ja alkoholinkäyttö on noin nelinkertaistunut on myös huumeiden käyttö nelinkertaistunut.

      Kyse on kausaalisesta suhteesta vaikka joku saattaisi toisin luulla. Päihdemoraali väljentyy jolloin ihmiset käyttävät huumeita helpommin; päihdemoraali on väljentynyt juuri alkoholin suurkäytön vuoksi sillä huumeet ovat olleet edelleen laittomia koko prosessin ajan.

    • Ylös

      Kun alennettiin veroja oli tiedossa miten se vaikuttaa kulutukseen eri tuotteissa (oluet,viinit,väkevät...).Veroja laskettiin tietoisesti väkeviä alkoholijuomia suosivasti,mikä oli aivan uskomaton teko.Hallitus siis tietoisesti lisää alkoholiongelmia.On turha enää rypistellä kun paskat on jo housuissa,itse ovat valtaapitävät valinnan tehneet.Ruosi valitsi toisin ja veronalennus kohdistui mietoihin juomiin,mikä on "pienempi paha".Luulisi jo nyt ymmärtävän mitä tuli tehtyä,mutta ei.Viimeistään ensi kesäksi pitää muutos saada asiaan.Tälläistä turhaa työtä tehdään mikä on kyllä aivan uskomatonta.

      • ...................

        Hallituksen tehtävä on maksimoida edustamiensa eturyhmien edut ja hallituksessa istuu monta äijää joiden tulot ja nostettavat lahjukset riippuu viinakaupasta.

        Se on juoppojen syy jos aiheuttavat ongelmia itselleen tai muille, hallituksen äijät tekevät fiksusti kun turvaavat omat tulonsa suomalaisesta viinakaupasta.

        Fiksu pärjää aina. Fiksu on jos seisoo suomen suurimman päihdeorganisaation - Alkoholitukkurien - puolella.


      • on kuitenkin
        ................... kirjoitti:

        Hallituksen tehtävä on maksimoida edustamiensa eturyhmien edut ja hallituksessa istuu monta äijää joiden tulot ja nostettavat lahjukset riippuu viinakaupasta.

        Se on juoppojen syy jos aiheuttavat ongelmia itselleen tai muille, hallituksen äijät tekevät fiksusti kun turvaavat omat tulonsa suomalaisesta viinakaupasta.

        Fiksu pärjää aina. Fiksu on jos seisoo suomen suurimman päihdeorganisaation - Alkoholitukkurien - puolella.

        se että ette kai te kaikki tosiaankin luule että vodkassa on jotenkin eri alkoholia kuin viinissä???
        kyllä viinilläkin on AIVAN sama vaikutus kuin kirkkailla.


    • vaan..

      täällä itkette niiden verojen perään..Laskettu on,hei! Meni jo..siis se aihe meni jo.

      • .......................

        Anteeksi, ymmärsinkö oikein - sain sen käsityksen että olet tyytyväinen tilanteeseen jossa alkoholia nauttimattomat maksavat alkoholia käyttävistä koituvat ongelmat?

        Ja onko nyt siis niin että mielestäsi on oikein että alkoholia käyttävien osuutta ongelmien korjaamisen rahoittamisesta vähennetään entuudestaan?


      • mutta
        ....................... kirjoitti:

        Anteeksi, ymmärsinkö oikein - sain sen käsityksen että olet tyytyväinen tilanteeseen jossa alkoholia nauttimattomat maksavat alkoholia käyttävistä koituvat ongelmat?

        Ja onko nyt siis niin että mielestäsi on oikein että alkoholia käyttävien osuutta ongelmien korjaamisen rahoittamisesta vähennetään entuudestaan?

        vaadimme sitä virallista korvaushoitoa. Jollain verolla kuitenkin on aika marginaalinen vaikutus alkoholistien määrään, keino on väärä ongelman korjaamisessa.


      • .................
        mutta kirjoitti:

        vaadimme sitä virallista korvaushoitoa. Jollain verolla kuitenkin on aika marginaalinen vaikutus alkoholistien määrään, keino on väärä ongelman korjaamisessa.

        Entä mitä haittoja veronalennus sitten korjasi? Vähensikö se ongelmaa?


      • Kas niin
        ....................... kirjoitti:

        Anteeksi, ymmärsinkö oikein - sain sen käsityksen että olet tyytyväinen tilanteeseen jossa alkoholia nauttimattomat maksavat alkoholia käyttävistä koituvat ongelmat?

        Ja onko nyt siis niin että mielestäsi on oikein että alkoholia käyttävien osuutta ongelmien korjaamisen rahoittamisesta vähennetään entuudestaan?

        >Anteeksi, ymmärsinkö oikein - sain sen
        >käsityksen että olet tyytyväinen tilanteeseen
        >jossa alkoholia nauttimattomat maksavat
        >alkoholia käyttävistä koituvat ongelmat?

        Onko sitten oikein, että työtä tekevät maksavat
        työtä tekemättömien ongelmat? Onko sinulla mi-
        tään käsitystä siitä, miksi veroja ylipäänsä
        maksetaan?


      • ...................
        Kas niin kirjoitti:

        >Anteeksi, ymmärsinkö oikein - sain sen
        >käsityksen että olet tyytyväinen tilanteeseen
        >jossa alkoholia nauttimattomat maksavat
        >alkoholia käyttävistä koituvat ongelmat?

        Onko sitten oikein, että työtä tekevät maksavat
        työtä tekemättömien ongelmat? Onko sinulla mi-
        tään käsitystä siitä, miksi veroja ylipäänsä
        maksetaan?

        Eipäs nyt muuteta puheenaihetta; ainakaan ennekuin olet vastannut kysymykseen:

        Oletko tyytyväinen tilanteeseen jossa alkoholia nauttimattomat maksavat alkoholia käyttävistä koituvat ongelmat?

        Sitten voidaan siirtyä käsittelemään sitä kuinka 200000 työtöntä ei voi saada työtä 20000 avoimesta työpaikasta koska koulutus on väärä ja työpaikkoja aivan liian vähän. Eläminen ja perusturva on pakko hoitaa ja se on oikein. Viinaa ei tarvi kenenkään oikeasti juoda. En ole veronmaksajana tyytyväinen tilanteeseen jossa minun tulee kustantaa työttömän elämä - ratkaisuna tähän näen sen että maan työtaakka jaetaan tasaisesti kaikille enkä ala syyttämään työtöntä koska hänen tilanteensa ei ole välttämättä hänen itsensä aiheuttama.

        Toisin on laita alkoholilla ongelmia itselleen aiheuttavalla - hän on valinnut ihan omatoimisesti juoda sitä litkuaan. Se että minä joudun kustantamaan hänen vapaaehtoisesti valitsemaansa ongelmaa on täysin väärin. Se että minun osuuttani summasta korotetaan vähentämällä alkoholiverotusta on sitä että minulta ryöstetään.


      • holhousvaltio
        ................... kirjoitti:

        Eipäs nyt muuteta puheenaihetta; ainakaan ennekuin olet vastannut kysymykseen:

        Oletko tyytyväinen tilanteeseen jossa alkoholia nauttimattomat maksavat alkoholia käyttävistä koituvat ongelmat?

        Sitten voidaan siirtyä käsittelemään sitä kuinka 200000 työtöntä ei voi saada työtä 20000 avoimesta työpaikasta koska koulutus on väärä ja työpaikkoja aivan liian vähän. Eläminen ja perusturva on pakko hoitaa ja se on oikein. Viinaa ei tarvi kenenkään oikeasti juoda. En ole veronmaksajana tyytyväinen tilanteeseen jossa minun tulee kustantaa työttömän elämä - ratkaisuna tähän näen sen että maan työtaakka jaetaan tasaisesti kaikille enkä ala syyttämään työtöntä koska hänen tilanteensa ei ole välttämättä hänen itsensä aiheuttama.

        Toisin on laita alkoholilla ongelmia itselleen aiheuttavalla - hän on valinnut ihan omatoimisesti juoda sitä litkuaan. Se että minä joudun kustantamaan hänen vapaaehtoisesti valitsemaansa ongelmaa on täysin väärin. Se että minun osuuttani summasta korotetaan vähentämällä alkoholiverotusta on sitä että minulta ryöstetään.

        "Se että minä joudun kustantamaan hänen vapaaehtoisesti valitsemaansa ongelmaa on täysin väärin."

        Alkoholisteilta nimenomaan valinnanvapaus on alunperinkin otettu pois, ei ole laillista käyttää vaihtoehtoista ja harmitonta nautintoainetta.

        "Se että minun osuuttani summasta korotetaan vähentämällä alkoholiverotusta on sitä että minulta ryöstetään."

        Ei, vaan sinä itse olet osasyyllinen viinaanhukkumisilmiöön ja kaikkiin kuluihin, ja yhteiskunta tämänhetkisellä virallisella päihdepolitiikallaan.


      • ..................
        holhousvaltio kirjoitti:

        "Se että minä joudun kustantamaan hänen vapaaehtoisesti valitsemaansa ongelmaa on täysin väärin."

        Alkoholisteilta nimenomaan valinnanvapaus on alunperinkin otettu pois, ei ole laillista käyttää vaihtoehtoista ja harmitonta nautintoainetta.

        "Se että minun osuuttani summasta korotetaan vähentämällä alkoholiverotusta on sitä että minulta ryöstetään."

        Ei, vaan sinä itse olet osasyyllinen viinaanhukkumisilmiöön ja kaikkiin kuluihin, ja yhteiskunta tämänhetkisellä virallisella päihdepolitiikallaan.

        Tottakai on valinnanvapaus : Joko ottaa viinaa tai ei ota. Ihmettelen miksi pitää tarjota vaihtoehdoksi jotain toista päihdettä? Millainen ajatusmaailma ratkaisee päihdeongelman toisella päihteellä raittiuden sijaan?

        Ottaminen on minun mielestäni oikeutettua vain jos se pystytään tekemään asiallisesti ja ilman haittoja toisille ihmisille. Ja eiköhän ole jo päivänselvää että niitä haittoja on tullut yllin kyllin joka tarkoittaa että nyt ainoa järkevä vaihtoehto on se "ei sitten oteta ollenkaan". Ei siksi että me valitsimme sen vaan siksi että alkoholia nauttiva väestö on nyt selkeästi osoittanut että mopo ei pysy lapasessa.

        Alkoholia käyttävällä väestönosalla on ollut useita kymmeniä vuosia aikaa osoittaa että alkoholin kanssa voi olla siististi ja ongelmitta. Eipä onnistunut todistus - nyt on siis aika myöntää virhe ja korjata se.


      • substituutti
        .................. kirjoitti:

        Tottakai on valinnanvapaus : Joko ottaa viinaa tai ei ota. Ihmettelen miksi pitää tarjota vaihtoehdoksi jotain toista päihdettä? Millainen ajatusmaailma ratkaisee päihdeongelman toisella päihteellä raittiuden sijaan?

        Ottaminen on minun mielestäni oikeutettua vain jos se pystytään tekemään asiallisesti ja ilman haittoja toisille ihmisille. Ja eiköhän ole jo päivänselvää että niitä haittoja on tullut yllin kyllin joka tarkoittaa että nyt ainoa järkevä vaihtoehto on se "ei sitten oteta ollenkaan". Ei siksi että me valitsimme sen vaan siksi että alkoholia nauttiva väestö on nyt selkeästi osoittanut että mopo ei pysy lapasessa.

        Alkoholia käyttävällä väestönosalla on ollut useita kymmeniä vuosia aikaa osoittaa että alkoholin kanssa voi olla siististi ja ongelmitta. Eipä onnistunut todistus - nyt on siis aika myöntää virhe ja korjata se.

        Aiheesta on tehty joitakin tutkimuksia, jotka kaikki viittaavat siihen että kannabis on alkoholin substituutti. Tuossa esim. yksi:

        Cannabis as a Substitute for Alcohol:
        A Harm-Reduction Approach
        http://www.mikuriya.com/cw_alcsub.pdf
        Tod H. Mikuriya, MD, is Psychiatric Medical Consultant, Berkeley, CA, and President, California Cannabis Research Medical Group

        "Millainen ajatusmaailma ratkaisee päihdeongelman toisella päihteellä raittiuden sijaan?"

        Ideologiset aa-kerhot eivät vain toimi läheskään kaikilla alkoholisteilla, kannabiskorvaushoidolla sen sijaan on saavutettu hyviä tuloksia ja ex-alkoholistien fyysinen ja psyykkinen terveys ja työkyky on kohentunut huomattavasti.

        "Although medicinal use of cannabis by alcoholics can be dismissed as “just one drug replacing another,” lives mediated by cannabis and alcohol tend to run very different courses. Even if use is daily, cannabis replacing alcohol (or other addictive, toxic drugs) reduces harm because of its relatively benign side-effect profile. Cannabis-only usage is not associated with car crashes; it does not damage the liver, the esophagus, the spleen or the digestive tract.

        The chronic alcohol-inebriation-withdrawal cycle ceases with successful cannabis substitution. Sleep and appetite are restored, ability to focus and concentrate is enhanced, energy and activity levels are improved, and pain and muscle spasms are relieved. Family and social relationships can be sustained as pursuit of long-term goals ends the cycle of crisis and apology.

        Patient M.S., a 42-year-old journeyman carpenter, is a success story from a harm-reduction perspective. At his initial visit he defined his problem as “intermittent explosive disorder,” for which he had been prescribed Lithium. Although drinking eight beers a day, he reported “Cannabis has allowed me to just drink beer when I used to blackout drink vodka and tequila.” By the time of a follow-up visit (12 months), Mark had been sober for four months. He also reported, “anger outbreaks less severe, able to complete projects,” and, poignantly, “paranoia is now mostly realism.” He plans to put his technical skill to use in designing a vaporizer."


      • ........................
        substituutti kirjoitti:

        Aiheesta on tehty joitakin tutkimuksia, jotka kaikki viittaavat siihen että kannabis on alkoholin substituutti. Tuossa esim. yksi:

        Cannabis as a Substitute for Alcohol:
        A Harm-Reduction Approach
        http://www.mikuriya.com/cw_alcsub.pdf
        Tod H. Mikuriya, MD, is Psychiatric Medical Consultant, Berkeley, CA, and President, California Cannabis Research Medical Group

        "Millainen ajatusmaailma ratkaisee päihdeongelman toisella päihteellä raittiuden sijaan?"

        Ideologiset aa-kerhot eivät vain toimi läheskään kaikilla alkoholisteilla, kannabiskorvaushoidolla sen sijaan on saavutettu hyviä tuloksia ja ex-alkoholistien fyysinen ja psyykkinen terveys ja työkyky on kohentunut huomattavasti.

        "Although medicinal use of cannabis by alcoholics can be dismissed as “just one drug replacing another,” lives mediated by cannabis and alcohol tend to run very different courses. Even if use is daily, cannabis replacing alcohol (or other addictive, toxic drugs) reduces harm because of its relatively benign side-effect profile. Cannabis-only usage is not associated with car crashes; it does not damage the liver, the esophagus, the spleen or the digestive tract.

        The chronic alcohol-inebriation-withdrawal cycle ceases with successful cannabis substitution. Sleep and appetite are restored, ability to focus and concentrate is enhanced, energy and activity levels are improved, and pain and muscle spasms are relieved. Family and social relationships can be sustained as pursuit of long-term goals ends the cycle of crisis and apology.

        Patient M.S., a 42-year-old journeyman carpenter, is a success story from a harm-reduction perspective. At his initial visit he defined his problem as “intermittent explosive disorder,” for which he had been prescribed Lithium. Although drinking eight beers a day, he reported “Cannabis has allowed me to just drink beer when I used to blackout drink vodka and tequila.” By the time of a follow-up visit (12 months), Mark had been sober for four months. He also reported, “anger outbreaks less severe, able to complete projects,” and, poignantly, “paranoia is now mostly realism.” He plans to put his technical skill to use in designing a vaporizer."

        Kuinka suurta osuutta alkoholinkäyttäjistä "kannabismetodi" koskee optimitapauksessa? Ehkä 10 prosenttia. Se ei ole ratkaisu suuntaan tai toiseen.

        Hollannissa jossa kannabiksen status on käytännössä laillinen on edelleenkin vakava alkoholiongelma. Kannabiksen kieltolain purkamisella voidaan vaikuttaa merkittävästi vain ja ainoastaan kovien huumeiden käyttämiseen.


      • alkoholi
        ........................ kirjoitti:

        Kuinka suurta osuutta alkoholinkäyttäjistä "kannabismetodi" koskee optimitapauksessa? Ehkä 10 prosenttia. Se ei ole ratkaisu suuntaan tai toiseen.

        Hollannissa jossa kannabiksen status on käytännössä laillinen on edelleenkin vakava alkoholiongelma. Kannabiksen kieltolain purkamisella voidaan vaikuttaa merkittävästi vain ja ainoastaan kovien huumeiden käyttämiseen.

        "Hollannissa jossa kannabiksen status on käytännössä laillinen on edelleenkin vakava alkoholiongelma."

        Hollannissa varsinkin väkevien alkoholijuomien kulutus on jyrkästi ja tasaisesti laskenut vuodesta 1975 3,4 litrasta 1,5 litraan 2003 puhdasta alkoholia väkevien juomien muodossa Trimbos-instituutin tilastojen mukaan.

        "Kuinka suurta osuutta alkoholinkäyttäjistä "kannabismetodi" koskee optimitapauksessa?"

        Väkevien alkoholijuomien kulutuksen voisi arvioida vähintäänkin puolittuvan, jos kannabis sallittaisiin laillisena vaihtoehtona.

        "Kannabiksen kieltolain purkamisella voidaan vaikuttaa merkittävästi vain ja ainoastaan kovien huumeiden käyttämiseen."

        Pitää paikkaansa, että Hollannissa myös kovien huumeiden käyttö on vähentynyt (vs kieltolakimaissa kasvanut jyrkästi), mutta eritoten myös alkoholiongelmat ovat Hollannissa vähentyneet harm-reduction politiikan ansiosta.


      • Baskeriville
        ........................ kirjoitti:

        Kuinka suurta osuutta alkoholinkäyttäjistä "kannabismetodi" koskee optimitapauksessa? Ehkä 10 prosenttia. Se ei ole ratkaisu suuntaan tai toiseen.

        Hollannissa jossa kannabiksen status on käytännössä laillinen on edelleenkin vakava alkoholiongelma. Kannabiksen kieltolain purkamisella voidaan vaikuttaa merkittävästi vain ja ainoastaan kovien huumeiden käyttämiseen.

        Eipä taida toimia tuo. Eri huumeilla on erilainen vaikutus. Ei kannabis "korvaa" sinänsä kovia huumeita. Jos joku on opiaattiriippuvainen, ei kannabis vie opiaattien käyttäjältä vieroitusoireita pois. Jos veisi, niin kyllähän se olisi kaikkien tiedossa ja heroiiniriippuvaiset voisivat siirtyä halvempaan ja jossain mielessä vaarattomampaan kannabikseen. Vaan kun ei onnistu.


    • kohtuukäyttäjä

      Kerrankin saa lukea asiallisia ja järkeviä kommentteja.

    • Baskeriville

      Olen kyllä täysin samaa mieltä. Tässä keskustelussa on puhuttu nähdäkseni viitattu lähinnä suoriin terveyshaittoihin, ja votka alkoholi aiheuttaa. Lisäksi täytyy muistaa, että alkoholi aiheuttaa paljon inhimillistä kärsimystä ja rikkonaista perhe-elämää niissä perheissä, joissa ongelmakäyttöä esiintyy. Tällaisten perheiden lapsilla on huomattavasi huonommat lähtökohdat menestyä koulussa ja ihmissuhteissa. Lisäksi täytyy muistaa, että vankeusrangaistuksista hyvin suuri osa (muistaakseni yli 90%) kärsitään juovuksissa tehdyistä rikoksista. Vankeinhoito sinänsä on hyvin kallista yhteiskunnalle. Lisäksi alkoholin ongelmakäytöstä aiheutuu suuret kustannukset näiden känni-törttöilyrikoksien oikeuskäsittelyistä, ja se myös kuormittaa oikeuslaitosta toiminnallisesti. Edelleen, känni-törttöilyjen aiheuttama poliisin työllekin pitää laskea joku hinta. Enkä usko olevani väärässä kun heitän arvauksen, että poliisien hälyytyksista taustalta löytyy humalainen tai useampia hyvin merkittävästä osasta tapauksia, ellei jopa suurimmasta osasta. Näin ollen on perusteltua väittää, että oikeuslaitoksen ja lainvalvonnan lisääntynyt työtaakka heikentää yleensä kansalaisen oikeusturvaa, tai ainakin sen saatavuutta Suomessa. Muistan lukeneeni Helsingin Sanomista artikkelin muutama vuosi sitten, jossa todettiin, että alkoholi aiheuttaa kansantaloudelle sotakorvauksia vastaavan summan suuruiset kustannukset vuosittain.

      Jos tällainen menoerä tulisi jostain muusta asiasta normaalien veronmaksajien maksettavaksi, niin jo olisi älämölö melkoinen.

    • Anonyymi

      Suomessa rahastetaan alkoholittomilla oluella,sekä lisäksi väkivaltainen usutetaan luokse,kun käyttää alkoholinta olutta,kaljaa tms huvit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      2300
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1902
    3. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1203
    4. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1192
    5. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      359
      1176
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      57
      942
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      869
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      847
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      239
      765
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      369
      757
    Aihe