Nirsoilitteko lapsena ruuan kanssa?
Minä en nirsoillut. Söin kiltisti kaiken, jonka sain eteeni. Jos pidin siitä, pyysin vielä lisääkin.
En kyllä koskaan kieltäytynyt ruuasta lapsena. 😂 Ajatuskin siitä naurattaa minua. Nyt aikuisena olen kuullut, etteivät kaikki lapset pidä ruuasta. Käsittämätöntä.
Söin lapsena jopa kaurapuuroa, koska joku aikuinen oli minulle sen valmistanut ja tarjoillut. En minä siitä koskaan pitänyt, mutta söin sen, koska ajattelin, että aikuisia täytyy totella.
Aikuisena minusta tulikin sitten feministi, joka ei syö puuroja, kuorellisia perunoita eikä kalaa. Tofua syön, jos sen ohessa tarjoillaan myös lihaa. 😎🥩
Nyt aikuisena en voi sietää mitään perinteisiä suomalaisia ruokia. Pidän eniten aasialaistyylisistä ruuista. Niin. Kannattiko tarjoilla sellaisia minulle? Nyt ei enää maustamaton suomimössö kelpaa.
🦄
Olitteko lapsena ruokanirsoja?
87
343
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Taisi tulla väärä relatiivipronomini. Mutta niin ei tapahdu usein! ☝🏻
🦄 - Anonyymi00002UUSI
Minulle ei oikein maistunut pienenä mikään. Lopulta sain perunaa ja voita lautaselle. Äiti sanoi että ne pitää ainakin syödä. Olin aina ulkona ja hevostallilla. Ei edes käynyt ruoka mielessä.
- Anonyymi00003UUSI
Etkö ollut koskaan nälkäinen? 😦
🦄 - Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
Etkö ollut koskaan nälkäinen? 😦
🦄En oikeen ollut nälkä koska elin siitä kaikesta innokkuudesta. Rakastin luontoa ja eläimiä hoidin. Leikittiin aina naapureiden lasten kanssa. Mentiin ja uitiin. Tykkäsin auttaa äitiä kotitöissä mutta ruoka ei kiinnostanu koskaan.
- Anonyymi00032UUSI
Anonyymi00023 kirjoitti:
En oikeen ollut nälkä koska elin siitä kaikesta innokkuudesta. Rakastin luontoa ja eläimiä hoidin. Leikittiin aina naapureiden lasten kanssa. Mentiin ja uitiin. Tykkäsin auttaa äitiä kotitöissä mutta ruoka ei kiinnostanu koskaan.
Käsittämätöntä. Jos tuollaisia lapsia ei pyydetä syömään, lopettavatko he vain syömisen kokonaan?
🦄 - Anonyymi00070UUSI
Anonyymi00032 kirjoitti:
Käsittämätöntä. Jos tuollaisia lapsia ei pyydetä syömään, lopettavatko he vain syömisen kokonaan?
🦄Minä olin kerran 13vuotiaan viikon karkumatkalla ja en syönyt kuin vähän margariinia.
- Anonyymi00075UUSI
Anonyymi00070 kirjoitti:
Minä olin kerran 13vuotiaan viikon karkumatkalla ja en syönyt kuin vähän margariinia.
En tiedä kumpi on oudompaa: se että olit karkumatkalla vai se että söit vain vähän margariinia... 🥴😵
Minä en olisi ikinä lähtenyt kotoa tuon ikäisenä: minä olin turvassa siellä ja minusta pidettiin hyvää huolta. 😍
🦄
- Anonyymi00004UUSI
Olin lapsena ihan hyvä syömään, mutta joitain ruokia en pystynyt syömään. Minulle jäi melkein trauma siitä, kun päiväkodissa pakotettiin syömään silakkaa. Olen kuullut lähes identtisen tarinan monen muunkin suusta, joten en taida olla ainoa silakasta traumatisoitunut.
Noihin aikoihin lapset jätettiin yksin ruokasaliin, kunnes lautanen oli tyhjä. Muistan istuneeni erään kerran ties miten pitkään salissa yksin, koska en suostunut syömään silakkaa. Lopulta heitin silakat pöydän alle ja vein tyhjän lautasen keittiöön. Sitähän he pyysivät, tyhjää lautasta.
Muistan, miten olin tuolloin täysin järkkymätön, että minähän en silakkaa syö. Olin valmis istumaan vaikka seuraavaan päivään ruokasalissa, mutta keksin sitten nopeamman tavan selvitö tilanteesta. Ikävää siivoojalle, mutta sen siitä saa, kun pakottaa lasta syömään jotain, mikä nostattaa oksennuksen suuhun. Tuollainen on täysin lapsen henkistä pahoinpitelyä. Luojan kiitos tuollaista ei enää tapahdu vaan ruokaan suhtaudutaan nykyään terveemmällä tavalla.
Aletheias- Anonyymi00006UUSI
Tosi julmaa! Ihan kamalaa tuollainen... On ihanaa, ettei nyt aikuisena tarvitse syödä mitään, mistä ei pidä. En tiedä, miksi kaikilla lapsilla ei ole samaa oikeutta... 🤔
Mutta siis: minähän tein ihan mitä vain koulussa pyydettiin, koska halusin jo lapsena saada parhaat arvosanat kaikesta. Söin myös ruokia, joista en pitänyt. Miksi kaikki lapset eivät pysty siihen? Osasin sujuvasti syödä kamalia ruokia, koska halusin, että käytöksen arvosana on hyvä. 😂
🦄 - Anonyymi00009UUSI
Tuollaista pakkosyöttämisistä jää elinikäiset traumat ja elinikäinen inho sitä ruokaa kohtaan jota pakolla yritettiin tuputtaa. Aikuisena pitäisi jotenkin kostaa, jotta saisi mielenrauhan.
- Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Tosi julmaa! Ihan kamalaa tuollainen... On ihanaa, ettei nyt aikuisena tarvitse syödä mitään, mistä ei pidä. En tiedä, miksi kaikilla lapsilla ei ole samaa oikeutta... 🤔
Mutta siis: minähän tein ihan mitä vain koulussa pyydettiin, koska halusin jo lapsena saada parhaat arvosanat kaikesta. Söin myös ruokia, joista en pitänyt. Miksi kaikki lapset eivät pysty siihen? Osasin sujuvasti syödä kamalia ruokia, koska halusin, että käytöksen arvosana on hyvä. 😂
🦄Jostain syystä tuollainen katsottiin ruoan arvostamiseksi, kun lapsi pakotettiin syömään.
Lapselle pitää tarjota monipuolista ruokaa ja kannustaa maistamaan uutta, mutta ei pakottamalla. Lapseni päiväkodissa oli sellainen käytäntö, että uusia ruokia maistettiin joko hyttysen annos tai kärpäsen annos. Kärpäsen annos oli pieni, hyttysen vielä pienempi ja lapsi sai itse valita kumman annoksen maistaa. Jollei ruoka maistunut, ei sitä ollut pakko syödä. Eikä lapseni olisi syönytkään, hän on vielä jääräpäisempi kuin minä 😅
Minä halusin myös hyvät arvosanat, mutta olen aina ollut sen verran omapäinen, että olen asettanut numeroni vaaraan puolustaakseni periaatteitani. Kerran esim sain jälki-istuntoa sen takia, kun olin avoimesti eri mieltä opettajan kanssa, sillä mielestäni hän toimi oikeustajun vastaisesti enkä perunut sanojani. Otin mieluummin jälki-istunnon, missasin koulubussin ja kävelin 7km kotiin. Ja olen edelleen sitä mieltä, että tein oikein.
Olin valmis uhraaman siis käytöksen arvosanani, mutta onneksi se pysyi kymppinä 😅
Aletheias - Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Tuollaista pakkosyöttämisistä jää elinikäiset traumat ja elinikäinen inho sitä ruokaa kohtaan jota pakolla yritettiin tuputtaa. Aikuisena pitäisi jotenkin kostaa, jotta saisi mielenrauhan.
En ole syönyt silakkaa päiväkodin jälkeen enkä syö. Tuosta jäi todellakin ikuinen muistijälki, mutta mielenrauhan olen asian suhteen saanut. Tuolloin oli eri ajat ja päiväkotien henkilökohta toimi sen ajan periaatteiden mukaisesti. Onneksi mennään parempaan suuntaan ja nykypäivän lapsilla on paremmat mahdollisuudet tutustua ruokiin terveemmällä tavalla.
Aletheias Joo, väkisin pakottaminen ei toimi. Mun äiti pakotti mut syömään kirjolohikiusausta, kun kuulema "Afrikan lapsilla ei ole edes ruokaa" (kuulin joka kerta). Äiti varmasti tarkoitti hyvää, mutta arvaa syönkö sitä vieläkään?
Toinen trauma jäi omenasose-lihapullista, joita oli joskus koulussa ruokalistalla. Ne poistuivat listalta nopeasti, mutta muistan sen kerran, kun pyörittelin niitä lautasella ja söin ne lopulta väkisin kylmänä. Se on ainoa kerta, kun ykä lensi pilaantumattoman ruoan takia.
Olen oikeastaan vasta aikuisena oppinut syömään monipuolisesti ja maistan aina kaikkea, samaa olen lapsillekin toitottanut, että maistaa pitää.
Muistaakseni ihmisen pitää kymmenen kertaa maistaa jotain ruokaa, ennen kuin siihen tottuu ja voi sanoa pitääkö siitä vai ei. Noh, hapansilakoita en ole maistanut kertaakaan. Työn puolesta on kuitenkin pakko maistella kaikenlaista, että saa maustettua oikein.- Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
Jostain syystä tuollainen katsottiin ruoan arvostamiseksi, kun lapsi pakotettiin syömään.
Lapselle pitää tarjota monipuolista ruokaa ja kannustaa maistamaan uutta, mutta ei pakottamalla. Lapseni päiväkodissa oli sellainen käytäntö, että uusia ruokia maistettiin joko hyttysen annos tai kärpäsen annos. Kärpäsen annos oli pieni, hyttysen vielä pienempi ja lapsi sai itse valita kumman annoksen maistaa. Jollei ruoka maistunut, ei sitä ollut pakko syödä. Eikä lapseni olisi syönytkään, hän on vielä jääräpäisempi kuin minä 😅
Minä halusin myös hyvät arvosanat, mutta olen aina ollut sen verran omapäinen, että olen asettanut numeroni vaaraan puolustaakseni periaatteitani. Kerran esim sain jälki-istuntoa sen takia, kun olin avoimesti eri mieltä opettajan kanssa, sillä mielestäni hän toimi oikeustajun vastaisesti enkä perunut sanojani. Otin mieluummin jälki-istunnon, missasin koulubussin ja kävelin 7km kotiin. Ja olen edelleen sitä mieltä, että tein oikein.
Olin valmis uhraaman siis käytöksen arvosanani, mutta onneksi se pysyi kymppinä 😅
AletheiasSinä olit todellakin minua selkärankaisempi lapsena! Minä mietin vain arvosanojani, ja olisin vaikka nuollut opettajan kengät, jos olisi pyydetty. 😂
Tuo maistamisjärjestelmä kuulostaa oikein hyvältä. 👍
🦄 - Anonyymi00026UUSI
Ennen se oli tota. Sait jälkkää kun et syönyt jotain pahaa.
- Anonyymi00027UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Siksi mä vihaan auktoriteetteja😄😁 se oli kamalaa ahdistelua ja ilkeyttä
- Anonyymi00044UUSI
Mu5tasydän kirjoitti:
Joo, väkisin pakottaminen ei toimi. Mun äiti pakotti mut syömään kirjolohikiusausta, kun kuulema "Afrikan lapsilla ei ole edes ruokaa" (kuulin joka kerta). Äiti varmasti tarkoitti hyvää, mutta arvaa syönkö sitä vieläkään?
Toinen trauma jäi omenasose-lihapullista, joita oli joskus koulussa ruokalistalla. Ne poistuivat listalta nopeasti, mutta muistan sen kerran, kun pyörittelin niitä lautasella ja söin ne lopulta väkisin kylmänä. Se on ainoa kerta, kun ykä lensi pilaantumattoman ruoan takia.
Olen oikeastaan vasta aikuisena oppinut syömään monipuolisesti ja maistan aina kaikkea, samaa olen lapsillekin toitottanut, että maistaa pitää.
Muistaakseni ihmisen pitää kymmenen kertaa maistaa jotain ruokaa, ennen kuin siihen tottuu ja voi sanoa pitääkö siitä vai ei. Noh, hapansilakoita en ole maistanut kertaakaan. Työn puolesta on kuitenkin pakko maistella kaikenlaista, että saa maustettua oikein.Harva ruuan raaka-aine itsessään on kovin voimakkaan makuinen, siis samaan tapaan kuin mausteet.
Mausteissa pidän siitä, että ne ovat tasapainossa. En pidä siitä, jos jokin yksittäinen maku dominoi ruokaa.
🦄 - Anonyymi00046UUSI
Mu5tasydän kirjoitti:
Joo, väkisin pakottaminen ei toimi. Mun äiti pakotti mut syömään kirjolohikiusausta, kun kuulema "Afrikan lapsilla ei ole edes ruokaa" (kuulin joka kerta). Äiti varmasti tarkoitti hyvää, mutta arvaa syönkö sitä vieläkään?
Muistaakseni ihmisen pitää kymmenen kertaa maistaa jotain ruokaa, ennen kuin siihen tottuu ja voi sanoa pitääkö siitä vai ei. Noh, hapansilakoita en ole maistanut kertaakaan. Työn puolesta on kuitenkin pakko maistella kaikenlaista, että saa maustettua oikein."Muistaakseni ihmisen pitää kymmenen kertaa maistaa jotain ruokaa, ennen kuin siihen tottuu ja voi sanoa pitääkö siitä vai ei."
Minulla kävi sushin kanssa aikoinaan noin. En aluksi pitänyt siitä. Mutta jonkin ajan päästä se olikin ihan herkkua.
🦄 - Anonyymi00047UUSI
Luova ratkaisu osoittaa aina älykkyyttä :)
Silakkapihvit oli varmasti monen tuon ajan koululaisen inhokki. Siinä oli niitä karmeita pikkuruotoja! Ja kuivaa, niin kuivaksi kärvennettyä! En syö edelleenkään.
-keinovaginamies- - Anonyymi00049UUSI
Mu5tasydän kirjoitti:
Muistaakseni ihmisen pitää kymmenen kertaa maistaa jotain ruokaa, ennen kuin siihen tottuu ja voi sanoa pitääkö siitä vai ei. Noh, hapansilakoita en ole maistanut kertaakaan. Työn puolesta on kuitenkin pakko maistella kaikenlaista, että saa maustettua oikein.Pakottaminen ei koskaan ole oikea tapa. Aikoinaan vedottiin paljon tuohon, että Afrikan lapsilla ei ole ruokaa (aika mutkattomasti sanottu maanosasta, jossa on yli 50 maata) ja onhan siinä se pointti, että ruoansaanti ei ole itsestäänselvyys ja ruokaa tulee arvostaa, maailmassa on paljon nälänhätää tänäkin päivänä, mutta silti pidän tuota vääränä tapana valistaa lapsia ja opettaa heidät arvostamaan ruokaa.
Ihminen tosiaan voi tottua hiljalleen uusiin makuihin. Minulle näin kävi sushin kanssa. En oikein sietänyt sitä ensimmäisinä kertoina, mutta sitten jotenkin hiljalleen aloin pitämään siitä. En kuitenkaan pystyisi tekemään työtä, jossa on pakko maistella ruokia. Joskus irvistelen jo sille, kun jossain Master Chefissä tuomarit maistelevat ties mitä 😁
Aletheias - Anonyymi00050UUSI
Anonyymi00049 kirjoitti:
Pakottaminen ei koskaan ole oikea tapa. Aikoinaan vedottiin paljon tuohon, että Afrikan lapsilla ei ole ruokaa (aika mutkattomasti sanottu maanosasta, jossa on yli 50 maata) ja onhan siinä se pointti, että ruoansaanti ei ole itsestäänselvyys ja ruokaa tulee arvostaa, maailmassa on paljon nälänhätää tänäkin päivänä, mutta silti pidän tuota vääränä tapana valistaa lapsia ja opettaa heidät arvostamaan ruokaa.
Ihminen tosiaan voi tottua hiljalleen uusiin makuihin. Minulle näin kävi sushin kanssa. En oikein sietänyt sitä ensimmäisinä kertoina, mutta sitten jotenkin hiljalleen aloin pitämään siitä. En kuitenkaan pystyisi tekemään työtä, jossa on pakko maistella ruokia. Joskus irvistelen jo sille, kun jossain Master Chefissä tuomarit maistelevat ties mitä 😁
AletheiasHeh, meillä on sama historia sushin suhteen. 😁🍣
🦄 - Anonyymi00051UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Sinä olit todellakin minua selkärankaisempi lapsena! Minä mietin vain arvosanojani, ja olisin vaikka nuollut opettajan kengät, jos olisi pyydetty. 😂
Tuo maistamisjärjestelmä kuulostaa oikein hyvältä. 👍
🦄Olen vain niin omapäinen, kun sille tuulelle satun 😄 Isäni sanoi aina, että olin helppo lapsi aina siihen asti, kun en enää ollut 🫣
Onneksi selvisin kuitenkin koulusta kunnialla ja jälki-istunnotkin jäivät kahteen. Olin pääosin helppo ja hyvin käyttäytyvä oppilas ja opettajat pääsivät helpolla kanssani. Oi noita aikoja 😊
Aletheias - Anonyymi00054UUSI
Anonyymi00047 kirjoitti:
Luova ratkaisu osoittaa aina älykkyyttä :)
Silakkapihvit oli varmasti monen tuon ajan koululaisen inhokki. Siinä oli niitä karmeita pikkuruotoja! Ja kuivaa, niin kuivaksi kärvennettyä! En syö edelleenkään.
-keinovaginamies-Muistan olleeni oikein tyytyväinen itseeni 😄
Silakoista tuntuu monelle jääneen ikävät muistot. En tajua vieläkään miten joku voi syödä ruotoista silakkaa, sehän on kissanruokaa. Nykyään pidän sentään suuni supussa, jos joku muu syö silakkaa. Kauhistelen asiaa vain mielessäni ja yritän näyttää normaalilta vaikka sisäisesti kuvottaa 😁
Aletheias - Anonyymi00055UUSI
Anonyymi00050 kirjoitti:
Heh, meillä on sama historia sushin suhteen. 😁🍣
🦄Hyvä, meillä on molemmilla siis kehittymiskelpoiset makuhermot 😅
Aletheias - Anonyymi00058UUSI
Anonyymi00054 kirjoitti:
Muistan olleeni oikein tyytyväinen itseeni 😄
Silakoista tuntuu monelle jääneen ikävät muistot. En tajua vieläkään miten joku voi syödä ruotoista silakkaa, sehän on kissanruokaa. Nykyään pidän sentään suuni supussa, jos joku muu syö silakkaa. Kauhistelen asiaa vain mielessäni ja yritän näyttää normaalilta vaikka sisäisesti kuvottaa 😁
AletheiasAinakin jossain vaiheessa, kun Suomessa vielä turkistarhattiin ahkerammin, niin Itämeren silakkaa pyydettiin tarhaeläimien ruuaksi. Ja ihmisten ruokakalaksi tulevien perkeet tehdään edelleenkin kalanrehuksi ja kuskataan Norjaan kassilohien ruuaksi.
Tästä syystä norjan kasvatuslohikaan ei ole niin terveellistä kuin sen kuvitellaan olevan. Sisältää paljon Itämeren saasteita :(
-keinovaginamies- - Anonyymi00065UUSI
Anonyymi00058 kirjoitti:
Ainakin jossain vaiheessa, kun Suomessa vielä turkistarhattiin ahkerammin, niin Itämeren silakkaa pyydettiin tarhaeläimien ruuaksi. Ja ihmisten ruokakalaksi tulevien perkeet tehdään edelleenkin kalanrehuksi ja kuskataan Norjaan kassilohien ruuaksi.
Tästä syystä norjan kasvatuslohikaan ei ole niin terveellistä kuin sen kuvitellaan olevan. Sisältää paljon Itämeren saasteita :(
-keinovaginamies-Itämerestä ymmärtääkseni kalastetaan jotain pikkukalaa mitä lie, jolla pitäisi olla Itämereen positiivinen vaikutus, lutta enpä ole tuota koskaan tullut ajatelleeksi, että saasteet palaa tuota kautta ruokapöytään.
Itämeren tilanne on todella vakava. Vaikka saastumisen lähteitä on saatu merkittäväsri rajoitettua, ei meri pääse paranemaan kun tilanne ehti mennä niin pahaksi. Toivottavasti lähitulevaisuudessa keksitään jotain tehokkaita keinoja parantaa Itämeren tilannetta, ihan kaikkea toivoa ei kai vielä ole menetetty.
Aletheias - Anonyymi00083UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
En ole syönyt silakkaa päiväkodin jälkeen enkä syö. Tuosta jäi todellakin ikuinen muistijälki, mutta mielenrauhan olen asian suhteen saanut. Tuolloin oli eri ajat ja päiväkotien henkilökohta toimi sen ajan periaatteiden mukaisesti. Onneksi mennään parempaan suuntaan ja nykypäivän lapsilla on paremmat mahdollisuudet tutustua ruokiin terveemmällä tavalla.
Aletheias”Lapsilla on paremmat mahdollisuudet tutustua ruokiin terveemmällä tavalla”??
No todellakin. Eineksiä ja pikaruokaa, pikaruokaa ja eineksiä. Juomana energiajuomia ja limonadia..
- Anonyymi00005UUSI
En ollut kovin nirso ja nykyään vielä vähemmän. Maksaruoat, kesäkeitto, kaalikääryleet ja ruotoiset kalaruoat taisi aiheuttaa muksuna pientä narinaa ja kapinoimista, mutta pakkohan ne oli syödä, koska muuten minut olisi lähetetty Afrikkaan, jossa lapset saivat syödäkseen, vain ylähuulta.
- Anonyymi00007UUSI
Niin. Nuo kaikki ovat edullisia ruokia. Sinulle ei vain kerrottu, että niitä syötetään sinulle, koska ne ovat edullisia. Sinulle ei kerrottu, että Suomessakin syödään niitä, koska täälläkin oli köyhää.
Kesäkeitossa en näe mitään vikaa edelleenkään, kunhan muutama asia on kunnossa:
- liemessä on maidon lisäksi myös ripaus kermaa ja voita
- mausteena on tuoretta tilliä (persilja ja ruohosipuli myös ok, mutta vain tuoreena, ei kuivattuina)
- kasvikset ovat tuoreita, ei pakastekasviksia
- kesäkeitto tarjoillaan liharuuan alkuruokana.
🦄 - Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Niin. Nuo kaikki ovat edullisia ruokia. Sinulle ei vain kerrottu, että niitä syötetään sinulle, koska ne ovat edullisia. Sinulle ei kerrottu, että Suomessakin syödään niitä, koska täälläkin oli köyhää.
Kesäkeitossa en näe mitään vikaa edelleenkään, kunhan muutama asia on kunnossa:
- liemessä on maidon lisäksi myös ripaus kermaa ja voita
- mausteena on tuoretta tilliä (persilja ja ruohosipuli myös ok, mutta vain tuoreena, ei kuivattuina)
- kasvikset ovat tuoreita, ei pakastekasviksia
- kesäkeitto tarjoillaan liharuuan alkuruokana.
🦄Ei, kyllä minulle kerrottiin, että raha ei kasva puissa etc. Ainoastaan isäni oli työelämässä tuolloin, kun äitini hoiti lapset ja kotiaskareet, joten ymmärsin yskän. Köyhiä emme kuitenkaan olleet.
- Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Ei, kyllä minulle kerrottiin, että raha ei kasva puissa etc. Ainoastaan isäni oli työelämässä tuolloin, kun äitini hoiti lapset ja kotiaskareet, joten ymmärsin yskän. Köyhiä emme kuitenkaan olleet.
Miksi sitten söitte tuollaisia ruokia?
🦄 - Anonyymi00028UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
Miksi sitten söitte tuollaisia ruokia?
🦄No emmehän me mitään varakkaitakaan voineet olla, kuten varmaan tekstistäni voi päätellä. Isä(ja äiti) oli myös hyvin kaikkiruokaisia ja halusivat opettaa, että kaikkea ruokaa pitää osata arvostaa. Säästivät kai myös omakotitaloa varten, jonka myöhemmin isä rakensi.
- Anonyymi00035UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
No emmehän me mitään varakkaitakaan voineet olla, kuten varmaan tekstistäni voi päätellä. Isä(ja äiti) oli myös hyvin kaikkiruokaisia ja halusivat opettaa, että kaikkea ruokaa pitää osata arvostaa. Säästivät kai myös omakotitaloa varten, jonka myöhemmin isä rakensi.
Motiivi oli ok. Mutta sinulle valehdeltiin siitä.
🦄 - Anonyymi00038UUSI
Anonyymi00035 kirjoitti:
Motiivi oli ok. Mutta sinulle valehdeltiin siitä.
🦄Mistä valehdeltiin? Meillä oltiin kyllä hyvin suoria.
- Anonyymi00042UUSI
Anonyymi00038 kirjoitti:
Mistä valehdeltiin? Meillä oltiin kyllä hyvin suoria.
Vedottiin Afrikan nälänhätään, vaikka oikea syy ruuan huonoon laatuun oli säästäminen taloa varten.
🦄 - Anonyymi00053UUSI
Anonyymi00042 kirjoitti:
Vedottiin Afrikan nälänhätään, vaikka oikea syy ruuan huonoon laatuun oli säästäminen taloa varten.
🦄Eihän ruoka ollut millään muotoa laadutonta. Aikuisethan(itseni mukaanlukien) syövät tänä päivänäkin mm. silakkapihvejä ja kaalikääryleitä herkkuna. Lapset on lapsia.
Ja nälänhätään vetoaminen ei tietenkään ollut syy ruoan ”laaduttomuuteen”, vaan sillä perusteltiin, miksi kaikkea ruokaa pitää arvostaa ja osata syödä, koska maailmassa on ihmisiä, jotka ihan oikeasti kuolevat nälkään. - Anonyymi00057UUSI
Anonyymi00053 kirjoitti:
Eihän ruoka ollut millään muotoa laadutonta. Aikuisethan(itseni mukaanlukien) syövät tänä päivänäkin mm. silakkapihvejä ja kaalikääryleitä herkkuna. Lapset on lapsia.
Ja nälänhätään vetoaminen ei tietenkään ollut syy ruoan ”laaduttomuuteen”, vaan sillä perusteltiin, miksi kaikkea ruokaa pitää arvostaa ja osata syödä, koska maailmassa on ihmisiä, jotka ihan oikeasti kuolevat nälkään.Kerron mielipiteeni siitä, miksi luettelemasi ruuat ovat mielestäni laaduttomia:
Maksaruoat: Maksa on kehon puhdistuselin. Tiedän että osa ihmisistä pitää maksan mausta, mutta puhdistavan elimen syöminen ei ole järkevää.
Kesäkeitto: Ylempänä kuvasin, millä edellytyksillä kesäkeitosta voi saada kelvollista. Siihen kuului se, että kesäkeitto tarjoillaan alkuruokana. Pääruokana se on aivan liian vähäproteiininen ja sen vuoksi ei kovin laadukas.
Kaalikääryleet: Näistä voi saada laadukkaita, jos ne tekee itse. Valmiissa kääryleissä on aina liikaa makeutta, liikaa riisiä ja liian vähän lihaa. Samat virheet on toki mahdollista toistaa myös itse tehdyissä kääryleissä.
Ruotoiset kalaruoat: Kala itsessään on minulle huono lihan korvike. Osa ihmisistä kuitenkin pitää kalasta. Ruotoinen kala on kuitenkin huonolaatuista kalaa joka tapauksessa.
Vanhempasi olisivat voineet tarjota sinulle myös laadukasta ruokaa, mutta he säästivät rahaa taloon.
Laaduttoman ruuan arvostaminen on tarpeellista vain köyhyydessä. Ei muussa tapauksessa.
🦄 - Anonyymi00062UUSI
Anonyymi00057 kirjoitti:
Kerron mielipiteeni siitä, miksi luettelemasi ruuat ovat mielestäni laaduttomia:
Maksaruoat: Maksa on kehon puhdistuselin. Tiedän että osa ihmisistä pitää maksan mausta, mutta puhdistavan elimen syöminen ei ole järkevää.
Kesäkeitto: Ylempänä kuvasin, millä edellytyksillä kesäkeitosta voi saada kelvollista. Siihen kuului se, että kesäkeitto tarjoillaan alkuruokana. Pääruokana se on aivan liian vähäproteiininen ja sen vuoksi ei kovin laadukas.
Kaalikääryleet: Näistä voi saada laadukkaita, jos ne tekee itse. Valmiissa kääryleissä on aina liikaa makeutta, liikaa riisiä ja liian vähän lihaa. Samat virheet on toki mahdollista toistaa myös itse tehdyissä kääryleissä.
Ruotoiset kalaruoat: Kala itsessään on minulle huono lihan korvike. Osa ihmisistä kuitenkin pitää kalasta. Ruotoinen kala on kuitenkin huonolaatuista kalaa joka tapauksessa.
Vanhempasi olisivat voineet tarjota sinulle myös laadukasta ruokaa, mutta he säästivät rahaa taloon.
Laaduttoman ruuan arvostaminen on tarpeellista vain köyhyydessä. Ei muussa tapauksessa.
🦄Minä olen 70-80-lukujen lapsi, aika oli toinen ja syötiinhän meillä nyt herrajeesus muutakin. Nuohan olivat vain esimerkkejä ruoista, jotka eivät lapsena niin maistuneet.
En tiedä, mikä kermaperseiden foorumi tämä on, mutta kyllä meillä oli pitkälti samat pöperöt, kuin muissakin perheissä tuohon aikaan, mukaanlukien koulu.
Syön edelleen ja mielelläni hyvin tehtyjä silakkapihvejä(ilman ruotoja), olkootkin ”köyhien” ruokaa. - Anonyymi00066UUSI
Anonyymi00062 kirjoitti:
Minä olen 70-80-lukujen lapsi, aika oli toinen ja syötiinhän meillä nyt herrajeesus muutakin. Nuohan olivat vain esimerkkejä ruoista, jotka eivät lapsena niin maistuneet.
En tiedä, mikä kermaperseiden foorumi tämä on, mutta kyllä meillä oli pitkälti samat pöperöt, kuin muissakin perheissä tuohon aikaan, mukaanlukien koulu.
Syön edelleen ja mielelläni hyvin tehtyjä silakkapihvejä(ilman ruotoja), olkootkin ”köyhien” ruokaa.Minä söin lapsena sitä, mitä tarjottiin. Aloin nirsoilla vasta aikuisena. Minusta on mukavaa, että nyt saa itse päättää, mitä syö.
Nyt aikuisena syön laajempaa valikoimaa kasviksia kuin lapsena. Maistan myös mielelläni uusia makuja, koska tiedän jo etukäteen, millaisista mauista suurin piirtein pidän.
Kermaperseilyyn tarvitaan säännöllisessä käytössä lihaa, jonka kilohinta on parisen kymppiä. En laske itseäni kermapeffaksi.
🦄
- Anonyymi00008UUSI
Olin lapsena "huono syömään". Ts. söin vain tiettyjä ruokalajeja ja harvemmin nekään maistui.
Leikkikoulussa oli vaikeuksia syömisen kanssa, siellä myös huomattiin kala-allergiani. Sain edellisen päivän ruokaa kalaruokapäivinä. Yleisesti ottaen en jaksanut syödä kaikkea, ja tunsin itseni kovin epäonnistuneeksi. Aivan hirveää, kun leikkikoulu kesti minun kohdalla viisi tuntia päivässä ja siihen mahtui aamupala (puuro), välipala ja lounas.
Kasvaessani ymmärsin yhä paremmin miten sairas oli "ruokakulttuurimme" eli pakkosyöminen. En ikinä olisi pakottanut lapsiani syömään. Ja olin myös ruokasuosituksia vastaan kuten olen edelleen. Ihminen ei tarvitse kaikenlaista ruokaa kokoajan.
- Sheena- Anonyymi00010UUSI
Sinulle sama kysymys kuin tuolle toiselle, joka kertoi olleensa nirso: etkö ollut koskaan nälkäinen?
🦄 - Anonyymi00015UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Sinulle sama kysymys kuin tuolle toiselle, joka kertoi olleensa nirso: etkö ollut koskaan nälkäinen?
🦄Miten olisi voinut olla nälkäinen, kun ruoka-aika oli kokoajan.
- Sheena - Anonyymi00018UUSI
Eiköhän tuo lasten ”pakkosyöttäminen” ole aika globaali asia. Itse pidän taas omalla kohdallani sitä silloista kuria hyvänä asiana. Vahvistaa luonnetta ja uskon, että jopa itsekuria. Saat itsesi tekemään epämukavia asioita, koska on ”pakko”.
- Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Miten olisi voinut olla nälkäinen, kun ruoka-aika oli kokoajan.
- SheenaOn kyllä erikoista tarjota kolme ateriaa viiteen tuntiin. Verensokeri ei tykkää.
🦄 - Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Eiköhän tuo lasten ”pakkosyöttäminen” ole aika globaali asia. Itse pidän taas omalla kohdallani sitä silloista kuria hyvänä asiana. Vahvistaa luonnetta ja uskon, että jopa itsekuria. Saat itsesi tekemään epämukavia asioita, koska on ”pakko”.
Miksi pitäisi tehdä epämukavia asioita? Onhan maailmassa mukaviakin asioita, joita voi tehdä innostuneena. ☺️
🦄 - Anonyymi00029UUSI
Anonyymi00024 kirjoitti:
Miksi pitäisi tehdä epämukavia asioita? Onhan maailmassa mukaviakin asioita, joita voi tehdä innostuneena. ☺️
🦄No mm. töissä on epämukavia asioita, joihin pitää vähän itseään psyykata, vaikka toimettomana en normaalisti halua töissä olla. Myös hikiliikuntaan toisinaan on vain pakotettav itsensä.
- Anonyymi00033UUSI
Anonyymi00029 kirjoitti:
No mm. töissä on epämukavia asioita, joihin pitää vähän itseään psyykata, vaikka toimettomana en normaalisti halua töissä olla. Myös hikiliikuntaan toisinaan on vain pakotettav itsensä.
Olen työskennellyt useissa eri ammateissa ja uskon, ettei kaikissa töissä ole epämukavia puolia.
Etkö nauti raudan nostamisesta? Siihen ei tarvitse pakottaa itseään; päin vastoin täytyy himmailla, jotta ei riko itseään.
🦄 - Anonyymi00039UUSI
Anonyymi00033 kirjoitti:
Olen työskennellyt useissa eri ammateissa ja uskon, ettei kaikissa töissä ole epämukavia puolia.
Etkö nauti raudan nostamisesta? Siihen ei tarvitse pakottaa itseään; päin vastoin täytyy himmailla, jotta ei riko itseään.
🦄Raudan nostaminen on minulle kyllä nautittavampaa, kuin esim. 1,5h rääkki, jossa kokoajan katsoo kelloa, että ”jaksaa jaksaa”. En vain hirveästi nostele rautoja, kun en halua enempää lihasmassaa, tai massaa yleensäkään.
Lapsena en ollut mikään nirso, vaan äidin laittama ruoka oli aina hyvää. Meillä ei syöty mitään eksoottista, vaan aivan tavallista, suomalaista arkiruokaa.
Paitsi sienet.
En vieläkään syö sieniä. Jos minulle tarjotaan sieniä (ihan missä muodossa tahansa), tulee torjuntareaktio välittömästi.
Ei kaikesta tarvitse tykätä.- Anonyymi00019UUSI
Sienet ovat kyllä hervottoman limaisia ja oksettavia. 🤮
Sain lapsena lähinnä tölkkisieniä sipulin kanssa paistettuina, ja söin kyllä niitä silloin.
Voin minä vieläkin muutamia palasia syödä, jos ne ovat jonkin muun ruuan seassa.
🦄 Anonyymi00019 kirjoitti:
Sienet ovat kyllä hervottoman limaisia ja oksettavia. 🤮
Sain lapsena lähinnä tölkkisieniä sipulin kanssa paistettuina, ja söin kyllä niitä silloin.
Voin minä vieläkin muutamia palasia syödä, jos ne ovat jonkin muun ruuan seassa.
🦄Olet rohkeampi kuin minä. Itse en syö sieniä missään muodossa.
Mielestäni ne eivät kuulu ihmisten ruuaksi. 😊
Olen aika tiukka tässä sieni asiassa. Jätän ne mielelläni muille, jotka osaavat niitä arvostaa.
- Anonyymi00014UUSI
Jaahas. Palstasetä on tänään muuntautunut hevosenpääksi.
- Anonyymi00020UUSI
Juu. Voit ihailla palleroitani. 🍒
🦄 - Anonyymi00031UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Juu. Voit ihailla palleroitani. 🍒
🦄The biggest balls of them all.
https://www.youtube.com/watch?v=_7ZY-AIQEd8 - Anonyymi00076UUSI
Vittunaama umpijuntti persulesta hokee palstasetää.
- Anonyymi00022UUSI
En nirsoillut lapsenakaan. Mutta tietenkin ruoka oli ihan hyvää perusruokaa maalaistalossa. Luultavasti en silloinkaan olisi tykännyt valmisruoista.
- Anonyymi00025UUSI
Lasketko valmissalaatit valmisruuiksi?
🦄 - Anonyymi00030UUSI
Tykkäsin kamalasti Jalostajan purkkilihapullista nuorena/lapsena. Vaikka oli äidinkin lihapullat ihan ok...
- Sheena - Anonyymi00041UUSI
Anonyymi00030 kirjoitti:
Tykkäsin kamalasti Jalostajan purkkilihapullista nuorena/lapsena. Vaikka oli äidinkin lihapullat ihan ok...
- SheenaIsäukko teki noista valmispullista kulinaristisia nautintoja. Ja sitten kehuttiin, että on parempi kokki, kuin mutsi.
- Anonyymi00034UUSI
En nirsoillut, melkein mikä vaan meni alas.
Mutta sellainen ongelma oli, että viivyttelin ruoan aloittamisen kanssa ja oikein lääkäriin jouduin "ruokahaluttomuuden" vuoksi.
Lääkäri oli fiksu ja kysyi, että mitenkäs näin?
Sanoin, että ruoka oli minusta liian kuumaa ja odottelin sen jäähtymistä...
"Syö nyt, ennen kuin ruokasi jäähtyy", he sanoivat.- Anonyymi00036UUSI
Vanhempasi eivät kuulosta järkeviltä. 😕
🦄
- Anonyymi00037UUSI
Kaurapuuro pyöri kauan suussani.
Maitopohjainen kalakeitto ei ollut mieluista.
Vilma
Lihapyörykät ok.
Paistetut silakat ja muusi nam.
Karjalanpaisti nam.- Anonyymi00040UUSI
Juu. Muistan itsekin sen, miten kaurapuuro alkoi pyöriä suussa, jos sitä alkoi pureskella. Parempi oli nielaista purematta. Sen syönti oli suorittamista, joka piti vain hoitaa alta pois.
Ja oli kamalaa, kun lämmin puuro sekoittui kylmään maitoon. Kotona tätä ei minulle syötetty. Jos äiti olisi nähnyt kasvoni, hän olisi huomannut, etten pidä puurosta.
🦄
- Anonyymi00043UUSI
Muuten kelpasi kaikki mutta sienet,kaurapuuro ja muikut tökkivät.
Helposti oli nälkä jos ei ollut ruoka- aikaan pöydässä.
Lapsuudessa ei ollut karkkia,limsaa ja sipsejä kuin erityisinä päivinä joten tavan ruoka oli lähes taivaallista.- Anonyymi00045UUSI
Kuulostaa normaalilta. Niin, moni ruoka maistui lapsena siksi, ettei ollut muuta tarjolla, ja oli nälkä.
🦄
Jännä juttu, että monikaan ei tykkää kaurapuurosta. Ei mun mielestä mitenkään voimakasmakusta ja menee paremmin alas kuin leipä. tosin kun mä ite keitän sitä, niin teen löysempää mitä lapsena syötettiin.
En oikeestaan ollu nirso, paitis joitakin pahoja justoja en syöny, enkä vieläkään. sitten oli jotakin niin ku majoneesi, mitä en ymmärrä, miksi pitää sotkee ruokia tolleen.
Se vielä, että mulla ei yleensä ollu nälkä ja saatoin unohtaa mennä syömään.- Anonyymi00048UUSI
Sehän puuroissa pahaa onkin, etteivät ne maistu miltään. Koostumuksen lisäksi. Märkää, lämmintä limaa! 🤮
Mitenkähän kauan olisit selvinnyt ilman ravintoa? 😦
🦄 Anonyymi00048 kirjoitti:
Sehän puuroissa pahaa onkin, etteivät ne maistu miltään. Koostumuksen lisäksi. Märkää, lämmintä limaa! 🤮
Mitenkähän kauan olisit selvinnyt ilman ravintoa? 😦
🦄Eiks ees vispipuuro?
Joo jouduin mä kouluterkkarilla ravaan ton syömisen takia. Ja kotitalousopen sain raivostuun. Mutta en mä mikään sairas ollu, ei vaan huvittanu syödä.- Anonyymi00059UUSI
JeroP kirjoitti:
Eiks ees vispipuuro?
Joo jouduin mä kouluterkkarilla ravaan ton syömisen takia. Ja kotitalousopen sain raivostuun. Mutta en mä mikään sairas ollu, ei vaan huvittanu syödä.Vispipuuro meni lapsena, kun siinä oli paljon sokeria. Mutta eihän sellaista ole järkevää syödä: vehnää ja sokeria.
Miten on fysiologisesti mahdollista kasvaa ja olla ruokahaluton? 🤔
🦄 Anonyymi00059 kirjoitti:
Vispipuuro meni lapsena, kun siinä oli paljon sokeria. Mutta eihän sellaista ole järkevää syödä: vehnää ja sokeria.
Miten on fysiologisesti mahdollista kasvaa ja olla ruokahaluton? 🤔
🦄Olinhan mä pienemmästä ja keveimmästä päästä sillon. Ihmeesti kuitenkin voimaa oli, esim leukoja ym jakso vetää. Kai sitä sitten jotain tuli syötyäkin.
- Anonyymi00052UUSI
Silakkapihvejä en syönyt ja sitten oli joku muukin, mutta sitä en enää niin varmaksi muista. Ehkä se oli veripalttu?
Mutta se vihreälimakastikkeessa oleva kana riisin kanssa maistui mulle kyllä hyvin, vaikka monet inhosi sitäkin.
Joo, ja maksakastike oli kyllä kanssa melko nälkäpäivä.
Ja nämä kaikki siis kouluruokia.
Kotona äidin laittamat upposi kaikki.
-keinovaginamies-- Anonyymi00060UUSI
Hmm. Olet vanhempi kuin minä. Minun aikanani kouluissa ei tarjoiltu tuollaisia ruokia. Veripalttua en ole koskaan edes maistanut. En voi kommentoida noihin mitään.
🦄 - Anonyymi00064UUSI
Anonyymi00060 kirjoitti:
Hmm. Olet vanhempi kuin minä. Minun aikanani kouluissa ei tarjoiltu tuollaisia ruokia. Veripalttua en ole koskaan edes maistanut. En voi kommentoida noihin mitään.
🦄Älä nyt tuollaista.
Sanot vaan että olen kokeneempi :)
Se vihreälimakana oli kait joku kanaviillokki virallisesti.
Veripalttu oli vähän niin kuin uunipellillä paistettua paksua verilättyä, niin kuin tehtäisiin pannaria.
Veikkaan että tuon ajan kouluruuat olivat monipuolisia, laadukkaita ja ravitsevia, jos niitä vertaa nykyajan laitosruokiin. Näin olen ainakin kuulemani perusteella ymmärtänyt. Siihen aikaan joka koululla oli omat keittiöt. Ensimmäisen kouluni keittäjän tunsin etunimeltä ja hän asui naapurissa. Jossain vaiheessa syyslomalla oli velvoitteena poimia ämpärillinen puolukoita, jotka tuotiin sitten koulun keittiöön ja niistä tuli koko vuoden puolukkahillot sitten.
Itseasiassa hyvät veriletut tai hyvä maksapihvi kunnon puolukkahillolla ovat herkkulistallani nykyään :) Niin sitä ihmisen maku kehittyy.
-keinovaginamies- - Anonyymi00071UUSI
Anonyymi00064 kirjoitti:
Älä nyt tuollaista.
Sanot vaan että olen kokeneempi :)
Se vihreälimakana oli kait joku kanaviillokki virallisesti.
Veripalttu oli vähän niin kuin uunipellillä paistettua paksua verilättyä, niin kuin tehtäisiin pannaria.
Veikkaan että tuon ajan kouluruuat olivat monipuolisia, laadukkaita ja ravitsevia, jos niitä vertaa nykyajan laitosruokiin. Näin olen ainakin kuulemani perusteella ymmärtänyt. Siihen aikaan joka koululla oli omat keittiöt. Ensimmäisen kouluni keittäjän tunsin etunimeltä ja hän asui naapurissa. Jossain vaiheessa syyslomalla oli velvoitteena poimia ämpärillinen puolukoita, jotka tuotiin sitten koulun keittiöön ja niistä tuli koko vuoden puolukkahillot sitten.
Itseasiassa hyvät veriletut tai hyvä maksapihvi kunnon puolukkahillolla ovat herkkulistallani nykyään :) Niin sitä ihmisen maku kehittyy.
-keinovaginamies-Verimakkara on oikein maukasta. 😋
🦄
- Anonyymi00056UUSI
Varmaan kaikki on syöty, aina. Paitsi lipeäkalaa.
- Anonyymi00063UUSI
Tuo lipeäkalasta pitäminen on varmaan alue- ja sukupolvikysymys. Emäksinen käsittely on aikanaan auttanut kalan säilytyksessä. Jotkut pitävät mausta vieläkin.
Itse olen joskus lapsena nuuhkaissut ja maistanut lipeäkalaa, mutta enää en muista, miltä se tuoksuu tai maistuu.
🦄 - Anonyymi00077UUSI
Anonyymi00063 kirjoitti:
Tuo lipeäkalasta pitäminen on varmaan alue- ja sukupolvikysymys. Emäksinen käsittely on aikanaan auttanut kalan säilytyksessä. Jotkut pitävät mausta vieläkin.
Itse olen joskus lapsena nuuhkaissut ja maistanut lipeäkalaa, mutta enää en muista, miltä se tuoksuu tai maistuu.
🦄Kerran joku toi töihin hapansilakkaa. Mikään ei ikinä ole haissut niin pahalta.
- Anonyymi00061UUSI
Perunoita ei kannata kuoria.
- Anonyymi00072UUSI
Kannattaa, jos niitä aikoo tarjota minulle.
Muut saavat syödä mitä haluavat.
🦄 - Anonyymi00079UUSI
Totta. Kaikki vitamiinit ovat juurikin siinä kuoressa.
- Anonyymi00067UUSI
Moderni ilmeinen ei ole kokenut nälkää.
- Anonyymi00073UUSI
On kokenut, jos on sairastanut syömishäiriötä. Ne ovat aika yleisiä.
🦄
- Anonyymi00068UUSI
Muistan,että tykkäsin kaikista ruuista. Koulussakin. Mantelikala oli lempparini,ehkä myös hauskan nimensä vuoksikin.
- Anonyymi00074UUSI
Mantelin kypsyttäminen on taitolaji. Se palaa niin helposti.
🦄 - Anonyymi00082UUSI
Nyt muistin tuon mantelikalan. Toinen hyvä oli se vihreä kastike.
>simiti<
- Anonyymi00080UUSI
En nirsoillut. Meillä isä laittoi ruokaa enemmän kuin äiti.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site1396313Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto705237Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?
Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost143675Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1213280Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT1152438Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat712286Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku12028Persut pettävät ja valehtelevat aina
Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val271618Sinä et halunnut sitoutua
Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne161313- 811188