Mitäs sanotte Te jotka olette kokeneet väkivaltaa parisuhteissanne, perheissä, liitoissanne, mikä on riitelyä ja mikä muuttuu henkiseksi väkivallaksi? Missä kohtaa riitelyä pitää viheltää pelipoikki? Uskaltaako sitä sanoa vastaan ollenkaan?
Minullakin on ollut suhteita, joissa olen kohdannu väkivaltaa, sekä henkistä että fyysistä. Mutt riitelyn taitoja on pitänyt harjoitella. Kommunikaatio on kuitenkin parisuhteen ydin, ja perheessä on erityisen hyvä keskustella - jopa lasten kuullen kipeistäkin asioista (tietty lasten ikä huomioon ottaen).
Eilen katselin tätä KristaKososen ja Jani Volasen sarjaa.
mielestäni ehkä vähän "kaunisteltu" versio hyväksikäytöstä,
luulenpa vaan että on paljon paljon pahempaa todellisuudessa.
L/over - mielipiteitä
21
724
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ei minulla ollut mahdollisuutta viheltää peliä poikki, kun hän haastoi riitaa. Se riita loppui vasta kun hän sen päätti lopettaa. Saattoi alkaa vaikkapa heti iltavuoron jälkeen, kun kotiuduin töistä. Ja jatkua yön yli. Riita alkoi ihan mistä tahansa, kun hän halusi riidellä ja haukkua minua. Elämä oli pelkkää selviytymistä, eikä aina millään voinut etukäteen tietää, mistä hän kulloinkin suuttuisi. Tällaisessa suhteessa meni muutama vuosi.
- Anonyymi00002
En katsonut, mut Jani Volanen osaa hyvin näytellä tällaiset roolit. Muistelen Napapiirin Sankareita, jossa oli Suopotkupallo turnauksessa yhden joukkueen SE päällikkö. Oli kyl uskottava ja vähän pelottavakin hahmo. Päälliköllä oli omat tukijoukot turvaamassa Janin selustaa.
Miehenä totean, Oma isäni oli kans vähemmän ihanne mies äitilleni. Äiti näki painajaisia eron jälkeen vuosia. Harmillisia tapauksia tällaiset. Uskaltaako/ haluaako tällaisen uhrit kuinka katsoa näitä koskaan, jolleivät ole päässeet traumastaan yli?- Anonyymi00004
Minä katsoin. Nosti ärtymystä pintaan se, miten naiivi ja johdateltavissa oli tuo nainen. Ja se nainen oli minä joskus. Toki se mies herätteli siinä puistatuksia, kun samaistuin siihen tarinaan. Mutta olen käynyt jo niin paljon asioita läpi, ettei se minulta yöunia vie. No ehkei ole ihan kuitenkaan parasta viihdettä iltasella. Aion kuitenkin katsoa ja jos se nostattaa jotain tunteita, niin sitten on niin tarkoitettu ja se on pelkästään hyvä juttu.
- Anonyymi00014
Anonyymi00004 kirjoitti:
Minä katsoin. Nosti ärtymystä pintaan se, miten naiivi ja johdateltavissa oli tuo nainen. Ja se nainen oli minä joskus. Toki se mies herätteli siinä puistatuksia, kun samaistuin siihen tarinaan. Mutta olen käynyt jo niin paljon asioita läpi, ettei se minulta yöunia vie. No ehkei ole ihan kuitenkaan parasta viihdettä iltasella. Aion kuitenkin katsoa ja jos se nostattaa jotain tunteita, niin sitten on niin tarkoitettu ja se on pelkästään hyvä juttu.
Rakkaus tekee sokeaksi. Onneksi sekin sokeus jossain vaiheessa katoaa. Näissä on myös vaara tulla väärin ymmärretyksi, jos toisella on herkkä hipiä, hän yleensä ylireakoi kaikkeen, jonka kanssa ei mene toivomalla tavalla. Silloin matala kynnys toisen mustamaalaamiseen.
- Anonyymi00003
On tuttua. Hyvä kuvaus psyykkisesti sairaasta miehestä parisuhteessa. Tekee ilkeyksiä tunnustamatta tekojaan. Kiusaa ja kontrolloi naisystäväänsä ja samaan aikaan esittää olevansa se tuki ja turva.
Tuolta edellisistä poimin seuraavan:
Uskaltaako/ haluaako tällaisen uhrit kuinka katsoa näitä koskaan, jolleivät ole päässeet traumastaan yli?
Kyllä traumoja tulis käsitellä, jossain vaiheessa, jollain tavalla. Toki oon samaamieltä, ettei tv.ohjelma ole terapiaa.- Anonyymi00005
Katsoin tuon aloitusjakson. Oli mielestäni liian nopeasti etenevä alku. Tavallaan jätetty pois jotain. Heti hyppäsi 6kk ajassa eteenpäin. Mies vaikutti heti alussa tylyltä, eikä näyttänyt aidosti siltä että olisi ollut ihastusta molemmin puolin.
Nainen siis vaikutti ihastuneelta, mutta ei mies.
Ja miten yhtäkkiä poika muka hyväksyi että äidin elämään tuli uusi mies. Ei ole uskottavaa.
Jos joutuu pelkäämään suhteessa, tai riidellessässä, niin se on huono merkki.- Anonyymi00007
Tuo viimeinen lause kertoo totuuden ja juuri siksi olen tarkka siitä kenen kanssa haluan aikaani viettää ja kenen kanssa en. Olen aina pitänyt vain ikäisistäni miehistä!
- Anonyymi00006
Aihe on hyvä, mutta näyttelijätyö surkeaa, kuten suomalaisessa tuotannossa lähes aina.
Miehen pitäisi näytellä karismaattista hurmuria, joka vie jalat naisen kuin naisen alta, mutta onnistui käyttäytymään kuin hyypiö. Ja naisen pitäisi näyttää siltä että on koukussa mieheen, mutta näyttää peuralta ajovaloissa.
Tanskasta tuli muutama vuosi sitten sarja vastaavasta aiheesta, Tyttö joka huusi sutta, ja se oli todella hyvä ja hienosti näytelty kaikkien osalta.Mummunen kirjoitti:
Löysin -Tytön, joka huusisutta, mtv.Katsomosta. Ajattelin katsella sen. Kiitos vinkistäsi!
Noniin, kuinka pysähdyttävästi tämä - Tyttö - huusikaan sutta.
Hyvä sarja, pelottavaa todellisuutta. todella suositeltavaa katseltavaa, jos haluu tän alan murheita katsella, ja miettiä miten äiti antaa tämän tapahtua perheelleen.
https://www.mtv.fi/ohjelma/5440d07bffb7bcdc349b/tytto-joka-huusi-sutta
-Beatlesin biisin nimeen: Help! I need somebody's help!
- Anonyymi00008
Olen katsonut vasta eka jakson tuosta draamasta, ei oikein tehnyt vaikutusta, mutta ehkä katson jatkoa...
Eka suhteeni päättyi henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan ja halveksuntaan. Olin taloudellisesti riippuvainen miehestäni, mikä oli ihan ok seurusteluaikana, mutta lopulta oli yksi eroon johtavista tekijöistä.
Toisessa suhteessani en ollut taloudellisesti riippuvainen miehestäni, päinvastoin melkein, mutta hän pakotti minut mm. maksamaan vuokraa, koska asuimme hänen asunnossaan. Oli fyysistä väkivaltaa, kummassakin parisuhteessani. Koskaan en ole hengittänyt niin vapaasti, kuin silloin, kun pääsin eroon kummastakin! Kun riitely alkaa mennä fyysisiin tekoihin miehen puolelta, on aika lähteä, HETI! Kun se kerran on alkanut, se ei lopu koskaan, vaan pahenee! Minun tapauksessani, ja yleensäkin, alkoholi oli yleensä laukaiseva tekijä, kummatkin mieheni olivat tietyllä tasolla alkoholisoituneita, vaikka heillä oli kummallakin vakituinen työ, omistusasunto, jne.- Anonyymi00009
Miehenä ajattelen, että aina, jos on toisen sanomisissa aistittavissa kunnioituksen puutetta, alistamista > pitäisi herätyskellojen soida ja alkaa miettiä muita vaihtoehtoja kuin suhteen jatkamista, jollei mies pysty sanomisiaan perustelemaan hyvällä tavalla selväksi.
Jollei toista arvosta silloin suhde on huonolla tolalla ja kielen käyttö ala-arvoista, joka voi myöhemmin johtaa myös väkivaltaan? Näin koen, minulla oli huono isä ja voin todeta, että lapsetkin aistii sen pahuuden toisen asenteesta jo hyvinkin nuorena.
Omat kokemat (ikävät sanat ja tekemiset vaikuttaa lähipiiriin negatiivisesti), vaikkei löydä (nuorena) sille vielä välttämättä sanoja kuvaamaan kokemaansa. Vanhempana vasta tajuaa kaiken pahan, kun aika on ajanut jo niiden ohi, eikä pääse isää syyllistämään teoistaan.
Isä on auktoriteetti ja parisuhteessa varmaan yhtä lailla, ettei nainen uskalla välttämättä haastaa aggressiivista miestä suhteessa, jos tilanne on päällä? Meidän äiti uskalsi, mut sai samalla kokea aggressiota takas päin, isä vahvemman oikeudella kuritti silloin.
Nyt olen katsellut sarjan loppupisteeseen.
Olipa vähäeleisyydessäänkin todella selkäpiitä karmiva tarina, jäätävä kylmäävä, pelottava. HuiH! *järkyttynyt* Sanoma meni luihin ja ytimiin. totaalisesti.- Anonyymi00017UUSI
Saatko sinä palstaäijä samanlaiset sävärit esim minfosta? Hmph
- Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
Saatko sinä palstaäijä samanlaiset sävärit esim minfosta? Hmph
Tai ihan vaan Hesarin ym ”kaljusta” henkirikosuutisesta esim mies 38 Kurvista, niin johan hän kohta palstalla jomman kumman tuntee joko uhrin tai tekijän. Ymmärrätte varmaan jotkut mihin tämä keskustelu on menossa
- Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Tai ihan vaan Hesarin ym ”kaljusta” henkirikosuutisesta esim mies 38 Kurvista, niin johan hän kohta palstalla jomman kumman tuntee joko uhrin tai tekijän. Ymmärrätte varmaan jotkut mihin tämä keskustelu on menossa
Mutta onhan minfollakin toki oma genrensä, jotka selostelee jos jonkinnäköistä tietämystä mikä totuuspohjaa voi arvioida yms
- Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Joo se taia olla 1.1 kun kone kaatui ekan kerran kun oli niin kiintoifaa ”tietoa”
- Anonyymi00015
Ensimmäiset väkivallan kokemukset ulottuu lapsuuden perhepäivähoitopaikkaan. Myöhemmin myös oma sisko kävi kimppuun. Isäkin oli väkivaltainen. Minustakin tuli. Pelkäsin naispuolisia, mutta tunsin myös vihaa. En ikinä mielestäni täyttänyt sen klassisen vaanijan tunnusmerkkejä, mistä kaikki tuntui joskus puhuvan. En koskaan odottanut kumppania kotiin päästäkseni riitelemään tai lyömään. Muistan miettineeni, että kaikki olen aika normaali, siihen asti kunnes menetän hermoni. Sitten olen aivan toinen ihminen. Syytin paljonkin kumppaniani, en usein ollut valmis myöntämään mitä olen tehnyt. Varsinkin mitä useammin tämä tapahtui, sen vaikeammaksi myäntäminen meni. Tiesin kokoajan, että olen suoraansanoen perseestä. Enkä myös ymmärtänyt miksi muhun sattuu toisen lyöminen ja haukkuminen. Olin saanut kuvan, että tällaiset tyypit eivät kadu tekojaan. Miksi musta sitten tuntui siltä, mietin? En tiennyt mihin laariin luokittelisin itseni. Opin ettei kaikki olekaan mustavalkoista. Liian myöhään tajusin mennä hoitoon, joista jälkimmäinen kerta jäi viimeiseksi ja väkivalta ei enää uusiutunut. En toivo mitään enemmän, kun että saisin tekoni tekemättömäksi ja poistettua sen kärsimyksen minkä olen aiheuttanut. Jos sinua haukutaan tai lyödään, eikä tekijä tunnu ottavan vastuuta, saati ole valmis menemään hoitoon, niin on vaarallista jatkaa seurustelua tällaisen kanssa. Aiheen ympärillä pyörii paljon yleistyksiä , stigmaa ja tuomitsemista. On hienoa ja arvokasta, että aiheesta käydään avointa keskustelua ja aihetta nostetaan näin ravistavan raadollisesti esiin.
Niin asioilla tuppaa olee syynsä ja juurisyynsä, aina ei näy se todellinen syy, miksi asioita tapahtuu. Tekijälle sekä uhrille. Kuten sanoit raadollisesti, ravistellen.
- Anonyymi00016UUSI
Mummunen kirjoitti:
Niin asioilla tuppaa olee syynsä ja juurisyynsä, aina ei näy se todellinen syy, miksi asioita tapahtuu. Tekijälle sekä uhrille. Kuten sanoit raadollisesti, ravistellen.
Montako viikkoa olet palstasetämummunen tästäkin aiheesta jaakaillut itsesi kanssa läikkä housuissa? Läpinäkyvää
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874188Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293163No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10929
- 134921
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770