Miksi ajat maasturilla?

Jannu

Miksi ajat maasturilla?

a) joudut töissäsi ajamaan paikkoihin, joihin ei henkilöautolla pääse; mihin?

b) haluat vapaa-aikanasi ajaa paikkoihin, joihin ei henkilöautolla pääse; mihin ja MIKSI?

c) uskot darwinismiin myös autoilussa eli vahvat pärjäävät ja heikot väistyvät eli et välitä tieliikenteen kokonaisturvallisuudesta, kunhan itselläsi on massaa ympärillä

d) tunnet itsesi miehekkääksi ison auton ratissa

e) sinulla on ylimääräistä rahaa, jonka tahdot käyttää ylimääräisiin bensa- ja rengaskuluihin

f) sinun tarvitsee kuljettaa tavaraa/ihmisiä niin paljon, että henkilöauton kuljetuskapasiteetti ei riitä; mikset osta farmaria tai tila-autoa?

g) maasturilla on kiva ajaa, koska siitä näkee muiden yli ja ajamisessa on "fiilistä"; viis ajo-ominaisuuksista ja suorituskyvystä

h) joku muu syy; mikä?

63

10917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jiiz

      Kerran on ajettu hirveen tavallisella pikkuautolla ja selvitty. Toista kertaa en luota tuuriini vaan hommasin isomman kulkupelin. Vaihtoehto h) siis tutkimuksessasi.

      • KV

        Maasturin turvallisuus on aika pitkälti harhaa. Esimerkiksi katolleen ajettaessa henkilöautoilija on paremmassa asemassa. Koska useimmat maasturit ovat rungollisia, niiden korirakenne ei ole yhtä jäykkä kuin henkilöautoissa. Kun massaa on huomattavasti enemmän, katto ja pilarit joutuvat kovemmalle koetukselle.

        Toisaalta maasturien aktiivinen turvallisuus on huonompi kuin henkilöautoilla eli niillä joutuu helpommin kolariin. Hirvi on maantienopeuksissa huomattavasti helpompi väistää henkilöautolla kuin maasturilla.


    • Nelikko

      B) Ulkoilutan koiria metsässä kesät talvet ja maasturilla pääsee. Myös ampumaradalle on aika vaikea ajaa henkilöautolla.

      G) Ehdottomasti fiilistä riittää ja ei tarvi talvisin ihmetellä mihin auton parkkeeraa.

      H) Elämäntapa ja harrastus?

      • KV

        Kyllä henkilöautollakin metsän laitaan pääsee. Saa olla aika olematon metsäautotie, ettei siitä normaalilla autolla pääse.

        Naurettavia mun mielestä noi "luontoihmiset", jotka ajaa "vakaumuksensa" nimissä maasturilla ja samalla tuhoaa sitä luontoa polttamalla turhaan bensaa ja rynnimällä autolla sinne, mihin fiksumpi menee jalkaisin.

        Sulla on muuten aika monta peniksenjatketta: maasturi, koirat ja vielä asekin. Ei taida oikein homma toimia vai?


      • LaaLaa
        KV kirjoitti:

        Kyllä henkilöautollakin metsän laitaan pääsee. Saa olla aika olematon metsäautotie, ettei siitä normaalilla autolla pääse.

        Naurettavia mun mielestä noi "luontoihmiset", jotka ajaa "vakaumuksensa" nimissä maasturilla ja samalla tuhoaa sitä luontoa polttamalla turhaan bensaa ja rynnimällä autolla sinne, mihin fiksumpi menee jalkaisin.

        Sulla on muuten aika monta peniksenjatketta: maasturi, koirat ja vielä asekin. Ei taida oikein homma toimia vai?

        Älkää nyt hyvät maasturiystävät lähtekö
        tohon viherpiipertäjien ja kateellisten leikkiin mukaan...
        antakaa niiden kysellä rauhassa ja jättäkää vastaamatta tollasiin "senkka-nenästä-vaikka-väkisin" galluppeihin yms.


      • Nelikko
        KV kirjoitti:

        Kyllä henkilöautollakin metsän laitaan pääsee. Saa olla aika olematon metsäautotie, ettei siitä normaalilla autolla pääse.

        Naurettavia mun mielestä noi "luontoihmiset", jotka ajaa "vakaumuksensa" nimissä maasturilla ja samalla tuhoaa sitä luontoa polttamalla turhaan bensaa ja rynnimällä autolla sinne, mihin fiksumpi menee jalkaisin.

        Sulla on muuten aika monta peniksenjatketta: maasturi, koirat ja vielä asekin. Ei taida oikein homma toimia vai?

        Kyllä jokainen saa harrastaa sitä mistä pitää. Mullekin tulee monta harrastusta mieleen mihin en sotkeentuisi pitkällä tikullakaan mutten silti mee niitä arvostelemaan...

        Ai niin, mun maasturi ei todellakaan ole mikään kateutta aiheuttava peli vaan sillä todellakin mennään sinne minne polku vie! En oo mikään luontoihminen vaikka luonnossa viihdynkin:)

        "Sulla on muuten aika monta peniksenjatketta: maasturi, koirat ja vielä asekin. Ei taida oikein homma toimia vai?" = No just tuolleen se homma vasta toimiikin!!!

        ps. älä provosoidu


      • Furioso
        Nelikko kirjoitti:

        Kyllä jokainen saa harrastaa sitä mistä pitää. Mullekin tulee monta harrastusta mieleen mihin en sotkeentuisi pitkällä tikullakaan mutten silti mee niitä arvostelemaan...

        Ai niin, mun maasturi ei todellakaan ole mikään kateutta aiheuttava peli vaan sillä todellakin mennään sinne minne polku vie! En oo mikään luontoihminen vaikka luonnossa viihdynkin:)

        "Sulla on muuten aika monta peniksenjatketta: maasturi, koirat ja vielä asekin. Ei taida oikein homma toimia vai?" = No just tuolleen se homma vasta toimiikin!!!

        ps. älä provosoidu

        En ole viherpiipertäjä enkä kateellinen. En silti keksi yhtään järkisyytä, miksi joku tahtoo ajaa maasturilla, kun kaupasta löytyy näppärämpiäkin kulkupelejä.

        Pelkäätkö Nelikko, että penistenjatkeidesi teho lerpahtaa, vai mitä hävettävää on siinä, että tunnustaa olevansa luontoihminen?


      • Jp
        KV kirjoitti:

        Kyllä henkilöautollakin metsän laitaan pääsee. Saa olla aika olematon metsäautotie, ettei siitä normaalilla autolla pääse.

        Naurettavia mun mielestä noi "luontoihmiset", jotka ajaa "vakaumuksensa" nimissä maasturilla ja samalla tuhoaa sitä luontoa polttamalla turhaan bensaa ja rynnimällä autolla sinne, mihin fiksumpi menee jalkaisin.

        Sulla on muuten aika monta peniksenjatketta: maasturi, koirat ja vielä asekin. Ei taida oikein homma toimia vai?

        Aluksi, en aja maasturilla, kun ei ole siihen varaa
        eikä oikein tarvettakaan. Mutta asiaan, mistä sä
        ton munanjatke homman oikeen revit? Eli mitkä muut
        asiat on sun mielestä munanjatkeita? Talo,vene,mökki,
        mopo,moottoripyörä,pyörä,kissa,hamsteri..jne..
        Ei taida sulla oikeen homma toimia, joten hanki nyt
        aluksi vaikka se maasturi jos sitten saisit vähän
        puhtia punttiin, kun se tuntuu sulla olevan siitä kiinni..


      • metsämies
        KV kirjoitti:

        Kyllä henkilöautollakin metsän laitaan pääsee. Saa olla aika olematon metsäautotie, ettei siitä normaalilla autolla pääse.

        Naurettavia mun mielestä noi "luontoihmiset", jotka ajaa "vakaumuksensa" nimissä maasturilla ja samalla tuhoaa sitä luontoa polttamalla turhaan bensaa ja rynnimällä autolla sinne, mihin fiksumpi menee jalkaisin.

        Sulla on muuten aika monta peniksenjatketta: maasturi, koirat ja vielä asekin. Ei taida oikein homma toimia vai?

        Ei taidatte olla kaupungin lapsia jotka ei tiedä maaseudun oloista/tavoista, jos metsästäminen, johon liittyy aseet ja koirat, (maasturitkin) on peniksen jatketta niin on pojalla todellisuuden taju häiriintynyt


    • ooF

      a) joudut töissäsi ajamaan paikkoihin, joihin ei henkilöautolla pääse; mihin?

      No ei.

      b) haluat vapaa-aikanasi ajaa paikkoihin, joihin ei henkilöautolla pääse; mihin ja MIKSI?

      On kivaa ja kaikkiin luvallisiin ja luvattomiin paikkoihin.

      c) uskot darwinismiin myös autoilussa eli vahvat pärjäävät ja heikot väistyvät eli et välitä tieliikenteen kokonaisturvallisuudesta, kunhan itselläsi on massaa ympärillä

      Minä ensin muut sitten. Darwinismi on vaan vallalla nyky-yhteiskunnassa, ei ole minun, eikä
      sinunkaan valinnasta kiinni.

      d) tunnet itsesi miehekkääksi ison auton ratissa

      Joo, ei haittaa.

      e) sinulla on ylimääräistä rahaa, jonka tahdot käyttää ylimääräisiin bensa- ja rengaskuluihin

      Ei kyllä, kaikki on suhteellista.

      f) sinun tarvitsee kuljettaa tavaraa/ihmisiä niin paljon, että henkilöauton kuljetuskapasiteetti ei riitä; mikset osta farmaria tai tila-autoa?

      Farmariin ei mahu ja tila-autoon ei riitä rahat.

      g) maasturilla on kiva ajaa, koska siitä näkee muiden yli ja ajamisessa on "fiilistä"; viis ajo-ominaisuuksista ja suorituskyvystä

      Ja voi ajaa konetiellä 'kovaa' ja edelleen
      poliisi on ystävä.

      h) joku muu syy; mikä?

      Ei tartte selitellä jos auto on vähän paskanen.

    • Eino

      Miksi ajat maasturilla?


      d) tunnet itsesi miehekkääksi ison auton ratissa
      Jep!! Kyllä, joku pienen miehen kompleksikohan lienee!!

      e) sinulla on ylimääräistä rahaa, jonka tahdot käyttää ylimääräisiin bensa- ja rengaskuluihin
      Virman piikkiin taitaa mennä

      f) sinun tarvitsee kuljettaa tavaraa/ihmisiä niin paljon, että henkilöauton kuljetuskapasiteetti ei riitä; mikset osta farmaria tai tila-autoa?
      Farmari ei riitä ja tila-autot on niin sikamaisen kalliita

      g) maasturilla on kiva ajaa, koska siitä näkee muiden yli ja ajamisessa on "fiilistä"; viis ajo-ominaisuuksista ja suorituskyvystä
      Suorituskyky kyllä riittää!!!!

      h) joku muu syy; mikä?
      Iso perhe ja ISO vaunu!! Vaunumatkailu talvellakin

      • Jannu

        Eiköhän suorituskykyinen maasturi maksa vähintäänkin saman verran kuin saman kuljetuskapasiteetin omaava tila-auto.

        Nostan sinulle Eino hattua, koska olit ensimmäinen joka tunnustaa että auto on miehisten mittojen jatke.


      • Chevy-73

        Mitä ne köyhät siellä huutelee??..🤣


    • Jussi

      Siis itse olen ensimmäinen joka työssä tunnustaa maasturia tarvitsevansa...
      No kuitenkin Jannu ehdottaa alan vaihtoa tai vetoaa siihen että ei pidä mennä töihin sinne missä ei henkilöauto riitä?
      No kuitenkin usein joudun kirvesmiehen töissä kulkemaan mökeille joita ei ole ennenkuin sen teen. Ja yleensä tie aluksi hyvin huonokuntoinen, ja kuitenkin olisi tavarat saatava melko lähelle(ei viitsi tiiliä tai laastia tai betonia kaukaa kottikärryillä työntää).
      Ja toinen työni maanviljelijänä myös helpottuu huomattavasti kun pääsee autolla metsään hajonneen traktorin lähelle osia viemään tai apuvirtaa antamaan(osat yleensä hyvinkin painavia).
      No toki tähän ehdotuksena toinenkin traktori...
      Kuitenkin tilani koko niin pieni ettei kahteen varsinaiseen traktoriin varaa eikä tiloja säilyttää...
      Niin ja maasturini on siis avo-pakettiauto, jolla muutkin paitsi henkilökuljetukset onnistuu hyvin.Tai no henkilöitäkin itseni lisäksi kaksi.
      Niin ja bensaahan ei kulu(diesel toistaiseksi), Ja ajoominaisuudet riittävät ihan hyvin näille pikkuteille joita täällä on. Mistä muuten käsitys että tehoistakin olisi tingitty???
      No itselläni tehoista tingitty ajon edullisuuden vaatimuksista, mutta siitähän taas maasto-ominaisuudet kärsii!!!
      Muuten... minullakin on koiria ja aseita... Mutta kuitenkaan en kumpiakaan juuri autoiluun liitä, sillä metsästämään menen vain jalkaisin tai suksilla koska kotipihassa voin jo aseet ladata.

      • Jannu

        No en nyt sentään...hyvä työkaluhan se on noihin hommiin. Kyllä mä yritän pysyä asialinjalla, vaikka vähän tykkäänkin provosoida ihmisiä...


    • Ikämies

      Auto yrityksen omistama jenkkimaasturi (kuorma-auto)

      a) tavaran- ja hlönkuljetuskapasiteetti. 5 hlöä, kantavuus n. 1000 kg. Vetokyky n. 2.5 tn...

      b) asuntovaunu, peräkärry , hevostraileri, talvisin lumenauraus täällä maalla...

      c) polttoainetta kuluisi n. 30l/100 km, jos ajan yhtä ennakoimattomasti kuten Hgin ruuhkassa - jatkuvaa kiihd/jarr. (omat välit kiinni, ettei kukaan kiilaa...). Mutta ennakoiden kaupungissa 13 l/100km. Nurkka-ajot menee fillarilla...

      d) ...kuten vaatetus. Entäs vaimo?

      e) tämän dieselin kaup. kulutus nykyhinnoilla vastaa n. 8.3 l/100km. Ks. verot kohta f) Renkaat samat ympäri vuoden. Kestää huomattavasti pidenpään kuin hlöautoissa.

      f) kuorma-auto;
      - yritykselle alv väh. kelpoinen
      - ei tarvii maksaa autoetua
      - maahantuonnissa ei ollut autoveroa
      - ei käyttöveroa
      - dsl-vero sama kuin pakussa
      - vak. maksut samat kuin pakussa
      - saa ajaa ark klo 9-15 bussikaistoilla
      - vuosikatsastus aikaa ei määrätty
      - 80-nop.rajoitus, joka ei ulospäin näy

      g) on niitä muitakin ominaisuuksia kuin suorituskyky, tässä V8 6.5TD:ssä tehoa 195hp, mutta 560 Nm väännöllä se liikkuu... ja harvoja autoja, jossa kahvin juonti onnistuu läikkymättä.

      h) on muuten vähemmän stressaavaa ojaa motarilla ruuhkassa 90km/h kuin yrittää painaa 120 eli 130... kaikki tulppana edessä. Antaa muiden mennä.

      Kesällä sisätilaa (ja A/C) monta kuutiota.. ei läkähdy kesällä muksut eikä koirat ja tavaroillekin on vielä tilaa.

      Ps. on vielä toinen auto (vaimolla), 2 2 paikkainen japski-turbo-sportti, ajan mieluummin tällä...

    • maasturiton

      En nyt oikein tajunnut tuon sinun kyselysi tarkoitusperiä. Mitä sitten jos joku ajaa maasturilla tai ei aja. Mitä sillä on väliä miksi sen on ostanut. Jos egon jatkeeksi niin entä sitten ? Jo on munatonta porukkaa, jos ei edes autoa voi laittaa semmoista kun haluaa. Täytyy miettiä mitä naapurit tai sukulaiset sanoo. Hoh hoijaa !!! Itse en ole koskaan maasturia omistanut, mutta monesti olen kaivannut johtuen töistäni. Ja ei se talvella kaupungissakaan mikään huono ratkaisu olisi.

    • ap

      Eli ajan maasturilla, koska

      a)pikkuteitä ja maaseutua kaikissa keleissä--lehtikuvaajan homma on joskus liikkuvaista. Ja kun maasturin meno loppuu, jalkaudutaan ja joskus pitää palata autolle paskaisissa kumisaappaissa. Teepä sama Lanciassa jossa on 27200 euron alcantra-verhoilu...

      b) Ensinnäkin työ- ja vapaa-aika ovat meikäläisellä mukavasti lomittuneet eikä aina tiedä, kummalla on. Mökkitietä voisi päästäkin normaaliautolla, mutta tuskin talvella ainakaan peräkärryn kanssa.

      c) Hirvipitoisella Länsi-Uusimaalla on kivaa ajaa korkealla autolla jossa on vielä kunnon valotkin. Kokonaisturvallisuutta on myös se, että ajo on ennakoivaa, ja tämähän onnistuu mainiosti, kun autosta näkee muiden yli. Sitä paitsi, darwinismi ei ole aina pahasta --jos muijasi ja mukulasi ajavat tukkirekkaa päin ja sinulle asiasta soitetaan, kysytkö muka ensin "miten rekkakuskin kävi".

      d) Miehekkääksi sitä tuntee itsensä muutenkin, 195/110-mitat pitävät siitä huolen. On vaan niin, että normaaliautoista ei ole juuri kuin Mercedes ja vanhat Volvot, joihin meikäläinen mahtuu istumaan kutenkaan lokoisasti.

      e) Rahaa ei ole koskaan ollutkaan....eikä sitä viimeistä euroa saa kuitenkaan autoilusta nipistettyä. Luulisi olevan jokaiselle selvää, että elämän eri osa-alueista on jotain maksettava. Jokainen tetää, että maasturilla ajo on kallista, eikä siinä sen kummempaa, se ei ollut yllätys enkä siksi myöskään rutise Esson tiskillä.

      f) Ai kuskaisin 4 lasta muijan, koiran, peräkärryllisen esim. juhannustarpeita kuten telttoja ja 4 koria olutta jollain Astra-farmarilla? HEh, salli mun nauraa. Eiköhän ne ole mopolla kuskattavat asiat ihan erikseen?
      Tai jollain hitech-tila-autolla? Ei herranjumala suurperheessä ole aikaa tai mielenkiintoa väkertää jonkun nukkekodista lainatun "mitenkästääpenkkikaatuu"-systeemin kanssa. Mitä enemmän ja mitä villimpiä lapsia ja ELÄMÄÄ, sen parempi on että kaikki vehkeet ovat lähinnä työkaluja.

      g) Mikään rata-autohan tämä ei ole, mutta maantiellä leppoisaa. Ja loput hyvät syyt tulikin jo luetelluksi. Istu toki perse maassa siinä Vectrassasi koira sylissä. Jos tunnet kateutta siinä määrin, että pitää tällaisia provoja kirjoitella, niin tunne vapaasti.

      Terv. Toyota HJ80 TD. On muuten kivaa, kun ei 4,2 litran kutosdieselistä ihan heti vääntö lopu eikä tartte 250 000 km jälkeen arvuutella, että jokohan tää auto kohta hajoaa lopullisesti.

      • Mika

        "joskus pitää palata autolle paskaisissa kumisaappaissa. Teepä sama Lanciassa jossa on 27200 euron alcantra-verhoilu"

        Istuinsuojia saa kaupasta.

        "Kokonaisturvallisuutta on myös se, että ajo on ennakoivaa, ja tämähän onnistuu mainiosti, kun autosta näkee muiden yli."

        Kokonaisturvallisuutta vähentää se, että korkealla maasturilla väistöliikkeet eivät onnistu läheskään yhtä turvallisesti kuin henkilöautolla.

        "Sitä paitsi, darwinismi ei ole aina pahasta --jos muijasi ja mukulasi ajavat tukkirekkaa päin ja sinulle asiasta soitetaan, kysytkö muka ensin "miten rekkakuskin kävi"."

        Jos "muijani ja mukulani" jäävät henkilöautossa maasturin alle, koska nelikon macho-kuski ajaa M S-kompromissirenkailla ympäri vuoden ja luulee että liikkeellelähtökyky on sama asia kuin se että auto on hallittavissa, kysyn ensin "miten maasturikuskin kävi". Jos ei käynyt mitään, pian käy tunkki ohimoon.

        "Ai kuskaisin 4 lasta muijan, koiran, peräkärryllisen esim. juhannustarpeita kuten telttoja ja 4 koria olutta jollain Astra-farmarilla?"

        Mihinkäs maasturiin saat sullottua vastaavan tavaramäärän? Sitä paitsi juhannus on vain kerran vuodessa, ja silloin voi aina lainata peräkärryn, jos ei kaljakorejaan saa ostettua kyläkaupasta.

        "Ei herranjumala suurperheessä ole aikaa tai mielenkiintoa väkertää jonkun nukkekodista lainatun "mitenkästääpenkkikaatuu"-systeemin kanssa."

        Kuka on käskenyt väkertää? Tuskin sä niitä maasturin penkkejäkään väkerrät?

        "Istu toki perse maassa siinä Vectrassasi koira sylissä."

        Äskenhän mulla oli Astra.

        "Jos tunnet kateutta siinä määrin, että pitää tällaisia provoja kirjoitella, niin tunne vapaasti."

        On se kumma, että eriävät mielipiteet, uteliaisuus ja terve kritiikki tulkitaan aina kateudeksi siinä vaiheessa, kun alkavat omat argumentit loppua. Tämä rivi mitätöi muuten asiallisesti perustellun kirjoituksesi täysin.


      • LandCruiser
        Mika kirjoitti:

        "joskus pitää palata autolle paskaisissa kumisaappaissa. Teepä sama Lanciassa jossa on 27200 euron alcantra-verhoilu"

        Istuinsuojia saa kaupasta.

        "Kokonaisturvallisuutta on myös se, että ajo on ennakoivaa, ja tämähän onnistuu mainiosti, kun autosta näkee muiden yli."

        Kokonaisturvallisuutta vähentää se, että korkealla maasturilla väistöliikkeet eivät onnistu läheskään yhtä turvallisesti kuin henkilöautolla.

        "Sitä paitsi, darwinismi ei ole aina pahasta --jos muijasi ja mukulasi ajavat tukkirekkaa päin ja sinulle asiasta soitetaan, kysytkö muka ensin "miten rekkakuskin kävi"."

        Jos "muijani ja mukulani" jäävät henkilöautossa maasturin alle, koska nelikon macho-kuski ajaa M S-kompromissirenkailla ympäri vuoden ja luulee että liikkeellelähtökyky on sama asia kuin se että auto on hallittavissa, kysyn ensin "miten maasturikuskin kävi". Jos ei käynyt mitään, pian käy tunkki ohimoon.

        "Ai kuskaisin 4 lasta muijan, koiran, peräkärryllisen esim. juhannustarpeita kuten telttoja ja 4 koria olutta jollain Astra-farmarilla?"

        Mihinkäs maasturiin saat sullottua vastaavan tavaramäärän? Sitä paitsi juhannus on vain kerran vuodessa, ja silloin voi aina lainata peräkärryn, jos ei kaljakorejaan saa ostettua kyläkaupasta.

        "Ei herranjumala suurperheessä ole aikaa tai mielenkiintoa väkertää jonkun nukkekodista lainatun "mitenkästääpenkkikaatuu"-systeemin kanssa."

        Kuka on käskenyt väkertää? Tuskin sä niitä maasturin penkkejäkään väkerrät?

        "Istu toki perse maassa siinä Vectrassasi koira sylissä."

        Äskenhän mulla oli Astra.

        "Jos tunnet kateutta siinä määrin, että pitää tällaisia provoja kirjoitella, niin tunne vapaasti."

        On se kumma, että eriävät mielipiteet, uteliaisuus ja terve kritiikki tulkitaan aina kateudeksi siinä vaiheessa, kun alkavat omat argumentit loppua. Tämä rivi mitätöi muuten asiallisesti perustellun kirjoituksesi täysin.

        Turha tulla jonkun hlö autokuskin jauhamaan epätoivoista sontaa tälle palstalle. Henkilöautot, tila-autot ym. ovat pieniä heppoisia kinnereitä, joita ei voi mitenkään verrata todellisiin monikäyttöautoihin eli maastureihin. On se säälittävää katsoa, kun joku etuveto kinneri kuopii hädissään jäisessä ylämäessä tai kun se koitaa toinen etupyörä sutien risteyksessä ehtiä pois rekan alta.
        Sma juttu kesällä, kun säälittävimmät leluautot rikkovat heppoisen pilipali alustansa jopa lossinrampilla. Ajan myötä kun ruoste alkaa raiskaamaan niin hlö auto katkeaa rungon puuttumisen takia.
        MAASTURI ON MONIKÄYTTÖ AUTO!!!
        -Suuri vetokyky
        -Kunnon maavara
        -Neliveto
        -Tehokas ja vääntävä moottori
        -Turvallinen runkonsa ison kokonsa ja suuren painon ansiosta
        -Isot tilat
        JNE.

        ELI PYSYKÄÄ OSTOSKÄRRYILLÄ YM. MUILLA KINNEREILLÄ AJAJAT OMISSA KRIISIRYHMISSÄNNE!!!


      • ap
        Mika kirjoitti:

        "joskus pitää palata autolle paskaisissa kumisaappaissa. Teepä sama Lanciassa jossa on 27200 euron alcantra-verhoilu"

        Istuinsuojia saa kaupasta.

        "Kokonaisturvallisuutta on myös se, että ajo on ennakoivaa, ja tämähän onnistuu mainiosti, kun autosta näkee muiden yli."

        Kokonaisturvallisuutta vähentää se, että korkealla maasturilla väistöliikkeet eivät onnistu läheskään yhtä turvallisesti kuin henkilöautolla.

        "Sitä paitsi, darwinismi ei ole aina pahasta --jos muijasi ja mukulasi ajavat tukkirekkaa päin ja sinulle asiasta soitetaan, kysytkö muka ensin "miten rekkakuskin kävi"."

        Jos "muijani ja mukulani" jäävät henkilöautossa maasturin alle, koska nelikon macho-kuski ajaa M S-kompromissirenkailla ympäri vuoden ja luulee että liikkeellelähtökyky on sama asia kuin se että auto on hallittavissa, kysyn ensin "miten maasturikuskin kävi". Jos ei käynyt mitään, pian käy tunkki ohimoon.

        "Ai kuskaisin 4 lasta muijan, koiran, peräkärryllisen esim. juhannustarpeita kuten telttoja ja 4 koria olutta jollain Astra-farmarilla?"

        Mihinkäs maasturiin saat sullottua vastaavan tavaramäärän? Sitä paitsi juhannus on vain kerran vuodessa, ja silloin voi aina lainata peräkärryn, jos ei kaljakorejaan saa ostettua kyläkaupasta.

        "Ei herranjumala suurperheessä ole aikaa tai mielenkiintoa väkertää jonkun nukkekodista lainatun "mitenkästääpenkkikaatuu"-systeemin kanssa."

        Kuka on käskenyt väkertää? Tuskin sä niitä maasturin penkkejäkään väkerrät?

        "Istu toki perse maassa siinä Vectrassasi koira sylissä."

        Äskenhän mulla oli Astra.

        "Jos tunnet kateutta siinä määrin, että pitää tällaisia provoja kirjoitella, niin tunne vapaasti."

        On se kumma, että eriävät mielipiteet, uteliaisuus ja terve kritiikki tulkitaan aina kateudeksi siinä vaiheessa, kun alkavat omat argumentit loppua. Tämä rivi mitätöi muuten asiallisesti perustellun kirjoituksesi täysin.

        Paha tuota ketjun aloitusviestiä on muuksikaan otttaa. Jotenkin tulee mieleen, että kaveria harmittaa kun naapurin maasturilla vetäistään ajot kuin ajot kelissä kuin kelissä eikä juuri tartte ihmetellä. Ja päälle päätteeksi vielä sitä maasturia voi joku ihaillakin --mikä ei ihme olekaan, onhan joku Range Rover tai vaikka Land Cruiserkin (omakehua, hee!) sentään aikas näyttävä peli. Toisin kuin "mattivirtasen" Opel.

        Sitä paitsi, kyllä ne on mulle jälkikasvu ja vaimo sen verran tärkeitä, etten heitä suurin surminkaan heitä kuskaisi talvikelissä M S-kumeilla nastoitta. Sen verran vaan meidän perheessä on tuota "reipasta leirimieltä" ja iloista elämää, että jollain tila-autolla kärvistely olisi aikamoista tappelua ja sovittamista.


      • MiniErkki
        Mika kirjoitti:

        "joskus pitää palata autolle paskaisissa kumisaappaissa. Teepä sama Lanciassa jossa on 27200 euron alcantra-verhoilu"

        Istuinsuojia saa kaupasta.

        "Kokonaisturvallisuutta on myös se, että ajo on ennakoivaa, ja tämähän onnistuu mainiosti, kun autosta näkee muiden yli."

        Kokonaisturvallisuutta vähentää se, että korkealla maasturilla väistöliikkeet eivät onnistu läheskään yhtä turvallisesti kuin henkilöautolla.

        "Sitä paitsi, darwinismi ei ole aina pahasta --jos muijasi ja mukulasi ajavat tukkirekkaa päin ja sinulle asiasta soitetaan, kysytkö muka ensin "miten rekkakuskin kävi"."

        Jos "muijani ja mukulani" jäävät henkilöautossa maasturin alle, koska nelikon macho-kuski ajaa M S-kompromissirenkailla ympäri vuoden ja luulee että liikkeellelähtökyky on sama asia kuin se että auto on hallittavissa, kysyn ensin "miten maasturikuskin kävi". Jos ei käynyt mitään, pian käy tunkki ohimoon.

        "Ai kuskaisin 4 lasta muijan, koiran, peräkärryllisen esim. juhannustarpeita kuten telttoja ja 4 koria olutta jollain Astra-farmarilla?"

        Mihinkäs maasturiin saat sullottua vastaavan tavaramäärän? Sitä paitsi juhannus on vain kerran vuodessa, ja silloin voi aina lainata peräkärryn, jos ei kaljakorejaan saa ostettua kyläkaupasta.

        "Ei herranjumala suurperheessä ole aikaa tai mielenkiintoa väkertää jonkun nukkekodista lainatun "mitenkästääpenkkikaatuu"-systeemin kanssa."

        Kuka on käskenyt väkertää? Tuskin sä niitä maasturin penkkejäkään väkerrät?

        "Istu toki perse maassa siinä Vectrassasi koira sylissä."

        Äskenhän mulla oli Astra.

        "Jos tunnet kateutta siinä määrin, että pitää tällaisia provoja kirjoitella, niin tunne vapaasti."

        On se kumma, että eriävät mielipiteet, uteliaisuus ja terve kritiikki tulkitaan aina kateudeksi siinä vaiheessa, kun alkavat omat argumentit loppua. Tämä rivi mitätöi muuten asiallisesti perustellun kirjoituksesi täysin.

        "Istuinsuojia saa kaupasta. "

        - mitens sukolit auttaa lattiamattoja ja sivupaneleita pysymään puhtaina?

        "Kokonaisturvallisuutta vähentää se, että korkealla maasturilla väistöliikkeet eivät onnistu läheskään yhtä turvallisesti kuin henkilöautolla"

        - turvallisuus lähtee ennakoinnista eli ennaltaehkäisystä, ei reaktionopeuksista tai väistöliikkeistä... 80km/h nopeudessa kaikki autot etenevät 22,2 m/s, ja lähes 66 m on matkaa taittunut ennenkuin ehtii tapahtua mitään jälkikorjauksia...

        "Jos "muijani ja mukulani" jäävät henkilöautossa maasturin alle, koska ...."

        - jalankulkijana ja pyöräilijänä miellän kaikki yhtä tappavina....

        Ps. Oma kokemus siirryttyäni maasturihin, ensin ajettuani 15 vuotta sporteilla;

        - ajotapa rauhoittuu
        - ennakointi paranee isommasta massasta johtuen
        -> polttoa-aine säästöä, eikä enää osallisuutta kolareissa.

        - Team-Ahma -henkeen 5 vuoden aikana olen auttanut ainakin 20 kanssa-autoilijaa talvikommelluksissa....


      • 20 l/100 km
        LandCruiser kirjoitti:

        Turha tulla jonkun hlö autokuskin jauhamaan epätoivoista sontaa tälle palstalle. Henkilöautot, tila-autot ym. ovat pieniä heppoisia kinnereitä, joita ei voi mitenkään verrata todellisiin monikäyttöautoihin eli maastureihin. On se säälittävää katsoa, kun joku etuveto kinneri kuopii hädissään jäisessä ylämäessä tai kun se koitaa toinen etupyörä sutien risteyksessä ehtiä pois rekan alta.
        Sma juttu kesällä, kun säälittävimmät leluautot rikkovat heppoisen pilipali alustansa jopa lossinrampilla. Ajan myötä kun ruoste alkaa raiskaamaan niin hlö auto katkeaa rungon puuttumisen takia.
        MAASTURI ON MONIKÄYTTÖ AUTO!!!
        -Suuri vetokyky
        -Kunnon maavara
        -Neliveto
        -Tehokas ja vääntävä moottori
        -Turvallinen runkonsa ison kokonsa ja suuren painon ansiosta
        -Isot tilat
        JNE.

        ELI PYSYKÄÄ OSTOSKÄRRYILLÄ YM. MUILLA KINNEREILLÄ AJAJAT OMISSA KRIISIRYHMISSÄNNE!!!

        Kukaan tuskin kyseenalaistaa maasturin omistamista silloin, jos sellaiselle todellakin on tarvetta, kuten isojen hevos-/asunto-/autonkuljetus- ym. vaunujen hinaajilla, huonokuntoisia metsäteitä töikseen ajavilla ym., mutta suurin osa uusista maastureista pyörii lähinnä kaupunkien keskustoissa tavallisen henkilöauton korvikkeena. Ns. citymaasturi ei ole juuri muuta kuin korkeammalla maavaralla varustettu nelivetofarmari ja siten joten kuten ymmärrettävä, tosin niidenkin maasto-ominaisuudet riittäisivät useimmille. Joukossa on kuitenkin myös Land Cruisereita, Pajeroita, Discoveryjä, Range Rovereita ym. "oikeita" maastureita, jotka eivät ainakaan maalipinnan perusteella ole koskaan metsätietä nähneetkään, ja tämä on mielestäni typerää. En ole kateellinen, 100000€:n Audi/MB/BMW ym. ei aiheuta samanlaista negatiivista reaktiota.

        Ison maasturin kolariturvallisuus on harha, koska todennäköisyys joutua onnettomuuteen kasvaa huomattavasti, ja jälki on pienissä onnettomuuksissa huomattavasti pahempaa kuin henkilöautoilla. Eli toisin sanottua maasturilla ajava todennäköisemmin tappaa jonkun kuin tavallisen henkilöauton kuljettaja.

        Neliveto sen sijaan on hyvin kätevä varuste, mutta se on saatavissa myös useisiin tavallisiin henkilöautoihin, mm. Audiin, BMW:hen, Subaruun, Suzukiin, MB:hen, Volvoon...

        Tuohon ruostekommenttiin en sano muuta kuin sen, että oli auto sitten mikä tahansa, pitäisi se poistaa liikenteestä ennen kuin ruostuminen etenee pahaan vaiheeseen. Toisaalta en kyllä muista nähneeni yhtään katkennutta henkilöautoa....


      • Mika
        MiniErkki kirjoitti:

        "Istuinsuojia saa kaupasta. "

        - mitens sukolit auttaa lattiamattoja ja sivupaneleita pysymään puhtaina?

        "Kokonaisturvallisuutta vähentää se, että korkealla maasturilla väistöliikkeet eivät onnistu läheskään yhtä turvallisesti kuin henkilöautolla"

        - turvallisuus lähtee ennakoinnista eli ennaltaehkäisystä, ei reaktionopeuksista tai väistöliikkeistä... 80km/h nopeudessa kaikki autot etenevät 22,2 m/s, ja lähes 66 m on matkaa taittunut ennenkuin ehtii tapahtua mitään jälkikorjauksia...

        "Jos "muijani ja mukulani" jäävät henkilöautossa maasturin alle, koska ...."

        - jalankulkijana ja pyöräilijänä miellän kaikki yhtä tappavina....

        Ps. Oma kokemus siirryttyäni maasturihin, ensin ajettuani 15 vuotta sporteilla;

        - ajotapa rauhoittuu
        - ennakointi paranee isommasta massasta johtuen
        -> polttoa-aine säästöä, eikä enää osallisuutta kolareissa.

        - Team-Ahma -henkeen 5 vuoden aikana olen auttanut ainakin 20 kanssa-autoilijaa talvikommelluksissa....

        "mitens sukolit auttaa lattiamattoja ja sivupaneleita pysymään puhtaina?"

        Lattialle saa kumikaukaloita. Jos tapanasi on potkia sivupaneeleita, tuskin kovin monessa nykypäivän maasturissakaan ne on tehty niin, että roiskeet voi pestä puutarhaletkulla.

        "jalankulkijana ja pyöräilijänä miellän kaikki yhtä tappavina...."

        Nyt ei ollut kyse siitä, ja tiedät sen itsekin. Naurettava kommentti.

        "ennakointi paranee isommasta massasta johtuen
        -> polttoa-aine säästöä, eikä enää osallisuutta kolareissa."

        Miten massa korreloi ennakoivaan ajotapaan? Eiköhän se lähde ihan korvien välistä. Vaikka ajat miten ennakoivasti, et varmasti pääse yhtä vähällä bensalla kuin henkilöautolla. Ja voihan sitä henkilöautollakin ajaa ennakoivasti.


      • Autopilot
        20 l/100 km kirjoitti:

        Kukaan tuskin kyseenalaistaa maasturin omistamista silloin, jos sellaiselle todellakin on tarvetta, kuten isojen hevos-/asunto-/autonkuljetus- ym. vaunujen hinaajilla, huonokuntoisia metsäteitä töikseen ajavilla ym., mutta suurin osa uusista maastureista pyörii lähinnä kaupunkien keskustoissa tavallisen henkilöauton korvikkeena. Ns. citymaasturi ei ole juuri muuta kuin korkeammalla maavaralla varustettu nelivetofarmari ja siten joten kuten ymmärrettävä, tosin niidenkin maasto-ominaisuudet riittäisivät useimmille. Joukossa on kuitenkin myös Land Cruisereita, Pajeroita, Discoveryjä, Range Rovereita ym. "oikeita" maastureita, jotka eivät ainakaan maalipinnan perusteella ole koskaan metsätietä nähneetkään, ja tämä on mielestäni typerää. En ole kateellinen, 100000€:n Audi/MB/BMW ym. ei aiheuta samanlaista negatiivista reaktiota.

        Ison maasturin kolariturvallisuus on harha, koska todennäköisyys joutua onnettomuuteen kasvaa huomattavasti, ja jälki on pienissä onnettomuuksissa huomattavasti pahempaa kuin henkilöautoilla. Eli toisin sanottua maasturilla ajava todennäköisemmin tappaa jonkun kuin tavallisen henkilöauton kuljettaja.

        Neliveto sen sijaan on hyvin kätevä varuste, mutta se on saatavissa myös useisiin tavallisiin henkilöautoihin, mm. Audiin, BMW:hen, Subaruun, Suzukiin, MB:hen, Volvoon...

        Tuohon ruostekommenttiin en sano muuta kuin sen, että oli auto sitten mikä tahansa, pitäisi se poistaa liikenteestä ennen kuin ruostuminen etenee pahaan vaiheeseen. Toisaalta en kyllä muista nähneeni yhtään katkennutta henkilöautoa....

        Puhut täyttä asiaa! Toivottavasti täällä ei mennä jenkkien apinoinnissa niin pitkälle, että pian markettien parkkipaikat on täynnä maastureita.

        Siinä alkaa maasturin massaan perustuva "turvallisuusetukin" hävitä, kun joka toinen vastaantulija on samanlainen rohjo.


      • Rattimies
        LandCruiser kirjoitti:

        Turha tulla jonkun hlö autokuskin jauhamaan epätoivoista sontaa tälle palstalle. Henkilöautot, tila-autot ym. ovat pieniä heppoisia kinnereitä, joita ei voi mitenkään verrata todellisiin monikäyttöautoihin eli maastureihin. On se säälittävää katsoa, kun joku etuveto kinneri kuopii hädissään jäisessä ylämäessä tai kun se koitaa toinen etupyörä sutien risteyksessä ehtiä pois rekan alta.
        Sma juttu kesällä, kun säälittävimmät leluautot rikkovat heppoisen pilipali alustansa jopa lossinrampilla. Ajan myötä kun ruoste alkaa raiskaamaan niin hlö auto katkeaa rungon puuttumisen takia.
        MAASTURI ON MONIKÄYTTÖ AUTO!!!
        -Suuri vetokyky
        -Kunnon maavara
        -Neliveto
        -Tehokas ja vääntävä moottori
        -Turvallinen runkonsa ison kokonsa ja suuren painon ansiosta
        -Isot tilat
        JNE.

        ELI PYSYKÄÄ OSTOSKÄRRYILLÄ YM. MUILLA KINNEREILLÄ AJAJAT OMISSA KRIISIRYHMISSÄNNE!!!

        "Ajan myötä kun ruoste alkaa raiskaamaan niin hlö auto katkeaa rungon puuttumisen takia."

        Montako katkennutta henkilöautoa olet nähnyt? Toisekseen maasturit ruostuvat herkemmin kuin henkilöautot.

        Oma kirjoituksesi kyllä vaikuttaa aika "epätoivoiselta sonnalta".

        Mihin tarvitset normaaliajossa vetokykyä, kunnon maavaraa ja nelivetoa?

        Jos ei kuskaa ympärillään ylimääräistä peltitonnia, pärjää vähemmänkin vääntävällä moottorilla. Tehosta on turha puhua mitään.

        Runko ei lisää turvallisuutta. Rungollisten autojen kori on heikompi kuin itsekantavien.


      • ap
        Mika kirjoitti:

        "mitens sukolit auttaa lattiamattoja ja sivupaneleita pysymään puhtaina?"

        Lattialle saa kumikaukaloita. Jos tapanasi on potkia sivupaneeleita, tuskin kovin monessa nykypäivän maasturissakaan ne on tehty niin, että roiskeet voi pestä puutarhaletkulla.

        "jalankulkijana ja pyöräilijänä miellän kaikki yhtä tappavina...."

        Nyt ei ollut kyse siitä, ja tiedät sen itsekin. Naurettava kommentti.

        "ennakointi paranee isommasta massasta johtuen
        -> polttoa-aine säästöä, eikä enää osallisuutta kolareissa."

        Miten massa korreloi ennakoivaan ajotapaan? Eiköhän se lähde ihan korvien välistä. Vaikka ajat miten ennakoivasti, et varmasti pääse yhtä vähällä bensalla kuin henkilöautolla. Ja voihan sitä henkilöautollakin ajaa ennakoivasti.

        Jos siitä kulutuksesta vielä: itsellä on keskikulutus (naftaa) pysynyt 10 litran kieppeissä aina. Tuo otsikon 11 litraa on jo moottoritieajoa.
        Tuskin kukaan odottakaan, että 4,2 litran kone yhtä vähällä käy kuin joku litrainen elektroniikkaohjattu CDI.
        Toisaalta, itse maksan tankkaukseni, eli sikäli asia ei kuulu kenellekään.
        Ennen ajettiin kahdella diesel-farkulla ja kyllähän ne yhteensä enemmän kuluttivat kuin Tojo.

        Turvallisuutta on mielestäni maasturissa se, että jarrut on mitoitettu myös isoille kuormille ja valot on jo vakiona paremmat kuin nykyisen tuulitunnelimuotoilun aikaansaamat tuikut henkilöautoissa. Ja lisäksi kuski pysyy rauhallisena ja siis turvallisessa ajokunnossa, kun on tilaa, voimaa, hyvä näkyvyys ja leppoisa ajokäytös.

        Toistan vielä kerran sen, että 4 lapsen ja koiran perheessä maasturia pistämättömämpää ei ole. Jos joskus päädyt samaan tilanteeseen, huomaat kyllä miksi. Joskus sitä toivoo, että auton lisäksi olisi muutakin "ratakiskosta tehtyä", niin ehkä kestäisi...


      • El Toro
        ap kirjoitti:

        Jos siitä kulutuksesta vielä: itsellä on keskikulutus (naftaa) pysynyt 10 litran kieppeissä aina. Tuo otsikon 11 litraa on jo moottoritieajoa.
        Tuskin kukaan odottakaan, että 4,2 litran kone yhtä vähällä käy kuin joku litrainen elektroniikkaohjattu CDI.
        Toisaalta, itse maksan tankkaukseni, eli sikäli asia ei kuulu kenellekään.
        Ennen ajettiin kahdella diesel-farkulla ja kyllähän ne yhteensä enemmän kuluttivat kuin Tojo.

        Turvallisuutta on mielestäni maasturissa se, että jarrut on mitoitettu myös isoille kuormille ja valot on jo vakiona paremmat kuin nykyisen tuulitunnelimuotoilun aikaansaamat tuikut henkilöautoissa. Ja lisäksi kuski pysyy rauhallisena ja siis turvallisessa ajokunnossa, kun on tilaa, voimaa, hyvä näkyvyys ja leppoisa ajokäytös.

        Toistan vielä kerran sen, että 4 lapsen ja koiran perheessä maasturia pistämättömämpää ei ole. Jos joskus päädyt samaan tilanteeseen, huomaat kyllä miksi. Joskus sitä toivoo, että auton lisäksi olisi muutakin "ratakiskosta tehtyä", niin ehkä kestäisi...

        "Toisaalta, itse maksan tankkaukseni, eli sikäli asia ei kuulu kenellekään."

        Minä, perheeni ja ystäväni vedämme sitä nokea keuhkoihin, mitä ylikokoisilla naftarosvoilla ajavat suoltavat turhaan ilmaan. Toisaalta öljy on rajallinen luonnonvara. Eli sikäli asia kyllä kuuluu minullekin.

        "Ennen ajettiin kahdella diesel-farkulla ja kyllähän ne yhteensä enemmän kuluttivat kuin Tojo."

        Milläs helvetin tavalla yksi maasturi korvaa kaksi farmariautoa? En ymmärrä.

        "Ja lisäksi kuski pysyy rauhallisena ja siis turvallisessa ajokunnossa, kun on tilaa, voimaa, hyvä näkyvyys ja leppoisa ajokäytös."

        Typerää puhua voimasta ottamatta huomioon teho-painosuhdetta. Henkilöautossa on voimaa massaan (ja ilmanvastukseen) nähden enemmän kuin maasturissa. Kyllä huonoimmankin henkilöauton ajokäytös on leppoisampi kuin maasturilla, jos siis ajokäytöksellä tarkoitetaan sitä, että auto on meluton, suuntavakaa, ei nyöki eikä kallistele ja kiihtyy, pysähtyy ja kääntyy tarvittaessa.


      • sj 410
        El Toro kirjoitti:

        "Toisaalta, itse maksan tankkaukseni, eli sikäli asia ei kuulu kenellekään."

        Minä, perheeni ja ystäväni vedämme sitä nokea keuhkoihin, mitä ylikokoisilla naftarosvoilla ajavat suoltavat turhaan ilmaan. Toisaalta öljy on rajallinen luonnonvara. Eli sikäli asia kyllä kuuluu minullekin.

        "Ennen ajettiin kahdella diesel-farkulla ja kyllähän ne yhteensä enemmän kuluttivat kuin Tojo."

        Milläs helvetin tavalla yksi maasturi korvaa kaksi farmariautoa? En ymmärrä.

        "Ja lisäksi kuski pysyy rauhallisena ja siis turvallisessa ajokunnossa, kun on tilaa, voimaa, hyvä näkyvyys ja leppoisa ajokäytös."

        Typerää puhua voimasta ottamatta huomioon teho-painosuhdetta. Henkilöautossa on voimaa massaan (ja ilmanvastukseen) nähden enemmän kuin maasturissa. Kyllä huonoimmankin henkilöauton ajokäytös on leppoisampi kuin maasturilla, jos siis ajokäytöksellä tarkoitetaan sitä, että auto on meluton, suuntavakaa, ei nyöki eikä kallistele ja kiihtyy, pysähtyy ja kääntyy tarvittaessa.

        "Minä, perheeni ja ystäväni vedämme sitä nokea keuhkoihin, mitä ylikokoisilla naftarosvoilla ajavat suoltavat turhaan ilmaan. Toisaalta öljy on rajallinen luonnonvara. Eli sikäli asia kyllä kuuluu minullekin".

        Voi hyvä Jumala! tuo on kyllä paras kommentti tähän asti! Nyt kaikki ajamaan pikkuautoilla ja määrätään lakiin maksimikulutus polttoaineelle jota ei saa ylittää jotta sinä, perheesi ja ystäväsi ette saa kauheaa pakokaasua henkeenne. Sitä pakokaasua et kyllä pääse pakoon ja käytännön merkitystä ei ole vaikka kaikki maasturit kiellettäisiin. Kirjoitit varmaan kommentin provosoidaksesi ja vitsinä, niinhän? Jos ei niin toivon, että sukusi sammuu ja evoluutio karsii sinunlaisesi neropatit pois maan päältä...


      • Masa
        sj 410 kirjoitti:

        "Minä, perheeni ja ystäväni vedämme sitä nokea keuhkoihin, mitä ylikokoisilla naftarosvoilla ajavat suoltavat turhaan ilmaan. Toisaalta öljy on rajallinen luonnonvara. Eli sikäli asia kyllä kuuluu minullekin".

        Voi hyvä Jumala! tuo on kyllä paras kommentti tähän asti! Nyt kaikki ajamaan pikkuautoilla ja määrätään lakiin maksimikulutus polttoaineelle jota ei saa ylittää jotta sinä, perheesi ja ystäväsi ette saa kauheaa pakokaasua henkeenne. Sitä pakokaasua et kyllä pääse pakoon ja käytännön merkitystä ei ole vaikka kaikki maasturit kiellettäisiin. Kirjoitit varmaan kommentin provosoidaksesi ja vitsinä, niinhän? Jos ei niin toivon, että sukusi sammuu ja evoluutio karsii sinunlaisesi neropatit pois maan päältä...

        "Sitä pakokaasua et kyllä pääse pakoon ja käytännön merkitystä ei ole vaikka kaikki maasturit kiellettäisiin."

        Yhdysvalloissa autokannan keskikulutus on noussut 70-luvun tasolle eli liki 20 litraan sadalla SUV-villityksen vuoksi. Ei ole enää mikään ihan merkityksetön asia ottaen huomioon, että Yhdysvallat tuottaa neljänneksen maailman kasvihuonekaasuista.

        Tiedätkö paljonko liikenteen osuus on Suomen energiankulutuksesta?

        "toivon, että sukusi sammuu ja evoluutio karsii sinunlaisesi neropatit pois maan päältä"

        Eiköhän luonnonvalinta karsi täältä ennemminkin sellaiset yksilöt, joiden miehuus kaipaa ylimääräistä pönkitystä niin, ettei edes autoa voi valita järkisyiden vaan macho-kertoimen perusteella. Kiitos kauniista ajatuksesta kuitenkin.


      • maasturi
        El Toro kirjoitti:

        "Toisaalta, itse maksan tankkaukseni, eli sikäli asia ei kuulu kenellekään."

        Minä, perheeni ja ystäväni vedämme sitä nokea keuhkoihin, mitä ylikokoisilla naftarosvoilla ajavat suoltavat turhaan ilmaan. Toisaalta öljy on rajallinen luonnonvara. Eli sikäli asia kyllä kuuluu minullekin.

        "Ennen ajettiin kahdella diesel-farkulla ja kyllähän ne yhteensä enemmän kuluttivat kuin Tojo."

        Milläs helvetin tavalla yksi maasturi korvaa kaksi farmariautoa? En ymmärrä.

        "Ja lisäksi kuski pysyy rauhallisena ja siis turvallisessa ajokunnossa, kun on tilaa, voimaa, hyvä näkyvyys ja leppoisa ajokäytös."

        Typerää puhua voimasta ottamatta huomioon teho-painosuhdetta. Henkilöautossa on voimaa massaan (ja ilmanvastukseen) nähden enemmän kuin maasturissa. Kyllä huonoimmankin henkilöauton ajokäytös on leppoisampi kuin maasturilla, jos siis ajokäytöksellä tarkoitetaan sitä, että auto on meluton, suuntavakaa, ei nyöki eikä kallistele ja kiihtyy, pysähtyy ja kääntyy tarvittaessa.

        "Minä, perheeni ja ystäväni vedämme sitä nokea keuhkoihin, mitä ylikokoisilla naftarosvoilla ajavat suoltavat turhaan ilmaan. Toisaalta öljy on rajallinen luonnonvara. Eli sikäli asia kyllä kuuluu minullekin."

        Faktahan on ETTÄ AUTOKOULUSSAKIN JO OPETETAAN ETTÄ BENSAMOOTTORI SAASTUTTAA ENEMMÄN KUN DIESEL MOOTTIRI! Että saa miettiä mitä kirjottaa... =)


      • Masa
        maasturi kirjoitti:

        "Minä, perheeni ja ystäväni vedämme sitä nokea keuhkoihin, mitä ylikokoisilla naftarosvoilla ajavat suoltavat turhaan ilmaan. Toisaalta öljy on rajallinen luonnonvara. Eli sikäli asia kyllä kuuluu minullekin."

        Faktahan on ETTÄ AUTOKOULUSSAKIN JO OPETETAAN ETTÄ BENSAMOOTTORI SAASTUTTAA ENEMMÄN KUN DIESEL MOOTTIRI! Että saa miettiä mitä kirjottaa... =)

        Faktahan on se, että MAASTURI VIE ENEMMÄN NAFTAA/BENSAA KUIN HENKILÖAUTO.


      • FaktaHomma
        Masa kirjoitti:

        Faktahan on se, että MAASTURI VIE ENEMMÄN NAFTAA/BENSAA KUIN HENKILÖAUTO.

        Ei se nyt ihan noin yleistäen mikään FAKTA ole....

        Jos olisit maininnut, että "vastaavalla moottorilla ja vastaan kokoluokan maasturi.." olisit ollut lähempänä totuutta...

        vrt. 454cid (6.6 L)Corvette Suzuki Sj40 (1.2 L), ei FAKTAsi päde!

        Kiitos, ei tarvitse vastata tähän viestiin. Näyttäisi, että eri nimimerkeillä haluat kommentoida/väitellä... liekö tuleva OTK, jolla tarve "jänkhätä" jokaisen kanssa.


      • ap
        FaktaHomma kirjoitti:

        Ei se nyt ihan noin yleistäen mikään FAKTA ole....

        Jos olisit maininnut, että "vastaavalla moottorilla ja vastaan kokoluokan maasturi.." olisit ollut lähempänä totuutta...

        vrt. 454cid (6.6 L)Corvette Suzuki Sj40 (1.2 L), ei FAKTAsi päde!

        Kiitos, ei tarvitse vastata tähän viestiin. Näyttäisi, että eri nimimerkeillä haluat kommentoida/väitellä... liekö tuleva OTK, jolla tarve "jänkhätä" jokaisen kanssa.

        Näin on. Esim meillä Land Cruiser 11l NAFTAA/100km, emännän MB 250 12,5 litraa BENSAA samalla matkalla. Mainittakoon, että Toyota painaa puolentoista mersun verran ja koneen tilavuus 4,2 litraa on sekin mersun 2,5 litraan verraten aika iso. Olkoon, että MB on 16 vuotta vanha ja automaatti, mutta jää esim. kuljetuskapasiteetiltaan selvästi Toyotalle.


      • Masa
        ap kirjoitti:

        Näin on. Esim meillä Land Cruiser 11l NAFTAA/100km, emännän MB 250 12,5 litraa BENSAA samalla matkalla. Mainittakoon, että Toyota painaa puolentoista mersun verran ja koneen tilavuus 4,2 litraa on sekin mersun 2,5 litraan verraten aika iso. Olkoon, että MB on 16 vuotta vanha ja automaatti, mutta jää esim. kuljetuskapasiteetiltaan selvästi Toyotalle.

        Tietysti tarkoitin vastaavan kuljetuskapasiteetin omaavaa henkilöautoa/farmaria.

        Kommenttini oli tarkoitettu niille, jotka ajavat maastureilla, vaikka samat ajot hoituisivat henkilöautollakin.


      • ap
        Masa kirjoitti:

        Tietysti tarkoitin vastaavan kuljetuskapasiteetin omaavaa henkilöautoa/farmaria.

        Kommenttini oli tarkoitettu niille, jotka ajavat maastureilla, vaikka samat ajot hoituisivat henkilöautollakin.

        No, toistaiseksi meikäläisen perheen "normaalit ajot" ovat olleet sen verran monipuolisia, että maasturista ei ole enää tietä pois. Pilke silmäkulmassa olen pohtinut, että seuraava askel onkin Sisun maastokuorma-auto. Jokohan alkaisi kestää "pikkutermiitit..."

        Rouvan ajossa tuo MB 250 A on osoittautunut iästään huolimatta ihan hyväksi. Ja onhan sillä mukava välillä naatiskella hyvällä kestotiellä lämpimänä kesäiltana.


      • Huora
        Autopilot kirjoitti:

        Puhut täyttä asiaa! Toivottavasti täällä ei mennä jenkkien apinoinnissa niin pitkälle, että pian markettien parkkipaikat on täynnä maastureita.

        Siinä alkaa maasturin massaan perustuva "turvallisuusetukin" hävitä, kun joka toinen vastaantulija on samanlainen rohjo.

        pienen pieni viherpiipertäj' hyppeli kehä kolmosen sisäpuolella tietämättä lainkaan, että kehä kolmosen ulkopuolellakin on elämää. No piipertäjä päätti sitten aloittaa kovan provo meuhaamisen ja sillä löytää itselleen tovereita ja saikin niitä muutaman ja sitten muutaman heitä vastaan ja näin oli taas kaikilla rillipäisillä pikku nörteilla kivaa tietokoneensa äärellä vain näytön aiheuttama rusketus ihollaan.

        "I Love My TV/PC Screen Tan And My Tea Bag Sized Muscles"


    • JH

      siksi että pidän siitä.

      • Nelikko

        Tuo oli kaikessa yksinkertaisuudessaan paras vastaus!


    • Karavaanari

      Minulla on Mitsu Pajero,rekisteröity pakettiautoksi ja olen maanviljelijä.Saan kaikki verovähennyksiin auton,asuntovaunun ja halpa diiselivero.
      Ajan välillä jopa samalla polttoaineella traktoria ja Mitsua heheh

    • ei mikään kinneri

      Ajan Lantikalla, koska se on niin pirun mukava peli.

      Minun ei tarvitse ottaa osaa naapurien Opel-Toyota taistoon ostamalla leveät ja matalat Kumhot, tai asentamalla tummennuskalvoja Vectra Caravanin laseihin tai suhteuttaa autoni vuosimallia siihen, että onko sivuvilkut peileissä vai lokarissa, yms...

      Lantikka tulee ajanmyötä halvaksi, koska ei tarvitse vaihtaa uuteen kuin esim. kahdenkymmenen vuoden välein.

      • Masa

        "Minun ei tarvitse ottaa osaa naapurien Opel-Toyota taistoon ostamalla leveät ja matalat Kumhot, tai asentamalla tummennuskalvoja Vectra Caravanin laseihin tai suhteuttaa autoni vuosimallia siihen, että onko sivuvilkut peileissä vai lokarissa, yms..."

        Voi jumalauta mikä idiootti. Myönnät siis avoimesti, että auto on sinulle statussymboli, tapa erottua naapureista.


      • Eino
        Masa kirjoitti:

        "Minun ei tarvitse ottaa osaa naapurien Opel-Toyota taistoon ostamalla leveät ja matalat Kumhot, tai asentamalla tummennuskalvoja Vectra Caravanin laseihin tai suhteuttaa autoni vuosimallia siihen, että onko sivuvilkut peileissä vai lokarissa, yms..."

        Voi jumalauta mikä idiootti. Myönnät siis avoimesti, että auto on sinulle statussymboli, tapa erottua naapureista.

        Onko idioottia pitää autoansa statussymbolina vai sen avoimesti myöntäminen!!
        Minulle ainakin autoni on statussymboli ja tosi monelle muullekin. Tosi moni meistä autonomistajista, oli maasturi eli ei, ajaa uudemmalla/isommalla/hienommalla/varustellullamma jnejne autolla kuin on pakko. Ja tätä kauttahan siihen tulee mukaan vähän sitä statusta! Vai mitä?


      • Jannu
        Eino kirjoitti:

        Onko idioottia pitää autoansa statussymbolina vai sen avoimesti myöntäminen!!
        Minulle ainakin autoni on statussymboli ja tosi monelle muullekin. Tosi moni meistä autonomistajista, oli maasturi eli ei, ajaa uudemmalla/isommalla/hienommalla/varustellullamma jnejne autolla kuin on pakko. Ja tätä kauttahan siihen tulee mukaan vähän sitä statusta! Vai mitä?

        Jos elämässä ei ole muita pätemisen välineitä kuin kulkuneuvo, heikosti menee.


      • ei mikään kinneri
        Eino kirjoitti:

        Onko idioottia pitää autoansa statussymbolina vai sen avoimesti myöntäminen!!
        Minulle ainakin autoni on statussymboli ja tosi monelle muullekin. Tosi moni meistä autonomistajista, oli maasturi eli ei, ajaa uudemmalla/isommalla/hienommalla/varustellullamma jnejne autolla kuin on pakko. Ja tätä kauttahan siihen tulee mukaan vähän sitä statusta! Vai mitä?

        Jep. Lantikka on symboli sille, etten välitä ajaa aina uusimmalla mallilla, vaan autokseni kelpaa vuosikausia sama peli. Autossani ei ole mitään pullistelu renkaita ja vanteita, eikä karjapuskuria saati tummennettuja laseja. Toisekseen, tarvitsen tilavan auton, jolla riittää vetokykyä perävaunun vetämiseen.

        Monet vaihtavat autonsa kolmen vuoden välein uuteen. Mikä muu voisi olla syynä kuin statuksen tavoitteleminen. Nykyaikainen ja laadukas auto kestää ihan varmasti 10 vuotta ja satoja tuhansia kilometrejä ilman normaaleja huoltoja kummempaa korjaamista. Autoilun pääomakustannukset ovat silloin ihan siedettävällä tasolla.


      • KV
        ei mikään kinneri kirjoitti:

        Jep. Lantikka on symboli sille, etten välitä ajaa aina uusimmalla mallilla, vaan autokseni kelpaa vuosikausia sama peli. Autossani ei ole mitään pullistelu renkaita ja vanteita, eikä karjapuskuria saati tummennettuja laseja. Toisekseen, tarvitsen tilavan auton, jolla riittää vetokykyä perävaunun vetämiseen.

        Monet vaihtavat autonsa kolmen vuoden välein uuteen. Mikä muu voisi olla syynä kuin statuksen tavoitteleminen. Nykyaikainen ja laadukas auto kestää ihan varmasti 10 vuotta ja satoja tuhansia kilometrejä ilman normaaleja huoltoja kummempaa korjaamista. Autoilun pääomakustannukset ovat silloin ihan siedettävällä tasolla.

        "Monet vaihtavat autonsa kolmen vuoden välein uuteen. Mikä muu voisi olla syynä kuin statuksen tavoitteleminen."

        Esimerkiksi se, että monilla autoilla on kolmen vuoden takuu. Jos tarvitsee autoaan esim. töissä, silloin varmasti arvostaa luotettavuutta ja sitä, ettei auton tarvitse seisoa korjaamolla ja on valmis siitä hieman maksamaankin.

        "Kinnereille" vittuilu on niin lapsellista toimintaa, että se vahvistaa käsitystäni siitä, että maasturistit ovat jääneet ikuisiksi pikkupojiksi, joiden mielestä on kivaa kun rapa roiskuu ja tuntee itsensä isoksi ison auton ratissa.


      • masajannu
        Jannu kirjoitti:

        Jos elämässä ei ole muita pätemisen välineitä kuin kulkuneuvo, heikosti menee.

        Vielä heikommin menee jos pitää vain kadehtia ja päivitellä toisten elämistä...


      • Ei mikään kinneri
        KV kirjoitti:

        "Monet vaihtavat autonsa kolmen vuoden välein uuteen. Mikä muu voisi olla syynä kuin statuksen tavoitteleminen."

        Esimerkiksi se, että monilla autoilla on kolmen vuoden takuu. Jos tarvitsee autoaan esim. töissä, silloin varmasti arvostaa luotettavuutta ja sitä, ettei auton tarvitse seisoa korjaamolla ja on valmis siitä hieman maksamaankin.

        "Kinnereille" vittuilu on niin lapsellista toimintaa, että se vahvistaa käsitystäni siitä, että maasturistit ovat jääneet ikuisiksi pikkupojiksi, joiden mielestä on kivaa kun rapa roiskuu ja tuntee itsensä isoksi ison auton ratissa.

        Vittuilua? En ole mielestäni vittuillut. Ainakin täällä maalla kinneri on neutraali nimitys ns. tavallisesta henkilöautosta.

        Meidän toinen auto on Mazda 121 -91, siis ehta kinneri. Ainakaan Mazdan osalta kolmen vuoden takuusta ei ollut mitään hyötyä, koska laatu on todella korkea, eikä mitään ongelmia ole ollut kymmenvuotisella taipaleella.


    • Jannu on kateellinen

      Jos autoista haetaan mainitsemaasi jatketta, on lähempäna esim. ferrari tai muu sportti.

      Tiedätkö muuten mitä, perheessäni on 3 maasturia, 1 Range omana käyttöautona.
      1 Range maastossa safarilla.
      1 Toyota emännällä työautona.

      Menikö Jannulla sukat sekaisin. Itse luulen niin, että rahasi eivät riitä himoitsemaasi maastoautoon. Eihän kukaan kai voi olla niin kade, että haukkuu turvallista ja suomen oloihin parhaiten sopivaa käyttöautoa? Eihän??

      • Jannu

        Onhan täälläkin jo yksi pieni mies tunnustanut, että tuntee itsensä isoksi järeänkokoisen auton ratin takana.

        Maastosafaritouhuista en viitsi virkkaa mitään, kun en älyttömämpää harrastusta tiedäkään, mutta on huvittavaa huomata, kuinka aina kun älli loppuu, otetaan aseeksi "kateus".

        Mitä enemmän maastureita tiellä liikkuu, sitä turvattomampaa liikenne on. En minä menisi panssarivaunuakaan kovin turvalliseksi kehumaan.

        Suomen oloissa pärjää kyllä ihan henkilöautollakin. Eri asia on jossain Venäjällä, missä tiet ovat kuin kynnöspeltoa.


      • maasturi=hyvä
        Jannu kirjoitti:

        Onhan täälläkin jo yksi pieni mies tunnustanut, että tuntee itsensä isoksi järeänkokoisen auton ratin takana.

        Maastosafaritouhuista en viitsi virkkaa mitään, kun en älyttömämpää harrastusta tiedäkään, mutta on huvittavaa huomata, kuinka aina kun älli loppuu, otetaan aseeksi "kateus".

        Mitä enemmän maastureita tiellä liikkuu, sitä turvattomampaa liikenne on. En minä menisi panssarivaunuakaan kovin turvalliseksi kehumaan.

        Suomen oloissa pärjää kyllä ihan henkilöautollakin. Eri asia on jossain Venäjällä, missä tiet ovat kuin kynnöspeltoa.

        Jos pelkäät ajoneuvojen painoa, niin huomaa että teillä liikkuu toistaiseksi huomattavasti enemmän muita tavallista henkilöautoa raskaampia ajoneuvoja kuin maastureita. Esimerkiksi rekat, kuorma-autot, pakettiautot, linja-autot, traktorit ym työkoneet. Etkö ole huomannut? Lisäksi monet edustusluokan henkilöautot ovat painoltaan pikkumaastureiden luokkaa.
        Teiden huonoudesta puheenollen, taitaa pojan horisontti loppua omaan napaan, suosittelen matkailua eri vuodenaikoihin ja silmien aukipitoa.


    • Jos

      Jos joku maksais auton, bensat ja ylläpidon. Niin tai jos itsellä olis varaa kustantaa kaikki se, niin mikä ettei??? Olen senverran erilaisilla maastureillakin ajellut, että tiedän niissäkin ihan kelvollisia ajettavia olevan. Tällä hetkellä omat varani eivät kuitenkaan salli maasturin ostamista - ylläpitämistä, että onpa sitä vaan tyydyttävä toisinlaisiin menopeleihin. Tietenkin toisaalta, jos riittävästi varoja olisi voisihan se hyvä olla omistaa yksi maasturikin....

      • KV

        "Maasturilla tietty, jos joku maksais auton, bensat ja ylläpidon."

        Niinpä. Toisin sanoen maasturi ei ole mikään fiksu valinta, jos maksaa itse liikkumisensa.


      • Jussi
        KV kirjoitti:

        "Maasturilla tietty, jos joku maksais auton, bensat ja ylläpidon."

        Niinpä. Toisin sanoen maasturi ei ole mikään fiksu valinta, jos maksaa itse liikkumisensa.

        Liikkeelle on päästävä riippumatta onko auran (lingon)kuljettaja avannut teitä (maaseudulla useampiakin kilometrejä yksityisen hoitamia teitä).


      • Max Syöttöpaine
        KV kirjoitti:

        "Maasturilla tietty, jos joku maksais auton, bensat ja ylläpidon."

        Niinpä. Toisin sanoen maasturi ei ole mikään fiksu valinta, jos maksaa itse liikkumisensa.

        "Niinpä. Toisin sanoen maasturi ei ole mikään fiksu valinta, jos maksaa itse liikkumisensa."

        Mutta sitten se on varmaankin fiksu valinta kun firma maksaa kulut, vai?

        Mikään auto ei ole fiksu valinta jos ei ole fyfyä.


    • Timo

      Tätä samaa pohdiskeltiin sattumalta kaverin kanssa eilen. Faijansa on maanviljelijä, joka saattaa joskus joutua tilanteisiin, joissa maasturin ominaisuuksista olisi hyötyä, maasturia kaverin faija ei kuitenkaan omista. Eli kyllä totuus on se, että 95 % maasturin omistajista ajaa maasturilla ilman mitään järjellistä syytä. Ehkä maasturi auttaa joillakin erektio-ongelmassa.

    • Hoo

      No jos se on pakuksi rekisteröity (pikku toyota land cruiser/mitsu pajero) Ja diisseli niin sehän on lähes ilmaista ajella! Joten maasturi ei ole varakkuuden merkki, joten "köyhällä" opiskelijalla ei ole muuta mahollisuutta kuin kruisailla maasturilla tai hiacella...

    • Zeppe

      ...jannu asua hesassa kun sano että suomen oloissa pärjää henkilöautolla... Pärjäähän sillä jos se on neliveto!! Itte kummiskin asun "maalla" ja talvella saat tulla koittaan honda civikilläs että kuinka pärjäät! Itte oon hankkimassa chevy blazeria ni ei tartte kaivella enään pösöö lumihangesta! Niin tää tais olla to kohta H eli muu syy!

    • IGOR

      Miksi ajat maasturilla?

      -Miksi en?

      a) joudut töissäsi ajamaan paikkoihin, joihin ei henkilöautolla pääse; mihin?

      -Mää oon tyätön hei hei hei!!!!!!

      b) haluat vapaa-aikanasi ajaa paikkoihin, joihin ei henkilöautolla pääse; mihin ja MIKSI?

      -Kyllä. Maastoon ja siks ku se on nii hianoo!!!! Siis ihan törkeen makeeta.

      c) uskot darwinismiin myös autoilussa eli vahvat pärjäävät ja heikot väistyvät eli et välitä tieliikenteen kokonaisturvallisuudesta, kunhan itselläsi on massaa ympärillä

      -Jaa'a pitäskös siis ostaakki Viking Lineltä laiva maantiekäyttöön....hmmmm matalaprofiili renkaat 18000000000000" vanteilla ja alustasarja ja kaikkien hyttien ikkunoihin tummennnuskalvot ja eiku vastaheitolla kustaanmiekan kautta mannerheimille ja pikkupompulla jyväskylään ja siitä Utsjoelle. Mutta hei mitäs noi Jyväskylä ja Utsjoki oli??? Eihän ne ole Suomessa....eihän...vai onko? Onks ne siinä jossain Espoon ja Kauniaisten rajalla vai sit Itä-Helsingissä????

      d) tunnet itsesi miehekkääksi ison auton ratissa

      -No kjyllä me Svanten ja BumtsiBumin kans ollaan nii miehii :) Tilu lilu Jannu kulta ;) Ja nami nami mun oma maapallon hetkuttaja.

      e) sinulla on ylimääräistä rahaa, jonka tahdot käyttää ylimääräisiin bensa- ja rengaskuluihin

      -Nii'i, ku kato ei käärinliinassa ole taskuja, niin pannaan hillot sileeks silloin, ku ei persiistä kasva vielä koiranputkee.

      f) sinun tarvitsee kuljettaa tavaraa/ihmisiä niin paljon, että henkilöauton kuljetuskapasiteetti ei riitä; mikset osta farmaria tai tila-autoa?

      -Yksin ajan aina ku ei oo muita mukana ja ei tila/farmiautoo saa sillä hyntsyllä, ku olen vanhan katiskani ostan.

      g) maasturilla on kiva ajaa, koska siitä näkee muiden yli ja ajamisessa on "fiilistä"; viis ajo-ominaisuuksista ja suorituskyvystä

      -No vaikka niinki. Mutta mikä ihme tää suorituskyky villitys on? Siis onks auton pakko kiihtyä nollasta satkuun suojateiden välisellä matkalla, niin, ettei takuulla ehdi jarruttaan, ku vanha mumeli taapertaa rollaattorinsa kanssa yli tien ja joku nuori kikkopää koheltaa sportillaan 697km/h keskellä kaupunkia. Että sitäkö se suorituskyky ja ajo-ominaisuudet nyt sit on?

      h) joku muu syy; mikä?

      -Saan pillua siinä katiskassa => seisoo tanakasti ku kanki ja seisoo välillä ajaessaki, ku on meinaan sellainen vibra päällä, ku kardaanit ja renkaat ja riisseli kone vatkaavat. Ihan tulee nuaruusvuodet mieleen ku laitto pallit Raisun tankille (muinaisina aikoina ollut mopo merkki) ja kierrokset tappiin. Sitä fiilistä on kuule monet cisshat koittanu saada esiin, mutta ei oo onnistunu.

    • Ford 4x4

      A
      ajan sen takia omalla autollani kun siinä
      tuntee että ajaakin jotain

      B
      on kivaa ajaa hiekkakuopilla taikka lumisella pellolla tai jäisellä tiellä tai kentällä

      c
      asun helsingissä niin kapeella kadulla ihmiset antaa tilaa helpompaa ajaa kun pikku-autolla näkee
      muiden yli

      d
      tottakai tunnen kun v kone murisee ja maisema vaihtuu ja menee kun ilmassa

      e
      jokainen laittaa rahan mihin laittaa mielummin ajan kunnon autolla kun jollain vitun kirpulla

      f
      hei eikös maasturi ole tila-auto?

      g ajan omalla autolla mutkaan mutta se vaatii ajotaitoa ja auton tuntemista missä kulkee rajat
      jos sä meet sun hodalllas mutkaan kovaa, mä meen susta ohi suoralla taikka hidastustöyssyssä

      h sä taidat olla aivan kateelinen pässi ja et tiedä näistä jutuista mitään.

      ja muutenkin et osaa ajaa isoa autoa, ja maasuri on aika pieni peli, kuokkiin verrattuna;)

    • Dyna

      Itselläni on moninaisiakin syitä käyttää maastoautoa:

      1. Minulla on lonkissa ja selässä hieman vikaa, joten maastoauton penkki sopii selälleni istuvamman asennon takia.
      Toisena autona meillä on farkku Mondeo, jossa on vaikka mitä penkin ja ohjauspyörän säätöjä, mutta ajoasento on kuitenkin sen verran "makaava", että selkäni puutuu pisemmillä reissuilla.

      2. Harrastan metsästystä ja kalastusta, joten maastoauto on luonnollinen valinta sitäkin kautta.
      Pääsee huononpikuntoisiakin metsäautoteitä pelipaikalle. Kalastuspuolella olen vetänyt isoa uisteluvenettä perässä (1700kg), joten siinäkin maastoauto on henkilöauto parempi (ainakin laskuluiskilla).

      3. Joudun kuljettamaan välillä töissä työkaluja ja isoja tavaroita paikasta toiseen. No pakettiauto on tietysti aina parempi vaihtoehto, mutta nekin ovat yleensä juuri silloin muualla ajossa, kun niitä tarvisin.

      4. Käyn Lapissa 3-4 kertaa vuodessa ja hirvien ja porojen takia suosin autoa, jossa on pitkä ja korkea nokka karjapuskurilla varustettuna.

      5. Koitan välttyä saamasta isoja ylinopussakkoja.
      Tähän on hyvä lääke laiska diesel maasturi kruisilla varustettuna. Emännän Mondeolla kun tulee ajeltua, niin nopeus hyväpintaisilla teillä nousee huomaamatta huikeille lukemille.
      Lantikka (98) on vielä se laiska malli, niin sillä tulee ajeltua rauhallisemmin, eikä ohituksiinkaan ole niin hoppua huonon kiihtyvyyden takia. Passeli auto meikäläiselle.
      Otetaan ne "pakolliset sakot" sitten vaikka motukalla.
      Syysterveisin.

    • käpy

      En sitten tiedä mitä tällä keskustelulla on alunperin haettu, mutta on melko turhaa kiistellä siittä onko maasturi parempi kuin henkilöauto tai toisin päin. Molemmista löytyy paljon hyviä puolia. Täytyy muistaa että maastoautot ja normaalit henkilöautot on alkujaankin suunniteltu aivan erilaisiin tarkoituksiin. Miksipä hankkia voimakkaalla dieseli-pannulla varustettua maasturia jos asuu kaupungissa ja kulkee hyväkuntoisilla teillä? Tai toisin päin; miksi hankkia matalaa henkilöautoa jos on suuri todennäköisyys että joutuu usein tilanteisiin jossa ko. auto ei yksinkertaisesti toimi? Ostaa sellaisen auton jonka katsoo vastaavan tarpeitaan ja antaa muiden tehdä rauhassa vastaavan päätökset omalla kohdallaan.

    • 34654654

      b) ja osittain a). En halua olla aura-auton armoilla jatkuvasti vaan haluan päästä myös kun teitä ei aurattu. Tavallisella etuvedolla on joskus jäänyt ihan kerrostalon parkkipaikalle jumiin kun ei aurattu ison lumimyräkän jälkeen. Tai pihan edessä voi olla aurauksesta korkea lumivalli jota ei 6.00 aamulla jaksa alkaa purkamaan kolalla. Vapaa-aikana tykkään luonnosta ja pilkkimisestä. Normikorkuinen 2-veto jää auttamatta kiinni jos vähänkin enemmän lunta syrjätiellä. Yllättävän pienikin lumimäärä saa normikorkuisen 2-vedon jo täysin jumiin. Kesälläkin monet (loivennetutkin) kadunreunukset niin korkeita että normikorkuisella kolahtaa ikävästi pohjaan. Ja jos vaikka venetrailerin vetää hieman mutaisella irtosoraisella paikalla niin jää 2-vedolla kesälläkin sutimaan.

      Normikorkuisella 2-vedolla yleensä pärjää, mutta silloin on vain pahasti aurauksen armoilla ja on hyvin rajoitettu mihin voi ajaa. Ja vaikka tie aurattu, nelivedolla pääsee paljon helpommin liikkeelle liukkaalla, ei esim tarvi odottaa että liikenneympyrä ihan tyhjä ennen kuin ehtii liittymään.

      Kyllä neliveto maasturi vaan on paras jos haluaa ajaa milloin ja missä haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      526
      3855
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3050
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2352
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2210
    6. 225
      1662
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1301
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe