Tämä kysymys koskettaa myös kristinuskoa ja Jumalan rakkautta hyvin läheisesti. Jeesus kertoo vertauksissaan tästä myös usein.
Pitääkö lapsen ansaita vanhempiensa rakkaus?
132
548
Vastaukset
Mitäs mänivät tekemään.☠️
- Anonyymi00001
Ansaittu rakkaus on teeskentelyä.
Juuri siitä Jeesus opetti, että mitä erinomaista siinä teette, jos rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat.
Pitää rakastaa niitä, jotka vainoavat ja herjaavat, niin silloin on taivaan Isän lapsi.- Anonyymi00019
Kol. 3:20 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset kaikessa, sillä se on otollista Herrassa.
- Anonyymi00021
37. Sananl. 13:22 Hyvä jättää perinnön lastensa lapsillekin, mutta syntisen tavara talletetaan vanhurskaalle.
38. Sananl. 15:11 Tuonelan ja manalan Herra näkee, saati sitten ihmislasten sydämet.
39. Sananl. 17:6 Vanhusten kruunu ovat lastenlapset, ja isät ovat lasten kunnia.
40. Sananl. 31:5 Muutoin hän juodessaan unhottaa, mitä saädetty on, ja vääntelee kaikkien kurjuuden lasten oikeuden. - Anonyymi00042
Pitääkö jumalan rakkaus ansaita? Vai pitääkö jumalan rakastaa niitä, jotka jumalaa herjaavat? Vai oletteko kaksinaismoralistisia?
- Anonyymi00002
Rakkaus syttyy jos syttyy, siinä ei vaikuta toisen teot. Äitinä koen että rakkaus lapseen alkaa kohdussa eikä se minnekään mene koko elämän aikana. Ei riipu teoista.
- Anonyymi00003
ArtoTTT
Rakastaminen ei kuitenkaan estä lasta itseään tekemästä vääriä valintoja. rakastettu lapsikin voi itse tuhota elämänsä esim. huumeilla tai viinalla, vaikka rakastava vanhempi kuinka varoittaisi vaaroista, se ei aina auta. - Anonyymi00006
Anonyymi00003 kirjoitti:
ArtoTTT
Rakastaminen ei kuitenkaan estä lasta itseään tekemästä vääriä valintoja. rakastettu lapsikin voi itse tuhota elämänsä esim. huumeilla tai viinalla, vaikka rakastava vanhempi kuinka varoittaisi vaaroista, se ei aina auta.Lakkaavatko vanhemmat rakastamasta lastaan jos tästä tulee narkomaani tai juoppo?
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Lakkaavatko vanhemmat rakastamasta lastaan jos tästä tulee narkomaani tai juoppo?
Ei kai se rakkautta estä jos vanhempi on juoppo tai narkkari, mutta vähemmän aikaa heillä on lapsilleen kun ovat koko ajan juovuksissa tai huumausaineiden vaikutuksen alaisena, örisevät jossain roskalaatikossa.
- Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Lakkaavatko vanhemmat rakastamasta lastaan jos tästä tulee narkomaani tai juoppo?
ArtoTTT
Ei tietenkään, mutta ei se vanhempien rakkaus aina riitä pelastamaan lasta. - Anonyymi00020
Anonyymi00006 kirjoitti:
Kuka nyt juoppoa tai narkkaria rakastaa. YKSIPUOLISESTI
”Pitääkö lapsen ansaita vanhempiensa rakkaus?”
Oikein hyvä kysymys.
”Anonyymi00001” 2026-03-02 19:41:07 vastasi : ”Juuri siitä Jeesus opetti, että mitä erinomaista siinä teette, jos rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat.”
Kun lapsi joutuu ”ansaitsemaan” vanhempiensa rakkauden, se tarkoittaa sitä, että kun lapsi toimii kuten vanhemmat haluavat ja käskevät, vain silloin saa hyväksyntää ja ehkä läheisyyttäkin.
Jos lapsi erehtyy, tai tekee jotain vastoin vanhempiensa määräyksiä, silloin häneltä kielletään kaikki hyväksytä, läheisyys ja rakkaus.
Näin lapsi oppii ”ostamaan” rakkautta. Hän voi silmänlumeeksi ja jopa valheiden avulla tehdä kuten pitää, mutta oikeasti tekeekin jotain muuta. Näin kasvatetaan silmänpalvojia.
Toinen on jatkuva pelko, koska voi milloin tahansa menettää vanhempiensa rakkauden.
Jos näin käy, voi henkilö menettää toivonsa, eikä enää pyrikään saamaan mitään myönteistä vastakaikua vanhemmiltaan.
Tallainen ihminen oppii, ettei hän ole mitenkään tärkeä, samoin sen, että hän ei itse ehkä kykene koskaan rakastamaan.
”Anonyymi00008” 2026-03-03 06:19:53 eli ArtoTTT kommentoi; ”Ei tietenkään, mutta ei se vanhempien rakkaus aina riitä pelastamaan lasta.”.
Rakkaus on sitä, että vaikka se lapsi tekisi mitä, silti häntä ei hylätä!- Anonyymi00009
Pitää vain rukoilla ettei lapsi joudu sotakiimaan.
On rakkautta kasvattaa rauhaa rakastava lapsi, eikä turmeltunut.Voi kunpa tämä kommentti käännettäisiin venäjäksi ja luettaisiin Moskovan televisiossa.
- Anonyymi00010
Jos vanhempiensa rakkautta ei tarvitse ansaita, tarvitseeko Jumalan rakkautta ansaita jollakin tavalla?
- Anonyymi00011
Mitä vanhempien rakkaus hyödyttää lasta, jos tämä kieltäytyy ottamasta vastaan tuota rakkautta eikä hyväksy vanhempien yrityksiä auttaa tuota lasta?
Tuhlaajapoika on hyvä esimerkki sellaisesta. Isän rakkaus ei hyödyttänyt häntä ennenkuin tuhlaajapoika meni itseensä ja palasi Isän kotiin. - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Mitä vanhempien rakkaus hyödyttää lasta, jos tämä kieltäytyy ottamasta vastaan tuota rakkautta eikä hyväksy vanhempien yrityksiä auttaa tuota lasta?
Tuhlaajapoika on hyvä esimerkki sellaisesta. Isän rakkaus ei hyödyttänyt häntä ennenkuin tuhlaajapoika meni itseensä ja palasi Isän kotiin.Tuo Luukkaan kertomus tuhlaajapojasta on yksi Raamatun kauneimpia kuvauksia Jumalan rakkaudesta. Niin kuin vanhempienkaan rakkautta ei ansaita, Jumalankin rakkaus on ansaitsematonta armoa. ARMO = Ansaitsematon Rakkaus Minun Osakseni.
Luterilainen kristitty Jumalan armosta - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Tuo Luukkaan kertomus tuhlaajapojasta on yksi Raamatun kauneimpia kuvauksia Jumalan rakkaudesta. Niin kuin vanhempienkaan rakkautta ei ansaita, Jumalankin rakkaus on ansaitsematonta armoa. ARMO = Ansaitsematon Rakkaus Minun Osakseni.
Luterilainen kristitty Jumalan armostaSiinäkin se synnytti katkeruutta siinä, joka oli palvellut isäänsä koko ajan, mutta, jota ei huomioitu millään tavalla.
- Anonyymi00015
Anonyymi00012 kirjoitti:
Tuo Luukkaan kertomus tuhlaajapojasta on yksi Raamatun kauneimpia kuvauksia Jumalan rakkaudesta. Niin kuin vanhempienkaan rakkautta ei ansaita, Jumalankin rakkaus on ansaitsematonta armoa. ARMO = Ansaitsematon Rakkaus Minun Osakseni.
Luterilainen kristitty Jumalan armostaEi "Luterilainen kristitty" ole miettinyt loppuun asti, miten tuo Isän rakkaus poikaansa kohtaan toimi käytännössä. Tuhlaajapoikahan NOUSI, katui ja PALASI Isän kotiin. Ei Isän rakkaudesta olisi ollut mitään hyötyä, ellei poika olisi tehnyt päätöstä palata Isän kotiin ja pyytää anteeksiantoa.
Jos tuo poika olisi vaan odottanut tai toivonut armoa kohdalleen, mutta ei olisi tehnyt mitään sen edestä, olisi Isän armo jäänyt hyödyttömäksi.
"Niin kuin vanhempienkaan rakkautta ei ansaita, Jumalankin rakkaus on ansaitsematonta armoa. ARMO = Ansaitsematon Rakkaus Minun Osakseni." - Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Ei "Luterilainen kristitty" ole miettinyt loppuun asti, miten tuo Isän rakkaus poikaansa kohtaan toimi käytännössä. Tuhlaajapoikahan NOUSI, katui ja PALASI Isän kotiin. Ei Isän rakkaudesta olisi ollut mitään hyötyä, ellei poika olisi tehnyt päätöstä palata Isän kotiin ja pyytää anteeksiantoa.
Jos tuo poika olisi vaan odottanut tai toivonut armoa kohdalleen, mutta ei olisi tehnyt mitään sen edestä, olisi Isän armo jäänyt hyödyttömäksi.
"Niin kuin vanhempienkaan rakkautta ei ansaita, Jumalankin rakkaus on ansaitsematonta armoa. ARMO = Ansaitsematon Rakkaus Minun Osakseni."Tuhlaajapoikahan oli kuolemassa nälkään, Katsotko sen olevan jonkinlainen ansio? Lisäksi hän tunnustaa ettei ole rakkauden arvoinen eikä ansaitse sitä, mutta miten isä käyttäytyi? Aivan uskomaton kertomus. Se onkin EVANKELIUMIA.
Anonyymi00011 kirjoitti:
Tuhlaajapoika on hyvä esimerkki sellaisesta. Isän rakkaus ei hyödyttänyt häntä ennenkuin tuhlaajapoika meni itseensä ja palasi Isän kotiin.Ei kai rakkauden päätarkoitus ole erityisesti hyödyttää kohdetta? Yleensä hyötyjä tulee rakkauden sivutuotteena, joskaan ei aina.
Anonyymi00012 kirjoitti:
Luterilainen kristitty Jumalan armostaTosin Jumala ei rakasta, jos Häntä ei pidetä todellisena olentona vaikka todisteita tuosta todellisuudesta ei ole.
Se on siis esimerkki erittäin ehdollisesta rakkaudesta, josta sopii kysyä, että onko semmoinen rakkautta lainkaan.
Tuhlaajapojallakin oli varmasti paljon varmoja objektiivisia havaintoja isästään.
- Anonyymi00014
Totta kai jokainen kristitty vanhempi sanoo lapselleen, että ellei hän osoita rakkautta vanhempiaan kohtaan, niin vanhemmat kiduttavat häntä säälimättömästi.
- Anonyymi00028
No ilman muuta. Mutta vastaako tuo mielestäsi aloituksen kysymykseen?
”Anonyymi00011” 2026-03-03 14:35:48 kirjoitti:
”Mitä vanhempien rakkaus hyödyttää lasta, jos tämä kieltäytyy ottamasta vastaan tuota rakkautta eikä hyväksy vanhempien yrityksiä auttaa tuota lasta?”
Hyödyttää? Eihän rakkaudessa ole mistään hyödystä kyse. Kun sitten kirjoitit ”Tuhlaajapoika on hyvä esimerkki sellaisesta.” niin ehkä sinun pitäisi lukea tarkemmin tuo vertaus.
”Anonyymi00012” 2026-03-03 14:59:54 kommentoi;: ”Tuo Luukkaan kertomus tuhlaajapojasta on yksi Raamatun kauneimpia kuvauksia Jumalan rakkaudesta.”
Juuri tämä, mutta näyttää ettei kaikki oikein ymmärrä, mistä rakkaudessa on kyse:
”Anonyymi00015” 2026-03-03 17:45:35 löysi vain pienen palan: ”Tuhlaajapoikahan NOUSI, katui ja PALASI Isän kotiin. Ei Isän rakkaudesta olisi ollut mitään hyötyä, ellei poika olisi tehnyt päätöstä palata…”
Luuk. 15:18 Minä nousen ja menen isäni tykö ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi
15:19 enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan; tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.'
Sitten astuu kuvaan se isän rakkaus:
15:20 Ja hän nousi ja meni isänsä tykö. Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi.
15:21 Mutta poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan'.
15:22 Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa;
Kun toinen veli on nyreissään tästä:
15:29 Mutta hän vastasi ja sanoi isälleen: 'Katso, niin monta vuotta minä olen sinua palvellut enkä ole milloinkaan sinun käskyäsi laiminlyönyt, ja kuitenkaan et ole minulle koskaan antanut vohlaakaan, pitääkseni iloa ystävieni kanssa.
Niin mitä rakastava isä vastasi:
15:31 Niin hän sanoi hänelle: 'Poikani, sinä olet aina minun tykönäni, ja kaikki, mikä on minun omaani, on sinun
15:32 Mutta pitihän nyt riemuita ja iloita, sillä tämä sinun veljesi oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.'
Tätä on rakkaus.- Anonyymi00017
Miksi siteeraat Raamattua kun et edes pidä sitä totena?
- Anonyymi00018
Mummonmuori ei tajua sitä, että tuhlaajapoika TEKI RATKAISUN ja palasi takaisin Isän kotiin.
Ratkaisuntekohan on kauhistusta monelle luterilaiselle.
Heidän oppinsa mukaan ihminen itse ei voi tehdä mitään, vaan ainoastaan vanhemmat tai kummit saavat toimia. Tuollainen armo joka riippuu toisten ihmisten aktiivisuudesta e ole Jumalan armoa, vaan ihmistekoista seemoniaa.
Tuhlaajapoika vertaus osittaa myös vääräksi luterilaisen kirkon opetuksen siitä, että lapsi olisi syntinen ja tarvitsisi kotona jonkinlaista sakramenttia ollakseen kelvollinen Jumalalle.
Vasta sitten, kun lapsi jättää Isän kodin, lähtee omille teilleen, hän joutuu eroon kodistaan.
Mutta Isän rakkaus on voimassa silloinkin ja lapsi saa palata turvalliseen kotiin yksinkertaisesti katumalla ja nöyrtymällä. Isä ottaa hänet aina vastaan. Vasta silloin Isän rakkaus koituu hänen hyödykseen..
Sitä on Jumalan armo. - Anonyymi00022
Anonyymi00018 kirjoitti:
Mummonmuori ei tajua sitä, että tuhlaajapoika TEKI RATKAISUN ja palasi takaisin Isän kotiin.
Heidän oppinsa mukaan ihminen itse ei voi tehdä mitään, vaan ainoastaan vanhemmat tai kummit saavat toimia. Tuollainen armo joka riippuu toisten ihmisten aktiivisuudesta e ole Jumalan armoa, vaan ihmistekoista seemoniaa.
Tuhlaajapoika vertaus osittaa myös vääräksi luterilaisen kirkon opetuksen siitä, että lapsi olisi syntinen ja tarvitsisi kotona jonkinlaista sakramenttia ollakseen kelvollinen Jumalalle.
Vasta sitten, kun lapsi jättää Isän kodin, lähtee omille teilleen, hän joutuu eroon kodistaan.
Mutta Isän rakkaus on voimassa silloinkin ja lapsi saa palata turvalliseen kotiin yksinkertaisesti katumalla ja nöyrtymällä. Isä ottaa hänet aina vastaan. Vasta silloin Isän rakkaus koituu hänen hyödykseen..
Sitä on Jumalan armo.Kuten näemme, ylläpidon tekemä boikotti on päättynyt ja näin ollen helluntailainen mesuaja uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa on palannut tänne vinkumaan kuumeista ja vanhemmista. Hän ylistää jotain "ratkaisua" jota Raamattu ei tunne. Tuo uskovia vihaava uudestikastaja yrittää kumota Jeesusken opetuksia tuhlaajapoikavertauksella, mikä ei tietenkään onnistu.
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kuten näemme, ylläpidon tekemä boikotti on päättynyt ja näin ollen helluntailainen mesuaja uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa on palannut tänne vinkumaan kuumeista ja vanhemmista. Hän ylistää jotain "ratkaisua" jota Raamattu ei tunne. Tuo uskovia vihaava uudestikastaja yrittää kumota Jeesusken opetuksia tuhlaajapoikavertauksella, mikä ei tietenkään onnistu.
Kyseinen mesuaja jatkaa kristillisten perusopetuksien lyttäämistä, eikä hän tajua sitä että ihminen on syntinen ja tarvitsee Jeesusta
Onneksi sen opit on kumottu jo monta kertaa. - Anonyymi00025
Anonyymi00023 kirjoitti:
Kyseinen mesuaja jatkaa kristillisten perusopetuksien lyttäämistä, eikä hän tajua sitä että ihminen on syntinen ja tarvitsee Jeesusta
Onneksi sen opit on kumottu jo monta kertaa.Siis 27 on se haukkumasanojen määrä miten helluntailainen täällä on viljellyt
- Anonyymi00027
Anonyymi00018 kirjoitti:
Sitä on Jumalan armo.Jeesuksen vertauksilla kuten tässäkin on aina yksi tärkeä pointti. Tässä se on (isän) Jumalan rakkaus. Siinä tuhlaajapoika ei ollut pyrkimässä minkään uskonlahkon tai kirkonkaan jäseneksi. Kenelle Jeesus siinä puhui tämän vertauksen? Se selviää Luukkaan evankeliumin 15. luvun alusta:
1 Publikaanit ja muut syntiset tulivat Jeesuksen luo kuullakseen häntä. [15:1,2: Matt. 11:19; Mark. 10:45; Luuk. 7:47, 19:7,10, 23:43]
2 Fariseukset ja lainopettajat sanoivat paheksuen: "Tuo mies hyväksyy syntiset seuraansa ja syö heidän kanssaan."
3 Silloin Jeesus esitti heille vertauksen: [15:3-7: Matt. 18:12-14] Anonyymi00018 kirjoitti:
Sitä on Jumalan armo.Pitää muistaa, että tuhlaajapojan iskä oli varmasti todellinen, Jumala taas on täysin pelkkien väitteitten ja tuntemusten varassa.
- Anonyymi00024
Ei lapsi sitä voi ansaita, se kuuluu hänelle syntymän perusteella
- Anonyymi00026
1kor10:13. Mikäli häirintä käy ylivoimaiseksi niin muistakaa. Messias on tulossa.
- Anonyymi00032
Jeesus mainosti tulevansa takaisin "pian".
Kaksi tuhatta vuotta on vierähtänyt, missä jannu luuraa? Anonyymi00032 kirjoitti:
Jeesus mainosti tulevansa takaisin "pian".
Kaksi tuhatta vuotta on vierähtänyt, missä jannu luuraa?Jokainen kristinuskovien sukupolvi on vuorollaan nähnyt varmat ennusmerkit siitä että Jeesus on tulollaan ihan pikapuoliin. Niin myös nykyinen, kuten jälleen seuraava ja sitä seuraava, loputtomiin.
- Anonyymi00029
Helluntailaisuudessa "Jumalan" rakkaus täytyy ansaita. On tehtävä ratkaisu, päätös liittyä lahkon jäseneksi ja on mentävä heidän kasteelleen ja maksettava kymmenykset seurakunnalle. Oma tahto ja ajatukset on alistettava lahkon määräysvaltaan yms. Vaikuttaako houkuttelevalta?
- Anonyymi00049
Ei todellakaan vaikuta houkuttelevalta. Helluntailaisilla ja luterilaisilla täytyy olla eri Jumala.
Voi vaikuttaa, jos ihminen on sössinyt elämässään ihan kaiken, kuten suuri osa helluntailaisuuteen kääntyneistä ennen "ratkaisuaan".
Muutama vuosi sitten luin, että vankien käännyttäminen uskonlahkoihin ei ole enää ollenkaan niin menestyksekästä kuin ennen. Silti sanon, että kahdesta pahasta helluntailaisuus on se pienempi, jos käytännön vaihtoehto on rötöstelyn jatkaminen ja sitä myöten yleensä lyhyehkö elämänkaari.
- Anonyymi00030
Kyllä lasta tulee rakastaa, vaikka äityy miten herjaamaan vamhempia kyykäärmeen sikiöiksi, laittomuuden tekijöiksi sekä eikä oikein muuta tee kuin päivät pitkä keksii herjoja vanhemmistaan.
Silti pitää rakastaa ja näyttää esimerkkiä siitä mitä on olla uskova, ilman että herjaa takaisin, ilman että hylkää, ilman yhtään pahaa sanaa tai ilmettä. Niin ehkä saa lapsen pois paholaisen vallasta.- Anonyymi00031
Raamattuhan käskee kivittämään tottelemattoman lapsen.
Oliko tämä sinulle yllättävä tieto? - Anonyymi00033
Anonyymi00031 kirjoitti:
Oliko tämä sinulle yllättävä tieto?Kelle kaikki lain piirrot voimassa, tekee tietenkin niin.
Sitä tosin voidaan pitää harhaoppina. - Anonyymi00034
Anonyymi00031 kirjoitti:
Oliko tämä sinulle yllättävä tieto?Siksikö luterilaisen opin mukaan kastamaton lapsi joutuu kadotukseen?
- Anonyymi00036
Anonyymi00034 kirjoitti:
Siksikö luterilaisen opin mukaan kastamaton lapsi joutuu kadotukseen?
Ei ole tuollaista oppia, u-k-i-e nr phuuu omiaan
- Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
Eikö jonglööri tunne Augsburgin tunnustusta`?
"Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan." - Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Eikö jonglööri tunne Augsburgin tunnustusta`?
"Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."Sehän OLI uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa. Kastamattomista vauvoista Ausburhin tunnustus ei puhu mitään
- Anonyymi00039
Anonyymi00036 kirjoitti:
Niin sillä on tapana tehdä. Kyseinen hellari vääristelee koko ajan kristittyjen opetusta ja haukkuu uskovia. Eräs luetteli täällä 27 eri haukkumatermiä joita hän oli käyttänyt
- Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Niin sillä on tapana tehdä. Kyseinen hellari vääristelee koko ajan kristittyjen opetusta ja haukkuu uskovia. Eräs luetteli täällä 27 eri haukkumatermiä joita hän oli käyttänyt
Mistä tuo sen viha kumpuaa?
- Anonyymi00043
Anonyymi00038 kirjoitti:
Sehän OLI uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa. Kastamattomista vauvoista Ausburhin tunnustus ei puhu mitään
Onko jonglööri todella noin tyhmä:
"perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan." - Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
Onko jonglööri todella noin tyhmä:
"perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa on täysin sokea eikä tajua mitä tuossa sanotaan
- Anonyymi00045
Anonyymi00040 kirjoitti:
Mistä tuo sen viha kumpuaa?
Hyvä kysymys. Hänen viestejään ja aloutuksiaan on poistettu täältä aika läjä.
Mutta hänen vihansa vain kasvaa - Anonyymi00048
Anonyymi00045 kirjoitti:
Hyvä kysymys. Hänen viestejään ja aloutuksiaan on poistettu täältä aika läjä.
Mutta hänen vihansa vain kasvaaSiitä kertoo tosiaan tuo uskovien nimittely
- Anonyymi00050UUSI
Anonyymi00044 kirjoitti:
Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa on täysin sokea eikä tajua mitä tuossa sanotaan
No kerro sinä, mitä tuossa sanotaan?
"perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan." - Anonyymi00052UUSI
Anonyymi00050 kirjoitti:
No kerro sinä, mitä tuossa sanotaan?
"perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."Siinä sanotaan että kaikkien on synnyttävä uudesti. Kastamattomista siinä ei puhuta
- Anonyymi00055UUSI
Anonyymi00048 kirjoitti:
Siitä kertoo tosiaan tuo uskovien nimittely
Kyllä, se nimittelee ja vihaa
- Anonyymi00057UUSI
Anonyymi00052 kirjoitti:
Siinä sanotaan että kaikkien on synnyttävä uudesti. Kastamattomista siinä ei puhuta
Oletko hiukan tyhmä:
"ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."
Kastamattomille luvataan iankaikkinen kadotus! - Anonyymi00064UUSI
Anonyymi00057 kirjoitti:
Oletko hiukan tyhmä:
"ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."
Kastamattomille luvataan iankaikkinen kadotus!Ei vaan niille jotka eivät usko Jeesukseen
Anonyymi00064 kirjoitti:
Ei vaan niille jotka eivät usko Jeesukseen
Ihan sairasta menoa: Jos et usko väitteitämme ilman todisteita, saat kauheimman mahdollisen rangaistuksen. Ei ole täysjärkisten oppia se.
- Anonyymi00035
olipas taas törkeästi vihjailtu 🤣
- Anonyymi00041
Usko on piirtojen noudattamista ja herjaamista.
- Anonyymi00046
Sitähän u-k-i-e nr tekee
- Anonyymi00047
Anonyymi00046 kirjoitti:
Sitähän u-k-i-e nr tekee
eikö se kirjoita enää yöaikaan???
- Anonyymi00051UUSI
Anonyymi00047 kirjoitti:
eikö se kirjoita enää yöaikaan???
Onko jonglööri joutunut odottamaan sitä turhaan?
- Anonyymi00053UUSI
Anonyymi00051 kirjoitti:
Onko jonglööri joutunut odottamaan sitä turhaan?
Siinä taas uudestikastaja-inttäjäeksyttäjä näin raamatussa kitisee tuskaansa
Ei ylläpito sitä kauan pitänyt jäähyllä - Anonyymi00056UUSI
Anonyymi00053 kirjoitti:
Siinä taas uudestikastaja-inttäjäeksyttäjä näin raamatussa kitisee tuskaansa
Ei ylläpito sitä kauan pitänyt jäähylläJonglöörillä se tuska vain pahenee.
- Anonyymi00063UUSI
Anonyymi00056 kirjoitti:
Jonglöörillä se tuska vain pahenee.
Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa kitisee tuskaansa ja se vain kasvaa koko ajan
- Anonyymi00054UUSI
Kova on noidan viha uskovia kohtaan
- Anonyymi00058UUSI
Niinhän sinulla tuntuu olevan.
- Anonyymi00059UUSI
Anonyymi00058 kirjoitti:
Mitä varten lut kirkko kehitti hätäkasteen?
Onko kirkolla hätä`? - Anonyymi00060UUSI
Anonyymi00058 kirjoitti:
Niin sillä vain on
- Anonyymi00062UUSI
Anonyymi00059 kirjoitti:
Mitä varten lut kirkko kehitti hätäkasteen?
Onko kirkolla hätä`?Ei se ole luterilaisen kirkon kehittämä
- Anonyymi00066UUSI
Siksi se nimittelee uskovia
Eräs luetteli 25 eri haukkumatermiä joita se käyttää - Anonyymi00076UUSI
Anonyymi00066 kirjoitti:
Siksi se nimittelee uskovia
Eräs luetteli 25 eri haukkumatermiä joita se käyttääTuo on tosi surullista
- Anonyymi00061UUSI
U-k-i-e nr märisee tuskaansa
- Anonyymi00065UUSI
Eikö ylläpito voisi puuttua siihen?
- Anonyymi00067UUSI
Anonyymi00065 kirjoitti:
Eikö ylläpito voisi puuttua siihen?
Se puuttui jo, oli jäähyllä täältä viikkoja
- Anonyymi00068UUSI
Anonyymi00067 kirjoitti:
Se puuttui jo, oli jäähyllä täältä viikkoja
Pitempään olis saanut olla
- Anonyymi00071UUSI
Anonyymi00068 kirjoitti:
Pitempään olis saanut olla
Totta, 27 on käsittämättömän suuri lukema
- Anonyymi00082UUSI
Miksihän jonglöörillä on jatkuva tuska?
- Anonyymi00084UUSI
Anonyymi00082 kirjoitti:
Miksihän jonglöörillä on jatkuva tuska?
Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa kitisee hirvittävää tuskaansa
- Anonyymi00086UUSI
Anonyymi00084 kirjoitti:
Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa kitisee hirvittävää tuskaansa
Jonglöörin tuska vain pahenee.
Eikö siitä otsan kastelemisesta ollut mitään hyötyä? - Anonyymi00087UUSI
Anonyymi00086 kirjoitti:
Jonglöörin tuska vain pahenee.
Eikö siitä otsan kastelemisesta ollut mitään hyötyä?Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa on tuskansa huipulla. Sehän huvittaa meitä
- Anonyymi00088UUSI
Anonyymi00071 kirjoitti:
Totta, 27 on käsittämättömän suuri lukema
Se kertoo paljon vihasta Jeesuksen omia kohtaan
- Anonyymi00089UUSI
Anonyymi00088 kirjoitti:
Se kertoo paljon vihasta Jeesuksen omia kohtaan
Mistähän tuon helluntailaisen viha oikein johtuu? Onko hänet upotettu ulosteeseen?
- Anonyymi00091UUSI
Anonyymi00089 kirjoitti:
Mistähän tuon helluntailaisen viha oikein johtuu? Onko hänet upotettu ulosteeseen?
On! Hän on tuskissaan märisevä demoninen noita!
Naapurifoorumilla löytyykin paljon tietoa kyseisestä trollista. Nyt se on tullut piis yömoodistaan, mitä on tapahtunut ennenkin lähes joka vuosi. - Anonyymi00094UUSI
Anonyymi00091 kirjoitti:
Naapurifoorumilla löytyykin paljon tietoa kyseisestä trollista. Nyt se on tullut piis yömoodistaan, mitä on tapahtunut ennenkin lähes joka vuosi.Ehkä hänen vihansa johtuu juuri siitä että yp blokkasi hänet täältä viikoiksi.
Olis saanu blokata hänet lopullisesti ettei tarvitsei inistä jonglööreistä täällä, poloinen katkera hellari. - Anonyymi00096UUSI
Anonyymi00091 kirjoitti:
Naapurifoorumilla löytyykin paljon tietoa kyseisestä trollista. Nyt se on tullut piis yömoodistaan, mitä on tapahtunut ennenkin lähes joka vuosi.Ovatkohan nuo kasteenpalvojat jo paniikissa, kun kun ovat noin tuskaisia?
Pian he syytävät noita samoja rienaustermejään jostain saatananpalvonnasta. Se on ainoa asia, minkä he osaavat sanoa. - Anonyymi00097UUSI
Anonyymi00096 kirjoitti:
Ovatkohan nuo kasteenpalvojat jo paniikissa, kun kun ovat noin tuskaisia?
Pian he syytävät noita samoja rienaustermejään jostain saatananpalvonnasta. Se on ainoa asia, minkä he osaavat sanoa.Siinä taas saatanalta poskeen ottava demoninen pedofiilinoita uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa joka vinkuu tuskaansa VALTAVALLA voimalla
Hän on tunnettu saatananpalvoja - Anonyymi00098UUSI
Anonyymi00097 kirjoitti:
Siinä taas saatanalta poskeen ottava demoninen pedofiilinoita uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa joka vinkuu tuskaansa VALTAVALLA voimalla
Hän on tunnettu saatananpalvojaNiin tekee, enää ei kuulu yöllä slupr slupr vaan aamusta iltaan.
Toki saatana tykkää kun u-k-ie nr täällä rienaa uskovia. - Anonyymi00099UUSI
Anonyymi00094 kirjoitti:
Ehkä hänen vihansa johtuu juuri siitä että yp blokkasi hänet täältä viikoiksi.
Olis saanu blokata hänet lopullisesti ettei tarvitsei inistä jonglööreistä täällä, poloinen katkera hellari.sanopa muuta, viha on sokaissut hänet
- Anonyymi00100UUSI
Anonyymi00099 kirjoitti:
sanopa muuta, viha on sokaissut hänet
Nyt tuo helluntailainen pelle oli tuskan vallassa tehnyt uuden aloituksen mutta eikönän sekin täältä kohta lähde.
- Anonyymi00069UUSI
Rakkaus, mikä täytyy jollakin tavalla asaita, onko se rakkautta lainkaan? Esim. helluntailaisuudessa.
- Anonyymi00072UUSI
näin juuri
- Anonyymi00070UUSI
Kyllä pitää rakastaa vaikka lapsi miten herjaa törkeästi, eikä herjata takaisin,, että olet paholaisen käturi.
Kuten kaikkia muitakin. - Anonyymi00073UUSI
lapsi saa rakkautta koska on lapsi.
- Anonyymi00074UUSI
Ei se niin mene, että lasta rakastaa ja muita voi herjata tai tappaa. Ei ollenkaan kristillistä..
- Anonyymi00075UUSI
Anonyymi00074 kirjoitti:
Ei se niin mene, että lasta rakastaa ja muita voi herjata tai tappaa. Ei ollenkaan kristillistä..
Kaikki ovat jonkun lapsia
- Anonyymi00077UUSI
Anonyymi00075 kirjoitti:
Kaikki ovat jonkun lapsia
Ja myös Jumalan luomia.
- Anonyymi00078UUSI
Sanoiko Jeesus * rakasta lähimmäistäsi kuin lapsiasi*?
Olis pitänyt sanoa. Moni meistä ei rakasta itseään ja sen takia on ilkeä lähimmäisilleen! - Anonyymi00079UUSI
”Kunnioita isääsi ja äitiäsi!”
- Anonyymi00080UUSI
Lapsia ei käsketä kunnossa vaan vanhempia.
- Anonyymi00081UUSI
Lapset on meidän tulevaisuus. Se perintö, joka meistä jää ja kantaa.
- Anonyymi00083UUSI
Kaikki kemiat eivät tule toimeen keskenänsä, misään vaiheessa.
- Anonyymi00085UUSI
Päinvastoin, vanhempien tulee ansaita lastensa rakkaus.
- Anonyymi00090UUSI
JA sen he saavat
- Anonyymi00092UUSI
Jumala rastaa meitä koska olemme hänen luomiaan. Hän rakastaa myös niitä jotka eivät elä hänen yhtydessään
- Anonyymi00095UUSI
Totta tuokin
”Anonyymi00018” 2026-03-04 09:38:51 kirjoitti: ”Mummonmuori ei tajua sitä, että tuhlaajapoika TEKI RATKAISUN ja palasi takaisin Isän kotiin.”
:D Tavallaan koska teki itselleen raskaan päätöksen. Ei varmaan ollut helppoa nöyrtyä, koska oli tehnyt niin paljon typeriä.
Ihmiset nyt joutuvat tekemään erilaisia ongelmanratkaisuja, eikä ne aina niin mukavia ole.
”Ratkaisuntekohan on kauhistusta monelle luterilaiselle.”
:D Tuo taas koskee teologiaa, jossa vaaditaan joku erikoinen ”ratkaisu” ja sen näyttäminen muille. Ratkaisukeskeisessä mallissa ihminen on se, joka tekee oman tahtonsa kautta uskon, eikä Jumala.
”Mutta Isän rakkaus on voimassa silloinkin ja lapsi saa palata turvalliseen kotiin yksinkertaisesti katumalla ja nöyrtymällä. Isä ottaa hänet aina vastaan. Vasta silloin Isän rakkaus koituu hänen hyödykseen. Sitä on Jumalan armo.”
Ajattelet rakkautta siis hyöty näkökulmasta? Toki siitä on hyötyä siinä mielessä että se on elämän ehto ja perusta, millä ihminen jaksaa elää merkityksellistä elämää.
”Anonyymi00027 2026-03-04 11:54:21 kirjoitti.
”Jeesuksen vertauksilla kuten tässäkin on aina yksi tärkeä pointti. Tässä se on (isän) Jumalan rakkaus. Siinä tuhlaajapoika ei ollut pyrkimässä minkään uskonlahkon tai kirkonkaan jäseneksi.”
Täsmälleen näin.- Anonyymi00106UUSI
Mummonmuori syyllistyy TAAS valheelliseen lausuntoon ja levittää epäuskoaan:
" Ratkaisukeskeisessä mallissa ihminen on se, joka tekee oman tahtonsa kautta uskon, eikä Jumala."
Näkee selvästi, että mummonmuori ei ole lukenut Raamattua, vaan kelaa tuota luterilaista harhaoppia ratkaisunteosta ja automaattipelastuksesta.
Jumala on se joka KUTSUU ja vaikuttaa kuulijan sydämessä uskoa. "Usko tulee kuulemisesta"!
Tähän kutsuun vastaaminen on juuri sitä ratkaisuntekoa, joka on kauhistus mummonmuorin kaltaisille liberaaleille.
Kol 2
"te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka VAIKUTTAA Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
Heille kelpaa vain ne ratkaisut, joita vanhemmat ja kummit tekevät lapsensa pelastamiseksi kadotuksesta. Tuollainen ulkopuolinen teko on vierasta Raamatussa. Se on kirkkopolitiikkaa eikä evankeliumia.
Tottakai ratkaisunteosta on hyötyä, sille se pelastaa meidät iankaikkisesta kadotuksesta.
Siksihän Jeesus käski saarnata evankeliumia kaikille kansoille, sillä se paljastaa meille Jumalan rakkauden. - Anonyymi00108UUSI
Anonyymi00106 kirjoitti:
" Ratkaisukeskeisessä mallissa ihminen on se, joka tekee oman tahtonsa kautta uskon, eikä Jumala."
Näkee selvästi, että mummonmuori ei ole lukenut Raamattua, vaan kelaa tuota luterilaista harhaoppia ratkaisunteosta ja automaattipelastuksesta.
Jumala on se joka KUTSUU ja vaikuttaa kuulijan sydämessä uskoa. "Usko tulee kuulemisesta"!
Tähän kutsuun vastaaminen on juuri sitä ratkaisuntekoa, joka on kauhistus mummonmuorin kaltaisille liberaaleille.
Kol 2
"te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka VAIKUTTAA Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
Heille kelpaa vain ne ratkaisut, joita vanhemmat ja kummit tekevät lapsensa pelastamiseksi kadotuksesta. Tuollainen ulkopuolinen teko on vierasta Raamatussa. Se on kirkkopolitiikkaa eikä evankeliumia.
Tottakai ratkaisunteosta on hyötyä, sille se pelastaa meidät iankaikkisesta kadotuksesta.
Siksihän Jeesus käski saarnata evankeliumia kaikille kansoille, sillä se paljastaa meille Jumalan rakkauden.Taas on helluntailainen pelle mainostamassa ratkaisua jota Raamattu ei tunne.
Sitä ärsyttää se ratkaisu kun vanhemmat haluvat opettaa lapselleen Jeesusta - Anonyymi00109UUSI
Juuri noin! Raamattu ei puhu ratkaisusta mutta se puhuu Jumalan puoleen kääntymisestä
- Anonyymi00110UUSI
Anonyymi00109 kirjoitti:
Juuri noin! Raamattu ei puhu ratkaisusta mutta se puhuu Jumalan puoleen kääntymisestä
Aamen! Evankeliumia pitää viedä eikä se todellakaan ole "vierasta Raamatussa"
Anonyymi00106 kirjoitti:
Kol 2
Siksihän Jeesus käski saarnata evankeliumia kaikille kansoille, sillä se paljastaa meille Jumalan rakkauden."Tähän kutsuun vastaaminen on juuri sitä ratkaisuntekoa, joka on kauhistus mummonmuorin kaltaisille liberaaleille."
Ei se mikään kauhistus ole. Toki Jumala kutsuu kaikkia ja aikaa se saattaa viedä vuosia, kun kun se vaikuttaa. Joitakin ei tarvitse kutsua, koska lapsesta saakka ovat olleet uskovia.- Anonyymi00112UUSI
Mummomuori2 kirjoitti:
"Tähän kutsuun vastaaminen on juuri sitä ratkaisuntekoa, joka on kauhistus mummonmuorin kaltaisille liberaaleille."
Ei se mikään kauhistus ole. Toki Jumala kutsuu kaikkia ja aikaa se saattaa viedä vuosia, kun kun se vaikuttaa. Joitakin ei tarvitse kutsua, koska lapsesta saakka ovat olleet uskovia.Mummonmuori hyväksyy siis kuitenkin ratkaisun teon:
"Toki Jumala kutsuu kaikkia ja aikaa se saattaa viedä vuosia, kun kun se vaikuttaa. " - Anonyymi00117UUSI
Anonyymi00112 kirjoitti:
Mummonmuori hyväksyy siis kuitenkin ratkaisun teon:
"Toki Jumala kutsuu kaikkia ja aikaa se saattaa viedä vuosia, kun kun se vaikuttaa. "Ei puhunut mitään ratkaisusta
- Anonyymi00101UUSI
"Niin kuin äiti lohduttaa lastaan niin myös minä teitä lohdutan."
Kyllähän se äidin rakkaus nousee ihmisen rakkauksista kaikkein korkeimmaksi kun Jeesuskin vertaa omaa rakkauttaan äidin rakkauteen.- Anonyymi00103UUSI
Sitä ei voi ymmärtää, että äiti hylkää lapsensa kun uusi rakkaus astuu kuvioihin. Näistä on paljon esimerkkejä nykyaikana.
- Anonyymi00102UUSI
Joka ei palvo ja ylistä Isää Jumalaa, häntä kidutetaan ikuisesti, tuo on kristillisen "rakkauden" ydinsanoma.
- Anonyymi00104UUSI
Jumala ei tarvitse meidän ratkaisujamme rakastakseen ja pelastaakseen meidät. Uskonlahkot tarvitsevat.
- Anonyymi00113UUSI
Täh: "Jumala ei tarvitse meidän ratkaisujamme"????
Miksihän evankeliumia käskettiin saarnata kaikille kansoille, jos Jumala pelastaisi kaikki ihmiset automaattisesti? - Anonyymi00118UUSI
Anonyymi00113 kirjoitti:
Täh: "Jumala ei tarvitse meidän ratkaisujamme"????
Miksihän evankeliumia käskettiin saarnata kaikille kansoille, jos Jumala pelastaisi kaikki ihmiset automaattisesti?Tuollaista voi kysyä vain helluntailainen
- Anonyymi00105UUSI
sairainta on rakkaus mielikuvituskaveriin 🤣
- Anonyymi00107UUSI
Pidät siis itsetyydytystäkin sairautena.
- Anonyymi00111UUSI
Isät söivät raakoja hedelmiä niin ⏰
- Anonyymi00115UUSI
Lasta väärin kohtelevaa,pahonpitelevää,kenties seksuaalisesti hyväksikäyttävää vanhempaa,ei yksinkertaisesti voi rakastaa. Yritäppäs ite🤷♀️
- Anonyymi00116UUSI
Mutta vanhemman kuuluu rakastaa ehdoitta. Ja mikään edellämainittu ei ole rakastamista.🤷♀️
- Anonyymi00119UUSI
Anonyymi00116 kirjoitti:
Mutta vanhemman kuuluu rakastaa ehdoitta. Ja mikään edellämainittu ei ole rakastamista.🤷♀️
Kyllä. Jumalakin rakastaa ehdoitta, paitsi ei helluntailais lahkolaisten jumala.
- Anonyymi00121UUSI
Anonyymi00119 kirjoitti:
Kyllä. Jumalakin rakastaa ehdoitta, paitsi ei helluntailais lahkolaisten jumala.
Mistähän tuollainen kauna helluntailaisia kohtaan johtuu? Joka rakoon hän yrittää tunkea vihaansa.
- Anonyymi00122UUSI
Anonyymi00121 kirjoitti:
Mistähän tuollainen kauna helluntailaisia kohtaan johtuu? Joka rakoon hän yrittää tunkea vihaansa.
Vähän kuten sinulla luterilaisia kohtaan
- Anonyymi00123UUSI
Anonyymi00122 kirjoitti:
Vähän kuten sinulla luterilaisia kohtaan
Myönnät siis sen, että sinulla on kaunaa helluntailaisia kohtaan. Osaatko yleensä keskustella siitä aiheesta, mistä kulloinkin on kysymys?
- Anonyymi00120UUSI
Jumala rakastaa kaikkia, paitsi niitä, joita herjaamme.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864660Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093847Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1873686Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.692098Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301172
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1491117- 511024
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30914