Riemukkaasti ilmoitan

ostaneeni mekein tonnin rautaa.
Suoria tankoja, vaihtelevia kokoja ja muotoja.
Hiukan ruosteisia, mutta se ei haittaa millään tavalla.
Nyt on paljon helpompi rakennella kaikkea sekalaista tarpeellista.
: ) :)

(kummallista miten kasa metallia saa kaiken näyttämään suorastaan keväiseltä)

((painosta huolimatta se kasa on kuitenkin aika pieni, eli lisää on hankinnassa jos tulee vastaan))

57

398

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Nyt kuulostaa hyvältä.
      Ovatko puikot varmasti kuivia?

Mitä tulee?

-keinovaginamies-

• Hitsauspuikot ovat nykyään vain harvoin käytössä ja lähinnä vain silloin jos pitää korjata jotain jossain pusikossa bensiinisähkön voimalla. Eli siis migillä lähes aina, sillä minulla on nykyään varastossa jopa kovahitsauslankaakin.
        (on mys vaihtovirta tig, mutta alumiininhitsaus onnistuu toistaiseksi vain välttävästi)

Eikä vielä voi tietään mitä on tulossa, sillä lähinnä korjataan sitä mikä on mennyt rikki.
        Tosin pari uutta ja alusta lähtien tehtävää vempelettä on suunnitteilla, mutta niistä ei varsinaisesti oe vielä mitään raportoitavaa.

• Anonyymi00003
        buddy-love kirjoitti:

Hitsauspuikot ovat nykyään vain harvoin käytössä ja lähinnä vain silloin jos pitää korjata jotain jossain pusikossa bensiinisähkön voimalla. Eli siis migillä lähes aina, sillä minulla on nykyään varastossa jopa kovahitsauslankaakin.
        (on mys vaihtovirta tig, mutta alumiininhitsaus onnistuu toistaiseksi vain välttävästi)

Eikä vielä voi tietään mitä on tulossa, sillä lähinnä korjataan sitä mikä on mennyt rikki.
        Tosin pari uutta ja alusta lähtien tehtävää vempelettä on suunnitteilla, mutta niistä ei varsinaisesti oe vielä mitään raportoitavaa.

Nyt on selvästi kevättä siellä rinnassa. Onneksi olkoon!

Minä kun joudun nämä vähänkään isommat tulihommat tekemään ulkosalla, niin oppinut arvostamaan uudelleen puikkoa näissä perus teräshitsauksissa. Pikku invertterillä tekee yllättävän isoja hommia ja halvalla.

Tuuli vie migistä kaasut ja sitten se on ramppausta pullon vaihtoon. Tai sitten vedettävä ydintäytelangalla ja minun kauneutta arvostava silmäni ei tykkää siitä jäljestä mitä tuo oma valovirtamiggini tuottaa täytelangalla.

-keinovaginamies-

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Nyt on selvästi kevättä siellä rinnassa. Onneksi olkoon!

Minä kun joudun nämä vähänkään isommat tulihommat tekemään ulkosalla, niin oppinut arvostamaan uudelleen puikkoa näissä perus teräshitsauksissa. Pikku invertterillä tekee yllättävän isoja hommia ja halvalla.

Tuuli vie migistä kaasut ja sitten se on ramppausta pullon vaihtoon. Tai sitten vedettävä ydintäytelangalla ja minun kauneutta arvostava silmäni ei tykkää siitä jäljestä mitä tuo oma valovirtamiggini tuottaa täytelangalla.

-keinovaginamies-

Minulla on tuulensuojia käytössä silloin kun hitsaan ulkona ja se onnistuu hyvin, mutta se on kuitenkin ongelmana, että verstaan ovi on migin siirtoon melko hankala, eli pitää olla riittävästi tehtävää, että vaivaudun raahaamaan sen ulkosalle.
        On myös salkkumallin puikkokone ja silläkin kyllä pärjää, mutta kaipaan aina paksumpia puikkoja kuin mihin se kykenee.

Hallista kyllä haaveilen, sillä kurakossa tehtävät korjaukset eivät ole oikein mukavia.
        (mutta katsotaan nyt sitten missä vaiheessa sellainen ilmestyy)
        ((tai ehkä teen verstaan eteen vain katosta))

• Anonyymi00005
        buddy-love kirjoitti:

Minulla on tuulensuojia käytössä silloin kun hitsaan ulkona ja se onnistuu hyvin, mutta se on kuitenkin ongelmana, että verstaan ovi on migin siirtoon melko hankala, eli pitää olla riittävästi tehtävää, että vaivaudun raahaamaan sen ulkosalle.
        On myös salkkumallin puikkokone ja silläkin kyllä pärjää, mutta kaipaan aina paksumpia puikkoja kuin mihin se kykenee.

Hallista kyllä haaveilen, sillä kurakossa tehtävät korjaukset eivät ole oikein mukavia.
        (mutta katsotaan nyt sitten missä vaiheessa sellainen ilmestyy)
        ((tai ehkä teen verstaan eteen vain katosta))

Mulla on vevorin valovirtamiggi ja siihen viritettynä limsakoneen hiilidioksidipullo telineellä samaan pakettiin. On kyllä kevyt ja näppärä siirrellä kahvasta kantamalla. Tuskin painaa edes 15:ä kiloa pikkukelalla ja tuolla pikkupullolla, mutta ymmärrät varmaan, että sillä vain siistit pikkuhommat sisätilassa ja ulkona vain täystyynellä.
        Yllättävään paksuun rautaan kuitenkin pystyy kertavedolla.

Luvattu muistaakseni 250 ampeeria, mutta todellisuus taitaa olla jossain 180 luokassa.

-keinovaginamies-

• Anonyymi00005 kirjoitti:

Mulla on vevorin valovirtamiggi ja siihen viritettynä limsakoneen hiilidioksidipullo telineellä samaan pakettiin. On kyllä kevyt ja näppärä siirrellä kahvasta kantamalla. Tuskin painaa edes 15:ä kiloa pikkukelalla ja tuolla pikkupullolla, mutta ymmärrät varmaan, että sillä vain siistit pikkuhommat sisätilassa ja ulkona vain täystyynellä.

Luvattu muistaakseni 250 ampeeria, mutta todellisuus taitaa olla jossain 180 luokassa.

-keinovaginamies-

Täällä on tuo, jonka veljeni löysi todella halvalla ja se on erittäin hyvä hitsata, sillä jälki on siistiä vaikkeivät säädöt olisi ihan täysin kohdallaan..

https://www.westermans.com/kemppi-fastmig-km400-mig-welder-water-cooled-or-air-cooled-package-20768.aspx

(mutta painava raahattava se on)

• Anonyymi00005 kirjoitti:

-keinovaginamies-

Ja se salkkukone on tuo:

https://selg.fi/tuote/hitsausinvertteri-puikko-migatronic/

Toimii myös hyvin ja varsinkin puikon syttyminen on tuossa hyvin toteutettu.

• Anonyymi00006
        buddy-love kirjoitti:

Täällä on tuo, jonka veljeni löysi todella halvalla ja se on erittäin hyvä hitsata, sillä jälki on siistiä vaikkeivät säädöt olisi ihan täysin kohdallaan..

https://www.westermans.com/kemppi-fastmig-km400-mig-welder-water-cooled-or-air-cooled-package-20768.aspx

(mutta painava raahattava se on)

No joo :))

Tuohan on ihan eri maailmasta kuin tällaisen autotalliharrastelijan laitteet.

Liitäntäkaapelin paksuus kertoo jo paljon.
        Tuohan on jo jollekin ammattimetallipajalle tarkoitettu kampe, vesijäähdytykset ja kaikki.
        Minä en kyllä ikinä tarvii 8 tuntia päivässä saumaa vedellä.

Mutta ei tuolla kyllä betonilattiahallia kauemmas haluta lähteä.

Tuo salkkumallin puikkoinvertteri mulla on saman tyyppinen.

-keinovaginamies-

• Anonyymi00006 kirjoitti:

No joo :))

Tuohan on ihan eri maailmasta kuin tällaisen autotalliharrastelijan laitteet.

Liitäntäkaapelin paksuus kertoo jo paljon.
        Tuohan on jo jollekin ammattimetallipajalle tarkoitettu kampe, vesijäähdytykset ja kaikki.
        Minä en kyllä ikinä tarvii 8 tuntia päivässä saumaa vedellä.

Mutta ei tuolla kyllä betonilattiahallia kauemmas haluta lähteä.

Tuo salkkumallin puikkoinvertteri mulla on saman tyyppinen.

-keinovaginamies-

Kun pitää silmänsä auki, niin voi löytää kalliita laitteita hyvin halvalla.
        Tuo tuli ilmeisesti alkujaan telakalta ja joku osti sieltä niitä ison kasan kerralla ja myi ne sitten yksittäin pois. Ostimme ensimmäisen ja hinta oli hyvin kohtuullinen.

Kerran olisin saanut epäkeskoprässin kympillä, sillä konkurssihuutokaupassa kukaan ei halunnut sitä. Syynä se, ettei kukaan halunnut lähteä raahaamaan sitä, sillä se painoi neljä tonnia. Jos olisi ollut siirtovempele käytössä, niin olisin saattanut tarjota sen kympin.

• Anonyymi00010
        buddy-love kirjoitti:

Kun pitää silmänsä auki, niin voi löytää kalliita laitteita hyvin halvalla.
        Tuo tuli ilmeisesti alkujaan telakalta ja joku osti sieltä niitä ison kasan kerralla ja myi ne sitten yksittäin pois. Ostimme ensimmäisen ja hinta oli hyvin kohtuullinen.

Kerran olisin saanut epäkeskoprässin kympillä, sillä konkurssihuutokaupassa kukaan ei halunnut sitä. Syynä se, ettei kukaan halunnut lähteä raahaamaan sitä, sillä se painoi neljä tonnia. Jos olisi ollut siirtovempele käytössä, niin olisin saattanut tarjota sen kympin.

Kaikkea voisi hankkia idealla: Ehkä kiva joskus, voisin jopa tarvita.
        Mutta kun todellisuus on kuitenkin toista. Saumaa syntyy vuodessa korkeintaan muutamia metrejä, ei siis edes kymmeniä metrejä, niin pikkukalustolla pärjää ihan hyvin.

Se iso edukas tavara olisi sitten vain esteenä nurkissa.
        Olisin vähän aikaa sitten saanut ilmaiseksi pienen seinän kokoisen näytön, toimivan, mutta totesin että en tarvitse. Niin paljon ei sentään sulovileniä löydy :)

-keinovaginamies-

• Anonyymi00010 kirjoitti:

Kaikkea voisi hankkia idealla: Ehkä kiva joskus, voisin jopa tarvita.
        Mutta kun todellisuus on kuitenkin toista. Saumaa syntyy vuodessa korkeintaan muutamia metrejä, ei siis edes kymmeniä metrejä, niin pikkukalustolla pärjää ihan hyvin.

Se iso edukas tavara olisi sitten vain esteenä nurkissa.
        Olisin vähän aikaa sitten saanut ilmaiseksi pienen seinän kokoisen näytön, toimivan, mutta totesin että en tarvitse. Niin paljon ei sentään sulovileniä löydy :)

-keinovaginamies-

Täysin väärä asenne ja aina pitää hankkia kaikki mistä voi olla myöhemmin hyötyä, jos vain hinta on halpa.

Eräässä projektissa minulla oli hitsattavana noin 40 metriä suoraa saumaa ja totesin, että se on hyvin tylsää, joten kaivoin varastosta ikivanhan AGA:n polttoleikkausvempeleen, johon kiinnitin migin kahvan ja se hitsasi ne saumat automaattisesti.

• Anonyymi00012
        buddy-love kirjoitti:

Täysin väärä asenne ja aina pitää hankkia kaikki mistä voi olla myöhemmin hyötyä, jos vain hinta on halpa.

Eräässä projektissa minulla oli hitsattavana noin 40 metriä suoraa saumaa ja totesin, että se on hyvin tylsää, joten kaivoin varastosta ikivanhan AGA:n polttoleikkausvempeleen, johon kiinnitin migin kahvan ja se hitsasi ne saumat automaattisesti.

No niin,
        Nyt löytyi palstan todellinen sulovilen :)

Jos ei rakasta tavaraa enemmälti, niin joissakin jutuissa raha, ulkopuolelta hankkiminen tai vuokraaminen ovat ihan hyviä ja järkeviä vaihtoehtoja.

Toki myönnän, että tykkään tehdä itsekin paljon itse, mutta mm. isompien ja raskaampien koneiden osalta olen tyytynyt haaveilemaan nettikoneessa/huutokaupat.comissa tai vastaavissa ja sitten ostamaan pelkän työn naapureilta. Niillä on valmiiksi isot koneet kun ovat maajusseja/urakoitsijoita yms.
        Omat lelut täytyy saada siirtymään jarrullisella trailerikärryllä :))

-keinovaginamies-

• Anonyymi00012 kirjoitti:

No niin,
        Nyt löytyi palstan todellinen sulovilen :)

Jos ei rakasta tavaraa enemmälti, niin joissakin jutuissa raha, ulkopuolelta hankkiminen tai vuokraaminen ovat ihan hyviä ja järkeviä vaihtoehtoja.

Toki myönnän, että tykkään tehdä itsekin paljon itse, mutta mm. isompien ja raskaampien koneiden osalta olen tyytynyt haaveilemaan nettikoneessa/huutokaupat.comissa tai vastaavissa ja sitten ostamaan pelkän työn naapureilta. Niillä on valmiiksi isot koneet kun ovat maajusseja/urakoitsijoita yms.
        Omat lelut täytyy saada siirtymään jarrullisella trailerikärryllä :))

-keinovaginamies-

Ongelmana on se, että jos joutuu hankkiman jotain ulkopuolelta, niin sinne on matkaa ja siirtymiseen menee liikaa aikaa. Jos viettäisi pääosan ajastaan jossain keskustoissa, niin asiat olisivat paljon helpommin järjestettävissä.

• Anonyymi00014
        buddy-love kirjoitti:

Ongelmana on se, että jos joutuu hankkiman jotain ulkopuolelta, niin sinne on matkaa ja siirtymiseen menee liikaa aikaa. Jos viettäisi pääosan ajastaan jossain keskustoissa, niin asiat olisivat paljon helpommin järjestettävissä.

Joo, tiedän tuon syrjäseutujen ongelman mm. mökillä. Mutta siellä onkin jemmassa eri vahvuista RHS-putkea lähemmäs se tonni :))

Mutta tällainen Pirkanmaalainen virkeä maaseutukunta, jossa asustelen, niin tavaraa ja palvelua on tarjolla huomattavasti enemmän kuin tarpeeksi. Puolen tunnin sisään on kyllä romu- ja koneliikettä aivan riittämiin. Lisäksi aktiiviset urakoitsijanaapurit koneineen aivan vieressä.

Tampereelta löytyy muuten Rauta-Soini. Suosittelen jos ohi kuljet. Leikkaavat tosi halvalla määrämittaan.

-keinovaginamies-

• Anonyymi00014 kirjoitti:

Joo, tiedän tuon syrjäseutujen ongelman mm. mökillä. Mutta siellä onkin jemmassa eri vahvuista RHS-putkea lähemmäs se tonni :))

Mutta tällainen Pirkanmaalainen virkeä maaseutukunta, jossa asustelen, niin tavaraa ja palvelua on tarjolla huomattavasti enemmän kuin tarpeeksi. Puolen tunnin sisään on kyllä romu- ja koneliikettä aivan riittämiin. Lisäksi aktiiviset urakoitsijanaapurit koneineen aivan vieressä.

Tampereelta löytyy muuten Rauta-Soini. Suosittelen jos ohi kuljet. Leikkaavat tosi halvalla määrämittaan.

-keinovaginamies-

Veljeni on tuonut juuri Soinilta joskus tavaraa, mutta itse en ole vielä käynyt, sillä usein kun jotain tarvitaan, niin se pitäisi olla heti ja Tampereelle on kuitenkin matkaa.
        Yksi rautafirma on vajaan tunnin päässä, mutta hinnat eivät ole ihan kohdallaan.
        Sieltä kuitenkin haetaan, sillä se on lähinnä.

Nyt tarvitsisin lyhyen pätkän 42 mm kupariputkea, mutta sitä ei ole lähellä ja kauempaakin näköjään joutuu etsimään firmaa jolla olisi hyllyssä.
        Ehkä korvaan sen alumiinilla, sillä sen ei välttämättä tarvitse olla kuparia, sillä sähkönjohtavuus on pääasia.
        (ehkä alumiini toimii... saattaa kuitenkin syöpyä... pitää testata)

• Anonyymi00015
        buddy-love kirjoitti:

Veljeni on tuonut juuri Soinilta joskus tavaraa, mutta itse en ole vielä käynyt, sillä usein kun jotain tarvitaan, niin se pitäisi olla heti ja Tampereelle on kuitenkin matkaa.
        Yksi rautafirma on vajaan tunnin päässä, mutta hinnat eivät ole ihan kohdallaan.
        Sieltä kuitenkin haetaan, sillä se on lähinnä.

Nyt tarvitsisin lyhyen pätkän 42 mm kupariputkea, mutta sitä ei ole lähellä ja kauempaakin näköjään joutuu etsimään firmaa jolla olisi hyllyssä.
        Ehkä korvaan sen alumiinilla, sillä sen ei välttämättä tarvitse olla kuparia, sillä sähkönjohtavuus on pääasia.
        (ehkä alumiini toimii... saattaa kuitenkin syöpyä... pitää testata)

Mulla voi löytyä jos kiinnostaa. Käyn huomenna lounastunnin aikoihin vilkaisemassa ja mittaamassa. Sen tiedän että paksua ainakin löytyy, mutta halkaisijaa en tietenkään muista. Pitkänkö pätkän tarvitsisit?

-keinovaginamies-

• Anonyymi00015 kirjoitti:

Mulla voi löytyä jos kiinnostaa. Käyn huomenna lounastunnin aikoihin vilkaisemassa ja mittaamassa. Sen tiedän että paksua ainakin löytyy, mutta halkaisijaa en tietenkään muista. Pitkänkö pätkän tarvitsisit?

-keinovaginamies-

10 senttiä riittää testaukseen, mutta älä turhaan vaivaudu, sillä tuo alumiinikoe on sen verran mielenkiintoinen, että on ihan pakko katsoa miten siinä käy.

(kipinätyöstöä aion yrittää, sillä pitää saada kulutusteräkseen reikä)
        ((mutta pitää myös tehdä se laitteisto sitä varten))
        (((aion kuitenkin soveltaa ja oikoa niin paljon kuin mahdollista))

• Anonyymi00017
        buddy-love kirjoitti:

10 senttiä riittää testaukseen, mutta älä turhaan vaivaudu, sillä tuo alumiinikoe on sen verran mielenkiintoinen, että on ihan pakko katsoa miten siinä käy.

(kipinätyöstöä aion yrittää, sillä pitää saada kulutusteräkseen reikä)
        ((mutta pitää myös tehdä se laitteisto sitä varten))
        (((aion kuitenkin soveltaa ja oikoa niin paljon kuin mahdollista))

Ok, täytyy keksiä jotain muuta lounastuntijumppaa etätyöpäivään.
        Veikkaan että se olis voinut olla jopa vähän paksumpaa kuin tuo 42 mm.

-keinovaginamies-

• Ajattelitko kalevalaisessa hengessä takoa neidon?

Täyttää speksin sekalaisesta vaan ehkä ei tarpeellisesta.

• Jos sen saisi toimimaan siivouksessa ym. askareissa, niin silloin se olisi jopa tarpeellinen.

• Anonyymi00002

Hämmentävää. Minä pyrin aina eroon kaikenlaisesta rautaromusta ja joku ostaa sitä tarkoituksella 😁 Mutta pisteet viitseliäisyydestä. Itse en keksi yhtäkään asiaa, jota voisin raudasta itselleni valmistaa. Ehkä sohvapöydän jalat 🤔

Aletheias

• Raudan käyttökelpoisuus lisääntyy jokaisen työstökoneen myötä ja täällä alkaa olla niitä vihdoin lähes tarpeeksi.
        (keskikokoinen työkalujyrsin kuitenkin on hankintalistalla)

• Anonyymi00004
        buddy-love kirjoitti:

Raudan käyttökelpoisuus lisääntyy jokaisen työstökoneen myötä ja täällä alkaa olla niitä vihdoin lähes tarpeeksi.
        (keskikokoinen työkalujyrsin kuitenkin on hankintalistalla)

Työkalujyrsin? Mitä se jyrsii?

Pahoittelut tyhmistä kysymyksistä, olen näissä vähän uuvatti.

Aletheias

• Anonyymi00004 kirjoitti:

Työkalujyrsin? Mitä se jyrsii?

Pahoittelut tyhmistä kysymyksistä, olen näissä vähän uuvatti.

Aletheias

Metallia, muovia ym.
        Periaatteessa puutakin, jos on välttämätöntä, mutta siitä tulee liikaa siivottavaa.

https://www.konecon.fi/tuote/bernardo-mfm-230-super-3-akselidigi/

Työkalujyrsin poikkeaa yleisjyrsimestä lähinnä siten, että siinä on enemmän säätömahdollisuuksia.

• Anonyymi00007
        buddy-love kirjoitti:

Metallia, muovia ym.
        Periaatteessa puutakin, jos on välttämätöntä, mutta siitä tulee liikaa siivottavaa.

https://www.konecon.fi/tuote/bernardo-mfm-230-super-3-akselidigi/

Työkalujyrsin poikkeaa yleisjyrsimestä lähinnä siten, että siinä on enemmän säätömahdollisuuksia.

Härregyyd, mikä vempain 😂 Tuohan on jo kunnon laite.

Poisrun tästä keskustelusta vähin äänin. Osaamiseni taso ei selvästikään riitä tästä pidemmälle, mutta antoisia työstöhetkiä mitä ikinä sitten tuletkaan työstämään 😊

Aletheias

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Härregyyd, mikä vempain 😂 Tuohan on jo kunnon laite.

Poisrun tästä keskustelusta vähin äänin. Osaamiseni taso ei selvästikään riitä tästä pidemmälle, mutta antoisia työstöhetkiä mitä ikinä sitten tuletkaan työstämään 😊

Aletheias

Kiitän.
        On täällä samaa kokoluokkaa oleva yleisjyrsin jo, mutta siinä on vielä remonttia (se on palovaurioitunut ja kaikki sähköt uusitaan pikku hiljaa).
        Työkalujyrsin olisi kuitenkin käyttökelpoisempi.

• Anonyymi00011
        buddy-love kirjoitti:

Kiitän.
        On täällä samaa kokoluokkaa oleva yleisjyrsin jo, mutta siinä on vielä remonttia (se on palovaurioitunut ja kaikki sähköt uusitaan pikku hiljaa).
        Työkalujyrsin olisi kuitenkin käyttökelpoisempi.

Nauraisit, jos näkisit minun työkalupakkini. Ei minulla edes ole pakkia, vaan sellainen salkku, josta puuttuu ehkä puolet työkaluista. En tajua, miten ne voivat hävitä, kun käytän niitä ehkä kaksi kertaa vuodessa.

Häviääkö sinulla koskaan työkalut?

Aletheias

• Anonyymi00011 kirjoitti:

Nauraisit, jos näkisit minun työkalupakkini. Ei minulla edes ole pakkia, vaan sellainen salkku, josta puuttuu ehkä puolet työkaluista. En tajua, miten ne voivat hävitä, kun käytän niitä ehkä kaksi kertaa vuodessa.

Häviääkö sinulla koskaan työkalut?

Aletheias

Ei tietenkään ole ikinä ainutkaan työkalu hukassa....
        Ikinä en myöntäisi moista.
        Jostain täysin käsittämättömästä syystä minulla on kuitenkin pari sangollista ruuvimeisseleitä, mutta se toinen sanko on melko tyhjä.

• Anonyymi00013
        buddy-love kirjoitti:

Ei tietenkään ole ikinä ainutkaan työkalu hukassa....
        Ikinä en myöntäisi moista.
        Jostain täysin käsittämättömästä syystä minulla on kuitenkin pari sangollista ruuvimeisseleitä, mutta se toinen sanko on melko tyhjä.

Vaikuttavaa. Siis tuo ruuvimeisseleiden määrä, joista kaikki on tallessa vaikka toinen sanko onkin melkein tyhjä 😁

Aletheias

• Anonyymi00013 kirjoitti:

Vaikuttavaa. Siis tuo ruuvimeisseleiden määrä, joista kaikki on tallessa vaikka toinen sanko onkin melkein tyhjä 😁

Aletheias

Kyllä ne jossain ympäristössä ovat, eli aivan varmasti ovat tallessa.
        (erässä poistomyynnissä oli viimeisenä päivänä meisseleiden vieressä hintalappu 50 centtiä kappale, joten hankin niin monta, että varmasti riittävät).

• Anonyymi00016
        buddy-love kirjoitti:

Kyllä ne jossain ympäristössä ovat, eli aivan varmasti ovat tallessa.
        (erässä poistomyynnissä oli viimeisenä päivänä meisseleiden vieressä hintalappu 50 centtiä kappale, joten hankin niin monta, että varmasti riittävät).

Alan ehkä ymmärtämään hieman paremmin isääni, jolta jäi jälkeensä kokoelma mitä ihmeellisimpiä työkaluja. Moni niistä oli vielä paketissa ja alelappu päällä. En monesta edes tiennyt mitä ne olivat. Lisäksi kaikenlaisia johtoja. Loputtomasti johtoja, hanskoja ja jotain litkuja. Ehkä jotain moottorisahabensaa, ei voi tietää, mutta lahjoitukseen suurin osa meni ja loput päätyi kierrätyskeskukseen.

Aletheias

• Anonyymi00016 kirjoitti:

Alan ehkä ymmärtämään hieman paremmin isääni, jolta jäi jälkeensä kokoelma mitä ihmeellisimpiä työkaluja. Moni niistä oli vielä paketissa ja alelappu päällä. En monesta edes tiennyt mitä ne olivat. Lisäksi kaikenlaisia johtoja. Loputtomasti johtoja, hanskoja ja jotain litkuja. Ehkä jotain moottorisahabensaa, ei voi tietää, mutta lahjoitukseen suurin osa meni ja loput päätyi kierrätyskeskukseen.

Aletheias

Hööh... ensin olisi tietysti pitänyt testata mitä kaikkea niillä voi tehdä ja ties mihin projekteihin olisit sen jälkeen päätynyt.
        (maailma avartuu aina kun tietää mitä jollain laitteella pystyy tekemään)

• Anonyymi00018
        buddy-love kirjoitti:

Hööh... ensin olisi tietysti pitänyt testata mitä kaikkea niillä voi tehdä ja ties mihin projekteihin olisit sen jälkeen päätynyt.
        (maailma avartuu aina kun tietää mitä jollain laitteella pystyy tekemään)

Kyllä me joitain testattiinkin. Yksi testatuista oli halkomakone. Se oli kyllä aika näppärä ja tehokkaan oloinen, mutta ei sellaiselle ole tarvetta niin se myytiin.

Vatupassia testasin myös ihan hauskuuden vuoksi. Veikeä työkalu, mutta sekin meni parempiin käsiin, kun ei keksitty mihin sitä itse käyttäisi.

Aletheias

• Anonyymi00018 kirjoitti:

Kyllä me joitain testattiinkin. Yksi testatuista oli halkomakone. Se oli kyllä aika näppärä ja tehokkaan oloinen, mutta ei sellaiselle ole tarvetta niin se myytiin.

Vatupassia testasin myös ihan hauskuuden vuoksi. Veikeä työkalu, mutta sekin meni parempiin käsiin, kun ei keksitty mihin sitä itse käyttäisi.

Aletheias

Jossain oli vitsinä ilmoitus, jossa kaupattiin vatupassin kuplia, jota pittä kuulemma uusia, sillä kuluvat käytössä.

• Anonyymi00019
        buddy-love kirjoitti:

Jossain oli vitsinä ilmoitus, jossa kaupattiin vatupassin kuplia, jota pittä kuulemma uusia, sillä kuluvat käytössä.

Mahtoi tulla hyvät kaupat 😅

Aletheias

• No.. mitä hittoa..? Ihanko rautaa?
      Kai ny kuitenniin terästä eikä rautaa..?
      Mustaa hiiliterästä vai ? Automaattiterästä?

Vai oliko sekalainen myyntierä?

Elä ny oikeasti väitä että rautaa.

• Mustaa rautaa enimmäkseen (se teräkseksi julistaminen on turhaa hienostelua ja korkeintaa karkaistavien suhteen kannattaa edes mainita). Paljon sorvaukseen tarkoitettuja tankoja, mutta laadusta ei ole mitään tietoa.
        On siinä yksi ruostumaton kulmarautakin ja pitkä pätkä sorvattavaa alumiinitankoa.

Eli siis sekalaista tavaraa mitä oli eräässä paikassa jäänyt ulkokatoksen nurkkaan ja halusivat päästä siitä eroon.

• buddy-love kirjoitti:

Mustaa rautaa enimmäkseen (se teräkseksi julistaminen on turhaa hienostelua ja korkeintaa karkaistavien suhteen kannattaa edes mainita). Paljon sorvaukseen tarkoitettuja tankoja, mutta laadusta ei ole mitään tietoa.
        On siinä yksi ruostumaton kulmarautakin ja pitkä pätkä sorvattavaa alumiinitankoa.

Eli siis sekalaista tavaraa mitä oli eräässä paikassa jäänyt ulkokatoksen nurkkaan ja halusivat päästä siitä eroon.

Onko niiden tankojen päitä maalattu? Siitähän näkee si jonnin verran mitä matsku voisi olla.

• Pikku-pirpana kirjoitti:

Onko niiden tankojen päitä maalattu? Siitähän näkee si jonnin verran mitä matsku voisi olla.

Ei näyttänyt olevan mitään merkintöjä ja todennäköisesti ovat kaikki jotain halpoja versioita (ilmeisesti aloittaneet projektinsa aina juuri siitä merkitystä päästä ja sillä saattaa olla vaikutusta siihen, että olivat kylmässä katoksessa).
        Pitää testata ja merkitä niihin itse jotain.

• buddy-love kirjoitti:

Ei näyttänyt olevan mitään merkintöjä ja todennäköisesti ovat kaikki jotain halpoja versioita (ilmeisesti aloittaneet projektinsa aina juuri siitä merkitystä päästä ja sillä saattaa olla vaikutusta siihen, että olivat kylmässä katoksessa).
        Pitää testata ja merkitä niihin itse jotain.

Yleensä sorvaukseen käytetyt tangot tosiaan on automaattiterästä. Materiaalin toimittaja maalaa molemmat päädyt yleensä tavaran tunnistamiseksi. Mustaa rautaa siis voi olla hyvinkin,mutta jos ostit sorvaamosta, niin todennäköisemmin automaattiterästä.

Muistaakseni mustaa rautaa käytettikin enempi levyhommissa .. mutta lastuavassa työstössä automaattiteräs lohkeaa lastuiksi helpommin. Ja kuljettaa lämpöä pois lastuamiskohdasta.

Kun testaat materiaalia, niin seuraa lastuja. Lastut kertoo paljon. Sinistyykö työstettäessä, miten se katkeaa ja lastun muoto.

Yleensä sorvaukseen käytetyt tangot tosiaan on automaattiterästä. Materiaalin toimittaja maalaa molemmat päädyt yleensä tavaran tunnistamiseksi. Mustaa rautaa siis voi olla hyvinkin,mutta jos ostit sorvaamosta, niin todennäköisemmin automaattiterästä.

Muistaakseni mustaa rautaa käytettikin enempi levyhommissa .. mutta lastuavassa työstössä automaattiteräs lohkeaa lastuiksi helpommin. Ja kuljettaa lämpöä pois lastuamiskohdasta.

Kun testaat materiaalia, niin seuraa lastuja. Lastut kertoo paljon. Sinistyykö työstettäessä, miten se katkeaa ja lastun muoto.

Harmillisesti ei ole sorvaamo, vaan yleiskorjausjuttuja tekevät, eikä kukaan muistanut mihin noita on käytetty, sillä ilmeisesti koko porukka on jo ehtinyt vaihtua. Jostain kymmenien vuosien takaisista jutuista nuo ovat kotoisin.

Ensimmäisenä testaan miten syvä jälki tulee kuulapäävasaralla ja sitten kokeilen laikalla kipinöiden väriä. Lastuja sitten joskus myöhemmin kun tulee joku noiden kokoisille sopiva projekti eteen.

Olet selvästi perillä metallin työstöstä, eli mitä juttuja olet tehnyt?

• buddy-love kirjoitti:

Harmillisesti ei ole sorvaamo, vaan yleiskorjausjuttuja tekevät, eikä kukaan muistanut mihin noita on käytetty, sillä ilmeisesti koko porukka on jo ehtinyt vaihtua. Jostain kymmenien vuosien takaisista jutuista nuo ovat kotoisin.

Ensimmäisenä testaan miten syvä jälki tulee kuulapäävasaralla ja sitten kokeilen laikalla kipinöiden väriä. Lastuja sitten joskus myöhemmin kun tulee joku noiden kokoisille sopiva projekti eteen.

Olet selvästi perillä metallin työstöstä, eli mitä juttuja olet tehnyt?

Koulutukseltani olen koneistaja. Olen ollut myös levytöissä ja karkaisimossa töissä.
        Piti tuleman jyrsijä, mutta tulin sorvariksi.

En ole ollut alalla enää vuosiin. Materiaalitekniikka oli lempiaine amiksessa.

Jos on noin vanhaa tavaraa, niin siinä sun alumiinissa on varmaankin lyijyä seassa. Se on laiton nykyään seostusaineena. Mut ny hyvää yötä. :)

Koulutukseltani olen koneistaja. Olen ollut myös levytöissä ja karkaisimossa töissä.
        Piti tuleman jyrsijä, mutta tulin sorvariksi.

En ole ollut alalla enää vuosiin. Materiaalitekniikka oli lempiaine amiksessa.

Jos on noin vanhaa tavaraa, niin siinä sun alumiinissa on varmaankin lyijyä seassa. Se on laiton nykyään seostusaineena. Mut ny hyvää yötä. :)

Ok, tutkin tuota lyijyjuttua.
        Öitä.

• Anonyymi00008

Hmm..tavallaan kunnioitan ihmisiä jotka laittavat erilaisiin harrastuksiinsa kymmeniä, tai satoja tuhansia euroja. Harrastuksen eroavaisuutena työstä on se ettei harrastuksissa välttämättä saa panostamaansa rahasummaa takaisin. Joskus työkin voi olla pelkkää harrastamista.

Mutta, että joku ostaisi terästä, ja miettii sen jälkeen millaisia koneita tulisi lisäinvestoida tehdäkseen jotain...tuo menee jo yli ymmärryksen. Luovuutta toki voi harrastaa monella eri tavalla. Taidot kehittyvät, omien kätösten ja tiedon lopputulos kädessä on mukava tyytyväisenä hymyillä.

Omavaraisuutta terästeollisuuden jalostustyössä toki kannattaa jatkaa.
      Maksoi mitä maksoi. Ostaahan moni 100 000 euron matkailuautonkin, jonka kanssa kierretään Suomea 2-3 viikkoa. Tosin, kustannusteknisesti ja mukavuuden kannalta tuossa ei ole mitään järkeä.

AV

• Ei tämä ole pelkästään harrastelua (vaikka oalta onkin), eli meillä on sekalaisia iäkkäitä koneita, jotka pitää saada pysymään kunnossa.
        Uudet koneetkin hajoavat (ne harvat) ja niitäkin on siksi pakko korjata.
        Kaikki ostetaan halvalla ja usein siten, että myyjät luulevat romuksi, mutta pienellä korjauksella ne äkillisesti ovatkin ihan käyttökelposia.

((myös se, että nuo saa verotukseen on asioissa avuksi))

(((en siis ikinä ostaisi viidellätoista tonnilla jyrsinkonetta)))

• Anonyymi00009

Luulisin että buddyn hankinnat ovat ihan käyttötarkoituksiin ja jos sattuu korjailemaan raskasta kalustoa niin rautaa ei ole koskaan liikaa :)

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Luulisin että buddyn hankinnat ovat ihan käyttötarkoituksiin ja jos sattuu korjailemaan raskasta kalustoa niin rautaa ei ole koskaan liikaa :)

Yksi 14 tonninen vempele on tuossa pihassa odottamassa uusia hydrauliletkuja, mutta sillä ei ole kiire, sillä sitä tarvitaan vasta joskus kesällä.

(haaveilen, että olisi kymmeniä tonneja erilaisia rautoja, niin ei aina tarvitsisi jonkin korjauksen alussa etsiä niin kauan sitä palaa joka soveltuu juuri siihen tarkoitukseen)
        ((usein ei edes helposti sovellu ja sitten pitää keksiä miten siitä mitä on tehdään se mitä tarvitaan))
        (((raskasta rauta myyvä kauppa on liian kaukana)))

• Positiivinen ja mukava aloitus. Pääasia, että olet itse hyvällä mielellä ja tyytyväinen ostoksiisi.

Toiset tykkäävät rautatangoista ja toiset shoppailevat hajuvesiä. Ei mitään eroa. Molemmat tuottavat iloa ja mielihyvää.

Olen aina painostanut sitä, että shoppailu on terapeuttista.
      (ihan sama, mitä shoppailee, kunhan itse on mielissään)

• Eikä välttämättä tarvitse edes ostaa, sillä sekin on mielenkiintoista, että näkee mitä on kaupan.
        (kirpparikierrokset varsinkin ovat hyvin mukavia, eikä ikinä voi ennalta tietää mitä voi löytää)

• buddy-love kirjoitti:

Eikä välttämättä tarvitse edes ostaa, sillä sekin on mielenkiintoista, että näkee mitä on kaupan.
        (kirpparikierrokset varsinkin ovat hyvin mukavia, eikä ikinä voi ennalta tietää mitä voi löytää)

Kirppareiden yllätyksellisyys on piristävää. Vaikka ei etsisi mitään, eteen voi sattua mielenkiintoisia asioita.

Mukavaa, että teet kirpparikierroksia ja otat aikaa itsellesi. Meistä jokainen on joskus pienen irtioton tarpeessa.

:)

• tosi.typy kirjoitti:

Kirppareiden yllätyksellisyys on piristävää. Vaikka ei etsisi mitään, eteen voi sattua mielenkiintoisia asioita.

Mukavaa, että teet kirpparikierroksia ja otat aikaa itsellesi. Meistä jokainen on joskus pienen irtioton tarpeessa.

:)

Nuo kirpparikierrokset ovat oikeastaan välttämättömiä, sillä toisinaan löytyy varaosia ym. sellaisiin laitteisiin joihin niitä ei enää uutena saa (täällähän on kaikenlaista), sekä parempilaatuisia työkaluja kuin mitä nykyisenä heikennetyn kestävyyden aikana saa kaupasta.

Kerran kirpparilla tuli vastaan sellainen pötkylä, josta sahataan mikropiirien valmistusta varten piikiekkoja, mutta en ostanut sitä ja veljeni moitti että hän olisi halunnut sellaisen.
        (aavistustakaan mitä se siitä suunnitteli, sillä se ei koskaan kerro projekteistaan, sillä minä kuulemma yritän aina puuttua siihen miten hän niitä toteuttaa)
        ((en myönnä mitään, mutta aina olisi jotain parannettavaa niissä))

• Onnittelut mun puolesta myös hankinnan johdosta. Itekin ostasin jos sais järkevään kilohintaan. Oli tossa yks koulun jäämistö, mutta kohos kiertonetissä hinta korkeeks. Eikä mulla hirveesti tilaakan oo. Hitsaamo on kyllä valmis, vielä imuri tarttis sinne, että saa käryt ulos.

• Olen suunnitellut, että pitäisi käydä kyselemässä sorvaamoiden jätepaloja, sillä niistä voisi tehdä kaikkea sekalaista ja olisi kerrankin kunnollista ainetta sorvaukseen.
        Kouluja lopetaan nykyään usein ja niistä voi saada hyviä laitteita halvall.
        Veljeni osti sellaisesta mikroskoopin, joka on näppärä elektroniikan korjauksessa.
        (ei suurenna paljoa ja linssin alla mahtuu työskentelmään)

((ja tilanpuute täälläkin on ))

• Anonyymi00020

Tuollaisen miehen haluaisin minäkin kotiini. Eikä mies tule pihalleni, vaikka houkutuksena on reilu puoli tonnia rautaa sikinsokin. Luulisi sen houkuttelevan oikeanlaisia könsikkäitä, vaan eipä ole näkynyt. Siinä kun voisi kauppoja hieroessa tehdä tuttavuutta ja... Toiveajattelua.

• Anonyymi00021

Minäpäs nostin tänään monta tonnia rautaa. Erissä tosin...

xLiner

• Anonyymi00022

minä ostin joskus lyijyä, on vieläkin isoja harkkoja... rautaa?

jos on tilaa varastoida..... oikeasti on omat 2x25kg -levyiset käsipainot asunnon sisällikin eräät nurkassa, eli koottavat levyisiä eripainoisia lyijyisiä kiekkoja, jokaiseen painomäärään kummallekn kädelle max 25kg

• Anonyymi00023

Lyijy on jo musiikinkin puolesta: Heavy Metal, rauta olisi kevytmetalli, tai Hard As Iron, joku Judas Priestin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      28
      11538
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      60
      4119
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      125
      3335
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      201
      2655
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      114
      2363
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      205
      1894
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      340
      1251
    8. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      68
      1048
    9. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      20
      957
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      65
      850
    Aihe