Itsekkyyden aika?

Anonyymi-ap

Liisa Keltikangas on julkaissut jälleen uuden kirjan. Olen melko samaa mieltä, että on itsekkyyden aika.

Sitten taas ajattelen happamasti, että onko jollakin paha mieli, kun ympäriltä puuttuu tekohymyyn viritetyin naamoin hyvää huomenta toivottajia.

Onko itsekkyyden aika vain itsekkäiden ihmisten heräämisiå ja itsekkäitä vaatimuksia täynnä?

Jotkut tarvitsevat huomiota valtavasti ja mököttävät elleivät tule huomioiduksi.

42

311

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Erinomainen kirja. Suosittelen.

• Anonyymi00002
      UUSI

vain rahalla pääsee taivaaseen, ostamalla taivaspaikan.

• UUSI

Terve itsekkyys on hyvästä. Ymmärrän sen vasta näin vanhana, koska olen pienentänyt itseni aina muitten hyväksi. Enkä voi enää hyvin sen takia. Itseni laiminlyönnin takia.

Mutten tykkää tässä ajassa yhtään, että ihmisiltä tuntuu puuttuvan empatia ja käytöstavat. Käyttäydytään hyvin ylimielisen itsekkäästi, samotaan mahdollisimman julmasti jne. Törppöys on ajanhenki.

• UUSI

Ja kyllä sitä oli jo lapsuudessani, ollut aina. Mutta nyt se tuntuu olevan enemmän sääntö, kun poikkeus.

• Anonyymi00004
        UUSI

Mieheni autistiset piirteet haittasivat parisuhdettamme ja kun mitta tuli minulle täyteen pistin eropaperit menemään ja jo silloin lähes parikymmentä vuotta sitten päätin, etten halua enää uutta suhdetta kenenkään kanssa! Ja se päätös pitää! Yksin oleminen ja miehistä viis on ollut minun mottoni, pelkkä ystävyys vain sopisi minulle ikäiseni miehen kanssa!

• UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Mieheni autistiset piirteet haittasivat parisuhdettamme ja kun mitta tuli minulle täyteen pistin eropaperit menemään ja jo silloin lähes parikymmentä vuotta sitten päätin, etten halua enää uutta suhdetta kenenkään kanssa! Ja se päätös pitää! Yksin oleminen ja miehistä viis on ollut minun mottoni, pelkkä ystävyys vain sopisi minulle ikäiseni miehen kanssa!

Juu, omat haasteet tulee suhteessa kuin suhteessa. En minäkään enää pariutuisi, jos ero tulisi. Tai kuolema. Nähty jo ne kuviot monin päin. Ja ei ole vaivan arvoista enää tässä iässä perustaa mitään liittoja.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Juu, omat haasteet tulee suhteessa kuin suhteessa. En minäkään enää pariutuisi, jos ero tulisi. Tai kuolema. Nähty jo ne kuviot monin päin. Ja ei ole vaivan arvoista enää tässä iässä perustaa mitään liittoja.

Mielummin elää vaivattomammin, ilman säveltäjää vierellä.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Mielummin elää vaivattomammin, ilman säveltäjää vierellä.

Yleisellä tasolla: Jos hän ei olisikaan säveltäjä, vaan enempikin oman elämänsä viulisti.

• UUSI
        JeroP kirjoitti:

Yleisellä tasolla: Jos hän ei olisikaan säveltäjä, vaan enempikin oman elämänsä viulisti.

Mielummin säveltelen ja soittelen omia tahtejani. 😊

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Mielummin säveltelen ja soittelen omia tahtejani. 😊

Parisuhteisiin liittyy aina paljon tunnekuormaa, vastuukuormaa jne jne. Jossain kohtaa sitä kuormaa ei vaan enää huvita jakaa eikä kantaa.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Parisuhteisiin liittyy aina paljon tunnekuormaa, vastuukuormaa jne jne. Jossain kohtaa sitä kuormaa ei vaan enää huvita jakaa eikä kantaa.

Karkasi viesti. Lisään, että silloin kun on olotila ettei vaan jaksa antaa eikä vastaanottaa helpointa on olla ominpäin.

• Anonyymi00019
        UUSI

Tämä aika on pelkkää roskaa ja kiiltäviä käärepapereita

• UUSI

Kyökkipsykologian eli psykologismin SUURI nimi.

• Anonyymi00003
      UUSI

tuollainen juurikin täysin pänvastaista oman juttuni kanss kun yritän auttaa tyttösiä pyyteettömästi.

• UUSI

No juu. Ehkä mäkin haluun huomioo kun ton näyttelyn pidän. Vaikka tarkotus tietenkin on tuoda sen myötä epäkohtia esille. Mutta abortti palstan tietäjäkin sanoi mua itekkääksi, niin kai tietäjä tietää.

• Anonyymi00005
      UUSI

En tiedä ketkä itsekkyydestä ovat huolissaan? Ne jotka haluavat toisilta jotain, vai ne joiden persoonan perustana on palvella muita?

Mä en ole huolissaan itsekkyydestä.

• Anonyymi00018
        UUSI

Ihmiset on aina ollut itsekkäitä ja jokaiseen heidän "epäitsekkääseen" tekoon liittyy jokin tarkoitus. Se ei ole välttämättä suoranaista hyötyä, mutta siinä voi olla osin jopa tietämättä tarkoitus alistaa.

Jos tätä ei usko, niin miettikää konflikteja. Usein sellaisessa nousee pintaan joku viime kesänä "pyyteettömästi" tehty juttu. Kaikki kuitenkin lasketaan ja ne on, jos ei muuta, niin sen tekijän mielessä.

Itsekkyys on luonnollista. Se on nakutettu täällä pallolla elävien dna;han ja se ei millään kulttuurisella "hyvesignaloinnilla" irti lähde.

• UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Ihmiset on aina ollut itsekkäitä ja jokaiseen heidän "epäitsekkääseen" tekoon liittyy jokin tarkoitus. Se ei ole välttämättä suoranaista hyötyä, mutta siinä voi olla osin jopa tietämättä tarkoitus alistaa.

Jos tätä ei usko, niin miettikää konflikteja. Usein sellaisessa nousee pintaan joku viime kesänä "pyyteettömästi" tehty juttu. Kaikki kuitenkin lasketaan ja ne on, jos ei muuta, niin sen tekijän mielessä.

Itsekkyys on luonnollista. Se on nakutettu täällä pallolla elävien dna;han ja se ei millään kulttuurisella "hyvesignaloinnilla" irti lähde.

Juu, muttei itsekkyyden tarvi näyttäytyä niin vitun ilkeänä muita kohtaan. Se on kusipäisyyttä, ei itsekkyyttä mitä kukaan tarvii.

• Anonyymi00006
      UUSI

tuleekohasn joskus ilo pitkästä itkusta?
      kun pitkästä itkusta pitäisi tulla ilo?

• UUSI

Totta kai tulee. Itku auttaa ja siinä puhdistuu ja huomaa, ettei se niin paha ookkaan. Sitten huomaa, että oikrestaan onkin aihetta iloon.

• UUSI

Sodan jälkeiset sukupolvet on itsekkäämpiä kuin nykytyöikäiset. He elivät velalle, jota me nyt työssä käyvät maksamme. Isoukkini oli ammatiltaan puumottien tekijä. Eli yhteiskunnan pohjasakkaa. Tästä huolimatta hällä oli omakotitalo, auto ja kesämökki. Ei nykytyöläisellä ole varaa moiseen luksukseen. Oma mummoni taas sanoi, että ei jätä mitään perintöä kellekään, vaan haluaa matkustella ja syödä päivittäin ravintoloissa. Toki saa käyttää rahansa miten haluaa, mutta hän on kuitenkin itse aikoinaan perinyt rahaa. Mutta omille lapsilleen hän taas ei halua jättää rahaa, sillä haluaa viettää luksuselämää.

• UUSI

1. Matthew 25:31-46 - Jesus will judge those who abandoned their families, separating them from the righteous. 2. Revelation 21:8 - The cowardly, unbelieving, and wicked will face eternal separation from God in hell.

• UUSI

Hindulaisen maailman katsomuksen mukaan elämme tällä hetkellä Kali Yugan aikakautta:

Kali Yuga on hindulaisessa kosmologiassa neljäs ja viimeinen aikakausi, joka tunnetaan "riidan ja tekopyhyyden aikana" tai "pimeänä aikakautena". Se on moraalin, hengellisyyden ja hyveiden rappeutumisen aikaa, jolle ovat ominaisia kaaos, konflikti ja aineellinen keskittyminen. Se on syklin alin piste, jota seuraa uuden luomisen sykli.

• UUSI

Sitä mä oon ihmetellytkin, kun ennen raha riitti. Tieverkostoon, koulutukseen, terveydenhoitoon. Ja nyt ei riitä ja palkatkin huonot.

• Anonyymi00010
        UUSI

Älä väitä. Sodan jälkeiset sukupolvet nostivat Suomen tyhjästä ja rakensivat maan talkoovoimin, usein ilman pankkilainaa. Täysin ilman Kelaa tai muita köyhäinavustuksia. Teepä perässä palstakamu, nouse neljän viiden aikoihin töihin raksalle tai johonkin muuhun duuniin. Kotiin syömään ja rakentamaan omaa taloa, naapurin taloa, sukulaisen taloa, tuttavan taloa jne. Illalla kotiin myöhään. Repeat.

Lauantait oli myös palkkatöitä ja sen jälkeen taas rakennettiin rintamamiestaloja. Tajuatko, ei tehty mitään muuta kuin töitä ja säästettiin, kaikki pyrittiin valmistamaan itse. Äitinikin kävi töissä 2h junamatkan päässä tehtaalla. Lähti aamulla klo 5 junalla, tuli takaisin klo 18 junalla - näki lastaan n tunnin ennen hänen nukkumaanmenoaan Kokkaamiseen, ompeluun, parsimiseen, kodinhoitoon ym meni toinen tunti, sitten äitikin nukkumaan klo 4 herätys

Jokainen saa tosiaan käyttää rahansa miten haluaa, myös mummosi. Mieti siltä näkökulmalta, että mummosi on vanha eikä elämää ole mahdottomasti jäljellä. Haudassa rahaa ei tarvita. Tai mummosi on vielä nuori mummo ja kykenee matkustamaan ym Ei välttämättä 100 vuotiaana.

Toivon, että olet iloinen mummosi puolesta, etkä tuollainen nirppanokka. Tosin oman tiensä kulkija mummosi taitaa myös olla, koska sanoo ettei jätä kenellekään perintöä, ei kovin viisasta pahoittaa mahdollisesti nuorempien sukupolvien mielet. Ja toisaalta itse inhoan eniten nuoria pölvästejä, peli tai alkoriippuvaisia tms jotka hassaavat kymmenien tuhansien, joskus jopa sadan tuhannen, perinnön tuosta vaan huonoon elämään.

Mihin sinä tarvitsisit perintöä?

• UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Älä väitä. Sodan jälkeiset sukupolvet nostivat Suomen tyhjästä ja rakensivat maan talkoovoimin, usein ilman pankkilainaa. Täysin ilman Kelaa tai muita köyhäinavustuksia. Teepä perässä palstakamu, nouse neljän viiden aikoihin töihin raksalle tai johonkin muuhun duuniin. Kotiin syömään ja rakentamaan omaa taloa, naapurin taloa, sukulaisen taloa, tuttavan taloa jne. Illalla kotiin myöhään. Repeat.

Lauantait oli myös palkkatöitä ja sen jälkeen taas rakennettiin rintamamiestaloja. Tajuatko, ei tehty mitään muuta kuin töitä ja säästettiin, kaikki pyrittiin valmistamaan itse. Äitinikin kävi töissä 2h junamatkan päässä tehtaalla. Lähti aamulla klo 5 junalla, tuli takaisin klo 18 junalla - näki lastaan n tunnin ennen hänen nukkumaanmenoaan Kokkaamiseen, ompeluun, parsimiseen, kodinhoitoon ym meni toinen tunti, sitten äitikin nukkumaan klo 4 herätys

Jokainen saa tosiaan käyttää rahansa miten haluaa, myös mummosi. Mieti siltä näkökulmalta, että mummosi on vanha eikä elämää ole mahdottomasti jäljellä. Haudassa rahaa ei tarvita. Tai mummosi on vielä nuori mummo ja kykenee matkustamaan ym Ei välttämättä 100 vuotiaana.

Toivon, että olet iloinen mummosi puolesta, etkä tuollainen nirppanokka. Tosin oman tiensä kulkija mummosi taitaa myös olla, koska sanoo ettei jätä kenellekään perintöä, ei kovin viisasta pahoittaa mahdollisesti nuorempien sukupolvien mielet. Ja toisaalta itse inhoan eniten nuoria pölvästejä, peli tai alkoriippuvaisia tms jotka hassaavat kymmenien tuhansien, joskus jopa sadan tuhannen, perinnön tuosta vaan huonoon elämään.

Ymmärrän kyllä hyvin, että mielellään pidetään niitä omien sukupolvien puolia. Sitä on kasvettu yltäkylläisyydessä ja niistä omista saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni. Minäkin olen päässyt nauttimaan hyvinvointivaltion hienouksista. Sain kunnollisen kouluruuan. Luokat olivat pieniä ja opettajilla oli antaa oppilaille aikaa. Hammashuolto oli suorastaan ihan pakollista valtion piikkiin.

Mutta kun koulu-urani eteni, laatu laski tasaiseen tahtiin. Lukiossa ollessani ruokamyrkytykset koulussa oli jo arkea. Luokka koot kasvoivat ja kasvoivat. Pääsin itse pahimman alta pois työelämään.

Mutta työelämässä onkin asiat sitten jo huonosti. Eläkeikää ei ole määritelty ja työntekijöiden oletetaan tekevän työtä kuolemaan saakka. Palkkataso pysynyt samalla tasolla kuin ennenkin, mutta kustannukset kasvaneet. Jos vertaillaan jo ihan asumiskustannuksia: https://www.youtube.com/shorts/iWrtaMkH3R0

On valitettava tosiasia, että rahaa on vähemmän kuin ennen ja Suomi ei saa enää lisää velkaa. Sitten on vielä tehty arvovalintoja, joka keskittää rahan pienelle eliitille. Lähestymme kovaa vauhtia vuoden 1918 tapahtumia.

Mutta eniten minun käy sääliksi nykykoululaisia. Luokkakoot ovat kaksinkertaistuneet. Lisäksi samoissa tiloissa opiskelee yhtä aikaa kaksi eri vuosiluokkaa. Terveydenhuoltoon ei ole enää rahaa ja moni lapsi voi huonosti. Nuoret ovat näköalattomia ja ajautuvat huonoille teille huumeiden ja syrjäytymisen pariin. Tämä johtuu siitä että yhteiskunnan vaatimukset ovat luonnottoman kovat ja lapset on jätetty yksin ongelmiensa kanssa.

Aina voi sanoa, ettei rahalla korjata kaikkea, mutta kyllähän se auttaa ihan pirusti. Se auttoi sodan jälkeisiä sukupolvia ja auttaisi samalla tavalla nykynuoria. Mutta itsekkäät possut ovat jo käyttäneet rahat nykylastenkin edestä.

Mutta kerrotko vielä minulle, että miten puumottien tekijällä on varaa nykyaikana omakotitaloon, autoon ja kesämökkiin.

• UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

PS. Missä minä olen puhunut mitään omasta perinnöstäni?

• UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Toi onkin tossa se pointti. kaikki pyrittiin tekemään itse. Se on se ratkaisu. Ja työtä kannattaa tehdä paljon, kun siitä ite hyötyy. Mutta nykyisin rakenteet on ihan toiset. On keksitty toi kiina tuonti ja se on aiheuttanu massatyöttömyyden. Meillä on kaikki urakat ja alihankinnat ketjutettu. Välistävetäjiä on ihan älyttömästi. Siis rahat menee niille jotka ei oikeestaan töitä ees tee, vaikka nyt konsulteiksi ym itseään kutsuu.

• UUSI
        JeroP kirjoitti:

Toi onkin tossa se pointti. kaikki pyrittiin tekemään itse. Se on se ratkaisu. Ja työtä kannattaa tehdä paljon, kun siitä ite hyötyy. Mutta nykyisin rakenteet on ihan toiset. On keksitty toi kiina tuonti ja se on aiheuttanu massatyöttömyyden. Meillä on kaikki urakat ja alihankinnat ketjutettu. Välistävetäjiä on ihan älyttömästi. Siis rahat menee niille jotka ei oikeestaan töitä ees tee, vaikka nyt konsulteiksi ym itseään kutsuu.

Mutta kun kaikkea ei enää tehdä itse Suomessa. Hallitus on myynyt hyvinvoinnin ulkomaille ulkomaisille yksityisille sijoittajille. Samaan aikaan velkaa tulevien sukupolvien kustannuksella ei voida enää ottaa, kun EU:n herännyt Suomen velkahuijaukseen.

• Anonyymi00014
        UUSI

Minäpä odotan aikaa, jolloin kaikki perintö siirtyy suoraan valtiolle. 🤭

xLiner

• UUSI
        Palstakamu kirjoitti:

Ymmärrän kyllä hyvin, että mielellään pidetään niitä omien sukupolvien puolia. Sitä on kasvettu yltäkylläisyydessä ja niistä omista saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni. Minäkin olen päässyt nauttimaan hyvinvointivaltion hienouksista. Sain kunnollisen kouluruuan. Luokat olivat pieniä ja opettajilla oli antaa oppilaille aikaa. Hammashuolto oli suorastaan ihan pakollista valtion piikkiin.

Mutta kun koulu-urani eteni, laatu laski tasaiseen tahtiin. Lukiossa ollessani ruokamyrkytykset koulussa oli jo arkea. Luokka koot kasvoivat ja kasvoivat. Pääsin itse pahimman alta pois työelämään.

Mutta työelämässä onkin asiat sitten jo huonosti. Eläkeikää ei ole määritelty ja työntekijöiden oletetaan tekevän työtä kuolemaan saakka. Palkkataso pysynyt samalla tasolla kuin ennenkin, mutta kustannukset kasvaneet. Jos vertaillaan jo ihan asumiskustannuksia: https://www.youtube.com/shorts/iWrtaMkH3R0

On valitettava tosiasia, että rahaa on vähemmän kuin ennen ja Suomi ei saa enää lisää velkaa. Sitten on vielä tehty arvovalintoja, joka keskittää rahan pienelle eliitille. Lähestymme kovaa vauhtia vuoden 1918 tapahtumia.

Mutta eniten minun käy sääliksi nykykoululaisia. Luokkakoot ovat kaksinkertaistuneet. Lisäksi samoissa tiloissa opiskelee yhtä aikaa kaksi eri vuosiluokkaa. Terveydenhuoltoon ei ole enää rahaa ja moni lapsi voi huonosti. Nuoret ovat näköalattomia ja ajautuvat huonoille teille huumeiden ja syrjäytymisen pariin. Tämä johtuu siitä että yhteiskunnan vaatimukset ovat luonnottoman kovat ja lapset on jätetty yksin ongelmiensa kanssa.

Aina voi sanoa, ettei rahalla korjata kaikkea, mutta kyllähän se auttaa ihan pirusti. Se auttoi sodan jälkeisiä sukupolvia ja auttaisi samalla tavalla nykynuoria. Mutta itsekkäät possut ovat jo käyttäneet rahat nykylastenkin edestä.

Mutta kerrotko vielä minulle, että miten puumottien tekijällä on varaa nykyaikana omakotitaloon, autoon ja kesämökkiin.

Mikä tuo puumottien tekijä siis on ollut? Metsuri?

Omakotitaloja saa syrjäseudulta muutamalla kymppitonnilla. Samat käy kesämökiksi siten, että jotain laittamista olisi koko ajan. Rantatontti ja nykylain mukainen infra voi olla kallista. Luulen että jokin nykyaikainen mottien tekijä, eli monitoimikoneen kuski aika tyypillisesti asuu omakotitalossa, mutta ei välttämättä uudessa. Auto varmaan on välttämättömyys jo sen vuoksi että yleensäkään pääsee "työpaikalle".

• UUSI
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Minäpä odotan aikaa, jolloin kaikki perintö siirtyy suoraan valtiolle. 🤭

xLiner

Periaatteessa hyvä, mutta suomessa näin taantuvana valtiona noi perinnöt on enempi ongelma. Tietenkin hyvä, kun yhteen aikaan muotivillityksen takia rannat tikutettiin täyteen mökkejä, niin saadaan takaisin virkistyskäyttöön. Tosin purkukustannukset tulee veronmaksajan piikkiin. Ihan kokemuksesta sanon, että mökki perintönä on ihan kauhea riesa.

• UUSI
        JeroP kirjoitti:

Periaatteessa hyvä, mutta suomessa näin taantuvana valtiona noi perinnöt on enempi ongelma. Tietenkin hyvä, kun yhteen aikaan muotivillityksen takia rannat tikutettiin täyteen mökkejä, niin saadaan takaisin virkistyskäyttöön. Tosin purkukustannukset tulee veronmaksajan piikkiin. Ihan kokemuksesta sanon, että mökki perintönä on ihan kauhea riesa.

Minä saatan hyvinkin muistaa valtiota tai kuntaa testamentissani. Minusta on ihan kohtuullista, että kun valtio ja kunta on aikansa verottanut ongelmakiinteistöä tai arvotonta osuutta as oy:stä, niin saa sitten lopulta himoitsemansa riesan nautittavakseen. Samalla saa sitten myös verot maksettavakseen. Tuolla on jopa työllistävä vaikutus, koska jonkunhan kunta tai valtio joutuu palkkaamaan noita ongelmia hoitamaan.

• Anonyymi00007
      UUSI

not sure of his abouts where at is he.. not even sure is of human kind or some kind of demon not of this world

• Anonyymi00008
      UUSI

oh my God really.. niin kun innostin tyttöjä kertomaan tuntojaan... aika paljon ajatuksia... no terveellistä kyllä

• Anonyymi00009
      UUSI

Sanoudun irti tuollaisesta toiminnasta ja jatkan yhteisöllisellä linjalla.

Tottakai ihmiset haluavat tulla huomioiduksi, se on perustarve.

• Anonyymi00011
      UUSI

joku niin juttu auttaa tyttöjä ja juurikin ihminen josta voi sanoa: stay clear if you can on those people... mutta noniin hyvä auttaja tytöille joku negotiator...

• Anonyymi00012
      UUSI

muuten niin vocabulary of the klan is strange... no any specific titles...

• Anonyymi00013
      UUSI

oikeasti olen iloinenkin kun pystyvät ikävä-palstallakin juttyrlrmaan vapaammin asioista, kosja jos jotain arvailua jne... huonoa mikään ei ratkea niin...

• Anonyymi00015
      UUSI

En ole lukenut tuota kirjaa, mutta kovasti siitä on puhuttu. Jonkin aikaa sitten kävi mielessä tilata se, mutta kohdalla luki "loppuunmyyty". Enkä sitten katsonut muista kaupoista kun tuli jotain häiriötä siihen hetkeen.

Sen perusteella mitä olen siitä kuullut ja lukenut lehdistä, niin aika perusjuttuahan se on. Samaa mitä keittiöpsykologit ovat puhelleet jo kauan.

xLiner

• Anonyymi00016
      UUSI

Huomenta huomenta :) Tekohymy hymyilee ihan kaikille. Liisallekin.

• Anonyymi00017
      UUSI

Keltikangas on erittäin hyvä ihmisyyden tuntija. Kunpa omaisimme kaikki jotain hänen tiedoistaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      25
      11471
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      53
      4043
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      116
      3237
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      168
      2553
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      108
      2296
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      206
      1855
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      316
      1133
    8. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      67
      933
    9. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      18
      905
    10. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      815
    Aihe