Käytättekö tekoälyä laatimaan ruokavalioita ja kauppalistoja? Tekoälyllä voi tehdä paljon ihan samaa mitä maksullisissa ruokavaliovalmennuksissakin. Itseasiassa monet taitaa) saattaa ollakin tekoälyn laatimia.
Laitoin aluksi tekoälyn arvioimaan tämän päivän syömisen ja karppiruokavalioni puutteet ja antamaan parannusohjeet. Sen jälkeen pyysin ensi viikolle valmista, terveellistä ateriataulukkoa ja kauppalistat ja määrittämään annoskoot. Lisäsin myös ikäni ja sen, että minulla ei ole mitään lääkitystä. Tekoäly kysyi näitä aluksi.
Sieltä tuli tosi edullinen kauppalista. Varsin tavanomaisia tarvikkeita. Kananmunaa, broileria, pekonia ja vihanneksia, jauhelihaa, avokadoa jne. Mitään herkkua ei noihin sisältynyt. Pitää pyytää myöhemmin vielä toinen, jossa olisi tilaa esim pienelle jälkiruualle. Samoin voin pyytää liikuntasuositusta.
Tämän päivän ateriat ei olleet tarpeeksi. Oli proteiinin ja energianpuute, ruuista tuli vain 1100 kcal. Heti tekoäly sanoi että enempi proteiinia ja enempi rasvaa kehiin ettei kortisolit ala vaikuttaa. Pitää ehkä ryypätä vielä öljyä pullon suusta kun ei pysy myöhään enää syömään paria paistettua kananmunaa kuten tekoäly ehdotti. Ei voi nukkua jos yöllä sulatellaan ruokaa. Tai maapähkinävoi on tässä hyvä vaihtoehto?
Kokeilen ensi viikon tekoälyn ehdottamaa ruokalistaa.
Varsinainen Jeeves, tämä äly. :-)
T kn
Tekoäly painonhallinnassa
5
100
Vastaukset
- Anonyymi00001
Miten sä vuodesta toiseen laihdutat ja lasket kaloreita ja ravintoaineita. Onko sulla lihomisen pelko terveellisestä monipuolisesta ravinnosta?
- Anonyymi00002
No ei ole muuta kuin laiskuus vaivaa kun haluan aina jotain uutta omiin jumiutuneisiin tapoihin. Huomaan että laiskuuttani ja työkiireiden takia unohdan pian itseni.
Valmisruoka on vaarana, pian alkaa turvautua huonoihin vaihtoehtoihin jos ei ole tarkkana. Vuodenvaihde menee aina vähän juhlien niin sitten joutuu vähän korjaamaan ja parantamaan tapojaan. Esim leivän aiheuttamat "vammat".
Lihomisen pelko on aina todellinen, kun olen sitä ihmistyyppiä että lihon helposti. Eihän aikoinaan hankitut rasvasolut mihinkään taida lähteä. Näin keväällä on aina tarkastelussa tilanne ja suuntima että pysyy terveenä ja toimintakykyisenä.
Entäs itse, mitäpä haet täältä ja käytätkö tekoälyä ruokahuollon apuna? Jos siis pysytään aiheessa.
T kn - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
No ei ole muuta kuin laiskuus vaivaa kun haluan aina jotain uutta omiin jumiutuneisiin tapoihin. Huomaan että laiskuuttani ja työkiireiden takia unohdan pian itseni.
Valmisruoka on vaarana, pian alkaa turvautua huonoihin vaihtoehtoihin jos ei ole tarkkana. Vuodenvaihde menee aina vähän juhlien niin sitten joutuu vähän korjaamaan ja parantamaan tapojaan. Esim leivän aiheuttamat "vammat".
Lihomisen pelko on aina todellinen, kun olen sitä ihmistyyppiä että lihon helposti. Eihän aikoinaan hankitut rasvasolut mihinkään taida lähteä. Näin keväällä on aina tarkastelussa tilanne ja suuntima että pysyy terveenä ja toimintakykyisenä.
Entäs itse, mitäpä haet täältä ja käytätkö tekoälyä ruokahuollon apuna? Jos siis pysytään aiheessa.
T knJa sä niin olet kehunut sun ruokavalioita miten hyvin ne toimii. Sä oot ainakin 5 vuotta laihdiuttanut näillä sun erikoisilla valinnoilla. Muistat sä mitä kaikkee sä olet kehunut ja kertonut toimivan sulla laihdutuksessa. Miten sä voit olla laiska kun sulla on aikaa ja energiaa ravintoainettein ja kaloreitten laskemiseen. Terveellinen monipuolinen ravinto ei lihota.Noi sun ruokavaliokokeilut ei näköjään ole toiminut. Vieläkö sulla menee viiniä ?
- Anonyymi00004
Anonyymi00002 kirjoitti:
T knKuule ei tarvetta laskea kaloreita ja ravintoaineita. Mutta jatka valitsemallasi tiellä kun se näyttää tuovan onnellisuutta ja ei aiheuta stressiä.
- Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
Ja sä niin olet kehunut sun ruokavalioita miten hyvin ne toimii. Sä oot ainakin 5 vuotta laihdiuttanut näillä sun erikoisilla valinnoilla. Muistat sä mitä kaikkee sä olet kehunut ja kertonut toimivan sulla laihdutuksessa. Miten sä voit olla laiska kun sulla on aikaa ja energiaa ravintoainettein ja kaloreitten laskemiseen. Terveellinen monipuolinen ravinto ei lihota.Noi sun ruokavaliokokeilut ei näköjään ole toiminut. Vieläkö sulla menee viiniä ?
Kiitos kommentista. Painonhallinta kyllä kulkee mukana koko loppuiän, minulla ainakin. Karppaus toimii tosiaan hyvin kun se on terveellinen ja monipuolinen, itsestähän se riippuu mitä pötsiinsä laittaa, eikä sillä minkä otsikon alla seisoo.
Jos on esim juhlat tai loma niin syön ja juon hetkellisesti epäterveellisestikin mitä vain on tarjolla. Esim kakkua yms viljaa. Sitten taas palataan ladulle koska saan oireita viljasta ja alkaa vaikuttaa painoon kyllä jos jatkaa juhlaa... Myös valmisruokiin jääminen on huono juttu.
Välillä etsin uusia reseptejä ja kokonaisuuksia kun tosiaan mulla tuppaa joskus urautumaan syömiset kun tietää mikä on helppo ja täysipainoinen ruoka. Esim mulla on linssikeitto (kookoskermalla tottakai!) se mikä vaan toistuu aika usein. No siihen ei kyllästy ja on vaan niin helppo. Keiton kanssa gluteeniton 100% kauraleipä pakastettu, ja paahdettu. Väliin teen kalakeittoa. Kaloreita en ole viime aikoina laskenut enkä makrojakaan. Sitten on hyvä välillä tarkistaa missä mennään niin kuin nyt: menee liika vähille kaloreille. Kun nälän tunne ilmoittaa niin harvoin itsestään niin ehtii tulla myöhä enkä lähellä nukkumaan menoa voi syödä.
Teki mieli käyttää apukeinoja ihan uteliaisuudesta. Käytän töissä paljon tekoälyä, olen yhdessä pilottihankkeessa mukana ja aloin katsoa miten sitä voisi hyödyntää syömisissäkin. Sillä voi tosiaan luoda itselleen sopivan ruokaohjelman. Laitan joskus työpäivän hupina aterian Jeevesille analysoitavaksi että puuttuuko jotain.
Heti tuo Jeeves ilmoitti että syön liika vähän. Katsonpa miten menee kun teen kuten hän neuvoo, siis ensi viikon. Eipä nuo nyt paljon poikkea totutusta mutta Jeeves tyrkyttää avokadoa joka välissä. Instagramissa tuli just eteen tosi hyvä kalaohje missä avokado menisi: Savukalaa, avokadoa, kurkkua, turkkilaista jugurttia, mausteita, sipulia ja kaikki silputtuna ja sekaisin. Hyvä ketorullan sisälle! Mulla on avokado-ongelma kun en siitä limaisuudesta pidä.
Ja punaviini on kyllä minulla usein viikonlopun aterialla ja väliin GT, joka on ainut käyttämäni väkevä alkoholi. Kuten totaaliketoillut täällä aiemmin on tuonut esille, alkoholi ei sovi kun hiilarit on vähissä. Maksa siirtyy polttamaan ensin alkoholia eikä ruokaa niin voi tulla aika voimaton olo. Mitään ei jaksa.
Se on koettu myös ja nousee yhtäkkiä hattuun pienikin määrä... jos ei halua humaltua niin joku 12cl aterialla riittää, viikonloppuna, ei arkena. Viinikin vie yöunet, jos yö kuluu sitä ja ruokaa poltellessa.
T kn
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1362342Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n662251Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi591928EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt721625- 981470
Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan971461Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men1171347Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311210Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191181- 791103