Täällä joskus tullut haukuttua sähköautoja. Nyt uusi sellainen alla. Että sillai. Sori aiemmista v*ttuiluista.
Onhan nämä sähkärit hyviä ajaa.
Vaihdoin polttomoottoriautosta sähköautoon
34
305
Vastaukset
- Anonyymi00001
Heh.
- Anonyymi00002
Mikä siinä jos persekestää roimat arvonalennukset.
1000 €:ron kk:si pudotus.- Anonyymi00003
Teslani ei koskaan tule tiputtamaan arvoaan yhtä paljoa, kuin mulla ollut bensamoottorinen Audi.
Arvonlasku 4,5 vuodessa 84k€ (130000€->46000€). - Anonyymi00004
On jo melkoisen vanha ja edesmennyt tuo roima arvonlasku, joka muka sähköautoilla on. Nykyisin, kun katsotaan samanhintaisia ja muutenkin vastaavia autoja, niin arvonalennuksissa ei suuriakaan eroja ole, jotka johtuisivat auton käyttövoimasta.
- Anonyymi00005
2026 ostettu polttomoottoriauto menettää arvostaan huomattavasti enemmän 5-10 vuoden tähtäimellä, kuin täyssähköauto.
- Anonyymi00006
Ei persaus kestä 500€/kk bensalaskua, siksi sähkö.
- Anonyymi00023
Anonyymi00006 kirjoitti:
Ei persaus kestä 500€/kk bensalaskua, siksi sähkö.
Kestääkö yli 1000 euron arvonalennuksen, kun ajomääräsi on kuitenkin 4000+ km/kk.
- Anonyymi00031
Anonyymi00023 kirjoitti:
Kestääkö yli 1000 euron arvonalennuksen, kun ajomääräsi on kuitenkin 4000 km/kk.
Paremmin kestää, kun ei tule sitä 500€:n bensalaskua, sen bensa-auton 1000€:n arvonalennuksen päälle.
- Anonyymi00033
Anonyymi00003 kirjoitti:
Teslani ei koskaan tule tiputtamaan arvoaan yhtä paljoa, kuin mulla ollut bensamoottorinen Audi.
Arvonlasku 4,5 vuodessa 84k€ (130000€->46000€).Audi ja Tesla 😅 et siis oppinut mitään.
- Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Audi ja Tesla 😅 et siis oppinut mitään.
Teslan osto on merkki siitä, että ON oppinut jotain.
- Anonyymi00007
Hiljakseen mieli muuttuu. Sellaista se on. Jotkut ovat edelläkävijöitä. Joidenkin pitää olla niitä peränpitäjiä.
- Anonyymi00008
Edelläkävijät vain vetävät rahojaan vessasta alas eikä hyödy edelläkävijyydestään mitään. Yleensä eniten hyötyy kun menee uuteen tekniikkan viimeisten joukossa. Vähän kuten elektroniikassa kannattaa ostaa tuote vasta kun se tulee alennukseen kun siitä on tullut tai on tulossa uusi malli. Kännyköissäkin on taloudellisesti järkevämpää ostaa edellisen vuoden malli jos on pakko vaihtaa kännykkää. Tai peräti käytetty kännykkä.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Edelläkävijät vain vetävät rahojaan vessasta alas eikä hyödy edelläkävijyydestään mitään. Yleensä eniten hyötyy kun menee uuteen tekniikkan viimeisten joukossa. Vähän kuten elektroniikassa kannattaa ostaa tuote vasta kun se tulee alennukseen kun siitä on tullut tai on tulossa uusi malli. Kännyköissäkin on taloudellisesti järkevämpää ostaa edellisen vuoden malli jos on pakko vaihtaa kännykkää. Tai peräti käytetty kännykkä.
näin se suomi köyhtyy köyhtymistään,...satoja miljoonia katoaa ilmaan kun myytyjen sähkäautojen kun arvo ropisee alas ja sitten ihmetellään miksi kansa ei kuluta..
esim vuonna 2025 myytiin 26700 ...hinta 36-75 tuhatta,,,jos vaikka keskia-arvo 40.000 ..niin 26700x 40 .000 = 1 068 000 000 ...5 vuoden päästä 534 000 000 on kadonnut ilmaan...
entä sitten kun sähköautoja on kaikki ..? - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
näin se suomi köyhtyy köyhtymistään,...satoja miljoonia katoaa ilmaan kun myytyjen sähkäautojen kun arvo ropisee alas ja sitten ihmetellään miksi kansa ei kuluta..
esim vuonna 2025 myytiin 26700 ...hinta 36-75 tuhatta,,,jos vaikka keskia-arvo 40.000 ..niin 26700x 40 .000 = 1 068 000 000 ...5 vuoden päästä 534 000 000 on kadonnut ilmaan...
entä sitten kun sähköautoja on kaikki ..?kansantalous ei kestä tälläista arvon alenemaa....näin se vaan on...
- Anonyymi00018
Anonyymi00008 kirjoitti:
Sähköautojen osalta se ’edeltäkävijyysaika’ on jo aikaa sitten mennyt, jos sillä tarkoitat intoa hankkia jotain uuden tekniikan ihmevärkkejä ensimmäisten joukossa. . Nykyisin sähköautot ovat jo arkipäivää ja taviskansan tuotteita ja kovaa vauhtia syrjäyttämässä polttomoottoriautot uusien autojen hankinnassa. Vielä pienten ja edullisten autojen luokassa sähköautovalikoima on vaatimaton, mutta koko ajan tilanne paranee tältäkin osin.
Sähköautojen osalta voi helposti noudattaa tuota ohjettasi eli ostaa edellisen vuoden malleja edullisemmin. V 2025 ajamattomia malleja on vielä saatavilla useimmilla merkeillä, mutta vähenee koko ajan. Ja käytettyjäkin löytyy, joskin niistä on pulaa, mutta niitähän tuodaan koko ajan kysyntäpainetta helpottamaan. - Anonyymi00035
Anonyymi00010 kirjoitti:
kansantalous ei kestä tälläista arvon alenemaa....näin se vaan on...
Kansantalous ei kestä loputonta öljyn tuhlaamista. Kannattaa sähköistää mitä voidaan ja käyttää öljyä vain sellaisissa asioissa, joissa ei ole vaihtoehtoja. Henkilöautoissa polttonesteet ovat järjettömiä.
Sähkö on kotimaista, öljy ei.
- Anonyymi00011
Joo, mikäs siinä, se vaan ihmetyttää että minkä takia yleensäkään on sellainen vittuilu/haukkumis ilmapiiri erilaisten autojen omistajien välillä.
- Anonyymi00013
Totta...
- Anonyymi00019
No eipä sitä ole täälläkään kuin tuo yksi erittäin ahkera ’permanto-ongelmainen akustonvaihtaja’ -kestotrolli ja muutama hänhän myötäilevä perässähiihtäjä.
Kieltämättä hännsaa samantasoista palautetta ja kommenttia takaisin usein, mutta valtaosa kuitenkin ihan vaan antaa faktoihin perustuvaa palautetta ja oikoo tietämättömyydestä johtuvia huuhaaväitteitä….
- Anonyymi00012
Minä vaihdoin eilen bussista metroon ja paluumatkalla toisinpäin.
- Anonyymi00014
olen sähköautoilija
ostin auton pelastaakseni maailman
maailma ei huomannut
itse huomasin
kuukausierän
ensimmäinen viikko
kaikki hyvin
toinen viikko
alan puhua kilowattitunneista
kuin olisin sähköyhtiön toimitusjohtaja
kolmas viikko
huomaan etten enää kysy
paljonko matkaa
vaan
montako prosenttia
20 vuotta autoillut
nyt elämä muistuttaa puhelimen latausta
lähden käymään kaupassa
päädyn tekemään reittisuunnitelman
kuin olisin matkalla napapiirille
vaimo kysyy
miksi mennään tämän Prismaan
vastaan
siellä on 150 kilowatin laturi
hän katsoo hiljaa
kuin ei tuntisi minua enää
ennen olin perheenisä
nyt olen latauskäyrän harrastaja
pysähdyn asemalle
viereisessä ruudussa mies seisoo Teslan vieressä
kädet taskussa
tuijottaa näyttöä
nyökkäämme toisillemme
kuin sotaveteraanit
kumpikaan ei sano mitään
molemmat tiedämme
että tämä 18 minuuttia
venyy henkisesti 4 vuodeksi
kahvi 4,90
pulla 5,20
onneksi
halpaa ajoa
palaan autolle
akku 67 prosenttia
mieliala 12 prosenttia
avaan puhelimen
youtube suosittelee
"totuus sähköautoilun säästöistä"
videolla mies hymyilee omakotitalon pihassa
aurinko paistaa
katolla 48 paneelia
tallissa oma laturi
sanoo
"en ole maksanut ajamisesta juuri mitään"
minä asun 70-luvun talossa
pannuhuoneessa suhisee
pääsulakkeet värisevät pelosta
verkkoyhtiö lähetti kirjeen
joka kuulostaa enemmän uhkaukselta kuin palvelulta
yritän ladata yöllä halvalla
herään aamulla
auto ei ladannut
sovellus kirjautui ulos
teknologia on tulevaisuutta
minä olen menneisyyttä
vien auton huoltoon
mitään ei varsinaisesti ole rikki
mutta kaikki kuulostaa kalliilta
"tehdään ohjelmistopäivitys"
320 euroa
en tiedä
huollettiinko auto
vai ladattiinko siihen lisää masennusta
työpaikalla työkaveri kertoo taas
että hän lataa ilmaiseksi
nyökkään
hymyilen
mietin kuinka monta ilmaista latausta tarvitaan
että 58 tonnin autokauppa alkaa tuntua voitolta
illalla istun pannuhuoneessa
lasken exceleitä
bensa olisi kallista
sähkö on halpaa
laina on ikuinen
arvonalenema on runoutta- Anonyymi00015
Itse ostin Teslan käteisellä, niin ei tarvitse murehtia osamaksuja eikä huoltoja.
- Anonyymi00021
Noinkin tietty voi elää.
Tai sitten niin, että auto ja autoilu on vain taustavoimintaa, joka helpottaa arkipäivää ja liikkumistarpeita.
Sähköautolla se toki on helpompaa, kun pakolliset ’tankkaukset’ eli lataukset sujuvat helpommin ja muun jutun ohessa. Esim juuri kaupassakäynnin aikana, jos joskus siihen tulee tarve kotilatauksen lisäksi.
Muuten eroja ei käytännön toimissa ole, jotka riippuisivat auton käyttövoimasta.
Se on sitten ihan itsestä kiinni kuinka syvään sähköauton antamien teknisten apuvälineiden maailmaan uppoutuu. Onhan uusissa fossiiliautoissakin jo melkoisesti teknisiä apuvälineitä.
Uuden auton hankintatavoissa ja -rajoituksissa ei ole auton käyttövoimasta riippuvia eroja. - Anonyymi00024
Anonyymi00015 kirjoitti:
Itse ostin Teslan käteisellä, niin ei tarvitse murehtia osamaksuja eikä huoltoja.
Autosi oli siis ilmainen, kun sille rahalle ei ollut muuta käyttöä.
- Anonyymi00030
Anonyymi00024 kirjoitti:
Autosi oli siis ilmainen, kun sille rahalle ei ollut muuta käyttöä.
Lukeeko tuossa niin?
- Anonyymi00016
Kokemus auttaa aina ymmärtämään todellisuutta ja pääsemään tietämättömyydestä ja uskomuksista sekä ennakkoluuloista eroon. Ja elämä,helpottuu…
- Anonyymi00017
en ymmärrä tuota jupinaa että 58ke sähköauto pitäisi maksaa halvemmilla ajokustannuksilla. Ostetaan niitä uusia 60ke polttiksiakin. Onko niissä sitten sitä järkeä enemmän?
Jos ylipäänsä on ostamassa 10ke autoa niin miksi valittaa siitä jos joku ostaa 60ke (sähkö) auton?- Anonyymi00020
Aivan näin. Ei uusia ostamaan kykenevä halua mitään tonnin pommia, vaan auton, jossa on kaikki priimaa.
- Anonyymi00022
Ja jos kaikki ostaisi vain 10ke autoja niin ei kukaan ostaisi uusia että saataisiin 10ke autoja.
- Anonyymi00025
Monella on varaa ostaa 60000 euron autoa mutta kun auto ei ole elämän ainoita tai tärkeimpiä tarpeita, niin ajaa sillä 10000 euron autolla. Minä olen jo eläkkeellä ja voisin vaikka huomenna ostaa parikin 60000 euron sähköautoa mutta ajan noin 15000 euron Mersulla, mittarissa alle 100000 km. Bensaa saa ostaa rahalla.
- Anonyymi00027
Anonyymi00020 kirjoitti:
Aivan näin. Ei uusia ostamaan kykenevä halua mitään tonnin pommia, vaan auton, jossa on kaikki priimaa.
Onko 36-72 kk osamaksu sinun mielestäsi ostamista?
- Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Onko 36-72 kk osamaksu sinun mielestäsi ostamista?
Ostaminen on sitä, kun omistaja vaihtuu maksuhetkellä.
- Anonyymi00032
Anonyymi00025 kirjoitti:
Monella on varaa ostaa 60000 euron autoa mutta kun auto ei ole elämän ainoita tai tärkeimpiä tarpeita, niin ajaa sillä 10000 euron autolla. Minä olen jo eläkkeellä ja voisin vaikka huomenna ostaa parikin 60000 euron sähköautoa mutta ajan noin 15000 euron Mersulla, mittarissa alle 100000 km. Bensaa saa ostaa rahalla.
Tottahan toki näinkin mutta Se on oma valinta ja jollain toisella on toisenlainen oma valinta. Onko sitä niin vaikea hyväksyä?
Minä ostin reilu 60ke sähköauton. Olisin voinut jatkaa vanhalla tai vaihtaa sen toiseen vähemmän vanhaan. En ymmärrä miksi tämä on ongelma. Ne on minun rahojani millä auton ostin (käteisellä). Tein oman valinnan omilla järkeilyillä. Kalliiksi se tulee ja yhtä kalliiksi tulisi vaikka olisin saman rahan pistänyt polttikseen. - Anonyymi00036
Anonyymi00032 kirjoitti:
Tottahan toki näinkin mutta Se on oma valinta ja jollain toisella on toisenlainen oma valinta. Onko sitä niin vaikea hyväksyä?
Minä ostin reilu 60ke sähköauton. Olisin voinut jatkaa vanhalla tai vaihtaa sen toiseen vähemmän vanhaan. En ymmärrä miksi tämä on ongelma. Ne on minun rahojani millä auton ostin (käteisellä). Tein oman valinnan omilla järkeilyillä. Kalliiksi se tulee ja yhtä kalliiksi tulisi vaikka olisin saman rahan pistänyt polttikseen.Toki saat tehdä rahoillasi mitä haluat. Toivottacasti vaihdat sen riittävän usein, muuten ajat ssuurimman ajan vanhalla autolla.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san1462248- 581285
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621177Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661137Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j3731049Martina ja jalkapalloilija2
Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?1871048Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu122998- 94989
Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka58975Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153972