Vaihdoin polttomoottoriautosta sähköautoon

Anonyymi-ap

Täällä joskus tullut haukuttua sähköautoja. Nyt uusi sellainen alla. Että sillai. Sori aiemmista v*ttuiluista.

Onhan nämä sähkärit hyviä ajaa.

34

305

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Heh.

• Anonyymi00002

Mikä siinä jos persekestää roimat arvonalennukset.
      1000 €:ron kk:si pudotus.

• Anonyymi00003

Teslani ei koskaan tule tiputtamaan arvoaan yhtä paljoa, kuin mulla ollut bensamoottorinen Audi.
        Arvonlasku 4,5 vuodessa 84k€ (130000€->46000€).

• Anonyymi00004

On jo melkoisen vanha ja edesmennyt tuo roima arvonlasku, joka muka sähköautoilla on. Nykyisin, kun katsotaan samanhintaisia ja muutenkin vastaavia autoja, niin arvonalennuksissa ei suuriakaan eroja ole, jotka johtuisivat auton käyttövoimasta.

• Anonyymi00005

2026 ostettu polttomoottoriauto menettää arvostaan huomattavasti enemmän 5-10 vuoden tähtäimellä, kuin täyssähköauto.

• Anonyymi00006

Ei persaus kestä 500€/kk bensalaskua, siksi sähkö.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Ei persaus kestä 500€/kk bensalaskua, siksi sähkö.

Kestääkö yli 1000 euron arvonalennuksen, kun ajomääräsi on kuitenkin 4000+ km/kk.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Kestääkö yli 1000 euron arvonalennuksen, kun ajomääräsi on kuitenkin 4000 km/kk.

Paremmin kestää, kun ei tule sitä 500€:n bensalaskua, sen bensa-auton 1000€:n arvonalennuksen päälle.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Teslani ei koskaan tule tiputtamaan arvoaan yhtä paljoa, kuin mulla ollut bensamoottorinen Audi.
        Arvonlasku 4,5 vuodessa 84k€ (130000€->46000€).

Audi ja Tesla 😅 et siis oppinut mitään.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Audi ja Tesla 😅 et siis oppinut mitään.

Teslan osto on merkki siitä, että ON oppinut jotain.

• Anonyymi00007

Hiljakseen mieli muuttuu. Sellaista se on. Jotkut ovat edelläkävijöitä. Joidenkin pitää olla niitä peränpitäjiä.

• Anonyymi00008

Edelläkävijät vain vetävät rahojaan vessasta alas eikä hyödy edelläkävijyydestään mitään. Yleensä eniten hyötyy kun menee uuteen tekniikkan viimeisten joukossa. Vähän kuten elektroniikassa kannattaa ostaa tuote vasta kun se tulee alennukseen kun siitä on tullut tai on tulossa uusi malli. Kännyköissäkin on taloudellisesti järkevämpää ostaa edellisen vuoden malli jos on pakko vaihtaa kännykkää. Tai peräti käytetty kännykkä.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Edelläkävijät vain vetävät rahojaan vessasta alas eikä hyödy edelläkävijyydestään mitään. Yleensä eniten hyötyy kun menee uuteen tekniikkan viimeisten joukossa. Vähän kuten elektroniikassa kannattaa ostaa tuote vasta kun se tulee alennukseen kun siitä on tullut tai on tulossa uusi malli. Kännyköissäkin on taloudellisesti järkevämpää ostaa edellisen vuoden malli jos on pakko vaihtaa kännykkää. Tai peräti käytetty kännykkä.

näin se suomi köyhtyy köyhtymistään,...satoja miljoonia katoaa ilmaan kun myytyjen sähkäautojen kun arvo ropisee alas ja sitten ihmetellään miksi kansa ei kuluta..
        esim vuonna 2025 myytiin 26700 ...hinta 36-75 tuhatta,,,jos vaikka keskia-arvo 40.000 ..niin 26700x 40 .000 = 1 068 000 000 ...5 vuoden päästä 534 000 000 on kadonnut ilmaan...
        entä sitten kun sähköautoja on kaikki ..?

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

näin se suomi köyhtyy köyhtymistään,...satoja miljoonia katoaa ilmaan kun myytyjen sähkäautojen kun arvo ropisee alas ja sitten ihmetellään miksi kansa ei kuluta..
        esim vuonna 2025 myytiin 26700 ...hinta 36-75 tuhatta,,,jos vaikka keskia-arvo 40.000 ..niin 26700x 40 .000 = 1 068 000 000 ...5 vuoden päästä 534 000 000 on kadonnut ilmaan...
        entä sitten kun sähköautoja on kaikki ..?

kansantalous ei kestä tälläista arvon alenemaa....näin se vaan on...

• Anonyymi00018
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Sähköautojen osalta se ’edeltäkävijyysaika’ on jo aikaa sitten mennyt, jos sillä tarkoitat intoa hankkia jotain uuden tekniikan ihmevärkkejä ensimmäisten joukossa. . Nykyisin sähköautot ovat jo arkipäivää ja taviskansan tuotteita ja kovaa vauhtia syrjäyttämässä polttomoottoriautot uusien autojen hankinnassa. Vielä pienten ja edullisten autojen luokassa sähköautovalikoima on vaatimaton, mutta koko ajan tilanne paranee tältäkin osin.

Sähköautojen osalta voi helposti noudattaa tuota ohjettasi eli ostaa edellisen vuoden malleja edullisemmin. V 2025 ajamattomia malleja on vielä saatavilla useimmilla merkeillä, mutta vähenee koko ajan. Ja käytettyjäkin löytyy, joskin niistä on pulaa, mutta niitähän tuodaan koko ajan kysyntäpainetta helpottamaan.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00010 kirjoitti:

kansantalous ei kestä tälläista arvon alenemaa....näin se vaan on...

Kansantalous ei kestä loputonta öljyn tuhlaamista. Kannattaa sähköistää mitä voidaan ja käyttää öljyä vain sellaisissa asioissa, joissa ei ole vaihtoehtoja. Henkilöautoissa polttonesteet ovat järjettömiä.

Sähkö on kotimaista, öljy ei.

• Anonyymi00011

Joo, mikäs siinä, se vaan ihmetyttää että minkä takia yleensäkään on sellainen vittuilu/haukkumis ilmapiiri erilaisten autojen omistajien välillä.

• Anonyymi00013

Totta...

• Anonyymi00019

No eipä sitä ole täälläkään kuin tuo yksi erittäin ahkera ’permanto-ongelmainen akustonvaihtaja’ -kestotrolli ja muutama hänhän myötäilevä perässähiihtäjä.
        Kieltämättä hännsaa samantasoista palautetta ja kommenttia takaisin usein, mutta valtaosa kuitenkin ihan vaan antaa faktoihin perustuvaa palautetta ja oikoo tietämättömyydestä johtuvia huuhaaväitteitä….

• Anonyymi00012

Minä vaihdoin eilen bussista metroon ja paluumatkalla toisinpäin.

• Anonyymi00014

olen sähköautoilija

ostin auton pelastaakseni maailman
      maailma ei huomannut

itse huomasin
      kuukausierän

ensimmäinen viikko
      kaikki hyvin

toinen viikko
      alan puhua kilowattitunneista
      kuin olisin sähköyhtiön toimitusjohtaja

kolmas viikko
      huomaan etten enää kysy
      paljonko matkaa
      vaan
      montako prosenttia

20 vuotta autoillut
      nyt elämä muistuttaa puhelimen latausta

lähden käymään kaupassa
      päädyn tekemään reittisuunnitelman
      kuin olisin matkalla napapiirille

vaimo kysyy
      miksi mennään tämän Prismaan

vastaan
      siellä on 150 kilowatin laturi

hän katsoo hiljaa
      kuin ei tuntisi minua enää

ennen olin perheenisä
      nyt olen latauskäyrän harrastaja

pysähdyn asemalle
      viereisessä ruudussa mies seisoo Teslan vieressä
      kädet taskussa
      tuijottaa näyttöä

nyökkäämme toisillemme
      kuin sotaveteraanit

kumpikaan ei sano mitään

molemmat tiedämme
      että tämä 18 minuuttia
      venyy henkisesti 4 vuodeksi

kahvi 4,90
      pulla 5,20

onneksi
      halpaa ajoa

palaan autolle
      akku 67 prosenttia
      mieliala 12 prosenttia

avaan puhelimen
      youtube suosittelee
      "totuus sähköautoilun säästöistä"

videolla mies hymyilee omakotitalon pihassa
      aurinko paistaa
      katolla 48 paneelia
      tallissa oma laturi

sanoo
      "en ole maksanut ajamisesta juuri mitään"

minä asun 70-luvun talossa
      pannuhuoneessa suhisee
      pääsulakkeet värisevät pelosta

verkkoyhtiö lähetti kirjeen
      joka kuulostaa enemmän uhkaukselta kuin palvelulta

yritän ladata yöllä halvalla
      herään aamulla
      auto ei ladannut
      sovellus kirjautui ulos

teknologia on tulevaisuutta
      minä olen menneisyyttä

vien auton huoltoon
      mitään ei varsinaisesti ole rikki
      mutta kaikki kuulostaa kalliilta

"tehdään ohjelmistopäivitys"

320 euroa

en tiedä
      huollettiinko auto
      vai ladattiinko siihen lisää masennusta

työpaikalla työkaveri kertoo taas
      että hän lataa ilmaiseksi

nyökkään
      hymyilen

mietin kuinka monta ilmaista latausta tarvitaan
      että 58 tonnin autokauppa alkaa tuntua voitolta

illalla istun pannuhuoneessa
      lasken exceleitä

bensa olisi kallista
      sähkö on halpaa
      laina on ikuinen
      arvonalenema on runoutta

• Anonyymi00015

Itse ostin Teslan käteisellä, niin ei tarvitse murehtia osamaksuja eikä huoltoja.

• Anonyymi00021

Noinkin tietty voi elää.

Tai sitten niin, että auto ja autoilu on vain taustavoimintaa, joka helpottaa arkipäivää ja liikkumistarpeita.
        Sähköautolla se toki on helpompaa, kun pakolliset ’tankkaukset’ eli lataukset sujuvat helpommin ja muun jutun ohessa. Esim juuri kaupassakäynnin aikana, jos joskus siihen tulee tarve kotilatauksen lisäksi.

Muuten eroja ei käytännön toimissa ole, jotka riippuisivat auton käyttövoimasta.

Se on sitten ihan itsestä kiinni kuinka syvään sähköauton antamien teknisten apuvälineiden maailmaan uppoutuu. Onhan uusissa fossiiliautoissakin jo melkoisesti teknisiä apuvälineitä.

Uuden auton hankintatavoissa ja -rajoituksissa ei ole auton käyttövoimasta riippuvia eroja.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Itse ostin Teslan käteisellä, niin ei tarvitse murehtia osamaksuja eikä huoltoja.

Autosi oli siis ilmainen, kun sille rahalle ei ollut muuta käyttöä.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Autosi oli siis ilmainen, kun sille rahalle ei ollut muuta käyttöä.

Lukeeko tuossa niin?

• Anonyymi00016

Kokemus auttaa aina ymmärtämään todellisuutta ja pääsemään tietämättömyydestä ja uskomuksista sekä ennakkoluuloista eroon. Ja elämä,helpottuu…

• Anonyymi00017

en ymmärrä tuota jupinaa että 58ke sähköauto pitäisi maksaa halvemmilla ajokustannuksilla. Ostetaan niitä uusia 60ke polttiksiakin. Onko niissä sitten sitä järkeä enemmän?

Jos ylipäänsä on ostamassa 10ke autoa niin miksi valittaa siitä jos joku ostaa 60ke (sähkö) auton?

• Anonyymi00020

Aivan näin. Ei uusia ostamaan kykenevä halua mitään tonnin pommia, vaan auton, jossa on kaikki priimaa.

• Anonyymi00022

Ja jos kaikki ostaisi vain 10ke autoja niin ei kukaan ostaisi uusia että saataisiin 10ke autoja.

• Anonyymi00025

Monella on varaa ostaa 60000 euron autoa mutta kun auto ei ole elämän ainoita tai tärkeimpiä tarpeita, niin ajaa sillä 10000 euron autolla. Minä olen jo eläkkeellä ja voisin vaikka huomenna ostaa parikin 60000 euron sähköautoa mutta ajan noin 15000 euron Mersulla, mittarissa alle 100000 km. Bensaa saa ostaa rahalla.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Aivan näin. Ei uusia ostamaan kykenevä halua mitään tonnin pommia, vaan auton, jossa on kaikki priimaa.

Onko 36-72 kk osamaksu sinun mielestäsi ostamista?

• Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Onko 36-72 kk osamaksu sinun mielestäsi ostamista?

Ostaminen on sitä, kun omistaja vaihtuu maksuhetkellä.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Monella on varaa ostaa 60000 euron autoa mutta kun auto ei ole elämän ainoita tai tärkeimpiä tarpeita, niin ajaa sillä 10000 euron autolla. Minä olen jo eläkkeellä ja voisin vaikka huomenna ostaa parikin 60000 euron sähköautoa mutta ajan noin 15000 euron Mersulla, mittarissa alle 100000 km. Bensaa saa ostaa rahalla.

Tottahan toki näinkin mutta Se on oma valinta ja jollain toisella on toisenlainen oma valinta. Onko sitä niin vaikea hyväksyä?

Minä ostin reilu 60ke sähköauton. Olisin voinut jatkaa vanhalla tai vaihtaa sen toiseen vähemmän vanhaan. En ymmärrä miksi tämä on ongelma. Ne on minun rahojani millä auton ostin (käteisellä). Tein oman valinnan omilla järkeilyillä. Kalliiksi se tulee ja yhtä kalliiksi tulisi vaikka olisin saman rahan pistänyt polttikseen.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Tottahan toki näinkin mutta Se on oma valinta ja jollain toisella on toisenlainen oma valinta. Onko sitä niin vaikea hyväksyä?

Minä ostin reilu 60ke sähköauton. Olisin voinut jatkaa vanhalla tai vaihtaa sen toiseen vähemmän vanhaan. En ymmärrä miksi tämä on ongelma. Ne on minun rahojani millä auton ostin (käteisellä). Tein oman valinnan omilla järkeilyillä. Kalliiksi se tulee ja yhtä kalliiksi tulisi vaikka olisin saman rahan pistänyt polttikseen.

Toki saat tehdä rahoillasi mitä haluat. Toivottacasti vaihdat sen riittävän usein, muuten ajat ssuurimman ajan vanhalla autolla.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      146
      2248
    2. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      58
      1285
    3. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1177
    4. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1137
    5. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      1049
    6. Martina ja jalkapalloilija2

Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1048
    7. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      122
      998
    8. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      94
      989
    9. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      975
    10. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      972
    Aihe