Alkoholi ja ketoruokavalio

Anonyymi-ap

Alkon sivuilla infopläjäys:

"Alkoholijuomien sokerit ja ketogeeninen ruokavalio

Ketogeenisessä ruokavaliossa karsitaan hiilihydraattien saantia. Ruokavalio on kasvattanut viime aikoina suosiotaan. Ketogeenisen ja vähähiilihydraattisen ruokavalion yleistyminen näkyy myös Alkon asiakaspalvelussa, johon saamme tasaisin väliajoin kysymyksiä vähäsokerisista alkoholijuomista.

Mistä ketogeenisessä ruokavaliossa on kyse?
Ketogeenisellä ruokavaliolla tarkoitetaan erittäin vähähiilihydraattista ruokavaliota, jossa energia saadaan pääosin rasvoista. Hiilihydraatteja suositellaan ketoruokavaliossa syötävän hyvin niukasti ja niiden saannin pitäisi jäädä alle 20-50 grammaan päivässä. Tavoitteena on saada elimistö ketoositilaan, jolloin kehon hiilihydraattivarastot alkavat tyhjentyä ja elimistön energia-aineenvaihduntaan alkaa kertyä ketoaineita. Lopputuloksena keho alkaa polttaa energialähteenään rasvaa.

Voiko ketogeenistä ruokavaliota noudattava juoda alkoholia?
Jos ketogeenistä ruokavaliota noudattaa painonpudotusmielessä, alkoholijuomat kannattaa jättää ruokavaliosta kokonaan pois, sillä alkoholista tuleva energia on aina ylimääräistä energiaa. Alkoholijuomia käyttämällä suunniteltu painonpudotus todennäköisimmin hidastuu.

Ketogeeninen ruokavalio on useille kuitenkin elämäntapa, ja ajoittain vaikkapa juhla-aterialla tai illanvietoissa voi haluta nauttia lasillisen alkoholia. Tällöin on hyvä kiinnittää huomiota eri alkoholijuomien sokeripitoisuuteen. Alkoholin käytön suhteen on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta, sillä ketoosissa toleranssi alkoholiin voi laskea huomattavasti.

Vaikka ketogeenisessa ruokavaliossa yritetään pitää minimissään sokerien saanti, on hyvä pitää myös mielessä että, suurin osa alkoholijuomien energiasta tulee sokerin sijaan alkoholista. Alkoholi sisältää kaloreita lähes yhtä paljon kuin rasva:yhdessä grammassa alkoholia on energiaa 7 kcal.

Viinien ja oluiden sokeripitoisuuksia
​Viinin kuivuus muodostuu sokerin lisäksi hapoista
Viinit valmistetaan viinirypäleistä ja ne sisältävät aina jonkin verran luonnollisia sokereita. Hyvä ohjenuora viinin sokerimäärän hahmottamiseen on: mitä kuivempi viini, sitä vähemmän sokeria. Viinin käymisprosessin aikana sokeri muuttuu hiilidioksidiksi ja alkoholiksi. Kun kaikki viinin luontainen sokeri on käynyt alkoholiksi, on lopputuloksena kuiva viini. Jos viini jätetään tarkoituksella puolikuivaksi tai puolimakeaksi, kutsutaan jäljelle jäänyttä sokeria jäännössokeriksi. Viinin kuivuus ei kuitenkaan riipu vain sokerimäärästä. Kuivuudella tarkoitetaan sokerimäärän lisäksi viinin makua, johon hapokkuus vaikuttaa merkittävästi. Korkea happopitoisuus tasapainottaa viiniä ja vaikuttaa viinin makeusastemerkintään. Jos valkoviinissä on sokeria 8 g/l ja korkea happopitoisuus, määritellään viini kuivaksi. Matalammilla hapoilla sama viini määriteltäisiin puolikuivaksi, sillä se maistuisi makeammalta.Lue lisää viinin sokereista."

Tärkeätä asiaa viikonlopuksi! 🍷 🍺

T kn

8

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Ei koske mua.

    • Anonyymi00002

      On sokerittomia tisleitä. ALKOn hyllyssä on merkintä mm.sokerista tai sen puuttumisesta.
      Ollessani liuskat värjäävällä ketosella otin pienen paukun apteekin pesuspriin ja kraanaveden yhdistelmää. Pieni määrä ei oikeastaan aiheuttanut päihtymystä vaan halvaannutti puhetta myöten. Ei kiva!
      Olin aikaisemmin kokeillut keskiolutta. Yksi keskari häiritsi pahasti ketosta. Liuska vaaleni

      • Anonyymi00003

        Okei! Nyt kun tultiin liuskoihin niin kuinka kauan meni ketoa ennen kuin ketoosi taas oli päällä normaalisti???

        Ostin tänään liuskoja! Mun piti kysyä siulta eri ketjussa mutten löytäny enää just siinä tekstiä. Muistatko kuin monta päivää menee ketoosiin pääsemiseen kun sulla on liuskatki todisteeksi??


      • Anonyymi00004

        Joo on hassua ettei ole mitään kirkkaista, joissa ei hiilaria yhtään.

        Väkevät ei sovi kyllä kuvioon kun ollaan tiukalla ketokuurilla kuten sinäkin olet kokeillut. Miten ketoliuskat tuon viinan kanssa? Sanot että kalja heti vaalensi. Kyllä mullakin humahtaa GT nuppiin jos on ollut hiilarit vähissä. Sama ilmiö kuin jos on juonut tyhjään mahaan.

        Viiniä menee yksi lasillinen illassa, enempää ei kärsi ottaa. Menee yöunet ja sykkeet nousee yöksi. Ketodietti on kyllä erinomainen vieroituskurssi jos on taipumusta juoda liikaa.

        T kn


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Joo on hassua ettei ole mitään kirkkaista, joissa ei hiilaria yhtään.

        Väkevät ei sovi kyllä kuvioon kun ollaan tiukalla ketokuurilla kuten sinäkin olet kokeillut. Miten ketoliuskat tuon viinan kanssa? Sanot että kalja heti vaalensi. Kyllä mullakin humahtaa GT nuppiin jos on ollut hiilarit vähissä. Sama ilmiö kuin jos on juonut tyhjään mahaan.

        Viiniä menee yksi lasillinen illassa, enempää ei kärsi ottaa. Menee yöunet ja sykkeet nousee yöksi. Ketodietti on kyllä erinomainen vieroituskurssi jos on taipumusta juoda liikaa.

        T kn

        Olen kyllä huomannut kun noudatan VHH:ta niin melko pienikin määrä alkoholia aiheuttaa kohtuu kovan humalatilan ja jos olutta litkii niin nukkumatti vaivaa jo alkuillasta, no aamut on tahmeita ja kohtuu kovat krapulan oireet. Eli kyllä Keto ja VHH vähentävät alkoholin käyttöä sen huonon olon takia mikä tulee kun tissuttelee.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Okei! Nyt kun tultiin liuskoihin niin kuinka kauan meni ketoa ennen kuin ketoosi taas oli päällä normaalisti???

        Ostin tänään liuskoja! Mun piti kysyä siulta eri ketjussa mutten löytäny enää just siinä tekstiä. Muistatko kuin monta päivää menee ketoosiin pääsemiseen kun sulla on liuskatki todisteeksi??

        Alku käynnistyi hiljalleen parissa, kolmessa päivässä.
        Muutaman, pienen lipsumisen vaalennus korjaantui parhaimmillaan vuorokaudessa.
        Oli myös joitakin vaalenemisia joille en keksinyt syytä. Ehkä fyysinen velttoilu koska varsinaiset ponnistelut jäivät yrityksiksi.
        Minulle liuskat olivat motiivikeino hiilarigrammojen seuraamisen asemesta.
        Tietoa pelkän uskomisen asemesta.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Joo on hassua ettei ole mitään kirkkaista, joissa ei hiilaria yhtään.

        Väkevät ei sovi kyllä kuvioon kun ollaan tiukalla ketokuurilla kuten sinäkin olet kokeillut. Miten ketoliuskat tuon viinan kanssa? Sanot että kalja heti vaalensi. Kyllä mullakin humahtaa GT nuppiin jos on ollut hiilarit vähissä. Sama ilmiö kuin jos on juonut tyhjään mahaan.

        Viiniä menee yksi lasillinen illassa, enempää ei kärsi ottaa. Menee yöunet ja sykkeet nousee yöksi. Ketodietti on kyllä erinomainen vieroituskurssi jos on taipumusta juoda liikaa.

        T kn

        Kossussakin on sokeria muutama gramma ja taitaa olla suunnilleen kaikissa muissakin ainakin tuon verran.
        Sain lekurikaveriltani apteekin pesupirtua joka oli ilmeisen sokerivapaata kaverini vakuuttelun mukaisesti. En muista ketoilun astetta koska alkon halvaannuttava vaikutus jäi mieleeni. Ensin meni puhe mokellutukseksi.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Alku käynnistyi hiljalleen parissa, kolmessa päivässä.
        Muutaman, pienen lipsumisen vaalennus korjaantui parhaimmillaan vuorokaudessa.
        Oli myös joitakin vaalenemisia joille en keksinyt syytä. Ehkä fyysinen velttoilu koska varsinaiset ponnistelut jäivät yrityksiksi.
        Minulle liuskat olivat motiivikeino hiilarigrammojen seuraamisen asemesta.
        Tietoa pelkän uskomisen asemesta.

        Hyvä juttu, kiitos tiedosta! Välillä on vetämätön olo joten en tiedä mikä auttaa jos pitäisi liikkua paljon. Jos syö hiilaria liikaa niin ei mene ketoosiin ja jos taas syö liika vähän hiilaria niin ei jaksa ponnistuksia. Eli meneekö koomakulutuksella ollenkaan ketoosiin? Onko sinulla tietoa tai kokemusta? Oletko se joka olit nollahiilareilla? Varmaan nämä on yksilöllisiä nämä ajat. Mutta parempi ettei luovuta. Kyllä minulla on jo vyötäröltä pikkasen lähtenyt kun housut olikin yllättävän löysät kun kokeilin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe