https://www.verkkouutiset.fi/a/saahan-pelatty-kaanne-jo-tana-vuonna/#430b5d9a On nyt viimeinen hetki toimia, ellei sitten ole jo nyt myöhäistä.
Kunpa edes turvepeltojen viljely lopetettaisiin kaikkien meidän hyväksi
26
228
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tuet turvepelloilta pois. Muitakin on riittävästi.
Koe.🇨🇿👍🎖🎈🇷🇺
- Anonyymi00002
Turvepeltoja on metsitetty tuhansia hehtaareita v 1970 jälkeen.
Ne pitäisi ottaa laskelmissa huomioon...- Anonyymi00003
soita metsitetty ja järvet sotkettu...
- Anonyymi00004
Suomalainen turve on 100% puhdasta polttoainetta ja ei tupruta ollenkaan. Turpeen poltto puhdistaa ilmaa.
Se taitaakin olla ihan tupakointiin verrattava lääke. Tupakkaakin mainostettiin muonoin lähes terveystuotteena. Ehkä turpeenkin poltto raikastaa hengitykset ja phdistaa keuhkot.
- Anonyymi00015
mielipidepankki kirjoitti:
Se taitaakin olla ihan tupakointiin verrattava lääke. Tupakkaakin mainostettiin muonoin lähes terveystuotteena. Ehkä turpeenkin poltto raikastaa hengitykset ja phdistaa keuhkot.
Turve palaessaan muodostaa hiilidioksidia, joka muuten ei ole myrkky, vaan elämän edellytys maapallolla. Ilman hiilidioksidia kasvit eivät yhteyttäisi, ja tuottaisi happea, joka on ihmisenkin elämän perusedellytys. Sinulla on näemmä luulo, että hiilidioksidi olisi myrkky. Ei se mitään, niin on monella muullakin joilla tietoa ei ole.
Nykyaikaisissa polttolaitoksissa muut palamisjäänteet, kuten rikki, saadaan hyvin suodatettua, joten ei sieltä turvevoimalan piipusta tule lähellekään tupakkaan verrattavia myrkkypäästöjä. Sinulla kun tuo yleissivistys tunnetusti on olematon, niin luulet tosiaan, että turpeenpolton päästöt olisivat tupakkaan verrattavia, sellaista se on kun luulo korvaa tiedon.
Poltettaessa syntyy kyllä myrkkykaasujakin, esimerkiksi Helenin päätös polttaa Afrikasta rahdattuja pähkinänkuoria tuottaa ihan aitoja myrkkykaasuja, joiden poistoon ei ole vielä tekniikkaa, pähkinänkuoret kun ovat meille aivan uusi polttoaine. Sen pienhiukkaspäästöt ovat moninkertaisia turpeeseen verrattuna, PAH yhdisteitä (mutagenisia ja karsinogeenisiä) syntyy runsaasti, paljon enemmän kuin puun tai turpeen poltossa ja enemmän kuin hiilen poltossa. Pähkinän kuorten sisältämä CNSL-öljy aiheuttaa polton päästöihin ärsyttäviä ja syövyttäviä fenoliyhdisteitä. Tupakan lailla pähkinänkuorten tervat ja kondensoituvat aineet, joita turpeessa ei ole, siirtyvät hengitysilmaan polttolaitoksen lähistöllä. Jos siis haluat verrata jotakin polttoainetta tupakkaan, niin pähkinänkuorissa sinulla on sellainen.
- Anonyymi00005
Tutkimusten mukaan turvepellot eivät olekaan läheskään niin merkittävä hiilidioksidin lähde kuin aiemmin on uskottu.
- Anonyymi00006
Turpeessa ei ole hiilidioksidia ollenkaan, turve on puhdas luonnontuote. Turve suodattaa ihmisten tarvitseman veden.
- Anonyymi00007
Turpeessa ei ole hiilidioksidia ollenkaan. Turve on luonnontuote ja suodattaa kaiken ihmisen tarvitseman veden ja poistaa ilmasta epäpuhtauksia.
- Anonyymi00009
turve-nuijat sotkee järvet,
ja kalat raskasmetalleilla,
kun milijuunat pittee suaha,
surkiasta suosta... - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
turve-nuijat sotkee järvet,
ja kalat raskasmetalleilla,
kun milijuunat pittee suaha,
surkiasta suosta...Hengen lähtö läheeelläää, ampu tulloo!
Pietu Kätkäläinen Anonyymi00007 kirjoitti:
Turpeessa ei ole hiilidioksidia ollenkaan. Turve on luonnontuote ja suodattaa kaiken ihmisen tarvitseman veden ja poistaa ilmasta epäpuhtauksia.
Vai niin. Turpeessa on kylläkin tosiasiassa enemmän hiilidioksipäästöjä kuin kiivihiilessä, kun näitä poltetaan.
- Anonyymi00012
mielipidepankki kirjoitti:
Vai niin. Turpeessa on kylläkin tosiasiassa enemmän hiilidioksipäästöjä kuin kiivihiilessä, kun näitä poltetaan.
Molempien polttamisesta kuitenkin energiaa talveksi, kun ei tuule, eikä aurinko paista.
- Anonyymi00016
mielipidepankki kirjoitti:
Vai niin. Turpeessa on kylläkin tosiasiassa enemmän hiilidioksipäästöjä kuin kiivihiilessä, kun näitä poltetaan.
Hiilidioksidipäästöt eri polttoaineille ovat laskennallisia.
Fysikaalisessa mielessä itse palamisreaktio on aina sama, mutta voimalaitospoltossa eri polttoaineiden hyötysuhteet, palamistehokkuus, vaihtelevat, ja siitä saatu laskennallinen päästö vaihtelee.
Päästöjen todellista määrää hämää myös poliittisesti päätetyt päästönormit. Uusiutuvaksi luettavat ovat "päästöttömiä", vaikka palaminen tuottaa hiilidioksidia niilläkin. Ruotsissa turve on uusiutuvaa, eikä sen polttoa lasketa päästöiksi, meillä taas turve luetaan uusiutumattomiin, ja sille on määritetty päästökertoimet. - Anonyymi00019
Anonyymi00007 kirjoitti:
Turpeessa ei ole hiilidioksidia ollenkaan. Turve on luonnontuote ja suodattaa kaiken ihmisen tarvitseman veden ja poistaa ilmasta epäpuhtauksia.
Ompas viisasta tekstiä. Tupakkakaan e ole myrkyllistä, jos ei sitä polta.
- Anonyymi00011
Suomessa riittää viisautta, mutta vielä enemmän turvenuijuutta.
- Anonyymi00014
Yritän varautua ostamalla niin paljon turvemultaa kuin vielä varastoista löytyy ja itsellä on varaa. Pelkässä hiekassa on paha viljellä.
Nuolämpömittareita päiväntasaajalle päin siirtelijat eivät koskaan mainitse vaikkapa sitä, että Suomessa oli juuri tavallistakin kylmempi ja pitempi talvi. Selittäisivät nyt meillekin, miten pakkanen johtuu lämpiämisestä ja miten lämpeneminen on huono asia.
Ongelmaan, jos se siis edes olisi ongelma, on helppo ratkaisu: Siirtäkää mittauspisteet entisille paikoilleen.- Anonyymi00017
Ei ymmärrä typerykset koko asiaa
- Anonyymi00018
Suomen kylmin lämpötila mitattiin aikanaan Kittilässä, mittausasema oli silloin laakson pohjalla, jossa ilma kerrostuu ja kylmin ilma painuu alimmas sinne laakson pohjalle.
Jotta vastaisuudessa ei saataisi yhtä kylmiä lukemia, ja voitaisiin todistaa lämpeneminen, mittauspaikka siirrettiin ylemmäs rinteeseen. Ilma kerrostuu edelleen kuten ennenkin, mutta nyt se mitataan lämpöisemmästä kerroksesta, ja ilmastotiede saa uusia todisteita lämpenemisestä.
Oulussa mittausasema siirrettiin avoimelta lentokentän viereiseltä asumattomalta alueelta asutuksen keskelle lähelle kaupungin keskustaa, ja vieläpä kaukolämpöputkiston päälle. Tällä siirrolla saadaan taas asteen verran lisää lämpimiä mittaustuloksia tilastoihin.
Kun nämä esimerkkien siirrot tehtiin, tehtiinkö korjauksia tilastoihin niin, että muutokset huomioitaisiin. Ei tietenkään, koska pitää saada mittausdataa joka todistaa lämpenemisen. Eikä nämä suinkaan ole ainoita mittauspaikkojen siirtoja Suomessa, saati muualla maailmassa. Aina nämä siirrot ovat jostain sattuman sanelemasta syystä menneet kohden lämpöisempää paikkaa, ei toisin päin. - Anonyymi00020
Anonyymi00018 kirjoitti:
Suomen kylmin lämpötila mitattiin aikanaan Kittilässä, mittausasema oli silloin laakson pohjalla, jossa ilma kerrostuu ja kylmin ilma painuu alimmas sinne laakson pohjalle.
Jotta vastaisuudessa ei saataisi yhtä kylmiä lukemia, ja voitaisiin todistaa lämpeneminen, mittauspaikka siirrettiin ylemmäs rinteeseen. Ilma kerrostuu edelleen kuten ennenkin, mutta nyt se mitataan lämpöisemmästä kerroksesta, ja ilmastotiede saa uusia todisteita lämpenemisestä.
Oulussa mittausasema siirrettiin avoimelta lentokentän viereiseltä asumattomalta alueelta asutuksen keskelle lähelle kaupungin keskustaa, ja vieläpä kaukolämpöputkiston päälle. Tällä siirrolla saadaan taas asteen verran lisää lämpimiä mittaustuloksia tilastoihin.
Kun nämä esimerkkien siirrot tehtiin, tehtiinkö korjauksia tilastoihin niin, että muutokset huomioitaisiin. Ei tietenkään, koska pitää saada mittausdataa joka todistaa lämpenemisen. Eikä nämä suinkaan ole ainoita mittauspaikkojen siirtoja Suomessa, saati muualla maailmassa. Aina nämä siirrot ovat jostain sattuman sanelemasta syystä menneet kohden lämpöisempää paikkaa, ei toisin päin.Joo, kaikki vaan tilaamaan pähkinänkuoria Afrikasta, että on ilmastoystävällistä lämmittää.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Joo, kaikki vaan tilaamaan pähkinänkuoria Afrikasta, että on ilmastoystävällistä lämmittää.
Joo, ei tule päästöjä.
Rekalla ensin ahvrikkalaiseta pähkinä lantaasilta satamaan, jotain 500 km ahvrikkalaisella päästöttömällä rekalla.
Sitten 7000 km vanhalla raskasppolttoöljyä moottoreissaan polttavalla päästöttämällä laivalla Suomeen, ja koska haiseva lasti, ei suoraan Helsinkiin, vaan Lovviisaan. Sieltä taas rekalla, nyt suomalaisella (ellei Helen ole ostanut puolaisilta rekkamiehiltä sitäkin)päästöttömästi voimalaitokseen Vuosaareen. Siellä poltetaan päästöntä pähkinää kaikkien purtavaksi, eikun siis kaikkien stadilaisten lämmöksi - Anonyymi00024
Anonyymi00021 kirjoitti:
Joo, ei tule päästöjä.
Rekalla ensin ahvrikkalaiseta pähkinä lantaasilta satamaan, jotain 500 km ahvrikkalaisella päästöttömällä rekalla.
Sitten 7000 km vanhalla raskasppolttoöljyä moottoreissaan polttavalla päästöttämällä laivalla Suomeen, ja koska haiseva lasti, ei suoraan Helsinkiin, vaan Lovviisaan. Sieltä taas rekalla, nyt suomalaisella (ellei Helen ole ostanut puolaisilta rekkamiehiltä sitäkin)päästöttömästi voimalaitokseen Vuosaareen. Siellä poltetaan päästöntä pähkinää kaikkien purtavaksi, eikun siis kaikkien stadilaisten lämmöksiPäästötöntä afrikaklaista pähkinää. On ne Helsingissä viisaita.
- Anonyymi00022
Tottakai lopetetaan, mutta heinätukiaiset pitää silti Isännälle maksaa normaalisti ainakin 3:nteen polveen
- Anonyymi00023
Ei isännällä ole kuin kaksi polvea, ellei ole menettänyt jalkaansa traktorin renkaan alle, silloin vain yksi.
- Anonyymi00025
Anonyymi00023 kirjoitti:
Ei isännällä ole kuin kaksi polvea, ellei ole menettänyt jalkaansa traktorin renkaan alle, silloin vain yksi.
montas polvea on, kun on isännällä 7 poikaa ja vaan 1 perii turvepellot?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä732142- 1331432
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1331410- 1431102
- 105967
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten365896Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55704Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673