Olisin halunnut pidempäänkin olla sinun kanssasi kotona. Olit vasta 10kk. Mutta menin töihin, koska ostimme isäsi kanssa meille asunnon. No elämä ei sitten ollut kovin helppoa siinä liitossa ja erosimme, kun olit alle kahden. Tein parhaani, etten ärsyttänyt isääsi, mutta hän kohteli meitä törkeästi ja haastoi minun kanssa koko ajan riitaa ja haukkui minua. Elämä minulla oli täyttä helvettiä.
Kasvatin sinut 15 vuotiaaksi yksin. Sitten tuli oma burnout, veljesi kanssa elämä oli jatkuvaa valvomista ja vartioimista. Mihinkään systeemeihin hän ei sopeutunut. Samaan aikaan alkoi sinun teinikiukuttelu, mikä tietysti on ihan normaalia. Mutta en pystynyt ottamaan sitä vastaan, kun en saanut itse ymmärrystä teini-ikäisenä. Olin kuitenkin viettänyt sinun kanssasi kahden kesken niin paljon aikaa, kuin mitä minulla oli töiltäni ym. oravanpyörältä aikaa.
Vein harrastuksiin ja olin mukana niissä. Mitään aineellistakaan ei sinulta puuttunut. Vähän häpeissäni mietin, että sait paljon enemmän kaikkea kuin muut. Kalliita harrastuksia, ulkomaanmatkoja. Halusin tarjota sinulle sellaista, mitä minulla ei lapsuudessa ollut.
Viikonloppuisin nollasin alkoholilla päätäni, kun sain veljesi hoitoon. Silloin join, enää en. Sinulla olisi myös ollut isäviikonloppu samana viikonloppuna, mutta et sinne halunnut mennä. No saithan sitten syyttää siitä, että kännäsin, kun olit paikalla vahtimassa.
Viisitoistavuotiaana muutit isäsi luo kuitenkin mielummin, kuin perhekotiin. Minulla oli kova huoli kun oli yläasteen viimeinen luokka ja sinä kieltäydyit menemästä kouluun. Oma jaksamiseni oli aivan lopussa ja jouduin tekemään sen raskaan päätöksen, että nyt sellaiseen paikkaan, jotka pystyy auttamaan.
Muutit isällesi. Tosin hän kuvitteli, että saa valta-aseman minuun ja maksan hänelle elatusmaksuja. Niitä en tilanteestani johtuen joutunut maksamaan. Isä onnistui tsemppaamaan sinua elämässä. Töissä kävit koulun ohella ja toteutit myös isäsi suuren ammattihaaveen, johon hän ei olisi itse koskaan yltänyt. Sinä näit sen rakkautena, minä näen sinut isäsi narsistisen persoonan jatkeena.
Sinun isäsi katsoi sinua alle kolme vuotta ja sitten potkaisi pihalle, kun olit täysi-ikäistynyt, eikä hän saanut sinusta sosiaalisia tulonsiirtoja enää. Mainitsen vielä, että hän oli hyväpalkkaisessa työssä. Ja yhdessä ollessamme harjoitti sekä henkistä, että taloudellista väkivaltaa minua kohtaan. Vaikka minulla oli vähemmän rahaa. Kun muutit hänelle, hän retkahti juomaan työmatkalla pitkästä raittiudesta. Hän itki minulle, että eikö sinun äitisi voisi auttaa taloudellisesti. Huolestuin retkahduksesta ja otin hänen parhaaseen ystävään yhteyttä, että sai apua. Sinutkin oli silloin heittänyt pihalle. Jälkeenpäin kun otin asian esiin, kerroit ettei sellaista ole tapahtunut.
Sitä et tiedä mitä kaikkea isäsi teki eron jälkeen vaikuttaakseen minun ja myös lapsieni elämää. Levitti minusta valheita minulle vieraille ihmisille. Pilasi myös erään työpaikan. Minulle oli luvattu hyvä työpaikka, hyvine palkkoineen ja etuineen ja hän pilasi sen. Halusi taloudellisesti vaikeuttaa meidän yksinhuoltajaperheen elämää. Monin eri tavoin.
Ja erilaista kiusaa teki, kun olit pieni. Painosti mm. kaverinsa soittamaan sinun hoitopaikkaasi ja esiintymään sosiaalityöntekijänä. Tunnon tuskissaan tämä kaveri sitten soitti pyysi kovasti anteeksi. Narsisti pakottaa valita puolen, aina ei pelkästään perheenjäseniään, vaan myös ystävistään.
Tänä päivänä minä olen silmissäsi halveksittava hylkiö, joka on epäonnistunut elämässään. Onnistunut olen kuitenkin aiheuttamaan sinun kaikki lapsuudentraumasi, ihan vain olemalla olemassa. Ja sen takia sinun elämäsi on aamuisin raahautumista töihin ja pelkkää tuskaa. Minua on aina pystytty niin helposti syyllistämään kaikesta. Ennen.
Nyt vedin viime keskustelun perään rajat. Otin yhteyttä ja häiritsin erään läheisen asiassa. Yhtään syyllistämistä en ota enää sinulta, enkä muiltakaan vastaan. En ole enää teidän kenenkään likasanko.
Ja siis olen ollut sellainen äiti, mitä olen kyennyt. En mikään vuoden äiti. Omilla kyvyilläni ja osaamisellani. Rakastanut olen, enkä ole ollut liian ankara. Ja nyt kun aikaa on kulunut olen tutustunut itseeni, hoitanut traumojani. Tutustunut aiheeseen lapsuuden kehityksellinen trauma ja ylisukupolviset traumat.
Mielestäni onnistuin oikeinkin hyvin katkaisemaan joitakin ketjuja. Omat lähtökohdat ei helpot. Yksinselviytyjän osan siirsin ja olen pyytänyt sitä anteeksi tyttäreltäni. Jota rakastan sydämestäni, mutta joka hylkäsi minut jo kauan sitten.
#vieraannuttaminen# #Tukholmasyndrooma#
Rakastuin, olit täydellinen
14
266
Vastaukset
- Anonyymi00001
* korjaus olit alle kolmen erotessamme.
- Anonyymi00002
Tarinoista olisi aina hyödyllistä kuulla se toinenkin puoli.
- Anonyymi00003
No et sen narsistin tarinaa enää voi kuulla. Eikä niistä olisi voinut tietää edes, mikä on totta jos oikein yhtään mikään. Patologinen valehtelija uskoo itsekin tarinansa.
- Anonyymi00004UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
No et sen narsistin tarinaa enää voi kuulla. Eikä niistä olisi voinut tietää edes, mikä on totta jos oikein yhtään mikään. Patologinen valehtelija uskoo itsekin tarinansa.
Se toinen puoli = tyttären näkemys.
- Anonyymi00006UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Se toinen puoli = tyttären näkemys.
Aivopesty.
- Anonyymi00009UUSI
Mistä syystä koet että esim sinun olisi hyvä kuulla joku tun toinen puoli mitä tulee palstaäijän surrealistiseen provoon?🙄
- Anonyymi00010UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Aivopesty.
Eli kuka tässä aloittajaäijän stoorissa olisi se aivopesty, rakas padawan? Ei ristuksen ttu
- Anonyymi00005UUSI
? , nykyään on normaalia, että erotaan, eikä siitä kenenkään kannata kantaa painolastia elämässään. Ei edes sen takia, 'että äiti/isä kesti mitä tahansa avioliittonsa ajan. 50 vuotta, 60 vuotta'.
Tärkeä asia on se että eron jälkeen alkaa elää eteenpäin. Eikä pidä menneen liiton lapsia muistutuksena tästä liitosta, vaan ihmisinä.
Nuoruuden kuohuva aika. Osalle se tulee voimakkaana, ja vanhempi voi tuntea olevansa kädetön, mutta silloin kuuluukin pyytää apua.- Anonyymi00007UUSI
Niin tytär katkaisi välinsä minuun isänsä toiveesta. Hän tuli vielä syliinkin istumaan, vaikka oli täysi-ikäinen. Hänen vihansa minua kohtaan on käsittämätöntä. Hän otti yhteyttä, vaikka meillä oli ollut vuosien vieraantuminen. Isänsä sairauden aikana ja kuoleman jälkeen. Puhuttiin puhelimessa ja välimme tuntui muuttuvan parempaan. Koitin lohduttaa häntä ja sanoin että saa kysyä mitä vaan lapsuudestaan tai mistä tahansa asiasta. Jonkun kerran oltiin vielä yhteydessä. Sitten tuli stoppi.
Ja nyt kun otin yhteyttä veljensä takia, niin sain kuulla kunniani miten hänen elämänsä on minun takia pilalla. Miten olen aiheuttanut hänelle kaikki hänen lapsuutensa traumat. Lapsuudestaan ei muista kuulema mitään. Minun mieliksi kuulema on sanonut, että oli niitä kivojakin hetkiä.
Epäilen että isän kuolema otti liian koville. Tuntee olevansa yksin maailmassa. Ja mitään turvaverkkoa ei ole, vaikka todellisuudessa onkin. Ja kun hänen pitäisi tuntea surua, niin se on kääntynyt vihaksi minua kohtaan. Samoin kävi siskolleni, kun äitimme kuoli. Olisi pitänyt alkaa työstämään surua. Mutta kun ei osaa, kuin vihata. Niin mikäs sen parempi kohde kuin minä. Välit poikki. Heissä on kyllä jotain samaa.
Mutta minä en ole enää se, joka ruikuttaa perään. Enkä kelpaa muutenkaan hänen hienostopiireihin (en kyllä haluaisikaan 😅) niin antaa sitten olla. Toivottavasti joskus oppii, että toinen ihminen ei ole toistaan parempi. Meillä kaikilla ihmisillä on sama ihmisarvo. Surullistahan tämä on, mutta näillä mennään.
- Anonyymi00008UUSI
Ihmiset oppivat katkeruuden ja kohteet nöyristelyn.
Ihmisten vastuu omasta elämästä on unohtunut terapiayhteiskunnan aalloilla.
Olenkin miettinyt mikä on se taho joka on saanut ihmiset katumaan ja syrjäyttämään oman arvon tunteen.
Toisen ihmisen käskyt ja puheet vaikuttavat liiaksi yksilöiden päätöksenmtekoon.
Onko hyvä vastaan paha puntarointi ongelma ihmissuhdekuvioissa ?- Anonyymi00011UUSI
Se on vähän niin kuin jos et tee niin kuin joku sanoo ja etkä mielistele tiettyjä ihmisiä, niin jää ulkopuolelle. Ja minulle se sopii hyvin ☺️
Jos en kelpaa jollekin, ei se ole minulta pois. ap - Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
Se on vähän niin kuin jos et tee niin kuin joku sanoo ja etkä mielistele tiettyjä ihmisiä, niin jää ulkopuolelle. Ja minulle se sopii hyvin ☺️
Jos en kelpaa jollekin, ei se ole minulta pois. apOlet kyllä tuossa ensimmäisessä virkkeessä niin jutun ytimessä.
Kohdistamatta keneenkään ihmisen kirjoitustani. Yleistä on ongelmien kohdistaminen toiseen ihmiseen ja tuon toisen ihmisen tekemiset ja tekemättä jättämiset ovat olevinaan ydin mielenterveyden tai ihmissuhdeongelmien ratkaisemisessa. Kuitenkin todellisten isojen ongelmien kanssa pyristelevät ihmiset ratkaisevat ongelmansa oman ajattelun ja toiminnan muuttamisella eikä vaatimalla ja syyttelemällä muiden toimintaa. - Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
Jos en kelpaa jollekin, ei se ole minulta pois. apMinulla on täysin samanlainen tapa ajatella. Ketään en rupea mielistelemään! Minun elämäni ja minun päätökseni ja siihen ei muiden mielipiteet vaikuta!
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
Minulla on täysin samanlainen tapa ajatella. Ketään en rupea mielistelemään! Minun elämäni ja minun päätökseni ja siihen ei muiden mielipiteet vaikuta!
Peukalo taivaisiin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää362141Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten591955Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211900HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363771612Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031611Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241444Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821072Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53947- 73875
- 27869