Koeaikapurku

Anonyymi-ap

Voiko työntekijä saada vahingonkorvausta työnantajan koeaikapurusta laittomana irtisanomisena?

Joutui kokemaan koeaikapurun 1kk työsuhteen jälkeen. Mautonta!

15

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Kenelläkään kokemuksia?

    • Koeaika on koeaika. Työsuhteen purkamisesta koeaikana säännellään työsopimuslaissa ja mahdollisesti työehtosopimuksessa. Yleisesti ottaen työnantajalla on melko laaja oikeus purkaa työsopimus koeaikana. Muutoin koko koeaika menettäisi tarkoituksensa.

      • Anonyymi00002

        Päätöksentekijät näissä tapauksessa on hanurista. Varsinkin jos koeaikapurku tehdään ilman asiallisia perusteita. Päätöksentekijät eivät ajattele millaisia taloudellisia vaikeuksia tämä aiheuttaa työntekijälle. ISO VITSI.


      • Anonyymi00002 kirjoitti:

        Päätöksentekijät näissä tapauksessa on hanurista. Varsinkin jos koeaikapurku tehdään ilman asiallisia perusteita. Päätöksentekijät eivät ajattele millaisia taloudellisia vaikeuksia tämä aiheuttaa työntekijälle. ISO VITSI.

        Asiallinen peruste on esimerkiksi: Emme katso työntekijän sopivan työyhteisöömme. Tai, että työntekijän osaamistaso ei vastannut odotuksiamme.


      • Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

        Päätöksentekijät näissä tapauksessa on hanurista. Varsinkin jos koeaikapurku tehdään ilman asiallisia perusteita. Päätöksentekijät eivät ajattele millaisia taloudellisia vaikeuksia tämä aiheuttaa työntekijälle. ISO VITSI.

        Sinä se et vaan näytä saavan ymmärrykseen mikä koeaika ja sen tarkoitus on.


      • Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Sinä se et vaan näytä saavan ymmärrykseen mikä koeaika ja sen tarkoitus on.

        Koeajan tarkoitus, puolin ja toisin on testata se, toimiiko työntekijä/ työnantaja kombo.
        Ellei toimi työntekijän mielestä, hänellä on oikeus purkaa työsuhde, siinä missä työnantajallakin on, jos katsoo syytä olevan, purkaa työsuhde.
        Ei koeaika ole yksisuuntainen katu.
        Sen avulla voidaan varmistaa, että henkilö sopii työhön, työyhteisöön.


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Koeajan tarkoitus, puolin ja toisin on testata se, toimiiko työntekijä/ työnantaja kombo.
        Ellei toimi työntekijän mielestä, hänellä on oikeus purkaa työsuhde, siinä missä työnantajallakin on, jos katsoo syytä olevan, purkaa työsuhde.
        Ei koeaika ole yksisuuntainen katu.
        Sen avulla voidaan varmistaa, että henkilö sopii työhön, työyhteisöön.

        Ongelmaksi voi koitua myös itse työnjohto. Vika ei aina ole työntekijässä. Joskus työilmapiiri on huono, perehdytys työhön on huono, uusi työntekijä jätetään yksin...

        Näissä tapauksissa nimenomaan koeaikapurku on työnantajan vika. Jos työntekijä yrittää parhaansa ja silti näin käy.

        Sitä suomalaistan työkulttuuria?


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Ongelmaksi voi koitua myös itse työnjohto. Vika ei aina ole työntekijässä. Joskus työilmapiiri on huono, perehdytys työhön on huono, uusi työntekijä jätetään yksin...

        Näissä tapauksissa nimenomaan koeaikapurku on työnantajan vika. Jos työntekijä yrittää parhaansa ja silti näin käy.

        Sitä suomalaistan työkulttuuria?

        Mikä on se kun työntekijä yrittää parhaansa?
        Monen mielestä parhaansa yrittäminen on kun tulee jossakin vaiheessa työpaikalle, siis ei aamusta jaan joskus päivän aikana.
        Parhaansa yrittäminen voi olla myös sitä että tekee töitä kun puhelimen räpläämiseltä ehtii.

        Parhaansa yrittäminen ei vain aina riitä.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Mikä on se kun työntekijä yrittää parhaansa?
        Monen mielestä parhaansa yrittäminen on kun tulee jossakin vaiheessa työpaikalle, siis ei aamusta jaan joskus päivän aikana.
        Parhaansa yrittäminen voi olla myös sitä että tekee töitä kun puhelimen räpläämiseltä ehtii.

        Parhaansa yrittäminen ei vain aina riitä.

        Töissä tehdään töitä. Sen voi tehdä joko miten kuten tai parhaansa tehden. Se muu kuten kännykän räplyy ei kuulu töihin, ellei liity työhön. Sekä töihin saavutaan siten, että ollaan työajan alkaessa jo aloittamassa työtä, eikä kotona nukkumassa tai vasta tulossa työpaikalle.
        Tämä kuuluu normaaleihin työelämän perussääntöihin. Jos näistäkään ei pysty suoriutumaan, niin pystyykö tekemään työtä?


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Töissä tehdään töitä. Sen voi tehdä joko miten kuten tai parhaansa tehden. Se muu kuten kännykän räplyy ei kuulu töihin, ellei liity työhön. Sekä töihin saavutaan siten, että ollaan työajan alkaessa jo aloittamassa työtä, eikä kotona nukkumassa tai vasta tulossa työpaikalle.
        Tämä kuuluu normaaleihin työelämän perussääntöihin. Jos näistäkään ei pysty suoriutumaan, niin pystyykö tekemään työtä?

        No tuotahan minä yritin tuoda esille.
        Parhaansa yrittäminen ei ole riittävää jos se ei täytä edes minimikriteereitä.
        Vähän väliä kuulee selityksiä että kyllä minä yritin parhaani mutta jos se paras tulos on kaukana siitä riittävästä niin se ei vain riitä.


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        No tuotahan minä yritin tuoda esille.
        Parhaansa yrittäminen ei ole riittävää jos se ei täytä edes minimikriteereitä.
        Vähän väliä kuulee selityksiä että kyllä minä yritin parhaani mutta jos se paras tulos on kaukana siitä riittävästä niin se ei vain riitä.

        Työntekijä ei mahda mitään esimerkiksi huonolle työyhteisölle. Joskus työnjohto on mulk*uja, huono perehdytys, henkilö jätetään työpaikalla yksin tai joudut heti syrjityksi.

        Sitten henkilö joutuu kohtaamaan koeaikapurun. Vastenmielistä.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Töissä tehdään töitä. Sen voi tehdä joko miten kuten tai parhaansa tehden. Se muu kuten kännykän räplyy ei kuulu töihin, ellei liity työhön. Sekä töihin saavutaan siten, että ollaan työajan alkaessa jo aloittamassa työtä, eikä kotona nukkumassa tai vasta tulossa työpaikalle.
        Tämä kuuluu normaaleihin työelämän perussääntöihin. Jos näistäkään ei pysty suoriutumaan, niin pystyykö tekemään työtä?

        Aika moni ihan vanhempi ihminen on töissä, mutta oikeasti ei tee siellä työpaikalla yhtään töitä vaan huutelee nettipalstoilla työaikana, että menkää töihin.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Työntekijä ei mahda mitään esimerkiksi huonolle työyhteisölle. Joskus työnjohto on mulk*uja, huono perehdytys, henkilö jätetään työpaikalla yksin tai joudut heti syrjityksi.

        Sitten henkilö joutuu kohtaamaan koeaikapurun. Vastenmielistä.

        Ongelmaksi voi koitua arvomaailma, moraali, ammattitaito, perehdytys, etninen tausta (persu/mamu).... Onko kyse koulutusta vastaavasta työstä vai hanttihommista. Voi johtua myös työsuhteen muodosta: keikkatyö/osa-aika/kokoaikatyö/vakituinen.

        Ihmiset kuitenkin sen työpaikan tekee. Suurimmassa osassa työpaikkoja on kyrpänaamoja töissä. Heille tärkeämpää on mussuttaminen, kuin työhön keskittyminen.


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Aika moni ihan vanhempi ihminen on töissä, mutta oikeasti ei tee siellä työpaikalla yhtään töitä vaan huutelee nettipalstoilla työaikana, että menkää töihin.

        Minä voin huudella kun olen eläkkeellä ja nähnyt jo riittävästi niitä parhaansa yrittäneitä.
        Pahimmat tulkuttavat vastaan että eikös se ole hyvä kun tuli jossakin vaiheessa päivää töihin.
        Luullaan että se töissä oleminen on se pointti, ei tajuta että töissä pitäisi tehdä töitä.


    • Anonyymi00012

      Suomesta puuttuu yksinkertaisesti yhteen hiileen puhaltamisen -kulttuuri

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe