Pullaa leivoin, mitäs sanotte...

Anonyymi-ap

Pullaa leivoin pelillisen 16 kpl.
Toscapullia, samalla tapaa, kuin voisilmäpullat leivoin, mitäs sanotte...
Riittää pullaa nyt kahdeksi viikoksi, kun yhden pullan nautin päivässä.

29

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

"Pulla päivässä pitää pepun pyöreänä".

• Öö. Mikä on toska pulla. Sananlainen kun dallaspulla? Niitä saa r kioskilta, mutta en tykkää. Tai siis tykkään mutta maha ei.

Ihan hyvä kun leivot. Mutta mahtuuko pellille 16 pullaa? Onks sulla sitä taikinaa varten sellanen taikinakoukkukone? Ite en osas leipoo tai osaan, mutta taikina ei nouse.

• Anonyymi00003

Ei ole samanlainen, kuin dallaspulla. Dallaspullassa täyte tulee pullataikinalle, joka on kaulittu levyksi ja toscapullassa täyte laitetaan pyörän pullaan tehtyy koloon.
        Tosca pullan täytteessa on samat ainekset, kuten toscakakussa.

Ainakin minun uunin pellille mahtuu 16 pullaa eli 2,5 dl nestemäärään taikinaan.
        Leivon yhden pellillisen kerralla, sopiva määrä yhdellä kertaa leipoa.
        Käytän sellaista silikooni leivona alustaa, on helppo puhdistaa, eikä tarvi pöytäliinaa kääriä pois.

https://img.tori.net/dynamic/1280w/item/38182731/460ddf10-6c6b-40b1-b9af-f4f53408e134
        Mulla on tuollainen 1980 luvun yleiskone, Elektrolux, jossa taikinapyörä, jolla saa tehtyä pienemmän pullataikinan.
        Kävin vaivaaminen olis liian työläs, eikä sormien nivelet kestä, oon kokeillu.
        Kyllä se taikina nousee, palahiivaa käytän ja vajaan tunnin nostatan.
        Neste ei saa olla liian lämpöstä, hiiva kuolee.
        Ammattileipurin suosittelee käyttään kylmää nestettä, mut käytän kädenlämpöistä.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Ei ole samanlainen, kuin dallaspulla. Dallaspullassa täyte tulee pullataikinalle, joka on kaulittu levyksi ja toscapullassa täyte laitetaan pyörän pullaan tehtyy koloon.

Ainakin minun uunin pellille mahtuu 16 pullaa eli 2,5 dl nestemäärään taikinaan.
        Käytän sellaista silikooni leivona alustaa, on helppo puhdistaa, eikä tarvi pöytäliinaa kääriä pois.

https://img.tori.net/dynamic/1280w/item/38182731/460ddf10-6c6b-40b1-b9af-f4f53408e134
        Mulla on tuollainen 1980 luvun yleiskone, Elektrolux, jossa taikinapyörä, jolla saa tehtyä pienemmän pullataikinan.
        Ammattileipurin suosittelee käyttään kylmää nestettä, mut käytän kädenlämpöistä.

Silikooni😱 Kaikkeen ne sitä silikoonia tunkee?

No joo noi vanhat yleiskoneet onkin hyviä. Täälläkin on joku vanha mulinexi. Ranskalaista valmistetta. Tiurun hylätyssä parantolassa näin tollasen valtavan ison taikinakoukku koneen. Mutta olikos buddyllä tollanen, muistelen että pois jotain puhunu. Ja ristiinassa oli myös. Ja kiertoilmauuniinhan voi laittaa useemman pellin kerralla, vikka en usko, että tasalaatuista tulee.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Aika leuhkaa. Itse ostan leipurilta punaista pullaa.

>Simiti<

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Aika leuhkaa. Itse ostan leipurilta punaista pullaa.

>Simiti<

Itse ostan Lidlistä pashapullaa pääsiäisen kunniaksi, hyvää on!

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Itse ostan Lidlistä pashapullaa pääsiäisen kunniaksi, hyvää on!

Mä en ees tiedä mitä pasha on. Mutta peteliuksen Kallialan ohjelmassa oli vai oliko se Puotila jo siinä? Niin se oli kallialan keittiö ohjelma ja se puotila, sehän oli usein siinä Sunkvisti. Mutta tässä se oli Jeltsin. Ja se oli tehny pashaa. Eli se pasha oli samaa kuin mämmi. Ja se jeltsini kerto venäjän politiikasta ja lappoi kallialan kippoon sitä mämmiä. Ja lopulta sitä oli niin paljon, että meni kallualan käsille. Että tää oli hauska juttu, vaikka yleisesti heidän komiikkansa oli kyseenalaista jopa rasistisia piirteitä.

• Anonyymi00004 kirjoitti:

Silikooni😱 Kaikkeen ne sitä silikoonia tunkee?

No joo noi vanhat yleiskoneet onkin hyviä. Täälläkin on joku vanha mulinexi. Ranskalaista valmistetta. Tiurun hylätyssä parantolassa näin tollasen valtavan ison taikinakoukku koneen. Mutta olikos buddyllä tollanen, muistelen että pois jotain puhunu. Ja ristiinassa oli myös. Ja kiertoilmauuniinhan voi laittaa useemman pellin kerralla, vikka en usko, että tasalaatuista tulee.

Tää oli sius mun.

Miksi mut muumiksi oli heittäny😱

• Anonyymi00017
        JeroP kirjoitti:

Mä en ees tiedä mitä pasha on. Mutta peteliuksen Kallialan ohjelmassa oli vai oliko se Puotila jo siinä? Niin se oli kallialan keittiö ohjelma ja se puotila, sehän oli usein siinä Sunkvisti. Mutta tässä se oli Jeltsin. Ja se oli tehny pashaa. Eli se pasha oli samaa kuin mämmi. Ja se jeltsini kerto venäjän politiikasta ja lappoi kallialan kippoon sitä mämmiä. Ja lopulta sitä oli niin paljon, että meni kallualan käsille. Että tää oli hauska juttu, vaikka yleisesti heidän komiikkansa oli kyseenalaista jopa rasistisia piirteitä.

Pasha ei ole mitään mämmin kaltaistakaan. Siinä on yleensä:
        Maitorahkaa, pehmeää voita, kuohukermaa, kananmunia, sokeria ja vaniljasokeria.
        Sitruunan mehu/kuori, mantelirouhe, rusinat, sukaatti tai appelsiinimarmeladi.

- Sheena

• Anonyymi00018

Taikina nousee, kun laittaa tarpeeksi hiivaa ja antaa kohota vähintään, ensin taikinana tunnin ja uudelleen leivottuina pullina pellillä ainakin puoli tuntia,(kunnes taikina on kaksinkertaistunut).

Ja huom. pullan kohotus aina lämpimässä liinan alla.

- Sheena

• Anonyymi00018 kirjoitti:

Taikina nousee, kun laittaa tarpeeksi hiivaa ja antaa kohota vähintään, ensin taikinana tunnin ja uudelleen leivottuina pullina pellillä ainakin puoli tuntia,(kunnes taikina on kaksinkertaistunut).

Ja huom. pullan kohotus aina lämpimässä liinan alla.

- Sheena

Juu nyt mä muistan, siinä oli tosiaan se liina päällä. Joskus alle neljän oon itekin leiponu, kun asuttiin vielä ns vanhassa kodissa. Sitten muutettiin omaan taloon. Ja olin melkein kaikki päivät ulkona, en keittiö hommiin paljoo enää sekaantunu, paitsi joskus tietenki tiskasin ja perunan pesua tai kuorimista tein.

• Hienoja leivonnaisia. Teitkö toscakuorrutuksen mantelilastuista, voista, sokerista ja kermasta? Vai miten?

Itse olen huono jauhopeukalo. Minulta puuttuu "leipurigeeni", siksi ihailen taitavia kotileipureita. 😊

• Anonyymi00002

Mantelilastuja, voita, fariinisokeria, vaniljasokeria, vehnäjauhoja ja maitoa.
        Kohotin pullat ja sen jälkeen pullaan koko, jota sormilla venytin, kolon pohjan sormilla painoin tiiviimmäksi ja täytettetä reilu teelusikallinen eli senverran, kun koloon mahtui.
        Vehnäjauhot sitovat täytteen, ettei täytteen voi sula ja leviä mihin sattuu.
        Uunin lämpö 215 C , jolloin pulla paistuu, eikä täyte ehdi sulamaan.

• Anonyymi00005

Nam! Tosca on herkkuani. Olen tehnyt pellille rasvataikinapohjaan toscapiirakan mutta onhan se vähän vähempirasvainen kahvin seura kuin sen laittaa pullataikinaan. Otan tuosta opiksi.

• Herkulta kuulostaa. 😋

• Anonyymi00010

Juu, hyviä olivat, mutta yhden vaan syön kerrallaan, vaikka helposti menisi 1-3.
        Täytyy olla itsekuri, ettei enempää syö, vaikka mieli tekisi.
        Parempi syödä alle vaikka joku suolainen leipä ja pulla sitten sen jälkeen.
        Toinenkin seikka, kun syö yhden, niin riittää pari viikoa, eikä tarvi leipoa sitten joka viikko, kun leipomisessa on oma vaivansa ja hommansa.

• Anonyymi00008

(Paljonko yhdessä pullassa on kaloreita?)

Hyvin harvoin mua pullat kiinnostaa yhtään, mutta tämä jo melkein maistuu suussa. Toscapullia... Onko hyviä?

xLiner

• Anonyymi00009

Varmaan 100-300 kaloria riippuen pullasta ja pullan täytteestä.
        Ihan hyvin voi syödä pullan, jos liikkuu ja kuntoilee muutaman sadankalorin edestä.
        Kuulemma asia on niin, että jos syöt vähemän kaloreita, kuin kulutat, niin et laihdu, vaan alat lihomaan, koska elimistö menee säästöliekille, eikä kuluta, vaan varastoi kaikien mitä syöt.
        Eli pitäisi saada kaloreita, jotta voi laihtua.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Varmaan 100-300 kaloria riippuen pullasta ja pullan täytteestä.
        Ihan hyvin voi syödä pullan, jos liikkuu ja kuntoilee muutaman sadankalorin edestä.
        Kuulemma asia on niin, että jos syöt vähemän kaloreita, kuin kulutat, niin et laihdu, vaan alat lihomaan, koska elimistö menee säästöliekille, eikä kuluta, vaan varastoi kaikien mitä syöt.
        Eli pitäisi saada kaloreita, jotta voi laihtua.

Kuukle:

"....Toscapullassa on tyypillisesti noin 360–410 kilokaloria sataa grammaa kohden.
        Tyypillinen isohko toscapulla painaa usein noin
        100 g, joten siitä saa helposti yli 350 kcal.
        --
        Ravintosisältö (100 g):
        Rasvaa: n. 14-19 g

Hiilihydraatteja: n. 49-51 g

Proteiinia: n. 7 g.."

Sulata sinä läskiä pullalla jos haluat. En kyllä suosittele. Tuollaisen pullan kulutukseen saa tavan pulliainen kävellä reippaasti melkein pari tuntia 😄.

xLiner

• Anonyymi00016
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Kuukle:

"....Toscapullassa on tyypillisesti noin 360–410 kilokaloria sataa grammaa kohden.
        Tyypillinen isohko toscapulla painaa usein noin
        100 g, joten siitä saa helposti yli 350 kcal.
        --
        Ravintosisältö (100 g):
        Rasvaa: n. 14-19 g

Hiilihydraatteja: n. 49-51 g

Proteiinia: n. 7 g.."

Sulata sinä läskiä pullalla jos haluat. En kyllä suosittele. Tuollaisen pullan kulutukseen saa tavan pulliainen kävellä reippaasti melkein pari tuntia 😄.

xLiner

Monet yliarvioivat liikunnan osuuden kalorien kulutuksessa.

- Sheena

• Anonyymi00020
        Anonyymi00016 kirjoitti:

- Sheena

Niinpä. Kun yhden läskikilon sulattamiseen tarvitaan 7000-8000 kcal, niin voi ihan itse laskeskella riittääkö 20 km reipas lenkki joka päivä kk ajan tiputtamaan yhden kilon, jos mussuttaa pullan päivässä. Vai pysäyttääkö se lenkkeily vielä edes lihomista.

Syömiset kuntoon!

xLiner

• Anonyymi00021
        Anonyymi00016 kirjoitti:

- Sheena

Niinpä. Ihminen kuluttaa ihan vain elossa olemiseen huomattavasti enemmän kaloreita kuin kohtuu suurellakaan liikuntamäärällä on mahdollista lisätä. Liikunta on hyväksi painonhallinnassa, ei niinkään sen liikkumisen itsensä kuluttamien kalorien takia, vaan koska liikkuminen lisää ja ylläpitää ihmisen ihan peruskulutusta, puhutaan nyt kansantermein vaikkapa aineenvaihdunnasta.

Tutkimusten mukaan muuten ihan vaan tekemällä kovasti "aivotyötä" voi parhaimmillaan kuluttaa sellaisen pari sataa kaloria päivässä, mutta ei kukaan silti ajattele ajattelemista samalla tavalla laihdutusmenetelmänä kuin vaikka kävelylle menemistä (joka myös on pelkkää kalorien kulutusta ajatellen heikko laihdutusmenetelmä). Toisaalta aivot itsessään kuluttavat jopa 20% ihmisen kokonaiskulutuksesta ja käveleminen ylläpitää ja parantaa aineenvaihduntaa. Koko tuo ihmisen kalorien kuluttamis kuvio on paljon monimutkaisempi kuin moni ihminen edes tajuaa ajatellessaan, että liikun sitten vähän enemmän, että voin syödä tuon pullan.

• Anonyymi00011

Mikäs siinä. Ilmeisesti tykkäät pullasta.

• Kyl toscajutut menee, mut must kaiken herkullisempii on hillomunkit. Täytteenä voi olla omppu- tai vattuhilloo, tai sit sekamarjaglööbyy.

• Anonyymi00013

Hyvä juttu vieläkö löytäisit oman miehen niin kaksistaan saisitte syödä ja leipuritar sais suukkoja

• Anonyymi00014

Toscapulla päivässä ei ole kovin terveellistä ja ylittää vähintään tuplaten päivän herkkukalorit.

- Sheena

• Anonyymi00015

Voi kauheeta tuleeko maailmanloppu jos pullan kaks syö tai vaikka viis no liikkuu sit enemmän et kuluu ja jos muutama lisä kilo tulee mitä sitten ja laihtuu kun joku päivä ei syö mutta nauttii elämästä onko se elämää jos ei mistään nauti

• Anonyymi00022
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Voi kauheeta tuleeko maailmanloppu jos pullan kaks syö tai vaikka viis no liikkuu sit enemmän et kuluu ja jos muutama lisä kilo tulee mitä sitten ja laihtuu kun joku päivä ei syö mutta nauttii elämästä onko se elämää jos ei mistään nauti

Jos katsoo suomalaisten painokäyrätilastoja niin mässyttely ei jää pelkkään hysteeriseen pullan syömiseen. Elämässä on monia muitakin nautinnon aiheita kuin herkut, ja ylipäänsä monien kannattaisi enemmän hillitä himojaan, haastaa itseään jättää nautinnonhalu sikseen, vain siten saa kunnon elämän, kun uskaltaa poistua mukavuusalueeltaan ja olla mässyttämättä.

Ylenpalttisessa herkuttelussa kyse ei ole pelkästään kilojen karttumisesta, vaan kansantautien kuten diabeteksen lisääntymisestä. Pellillisen pullaa syöminen kahdessa viikossa on ongelmallista tunnesyömistä, ja todennäköisesti liikasyöpöttelyä on muissakin lajeissa. Korostan vielä, ettei kyse ole vain pullasta, vaan kaikesta muusta makeasta/suolaisesta, suklaasta, jätskistä, viinereistä, hodareista, sipseistä, limuista, karkeista jne.

• Anonyymi00019

Lämmin vastaleivottu pulla ja lasi maitoa. Nam.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      138
      1319
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      38
      879
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      30
      613
    4. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      590
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      558
    7. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      536
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      24
      531
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      17
      503
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      16
      492
    Aihe