Kokemukseni mukaan kalorit ei ole samanarvoisia.
Olen syönyt nyt keskimäärin noin 2800 kaloria päivässä kahden viikon ajan enkä ole harrastanut paljon yhtään liikuntaa enkä ole lihonut ,nestepaino on laskenut noin 1,5 kiloa eikä rasvaprosentti ole noussut TARKKOJEN mittauksen mukaan yhtään.
JOS 👉osa kaloreista olisi tullut kaikista,suklaasta,pitsasta olisin lihonut noilla samoilla kaloreilla ainakin kilon tuolla vähäisellä liikunnalla.
En siis ole syönyt ollenkaan näitä mistä aikaisemmin aina lihoin.Korvasin ne muilla terveellisillä herkuilla.
Kuten kaurapuurolla jossa mustikoita,omenasosetta ja miedosti sokeroituja mansikkahilloa.
Hyvällä lämpimällä kasvisliharuualla,turkkilaisella jugurtilla,hedelmillä yms
Määrällisesti terveellisellä ruualla syötynä saa syödä jopa puolet enemmän kuin lihottavalla ruualla.
Syönyt olen noin jotain olen noin 8 kertaa päivässä josta yksi kerta reilun kokoinen ruokaannos 400 g+ lälkiruuat 300 g+ juomat 400 g
Terveellisesti syömisessä on ollut sekin etu että päätä ei ole yhtään särkenyt niinkuin silloin kun söin suklaata ,karkkia ja pitsaa.
Toinen etu on se että kalorit on pysyneet tasaisesti samassa.Karkkia,suklaata,pitsaa syömällä ne on nousseet aina vähintään 4000 kalorin päivä.
JOS kalorit tulee siis terveellisestä ruuasta ei liho vaikka syö paljon.Yksi selitys tuolle on se että todellisuudessa roskaruuassa kalorit on ilmoitettua suuremmat.Jos kalorit tulee rasvasta ja sokerista,se lisää rasvakerroksen paksuutta ja jos ne tulee terveellisestä ruuasta lihaspaino kasvaa.
Onko kalorit samanarvoisia
56
371
Vastaukset
- Anonyymi00001
"JOS kalorit tulee siis terveellisestä ruuasta ei liho vaikka syö paljon"
Nyt jotenkin kiertyy määrä ja kalorit jotenki erikoisesti toistensa ympärille.
Jos syö tervellistä ruokaa kalorillisesti paljon niin lihoo takua varmasti verratuna vähän kaloria sisältävään huomoon ruokaan varrattuna.
Katlori eli energia on se joka ratkaisee joten määriä on silloin turha sotkea sekaan.
En oikein usko tuohon että jos kalorillisesti syö tarkalleen saman määrän ei tervellistä ja tervellistä että niissä olisi lihomisen kannalta eroa.
Tietenkin proteiiniköyhä ruoka ei avita lihasten kasvuun ja ravintoaineköyhä ruoka aiheuttaa terveysongelmia.
Ongelma varmaan tulee siinä että jos syö sokeripitoista ruokaa niin nälkä tulee nopeasti uudelleen ja silloin tulee syötyä enemmän kaloreita.- Anonyymi00003
Niissä saa olla tekoälyn mukaankin 20% heitto kaloripitoisuuksissa ja jos ruuasta ei saa ravintoa keho ottaa ne lihaksista,lopputulos on laihalihava.
- Anonyymi00002
Minäkin olisin voinut eilen syödä pitsoja karkkia ja suklaata ja juoda päälle kaljaa 7000 kalorin edestä ja koska en kuitenkaan syönyt enkä juonut vaan söin vain 1200 kaloria. Laihdun siis Huavein mukaan siis 40 kiloa ja estin lihomisen. Veitsenterävät vatsalihakset tulee jo ensi viikolla.
- Anonyymi00004
Annoskokoni onkin 500 g eikä 400 g koska teen tähän nykyiseen ruokaan ensin munakokkelin ja lisään siihen kasvisliharuuan.
Suunnittelen aina itse kaikki ruuat.En käytä KOSKAAN valmiita reseptejä.Olen kyllä tallentanut niitä varmasti satoja mutta mitään en ole koskaan tehnyt. - Anonyymi00005
Minäpä en pysty syömään terveellistä/vähäkalorista ruokaa isoja määriä koska lihoan. Mun geenit on siis paskat ja kaiken lisäksi minä harrastan aika usein kovaa liikuntaa.
- Anonyymi00007
jos voin kertoa onko sitten teijän mielestä mun ruoka terveellistä niin kerronpa tässä mitä syön mutta ennen kertomistani kerron että kaikki veriarvoni ja muut arvoni on perushyvät. Kolesteroliarvoista semmosta että kaikki kolesteroliarvot ihan ok mutta yksi arvo vain lievästi koholla. Sanoi hoitaja ettei syytä huoleen kunhan et liikaa syö maksalaatikkoa ja kananmunia ja possunlihaa.
Ruokavalioni koostuu näistä;
hernekeitto
siemenet
kaurapatukka
jyvät
siemennäkkäri
ruisleipä
kauraleipä
siemenjyvä-sämpylä(suoraan paistopisteeltä)
perunat
tumma makarooni
naudanliha(lähes aina/aina jauhelihan muodossa)
kala
kana
kananmuna
vähärasvainen juusto
kasviksia en syö niin paljoa kuin mitä suositellaan mikä johtuu yksinkertaisesti siitä että en tykkää kasvisten mausta mutta syön kyllä jonkun verran mut enemmän sais syyä.
hedelmät, erityisesti omena
marjat, erityisesti punaviinimarjat ja puolukka(puolukkaa ja kaurahiutaletta usein sekoitan keskenään)
vesi
rasvaton maito
jugurtti(mut jugurtin syönti vähentynyt aika paljon vuoden aikana)
maitorahka (en niin usein ja silloin uskallan ostaa kalorisempaa )
verilätty
maksalaatikko
kastikkeet(en kovin usein ja silloinkaan en läträä turhia rasvojen kanssa)
ksylitolikarkki (viikon aikana pari lootaa ostan , joskus kolmekin lootaa)
kahvi
satunnaisemmin tee
kasviksista eniten mieleeni ehkä luumutomaatti(runsaasta mausta johtuen)
porkkanaraaste on hyvää esim perunoiden ja jauhelihakastikkeen kanssa - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
jos voin kertoa onko sitten teijän mielestä mun ruoka terveellistä niin kerronpa tässä mitä syön mutta ennen kertomistani kerron että kaikki veriarvoni ja muut arvoni on perushyvät. Kolesteroliarvoista semmosta että kaikki kolesteroliarvot ihan ok mutta yksi arvo vain lievästi koholla. Sanoi hoitaja ettei syytä huoleen kunhan et liikaa syö maksalaatikkoa ja kananmunia ja possunlihaa.
hernekeitto
siemenet
kaurapatukka
jyvät
siemennäkkäri
ruisleipä
kauraleipä
perunat
tumma makarooni
kala
kana
kananmuna
vähärasvainen juusto
kasviksia en syö niin paljoa kuin mitä suositellaan mikä johtuu yksinkertaisesti siitä että en tykkää kasvisten mausta mutta syön kyllä jonkun verran mut enemmän sais syyä.
marjat, erityisesti punaviinimarjat ja puolukka(puolukkaa ja kaurahiutaletta usein sekoitan keskenään)
vesi
rasvaton maito
verilätty
maksalaatikko
kahvi
satunnaisemmin tee
porkkanaraaste on hyvää esim perunoiden ja jauhelihakastikkeen kanssaunohdin listaltani kaurapuuron
kaurahiutala&kauralese - Anonyymi00010
Anonyymi00007 kirjoitti:
hernekeitto
siemenet
kaurapatukka
jyvät
siemennäkkäri
ruisleipä
kauraleipä
perunat
tumma makarooni
kala
kana
kananmuna
vähärasvainen juusto
vesi
rasvaton maito
verilätty
maksalaatikko
kahvi
satunnaisemmin tee
porkkanaraaste on hyvää esim perunoiden ja jauhelihakastikkeen kanssaKyllä se hyvältä vaikuttaa,sitä kannattaa kuitenkin yksinkertaistaa,ja pitää kalorit noin 2800 päivässä.
Pääasiallinen ravinto olisi hyvä olla liha kasvikset,juurekset,hedelmät,täysrasvaiset maitotuotteet,oliiviöljy.
Jonkin verran esim riisikakkuja ja joitakin viljatuotteita.
Itselläni nyt tällä hetkellä Lidlin voilla leivottu rinkeli.
Jos laihduttaa kalorit pitäisivät olla 2300-2500 - Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kyllä se hyvältä vaikuttaa,sitä kannattaa kuitenkin yksinkertaistaa,ja pitää kalorit noin 2800 päivässä.
Pääasiallinen ravinto olisi hyvä olla liha kasvikset,juurekset,hedelmät,täysrasvaiset maitotuotteet,oliiviöljy.
Jonkin verran esim riisikakkuja ja joitakin viljatuotteita.
Itselläni nyt tällä hetkellä Lidlin voilla leivottu rinkeli.
Jos laihduttaa kalorit pitäisivät olla 2300-2500söin ennen peruskarkkeja mut hammaskalusto alkaa hajoomaan päin joten siirryin ksylitolikarkkiin.
Kysymys kuuluu; onko ksykolitolikarkissa olevassa makeustusaineessa vähemmän sokeria kuin jos se olisi sokeria eli toisinsanoen onko ksylitolikarkki vähäkalorisempaa kuin normikarkki??
en ole laskenut koskaan kaloreitani. Kun oon juoksumatolla niin siinä näen kuinka paljon poltan kaloreita. Noin 400-500 kaloria poltin toissa päivänä juoksumatolla. Mä oon aika lyhytjännitteinen että varmaan noi luvut aika pieniä jos vertaa jonkun muihin lukuihin. Mä teenkin usein semmosta liikuntaa joka on lyhytkestoisempaa mutta enempi tehoihin perustuvaa joskin maalaisjärki pitää olla mukana koska en ole enää kovin nuori kun kohta täytän 44 vuotta jolloin jos liian kovaa liikuntaa teen , saatan mennä ylikuntoon. Ylikunnossa on vaikia tehdä mitään kun alkaa ensimetreillä hengästyttämään melkein että on roppa silloin ihan tukossa. Siihen auttaa lepo , uni ja hyvä monipuolinen ruokavalio.
Kalorimittaria tuskin hommaan. Oon pärjännyt ilman sitä. Sanotaanko näin että on tuossa vatsassani jonkun verran selluliittiläskiäkin että vyötärönympärysmittani on 101cm. 100cm on hyvä jos siihen pääsee tai sen alle. Iso osa vatsastani koostuu silti enemmän vatsan lihasmassasta koska vatsani tuntuu tosi raskaalta kun koska se ei ole mitään semmosta höllyvää selluliittiläskiä. Treenattua lihasta siis enemmän mutta toki pienempikin toi vatsa vois olla. En ota paineita siitä eikä ole mitään pakonomaisia tavoitteita.
Vaakalla en ole käynyt yli puoleen vuoteen. Viimeksi painoin 86kg. Nyt ehkä vähemmän koska vaatteet on alkaneet pudota yltäni eli siis housut meinaa pudota että jaloista on lähtenyt ainakin (pakarat) pois ylimääräistä. - Anonyymi00016
Anonyymi00007 kirjoitti:
hernekeitto
siemenet
kaurapatukka
jyvät
siemennäkkäri
ruisleipä
kauraleipä
perunat
tumma makarooni
kala
kana
kananmuna
vähärasvainen juusto
vesi
rasvaton maito
verilätty
maksalaatikko
kahvi
satunnaisemmin tee
porkkanaraaste on hyvää esim perunoiden ja jauhelihakastikkeen kanssaJättäisin pois pastan ja leipää saa syödä KORKEINTAAN 2 viipaletta päivässä.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Jättäisin pois pastan ja leipää saa syödä KORKEINTAAN 2 viipaletta päivässä.
en usko tuohon neuvoon "leipää saa syyä korkeintaan 2 viipaletta päivässä".
Leivässäkin voi kahtua laatuun =ruisleipä paras vaihtoehto enkä tarkoota ruispuikulaa nyt. Sydänmerkityt leivät kaikkein parhaimpia.
Mulla menee noin 5 viipaletta leipää per päivä. En laita leivän päälle juuri ollenkaan (vain hyvin vähän) margariinia. Käytän kasvimargariinia(esim floora). Käytän leivän päällä myös välillä kalkkunaleikesiivumakkaraa. - Anonyymi00018
Anonyymi00012 kirjoitti:
söin ennen peruskarkkeja mut hammaskalusto alkaa hajoomaan päin joten siirryin ksylitolikarkkiin.
Kysymys kuuluu; onko ksykolitolikarkissa olevassa makeustusaineessa vähemmän sokeria kuin jos se olisi sokeria eli toisinsanoen onko ksylitolikarkki vähäkalorisempaa kuin normikarkki??
en ole laskenut koskaan kaloreitani. Kun oon juoksumatolla niin siinä näen kuinka paljon poltan kaloreita. Noin 400-500 kaloria poltin toissa päivänä juoksumatolla. Mä oon aika lyhytjännitteinen että varmaan noi luvut aika pieniä jos vertaa jonkun muihin lukuihin. Mä teenkin usein semmosta liikuntaa joka on lyhytkestoisempaa mutta enempi tehoihin perustuvaa joskin maalaisjärki pitää olla mukana koska en ole enää kovin nuori kun kohta täytän 44 vuotta jolloin jos liian kovaa liikuntaa teen , saatan mennä ylikuntoon. Ylikunnossa on vaikia tehdä mitään kun alkaa ensimetreillä hengästyttämään melkein että on roppa silloin ihan tukossa. Siihen auttaa lepo , uni ja hyvä monipuolinen ruokavalio.
Kalorimittaria tuskin hommaan. Oon pärjännyt ilman sitä. Sanotaanko näin että on tuossa vatsassani jonkun verran selluliittiläskiäkin että vyötärönympärysmittani on 101cm. 100cm on hyvä jos siihen pääsee tai sen alle. Iso osa vatsastani koostuu silti enemmän vatsan lihasmassasta koska vatsani tuntuu tosi raskaalta kun koska se ei ole mitään semmosta höllyvää selluliittiläskiä. Treenattua lihasta siis enemmän mutta toki pienempikin toi vatsa vois olla. En ota paineita siitä eikä ole mitään pakonomaisia tavoitteita.
Vaakalla en ole käynyt yli puoleen vuoteen. Viimeksi painoin 86kg. Nyt ehkä vähemmän koska vaatteet on alkaneet pudota yltäni eli siis housut meinaa pudota että jaloista on lähtenyt ainakin (pakarat) pois ylimääräistä.Kyllä nuo karkit pitää jättää kokonaan pois,vaikka se olisi ksylitolia.Itselläni on toiminut se kun olen ostanut kaupassa käydessä vain yhden pienen banaanin ja se on riittänyt viemään pois makeanhimon.
Olen entinen karkkien suurkäyttäjä.Olen kyllä pystynyt hyvin olemaan ilmankin tällä nykyisellä ohjelmalla jolla olen korvannut herkut terveellisellä vaihtoehdolla.
Kyllä se pitää tietää mistä ne kalorit tulee,ei sitä kannata summassa syödä mitä sattuu.
Itse kirjoitan paperille allekkain joka päivä kaikki ylimääräiset syömiset ja seuraavana aamuna lasken ne tarkasti kalorilaskimella.
Nyt uutena asiana kirjoitan ylös myös hiilihydraatit ja proteenit.Minulla on siihen paperinen seuranta taulukko.
Kyllä se periaatteessa toimisi ilman laskemista JOS ei syö yhtään lihottavaa ruokaa ja söisi joka päivä tarkasti samat ruuat.Kalorit nousee yleensä herkuilla ja niistä lihoo 100% varmuudella - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Kyllä nuo karkit pitää jättää kokonaan pois,vaikka se olisi ksylitolia.Itselläni on toiminut se kun olen ostanut kaupassa käydessä vain yhden pienen banaanin ja se on riittänyt viemään pois makeanhimon.
Olen entinen karkkien suurkäyttäjä.Olen kyllä pystynyt hyvin olemaan ilmankin tällä nykyisellä ohjelmalla jolla olen korvannut herkut terveellisellä vaihtoehdolla.
Kyllä se pitää tietää mistä ne kalorit tulee,ei sitä kannata summassa syödä mitä sattuu.
Itse kirjoitan paperille allekkain joka päivä kaikki ylimääräiset syömiset ja seuraavana aamuna lasken ne tarkasti kalorilaskimella.
Nyt uutena asiana kirjoitan ylös myös hiilihydraatit ja proteenit.Minulla on siihen paperinen seuranta taulukko.
Kyllä se periaatteessa toimisi ilman laskemista JOS ei syö yhtään lihottavaa ruokaa ja söisi joka päivä tarkasti samat ruuat.Kalorit nousee yleensä herkuilla ja niistä lihoo 100% varmuudellaSyöminen on tosiaan tarkkaa hommaa.Jos syön esim karjalanpiirakoita tai leipäjuustoa,lihon varmasti.
Eli se pitää tietää mitä kestää syödä ja miten paljon.
Olen joutunut monet kerrat lopettamaan jonkun tuotteen syömisen kokonaan koska olen alkanut niistä lihomaan. - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Syöminen on tosiaan tarkkaa hommaa.Jos syön esim karjalanpiirakoita tai leipäjuustoa,lihon varmasti.
Olen joutunut monet kerrat lopettamaan jonkun tuotteen syömisen kokonaan koska olen alkanut niistä lihomaan.ootko miettiny semmottii kuviota syömisesä että jos ostat jotain lihottavaa herkkua&juomaa&ruokaa mutta yhden päivän aikana otat vain sitä erittäin pienen määrän?? Mä oon tehnyt noin enkä ole lihonut.
Onko susta ollut ikävätä luopua monista tuotteista? Mä en vejä ihan nollalinjaa että sallin itselleni aika paljon mutta minun äiti se vasta onkin herkkujen ja ruoan suhtteen niin rentoa linjaa vetävä että hän pitää mun linjaa nipottamislinjana niin myö ajattelin nyt sitä että mitä jos mun äiti tietäisi sun linjasi niin silloin hän varmaan pitäisi sun linjaa tuplasti nipottavampana kuin mun linjaa =)
Kyllä minäkin tarkka olen mitä syön tai miten paljon syön mut enempi mulla on se sitä että oon tarkka syönnin määrän suhteen. Syön useita kertoja päivässä pieniä annoksia. Karkkia kun syön niin en syö kerralla yhdessä päivässä vaan jaan sen useimmille päiville, sen ksylitolikarkin.
En usko että pystyisin elämään kuten sinä eli täysin nollalinjalla eli liian tiukkaa linjaa en pystyisi vetään koska oon kuitenkin ahne/perso . Tulisin vain takakireäksi ja ahdistuneeksi.
En ole tällä omalla menetelmällä lihonut vaan paino pysynyt jo kauan (noin 6 vuotta) samassa. En toisaalta ole laihtunut mutten lihonutkaan. Oon tyytyväinen painooni. Ei ole perussairauksia vaan perusterve oon. Kolesteroliarvoista yksi kolesteroliarvo koholla jonkun verran mutta muut kolesteroliarvot paremmat. Se koholla oleva arvo on kuitenkin sillä tasolla ettei se ole vakavalla tavalla kohonnut arvo.
Mulla oli 6 vuotta sitten korkeammat kolesteroliarvot mutta oon joka vuosi saanut laskettua arvojani ihan hyvin. Liikunta on myös auttanut siinä , olettaisin.
Hyvää pääsiäistä. Kunnioitan sun tapaasi syyä etten suinkaan tuomitse sun tyyliäsi. - Anonyymi00021
Anonyymi00019 kirjoitti:
Syöminen on tosiaan tarkkaa hommaa.Jos syön esim karjalanpiirakoita tai leipäjuustoa,lihon varmasti.
Olen joutunut monet kerrat lopettamaan jonkun tuotteen syömisen kokonaan koska olen alkanut niistä lihomaan.voin antaa esimerkin kolesterolin pudottamiskuvioista.
yhtenä vuonna lukema oli 6.1 niin seuraavana vuonna 5.3
sitten yhtenä vuonna se arvo oli 4.3
tällä hetkellä se lukema on 2.8
sitten eräs kolesteroliarvo oli 3.1 niin nyt se kolesteroliarvon oon saanut lukemaksi 1.6.
kohennusta siis eikä mun ole tarvinnu vetää sun tapaista tiukkaa linjaa. - Anonyymi00024
Anonyymi00017 kirjoitti:
en usko tuohon neuvoon "leipää saa syyä korkeintaan 2 viipaletta päivässä".
Leivässäkin voi kahtua laatuun =ruisleipä paras vaihtoehto enkä tarkoota ruispuikulaa nyt. Sydänmerkityt leivät kaikkein parhaimpia.
Mulla menee noin 5 viipaletta leipää per päivä. En laita leivän päälle juuri ollenkaan (vain hyvin vähän) margariinia. Käytän kasvimargariinia(esim floora). Käytän leivän päällä myös välillä kalkkunaleikesiivumakkaraa.Siinä on se ongelma,jos syö liikaa leipää,ei saa syödä sitten paljon muuta.
Itse syön päivässä yhden kokonaisen kaurapalan ja sen päällä voimakasta koskenlaskija juustoa.
Tämähän karkkien lopettaminen oli minulla nyt aivan pakollista,muuten lihoisin varmasti tällä vähällä liikunnalla.Minulla jo alkoi se lihominen,mutta sain sen nyt pysäytettyä.
Välillä oli yksi pieni kuuri joka toimikin,mutta kun aloitin karkin syömisen,ne kilot tuli aika pian takaisin.
Nyt tällä hetkellä kaloreita tulee vähän liikaa turkkilaisesta jugurtista.Luovuin kokonaan proteenipitoisesta kreikkalaisesta jugurtista koska pitäähän se mitä syö olla myös hyvän makuista. - Anonyymi00025
Anonyymi00020 kirjoitti:
ootko miettiny semmottii kuviota syömisesä että jos ostat jotain lihottavaa herkkua&juomaa&ruokaa mutta yhden päivän aikana otat vain sitä erittäin pienen määrän?? Mä oon tehnyt noin enkä ole lihonut.
Onko susta ollut ikävätä luopua monista tuotteista? Mä en vejä ihan nollalinjaa että sallin itselleni aika paljon mutta minun äiti se vasta onkin herkkujen ja ruoan suhtteen niin rentoa linjaa vetävä että hän pitää mun linjaa nipottamislinjana niin myö ajattelin nyt sitä että mitä jos mun äiti tietäisi sun linjasi niin silloin hän varmaan pitäisi sun linjaa tuplasti nipottavampana kuin mun linjaa =)
Kyllä minäkin tarkka olen mitä syön tai miten paljon syön mut enempi mulla on se sitä että oon tarkka syönnin määrän suhteen. Syön useita kertoja päivässä pieniä annoksia. Karkkia kun syön niin en syö kerralla yhdessä päivässä vaan jaan sen useimmille päiville, sen ksylitolikarkin.
En usko että pystyisin elämään kuten sinä eli täysin nollalinjalla eli liian tiukkaa linjaa en pystyisi vetään koska oon kuitenkin ahne/perso . Tulisin vain takakireäksi ja ahdistuneeksi.
En ole tällä omalla menetelmällä lihonut vaan paino pysynyt jo kauan (noin 6 vuotta) samassa. En toisaalta ole laihtunut mutten lihonutkaan. Oon tyytyväinen painooni. Ei ole perussairauksia vaan perusterve oon. Kolesteroliarvoista yksi kolesteroliarvo koholla jonkun verran mutta muut kolesteroliarvot paremmat. Se koholla oleva arvo on kuitenkin sillä tasolla ettei se ole vakavalla tavalla kohonnut arvo.
Mulla oli 6 vuotta sitten korkeammat kolesteroliarvot mutta oon joka vuosi saanut laskettua arvojani ihan hyvin. Liikunta on myös auttanut siinä , olettaisin.
Hyvää pääsiäistä. Kunnioitan sun tapaasi syyä etten suinkaan tuomitse sun tyyliäsi.Siinä on se ongelma jos niitä herkkuja sallii,se riistäytyy pikkuhiljaa ja kohta syökin aivan samalla tavalla kuin ennen.Tuosta minulla on paljonkin kokemusta.
Siinä on nimittäin aina käynyt niin ja paino on palannut takaisin.
Kyllä nämä terveellisetkin ruuat maistuu hyvälle,esim täysrasvainen turkkilainen jugurtti kun siihen laittaa vähän hunajaa on huomattavasti parempaa kuin kerma jäätelö.Niitä on paljon muitakin terveellisiä herkkuja eikä ne maksa paljon kunhan katsoo mistä ne ostaa.
Jos ostaa hedelmiä,kannattaa ostaa joka kaupasta vain yksi kokeeksi ja käy vasta sitten ostamassa niitä enemmän ettei käy niin kuin minullekin on käynyt tässä jo muutamia kertoja että olen ostanut ison määrän aivan paskoja hedelmiä.Se pitää ottaa sitten tarkasti siitä laatikosta jossa ne oli hyviä koska toisessa laatikossa ne voi olla aivan toisesta paikasta poimittuja. - Anonyymi00027
Anonyymi00020 kirjoitti:
ootko miettiny semmottii kuviota syömisesä että jos ostat jotain lihottavaa herkkua&juomaa&ruokaa mutta yhden päivän aikana otat vain sitä erittäin pienen määrän?? Mä oon tehnyt noin enkä ole lihonut.
Hyvää pääsiäistä. Kunnioitan sun tapaasi syyä etten suinkaan tuomitse sun tyyliäsi.Ei nuo vanhat ihmiset monesti ymmärrä miten pitäisi syödä.Jos syö liian vapaasti ja haluaa pysyä samassa painossa,pitää olla jatkuvasti kitudieteillä.
Tuossa syöntitavassa,siis karkit,suklaat ja pitsat pois on se etu että saa syödä koko ajan hyvin ja isoja määriä. - Anonyymi00030
Anonyymi00027 kirjoitti:
Ei nuo vanhat ihmiset monesti ymmärrä miten pitäisi syödä.Jos syö liian vapaasti ja haluaa pysyä samassa painossa,pitää olla jatkuvasti kitudieteillä.
Tuossa syöntitavassa,siis karkit,suklaat ja pitsat pois on se etu että saa syödä koko ajan hyvin ja isoja määriä.Joo ja mää mietin että onkohan viisasta vanhusten kituuttaa kun ovat vanhoja että voi olla terveydelle vaarallista mutta tossakin tullaan varmaan siihen faktaan että jokaisella meistä on erilainen keho että toiset pystyy kituuttamaan niukalla ravinnolla ja toiset ei ja jopa vanhuksista jotkut pystyä kituuttaan.
Itte en pysty kituuttaan niukalla ravinnolla ja oon kuitenkin keski-ikäinen (kohta täytän 44).
- Anonyymi00006
Kalorit ei tosiaan ole samanarvoisia.
Toiset kalorit sisältää ravintoarvoa ja toiset ei.- Anonyymi00009
Sehän tuolla ylempänä jo mainittiin.
Mutta lihomisen kantilta kalori on kalori.
Lihastreenin kannalta kalori pitää olla proteiinipitoista.
Mutta jälleen kerran energia on energiaa ja jos energiaa saa liikaa niin lihoo.
Ennen syötiin pelkästään läskiä, voita, ruisleipää ja piimää ja ihmiset oli laihoja tikkuja, he painoivat pitkää päivää ja jos olisivat syöneet salatteja yms. niin heillä olisi pitänt olla lehmän maha sillä niitä kaloreita ei saa muutenkuin kaloririkkaasta ruuasta.
Läski ja voi sekä ruisleipä pitää myös nälän pitkään kun ne ei ole nopeasti sulaavia ruokia.
Itse olen yrittänyt syödä kuitua mitta tuntuu että se raja on mulla 1 kaura/ruisleivässä ja 2-3 kertaa viikossa mysliä ja jugurttia.
Muuten mennään potuilla ja lihalla yms.
Ykskertaisesti maha ei kestä tai no maha ehkä mutta sitä hajua ei muut kestä. - Anonyymi00011
Anonyymi00009 kirjoitti:
Ennen syötiin pelkästään läskiä, voita, ruisleipää ja piimää ja ihmiset oli laihoja tikkuja, he painoivat pitkää päivää ja jos olisivat syöneet salatteja yms. niin heillä olisi pitänt olla lehmän maha sillä niitä kaloreita ei saa muutenkuin kaloririkkaasta ruuasta.
Läski ja voi sekä ruisleipä pitää myös nälän pitkään kun ne ei ole nopeasti sulaavia ruokia.
Itse olen yrittänyt syödä kuitua mitta tuntuu että se raja on mulla 1 kaura/ruisleivässä ja 2-3 kertaa viikossa mysliä ja jugurttia.
Ykskertaisesti maha ei kestä tai no maha ehkä mutta sitä hajua ei muut kestä.Ne ovat syöneet niitä sopivan vähän,ei se muuten voi olla mahdollista.
- Anonyymi00013
Anonyymi00009 kirjoitti:
Ykskertaisesti maha ei kestä tai no maha ehkä mutta sitä hajua ei muut kestä.Myslit ja jugurtit on täynnä sokeria.
Yksi annos jugurttia voi sisältää jopa 9 sokeripalaa.
Juuri tänne linkitettiin blogi jossa Mustajoki kirjoitti että oli vikatikki ostaa mysliä kun 1/4 osa tuotteesta oli sokeria.
Sokeririippuvuus on yhtä paha kuin alkoholiriippuvuus. Siihen on pikku hiljaa tottunut että kaikki maistuu makealta ja on melkein ylivoimaista löytää sokeroimatonta tai glukoosisiirapitonta tuotetta kaupassa. Ei ihme että Diabetes on kansan sairaus. - Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Myslit ja jugurtit on täynnä sokeria.
Juuri tänne linkitettiin blogi jossa Mustajoki kirjoitti että oli vikatikki ostaa mysliä kun 1/4 osa tuotteesta oli sokeria.
Sokeririippuvuus on yhtä paha kuin alkoholiriippuvuus. Siihen on pikku hiljaa tottunut että kaikki maistuu makealta ja on melkein ylivoimaista löytää sokeroimatonta tai glukoosisiirapitonta tuotetta kaupassa. Ei ihme että Diabetes on kansan sairaus.myös jossain tuotteissa joissa lukee "ei sokeria" niin niissä voi olla makeutusainetta kuten esim limsapullon kyljessä lukkee teksti "ei lisättyä sokeria" niin siinä on kuitenki makeutusainetta jossa on kaloreita tietääkseni.
Löysin kerran hyvän jugurtin jossa ei ollut rasvaa eikä sokeria kumpakaan kovin paljoa. En vain muista tuotteen nimeä voi pahus.
Sallithan ittellesi herkutteluhetkiä kuitenkin? Mä sallin. Silloin yleensä toki lähden heti herkutteluhetken päätteeksi tekeen hikiliikuntaa jotta saa kalorit alemmas.
Mun paskoilla geeneillä en voisi syyä jatkuvasti korkeakalorista ruokaa&herkkuja vaikka harrastaisin liikuntaa paljon. Joillakin on paremmat geenit että ne pystyy syömään korkiakalorisia ruokia lihomatta vaikkei he harrasta liikuntaa.
Oma aineenvaihduntani en osaa sanoa mutta välillä toimii paremmin kait kun joudun meneen toisinaan aika pian vessanpytylle joka on merkki nopeasta aineenvaihdunnasta. Joskus olen ummella joka johtuu tietystä ruoasta kuten juusto (syön vähäkalorista juustoa). - Anonyymi00022
Anonyymi00011 kirjoitti:
Ne ovat syöneet niitä sopivan vähän,ei se muuten voi olla mahdollista.
Kalorit kalorit.
Suurikaloristakin ruokaa voi syödä kun ei puputa koko ajan.
Itse syön varsinaisen ruuan iltapäivällä, eli 1 kerran päivässä.
Päivällä kahvin kanssa 1 leipä.
Toisinaan se mysli ja jugurtti illalla.
En todellakaan syö 5 kertaa päivässä ja kahta lämmintä ruokaa, sillä jatkuvalla syömisellähän turpoaa muodottomaksi. - Anonyymi00023
Anonyymi00013 kirjoitti:
Myslit ja jugurtit on täynnä sokeria.
Sokeririippuvuus on yhtä paha kuin alkoholiriippuvuus. Siihen on pikku hiljaa tottunut että kaikki maistuu makealta ja on melkein ylivoimaista löytää sokeroimatonta tai glukoosisiirapitonta tuotetta kaupassa. Ei ihme että Diabetes on kansan sairaus.Ai jaa, en tiennytkään että mautamaton jugurtti sisältää noin paljon sokeria?
- Anonyymi00026
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kalorit kalorit.
Suurikaloristakin ruokaa voi syödä kun ei puputa koko ajan.
Itse syön varsinaisen ruuan iltapäivällä, eli 1 kerran päivässä.
Päivällä kahvin kanssa 1 leipä.
Toisinaan se mysli ja jugurtti illalla.
En todellakaan syö 5 kertaa päivässä ja kahta lämmintä ruokaa, sillä jatkuvalla syömisellähän turpoaa muodottomaksi.minä syön kolme lämmintä ruokaa ( kello 11.00, toinen lämmin ateria kello 14.00 ja viimeinen kello 17.00) ja lisäksi aamupala ja iltapala.
En lihoa koska syön pieniä määriä ruokaa. - Anonyymi00034
Anonyymi00015 kirjoitti:
myös jossain tuotteissa joissa lukee "ei sokeria" niin niissä voi olla makeutusainetta kuten esim limsapullon kyljessä lukkee teksti "ei lisättyä sokeria" niin siinä on kuitenki makeutusainetta jossa on kaloreita tietääkseni.
Löysin kerran hyvän jugurtin jossa ei ollut rasvaa eikä sokeria kumpakaan kovin paljoa. En vain muista tuotteen nimeä voi pahus.
Sallithan ittellesi herkutteluhetkiä kuitenkin? Mä sallin. Silloin yleensä toki lähden heti herkutteluhetken päätteeksi tekeen hikiliikuntaa jotta saa kalorit alemmas.
Mun paskoilla geeneillä en voisi syyä jatkuvasti korkeakalorista ruokaa&herkkuja vaikka harrastaisin liikuntaa paljon. Joillakin on paremmat geenit että ne pystyy syömään korkiakalorisia ruokia lihomatta vaikkei he harrasta liikuntaa.
Oma aineenvaihduntani en osaa sanoa mutta välillä toimii paremmin kait kun joudun meneen toisinaan aika pian vessanpytylle joka on merkki nopeasta aineenvaihdunnasta. Joskus olen ummella joka johtuu tietystä ruoasta kuten juusto (syön vähäkalorista juustoa).Makeutusaineissa ei juurikaan kaloreita ole! Limsapullojen kyljessä, kuten muissakin ravintoainepakkauksissa, lukee, mitä tuote sisältää ja paljonko on kaloreita.
Kaikki limsa muuten on todella turhaa! Parasta juomaa on puhdas vesi, pullosta tai kraanasta. - Anonyymi00036
Anonyymi00034 kirjoitti:
Makeutusaineissa ei juurikaan kaloreita ole! Limsapullojen kyljessä, kuten muissakin ravintoainepakkauksissa, lukee, mitä tuote sisältää ja paljonko on kaloreita.
Kaikki limsa muuten on todella turhaa! Parasta juomaa on puhdas vesi, pullosta tai kraanasta.No jos limsa on sokeriton ja siihe lisätty makeutusainetta niin voihan sitä juua jonkun verran aina silloin tällöin = ei se tapa eikä lihota turhan paljoa.
- Anonyymi00048
Anonyymi00036 kirjoitti:
No jos limsa on sokeriton ja siihe lisätty makeutusainetta niin voihan sitä juua jonkun verran aina silloin tällöin = ei se tapa eikä lihota turhan paljoa.
Makeus suussa nostattaa insuliinia ja se on varastohormoni joka käskee elimistön siirtämään energiat rasvakudokseen.
- Anonyymi00050
Anonyymi00048 kirjoitti:
Makeus suussa nostattaa insuliinia ja se on varastohormoni joka käskee elimistön siirtämään energiat rasvakudokseen.
tarkottaako tuo "kaava" sitä että sokeriton limsa siis lihottaa? Näin itse ymmärsin viestisi.
- Anonyymi00051
Anonyymi00048 kirjoitti:
kiitos tiedosta. Empä aiokaan ostaa enää jatkossa sokeritonta limsaa jos se kerta lihottaa. Tänään ostin kaksi pulloa sokeritonta limsaa. Toinen coca-colaa.
Toisaalta olemme touhunneet isän kanssa tuossa ulukona puuhommissa niin kalorit on palaneet.
Emmä muutenkaan limsoja paljoa juo että yhden vuoden aikana noin 5 -7 pulloa menee ainoastaan limsaa. - Anonyymi00052
Anonyymi00048 kirjoitti:
kävinpä itte googlettamassa aiheesta "lihottaako sokeriton limsa" niin löysin sieltä joitain tietoja.
Päätin olla itte älyllisesti ahkera. Sori älyllinen laiskuuteni aiemmin.
Siellä lukkee jotain että ei sisällä kaloreita mutta makeutusaineet voi lisätä painonnousua. löysin tutkimustuloksen jossa sokeritonta limsaa juoneet on lihonneet enemmän kuin sokerilimsaa juoneet. Siinäkin oli selitykset miks näin mutten jaksa nyt tähän kirjottaa koska kerkesin sen paikan sulkea.
No nytpä tiijän ettei kannata sokeritonta limsaa turhia litkiä mutta kun aiemmin kerroin juovani limsaa 5-7 pulloa vuodessa niin se tarkoottaa myös sitä ettei siitä koidu silloin minulle ongelmia.
- Anonyymi00014
Voin syödä 10 kermakakkua ja paino ei vaan nouse. Mikä vikana ?
- Anonyymi00028
Ei se riitä että jättää pois karkit,pitsat ja suklaan
Samanlaisia lihottajia on myös rasva ja viljatuotteet.
Eli pelkän karkin pois jättämisestä ei ole silloin mitään hyötyä JOS niitä syö.- Anonyymi00031
eipä ole mua lihottaneet viljatuotteet joskaan ei ole pudottaneet painoakaan mut kun mulla ei ole ollut mitään tavoitteita ees pudottaa painoo mutta eivätpä nuo ole nostaneetkaan painoa.
Varmaan mulla on se juju siinä että en syö liikaa viljatuotteita ja muutakaan .Ksylitolikarkkia ihan vappaasti oon popsinyt että suatanpa ostaa 2-3 ksylilotolikarkkilootaa joka viikko eikä paino nouse kun jaan karkit useille eri päiville eli syön yhren päevän aikana pieniä määriä niit.
pystyn siis kumoamaan sun kommenttisi. Toki meillä ihmisillä on eri kehot eli joku ei pystyisi syömään kuten minä koska alkaisi lihoamaan. Se riippuukin täysin millainen aineenvaihdunta/keho meil on. - Anonyymi00032
Ennenkuin vastaat minulle niin heitän yhden kommentin tähän;
moni sanoo aina että se on sisukkuuden puutetta jos ei pysty kituuttamaan näläntunteessa.
Kerron sulle itsestäni hieman faktoja ;
mä yritin yhdessä välissä kituuttaa jonka seurauksesta mulle tuli puutumisia eri puolelle kehoa, rytmihäiriöitä, sydän alkoi heiketä, lihasvapinaa ja lihasnykinääkin , heikotusta, pyörtymisiä ja aliravittunakin olin välillä että nää ihmiset jotka laukoo tuollaisia kommentteja vedoten sisukkuuteen , eivät ole kovin fiksuja kannanotoissaan. - Anonyymi00037
Anonyymi00032 kirjoitti:
Ennenkuin vastaat minulle niin heitän yhden kommentin tähän;
moni sanoo aina että se on sisukkuuden puutetta jos ei pysty kituuttamaan näläntunteessa.
Kerron sulle itsestäni hieman faktoja ;
mä yritin yhdessä välissä kituuttaa jonka seurauksesta mulle tuli puutumisia eri puolelle kehoa, rytmihäiriöitä, sydän alkoi heiketä, lihasvapinaa ja lihasnykinääkin , heikotusta, pyörtymisiä ja aliravittunakin olin välillä että nää ihmiset jotka laukoo tuollaisia kommentteja vedoten sisukkuuteen , eivät ole kovin fiksuja kannanotoissaan.Ei sulla ole ruuan puutteesta heikottanut vaan suolojen ja veden, herra nähköön. Rytmihäiriöitä tulee kun ei saa suolaa ja kaliumia, lihaskramppeja taas magnesiumin puutteesta.
Ne on elektrolyyttejä ja ne hoitaa sen ettei tule nestehukka. - Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Ei sulla ole ruuan puutteesta heikottanut vaan suolojen ja veden, herra nähköön. Rytmihäiriöitä tulee kun ei saa suolaa ja kaliumia, lihaskramppeja taas magnesiumin puutteesta.
Ne on elektrolyyttejä ja ne hoitaa sen ettei tule nestehukka.En ole varma mut sää oot tota mieltä okei.
Mä kuitenki voin kertoa sen kun arjessani oon kokeillu syyä vähemmän ruokaa niin mulla on usein tuskallinen olotila kun on koko ajan hirmun kova nälkä. En halua elää nälkiintyneessä tilassa. Ei mulla ole pitkiin aikoihin ollu pyörtymisiä ja niitä kramppeja mutta on kokemusta myös siitä että olo on tuskallinen jos yrittää syyä vähemmän ruokaa. Minulle ei se toimi. En aio palata siihen. Syön mieluummin useita kertoja päivässä ja pieniä annosmääriä. Annosmäärien sitten pitää olla hyvin pienet. Liikuntaa lisänä, muttei aina.
Ehkä olen sisuton sitten kun en pysty taisteleen näläkää vastaan =)
mutta en vain pysty. Ehkä sen selittää muu tekijä kuin sisun puute. Ehkä meillä ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta. Epäilen minulla olevan nopea aineenvaihdunta jolloin oon usein nälkäisempi kuin joku toinen ihminen jolla on hijas aineenvaihdunta.
Se mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimi toiselle. Ymmärrätkö tämän? - Anonyymi00043
Anonyymi00031 kirjoitti:
eipä ole mua lihottaneet viljatuotteet joskaan ei ole pudottaneet painoakaan mut kun mulla ei ole ollut mitään tavoitteita ees pudottaa painoo mutta eivätpä nuo ole nostaneetkaan painoa.
Varmaan mulla on se juju siinä että en syö liikaa viljatuotteita ja muutakaan .Ksylitolikarkkia ihan vappaasti oon popsinyt että suatanpa ostaa 2-3 ksylilotolikarkkilootaa joka viikko eikä paino nouse kun jaan karkit useille eri päiville eli syön yhren päevän aikana pieniä määriä niit.
pystyn siis kumoamaan sun kommenttisi. Toki meillä ihmisillä on eri kehot eli joku ei pystyisi syömään kuten minä koska alkaisi lihoamaan. Se riippuukin täysin millainen aineenvaihdunta/keho meil on.Joskus olen kokeillut ksylitolia,ei sopinut minulle.
Niistä tuli mahankipua,ja en ole sen jälkeen niitä syönyt ollenkaan. - Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
Joskus olen kokeillut ksylitolia,ei sopinut minulle.
Niistä tuli mahankipua,ja en ole sen jälkeen niitä syönyt ollenkaan.mulla myös vatsa myös välillä sekaisin ksylitolikarkisrta mut mieluummin valitsen vatsakivun kuin menetän hampaani ja kuitenkaan ei se vatsaani vaivaa liikoja toi ksylitolikarkki.
- Anonyymi00053
Anonyymi00038 kirjoitti:
En ole varma mut sää oot tota mieltä okei.
Mä kuitenki voin kertoa sen kun arjessani oon kokeillu syyä vähemmän ruokaa niin mulla on usein tuskallinen olotila kun on koko ajan hirmun kova nälkä. En halua elää nälkiintyneessä tilassa. Ei mulla ole pitkiin aikoihin ollu pyörtymisiä ja niitä kramppeja mutta on kokemusta myös siitä että olo on tuskallinen jos yrittää syyä vähemmän ruokaa. Minulle ei se toimi. En aio palata siihen. Syön mieluummin useita kertoja päivässä ja pieniä annosmääriä. Annosmäärien sitten pitää olla hyvin pienet. Liikuntaa lisänä, muttei aina.
Ehkä olen sisuton sitten kun en pysty taisteleen näläkää vastaan =)
mutta en vain pysty. Ehkä sen selittää muu tekijä kuin sisun puute. Ehkä meillä ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta. Epäilen minulla olevan nopea aineenvaihdunta jolloin oon usein nälkäisempi kuin joku toinen ihminen jolla on hijas aineenvaihdunta.
Se mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimi toiselle. Ymmärrätkö tämän?Joo sulle ei toimi mikään sovitaan niin. Siten pääsee turhasta ajattelusta. 😄
- Anonyymi00056
Anonyymi00053 kirjoitti:
Joo sulle ei toimi mikään sovitaan niin. Siten pääsee turhasta ajattelusta. 😄
Ihmekommentti sulta. Minähän kerroin että mulle toimii paremmin se että syön useita kertoja päivässä pieniä annoksia.
- Anonyymi00029
Kalorit ovat samanarvoisia kuten kilotkin.
- Anonyymi00033
Ruoka josta kalorit saadaan, eivät ole samanarvoisia.
- Anonyymi00035
Anonyymi00033 kirjoitti:
Ruoat eivät tietenkään ole ravinto-opillisesti samanarvoisia. Mutta kalori on aina kalori. Kannattaa katsoa, mistä kalorinsa ottaa.
- Anonyymi00039
Anonyymi00033 kirjoitti:
Valkoinen sokeri ja valkoinen jauho sekä voi ovat huonot.
Omena, täysjyväjauho ja camelinaöljy ovat paremmat. - Anonyymi00054
Kilot ei ole. Osa on rasvaa ja osa nestettä.
- Anonyymi00040
Mullin sisäfileen kalorit/kg lienevät kalliimpia kuin vastaavat perunakilolla?
- Anonyymi00041
Mikä on mulli? Paras terveellinen energialähde on kaurahiutale, Coopilla hinta noin 0,70€/kg.
- Anonyymi00042
Anonyymi00041 kirjoitti:
Mikä on mulli? Paras terveellinen energialähde on kaurahiutale, Coopilla hinta noin 0,70€/kg.
Mulli? Nuori urosnauta. Ko. elukan sisäfilee on kotinautojen kalleimmasta päästä.
Aloituksessa on kyse kalorien kalleudesta.
- Anonyymi00045
Lihomisen ja laihtumisen kannalta kaikki kalorit ovat saman arvoisia. Lihomisen ja laihtumisen ratkaisee kalorimäärä, ei se, onko kalorit saatu terveellisestä vai epäterveellisestä ruoasta.
- Anonyymi00047
Paha virhe! Syö aamupäivällä 1000 kalorin edestä mullin sisäfilettä ja seuraavana aamuna 1000 kalorin edestä sokerilimua.
Illalla voi sitten pohtia että onko nälkä vaiko ei. - Anonyymi00055
Ei se pidä paikkansa.JOS ne tulee rasvaisesta ja paljon sokeria sisältävästä ruuasta lihoo.esim pullat,karkit,perunalastut,pitsa yms
Saa syödä noin 500 kaloria enemmän niin paino ennemmin laskee vaikka ei harrastaisi yhtään liikuntaa JOS kalorit on tulleet esim vähärasvaista lihasta,hedelmistä ,perunasta,kasviksista yms.
Ei tuota ole tietysti pakko uskoa,mutta se on totuus jonka olen nähnyt tarkasta seurantataulukosta ja rasvaprosentin mittauksesta.
- Anonyymi00046
Punavihrein silmin. Vasemmistoliiton SDP sekä vihreet kertoivat välikysymyksestä eduskunnassa?
Dralon, Orlon, Trikalor - Anonyymi00049
Menkää juutuubbiin ja hakuun Robert Lustig niin tulee tietoa joka pätee, turhaan me täällä kinataan, yksi syö puoli kiloa karkkia päivässä ja toinen muuta roskaruokaa ja ihmettelevät kun ei vain laihdu vaikka kalorit on alle suositusten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1774995Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184376Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522501
- 271919
- 221747
- 341733
- 651719