Katselin sähköautoja, eri malleja ja niiden hintoja.
Polttoaineiden hinnan nousu laittaa harkitsemaan autoilun sähköistämistä.
Uusi olisi aina uusi, takuut voimassa jne.
Ainut mikä ihmetyttää on markkinatilanne käytettyjen sähköautojen myynnissä, ja niiden hinnoissa.
Uutta tuskin kannattaa ostaa, jos tuo seuraava olisi totta.
"Kolmessa vuodessa kaikki sähköautomallit olivat menettäneet arvoaan huomattavasti polttomoottoriautoja reippaammin.
Suurin arvonalenema mitattiin luksusmalli Mercedes-Benz EQE:n kohdalla: sähköauto menetti markkina-arvostaan lähes 70 prosenttia, kun taas verrokkina toimineen Mercedes-Benzin E-sarjan polttomoottoriauton arvo laski noin puoleen alkuperäisestä. Euroissa mitattuna EQE-mallin notkahdus vastaa reilua 100 000 euroa."
Olisi oltava melko varakas jos olisi varaa menettää vuodessa 33 000 euroa pelkkään arvonalennukseen.
Arvo alenisi 136 euroa jokaista työpäivää kohden, kallista työmatka autoilua tuokin olisi.
Vähän ajettu 3 vuotta vanha voisi olla se paras vaihtoehto?!
AV
Kesä alussa, paras aika sähköautoilulle
53
329
Vastaukset
Minä ajan n. 20 000 km vuodessa. Melko kevyellä polttomoottoriautolla kuluu bensaa 5 litraa satasella eli yhteensä n. tuhat litraa vuodessa. Tästä tietysti saan sädekehän pääni päälle, koska vähintään tonnilla vuodessa rahoitan vapaaehtoisesti hyvinvointivaltiota.
Sähköauton energia olisi halvempaa, mutta monet muut kulut isompia. Esim. näillä 15 tuuman renkailla, a 100€/kpl, ajan yli 60 000 km. Harvoilla isoillakaan renkailla painavan sähköauton alla pääsee samaan.Sähköauton huolto onkin sitten kallista lystiä. Ei perseaukiset pysty sellaista autoa pitämään.
Polttomoottorin kanssa liikun niin kauan, kun itse kustannan autoiluni.Mulla on ollut 18 vanhasta aina oma auto kuluineen köytössäni. En tiiä miten ikinä totun elämään ilman autoa, jos ja kun sekin aika koittaa. Teininä oli moottoripyörä, kun ei B-korttia vielä ollut ajanut.
Jasu2025 kirjoitti:
Mulla on ollut 18 vanhasta aina oma auto kuluineen köytössäni. En tiiä miten ikinä totun elämään ilman autoa, jos ja kun sekin aika koittaa. Teininä oli moottoripyörä, kun ei B-korttia vielä ollut ajanut.
15 ikäisestä kulkenut ominpäin omilla ajoneuvoilla. Menee siihen jos ei muuta enää saa kun sähköautoja, etten osta enää itselleni autoa.
Määräaikaishuolto on ehkä halvempaa, kuin polttomoottori rasseissa. Vähemmän kuluvia osia. Mutta sähköpuolen työt on niitä hintavia, jos tulee ongelmia. Ja akut maksaa renkaitten kera enemmän, kuin polttomoottoreissa.
- Anonyymi00001
Jasu2025 kirjoitti:
Mulla on ollut 18 vanhasta aina oma auto kuluineen köytössäni. En tiiä miten ikinä totun elämään ilman autoa, jos ja kun sekin aika koittaa. Teininä oli moottoripyörä, kun ei B-korttia vielä ollut ajanut.
Seniorimopo?
Eli koppimopo kolmella pyörällä ja sähkömoottorilla. Niitä saa jo aika hyviä. Parhaat kulkevat kai n. 40 km/h ja kantamaakin löytyy litium-akkuversioista. Talveksi värkkäävöt niihin ite lisälämmittimiä.
Me riittävän vanhathan saadaan ajella mopoilla ilman mitään korttia (ja ymmärrystä).
Mulla on ABE-kortti, mutta tuon A:n ajoin vasta myöhemmin, kun innostuin moottoripyöräilystä.
-keinovaginamies- Anonyymi00001 kirjoitti:
Seniorimopo?
Eli koppimopo kolmella pyörällä ja sähkömoottorilla. Niitä saa jo aika hyviä. Parhaat kulkevat kai n. 40 km/h ja kantamaakin löytyy litium-akkuversioista. Talveksi värkkäävöt niihin ite lisälämmittimiä.
Me riittävän vanhathan saadaan ajella mopoilla ilman mitään korttia (ja ymmärrystä).
Mulla on ABE-kortti, mutta tuon A:n ajoin vasta myöhemmin, kun innostuin moottoripyöräilystä.
-keinovaginamies-Mopo tai ihan vaan aasi nimeltään Halle. Tyttö aasi. Vanhana voi saada jo taksikyyditkin aika halvalla kun on jokin syy mikä puoltaa ja myönnetään kääkälle etu. 🙂
Jasu2025 kirjoitti:
Mopo tai ihan vaan aasi nimeltään Halle. Tyttö aasi. Vanhana voi saada jo taksikyyditkin aika halvalla kun on jokin syy mikä puoltaa ja myönnetään kääkälle etu. 🙂
Tyttärille nauroinkin, että äiti tulee sitten Hallella kylään. Voi kestää hetken ajella. Kun aasi ajelee aasilla kylään. 😄
Jasu2025 kirjoitti:
Määräaikaishuolto on ehkä halvempaa, kuin polttomoottori rasseissa. Vähemmän kuluvia osia. Mutta sähköpuolen työt on niitä hintavia, jos tulee ongelmia. Ja akut maksaa renkaitten kera enemmän, kuin polttomoottoreissa.
Eikös polttomoottorin ja siihen liittyvän voimansiirron merkittävin kuluva "osa" ole moottoriöljy? Mitä seuraavaksi?
Sähkömoottorit sinänsä ovat paljon koetellumpaa ja luotettavampaa tekniikkaa, kun vaatimustaso kasvaa. Kaikki melkein 24/7 toimintaa edellyttävä on toiminut ikiaikoja sähkömoottorien varassa. Yleensä vaan ei akkujen varassa ja liikkuvana. Ja laivoissa käytetään ratkaisua, jossa dieselmoottori tekee sähköä ja sähkömoottori liikuttaa laivaa.- Anonyymi00004
Jasu2025 kirjoitti:
Tyttärille nauroinkin, että äiti tulee sitten Hallella kylään. Voi kestää hetken ajella. Kun aasi ajelee aasilla kylään. 😄
Paljon kauroja kärryyn sitte, jos pidempi matka.
Ja muista kerätä päästöt kaduilta!
-keinovaginamies- - Anonyymi00005
"Persaukisilla" ei myöskään ole lyödä setelinippua tiskiin vaan lainan maksut/kk, kaikenkattava kasko, huollot, renkaat ja mitä tahansa voi hajota. Kyllä tuosta maksettavaa per kuukausi tulee vaikka sähkö olisi ilmaista. Auton omistaminen Suomessa on niin kallista ja on oikea lypsylehmä valtiolle. Autoiluun keksitään aina uusia maksuja eli veroa veron päälle.
Ajaminen tonnin parin polttiksella on halvin vaihtoehto, pakollinen liikennevakuutus ei paljoa maksa, korjaukset ja huollot voi tehdä itse ja tarvittavat osat tilaten maan rajojen ulkopuolelta n 30-40% halvemmalla, kuin ostamalla täältä järjettömän alvin nostaessa hinnat pilviin.
Sitten vielä verottajaidiootit kehtaavat ihmetellä, miksei suomalaiset osta uusia autoja🤣🤣 scrg kirjoitti:
Eikös polttomoottorin ja siihen liittyvän voimansiirron merkittävin kuluva "osa" ole moottoriöljy? Mitä seuraavaksi?
Sähkömoottorit sinänsä ovat paljon koetellumpaa ja luotettavampaa tekniikkaa, kun vaatimustaso kasvaa. Kaikki melkein 24/7 toimintaa edellyttävä on toiminut ikiaikoja sähkömoottorien varassa. Yleensä vaan ei akkujen varassa ja liikkuvana. Ja laivoissa käytetään ratkaisua, jossa dieselmoottori tekee sähköä ja sähkömoottori liikuttaa laivaa.Juu, mutta sähköautosta puuttuu paljon sellausta mitä polttomoottori autoissa joutuu päivittämään.
Regeneratiivinen jarrutus vähentää jarrupuolen kulumista.
Sähköautoissa ei ole moottoriöljyjä, sytytystulppia, vaihdelaatikkoa tai pakoputkistoa, mikä vähentää huollon tarvetta.Anonyymi00005 kirjoitti:
"Persaukisilla" ei myöskään ole lyödä setelinippua tiskiin vaan lainan maksut/kk, kaikenkattava kasko, huollot, renkaat ja mitä tahansa voi hajota. Kyllä tuosta maksettavaa per kuukausi tulee vaikka sähkö olisi ilmaista. Auton omistaminen Suomessa on niin kallista ja on oikea lypsylehmä valtiolle. Autoiluun keksitään aina uusia maksuja eli veroa veron päälle.
Ajaminen tonnin parin polttiksella on halvin vaihtoehto, pakollinen liikennevakuutus ei paljoa maksa, korjaukset ja huollot voi tehdä itse ja tarvittavat osat tilaten maan rajojen ulkopuolelta n 30-40% halvemmalla, kuin ostamalla täältä järjettömän alvin nostaessa hinnat pilviin.
Sitten vielä verottajaidiootit kehtaavat ihmetellä, miksei suomalaiset osta uusia autoja🤣🤣Niinpä. Mä en ole lämmennyt yhtään sähköautoiluun. Aina käsi ojossa liikkeelle, kun itse ei voi huoltaa mitään.
Anonyymi00004 kirjoitti:
Paljon kauroja kärryyn sitte, jos pidempi matka.
Ja muista kerätä päästöt kaduilta!
-keinovaginamies-Joo, ja porkkanoita saa halvalla Hankkijalta. 😊👍
Jasu2025 kirjoitti:
Juu, mutta sähköautosta puuttuu paljon sellausta mitä polttomoottori autoissa joutuu päivittämään.
Sähköautoissa ei ole moottoriöljyjä, sytytystulppia, vaihdelaatikkoa tai pakoputkistoa, mikä vähentää huollon tarvetta.Ok. Tulppia on varmaan autoihini vaihdettu, samoin kai vaihteistoöljyjä, mutta muuten vaihdelaatikolle ei ole tarvinnut tehdä mitään. Eikä kyllä pakoputkellekaan. Ilmamassamittari on yksi osa jonka muistan ostaneeni. Yhteen autoon pakoputken vaihto/korjaus oli lähestymässä, mutta kun siihen samaan aikaan olisi pitänyt vaihtaa iskareita, jarruja, tukivarsia, ehkä tuulilasi ja hankkia uudet renkaat ja pellit alkoivat ruostua ja jännittää muutenkin mitä seuraavaksi hajoaa niin ajoin sen sitten vain paalaamolle ja kävelin autokauppaan romutustodistuksen kanssa.
Ei jarruja maantieajossa polttomoottoriautollakaan tarvitse käyttää lainkaan niin paljon kuin jotkut käyttävät. Tai sitten niillä on vaan yliaktiiviset jarruvalot, jotka vilkkuvat ja palavat iloisesti silloin sun tällöin.- Anonyymi00018
Jasu2025 kirjoitti:
Sanot vain sille aasille, Halle, lujaa!
Kyllä se siitä. Jasu2025 kirjoitti:
Juu, mutta sähköautosta puuttuu paljon sellausta mitä polttomoottori autoissa joutuu päivittämään.
Sähköautoissa ei ole moottoriöljyjä, sytytystulppia, vaihdelaatikkoa tai pakoputkistoa, mikä vähentää huollon tarvetta.Noi sytystulpat ei ainakaan vanhojen autojen aikakaudella olleet mitään kalliita. Mulla oli auto toistakymmentä vuotta ja pari kertaa ne vaihdoin. Kerran joutu vaihtaan virrajakajan kannen pyörtimineen, kun keskihiili kului loppuun. Kerran joutui pakoputken vaihtaa. Ja se olikin ikävämpi homma jos autoo ei saa ylös ja vielä märkään vuodenaikaan. Mutta kellä sitä kotona nostin tai monttu ois.
JeroP kirjoitti:
Noi sytystulpat ei ainakaan vanhojen autojen aikakaudella olleet mitään kalliita. Mulla oli auto toistakymmentä vuotta ja pari kertaa ne vaihdoin. Kerran joutu vaihtaan virrajakajan kannen pyörtimineen, kun keskihiili kului loppuun. Kerran joutui pakoputken vaihtaa. Ja se olikin ikävämpi homma jos autoo ei saa ylös ja vielä märkään vuodenaikaan. Mutta kellä sitä kotona nostin tai monttu ois.
Ei ne ole nytkään kalliita. Välillä hyvä nekin vaihtaa. Automerkistäkin kiinni mikä on kallista ja mikä ei. Toyotaan kaikki on siedettävän halpaa. Tollaseen mikä mulla on Avensis farmari.
Jasu2025 kirjoitti:
Ei ne ole nytkään kalliita. Välillä hyvä nekin vaihtaa. Automerkistäkin kiinni mikä on kallista ja mikä ei. Toyotaan kaikki on siedettävän halpaa. Tollaseen mikä mulla on Avensis farmari.
Muistan joskus pentuna, olinkohan 14-15 kun pappatunturin sain isoisältä. Hän hommas kolmipyörän tilalle.
Vähän väliä sai pappiksesta irrottaa tulpan, kun jatkuvasti teki piikkejä. Helppohan se oli poistaa, mutta ärsytti kyllä kun matkanteko hiipuu.Jasu2025 kirjoitti:
Muistan joskus pentuna, olinkohan 14-15 kun pappatunturin sain isoisältä. Hän hommas kolmipyörän tilalle.
Vähän väliä sai pappiksesta irrottaa tulpan, kun jatkuvasti teki piikkejä. Helppohan se oli poistaa, mutta ärsytti kyllä kun matkanteko hiipuu.Siinä oppi kärkiväliä säätämään ilman rakotulkkiakin silmämääräisesti. Niin usein se kenkkuili. Ja teki myös oikein metallipiikin.
- Anonyymi00002
Korimallit on kaikki tehty perheellisille. Sinkut ja lapsettomat parit eivät tarvitse takapenkkiä/ovia. Harmi ettei autovalmistajat huomio meitä.
- Anonyymi00006
Onko mopoautos takapenkkiä?
Viisiovisen takapenkki on tosi kätevä paikka kuljetella tavaraa. Mutta kieltämättä olisi fiksua että oletusmuotoilu olisi tehty ensisijaisesti kasseille, koreille, repuille, mailoille ja vasta toissijaisesti satunnaisille perseille. Mutta kai siinä jotkut turvallisuussäännökset painavat.
Mutta hyvä huomio. Pitää etsiä joku huokea roadster seuraavaksi. Mazda Miata ehkä.Jasu2025 kirjoitti:
Urheiluautoja on missä ei ole takapenkkiä ja pakettiautoja.
Paljon halvemmalla ja pienemmillä kustannuksilla jonkin B-segmentin nuhapumpun saa kuin urheiluauton, vaikka sitten takapenkki tuleekin mukana tarpeettomana.
scrg kirjoitti:
Paljon halvemmalla ja pienemmillä kustannuksilla jonkin B-segmentin nuhapumpun saa kuin urheiluauton, vaikka sitten takapenkki tuleekin mukana tarpeettomana.
Joo ja voi sitten yöpyä takapenkillä, kun muija heittää ovesta pihalle. 👍
Mä edelleen mietin sitä mönkijää. Vaikka toi simitin juttu tietenkin pelottaa. Mutta tosi turha toi auto yksin ajaa ja etenkään, kun harvemmin taajaman ulkopuolelle tarvii mennä. Mönkijän sais talveks sisääkin. Autoo ei. Tai talli kyllä on, mutta auto ei mahdu sinne kääntyyn.
- Anonyymi00003
Autossa on muutama tärkeä ominaisuus, eikä hipaisunäytöt hipaisunappuloineen ole niitä.
Kunnon neliveto, maavara, vetokoukku, perinteiset nappulat kojetaulussa ja ratissa sekä iso sallittu jarrullinen vetomassa.
Siinä tärkeimmät luotettavuuden lisäksi.
-keinovaginamies-- Anonyymi00013
Nuo hipaisunäytöt ovat kyllä ajaessa todella hankalia. Minulla oli jokin aika sitten vuokra-auto käytössä työreissulla ja en maininnut saada säädettyä ilmastointia, kun kaikki oli piilotettu jonnekin hipaisunäytön uumeniin. Autossa ei ollut käytännössä juuri mitään nappuloita. Sain aina pysähtyä ja etsiä asetuksista, että saan esim puhalluksen kohdistettua etulasiin.
Aletheias - Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Nuo hipaisunäytöt ovat kyllä ajaessa todella hankalia. Minulla oli jokin aika sitten vuokra-auto käytössä työreissulla ja en maininnut saada säädettyä ilmastointia, kun kaikki oli piilotettu jonnekin hipaisunäytön uumeniin. Autossa ei ollut käytännössä juuri mitään nappuloita. Sain aina pysähtyä ja etsiä asetuksista, että saan esim puhalluksen kohdistettua etulasiin.
AletheiasKäsittämätöntä touhua että perustoimintoja etsitään jostain valikoista.
Aina välillä autojen (ja muunkin tekniikan) kehitykseen tulee "aivopieruja" jotka saavat vallan jonkin järjettömän muotioikun johdosta.
Aie että minä nautin minun käytetystä J-sekmentin autosta, kun kaikki tarvittavat 2 asentoa penkin lämmittimelle löytyvät yhden napin takaa heti kuskin polven vierestä, ja näin siinä toimii kaikki muukin. Nappulat vielä naksahtaa, eli antaa vasteen sormelle ilman että katsetta tarvitsee irrottaa tiestä :)
-keinovaginamies- - Anonyymi00020
Neliveto on siitä kätevä, että pääsee jumiin sellaisiin paikkoihin joihin ei olisi muuten päässyt.
- Anonyymi00021
Anonyymi00015 kirjoitti:
Käsittämätöntä touhua että perustoimintoja etsitään jostain valikoista.
Aina välillä autojen (ja muunkin tekniikan) kehitykseen tulee "aivopieruja" jotka saavat vallan jonkin järjettömän muotioikun johdosta.
Aie että minä nautin minun käytetystä J-sekmentin autosta, kun kaikki tarvittavat 2 asentoa penkin lämmittimelle löytyvät yhden napin takaa heti kuskin polven vierestä, ja näin siinä toimii kaikki muukin. Nappulat vielä naksahtaa, eli antaa vasteen sormelle ilman että katsetta tarvitsee irrottaa tiestä :)
-keinovaginamies-Tuossa vuokra-autossa jopa penkinlämmitintä hallittiin hipaisunäytön kautta. Tietysti ihminen tottuu käyttämään omaa autoaan, mutta vie huomiota pois ajamisesta, kun katseen joutuu väkisinkin kääntämään hipaisunäyttöön.
Omassa autossani on sentään oleellisimmat toiminnot jonkinlaisten nappien/painikkeiden takana tai saa ohjattua esim ratista, mutta mikään ei kyllä napsu 😄 Autoni on vaan kova höpöttämään, kun se muistuttaa esim. käsien pitämisestä ratista, piippailee heti jos hän ei ole tyytyväinen missä kohtaa kaistaa olen, jarruttaa jos olen liian kovaa lähestymässä toista autoa.. Aivan kuin autoni ei luottaisi ajokykyyni 😁
Autosi kuulostaa kyllä juuri sellaiselta, jonka voisin kuvitella sinulla olevankin. Käytånnöllinen, toimintakykyinen, vetokoukku ja kaikki 👏 Håvettää vähän myöntää, mutta en ole koskaan ajanut peräkärryn kanssa. Saisin todennäköisesti sen välittömästi linkkuun 🫣
Aletheias - Anonyymi00023
Anonyymi00020 kirjoitti:
Neliveto on siitä kätevä, että pääsee jumiin sellaisiin paikkoihin joihin ei olisi muuten päässyt.
Kannattaa ajaa jumiin vain 2-veto tai nelivedon kevytversio päällä. Kotia lähdettäessä laitetaan sitten vasta kunnon neliveto päälle.
Näin reissut ovat kevyempiä. Mutta jos haluttaa vinssien ja taljojen kanssa tolskata, niin sittenhän voi toimia noin niin kuin ehdotit.
-keinovaginamies- - Anonyymi00024
Anonyymi00021 kirjoitti:
Tuossa vuokra-autossa jopa penkinlämmitintä hallittiin hipaisunäytön kautta. Tietysti ihminen tottuu käyttämään omaa autoaan, mutta vie huomiota pois ajamisesta, kun katseen joutuu väkisinkin kääntämään hipaisunäyttöön.
Omassa autossani on sentään oleellisimmat toiminnot jonkinlaisten nappien/painikkeiden takana tai saa ohjattua esim ratista, mutta mikään ei kyllä napsu 😄 Autoni on vaan kova höpöttämään, kun se muistuttaa esim. käsien pitämisestä ratista, piippailee heti jos hän ei ole tyytyväinen missä kohtaa kaistaa olen, jarruttaa jos olen liian kovaa lähestymässä toista autoa.. Aivan kuin autoni ei luottaisi ajokykyyni 😁
Autosi kuulostaa kyllä juuri sellaiselta, jonka voisin kuvitella sinulla olevankin. Käytånnöllinen, toimintakykyinen, vetokoukku ja kaikki 👏 Håvettää vähän myöntää, mutta en ole koskaan ajanut peräkärryn kanssa. Saisin todennäköisesti sen välittömästi linkkuun 🫣
AletheiasJos toiminnot viedään pelkkien tietokoneiden varaan, hipaisunäyttöjen taakse, niin sitten niiden pitää olla huomattavasti nykyistä älykkäämpiä, omatoimisempia ja silti toimia varmasti oikein.
Eli että kuskin ei tarvitse enää itse huolehtia mistään säätämisestä, vaan sumuvalot, huurteenpoistot, penkinlämmitykset, ajoavustimet, yms. yms yms. toimivat kaikki täysin itsenäisesti ja silti oikein ja varmasti.
Siinä on autotehtaille haastetta ottaen huomioon esim. Suomen vaihtelevat olosuhteet.
Sitä odotellessa minä luotan itseeni ja nappuloihin.
Kyllä minunkin autosta löytyy nuo huutelut ja jonkinlaiset ajoavustimetkin. Se kääntelee rattia ja jarruttaakin itekseen, jos sen antaa. Mutta paria nappia kerran painauttamalla tuon kaiken saa myös pois päältä :)
Kärryn kanssa kun muistaa ajaa vaan eteenpäin, niin ei mene linkkuun :))
-keinovaginamies- - Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Jos toiminnot viedään pelkkien tietokoneiden varaan, hipaisunäyttöjen taakse, niin sitten niiden pitää olla huomattavasti nykyistä älykkäämpiä, omatoimisempia ja silti toimia varmasti oikein.
Eli että kuskin ei tarvitse enää itse huolehtia mistään säätämisestä, vaan sumuvalot, huurteenpoistot, penkinlämmitykset, ajoavustimet, yms. yms yms. toimivat kaikki täysin itsenäisesti ja silti oikein ja varmasti.
Siinä on autotehtaille haastetta ottaen huomioon esim. Suomen vaihtelevat olosuhteet.
Sitä odotellessa minä luotan itseeni ja nappuloihin.
Kyllä minunkin autosta löytyy nuo huutelut ja jonkinlaiset ajoavustimetkin. Se kääntelee rattia ja jarruttaakin itekseen, jos sen antaa. Mutta paria nappia kerran painauttamalla tuon kaiken saa myös pois päältä :)
Kärryn kanssa kun muistaa ajaa vaan eteenpäin, niin ei mene linkkuun :))
-keinovaginamies-Juuri noin. Ihmisen kyvyt ovat rajalliset ja mitä enemmän huomio on valikoiden selaamisissa, sitä vaarallisempi kuski hän on. Tietysti on erilaisia vakioasetuksia, äänikomentoja yms mikä helpottaa, mutta Suomen vaihtelevia olosuhteita nekään ei huomioi riittävällä tavalla.
Ärsyttävin ominaisuus on tuo kaistavahti ja sen saa kyllä pois, mutta aikani sitä naputtelin pois aina ennen lähtöä, mutta sitten luovutin ja tyydyin kohtalooni. Moni ominaisuus on ihan hyvä ja turvallisuutta lisäävä, mutta tuon kaistavahdin hyväksyminen otti aikansa. En pidä siitä, miten olen esim väistämässä kuoppaa, niin auto tulkitsee, että nyt se Aletheias ajaa ojaan ja nykäisee auton takaisin keskelle kaistaa.
Näen jo itseni ajamassa ikuista ympyrää, kun pakittaa en peräkärryn kanssa osaa 😅 Harjoituksen puutettahan se tietysti vain on. Osaan taskuparkkeerata ongelmitta jne, mutta peräkärrykuskiksi minusta ei olisi. Vielä 😊
Aletheias
- Anonyymi00007
Vaihdoin muutama vuosi sitten autoa ja tein laskelmia siitä, mikä olisi minulle edullisin vaihtoehto. Tuolloin sähköauton hankintahinta oli sen verran korkea (en ole viime aikoina seurannut hintoja), että vaikka sähköauton käyttövoimakustannukset olisivat olleet bensa-autoa edullisemmat, minun kilometreilläni bensa-auto tuli kokonaisuudessaan edullisemmaksi. Valintaani vaikutti myös se, että olisin joutunut sähköautoa varten omakustanteisesti hankkimaan latausyksikön autopaikalleni. HuomioIn laskelmissa ihan kaikki veroista vakuutuksiin.
Päädyin siis uuteen C-segmentin autoon. Siinä oli sopivasti kaikkea, järkevät kustannukset, takuu voimassa (eli huolettomia kilometrejä), minulle ja pojalleni sopivasti tilaa, arvo säilyy kohtuullisen hyvin, riittävästi tehoa, ettei mene hermo tien päällä.. Ja se tärkein, se on musta 😍
Aion vaihtaa auton tulevan vuoden sisällä. Jännä nähdä, mihin sillä kierroksella päädyn.
Aletheias- Anonyymi00008
Kuinkas tuollainen autonainen vaihtaa autoa noinkin järkiperustein?
Taidat olla insinööri.
-keinovaginamies- - Anonyymi00010
Anonyymi00008 kirjoitti:
Kuinkas tuollainen autonainen vaihtaa autoa noinkin järkiperustein?
Taidat olla insinööri.
-keinovaginamies-Olisinpa insinööri 😄 Olisi mahtavaa ymmärtää enemmän teknisten asioiden päälle.
Minähän maksan itseni kipeäksi, jotta teini saa harrastaa mitä haluaa ja elää elämänsä parasta aikaa, mikä tarkoittaa tiukkaa budjetinhallintaa. Jos saisin valita täysin vapaasti, minkä auton haluaisin, niin valinta olisi toinen (joku 100 000€ auto), mutta tämä nykyinen on vallitsevien olosuhteiden valossa oikein hyvä kompromissi järkevyyden ja "fiiliksen' välillä 😊
Aletheias - Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Olisinpa insinööri 😄 Olisi mahtavaa ymmärtää enemmän teknisten asioiden päälle.
Minähän maksan itseni kipeäksi, jotta teini saa harrastaa mitä haluaa ja elää elämänsä parasta aikaa, mikä tarkoittaa tiukkaa budjetinhallintaa. Jos saisin valita täysin vapaasti, minkä auton haluaisin, niin valinta olisi toinen (joku 100 000€ auto), mutta tämä nykyinen on vallitsevien olosuhteiden valossa oikein hyvä kompromissi järkevyyden ja "fiiliksen' välillä 😊
AletheiasNo, Olihan se sentään musta ja tehoakin ilmeisesti.
Kyllä äidinkin pitäisi saada nautintonsa, mutta ehkä ne tulevat sitten edullisemmassa muodossa ;)
-keinovaginamies- - Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
No, Olihan se sentään musta ja tehoakin ilmeisesti.
Kyllä äidinkin pitäisi saada nautintonsa, mutta ehkä ne tulevat sitten edullisemmassa muodossa ;)
-keinovaginamies-Kunhan auto on musta ja se reagoi kaasupolkimeen, olen tyytyväinen 🤗
Onneksi on edullisempiakin tapoja nauttia, jopa monta kertaa päivässä 😉
Aletheias - Anonyymi00026
Jasu2025 kirjoitti:
Päättelen, että sulla on joku saksalainen auto? Bemari tai mersu? 🙂
No sanotaan että eurooppalainen 😁 En kovin tarkkoja yksityiskohtia laita tänne, ettei tule liian tunnistettavia tietoja.
Mutta se on musta 😍 Se on tärkein tieto 😅
Aletheias
- Anonyymi00009
Tai sitten voit soittaa suoraan kokkolan autohuoltoon ja kysyä mielipidettä, kahden kesken. Tuonne kumminkin tuodaan sähkäreitä korjattavaksi ympäri suomea. Näin kerran tielle lasahtaneen uuden sähkömersun ja tuli mieleen, että tuo voi olla käyttöauton korjattavana, tai korjauslistalla toistakin vuotta johtuen varaosasaatavuuden niukkuudesta.
- Anonyymi00011
Tuokin vielä: https://www.is.fi/autot/art-2000011905826.html
Aika rapsakka arvonalenema sähköautoissa. Siihen se säästö polttoaineissa palaa ja taitaa mennä muutakin...- Anonyymi00017
Juu, jos sähköauton arvo alenee 10 000 - 20 000€, niin niillä rahoilla meikäläinen ajelee bensa-autolla lopun elämää, eikä mene edes 10 000€ polttoaineisiin, kun vuodessa tulee
autolla ajoa alle 2000km.
Mitä järkeä olis ostaa kallis sähköauto ja todeta, et nyt pitää lähteä sillä ajamaan, kun on rahaa hassattu kalliiseen autoon.
Kun on halpa autonrötiskä, niin ei tartte lähteä ajamaan ajamisen pakosta, vaan ajelee silloin, kun on tarvetta, kuten painavien tai suurten tavaroiden kuskaamisessa, joita ei pyörällä pysty kuskaan.
- Anonyymi00016
Aurinkopaneeli vaan sähköauton katolle, niin lataa koko ajan ja ikiliikkuja on syntynyt.
Jasu2025 kirjoitti:
Tai jos vaan otetaan häkäpönttö autot käyttöön. 😉
Tietysti jos pontikalla kulkis, voisi ponun keittäjät rikastua.
- Anonyymi00019
Jasu2025 kirjoitti:
Aurinkovoimallahan ne nuokin toimii.
Vilja ja puu kasvaa pääosin auringon voimalla.
Voikohan ihminen yhteyttää?
Tässä vaan mietin, kun aika paljon ollut nyt auringossa keväthangilla ja aika vähällä syömisellä pärjää.
-keinovaginamies- - Anonyymi00022
Jasu2025 kirjoitti:
Eikös Brasiliassa ollut joskus pääasiassa etanoliautoja?
Jotenkin sokerin valmistukseen se liittyi.
- Anonyymi00027
Pörssisähkö ja 300-kertainen hinta, onneksi en omista mitään moottorivehkeitä.
- Anonyymi00028
Jos ei olisi tarvetta kyyditä lasta harrastuksiin, eikä tarvetta useamman henkilön kyyditsemiseen, haluaisin ehdottiomasti kokea tuollaisen auton antamaa kyytiä.
3000 hevosvoimaa, ja huippunopeutta löytyy riittävästi.
Corveten omaista muotoilua, ei ollenkaan ruma ilmestys. Osaa tanssia ja leikkiä ritari ässän Kittiä.
https://www.youtube.com/watch?v=1kLYNUoNM3Q
Seuraavassa nopeutta mittariin saatiin 496 km/h, tällä kerkeisi töihin vaikka ei heti heräisi herätyskelloon.
https://www.youtube.com/watch?v=ewf-q-U_b9A
AV- Anonyymi00029
Kuski ohjasi autoa yhdellä kädellä yli 400 km/h nopeudessa.
Ei liene hankala ohjattava.
AV
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181