Mitä mieltä muut ovat, kun kaikkialla tunnutaan rinnastettavan avioliitto ja avoliitto keskenään. Minua ainakin henk.koht ärsyttää suunnattomasti, kun puhutaan, että "erosin tuossa avovaimostani / avopuolisostani"!!!! Mikä ihmeen avovaimo / avopuoliso???? Se on tyttöystävä tai poikaystävä eikä mikään muu (vaikka olisi lapsia, niin tilanne on silti sama). Avopuolisoiksihan nimitetään kaikkia, jotka asuvat saman katon alla. Menisivät nämä itseään täysin virheellisesti puolisoiksi kutsuvat sitten naimisiin, jos kerran sellaisia haluavat, niin kovasti olla!!
AVIOliitto & AVOliitto
21
1616
Vastaukset
- ja päättelin että
Avoliitto syntyy, jos a) mennään kihloihin tai b) muutetaan yhteen.
Jolloin avoero on sama kuin a) kihlaus purkautuu tai b) muutetaan erilleen
Saman katon alla voi toki elää toista sukupuolta olevia ihmisiä jotka eivät ole avoliitossa. Tällöin kysymys on kämppiksistä.- elina
Ajattelin vain tarkentaa ettei kihloihin menolla ole mitään tekemistä avoliiton kanssa, kihloissa olo ja avoliitossa olo ovat kaksi eri asiaa.
Avoliitto tarkoittaa yhteiselämistä "avioliiton omaisissa olosuhteissa" eli kuulutaan samaan ruokakuntaan (Kelan määritelmä) ja ollaan pari.
Kihloissa voi olla vaikkei asuisi yhdessä.
Ja mitä väliä sillä on teille ovatko ihmiset avoliitossa vai missä, eihän se muille kuulu. Avioliitto vain on hiukan vanhentunut istituutio, eikä sillä ole niin paljon painoarvoa kuin ennen vanhaan (esim ennen oli ero siinä oliko lapsi syntynyt avioliiton sisällä vai ei).
Oikeastaan ainoa asia joka erottaa avioliiton avoliitosta on perimisoikeus (ei yhteistä avioikeudenalaista omaisuutta) sekä puolison adoptio-oikeus. - jaa'a
elina kirjoitti:
Ajattelin vain tarkentaa ettei kihloihin menolla ole mitään tekemistä avoliiton kanssa, kihloissa olo ja avoliitossa olo ovat kaksi eri asiaa.
Avoliitto tarkoittaa yhteiselämistä "avioliiton omaisissa olosuhteissa" eli kuulutaan samaan ruokakuntaan (Kelan määritelmä) ja ollaan pari.
Ja mitä väliä sillä on teille ovatko ihmiset avoliitossa vai missä, eihän se muille kuulu. Avioliitto vain on hiukan vanhentunut istituutio, eikä sillä ole niin paljon painoarvoa kuin ennen vanhaan (esim ennen oli ero siinä oliko lapsi syntynyt avioliiton sisällä vai ei).
Oikeastaan ainoa asia joka erottaa avioliiton avoliitosta on perimisoikeus (ei yhteistä avioikeudenalaista omaisuutta) sekä puolison adoptio-oikeus.On totta että nykyajassa erotaan huomattavasti helpommin kuin ennen.
Kuinka paljon se on oire yhteiskuntamme jonkinlaisesta sairastumisesta? Me emme ole onnellisia, emmekä tyytyväisiä. Mikään ei riitä.
Ei edes puolisot.
Vaikka mikäs siinä. Muutetaan hivenen lakeja. Poistetaan aviopuolison perimisoikeus ja annetaan ihmisten määrätä asiasta itse testamenteillaan. Kunhan verokohtelu on kaikissa tapauksissa sama, niin no problem. - ärsyyntynyt
elina kirjoitti:
Oikeastaan ainoa asia joka erottaa avioliiton avoliitosta on perimisoikeus (ei yhteistä avioikeudenalaista omaisuutta) sekä puolison adoptio-oikeus....mitään Kelan mielipidettä asiaan kysytä!!! Sitäpaitsi "avioliiton omaiset olosuhteet" eivät ole niinkään ulkoisia (paitsi tietenkin tuon kelan mielestä). Tuossa kihlaus-asiassa olet kylläkin oikeassa, mutta kommentti "Avioliitto vain on hiukan vanhentunut istituutio, eikä sillä ole niin paljon painoarvoa kuin ennen vanhaan" on kuin suoraan jonkun lehden sivuilta.
Se, että lapsen syntymän ajankohdalla ei ole enää väliä johtuu tietääkseni vain lapsen oikeusturvan parantamiseksi.
- Sanna
On totta, että usein avo- ja avioliitto rinnaistetaan keskenään. Mutta lain edessä liitot eivät ole tasavertaisia, ainoastaan Kelan mielestä avo- ja avioliitto ovat täysin saman arvoisia.
Mutta, avopuoliso ei suinkaan tarkoita ketä tahansa jonka kanssa asutaan saman katon alla. Avopuoliso on ihminen, jonka kanssa asutaan rakkauden takia, tuleva puoliso, aviomies ja lasten isä. Kämppäkaverit ovat sitten asia erikseen, jopa Kelan silmissä.
Itse elän avoliitossa, neljättä vuotta, muutimme yhteen vuoden seurustelun jälkeen. Itse kyllä esittelen mieheni "avomiehenä" eikä poikaystävänä. Ei tuo 27-vuotias mies enää mikään poikanen ole, ja suhde on vakava. Poika- tai tyttöystävän kanssa suhde ei välttämättä ole yhtä vakava, eikä asuta yhdessä eikä välttämättä olla kijloissa.
Olemme kyllä menossa naimisiin, muttei vielä tänä kesänä. Joten kyse ei ole siitä, etteikö me haluta naimisiin, meillä ei vain ole kiire sen asian kanssa. Meille tämä malli sopii paremmin, asutaan yhdessä, ollaan kihloissakin muutama vuosi ennen naimisiinmenoa. Elämme kuitenkin jo nyt kuten avioliitossa, on uskollisuutta, yhteisiä rahoja ja yksi sormuskin jo sormessa. Olemme toisillemme kuin puolisot, ei vokaalin ostaminen sitä muuta... Joten miksi sinua häiritsee, jos esittelen mieheni (avo)miehenä eikä poikaystävänä?- -----
Koska mitään avomiestä ei ole olemassa. Sinulla on poikaystävä (tai jos hän nyt ei sitten enää ole poikanen, niinkuin asian ilmaisit), niin sitten sinulla on miesystävä.
"Elämme kuitenkin jo nyt kuten avioliitossa, on uskollisuutta, yhteisiä rahoja ja yksi sormuskin jo sormessa."
Ei tuolla ole mitään tekemistä minkään kanssa. Minäkin voin elää kuin olisin rikas vaikka en olisikaan. TTekisikö se sitten minusta rikkaan????
Tosinsanoen sinä asut miesystäväsi kanssa yhdessä ja te olette kihloissa. Kuinka vaikeaa tätä on sitten sukulaisille sanoa? Sitten kun olette naimisissa, niin olette vasta puolisoita. - Sanna
----- kirjoitti:
Koska mitään avomiestä ei ole olemassa. Sinulla on poikaystävä (tai jos hän nyt ei sitten enää ole poikanen, niinkuin asian ilmaisit), niin sitten sinulla on miesystävä.
"Elämme kuitenkin jo nyt kuten avioliitossa, on uskollisuutta, yhteisiä rahoja ja yksi sormuskin jo sormessa."
Ei tuolla ole mitään tekemistä minkään kanssa. Minäkin voin elää kuin olisin rikas vaikka en olisikaan. TTekisikö se sitten minusta rikkaan????
Tosinsanoen sinä asut miesystäväsi kanssa yhdessä ja te olette kihloissa. Kuinka vaikeaa tätä on sitten sukulaisille sanoa? Sitten kun olette naimisissa, niin olette vasta puolisoita.En edelleenkään näe, miten se, että puhun miehestäni nimenomaan "miehenä" tai "avomiehenä", voisi aiheuttaa jollekin ongelmia? Yleensä puhun hänestä vain miehenä, koska avomies on turhan pitkä sana, tai sitten käytän pelkkää etunimeä.
Ei minulla ole ongelmia selittää sukulaisillemme tilannetta, he tietävät, että asumme yhdessä ja aiomme naimisiin. Eikä heillä ole ongelmia sen kanssa, että puhun hänestä (avo)miehenäni.
Miten niin uskollisuudella, rakkaudella tai yhteisellä taloudella ei ole tekemistä avioliiton kanssa? Tottakai haluan naimisiin, mutta se ei tule muuttamaan meidän nykyistä elämää tai parisuhteemme. Mikäli olisin uskovainen, avioliitto ehkä muuttaisi asioita, mutta nykyisellään se tuskin tulee muuttamaan elämääni mitä tulee rakkauteen ja muuhun. Avioliitto tulee ainoastaan vaikuttamaan perintö- ja lakiasioihin sekä tulevien lastemme asemaan. En lue Raamattua kirjaimellisesti, enkä siis usko, että esiaviollinen seksi aiheuttaa ikuisen kadotuksen, en myöskään usko, että on synti elää avoliitossa. Sen takia koen, että elämme jo nyt kuten avioliitossa.
- tyttönen vain
Ärsytys on kuultu ja ymmärretty.
Mutta meillä onkin vallalla sanapula, kun on parisuhteesta kyse. Ei kymmenen vuotta yhdessä asunutta pariskuntaa, joilla on viisi lasta, voi kutsua tyttö- ja poikakavereiksi samalla tavalla kuin 8-vuotiaat kutsuvat sitä tyttöä/poikaa, joka on hymyillyt hänelle välitunnilla.
"Kihlaukselle" pitäisi myös keksiä eri sana. Siis sille, kun vaihdetaan sormuksia, ollaan tosissaan, luvataan ehkä yhteinen loppuelämä, mutta EI avioliittoa.
Minä elän avoliitossa. Olen avovaimo, ja ukkoni on avomies. Äitini on miehelleni avoppi, ja mies äidilleni avovävy. Veljeni avovaimoa äitini kutsuu taas avominiäksi. Helpompiakin sanoja kannattaisi keksiä... mutta kun avoliitto on niinkin yleinen kuin se on, tuntuu ehkä hölmöltä puhua vuosi tolkulla "poikani tyttöystävästä, joka asuu samassa asunnossa hänen kanssaan".- Sanna
Miksi teillä sitten sanotaan appiukko, jos anoppikin on avoppi?
Olen kerran aiemmin tällä palstalla kuullut sanan "avoppi", ja se herätti minussa lähinnä hilpeyttä. Miksi ihmeessä näitä uusia ja omituisia sanoja täytyy keksiä?
Minä puhun ainakin mieheni äidistä anoppina, ja appiukko on appiukko. Äiti puhuu vävystään, kuten tekee isänikin. Ja olen kuullut anoppini esittelevän minua miniänä, eikä minään "avominiänä". Kälynikin esittelee minua kälynä tai miehen avovaimona. En ymmärrä, miksi täytyisi tehdä eroa avo- ja avioliitossa tässä asiassa. Mikäli liitto on vakaa, puoliso on mies/vaimo ja appivanhemmat anoppeja ja appiukkoja. Tämä on minun mielipide.
Minulle kihlaus tarkoittaa edelleen lupausta avioliitosta, ja kihlaus tapahtuu kosinnassa. Eli jompikumpi kosii toista, ja jos vastaus on myönteinen kihlaus syntyy ja häitä aletaan suunnittelemaan. Jos jollekin ilmiölle täytyy keksiä uusi sana, ehdotan, että teinien- ja muiden "ei-vakavien" kihlauksille keksitään uusi nimi. Vaikkapa vain rengastus? Jos pari on rengastettu ne aikovat viettää elämänsä yhdessä, mutteivät aio naimisiin. - Jeee
Sanna kirjoitti:
Olen kerran aiemmin tällä palstalla kuullut sanan "avoppi", ja se herätti minussa lähinnä hilpeyttä. Miksi ihmeessä näitä uusia ja omituisia sanoja täytyy keksiä?
Minä puhun ainakin mieheni äidistä anoppina, ja appiukko on appiukko. Äiti puhuu vävystään, kuten tekee isänikin. Ja olen kuullut anoppini esittelevän minua miniänä, eikä minään "avominiänä". Kälynikin esittelee minua kälynä tai miehen avovaimona. En ymmärrä, miksi täytyisi tehdä eroa avo- ja avioliitossa tässä asiassa. Mikäli liitto on vakaa, puoliso on mies/vaimo ja appivanhemmat anoppeja ja appiukkoja. Tämä on minun mielipide.
Minulle kihlaus tarkoittaa edelleen lupausta avioliitosta, ja kihlaus tapahtuu kosinnassa. Eli jompikumpi kosii toista, ja jos vastaus on myönteinen kihlaus syntyy ja häitä aletaan suunnittelemaan. Jos jollekin ilmiölle täytyy keksiä uusi sana, ehdotan, että teinien- ja muiden "ei-vakavien" kihlauksille keksitään uusi nimi. Vaikkapa vain rengastus? Jos pari on rengastettu ne aikovat viettää elämänsä yhdessä, mutteivät aio naimisiin.Jos se "appi" olis sitten Vappi. Olis aika nykyaikainen vrt. Wap(pi)
:-P - tyttönen vain
Sanna kirjoitti:
Minulle kihlaus tarkoittaa edelleen lupausta avioliitosta, ja kihlaus tapahtuu kosinnassa. Eli jompikumpi kosii toista, ja jos vastaus on myönteinen kihlaus syntyy ja häitä aletaan suunnittelemaan. Jos jollekin ilmiölle täytyy keksiä uusi sana, ehdotan, että teinien- ja muiden "ei-vakavien" kihlauksille keksitään uusi nimi. Vaikkapa vain rengastus? Jos pari on rengastettu ne aikovat viettää elämänsä yhdessä, mutteivät aio naimisiin.Appi-sanan uusioversiota ei jostain syystä ole tarvittu. Siksi nämä uudet sanat, että jos äitini puhuisi työkaverilleen esimerkiksi poikansa avovaimosta miniänä, siitä alkaisi ihmettely, että jokos ne on naimisiin ehtineet. Helpompi olla puhumatta tai keksiä uusia sanoja, kun soveltaa vanhoja uusiin merkityksiin, mistä seuraa väistämättä väärinymmärryksiä. Tietysti "perheen kesken" se on eri asia...
Kihlauksesta olen samaa mieltä kuin sinä. Siksi laitoinkin, että "kihlaukselle" pitäisi keksiä uusi sana, siis lainausmerkeissä. "Kihlaus" voi olla aivan yhtä vakava asia kuin kihlaus, mutta se on mtös aivan eri asia. Se voi olla vakava lupaus yhteiselosta, mutta ei avioliitosta. "Kihlaus" voi aivan hyvin olla tärkeämpi ja suurempi juttu jollekin kuin oikea kihlaus, mutta sana on ihan väärä.
Eli siis "kihlaukselle" pitäisi itse asiassa keksiä kaksi uutta sanaa, tätä pelkkää sormusten vaihtoa kuvaava sana (rengastus on hyvä!) ja sitten sitä suurta loppuelämää koskevaa lupausta kuvaava sana. Esimerkiksi Maija ja Matti ostavat "kihlasormukset" kun lupaavat olla ikuisesti yhdessä, tosin avoparina. Mikäpä me olemme sanomaan, että papin edessä annettu lupaus olisi sen parempi kuin vaikka naapurin Pentin todistama? =) - mee too
Sanna kirjoitti:
Minulle kihlaus tarkoittaa edelleen lupausta avioliitosta, ja kihlaus tapahtuu kosinnassa. Eli jompikumpi kosii toista, ja jos vastaus on myönteinen kihlaus syntyy ja häitä aletaan suunnittelemaan. Jos jollekin ilmiölle täytyy keksiä uusi sana, ehdotan, että teinien- ja muiden "ei-vakavien" kihlauksille keksitään uusi nimi. Vaikkapa vain rengastus? Jos pari on rengastettu ne aikovat viettää elämänsä yhdessä, mutteivät aio naimisiin.Tossa pisti silmään mitä kihlaus on sinulle. Olen huomannut miten eritavoin ihmiset ajattelevat kihlauksesta. Onneksi me mieheni (anteeksi, avomieheni) kanssa olimme/olemme tässä asiassa samaa mieltä.
Olen tehnyt seuraavan havainnon:
a)On pareja, jotka menevät kihloihin. Asuvat yhdessä, ja ehkä EHKä joskus menevät myös naimisiin. Mutta heille avoliitto ei ole yksiselitteinen "tie" avioliittoon.
b)on pareja, joissa kihlat on automaattisesti askel avoliittoon. YEsime. ystäväpiirissäni hääpäivä "lyötiin lukkoon" lähes samantien.
c) Minun näkemykseni avoliitosta on, että se on "lupaus yhteisestä tulevaisuudesta". Se tarkoittaa, että jonain päivänä MENNÄÄN naimisiin. Avoliitto on lupaus avioliitosta. Minulle. Piste.
Ylpenä kannan sormustani. Enää en tunne olevani "tyttöystävä" vaan (vakavasti otettava *hih*) avovaimo. - Sanna
mee too kirjoitti:
Tossa pisti silmään mitä kihlaus on sinulle. Olen huomannut miten eritavoin ihmiset ajattelevat kihlauksesta. Onneksi me mieheni (anteeksi, avomieheni) kanssa olimme/olemme tässä asiassa samaa mieltä.
Olen tehnyt seuraavan havainnon:
a)On pareja, jotka menevät kihloihin. Asuvat yhdessä, ja ehkä EHKä joskus menevät myös naimisiin. Mutta heille avoliitto ei ole yksiselitteinen "tie" avioliittoon.
b)on pareja, joissa kihlat on automaattisesti askel avoliittoon. YEsime. ystäväpiirissäni hääpäivä "lyötiin lukkoon" lähes samantien.
c) Minun näkemykseni avoliitosta on, että se on "lupaus yhteisestä tulevaisuudesta". Se tarkoittaa, että jonain päivänä MENNÄÄN naimisiin. Avoliitto on lupaus avioliitosta. Minulle. Piste.
Ylpenä kannan sormustani. Enää en tunne olevani "tyttöystävä" vaan (vakavasti otettava *hih*) avovaimo.Jep, itse kuulun tuohon ryhmään b) ja c). Eli minä haluan, että yhdessä mieheni kanssa päätetään hääpäivä (tai edes kesä/kuukausi jolloin mennään naimisiin) kosinnan yhteydessä. Ja kosintahan on ehdotus kihloista, joka on ehdotus avioliitosta. Olen sen verran perinteinen, että haluan noudattaa näissä asioissa se tuttu ja turvallinen, perinteinen kaava.
Mielestäni on kuitenkin jokaisen parin tehtävä, määritellä kuinka vakava oma suhde on, sekä miltä tulevaisuus näyttää. Ei kaikki avoliitossa asuvat tule olemaan yhdessä loppuelämänsä, ja moni heistä varmasti tietävätkin asuvansa "väärän" ihmisen kanssa. Tärkeintä on, että molemmat puolisot ovat samalla sivulla ja samaa mieltä asioista. Sormus on - tai pitäisi olla - merkki ulkopuolisille siitä, että pari on tosissaan. Mutta kuten vanha sananlasku menee, sormus ei ole este, vaan hidaste...
Sormuksilla, asumismuodoilla tai termeillä ei ole mitään tekemistä rakkauden, uskollisuuden ja vannoutuneisuuden kanssa. Eli ulkoiset merkit eivät välttämättä kerro parin rakkaudesta tai sitoutumisesta. - Nuppunöpö
Sanna kirjoitti:
Minulle kihlaus tarkoittaa edelleen lupausta avioliitosta, ja kihlaus tapahtuu kosinnassa. Eli jompikumpi kosii toista, ja jos vastaus on myönteinen kihlaus syntyy ja häitä aletaan suunnittelemaan. Jos jollekin ilmiölle täytyy keksiä uusi sana, ehdotan, että teinien- ja muiden "ei-vakavien" kihlauksille keksitään uusi nimi. Vaikkapa vain rengastus? Jos pari on rengastettu ne aikovat viettää elämänsä yhdessä, mutteivät aio naimisiin....Tuollaiset termit mieheni - anteeksi, avomieheni, otti käyttöön kun minua kosi :).
Kyllä minä ainakin kutsun avomiestäni Miehekseni jo nyt vaikka hääkellot vasta ensi kesänä soivatkin. Saatanpa viitata häneen sanoilla Isäntä tai Ukkokin.
Vaikea on mennä sanomaan kuka on naimisissa ja kuka ei kun näin puhutaan. Sitähän alkuperäinen kirjoittelija kaiketi tarkoitti? Kenties se, kuinka AVOpuolisonsa esittelee, mitä ilmaisua siis hänestä käyttää, kertoo kuitenkin jo paljon suhteen vakavuudesta? Mies- tai naisystävänä kuulee usein puhuttavan uusista tuttavuuksista tai hieman kevyemmin otettavasta henkilöstä. Se, että haluaa esitellä puolisonsa emäntänä tai miehenä kielii halusta sitoutua ja antaa muidenkin se ymmärtää.
Miksi sitten naimisiin ei mennä vaikka kihloissa ollaankin onkin kokonaan uuden keskustelun aihe... Minulle ainakin kihlaus on lupaus avioliitosta. Avoliitto on koe-aika ja avioliitto pyhä. Enkä myöskään usko ettei avioliitto mitään muuttaisi avopuolisoiden välillä. Kyllä se on iso juttu - riippuu tietenkin taas ihmisestä. Olen monilta kuullut että elämä maistuu ihan erilaiselle kun on julkisesti (ja yläkertaan) luvannut rakastaa puolisoaan aina hautaan asti. Kyllä siinä on sitoutunut aika tavalla - sellainen tuppaa joko ahdistamaan tai luo varman pohjan elämälle ja rakkaudessa yhdessä kasvamiselle.
- BY23i
Avokit on niitä, joiden kanssa asutaan samassa taloudessa (ei kuitenkaan lapset tai kaverukset).
Virallisissa papereissa on usein siviilisäätykysymyksen kohdalla yhtenä vaihtoehtona avo, sillä elämismuoto voi vaikuttaa tukiin jne. Avopuolison kanssa jaetaan siis niin talous kuin taloudenpitokin.
Avopuoliso on joko mies tai nainen.
Avovaimo on nainen.
Avomies on tietenni mies.
Tässä siis simppelit ohjeet kaikille, jotka ei asiasta ole perillä. Noudattakaa niitä arkikielessänne, muuten kaikki ärsyyntyneet saa slaagin! ;) - vilperi
Voi muuta sanoa. yritän vain molemmista instituutioista pysyä ihan vitun kaukana.
- mari
silloin, kun ei ole avioehtoa tehty. Samoin kuolemantapauksessa puoliso on osa perillisistä. Ja hiukan helpottaa paperisotaa lasten syntyessä. Ei muuta.
Eli avioliitolla on purkautuessaan taloudellisia vaikutuksia. Elämiseen ei niin mitään.- Eila
Jos avopuoliso kuolee, ei hänen avoleskelleen jää asumisoikeutta yhteiseen asuntoon, jos vaikkapa aikuistuneet lapset päättävät myydä vain sen kuolleen avokin nimissä olleen asunnon.
Jaa että testamentti? Monet väittävät, että rakkaus ei tarvitse muotomenoja. Enemmänhän niitä muotomenoja tulee avoliitossa, kun isän pitää erikseen käydä "tunnustamassa" lapset ja avolesken asema turvata testamentilla. Avioliitossa sentään selviää yhdellä muodollisuudella eli juuri avioliiton solmimisella. Niin että se niistä muotomenoista. - mari
Eila kirjoitti:
Jos avopuoliso kuolee, ei hänen avoleskelleen jää asumisoikeutta yhteiseen asuntoon, jos vaikkapa aikuistuneet lapset päättävät myydä vain sen kuolleen avokin nimissä olleen asunnon.
Jaa että testamentti? Monet väittävät, että rakkaus ei tarvitse muotomenoja. Enemmänhän niitä muotomenoja tulee avoliitossa, kun isän pitää erikseen käydä "tunnustamassa" lapset ja avolesken asema turvata testamentilla. Avioliitossa sentään selviää yhdellä muodollisuudella eli juuri avioliiton solmimisella. Niin että se niistä muotomenoista.että asunto/ koti on molempien nimissä, eikä vain toisen ja lisäksi voi tehdä testamentin. Ei ole hankalaa. Isyyden tunnustaminenkaan ei ole hankalaa. Se on asennekysymys, mikä rasittaa ja mikä ei.
- mutta olen kyllä törmännyt
sellaiseenkin kaveriin, joka oli avioliiitossa, mutta asui avoliitossa toisen naisen kanssa. Siis vuosia: edesmennyt appiukkoni!
- A200320140504021118A
vaikenee ei kertos halus OISIVAT OLLEET HILJAA PYSYVÄSTI SEURUSTELU AVOLIITTO MAAKUNTA JUHLISSA TYTTÖ NAIS YSTÄVÄ KAVERI KYLLÄ NE OIS TIENNEET TOISEN POIKA ITSELLESÄ HOMMAAT ITSE SEURUSTELU AVOLIITTOPOIKA MIES YSTÄVÄ KAVERI TÄRÄYTTÄVÄPORNOSTTAAT PORNOSEKSI NÖRTTI NYGRI TIPSA TAPSI TAKA HUONEPÖMPELI REIKÄ SILMÄ MURMELI MURSI PINA PIMPPA PIMPEROTENA MUKSIÄRSYTTÄÄ RAIVOSTUTTAA KUVATASIELLÄKKÄÄ MAAKUNTA JUHLISSA ILMAN LUPAA OLLEN HERKKIÄ NAISET AHDISTELUKSI KATSONEET OISIVAT HYVINNII AVOLIITTO VAIMONA EUKKO KULTAROUVA PUOLISO EMÄNTÄ 53 VUOTTA 54 VUOTTA MIEHENÄ SURAKKA VELI PARISUHDE PARISKUNTA VAIMONA RASKAAANA SYNNYTTÄÄ TYTTÖPOIKA VAUVA VAIMONA OMA LAPSI ÄITINÄ SEN LAPSEN MIEHENÄ ISÄNÄ LASTEN TARHA PÄIVÄ KOTI KERHO ESKARI ESIKOULUTYTTÖ ALA ASTEKUMMUNKOULUTYTTÖ 1011121314151617 YLÄASTEKUMMUNKOULUTYTTÖ 97 ÄRSYTTÄÄSEKSUALLINEN AHDAAMMALLE LAITTO VÄKISE EI SAA TEHDÄ MUUTKAA MUTTA KYLLÄ EISAA TEHDÄ SURAKKA VELI ITSEKKÄÄ POHJOISAHONKADU28D9 OUTOKUMPU SURAKKA VELI ODETAAN YHDEYTTÄ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496459- 322312
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101333Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.821263- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke10838