Pidättekö syynä vai seurauksena?

Anonyymi-ap

Miksi optimismia korostetaan usein ikäänkuin hoitokeinona, jolla on parantava vaikutus, vaikka oleellisempi olisi selvittää, miten terveys saadaan kuntoon.

Ketä tai mitä nuo hyödyttää? Onko suomen terveydenhoidon taso näin avutonta.

Alla lainaus tyypillisestä kirjoituksesta:

>Tarkkaa syytä optimismin terveysvaikutuksille ei tiedetä, mutta myönteinen ajattelu saattaa esimerkiksi tehostaa immuunipuolustusta, vähentää stressiä ja auttaa välttämään haitallisia elämäntapoja.>

21

199

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Pidän ehdottomasti syynä, en seurauksena. Olen sen verran monta kertaa ihan itse nähnyt sen miten negatiivinen elämänasenne sairastuttaa ja optimistisemmin suhtautuvat vain porskuttavat eteenpäin.

• Anonyymi00002

Tärkein on realismi asia kuin asia.

• Anonyymi00003

Se on sama kuin elämänasenne. Helppo sanoa ja moralisoida muita muttei sitä niin vain muuteta. Elämänasenne muuttuu vain pikku hiljaa ja pienin askelin. Elämän eri osa-alueita täytyy tarkastella synteesinä mikä muodostaa ison kuvan.

Ammattiauttajat ovat mitä ilmeisimmin hyväosaisia kun he ovat esim. ylipäätään duunissa. Ammattimaisesta taustasta huolimatta heidän subjektiivisuutensa näkyy neuvojen antamisessa. Kuilu ymmärryksessä auttajien ja autettavien välillä? "Kyllä mä tiedän miltä susta tuntuu". Tiedätkö tosiaan?

Pessimistisyys voidaan varmaan sekoittaa jokseenkin realismin kanssa. Miksi? Siksi, koska suurin osa ihmisistä elää yhteiskunnassa ja yhteiskunta on täysin viturallaan eli täynnä negaatiota. Näinhän se on. Mitä siis voimme tehdä? Ainakin ignoorata täysin kaiken uutisannin mitä maailmalta suolletaan.

• Anonyymi00004

Pessimismillä ja realismilla ei ole mitään tekemistä keskenään, vaikka umpipessimistit jaksavatkin aina toitottaa olevansa realisteja. Ei, te ette ole realistia nähneetkään.

• Anonyymi00005

Jos jotain olen elämästä oppinut, niin saletisti voittaa aina. Vai olikohan se telkkarista kuitenkin...

• Anonyymi00006

Se on totta. Jatkuva negatiivinen puhe tuottaa ikäviä seurauksia. Positiivinen elämänasenne kannattaa.

-Thinksy

• Anonyymi00007

Kysymykseen syy vai seuraus, vastaus on todennäköisesti molemmat:
        Parempi terveys → helpompi olla optimistinen (seuraus)
        Optimistisempi ajattelu → vähemmän stressiä, paremmat elintavat → parempi terveys (syy)

Eli kyseessä on kehä, ei yksisuuntainen vaikutus.

-Thinksy

• Anonyymi00010

Minusta kyse on lopulta jonkun negatiivisen totuuden hyväksymisestä.
        Ei niinkään edes optimismista, mistä tässä aloituksessa puhutaan.

Realistuus on faktan ymmärtämistä, hyväksymistä.

Optimistisuus auttaa taas siitä eteenpäin. Estää vaipumasta pessimistisyyteen. Flekmaattisuuteen. Tms.

Realismin hyväksyessä voi ottaa juuri suuntaa optimismiin. Tai pessimismiin.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Minusta kyse on lopulta jonkun negatiivisen totuuden hyväksymisestä.
        Ei niinkään edes optimismista, mistä tässä aloituksessa puhutaan.

Realistuus on faktan ymmärtämistä, hyväksymistä.

Optimistisuus auttaa taas siitä eteenpäin. Estää vaipumasta pessimistisyyteen. Flekmaattisuuteen. Tms.

Realismin hyväksyessä voi ottaa juuri suuntaa optimismiin. Tai pessimismiin.

Ehkä olennaisinta on tosiaan se, ettei kiellä todellisuutta sellaisena kuin se on.
        Optimismi ei tarkoita “kaikki menee hyvin” -hokemista, vaan ennemmin sitä, että toteaa: tilanne on mikä on, mutta voin yrittää vaikuttaa siihen. Eli optimistin ei tarvitse kiistää tosiasioita.

-Thinksy

• Anonyymi00013
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Ehkä olennaisinta on tosiaan se, ettei kiellä todellisuutta sellaisena kuin se on.
        Optimismi ei tarkoita “kaikki menee hyvin” -hokemista, vaan ennemmin sitä, että toteaa: tilanne on mikä on, mutta voin yrittää vaikuttaa siihen. Eli optimistin ei tarvitse kiistää tosiasioita.

-Thinksy

Naulan kantaan. 🙂

Pessimisti kääntää kanavan kun peli on 3-5 tappiollista suosikkijoukkueelle ja pettyy...

Optimisti miettii, että voi nenä... vielähän tässä on aikaa ja parempi katsoa loppuun, jos jotain hyvää tapahtuukin. Pääsee kokemaan jos on jotain hyvää koettavaa. Pa.ka kokemus on jo nähty...😀

• Anonyymi00016
        Anonyymi00011 kirjoitti:

-Thinksy

Noin minä sen ajattelen olevan.

• Anonyymi00008

Pidän syynä, ja eniten noiden elämäntapavaikutusten kautta.

En usko, että kukaan jaksaa tehdä terveydelle hyödyllisiä asioita, ellei ole optimistinen elämänsä suhteen:

- hallita stressiään
      - pitää mielenterveytensä hyvänä
      - liikkua
      - tavata ihmisiä
      - panostaa terveelliseen syömiseen
      - harrastaa

Terveys ei siis mielestäni pysy hyvänä, ellei aktiivisesti pidä huolta kehostaan ja mielestään.

Ja jotta omat toimenpiteet voisivat hyödyttää kehoa ja mieltä, täytyy uskoa niiden hyödyllisyyteen, eli olla optimistinen.

🦄

• Anonyymi00009

Eipä optimistisuudella tarkoiteta sitä, että realistisuus tarvitsisi unohtaa. Jos lääkäri sanoo sinulle, että sinulla on syöpä ja elinajsnodote on 3 kk, niin ainoa hyvä vaihtoehto on ottaa se siten, että on edes se 3kk... Sitten elää sen optimistisesti mitä on...

Mun isän kaveri sai kuulla tuon. Hän sanoi jaaha, no mäpäs tästä lähden asioille. Soitelkaa jos jotain haluatte yrittää tehdä vielä.

Tyyppi oli heti sinut diagnoosin kanssa. Jostain oli saanut päähänsä, että hunaja auttaa. Veti sitä ja kävi kemoterapiat läpi...mitä lie? 3 kk kesti yli 10 vuotta. Sit uusi ja vei ukon hautaan. Mutta ei valittanut ikinä kun nähtiin viimeisilläänkin.... nauroi vaan, että mitä "ksnankoipien pesuvettä" ne nytkin toi, kun sai sosekeittoa...(ei hän ois voinut oikeasti muuta enää syödä).

• Ihminen valitsee mielikuvituksessaan syyn ja seurauksen paikkan puhtaasti IDEOLOGISESTA syystä.

Todellisuudessa on havaittu vain korrelaatio eli keskinäinen riippuvuus, eikä siitä voi päätellä, onko optimismi syy vai seuraus, vai onko vielä kolmas tekijä, joka on kummankin syy.

Media ilman muuta päättelee, että jos tutkimus on havainnut korrelaation optimismin ja terveyden välillä, syy on ilman muuta optimismin puute, joka poistuu itseään kehittämällä.

Sutta ja sekundaa. Ihmisellä ei ole 'vapaata tahtoa', jolla voisi vaikuttaa kehityksen suuntaan rahtuakaan. Siis harhaluuloa, mutta evoluution luomaa harhaluuloa, koska se on evoluution kannalta HYÖDYLLISTÄ, ei kuitenkaan TOSI. -exKynis.mi

• Olen samaa mieltä Suomen terveydenhuollon kanssa.

Pitää kuitenkin erottaa toksinen optimismi ja optimismi. Ensimmäinen on sellaista, että kielletään negatiiviset tunteet ja se on mielestäni tuhoisa tie.

Mielestäni on kuitenkin vaikeampaa olla optimistinen, jos kohtaa jatkuvasti negatiivista omassa elämässä, eli joka suunnasta vastustaa.

Silloin tarvitaan se toivonkipinä, joka palauttaa asiat raiteilleen.

T. Entinen optimisti

• Anonyymi00014

Usko itseensä. Siinä sulle se kipinä. 🙂

• Anonyymi00012

Optimistisella asenteella varustettuna jaksaa etsiä myös ratkaisuja tilanteen kohentamiseen, olipa kyse terveydestä tai muista seikoista.

Tänään oli loistava esimerkki jälleen kerran, kun kuuntelin keskutelukumppania, joka kaikella sanomisellaan yritti luoda negatiivisia ennakkoaseenteita. Työnhaku ja kun kerron, että olin unelmatyön haastattelussa, niin vastauksena: Sekoat uudelleen. Stressiä. Jne. En minä tarvitse elämääni pirujen seinille maalailijoita vaan heitä, jotka näkevät mahdollisuudet ja suhtautuvat optimistisesti tulevaisuuteen.

• Anonyymi00015

En tiedä mitkä voimat toisia johtaa?

Työkaveri manasi kun työterveyshoito otti verestä jonkun alkoholinäytteen. Raja-arvo oli 2,5 ja se sai 1,6...
        Sit sanoin, että hyvähän se on tietää, vetääkö liikaa...

Se sanoi, että mulla varmaan yli 3;n. Tuumailin vaan, että enpä tiedä...sit nähdään.

Sama 1,6... ja tyyppi hermostui...pitää mua siis juoppona. Mutta pitäiskö miettiä ennemmin, että miten itse vetää sit? 😁

Ehkei noita verikokrita voi huijata, kuten ehkä itseään. 😄

• Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

En tiedä mitkä voimat toisia johtaa?

Työkaveri manasi kun työterveyshoito otti verestä jonkun alkoholinäytteen. Raja-arvo oli 2,5 ja se sai 1,6...
        Sit sanoin, että hyvähän se on tietää, vetääkö liikaa...

Se sanoi, että mulla varmaan yli 3;n. Tuumailin vaan, että enpä tiedä...sit nähdään.

Sama 1,6... ja tyyppi hermostui...pitää mua siis juoppona. Mutta pitäiskö miettiä ennemmin, että miten itse vetää sit? 😁

Ehkei noita verikokrita voi huijata, kuten ehkä itseään. 😄

Ei voi huijata ei verikokeita!

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Ei voi huijata ei verikokeita!

Ei... mutta jos minun pitäisi olla tyypin mielestä yli 3;n ja oli sama, niin mikä huijaa? Ja kuka, ketä?

Mä oon oikeasti vain statisti tässä...

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Ei... mutta jos minun pitäisi olla tyypin mielestä yli 3;n ja oli sama, niin mikä huijaa? Ja kuka, ketä?

Mä oon oikeasti vain statisti tässä...

Tuo työkamu on elävä aikapommi. Egoistinen tyyppi, joka haluaa olla jotain mitä ei ehkä oikeasti ole.

Näkee jotkut verikoetuloksetkin kilpailutilanteena...

Voivoi...tulee vielä poitsulle karvasta vastaan, jod ei herää...🙄

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      208
      2824
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      167
      2501
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1162
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      67
      990
    5. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      123
      982
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      267
      942
    7. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      317
      909
    8. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      899
    9. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      507
      858
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      768
    Aihe