Puutarha-aatoksia.

Anonyymi-ap

Kuvitellaan, että minulla on hiekkaerämaa, autio nurmikko, multainen mäki, niin mitä voisi istuttaa.
Mitkä ovat mieleisiä kukkia tahi pensaita.
Onko jokin yleinen kohde, missä on esteettisen kaunis rakennettu ympäristö puineen, pensaineen ja kukkineen.
Vilma
Aarnimetsä, kaislainen merenranta, lampi ulpukoineen ja lumpeineen, heinäpelto villikukkinen jne. ovat luonnollisen kauniita.

37

322

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Jos minulla olisi vähän isompi piha, niin laittaisin jonkinlaisen vesiaiheen.. Olishan siinä tietysti Suomen talvissa oma vaivansa, mutta muutoin mukava.

• Anonyymi00002

Joskus olen tuota miettinyt. Virittely vaatisi vähän taitoa.
        Niin. Talveksi pitäisi varmaan koota ja viedä varastoon.
        Nytkin, jos jokin ruukku unohtuu tyhjentää ja siinä on vettä, niin eipä se välttämättä säily ehjänä.
        Vilma

• Anonyymi00006
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Nytkin, jos jokin ruukku unohtuu tyhjentää ja siinä on vettä, niin eipä se välttämättä säily ehjänä.
        Vilma

Sellainen olisi kiva myös puutarhannotusten kannalta. Toki vain hyvin suunniteltuna ja toteutettuna. Muutoin tuollainen on niille lähinnä vain vaaraksi.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Vilma

Kyllä vesiaihe on helppo tehdä. Talveksi vain pitää ottaa pumppu pois. Mielikuvitus rajoittaa.

>Simiti<

• Anonyymi00003

Sinulla on hiekkaerämaa. Jossa on nurmikko ja multainen mäki
      Että mitähä vttua? Tieksä mikä on hiekkaerämaa?

• Anonyymi00005

Joo. Tiedän. Oli hiekkaerämaa tässä aikoinaan yhtiön tontilla. Pölisi ja oli tosi ruma. Toimestani istutettiin nurmikko. Paljon nätimpää.
        Tämä aika vuodesta on monelle rankkaa, vaikeaa hengittää, kunnes hiekat on putsattu pois.
        Vilma
        Tämähän on tarjous mielikuvitusleikkiin ja kertomaan, millaiset kukat ovat mieleisiä.
        Olen sisäkukkamurhaaja, mikä tarkoittaa, että ruukkukukkia = 0.
        Ulkokukkien suhteen asennoidun, että kun olen jotain istuttanut, odotan itsenäisyyttä kasveilta -> kasvavat ihan omalla vastuullaan tai sit ei.
        Kaikki on totta tavallaan. On nurtsia, mihin voisi tökkästä jotain ja multa-alu, minkä kasvit ovat piilossa.
        Eniten yllättävät energiset vuohenjuuret ihan riesaksi asti.

• Anonyymi00007

Hiekkaerämaalle kaktuksia kenties korkeintaan ennole vaan koskaan vaivautunu opettelemaan että kuinka löytävät vettä aavikolla jossa sitä ei edes sada usein ainakaan

• Anonyymi00008

Niin. Aika absurdia. Joistain kaktuksista saa jotain juotavaa.
        Valitettavasti Suomessa kaktukset veisi halla tai eka pakkaset.
        Vähän yli 20 v sitten jossain tekstissä kaktus auttaisi krapulaan ja polttaa rasvaa.
        Sisältää antioksidantteja, a- ja c-vitamiineja, pektiiniä. Ymymym.
        Voi grillata, keittää, paistaa, tehdä hilloa...
        Mutta voi myös ärsyttää ihoa.
        Esim. Jänönpuntia. Tyräkit ovat hitsin myrkyllisiä.
        Joku on laulanut kaktusviinasta, en minä.
        Vilma
        Aboriginaalit juovat sammakoista jotain kaivettuaan sen maan syvyydestä.

• Kukkaehdotuksia hiekkaerämaan puutarhaan:
      kaktus, hopeahärkki, mehitähdet, maksaruohot, kivikkokasvit ja laventeli,

• Aiheesta innostuneena, laitan myös oman puutarhasuunnitelman.
        Voi mennä vähän överiksi, mutta menköön nyt näin. 😊

Puutarhaunelmia:
        Mielikuvittelen itselleni kauniin ja hoidetun puutarhan, jossa on paljon kukkia, puita ja istutuksia. Siellä kaartelisi kapeita (hyvin hoidettuja) polkuja. Muutamaan kulmaukseen laittaisin puistonpenkit. Tekisin sellaiset "runonurkkaukset", joissa voisi rentoutua, ihailla puutarhaa ja lukea rauhassa.
        Pieni puro solisee puutarhan poikki. Sen yli kaartuu kaunis kaarisilta.
        Puutarhassa olisi myös romanttinen huvimaja, jossa järjestäisin ystäville vaikka teekutsuja. 😃🌸
        Vain oma mielikuvitus on rajana.

• Anonyymi00011
        tosi.typy kirjoitti:

Aiheesta innostuneena, laitan myös oman puutarhasuunnitelman.
        Voi mennä vähän överiksi, mutta menköön nyt näin. 😊

Puutarhaunelmia:
        Mielikuvittelen itselleni kauniin ja hoidetun puutarhan, jossa on paljon kukkia, puita ja istutuksia. Siellä kaartelisi kapeita (hyvin hoidettuja) polkuja. Muutamaan kulmaukseen laittaisin puistonpenkit. Tekisin sellaiset "runonurkkaukset", joissa voisi rentoutua, ihailla puutarhaa ja lukea rauhassa.
        Pieni puro solisee puutarhan poikki. Sen yli kaartuu kaunis kaarisilta.
        Puutarhassa olisi myös romanttinen huvimaja, jossa järjestäisin ystäville vaikka teekutsuja. 😃🌸
        Vain oma mielikuvitus on rajana.

Ihan saatoin kuvitella tuon puutarhan. Hieno.
        Maksaruoho on helppo. Sellainen kävin näköinen juttu on ollut. Se on kadonnut. Nyt muistin.
        Vilna

• Anonyymi00009

Jotain ruusupensaita ja pari kirsikkapuuta?

>Simiti<

• Anonyymi00012

Kirsikkapuu olisi hyvä juttu. Kohta on se aika, että ne kukkivat.
        Suomeen on tullut kirsikkainnostus.
        Tosin rusakoilta pitää suojata. Ne nimittäin kirmaavat just nyt.
        Jonkin aiemman asunnon pihalla olen yrittänyt kasvattaa ruusuja.
        Ruusupapu taisi pärjätä paremmin.
        Vilma

• Anonyymi00016
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Kirsikkapuu olisi hyvä juttu. Kohta on se aika, että ne kukkivat.
        Suomeen on tullut kirsikkainnostus.
        Tosin rusakoilta pitää suojata. Ne nimittäin kirmaavat just nyt.
        Jonkin aiemman asunnon pihalla olen yrittänyt kasvattaa ruusuja.
        Ruusupapu taisi pärjätä paremmin.
        Vilma

Hansaruusu menestyy liikenneympyrässäkin. Aikoinaan mulla oli kirsikkapuu ja omenapuu. Ei sadon, vaan kukinnan vuoksi. Lisäksi oli 3 eri ruusulajike pensasta.
        Tein myös pienen vesilammikon jossa oli semmoinen suihkulähde pumppu ja monivuotisia niittykukkia ympärillä.
        Terassille laitoin painekyllästetyn astinpinnan ja muurasin tiileistä grillin.

>Simiti<

• Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Hansaruusu menestyy liikenneympyrässäkin. Aikoinaan mulla oli kirsikkapuu ja omenapuu. Ei sadon, vaan kukinnan vuoksi. Lisäksi oli 3 eri ruusulajike pensasta.
        Tein myös pienen vesilammikon jossa oli semmoinen suihkulähde pumppu ja monivuotisia niittykukkia ympärillä.
        Terassille laitoin painekyllästetyn astinpinnan ja muurasin tiileistä grillin.

>Simiti<

Siis Rosa hansa eikä Rosa rugosa.
        Hansakauppiaatko toivat noita ekaks mainittuja?
        Mistä nuo kurttulehtiruusut sitten tulivat. Hävitettäviä. Kyllä aiemmin niissä pyöri pölyttäjiä. Nyt korvaavissa ei oikein mitään.
        Tekikö viranomainen jonkin pakkomielteinen hävityspäätöksen sanktioibern.
        Minne katosivat pölyttäjät?
        Vilma

• Anonyymi00013

Tuijia. Niistä ja muista ns kuiva maan havuista saa tehtyä tyyliin bonsai puita. Erilaisia mäntyjä. Sekaan se kirsikka antamaan hentoisia värejä. Ei mitään lehtipuita enempää jos et halua putsaamista. Japanin marjakuusia.
      Jos et halua vettä voit rajata alueita jollain eri kivi materiaalilla. Laittaa kiviryhmiä. Feng shui on yksi mahdollisuus. Energiat ja viihtyvyys aiheena.
      Laita sinne jotain puusta tehtyjä erilaisia aiheita. Polkuja, aitoja tai tuulikelloja tms.
      Jonkinlainen vesi putous jonka saa päälle kun olet itse siellä.
      Helppo kaataa pois syksyllä. Aurinko kennovaloja. Pienestä se lähtee. Jatkat aina kun huvittaa. Harrastuksena🌱🎋

• Anonyymi00017

Marjakuusi on aika myrkyllinen. Bambit tykkäävät siitä.
        Muutama tuija jo on. Mutta voisi kehitellä niistä muotoon leikattuja.
        Vilma
        Tykkään vihreästä väristä. Kohta siitä o kaikenlaisia sävyjä.
        Olen tykännyt pitää lyhyen loman kesä alussa, kun kaikki on puhjennutta, tuoretta ja linnut laulavat ennen poikasia.

• Anonyymi00014

Ruusu kannataa rajata joten juurella pitää olla tilaa levitä
      Muuten revit niitä juuria kilometri tolkulla jos haluat siirtää.
      Niitä piikki oksia syntyy jos mihin kukka puskaan.

• Anonyymi00019

Aivan. Mulla eräs ruusu on riehaantunut leviämään.
        Saako raidalla rajata?
        Tökkii uusia alkuja metrien päästä.
        Harmi.
        Vilma

• Juu pensaita pitää olla, viinimarjaa, punasta ja mustaa ja karviaista. Tuolla onkin, mutta jo niin vanhaa kitukasvusta, että tuleekojan marjaa ollenkaan. Muutama omenapuu ja kirsikka.

• Anonyymi00021

Mulla oli viinimarjavesaita pari. Ne katosivat. Joku varasti tai nurmikon leikkaajat tuhosivat.
        Jalokasvien ja villikasvien tuntemus heikkoa.
        Herbariot kunniaan!!
        Vilma

• Anonyymi00021 kirjoitti:

Mulla oli viinimarjavesaita pari. Ne katosivat. Joku varasti tai nurmikon leikkaajat tuhosivat.
        Jalokasvien ja villikasvien tuntemus heikkoa.
        Herbariot kunniaan!!
        Vilma

Niin ne varkaat. meilläkin värikauppias pisti kukka ruukun tohon oven pieleen. No kohta oli kukat pitkin pihaa ja ruukku viety. Samaten kun toi psykologi laitto noita omenoita ohikulkijoille. Sellasessa korissa. niin oli omenatkin pitkin katua ja kori viety. Mä kun olin raksalla vastaavana, niin lähti kottikärryt.

• Anonyymi00015

Tietenkin kaktuksia,sitten sellaisia pyöriviä länkkäripalloja ja pari kuollutta puhvelin luuraknkoa.

Itse istut revolverit tanassa hevoisen selässä ja viheltelet pahaenteisesti keidasta etsiessäsi.

>Simiti<

• Anonyymi00020

Toi vaikuttaa ihan Salvador Dalilaiselta kuvauksesta.
        Vilma

• Antaisin kasvaa kaikkialle, mitä itsestään kasvaa, ja jos tulisi metsäksi liian tiheätä, harventaisin. -exKynis.mi

• Anonyymi00024

Kuin villi viidakko. Jossainhan se olisikin tarkoituksenmukaista.
        Oon enempi panostanut aikoinaan perennoihin, ja nyt ne vielä viivyttelee mullan alla.
        Ihme kun ne jaksavat joka vuosi nous ilmoille.
        Vilma

• Anonyymi00024 kirjoitti:

Kuin villi viidakko. Jossainhan se olisikin tarkoituksenmukaista.
        Oon enempi panostanut aikoinaan perennoihin, ja nyt ne vielä viivyttelee mullan alla.
        Ihme kun ne jaksavat joka vuosi nous ilmoille.
        Vilma

Mulla oli perintökesämökki, muttta nyt se on jo kahdella seuraavalla polvella, aikuisia lapsenlapsetkin. Siellä ei ollut mun aikana kuin metsää, eikä ole vieläkään. -ex.Kynis.mi

• Anonyymi00026
        å.ä.ö kirjoitti:

Mulla oli perintökesämökki, muttta nyt se on jo kahdella seuraavalla polvella, aikuisia lapsenlapsetkin. Siellä ei ollut mun aikana kuin metsää, eikä ole vieläkään. -ex.Kynis.mi

Lapsuuden mökit olivat juuri tuollaisia. Milloin minkäkinlaisen luonnon keskellä.
        Vilma

• Anonyymi00026 kirjoitti:

Lapsuuden mökit olivat juuri tuollaisia. Milloin minkäkinlaisen luonnon keskellä.
        Vilma

Juu meilläkin. Sanginsuussa. sitten perikunnalla - ränsisty. Sangen ikävä asia.

• JeroP kirjoitti:

Juu meilläkin. Sanginsuussa. sitten perikunnalla - ränsisty. Sangen ikävä asia.

Meillä taasen ovat nuoremmat polvet rakentaneet uuttakin, viime kesänä uuden hienon saunan ja kemiallisen vessan. -exKynis.mi

• Anonyymi00022

Mää en tajua noita AKKOJA, ihme istutushinku puutarhaan.
      Meikäläinen on mies ja vihaan puutaha hommia.
      Maailmankaikeuden turhinta hommaa ruohonleikkuu, onneksi sammal on vallannut vltaosan pihasta, ettei kasva ruohoa.
      Vituttaa, kun piha puskee heinää, roskaa, rikkaruohoa, rokakukkaa ja kaikkea paskaa, jota pitää kitkeä, maailman tympeintä hommaa.

Ainut paras asia kesässä on huurteisen kylmä poreilevan raikas juoma, jota saa nauttia, mikään muu ei ole kesässä yhtään mitään.
      https://www.valio.fi/cdn-cgi/image/format=auto/https://cdn-wp.valio.fi/valio-fi/2023/05/43160-viinimaan-sitrus-palomamocktail-1300x866.jpeg

https://www.hartwall.fi/49d80f/globalassets/hartwall.fi/inspiraatio/juoma-ja-ruoka/2019/nain-juot-oikein-ulkona_2-web.jpg

• Anonyymi00023

17:26
        Kävit sitten vääntämässä tuollaiset yrjöt.
        Ei kaikkien tarvitse tykätä.
        Ja onhan sekin keskustelua, kun joku kertoo, ettei pätkääkään nappaa.
        Vilma

• Anonyymi00025
        Anonyymi00023 kirjoitti:

17:26
        Kävit sitten vääntämässä tuollaiset yrjöt.
        Ei kaikkien tarvitse tykätä.
        Ja onhan sekin keskustelua, kun joku kertoo, ettei pätkääkään nappaa.
        Vilma

Keskusteluista näkee, että naiset on aikamoisessa hurmoksessa puutarhatouhuineen...

• Just kävin repiin sammalet pois. Ja ens viikolla vien kaatopaikalle. samalla kun vien pari gallonaa tota käytettyä kehitettä ongelmajätteeseen. Kesäks hommaan sitten akkukäyttösen ruoholeikkurin, menee kätevästi ilman johtoa. paras ois tietenkin työnnettävä mekaaninen leikkuri, mutta tää nurmi on liian epätasanen sille.

• Anonyymi00025 kirjoitti:

Keskusteluista näkee, että naiset on aikamoisessa hurmoksessa puutarhatouhuineen...

No ei vaan naiset, kun kyllä miehetkin. mun eka työpaikka oli hautuumaalla. ja olihan se naisvaltanen mutta miehiäkin oli. Siinä on tekniikkaa: koneet, kemiaa: lannotteet ja torjunta ja sitten vielä bilsaa ja geometriaa. Muuten kiva, mutta meinasin pudota hautaan, kun piti laskee arkku, kun omaset ei saanu.

• Anonyymi00027

Suosin ihmisten syötäväksi kelpaavia kasveja. Marjapensaita, omenapuita....

Kauneuskin on makuasia.

xLiner

• Anonyymi00030

Mulla oli pilariomenapuu.
        Rusakot järsi.
        Ensi omenoita.
        Puu loukkaantui ja kuivi pystyyn. Sen pituinen se.
        Omenat olivat pahan makuisia. Piirakkaan kävivät just ja just.
        Vilma

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      8
      2042
    2. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      110
      1403
    3. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      120
      1165
    4. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      86
      1064
    5. Vauvat syntyvöät vihan lapsina?

Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O
      Luterilaisuus
      66
      1015
    6. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      190
      933
    7. Unelma tilanne

Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j
      Ikävä
      67
      785
    8. Itsensä pidättely

Pidätteletkö tunteitasi tai itseäsi hänen aikanaan ja jos niin miksi?
      Ikävä
      76
      750
    9. Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.

Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      622
    10. Iivarilla johtopäätösten aika

Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös
      Kemijärvi
      36
      612
    Aihe