Ruotsissa ei harrasteta aluepoliittista tukemista tai kansallista maataloustukea, ja ruuan tuotannossa vaaditaan laatua. Toinen on se, että Ruotsissa ei ole maalaisliittolaista keskustaa. Siksi Ruotsi on menestystarina taloudellisesti ja henkisesti.
Ruotsin suunnaton menestys perustuu kahteen tärkeään asiaan.
34
389
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ruotsin oli helppo seurata Suomen ryssittymistä ja tehdä itse kaikki paremmin.
Aita linjalle Oulu-Jyväskylä-Porvoo. Kepulit sinne ryslandian puolelle.
Sinne voidaan sijoittaa sotilastukikohtia ja ydinaseita.- Anonyymi00003
Halvemmaksi tulee, jos Niuvanniemeen rakennetaan yksi huone lisää.
Anonyymi00003 kirjoitti:
Halvemmaksi tulee, jos Niuvanniemeen rakennetaan yksi huone lisää.
Kepuleille jaetaan sitten reservaatteihin Coopin oranssia että pysyvät hiljaa.
Plus kahdet pilkkihaalarit vuodessa.- Anonyymi00005
Oikeiston.SosDem kirjoitti:
Kepuleille jaetaan sitten reservaatteihin Coopin oranssia että pysyvät hiljaa.
Plus kahdet pilkkihaalarit vuodessa.Kesä-ja talvikengiksi kepuloisille nokia huopakumpparit. Tupailtoihin ja lestakepuille vielä retonkia ja naamamaskia. Siellä homma on kuin ydinsota, sielle meni vanhat ja nuoret.
- Anonyymi00006
Inkeroisen epäonnistunut sotilas voisi kokeille uraa pelastusarmeijassa.. Siellä antava köyhälle apettakin. Ja soittokuntalaisena saisit ehkä tamburiinin ja kahdella keppana pullon korkilla voisit ylentää itsesi majuriksi. Sotilasurasi huipulla vihdoinkin.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Inkeroisen epäonnistunut sotilas voisi kokeille uraa pelastusarmeijassa.. Siellä antava köyhälle apettakin. Ja soittokuntalaisena saisit ehkä tamburiinin ja kahdella keppana pullon korkilla voisit ylentää itsesi majuriksi. Sotilasurasi huipulla vihdoinkin.
"Ikean perustaja testamenttasi jopa kymmeniä miljoonia muuttoliikettä vastaan - "halusi antaa nuorille mahdollisuuden asua Norlannissa"
Puolet Ikean perustajan Ingvar Kampradin omaisuudesta menee Pohjois-Ruotsiin."
https://www.talouselama.fi/uutiset/a/9629723e-4113-3310-aaa8-734918564686
Ilmankos näin järkevä mies teki itsestään miljardöörin? - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
"Ikean perustaja testamenttasi jopa kymmeniä miljoonia muuttoliikettä vastaan - "halusi antaa nuorille mahdollisuuden asua Norlannissa"
Puolet Ikean perustajan Ingvar Kampradin omaisuudesta menee Pohjois-Ruotsiin."
https://www.talouselama.fi/uutiset/a/9629723e-4113-3310-aaa8-734918564686
Ilmankos näin järkevä mies teki itsestään miljardöörin?"Miljardien säästöistä aiheutuu myös miljardien menot, Soste arvioi.
Hallituksen päättämät leikkaukset sosiaaliturvaan heikentävät julkista taloutta lähes yhtä kuin ne tuovat säästöjä, selviää Sosten eli Suomen sosiaali ja terveys ry:n laskelmasta.
Sosten mukaan nykyhallitus on tehnyt sosiaaliturvaan leikkauksia, joista koituvien suorien säästöjen voi arvioida nousevan nimellisesti 13,5 miljardiin euroon vuosina 2024–31.
Kun leikkaukset ajoittuvat taantumaan ja heikentävät kysyntää, Sosten mukaan ne vähentävät verotuloja ja kasvattavat suhdannesidonnaisia menoja noin 12,2 miljardia. Näin tavoitelluista säästöistä toteutuisi vain vajaat 10 prosenttia, Soste laskee."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/arvio-hallituksen-miljardien-sosiaaliturvaleikkauksista-ei-juuri-saastoja-edes-ensi-vaalikaudella/9325550 - Anonyymi00009
Oikeiston.SosDem kirjoitti:
Kepuleille jaetaan sitten reservaatteihin Coopin oranssia että pysyvät hiljaa.
Plus kahdet pilkkihaalarit vuodessa.Tiesitkös, että tuo edellämainittu huone rakennettaisiin juuri sinua varten?
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Tiesitkös, että tuo edellämainittu huone rakennettaisiin juuri sinua varten?
Eikö se Tursu ole tulossakaan takaisin? Ossilla oli kova tarve pyöreälle huoneelle ja mielellään halvalle.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Eikö se Tursu ole tulossakaan takaisin? Ossilla oli kova tarve pyöreälle huoneelle ja mielellään halvalle.
On täällä muutama sairas tyyppi kirjoittelemassa, ei voi muuta sanoa.
Anonyymi00009 kirjoitti:
Tiesitkös, että tuo edellämainittu huone rakennettaisiin juuri sinua varten?
Käytkö multivamma vähän hitaalla kun muuta et osaa kuin tuota hakea.
- Anonyymi00012
Anonyymi00005 kirjoitti:
Kesä-ja talvikengiksi kepuloisille nokia huopakumpparit. Tupailtoihin ja lestakepuille vielä retonkia ja naamamaskia. Siellä homma on kuin ydinsota, sielle meni vanhat ja nuoret.
Pankkolängvitsille väljävartiset saappaat, lampaista aina puhuu.
- Anonyymi00013
Anonyymi00008 kirjoitti:
"Miljardien säästöistä aiheutuu myös miljardien menot, Soste arvioi.
Hallituksen päättämät leikkaukset sosiaaliturvaan heikentävät julkista taloutta lähes yhtä kuin ne tuovat säästöjä, selviää Sosten eli Suomen sosiaali ja terveys ry:n laskelmasta.
Sosten mukaan nykyhallitus on tehnyt sosiaaliturvaan leikkauksia, joista koituvien suorien säästöjen voi arvioida nousevan nimellisesti 13,5 miljardiin euroon vuosina 2024–31.
Kun leikkaukset ajoittuvat taantumaan ja heikentävät kysyntää, Sosten mukaan ne vähentävät verotuloja ja kasvattavat suhdannesidonnaisia menoja noin 12,2 miljardia. Näin tavoitelluista säästöistä toteutuisi vain vajaat 10 prosenttia, Soste laskee."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/arvio-hallituksen-miljardien-sosiaaliturvaleikkauksista-ei-juuri-saastoja-edes-ensi-vaalikaudella/9325550Ei ennen ollut noin valtavia sossu kuluja. Nyt laiskoina sossu nuoret, kuin tiine ämmä.
- Anonyymi00018
Oikeiston.SosDem kirjoitti:
Käytkö multivamma vähän hitaalla kun muuta et osaa kuin tuota hakea.
Halla-aholainen eugeniikka-purkaus. Jussin voisi laittaa samaan huoneeseen kanssasi. Saisitte sitten yhdessä palvoa siellä Aatua, lukkojen takana.
- Anonyymi00019
Helppoahan se ruotsalaisille on ollut, ei ryssiä, ei kepulaisia, ei juurikaan vasemmistoa, ei kepulaista aluepolitiikkaa jne.. Niillä eväillä kuka tahansa pärjäisi hyvin ja eväätkin niillä on paremmat ja myös naiset. Keskustan Markku Rossin mukaan myös miehet.
Tuossa ei pidä ainakaan paikkaansa se, että Ruotsissa ei olisi juurikaan ollut vasemmistoa. Asia on jokseenkin päinvastoin. Ruotsia hallitsivat sosiaalidemokraatit 40 vuoden ajan yhtäjaksoisesti vuosina 1936 - 1976, ensin Tage Erlanderin ja sitten Olof Palmen johdolla. Demarit palasivat vallankahvaan myöhemminkin 1990-luvun loppupuolella. Oikeistolaisempi valtakausi alkoi vasta 2000-luvulla, jolloin perinteisen oikeiston rinnalle syntyi myös Ruotsidemokraattien laitaoikeistolainen puolue. Demarit ovat pysyneet kuitenkin maan suurimpana puolueena.
Ruotsin keskustan menestys on jäänyt Ruotsissa todella vähiin Suomeen verrattuna. Ainoa keskustalainen pääministeri on ollut lyhyeksi jääneen ajan keskustalainen Fälldin Olof Palmen jälkeen. Ruotissa hyvinvointivaltion rakentamisesta oli vastuussa yksinomaan demarit, koska he olivat tuona aikana maan johtava pääministeripuolue selityksettä. Tämä malli oli myös suomalaisen veljespuolueen esikuva.- Anonyymi00035
mielipidepankki kirjoitti:
Tuossa ei pidä ainakaan paikkaansa se, että Ruotsissa ei olisi juurikaan ollut vasemmistoa. Asia on jokseenkin päinvastoin. Ruotsia hallitsivat sosiaalidemokraatit 40 vuoden ajan yhtäjaksoisesti vuosina 1936 - 1976, ensin Tage Erlanderin ja sitten Olof Palmen johdolla. Demarit palasivat vallankahvaan myöhemminkin 1990-luvun loppupuolella. Oikeistolaisempi valtakausi alkoi vasta 2000-luvulla, jolloin perinteisen oikeiston rinnalle syntyi myös Ruotsidemokraattien laitaoikeistolainen puolue. Demarit ovat pysyneet kuitenkin maan suurimpana puolueena.
Ruotsin keskustan menestys on jäänyt Ruotsissa todella vähiin Suomeen verrattuna. Ainoa keskustalainen pääministeri on ollut lyhyeksi jääneen ajan keskustalainen Fälldin Olof Palmen jälkeen. Ruotissa hyvinvointivaltion rakentamisesta oli vastuussa yksinomaan demarit, koska he olivat tuona aikana maan johtava pääministeripuolue selityksettä. Tämä malli oli myös suomalaisen veljespuolueen esikuva.Ruotsin demarit ovat politiikassaan oikeammalla kuin Suomen Kokoomus, joten tulkintasi mukaan meilläkin on ollut suuri vasemmistoenemmistö jo pitkään.
Tämä avauksessa mainittu perusero Suomen ja Ruotsin välillä todellakin selittää olennaisesti maaidemme menestysmiseroja. Suomelle aluepolitiikasta ei ollut vielä suuremmin haittaa NL:n aikana, mutta sen jälkeen sitäkin enemmän, koska vanhentunut väestöpoliittinen rakenne ei soveltunut lainkaan moderniin markkinatalouteen ja uuteen EU-aikaan.
Kepun suurin synti on ollut siinä, että se asetti maakuntiensa edun koko maan edun edelle. Tämä on anteeksiantamaton virhe ja erittäin epäisänmaallinen toimintatapa, mistä nyt maksamme korkeaa hintaa. Aluepolitiikan seurauksena kepulaisille taantuville alueille on jäänyt vanhukset hoidettavaksamme. Vasta kun tämä tehtävä tulee joskus tulevaisuudessa hoidetuksi, Suomella on mahdollisuus nousta uuteen kukoistukseen edellyttäen, ettei edellisten vuosikymmenten hölmöilyä aluepolitiikassa jatketa. Jos ja kun taloudellinen menestyksemme edellyttää yritystoiminnan keskittymistä, sen pitää antaa tapahtua vapaasti ilman markkinoiden sorkkimista kaikenlaisilla vapaakauppa-alueideoilla yms. Itä-Suomen kehittäminen keinotekoisesti on hölmöä, jos ei ole näköpiirissä mitään vallankumouksellista muutosta demokraattiseen suuntaa Venäjällä. Itä-Suomen talouden kehitys on riippuvainen kaupankäynnistä Venäjän kanssa ja sitä on nyt turha suunnitella, kun emme tiedä miten pitkään nykyinen hulluus jatkuu naapurissa,- Anonyymi00024
Tässä sinulle fakta maakunnista. Koko Suomi koostuu maakunnista, Uusimaa on yksi maakunta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Uudenmaan_maakunta Anonyymi00024 kirjoitti:
Tässä sinulle fakta maakunnista. Koko Suomi koostuu maakunnista, Uusimaa on yksi maakunta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Uudenmaan_maakuntaSuomi koostuu myös kivistä, kallioista, soista, järvistä, tuntureista, järvistä ja joista yms. Niiden varaan voisi ehkä alkaa suunnitallakin vielä toimivaa taloutta, mutta maakunnat eivät ole mikään taloudellinen entiteetti. Maakunnat ovat parhaimmillaankin hallinnollinen yksi ja luultvasti aika toimimaton siinäkin osassa. Maakuntien perustalta voi ehkä lauleskella vanhoja maakuntalauluja, jos haluaa, mutta muuten ne voisi jättää rauhaan.
- Anonyymi00020
Aloittaja on hieman väärässä. Tosi on että kansallista maataloustuukea eivät Ruotsin viljelijät saa. Maataloustuki tulee EU:lta, mutta PohjoisRuotsin viljelijöitä ja karjan kasvattajia tuetaan kustannuksissa valtionkin taholta.
Ruotsissa vuoden 2022 vaalien voittaja oikeistohallitukseen ei tullut ainoatakaan ministeriä Taalainmaata pohjoisemmista lääneistä. Se alue kattaa 58% valtion pinta-alasta.
Suomi puolestaan on hieman ketku. EU antaa maataloustuen Suomenkin viljelyksiin ja karjanpitoon, mutta se yhtäkkiä vaihdetaankin nimeltään valtiontueksi.Ei maataloustuissa mitään nimen vaihtoa ole. Suomi neuvotteli itselleen mahdollisuuden maksaa kansallista tukea EU-tuen päälle. Tuen piti olla väliaiaksta, mutta väliaikaisuuden pituutta ei epäonnemmeksi määritelty tarkasti. Eli väliaikainen voi tarkoittaa vaikkapa sataa vuotta.
- Anonyymi00022
mielipidepankki kirjoitti:
Ei maataloustuissa mitään nimen vaihtoa ole. Suomi neuvotteli itselleen mahdollisuuden maksaa kansallista tukea EU-tuen päälle. Tuen piti olla väliaiaksta, mutta väliaikaisuuden pituutta ei epäonnemmeksi määritelty tarkasti. Eli väliaikainen voi tarkoittaa vaikkapa sataa vuotta.
No niin, miksi sitten valitetaan kun pääosa tuesta tulee EU:lta ja kansallistukea annetaan esimerkiksi kuljetuskustannuksiin sekä korkeisiin sähkö- ja polttoainemaksuihin.
Vaan kunhan saa vinkua ja kätistä. - Anonyymi00032
mielipidepankki kirjoitti:
Ei maataloustuissa mitään nimen vaihtoa ole. Suomi neuvotteli itselleen mahdollisuuden maksaa kansallista tukea EU-tuen päälle. Tuen piti olla väliaiaksta, mutta väliaikaisuuden pituutta ei epäonnemmeksi määritelty tarkasti. Eli väliaikainen voi tarkoittaa vaikkapa sataa vuotta.
Onpas ! Ruotsissa YMPÄRISTÖTUKI nimella. Meillä MAATALOUSTUKI, jota komukat vaaditte poitettavaksi. Kaikki EU:ssa 27 jäsenvaltiot saa maataloustukea. mm Ranska 9 miljardia Euroa. Suomi maksa kansallisesti 1,4 miljarjia Euroa, ja saa EU:lta eseamman satamiljoonaa Euroa, yhteensä noin 2 miljardia. EU maksaa maataloustukea muutaman vuoden jaksoissa lähes 400 miljardia €uroa. Oliko se 5 vuoden jaksoissa= en nyt muista.
Aiemmin oli EU-,n maksama maatalouteen suurin menoerä, nyt tullut muitakin osingoille, saattanut mennä alle puoleen maataloustukien maarä ?
Meillä on peltoja jouten, lisää maanviljelystä. Työttömiä opastaa hyvään ammattiin, jossa viihtyy, ruoka paljon omasta takaa, tuoreena ja puhtaana. Syököötvihreät heinäsirkkoja jos haluavat, tuskin viittivät itse ruokaansa valmistaa.
- Anonyymi00023
Aiempi samanlaista teemaa käsittelevä ketju on ilmeisesti poistettu. Jollakin on suuri tarve avata asia uudelleen, vaikka monessa muussa viestissä väitetään vastaan.
Ruotsi oli yli 200 vuotta puolueeton maa, ja se onnistui pysyttelemään sotilaallisten konfliktien ulkopuolella. Toisen maailmansodan aikana se pystyi harjoittamaan ulkomaankauppaa sodan molempien osapuolten kanssa.
Sotilaallinen liittoutumattomuus ei siis ole ollut ongelma. Vasta putinistinen Venäjä sai Ruotsin liittoutumaan, vaikka kommunistinen Neuvostoliitto oli selvästi Putinin Venäjää suurempi uhka.
Ruotsi onnistui välttämään miinakentän, johon Suomi ajautui. Valuuttaunioni on osoittautunut Suomelle turmiolliseksi siksi, että emme ole osanneet toimia unionin oloissa.
Pölvästikin ymmärtää, että elvyttäminen ilman sen jälkeistä bruttokansantuotteen kasvua johtaa turmioon. Asko Eho kertoi asian selvästi vuonna 1998. Silloinen pääministeri Lipponen poltti päreensä. Kaiketi silloinen valtiovarainministeri ja myöhempi presidentti käräytti hänkin kääminsä.
Askoakin Siperia on opettanut. Hän totesi, että markka on ollutta ja mennyttä. Niinhän se tietenkin on. Koska talouselämä ei osaa kasvattaa bruttokansantuotetta, on yhteiskunnan järjestettävä kasvulle otolliset olot.
Miksi talouselämän johtajat ylipäänsäkään ryhtyisivät toimeen. Heidänhän on edullisempaa pitää voitot ja osinkovirrat korkeina. Niin he maksivoivat oman tulonsa. Se on tärkeämpää kuin kansakunnan menestyksen edistäminen.
Iki-Kianto värssyili aikoinaan "raukat menköhöt merten taa". Nalle Wahlroos on jo paennut monen meren taakse. Entinen kommunisti on menestynyt hyvin ja lipaisee mieluusti Trumpin persettä.
Valuuttaunionista hyötyneet voisivat nostaa kätensä virheen merkiksi. He saisivat ilmoittautua vastuunkantajiksi ja toimimaan vastuun edellyttämällä tavalla. - Anonyymi00025
Mutta onko suomalaisen Nordean lakkauttaminen vaikuttanut siihen Ruotsin menestykseen niin paljon kuin oli arvioitu? Ettei heil muuta olis kuin Ruotsin pankkimaine, joka sit olikin suomalaispankki ja Ruotsin menestystarina päättyisi vain siihen, kun rahaa ei enää pysty Nordeasta kavaltamaan Ruotsiin. Niin kauan kuin Nordeasta vielä sai rahaa Ruotsiin... ehkä heil on muutakin kuin saavutettuTrumpin pankkimaine. Jos Trumpin pankkimaine oli Ruotsin suurin saavutus... ei he viitti edes sanoo.
Hansa-korttelin sulkeminen erityisesti keväisin johtuu siitä, kun ruottalaiset atoopikot laihduttavat itsensä bikinikuntoon ennen kesää aiheuttamalla rasvaripulia ja sellainen laksa-päivä edes ei ruottalaisten tahtia hiljennä. Housuvaippojen kanssa pystyy elämään aktiivista... se on Noro-epidemia ja Hansan työntekijöitä kehoitetaan siirtymään sairauslomalle Noro-epidemian aiheuttaman hengenvaaran vuoksi. Liikkeet pitää sulkea, koska työntekijät eivät pysty käymään töissä. Hansa on usein suljettuna keväisin paskanhajun aiheuttaman hengenvaaran takia... Noro-epidemian takia... työntekijöiden sairastumisen takia.
Et ruottalainen olisi oma kauneusmetodi, jossa Kim Kardashianin sisko on Tellen näköinen tukholmalaisena. Heitä oli ihan ufoiksi luultu... meille tarjottiin ufo-lentoja 90-luvulla... et sekin olisi ollut vain lento Siperiaan... samalle planeetalle. Merita-pankin lakkauttaminen siis alkoi ihan murhayrityksestä, joka jatkui vuosia. Koska olin sittenkin vain ollut kirurgin vaimoksi liian ruma... hänet piti pelastaa liian rumien perheestä.
Euroviisuissa on myös kiva Jessi-kissan tasoinen hittibiisi Australiasta, joka kertoo siitä Jessi-kissan tyylisestä ydinsodasta. Kun tulee ydinlaskeuman aiheuttama pimennys, niin Jessi vietti sen kohdan oman kissanpentunsa kanssa. Ei se sopinut suomalaisille sama kuin kissalla. - Anonyymi00026
Ruotsissa ei ole samaa ryssän perintöä kuin meillä, Suomessa ryssitään hyvät asiat.
- Anonyymi00030
Pääryssijät Lipponen ja Niinistö. Heidän verrattomat edeltäjänsä Koivisto, Holkeri, Liikanen ja Kullberg.
- Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
Pääryssijät Lipponen ja Niinistö. Heidän verrattomat edeltäjänsä Koivisto, Holkeri, Liikanen ja Kullberg.
Jepjep, sanoisi entinen valtiovarainministeri.
- Anonyymi00033
Ruotsin pelastus on ollut hyvin vanha sivistys ja sen vuoksi Ruotsissa kepulaiset on aivan minimissään ja koostuu lähinnä ns metsäsuomalaisista junteista jotka aikoinaan pakenivat Suomesta Ruotsiin.
- Anonyymi00036
Ruotsalaisilla on myös paljon paremman näköiset naiset. Meillä sellaista maatiasrotua.
- Anonyymi00039
Ruotsissa ei myöskään ollut venäjäkiimaisia kommunistien jälkeläisiä mm Väyrynen etc maanpettureita.
- Anonyymi00040
Ruotsalainen varhaisperuna valtasi Suomen perunamarkkinat laadulla ja hinnalla.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201185
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874- 83727
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 89673
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276665- 107604
- 28540
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet110497