voisiko joku kertoa, mitä hyötyä tai haittaa siitä on, jos kuuluu/ei kuulu ammattiliittoon? kummalla tavalla on helpompi nousta uralla ylöspäin vai onko sillä mitään väliä? haluan kuitenkin itse päättää elämästäni, vaikka tuskin se tähän mitenkään liittyy...
mitä hyötyä/haittaa liitoista?
26
9553
Vastaukset
- viivalle
Etuja voisin näin perustasolla kommentoida.
Järjestäyminen ja sen edut verrattuna yksilöiden mahdollisiin saavutuksiin ovat toisellla asteikolla.
Kuin on myös työnantaja toiminnallaan järjestäytynyttä voi sen kanssa neuvotella samoilla menetelmillä...
Yksilönä ehtojen valvonta työn ohessa on pitkän ajan kuluessa mahdotonta. Toiminta on yleensä aina suunnitelmallista kun pienistäkin lähdetään... - Totuuszx
Liityt loimaan kassaan, niin saat käytännössä samat edut kuin liittoon kuuluvatkin. Paljon halvemmalla. Ansiosidonnainen juoksee, jos joudut työttömäksi.
Ja ennen kuin joku liitonmies alkaa määkiä, niin olen kuulunut liittoonkin. Rahat kelpasivat monta vuotta, mutta sitten kun olisin oikeasti liittoa tarvinnut, niin ei löytynyt apua mistään. Sen jälkeen en ole liittoon kuulunut, eikä ole ollut muuta eroa kuin se, että maksut ovat huomattavasti pienemmät.
Sitten vielä liiton ihmiset ihmettelee, että miksi nuoret ei liity liittoon. Miksi liittyisi, kun ei liitosta ole oikeasti mitään hyötyä. Sitten voisi liittoon liittyä, jos maksut olisi edes jotenkin suhteessa hyötyyn. Mutta ei. Kaikki rahat menevät politrukkien byrokratian pyöritykseen. Ja sehän maksaa.- Duunari
Olen osittain samaa mieltä,ammttiliitosta,apu joskus sieltä on hyvin vaikeaa tavalliselle rivijäsenelle.AY-liike on tullut hampaatomaksi.
Itse kuitenkin kuulun liittoon,koska katson sen
olevan työläiselle eduksi olen mukana AY-toiminassa ja olen pyrkinyt siihen,että ammattiyhdistysliike olisi todella taisteleva liike niin kuin se oli vielä 1970 luvulla.
Jos avun saaminen liitosta tuntuu vaikealta on
sitä painostettava niin,että työntekijä saa apua.
Loimaan kassa ei kuitenkaan ole liitto,jos työntekijälle tulee työpaikalla ongelmia niin sieltä ei saa esim.oikeusapua kuten ammattiliitosta.Ketään ei kuitenkaan saa painostaa liittymään liittoon,elämmehän demokraatisessa valtiossa ja jokaisella on oikeus kuulua liittoon tai olla kuulumatta. - Paperityöläinen
Mahtoiko liittosi olla insinööriliitto, ei selvinnyt.??
- herää
Voitaansiinkin perehtyä tapaukseem mikä on ollut tämä ongelma mihin et saanut apua?
Ehkä selventäisi asian kulkua... Ja varsinkin perusteluja! - siitäkin
Paperityöläinen kirjoitti:
Mahtoiko liittosi olla insinööriliitto, ei selvinnyt.??
apua. Todella, Insinööriliiton jäsenyydestä oli minulle todella apua perusteettoman työsopimuksen purun yhteydessä. Ei tarvinnut edes mennä oikeuteen kun juristit hoitivat asian takaoven kautta minua tyydyttävään tulokseen.
Järjestäytyminen on tärkeää kaikilla aloilla. Perinteiset kultapossukerhot (tietyt toimihenkilöryhmät) eivät vieläkään ole heränneet tähän.
Nuoret puolestaan ovat istuneet valmiiseen pöytään eivätkä ymmärrä, että järjestäyneet palkansaajaorganisatiot ovat sen pöydän takavuosina kattaneet.
Tulevaisuus pelottaa eläköitynyttä insinööriä!! - Mimmi
kyllä mulle on jäsenyydestä mahdottomasti hyötyä. Ensin tietysti turva työelämässä, liiton ja luottamusmiehen apu aina lähellä. En voisi kuvitella olevani työelämässä villinä koska päivittäin näen työpaikallani miten niitä kohdellaan.
Sitten käytän muutkin kuin TES:in tuomat edut hyväkseni. Käyn liiton järjestämillä matkoilla, teatteriesityksissä, kuntotapahtumissa, kursseilla ja koulutuksissa, saan lippuja, alennuksia esim.vakuutuksista, silmälaseista, sähköstä, lehdistä, kielikursseista, puhelinliitymistä, matkoista, polttoaineista jne...
Mutta kuitenkin tärkein hyöty liitotolta on se TES. Ne vuosittaiset palkankorotukset ja kaikki muut kivat mitä työntekijät saavat, eivät ole mitään työnantajat hyväntahdon ilmauksia vaan tiukkoja neuvottelutuloksia. En halua olla mikään vapaamatkustaja vaan jäsenmaksunsa maksava liiton jäsen joka saa rahansa eteen mm. kaikki edellämainitut edut.
- HaalariDuunari
köyhillä toisensa.Ammattiliittoon kuuluminen kannattaa ehdottomasti.Takana on 34v.työelämässä,niistä 30v. luottamusmiehenä.Urakehitykseen liiton jäsenyys tuskin vaikuttaa,tosin näissä hienoissa IT-alan lafkoissa ei hyvällä katsota ay-ihmisiä.
Nuorille liittoon kuuluminen tuntuu olevan nykyisin aika vastenmielistä ja juuri heitä yritetään kusettaa lähes joka käänteessä.Tuolla muilla palstoilla ne sitten kyselevät neuvoja;"..kun en saa palkkaa,ylityötä ei makseta.."jne.Luottomieheltä/liitosta saisi tietoa.Itse olen sen verran vanhajäärä että jos et liittoon kuulu,älä minulta kysy.- luottamusmiehiä
Eihän IT-alalla löydy yhtään niin tyhmää vanhaa kommunistihenkistä agitaattoria, että tuollainen duunarien luottamusmiestoiminta onnistuisi.
- ex it-tuunari
luottamusmiehiä kirjoitti:
Eihän IT-alalla löydy yhtään niin tyhmää vanhaa kommunistihenkistä agitaattoria, että tuollainen duunarien luottamusmiestoiminta onnistuisi.
..vain paskantärkeitä tenavia.Ei IT-alalla enään niin hienosti mene,jonkinlaista järjestäytymistä sielläkin on havaittavissa.
- on erikseen
ex it-tuunari kirjoitti:
..vain paskantärkeitä tenavia.Ei IT-alalla enään niin hienosti mene,jonkinlaista järjestäytymistä sielläkin on havaittavissa.
Järjestäytyminen on eri asia kuin agitaattorina toimiva luottamusmies.
- MMPPEE
on erikseen kirjoitti:
Järjestäytyminen on eri asia kuin agitaattorina toimiva luottamusmies.
..ne järjestäytyneet jossain vaiheessa valitsevat.Mitä punaisempi,aina parempi:)Tosin ei taida IT-alata kovin montaa löytyä..
- ruutolp
Suomen turhin ammattiliitto on MPHL, ihan kädetön "poppoo", satojen jopa tuhansien ihmisten työpaikat ulkoistetaan, ja hups, palkka putosikin 30%, ja muutkin vanhat edut menetetään, ja vielä keskusjärjestönä on STTKjulkinen. Tämä MPHL ei ikinä ole pitänyt jäsenistönsä etuja, olemme todella pienipalkkaisia, Sari sairaanhoitaja on hyväpalkkainen meihin verrattuna.
- TAHDITONTA
Superliitosta ei ole mitään hyötyä.Vuosikymmeniin en tarvinnut mitään apua,mutta kun tarvitsin,en saa kontaktia lainkaan.Siellä tiedetään asiani paremmin papereita katsomatta ja puheluihin ei vastata.Taktikoitua politiikkaa aivan selkeästi.Aivan kuin joku juoruileva kerho pyörisi ympärilläni.Olen voimaton ,koska liittoja ei valvo juurikaan kukaan.Mahdoton valtakoneisto,jonka yli ei astu kukaan.Matkustellaan paljon jäsenten rahoilla ja kukaan ei teidä,missä milloinkin ollaan.Avoimuutta ei ole edes lakimiesten taholta.Kalastellaan nuoria jäseniä,jotta raha virtaa kassaan,koska sillä he palkkansa saavat Liitossa.Pettynyt sydänjuuria myöden.Pankaa paremmaksi,kuka osaa.
- kioskimyyjä
PAMsta ei ainakaan kioski myyjille mitään hyötyä päin vastoin. Kaikessa hiljaisuudessa poistettiin se pienikin lauantai-iltalisä. Vaikka siirryttiin kaupanalan tesiin niin ei kuitenkaan kaupanalan lisiin, vaan erilliset taulukot Kioskille.
- mietitarkkaan
Kiva lukea toisten kokemuksia ammattiliitoista ;) On minullakin omat kokemukset, sanoisin että ihan turhaan joskus maksoin liiton jäsen maksuja, siitä ei seurannut kuin päänkivistystä sitten kun olis tarvinnut jotain apua, kaikki toiminta on vieläkin niin kuin olis hiekkaa rattaissa ja paljon, tympeää palvelua tai sanoisin paremminkin ei haluttais palvella ollenkaan, jäsen maksut kyllä kelpaa. Tulin järkiini lopulta ja vaihdoin YTK:hon , on muuten toisenlaista toimintaa, nopeaa, tehokasta, ammattitaitoista, ystävällistä palvelua, ja vielä huimasti edullisemmin, ( määkivät ay-miehet ajavat vain omia etujaan )
- jäkätijäkätijäää
"...vaihdoin YTK:hon , on muuten toisenlaista toimintaa..."
Eli,olit jatkuvasti työtön;)
Ammattitaidottoman pätkätyöläisen valinta,YTK !! - jäiepäselväksi
Arvosteletko sinä nimimerkki mietitarkkaan ammattiliittoa vai työttömyyskassaa, johon aikaisemmin kuuluit?
Minulla on sellaisia omakohtaisia kokemuksia, että monet työntekijät, jotka eivät ole tyytyväisiä liiton toimintaan heitä koskevassa asiassa, saivat lopulta juuri sen, minkä työehtosopimus tai laki soivat, mutta se ei ollet heille tarpeeksi.
Jos ei halua olla ammattiliiton jäsen, vaan kuulua vain työttömyyskassaan, niin kannattaa harkita muitakin työttömyyskassoja kuin Loimaan kassaa. Voi löytää vielä edullisemman ja paremman kassan.
- mietitarkkaan
jäkätijää..... jäiepäselväksi, ;)) lienee selvää että jatkuvasti työtön ei voi olla minkään kassan jäsen, täytyy olla 26 viikkoa ensin ainakin töissä ja yli 18 tuntia viikossa että täyttyy työssä oloehto.......ja että pääset minkään kassan jäseneksi ensimmäistä kertaa niin vielä paljonkin pitempään täytyy olla töissä...... ymmärsitkö ? Ja sitten, arvostelin kumpaakin ammattiliittoa ja sitten kassaa....... ymmärsittekö ?
- zleki
Sinä et ole missään jäsenenä ??
Jäsen voi ja täytyykin olla jos aikoo jotain korvauksia saada. Jotka lasketaan jäsenaikana ansaituista rahoista....
- mietitarkkaan
Kyllä olen jäsen YTK:ssa ...... ymmärrättekö edes lampaat, olen ollu aikaisemmin kahdessa SAK:laisessa liitossa ja peräkkäin, ei yhtäaikaa lampaat, ymmärrättekö ?
- voireppanaa
Vielä muutama pullo lidlin herkkujuomaa ja olet seitsemän meren seilori:)))))
- mietitarkkaan
voireppanaa kirjoitti:
Vielä muutama pullo lidlin herkkujuomaa ja olet seitsemän meren seilori:)))))
Ay-possut syö rahasi, juovat päälle konjakkia ja nauravat pöljillä jotka lystin maksavat.
- NäinSuomessa
Kanta-Hämäläisessä suurkunnassa TE-toimiston ja kunnan kanssa yhdessä räätälöidyllä sopimuksella kunnan laitoksen ongelmallisen tilanteen vuoksi kiireesti rekrytoitu liki viranomaistason ammattityöntekijä syrjittiin ulos yllättäen tehtävästään puolentoistavuoden sopimusten jälkeen. Kunta vetosi taloudelliseen tilanteeseen, mutta palkkasi välittömästi sopimuksen päätyttyä neljä eri ihmistä tekemään tämän yhden ihmisen työtehtäviä neljällä peräkkäisellä määräaikaisella sopimuksella valtion tukia hyväksi käyttäen. Julkisten ja Hyvinvointialojen Liitto nuoleskeli kuntatyönantajaa ja tietoisesti vetkutti asiaa kaksi vuotta jotta kyseinen syrjintärikos saatiin vanhenemaan.Uutsiarvoltaan tuo tapaus olisi ollut etusivun lööppi. Lakimies jätti asiakkaan asian ajamatta vaikka käräjäoikeuteen asian viemiseen oli vielä päivä aikaa.Ja sopimusrikos oli selvä.Korkein arvosanoin ammattitutkintonsa suorittaneesta, pitkän ammattikokemuksen omaavasta perheellisestä henkilöstä, jonka lapsi on vielä pitkäaikaissairas tehtiin näin laillisesti työtön. Ammattiliitto JHL:n lakimiesten siunauksella.Eduskunnan oikeusasiamies pesi kätensä asiasta,kun ei muuta voinut, kantelusta huolimatta, vedoten 2 vuoden vanhentumisaikaan.Asia olisi kuulunut käräjäoikeudelle.
Tämä tapaus todistaa sen, että työntekijällä ei ole mitään juridisia oikeuksia tässä maassa tehdä työtä, eikä työntekijällä ole minkäänlaista oikeusturvaa.
SAK:n yli 30 vuoden jäsenyys on ollut turhaa.
Sääliksi kävi tätä pidettyä kaveria.- seonsairaus
Sääliksi käy sinua ja sinun juttuja......
- 575675
Itse kuuluin -70 luvulta johonkin -80-90 luvulle Metalliin Ay liittoon. Sitten huomasin kun tuli se Autoalan lakko niin piti maksaa lisää sinne kassaan koska ei muka rahat riitä. Liitoilla on mammonaa niin hillittömästi ja sikailevat vaan..
Ihalainen ja edeltävä hemmo veti hillittömiä liksoja eivätkä tehneeta mitään meidän työntekijöiden eteen.. demuja kun olivat. fyff fyff..
No erosin siitä ja liityin YTK'n työttömyyskassaan.
Jäin työttömäksi parivuotta ennen eläkeikää ja ainakin minulla tuo YTK toimi vallan mainiosti. Sain anssit siltä parilta vuodelta ja eläkekin alkoi kun ikä tuli täyteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225604- 324940
- 292834
- 342384
- 372078
- 152038
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121621
- 261582
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291509