Mä ajan asfaltilla maastopyörällä että onko se eka virhe?
Poljin 3 kilsaa lujaa ja jonka jälkeen meno alkoi hyytyä hieman ja loppumatka sitten hyytyi enemmän eli yhteensä poljin tänään 7 kilometriä kun viinmeinen ylämäki alkoi hapettaa sen verran että piti höllätä. Mulla kun keho on hieman jumissa kun ylikuntoriski on koko ajan päällä että juuri kun pääsen erroon ylikuntotilasta niin se voi valitettava kyllä iskeä heti vai kertooko tämä jostain muusta että onko mulla vain huono kunto?
Onko normaalia että kovavauhtisella vauhdilla väsähtää jo 3 -4 kilsan jälkeen? Mä poljen siis semmosella isolla kömpelöllä rotiskolla pikitietä eli maastopyörä joka soveltuva paremmin maastoon.
Onko niin että minusta ei vain ole pyäräilijäks että onko parempi pysyä vain kävelijän roolissa? Kun tuntuu ettei tuolla pyörällä pääse kovin lujaa vai onko vika pyöräilijässä etten saa vain kintuilla vauhtia? Remmi polkimessa helpottaisi ehkä niin saisi takareisillä paremmin voimankäyttöä.
Neuvoja miten saada lisää vauhtia ja millainen pyörä hankkia?
105
1538
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ei noin. Googlaa että miten harjoitellaan kestävyyskuntoa tehokkaalla tavalla. Siitä löytyy tietoa helposti.
- Anonyymi00002
Aijaa pitääpä googlata. oon kyllä tekeny pyörälenkkejä myös hitaalla vauhdilla.
Toissa päivänä 18km pyärällä ajjoo hittaalla vauhdilla. Vaihtelin välityksiä&vaihteita. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Aijaa pitääpä googlata. oon kyllä tekeny pyörälenkkejä myös hitaalla vauhdilla.
Toissa päivänä 18km pyärällä ajjoo hittaalla vauhdilla. Vaihtelin välityksiä&vaihteita.lisään kommenttiini sen että hitaalla vauhdilla en jaksa korkeintaan 18km ;a etten paljoa siitä enempää vaikka polkisinkin hittaasti. Väsyy jalat ja ei vain jaksa kun ylämäet niin pahasti sitten uuvuttaa lopulta. Taidan olla vaan huonokuntoinen.
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
lisään kommenttiini sen että hitaalla vauhdilla en jaksa korkeintaan 18km ;a etten paljoa siitä enempää vaikka polkisinkin hittaasti. Väsyy jalat ja ei vain jaksa kun ylämäet niin pahasti sitten uuvuttaa lopulta. Taidan olla vaan huonokuntoinen.
Sulla on sama ongelma kuin metsurilla jolla on huonot työkalut. Moottorisahan ketju jäänyt terottamatta ja pitäisi turvautua pokasahaan joka sekin on tylsä. Kyllä siinä tylsämieliseksi tulee tekijäkin.
- Anonyymi00016
Anonyymi00004 kirjoitti:
Sulla on sama ongelma kuin metsurilla jolla on huonot työkalut. Moottorisahan ketju jäänyt terottamatta ja pitäisi turvautua pokasahaan joka sekin on tylsä. Kyllä siinä tylsämieliseksi tulee tekijäkin.
No ehkä joo.
- Anonyymi00017
Anonyymi00004 kirjoitti:
Sulla on sama ongelma kuin metsurilla jolla on huonot työkalut. Moottorisahan ketju jäänyt terottamatta ja pitäisi turvautua pokasahaan joka sekin on tylsä. Kyllä siinä tylsämieliseksi tulee tekijäkin.
tai emmä edes uskalla ottaa tehoja kovinkaa usein pyörälenkillä koska pelkään että käy huonosti.
- Anonyymi00050
Vauhtia saa lisää kun polkee kovempaa tai laittaa moottorin.
- Anonyymi00065
Anonyymi00016 kirjoitti:
No ehkä joo.
Joo, pyöräilyllä kunto kohoaa.
- Anonyymi00005
Oletko miettinyt että nopeuden ja ajan voisi sovittaa toisiinsa.
Jos kunto on passsca ja lihakset heikot, pyöräile aluksi 5 km todella hitaasti. Siitä lähdet sitten nostamaan matkaa ja nopeutta. Syke kertoo kunnostasi.
Jos haluat mennä piippuun jo alle viidessä minuutissa, pyöräile täydellä nopeudella. Jos haluat pyöräillä viisi tuntia, laske nopeus varsinkin alussa minimiin.
Pyörällä ja sen tyypillä ei ole mitään merkitystä alussa, vain nopeus ja kesto ratkaisee. Sen jälkeen kun tiedät, mitä haluat, voit valita sopivan pyörän. Jos on vahvat reidet ja keuhkoissa iskua, maastopyörä käy hyvin asfaltille. Maantiepyörän voit valita sitten tavoitteiden mukaisesti.- Anonyymi00007
mulla on hyvä syke. 19 kilometriä poljin hitaalla vauhdilla ja ei yhtään hapettanut.
Mainitsit viiden tunnin pyöräilystä. Se kuulostaa minun korviini mahdottomalta monestakin syystä; 1) vaikka hitaasti polkisin 6 tuntia niin se taitaa olla liikaa 2) kun on jatkuva ylikuntotila josta en pääse oikein eroon niin en uskalla ottaa riskejä joten tyydyn mieluummin 19 kilometrin pyörälenkkiin eikä yhtään siitä suurempia määriä (jos sen polkee hitaalla vauhdilla niin mulla 19 kilometrin matka kestää 1 tunnin tai puolitoista tuntia kun viimeksi taisi kestää se puolitoista tuntia 19 kilometrin matkalla). En matkan aikana pysähtynyt juuri ollenkaan vaan ainoastaan 1-2 minuuttia olin poissa tarakalta. Varmaan oon tosi hidas pyöräilijä nyt sun mielestä jos noin kauan kestää tuo kyseinen matka vai oonko hidas? Ja onko sillä mitään väliä edes jos on hidas. Ei se tuntunut missään paitsi että jalat väsyi/puutui hieman. Ei hapettanut siis yhtään.
Toinen syy miksi viijen tunnin pyöräily kuulostaa äkkiseltään mahdottomalta on se että jalat puutuisi ja uupuisi niin etten voisi viittä tuntia ja pitäisi varmaan pyöränpenkki pehmustaa että takamukseni luut menis ihan paskaksi ja varmaan 5 tunnin pyöräreissun aikana pitäisi olla useita pysähdyksiä?
Ruukaatko sää pysähtyä useita kertoja viiden tunnin pyörälenkillä? Miten tarkalleen ottaen viiden tunnin pyörälenkki onnistuu sulta että ottaako miten paljon voimille jne?
Minä en usko että koskaan 5 tunnin pyörälenkkejä tekisin kun ei varmaankaan edes mun motivaatio riitä kuin korkeintaan niihin 19 kilometrin pyörälenkkeihin. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
mulla on hyvä syke. 19 kilometriä poljin hitaalla vauhdilla ja ei yhtään hapettanut.
Mainitsit viiden tunnin pyöräilystä. Se kuulostaa minun korviini mahdottomalta monestakin syystä; 1) vaikka hitaasti polkisin 6 tuntia niin se taitaa olla liikaa 2) kun on jatkuva ylikuntotila josta en pääse oikein eroon niin en uskalla ottaa riskejä joten tyydyn mieluummin 19 kilometrin pyörälenkkiin eikä yhtään siitä suurempia määriä (jos sen polkee hitaalla vauhdilla niin mulla 19 kilometrin matka kestää 1 tunnin tai puolitoista tuntia kun viimeksi taisi kestää se puolitoista tuntia 19 kilometrin matkalla). En matkan aikana pysähtynyt juuri ollenkaan vaan ainoastaan 1-2 minuuttia olin poissa tarakalta. Varmaan oon tosi hidas pyöräilijä nyt sun mielestä jos noin kauan kestää tuo kyseinen matka vai oonko hidas? Ja onko sillä mitään väliä edes jos on hidas. Ei se tuntunut missään paitsi että jalat väsyi/puutui hieman. Ei hapettanut siis yhtään.
Toinen syy miksi viijen tunnin pyöräily kuulostaa äkkiseltään mahdottomalta on se että jalat puutuisi ja uupuisi niin etten voisi viittä tuntia ja pitäisi varmaan pyöränpenkki pehmustaa että takamukseni luut menis ihan paskaksi ja varmaan 5 tunnin pyöräreissun aikana pitäisi olla useita pysähdyksiä?
Ruukaatko sää pysähtyä useita kertoja viiden tunnin pyörälenkillä? Miten tarkalleen ottaen viiden tunnin pyörälenkki onnistuu sulta että ottaako miten paljon voimille jne?
Minä en usko että koskaan 5 tunnin pyörälenkkejä tekisin kun ei varmaankaan edes mun motivaatio riitä kuin korkeintaan niihin 19 kilometrin pyörälenkkeihin.tarkoitin siis hyvälle sykkeellä sitä että mulla on luontaisesti matala syke ja mulla on siis nykyäänkin matala syke.
- Anonyymi00009
Enkä todellakaan ole niin tyhmä että viiden tunnin pyärälenkille lähtisin (en ainakaan nyt) koska voisin saada sydänkohtauksen. Mulla on ollu pieniä terveyshuolia kuten ylikuntotila ja yhdessä vaiheessa oli sydämen kanssa pieniä vaikeuksia kun olin ittelleni liian tarkka tietyissä asioissa kuten syönti niin mulla hieman mopo karkasi käsistä ja lääkäri oli oikein vihaisena minulle että hän melkein huusi minulle että mun pitää alkaa syömään enemmän ja suhteuttaa oikein liikunta ja lepo.
Yli vuosi sitten tuli ongelmia. Ei todettu sydämessä vikaa. Tosin en käynyt varjokuvauksessa sillä varjokuvauksessa näkee aina 100% hyvin kaiken. On voinu olla siis mahdollista että mulla on ollut eteisvärinä kun vuos sitten oirekuvat viittasi siihen mutten mennyt sairaalaan silloin.
Tämänkään takia en uskalla ottaa liian suuria riskejä. Eilinen 7 kilometrin pyörälenkki tosi kovalla teholla tuntui vasta ihan lopussa että viimeinen ylämäki hapetti siten että oli pakko viimeiset 1 kilometrin tulla hitaalla vauhdilla. Mä hetken jo mietin että tuleekohan pian sydän ulos rinnasta. Toista kertaa en ota tällaista riskiä että mieluummin pyöräilen hitaalla vauhdilla 7-20 kilometrin pituisia lenkkejä.
oman kuntoni tilasta niinku hapenottokyky sun muut en osaa sanoa mutta kun tein sairaalassa kerran pyörätestiä niin lääkäri kehui että mulla on kova kunto kun väsymättä poljin pyörää.
Oon huomannut myös juoksumatolla että mulla on kait hyvä kunto kun en väsähdä helposti vaikka tehoja laiton juoksumatolle kohtaan numero 6-8 ja pystyn hölkkäämään hyvin 10 minuuttia hengästymättä suuremmin jos ollenkaan. Kuitenkin 6-8 teholla hölkkä tarkoittaa mun juoksumatossa melko kovaa/kovaa vauhtia että joutuu askeltaan nopiaa.
Mulla on esim matala syke kun tuossa juoksumatossa pystyy seuraamaan omaa sykettä. - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Enkä todellakaan ole niin tyhmä että viiden tunnin pyärälenkille lähtisin (en ainakaan nyt) koska voisin saada sydänkohtauksen. Mulla on ollu pieniä terveyshuolia kuten ylikuntotila ja yhdessä vaiheessa oli sydämen kanssa pieniä vaikeuksia kun olin ittelleni liian tarkka tietyissä asioissa kuten syönti niin mulla hieman mopo karkasi käsistä ja lääkäri oli oikein vihaisena minulle että hän melkein huusi minulle että mun pitää alkaa syömään enemmän ja suhteuttaa oikein liikunta ja lepo.
Yli vuosi sitten tuli ongelmia. Ei todettu sydämessä vikaa. Tosin en käynyt varjokuvauksessa sillä varjokuvauksessa näkee aina 100% hyvin kaiken. On voinu olla siis mahdollista että mulla on ollut eteisvärinä kun vuos sitten oirekuvat viittasi siihen mutten mennyt sairaalaan silloin.
Tämänkään takia en uskalla ottaa liian suuria riskejä. Eilinen 7 kilometrin pyörälenkki tosi kovalla teholla tuntui vasta ihan lopussa että viimeinen ylämäki hapetti siten että oli pakko viimeiset 1 kilometrin tulla hitaalla vauhdilla. Mä hetken jo mietin että tuleekohan pian sydän ulos rinnasta. Toista kertaa en ota tällaista riskiä että mieluummin pyöräilen hitaalla vauhdilla 7-20 kilometrin pituisia lenkkejä.
oman kuntoni tilasta niinku hapenottokyky sun muut en osaa sanoa mutta kun tein sairaalassa kerran pyörätestiä niin lääkäri kehui että mulla on kova kunto kun väsymättä poljin pyörää.
Oon huomannut myös juoksumatolla että mulla on kait hyvä kunto kun en väsähdä helposti vaikka tehoja laiton juoksumatolle kohtaan numero 6-8 ja pystyn hölkkäämään hyvin 10 minuuttia hengästymättä suuremmin jos ollenkaan. Kuitenkin 6-8 teholla hölkkä tarkoittaa mun juoksumatossa melko kovaa/kovaa vauhtia että joutuu askeltaan nopiaa.
Mulla on esim matala syke kun tuossa juoksumatossa pystyy seuraamaan omaa sykettä.korjaan viestiäni;
yhdellä kertaa kävin sairaalassa; ei todettu sydämmessä mitään.
Viime vuonna en käyny sairaalassa vaikka oon saattanut olla sydämen eteisvärinä jopa. Isällä oli eteisvärinä kun se selvisi kun kävi Kokkolan sairaalassa. Hänelle tehtiin pallolaajennus.
vuosi sitten kun minulla oli ongelmia niin ongelmat on loppuneet, laantuneet pieniksi että vain hyvin hyvin pientä lievää tunnetta on ollu sydämessä jos tekkee jottain fyysistä ponnistelua.
Tämä vois tarkoittaa sitä ettei mulla ole ollut eteisvärinää koska luulisi ehkä että jos eteisvärinä olis ollu niin mulla olis sen jäläkheen pitäny olla paljon syrämmen kanssa ongelmia.
Tosin en voi olla 100% varma. Oma vika kun menny vuosi sitten sairaalaan koska olis pitäny menhä! - Anonyymi00013
Pittää olla maalaisjärkiä piässä. Tunnen muutaman jotka kuoli lenkkipolulle kun ei osanneet huomioida omaa kuntoa suhteessa olevaan matkaan.
En ole niin hölmö vaikka välillä otankin riskejä mutta en usko että ottaisin liian ison riskin. Tosin luonteeni on sellainen yllytyshullu jonkun verran ja tapanani on vetää asioita överiksi liiallisella liikunnalla. siksi kait ylikuntotilakin iski minuun tai sitten kehossani on jotain vikaa jos en koskaan edes kovin rasittunut mistään kovasta liikunnasta että en osaa sanoa siihen mitään että mistä ylikuntotila voi tulla että voiko ylikuntoon mennä keho jos on huonokuntoinen? En tiiä.
Yksi eräs oli kuolla sydämen pysähdykseen kun lähti hiihtolenkille ja ei ymmärtäny omaa kuntoaan suhteessa olevaan matkaan.
Eräs mies kuoli pyörälenkille kun teki kai liikaa pyöräilyä ja ei ollu kuntonsa mittaisia ne lenkit kai.
Eräs keski-ikäinen nainen kuoli kun söi liian vähän ja harrasti aktiivista liikuntaa että hänen keho ei kestäny sitä.
Meillä ihmisillä voi olla erilaiset kehot että toisten ihmiset kehot voi kestää enemmän rääkkiä. Tääkin kannattaa huomioida.
Ei mulla ole mitään suurempia tavoitteita pyöräilyn suhtteen että musta pitäisi tulla joku huipputason pyöräilijä. Kunhan kysyin kuitenkin mieltäni askarruttavia asioita. - Anonyymi00037
Anonyymi00007 kirjoitti:
mulla on hyvä syke. 19 kilometriä poljin hitaalla vauhdilla ja ei yhtään hapettanut.
Mainitsit viiden tunnin pyöräilystä. Se kuulostaa minun korviini mahdottomalta monestakin syystä; 1) vaikka hitaasti polkisin 6 tuntia niin se taitaa olla liikaa 2) kun on jatkuva ylikuntotila josta en pääse oikein eroon niin en uskalla ottaa riskejä joten tyydyn mieluummin 19 kilometrin pyörälenkkiin eikä yhtään siitä suurempia määriä (jos sen polkee hitaalla vauhdilla niin mulla 19 kilometrin matka kestää 1 tunnin tai puolitoista tuntia kun viimeksi taisi kestää se puolitoista tuntia 19 kilometrin matkalla). En matkan aikana pysähtynyt juuri ollenkaan vaan ainoastaan 1-2 minuuttia olin poissa tarakalta. Varmaan oon tosi hidas pyöräilijä nyt sun mielestä jos noin kauan kestää tuo kyseinen matka vai oonko hidas? Ja onko sillä mitään väliä edes jos on hidas. Ei se tuntunut missään paitsi että jalat väsyi/puutui hieman. Ei hapettanut siis yhtään.
Toinen syy miksi viijen tunnin pyöräily kuulostaa äkkiseltään mahdottomalta on se että jalat puutuisi ja uupuisi niin etten voisi viittä tuntia ja pitäisi varmaan pyöränpenkki pehmustaa että takamukseni luut menis ihan paskaksi ja varmaan 5 tunnin pyöräreissun aikana pitäisi olla useita pysähdyksiä?
Ruukaatko sää pysähtyä useita kertoja viiden tunnin pyörälenkillä? Miten tarkalleen ottaen viiden tunnin pyörälenkki onnistuu sulta että ottaako miten paljon voimille jne?
Minä en usko että koskaan 5 tunnin pyörälenkkejä tekisin kun ei varmaankaan edes mun motivaatio riitä kuin korkeintaan niihin 19 kilometrin pyörälenkkeihin.Ylikuntotilasta pääsee vain lepäämällä, Kokemusta on,,,
- Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Ylikuntotilasta pääsee vain lepäämällä, Kokemusta on,,,
haha tuntisitpa mut ! mä en lepää herkästi että säntään lähes aina joko pyäräileen tai käveleen tai juokseen tai tekkeen punttia tai lattiahyppelyä sun muuta liikuntaa.
En vain meinaa osata olla lepäämättä. Tiiän kyl että pithää levätä. - Anonyymi00066
Anonyymi00007 kirjoitti:
mulla on hyvä syke. 19 kilometriä poljin hitaalla vauhdilla ja ei yhtään hapettanut.
Mainitsit viiden tunnin pyöräilystä. Se kuulostaa minun korviini mahdottomalta monestakin syystä; 1) vaikka hitaasti polkisin 6 tuntia niin se taitaa olla liikaa 2) kun on jatkuva ylikuntotila josta en pääse oikein eroon niin en uskalla ottaa riskejä joten tyydyn mieluummin 19 kilometrin pyörälenkkiin eikä yhtään siitä suurempia määriä (jos sen polkee hitaalla vauhdilla niin mulla 19 kilometrin matka kestää 1 tunnin tai puolitoista tuntia kun viimeksi taisi kestää se puolitoista tuntia 19 kilometrin matkalla). En matkan aikana pysähtynyt juuri ollenkaan vaan ainoastaan 1-2 minuuttia olin poissa tarakalta. Varmaan oon tosi hidas pyöräilijä nyt sun mielestä jos noin kauan kestää tuo kyseinen matka vai oonko hidas? Ja onko sillä mitään väliä edes jos on hidas. Ei se tuntunut missään paitsi että jalat väsyi/puutui hieman. Ei hapettanut siis yhtään.
Toinen syy miksi viijen tunnin pyöräily kuulostaa äkkiseltään mahdottomalta on se että jalat puutuisi ja uupuisi niin etten voisi viittä tuntia ja pitäisi varmaan pyöränpenkki pehmustaa että takamukseni luut menis ihan paskaksi ja varmaan 5 tunnin pyöräreissun aikana pitäisi olla useita pysähdyksiä?
Ruukaatko sää pysähtyä useita kertoja viiden tunnin pyörälenkillä? Miten tarkalleen ottaen viiden tunnin pyörälenkki onnistuu sulta että ottaako miten paljon voimille jne?
Minä en usko että koskaan 5 tunnin pyörälenkkejä tekisin kun ei varmaankaan edes mun motivaatio riitä kuin korkeintaan niihin 19 kilometrin pyörälenkkeihin.Jatka samaan malliin. Kunto kohoaa.
- Anonyymi00067
Anonyymi00037 kirjoitti:
Ylikuntotilasta pääsee vain lepäämällä, Kokemusta on,,,
Lepo kannattaa, jos ylkunto uhkaa.
- Anonyymi00006
Itse ostin täysjoustopyörän matkapyöräksi, ja siihen maantierenkaat, paras ja mukavin pyörätyyppi minusta, suomen teitten kunto kun on mitä on. Jokaisen kannattaa miettiä oma tarve ja mieltymykset itselle sopivaksi.
Tuossahan voisi olla vielä sekin vaihtoehto kun ajokkina on maastopyörä, niin testaisitkin maastoajoa (jos lähistöllä on siihen soveltuvaa maastoa) että mitä ”mieltä” kehosi on siitä.
Nopeus tippuu mutta rasitus keholle muuttuu osittain.- Anonyymi00011
kiitos vinkistä ehkäpä kokeilen.
- Anonyymi00012
tykkään myös luonnosta . Ihana kuunnella luonnonääniä.
- Anonyymi00014
pyäräilyynkin voisi kuolla jos ei ymmärrä omaa kuntoa suhtteessa olevaan matkaan. Voi tulla lähtö pian. Tiiän tapauksia vuosien varrelta joille kävi huonosti jotka ei ole enää täällä elävien kirjoissa.
- Anonyymi00068
Anonyymi00012 kirjoitti:
tykkään myös luonnosta . Ihana kuunnella luonnonääniä.
Näin keväällä lintujen viserrys pitää mielen vireänä.
- Anonyymi00015
Ylikuntotilasta voin kertoa hieman teille....
esim 2 kuukauden ajan tein joka viikko 3-6 kertaa 5-12 kilometrin pituisia kävelylenkkejä vaihdellen tehoja. En silloin pyöräillyt. Ja menin sitten ylikuntoon. Palautuspäivinä en tehnyt mitään juuri fyysistä vaan lepäsin.
Sitten toinen esimerkki;
1 kuukauden ajan tein punttitreeniä joka lihastyypille noin 5-6 päivänä viikossa. Punttitreeni kesti aina yhden tunnin tai yli tunnin , pisimmillään puolitoista tuntia.
Kaikki neljä viikkoa tuolla samalla kuviolla. Sitten kuukauden päästä meni keho ihan jumiin &ylikuntoon.
kolomas esimerkki;
punttia pari kertaa viikossa, kävelyä 5-10 kilometriä 4 kertaa viikossa vaihdellen tehoja ja kevyttä pyöräilyä (noin 5-13 km pituiset pyörämatkat) . tolla systeemillä parin kuukauden päästä mun keho oli mennyt ylikuntotilaan.
Esim jos menin kukkia kasteleen kun pahimmillaan ylikuntotila oli niin paha että mun piti keskeyttä kukkienkastelu-operaatio. Kerran siivosin oman huoneeni josta meni keho niin puhki ylikuntotillaan että piti mennä tunniksi sänkyyn makaamaan.
Osaako joku sanoa mistä ylikunto johtuu? OSaatteko noiden perusteella sanoa mitään oonko tekeny jotain väärin?
Voiko ylikunnon takana olla joku vaarallinen piilevä sairaus?
Elämäni aikana oon käynyt sairaalassa toki mutta kyllä kai mun pitäs vielä useammin käydä sairaalassa. Suomalaiset etenkin miehet olemme sellaisia että emme kovin hevillä sairaalaan mennä.
Pyörälenkki seuraava varmaankin muutaman päivän päästä ja matkan kilometrimäärästä ei tarkkaa tietoa mutta en varmaankaan uskalla tehdä kuin jonkun 7-12 kilometrin lenkin.
Tahtoo motivaation kanssa olla myös haasteita hieman että sen kyllä huomasi 19 kilometrin matkalla että motivaatio ei ollu ihan paras. Vastatuuli hankaloittaa aina pyöräilyä. Mulla on pikajuoksutaustaa eli oon nuorena kilpatasolla pikajuoksua . Mulla on siis vahvat reidet. En vain pyörälenkillä koskaan haasta suuremmin itseäni että en käytä voimatasoani jota voisin käyttää koska mä epäilen että mä uuvun fyysisesti jos alan käyttää voimiani enemmän . En mä ehkä uskallakaan tehdä niin että pelkään että voi pian tulla sairauskohtaus.- Anonyymi00018
Ylikunto tarkoittaa ylirasitusta kuntoonsa nähden liian kovatempoisen harjoittelemisen seurauksena. Kunto ei parane jos jatkaa ylikunnossa harjoitteluaan samaan tapaan. Ylirasitus- eli ylikuntotilan huomaa siitä että pulssi nousee harjoitellessa jo muutamassa minuutissa 140 -150 välille. Kestävyysharjoituksen pitää kestää vähintään 35 minuuttia keskeytyksettä, ja pulssin pitää pysyä noin 130 - 140 välillä eikä enempää. Näin mennään 80% harjoitteluajasta. Tarkempi sykeluku saadaan laskutoimituksella joka tehdään lepopulssin ja iän perusteella. Netistä löytyy ohjeet. Vain 20% harjoitteluista tehdään tätä kovemmalla tempolla ja sykkeellä.
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ylikunto tarkoittaa ylirasitusta kuntoonsa nähden liian kovatempoisen harjoittelemisen seurauksena. Kunto ei parane jos jatkaa ylikunnossa harjoitteluaan samaan tapaan. Ylirasitus- eli ylikuntotilan huomaa siitä että pulssi nousee harjoitellessa jo muutamassa minuutissa 140 -150 välille. Kestävyysharjoituksen pitää kestää vähintään 35 minuuttia keskeytyksettä, ja pulssin pitää pysyä noin 130 - 140 välillä eikä enempää. Näin mennään 80% harjoitteluajasta. Tarkempi sykeluku saadaan laskutoimituksella joka tehdään lepopulssin ja iän perusteella. Netistä löytyy ohjeet. Vain 20% harjoitteluista tehdään tätä kovemmalla tempolla ja sykkeellä.
Tiedän että tästä kommentista ei taasen osa väestä tykkää, mutta se kun on totta niin...
Sähköavausteinen pyörä (ainakin itsellä maastoajaossa) on hyvä apuvälinen pyöräilyharjoitteluun jonka tahtoo tapahtuvan tietyllä sykealueella, kun sykkeet alkavat nousemaan liian ylös tavoitesyketasosta niin nosstetaan avustusta ja kun sykkeet laskevat liian alas tavoitetasosta niin vähennetään avsutusta....
Osassa pyöristä on jopa kyseiseen toimintaan automaattinen toiminta kun hommaa yhteensopivan sykemittarin niin voi ohjelmoida halutun sykevälin millä operoidaan ja pyörä nostaa/laskee avustusta omatoimisesti niin että sykkeet pysyvät mahdollisimman hyvin halutulla sykevälillä.- Anonyymi00019
santtu_1975X kirjoitti:
Tiedän että tästä kommentista ei taasen osa väestä tykkää, mutta se kun on totta niin...
Sähköavausteinen pyörä (ainakin itsellä maastoajaossa) on hyvä apuvälinen pyöräilyharjoitteluun jonka tahtoo tapahtuvan tietyllä sykealueella, kun sykkeet alkavat nousemaan liian ylös tavoitesyketasosta niin nosstetaan avustusta ja kun sykkeet laskevat liian alas tavoitetasosta niin vähennetään avsutusta....
Osassa pyöristä on jopa kyseiseen toimintaan automaattinen toiminta kun hommaa yhteensopivan sykemittarin niin voi ohjelmoida halutun sykevälin millä operoidaan ja pyörä nostaa/laskee avustusta omatoimisesti niin että sykkeet pysyvät mahdollisimman hyvin halutulla sykevälillä.Jyrkkä mopo
Anonyymi00019 kirjoitti:
Jyrkkä mopo
Siinähän sitä olikin hyvin asiantunteva ja asiapitoista sisältöä oleva kommentti.
- Anonyymi00021
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ylikunto tarkoittaa ylirasitusta kuntoonsa nähden liian kovatempoisen harjoittelemisen seurauksena. Kunto ei parane jos jatkaa ylikunnossa harjoitteluaan samaan tapaan. Ylirasitus- eli ylikuntotilan huomaa siitä että pulssi nousee harjoitellessa jo muutamassa minuutissa 140 -150 välille. Kestävyysharjoituksen pitää kestää vähintään 35 minuuttia keskeytyksettä, ja pulssin pitää pysyä noin 130 - 140 välillä eikä enempää. Näin mennään 80% harjoitteluajasta. Tarkempi sykeluku saadaan laskutoimituksella joka tehdään lepopulssin ja iän perusteella. Netistä löytyy ohjeet. Vain 20% harjoitteluista tehdään tätä kovemmalla tempolla ja sykkeellä.
empä oo juoksumatolla tekeny havaintoja sykkeestäni kun käyttäny juoksumattoa. Mitä nämä minun oireet sitten ovat jos ei oo kyse ylikunnosta, osaatko sannoo? No et sä ole lääkäri mut ajattelin silti kyssyy.
Sen verran jottain muistan sykkeistäni että 100-130 välillä on tainneet sykkeet käydä esim. Vaihtelee syketaso. En vain muista miten nopiasti sykkeet on nousseet yli satasen. Sanoit että 140-150 syketaso jo muutamassa minuutissa. En varma enkä ihan usko että noin minulle on käynyt.
Pahimmillaan kun kroppa ollu jumissa (esim silloin vuosi sitten) niin se oli sellaisessa tilassa että en käytännössä pystynyt tekeen mitään fyysistä että meni heti keho jumiin. En sitten tiijä onko se ylikuntotila vai mikä? Mitenköhän osaisin kuvailla oireita ? Muun muassa sydämen kohdalla tunto. Joskus tuntui että tuli sydänkohtaus kun sydän väsyi niin pahasti. Soitin kerran hätänumeroon . Ne pahimmat on menneet jo kauan sitten ohitse. Muistan kun kerran lähdin kävelylenkille (hidas tempo) niin ehdin kävellä vain 200 metriä kun piti palata takaisin kun alkoi sydämessä tuntua ja rytmihäiriötä iski myös . Levossa muistan nukkumaan mennessä kuinka sydän hakkasi patjaan raskaasti ja välillä ylinopeaa ja välillä hitaammin (välilyönti). En soittanu silloin hätänumeroon. Sillä toisella kerralla soitin kun sydän tuntui väsyvän niin pahasti. Aiemmin olin tehnyt pahan mokan eli paastopäivänä saunoin ja tein 5 kilsan kävelylenkin. Mainitsin siitä terveyskeskuksessa josta sydänhoitaja EKG:ssa sanoi että ei noin saa tehdä että sydän ei välttämättä tykkää siitä.
iskee niin hengästyminen myös . Pahimmillaan 3 kertaa kävi niin että hengästyminen oli niin hurjaa että tuli tukehtumisen tunne että pari kertaa oli lähellä että olisin menettänyt tajuntani että yhdellä kertaa menin maahan oikein makaamaan ja haukoin henkeä niin että oli tukehtumisen tunne ja tämä tukehtumisen tunne kesti noin 2 minuuttia. Sekin tuntui liian pitkältä.
Onneksi nuo on menneet ohi.
Pyöräilyä oon aiempinakin vuosina mut tänä keväänä aika monasti oon käyny pyäräileen että se on mukava harrastus. Varmaan viisampaa ihtelleni ottaa pyäräily vain rennommin vai mitä?? Mulla kun on kilpaurheilijataustaa niin mulla on sitä kunnianhimoa luonteessani että aina toinen osa minusta tahtoo kovempaa suorittamista vaikka kyse onkin vain harrastuksesta. - Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
empä oo juoksumatolla tekeny havaintoja sykkeestäni kun käyttäny juoksumattoa. Mitä nämä minun oireet sitten ovat jos ei oo kyse ylikunnosta, osaatko sannoo? No et sä ole lääkäri mut ajattelin silti kyssyy.
Sen verran jottain muistan sykkeistäni että 100-130 välillä on tainneet sykkeet käydä esim. Vaihtelee syketaso. En vain muista miten nopiasti sykkeet on nousseet yli satasen. Sanoit että 140-150 syketaso jo muutamassa minuutissa. En varma enkä ihan usko että noin minulle on käynyt.
Pahimmillaan kun kroppa ollu jumissa (esim silloin vuosi sitten) niin se oli sellaisessa tilassa että en käytännössä pystynyt tekeen mitään fyysistä että meni heti keho jumiin. En sitten tiijä onko se ylikuntotila vai mikä? Mitenköhän osaisin kuvailla oireita ? Muun muassa sydämen kohdalla tunto. Joskus tuntui että tuli sydänkohtaus kun sydän väsyi niin pahasti. Soitin kerran hätänumeroon . Ne pahimmat on menneet jo kauan sitten ohitse. Muistan kun kerran lähdin kävelylenkille (hidas tempo) niin ehdin kävellä vain 200 metriä kun piti palata takaisin kun alkoi sydämessä tuntua ja rytmihäiriötä iski myös . Levossa muistan nukkumaan mennessä kuinka sydän hakkasi patjaan raskaasti ja välillä ylinopeaa ja välillä hitaammin (välilyönti). En soittanu silloin hätänumeroon. Sillä toisella kerralla soitin kun sydän tuntui väsyvän niin pahasti. Aiemmin olin tehnyt pahan mokan eli paastopäivänä saunoin ja tein 5 kilsan kävelylenkin. Mainitsin siitä terveyskeskuksessa josta sydänhoitaja EKG:ssa sanoi että ei noin saa tehdä että sydän ei välttämättä tykkää siitä.
iskee niin hengästyminen myös . Pahimmillaan 3 kertaa kävi niin että hengästyminen oli niin hurjaa että tuli tukehtumisen tunne että pari kertaa oli lähellä että olisin menettänyt tajuntani että yhdellä kertaa menin maahan oikein makaamaan ja haukoin henkeä niin että oli tukehtumisen tunne ja tämä tukehtumisen tunne kesti noin 2 minuuttia. Sekin tuntui liian pitkältä.
Onneksi nuo on menneet ohi.
Pyöräilyä oon aiempinakin vuosina mut tänä keväänä aika monasti oon käyny pyäräileen että se on mukava harrastus. Varmaan viisampaa ihtelleni ottaa pyäräily vain rennommin vai mitä?? Mulla kun on kilpaurheilijataustaa niin mulla on sitä kunnianhimoa luonteessani että aina toinen osa minusta tahtoo kovempaa suorittamista vaikka kyse onkin vain harrastuksesta.Kun sinulla on sydänvaivoja niin yleiset ohjeet ei päde vaan kysy lääkäriltäsi. Olen juossut itseni ylirasitukseen vanhalla iällä liian inokkaalla juoksemisella ja sitten kovaan kuntoon oikeanlaisella juoksuharjoittelulla, mutta ei minulla ole ollut sydänvaivoja.
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kun sinulla on sydänvaivoja niin yleiset ohjeet ei päde vaan kysy lääkäriltäsi. Olen juossut itseni ylirasitukseen vanhalla iällä liian inokkaalla juoksemisella ja sitten kovaan kuntoon oikeanlaisella juoksuharjoittelulla, mutta ei minulla ole ollut sydänvaivoja.
minulla myös yhressä vaiheessa eli vuonna 2020 kunto nousi oikeanlaisella kestävyysliikunnalla että huomasin sen kun 10 km hölkkälenkki ei tuntunut missään kun aiemmin se tuntui.
Pian vuoden 2020 jälkeen alkoi ongelmia tulla etehen.
Pahimmat ongelmat on takanapäin mutta tulin sen verran araksi etten uskalla ottaa liian isoja riskejä.
- Anonyymi00020
Pitkään aikaan ei ole ollut oikein minkäänlaista kiinnostavaa teemaa sähköpyöräilyyn liittyen. Kenties sellainen pitää vaihteeksi nostaa ilmoille.
- Anonyymi00024
Mihnä nuin kuolemanvakava kiirus ?
- Anonyymi00025
No kun haluaisin polkea yhtä nopeaa kuin muut kun lähinnä kaikki pyöräilijät menee ohitseni kun oon niin hidas.
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
No kun haluaisin polkea yhtä nopeaa kuin muut kun lähinnä kaikki pyöräilijät menee ohitseni kun oon niin hidas.
Kiire on tyhmyyden ystävä. Ota iisisti.
- Anonyymi00027
Tein muutaman vuosi sitten 400 km: n lenkin viiteen päivään ," ei matka tapa, vaan vauhti" . Opettele tekemään kiireettömiä lenkkejä nauttien pyöräilystä
- Anonyymi00028
Kuulostaa kuin aloittaja hakisi kehuja hyvästä? kunnostaan, ei niinkään oikeasti neuvoja ajamiseen?
- Anonyymi00029
Hyvä ap, sijoitapa rahaa itseesi ja hanki vähäksi aikaa personal trainer. Ja keskustelu jonkun muunkin kanssa voisi olla hyväksi. Vaikkapa terveysasemalla, kun vaikuttaa, että sinulla on mukana kuoleman ja sairauksien pelkoa ja ehkä osin siksi olet aika huolissasi siitä miten voisit parhaiten ja turvallisesti liikkua.
Täällä saa monenlaista, ihan hyvääkin neuvoa, mutta osa on tietenkin ihmisten itselleen hyväksi havaitsemaan, eikä päde yleiseksi neuvoksi.
Oikein ihanaa kesää sinulle, pyöräillen tai muulla tavoin liikkuen! - Anonyymi00030
Vauhtia saa kalliosta, pari viivaa polkee kovaa ja antaa kaikkensa.
- Anonyymi00031
Pieni vinkki. Älä ajattele nopeutta ajaessasi, vaan aja sellaista nopeutta, mikä tuntuu mukavalta. Vauhti nousee vähitellen itsekseen. Mielellään pitkiä rauhallisia lenkkejä, pari-kolme tuntia, mutta rauhallista vauhtia. Kiinnitä huomiota ajoasentoon, polkemistekniikkaan, syömiseen, juomiseen. Älä koskaan lähde ainakaan yli tunnin lenkille ilman evästä ja juomista. Muuten käy niin, ettet jaksa ajaa kotiin takaisin. Se ei ole kivaa lainkaan.
- Anonyymi00032
Pitäö sitä kaahata,minkä ehtii,ajaa rauhallisemmin,niin jaksaa pidempään polkea.
Kyllähän noi trikoopellet,joilla on kymppitonnin munamankeli,samaan sävyyn ajopuku,
ja 3 numeroa liian pieni ahdistava kypärä päässä,kaahaa kun kevtkiimaiset pullopersesiat. - Anonyymi00033
Normaalia on että pyöräilykauden alussa keväällä tuntuu kankealta ja voimattomaltakin jossain vaiheessa. Kesän aikana kunto saattaa kasvaa niin että ajetaan sitten useammin ja kovempaa ja pidempiä matkoja.
- Anonyymi00034
Satulan korkeudella on jonkin verran vaikutusta siihen, miltä tuntuu nousta ylämäet, eli miten paljon saadaan voimaa ponnistukseen, tuleeko suonenvetoja, alaselän kipuja, jne..
- Anonyymi00035
Napavaihteinen pyörä jos on huonosti voideltu, saattaa tuntua siltä, ettei alamäkeen pääse polkematta, tai että vauhti tuntuu hitaalta. Ketjuvaihteisessa pyörässä laakerit luistavat yleensä nopeammin/paremmin.
- Anonyymi00036
En tiiä miten te muut mutta minä ruukaan vaihdella tempoja eri liikuntamuodoissa.
Eli minun ohojelmaan kuuluu (säännöllinen liikunta) pyöräilyä, kävelyä, juoksua, spurttivetoja ja puntin nostoa sekä vatsalihakset ja lattiahypyt.
Ruukkaan vaihdella vauhteja että juoksuspurteissa esim saatan juosta hitaita spurtteja ja pari tiukempaa spurttia. Kyl siinä hiki tullee kun vetää yhdenkin kovan juoksuspurtin.
Pyörälenkeillä myös saatan kesken matkan vaihdella tempotasoa. Hitaasta keskinopeaan ja keskinopeasta nopeaan sen mitä kintuista saa irti mut yleensä aika varovaista on että pyrin käyttään maalaisjärkeä.
En ole lääkärille mennyt jutteleen terveysongelmistani mutta liikunnassa pyrin käyttään maalaisjärkeä toki.
Oon mä toki lääkärillä käynyt aiemmin mutta vois sanua näin että oon aika tyypillinen suomalainen mies etten kovin mielelläni lääkärille mene kuin vasta viime hetkellä.
Kiitos neuvoista. Esim pitää tsekata tuo pyöränsatula että onkohan oikeassa asennossa. Myös ideana olis nyt pehmustaa satula. Myös ideana olis ostaa ihan uus pyörä (ei maastopyörä) mutta en luopuisi näistä kahdesta maastopyörästä sillä niillä vois ajaa maastossa kun eräs neuvoi ajaan maastossa. Tässä lähellä on hyvää mäkistä metsää jossa voisi ajaa. - Anonyymi00040
Maantiellä kiitävät trikoovaatteiset ukkelit ja akkelit ...ne ei ole tältä planeetalta että ne on ihan koneita joten väistämättä herää ajatus =heidän täytyy olla kilpapyöräilijöitä koska he etenee koko ajan ihan älyttömän nopiata vauhtia. Ei kait tohon tollaiseen pysty muut kuin kilpapyöräilijät.
Itte entisenä kilpaurheilija(pikajuoksija) haaveilen jonain päivänä olevani tuollainen trikoo-vaatteinen maanteiden pikakiituri &kone.
Täällä' päin useana vuotena paahtanu ihan hullua vauhtia noin keski-ikäinen mies että näyttää ihan langanlaihalta että kauhistellut hieman että mitenköhän sillä sydän kestää moista ???- Anonyymi00041
Itse juoksin yläkoulussa sata metriä noin 14 sekuntiin. Silti 50 km pyöräily on vaativaa.
Parhaat pyöräilivät polkevat reilut sata kilometriä 2,5 tuntiin ja keskinopeus on yli 40 km/h. Hapenottokyky on huippuhiihtäjien tasolla eli 80-90. - Anonyymi00044
Anonyymi00041 kirjoitti:
Itse juoksin yläkoulussa sata metriä noin 14 sekuntiin. Silti 50 km pyöräily on vaativaa.
Parhaat pyöräilivät polkevat reilut sata kilometriä 2,5 tuntiin ja keskinopeus on yli 40 km/h. Hapenottokyky on huippuhiihtäjien tasolla eli 80-90.Kiitos kun kerroit .
Itselläni siis pikajuoksutaustaa. Olin lahjakas mutta en saanu kilpailuissa ulosmitattua potentiaalia itsestäni ulos.
Kestävyyteen en osaa sanoa löytyykö lahjoja mutta voi löytyä kun isälläni on kestävyysurheilutaustaa. Hän oli 19 vuotiaana hiihdossa ihan sen ajan parasta suomalaista hiihtäjää melko lähellä 10 kilometrin matkalla.
- Anonyymi00042
Pelkällä jääkiekon ja jalkapallon pelaamisella cooper tulos oli 3000
- Anonyymi00043
Oli niin. Hapenottokyky eli Vo2max alkaa laskea jo 20v ikävuodesta alkaen ellei hoida sitä harjoittelulla, joten aloin juoksemaan 10-15 km lenkkejä ja minä juoksin 3000 metrin cooperin 60v iässä.
- Anonyymi00045
minulle kestävyyslajit on olleet vähän niin ja näin koska ei ole siihe lajiin vaadittavaa sisua koska kestävyysurheilussa pitää sietää kipua ja hengästymistä.
Ainakin vielä nykyään pyöräily ja muu kestävyysliikunta on sellaisella tasolla että vois sanoa "lapsenkengissä" että muutaman kerran oompa saattanut rykäistä aika vauhdikkaasti (pyöräily tai juoksuspurtti).
Ei mulla erityisen suurempia tavoitteita ole . Veljeni on kiinnostunut veteraaniurheilusta.
- Anonyymi00046
Joku mainihti että tekhee 3-4 , jopa viiden tunnin pyöräilyjä.
No tuossa isäukkoni kaa juttelin noin tunti sitten että yksi tavoite vois olla 40km pyörälenkki. Pitää ottaa reppu mukaan eväineen (esim 3 banaania ja ruisleipää sekä termostaattipullo kahvia ja vesipullo tai jos ei kahvia niin ainakin pakko olla vettä).
ja polokee hittaalla vauhdilla että ihan etananvauhtia. Välillä vaikka pysähtyäkin.- Anonyymi00047
Sen 20 kilsaa oon polkenu että jos ei onnistu 40km niin yrittää 30km mut olis aikomus se neljäkymppiä polokea. Myös alue johon lähtisin polkeen ton matkan, ei ole kovin mäkistä aluetta että siinäkin mielessä alue on itselleni/aloittajalle varmaan ihanteellisempi. Jos tulee ylämäkiä ja kokee ne vaikeiksi niin ainahan voi myös hypätä pois tarakalta ja taluttaa ylämäet.
- Anonyymi00048
Kyllähän tuo 40km tunnissa fillarilla on vielä easya.
- Anonyymi00049
minä en tarkkaan muista mutta mulla jotain about tunnin tai puolitoista tuntia kesti 20 kilometrin matka.
- Anonyymi00051
No sinä varmaan ootkin joku tosi kova kuntoilija ja ehkä kilpapyöräilijä.
- Anonyymi00052
Anonyymi00049 kirjoitti:
minä en tarkkaan muista mutta mulla jotain about tunnin tai puolitoista tuntia kesti 20 kilometrin matka.
20-25 km/h on kelpo vauhti, jos sitä tunnin tai kaksi jaksaa.
Kepeä, noin 70 kg, pyöräilijä pystyy nopeuteen 28-32 km/h, ja jos paksut reidet, 35 km/h ei ole mahdoton. Kaikki sen yli menevä sopii suoraan kilpailuun.
Ikä syö tietenkin nopeutta ja kapearenkainen pyörä tuo sitä lisää. Miesten maantie SM kisojen voittajan keskinopeus (reitistä riippuen) oli esim. viimevuonna noin 42km/h. eli ei se 40km/h nyt mitään "easya" ole.
- Anonyymi00054
santtu_1975X kirjoitti:
Miesten maantie SM kisojen voittajan keskinopeus (reitistä riippuen) oli esim. viimevuonna noin 42km/h. eli ei se 40km/h nyt mitään "easya" ole.
Hyvien maratonin juoksijoiden keskinopeus on yli 20 km/h maratonin 42 km matkalla.
- Anonyymi00055
Anonyymi00054 kirjoitti:
Hyvien maratonin juoksijoiden keskinopeus on yli 20 km/h maratonin 42 km matkalla.
Mitä sitten? Duplantis hyppää seivästä 6.30 m.
- Anonyymi00056
Anonyymi00054 kirjoitti:
Hyvien maratonin juoksijoiden keskinopeus on yli 20 km/h maratonin 42 km matkalla.
Mitä sitten? Duplantis hyppää seivästä 6.30 m.
- Anonyymi00057
Uskaltaisin sannoo että melko harva jos kukaan kuntoilija tunnissa 40 kilometriä. Eri asia kilpapyöräilijät.
- Anonyymi00059
Minä noin 5km -15km tunnissa poljin sen 20 kilometrin matkan että mun pitää näin hitaasti edetä koska pitää ottaa huomioon terveydentila(joka ei ole paras mahdollinen eli sydän oireilee muttei ole todettu sydänvikaa&sairautta) että varmaan kuntoni puolesta pystyn noin 25-30km tunnissa polokeen 20km matkan mutta pitää ottaa huomioon terveydentila. Ja siinä noin hittaassa vauhdissa on se hyvä puoli ettäpystyy nauttimaan luonnosta&luonnonäänistä.
- Anonyymi00062
Anonyymi00059 kirjoitti:
Minä noin 5km -15km tunnissa poljin sen 20 kilometrin matkan että mun pitää näin hitaasti edetä koska pitää ottaa huomioon terveydentila(joka ei ole paras mahdollinen eli sydän oireilee muttei ole todettu sydänvikaa&sairautta) että varmaan kuntoni puolesta pystyn noin 25-30km tunnissa polokeen 20km matkan mutta pitää ottaa huomioon terveydentila. Ja siinä noin hittaassa vauhdissa on se hyvä puoli ettäpystyy nauttimaan luonnosta&luonnonäänistä.
"Entinen kilpapyöräilijä muistelee" : Kevään ensimmäiset pitkät ( 100-150km) lenkit ajettiin n 15 km/h keskinopeudella, keveillä välityksillä, nopealla pyörityksellä. Siitä sitten vähitellen nopeudet nousi, mutta tuo 30 km/h ei ole mikään vaatimaton nopeus n. 50 km matkalla.
Kannattaa ottaa iisisti, ja nostella sitä nopeutta kun siltä tuntuu, ei väkisin. Ja juomaa ja evästä mukaan.
Ja yks vielä: Jättäkää nyt hyvät pyöräilijät ne luurit kotiin! Luonnon äänet, ja se tärkein, eli takaa tuleva liikenne on kuultava.
- Anonyymi00053
Mitäs toi on- mä ajoin barseloonaan kahessa päivässä, nautin kahvikupin perillä ja ajelin takaisin eikä tullut yhtään hiki.
- Anonyymi00060
Sukelluksen maailmanennätys tavoitteena. Ukko sukelsi joskus 70-luvulla mereen, eikä ole vieläkään noussut pintaan.
- Anonyymi00058
No minä ajelen anopin n. 45 v vahalla tunturilla , satulan ja kummit ketjun vaihoin, hyvin on kunto pysynyt ,,jaksaa metsätöihin propsienkantoon ym puuhommien tekoon oikein hyvin ja ok talon kaik työt,mut olenkin vasta just 70 v. No puntit on autotallissa lisänä käytössä jA sukset talvisin ,kuntoilu on luovaa toimintaajokaisella tavallaan ja ajallaan ,niin kilpailla ei tarvii kyllä muutakuin ehkä kortinpeluussa se ok. liike on LÄÄKE ,NÄIN SE MONASTI ON ,JOS PYSTYY LIIKKUMAAN ! hyvää kesää .
- Anonyymi00061
"Paremmaksi pyöräilijäksi kehittyminen vaatii säännöllisyyttä, monipuolista harjoittelua ja oikeanlaista tekniikkaa.
Tärkeimmät osa-alueet ovat peruskunnon kasvattaminen, intervallitreenit, voimaharjoittelu sekä huolellinen palautuminen.
Tässä konkreettisia vinkkejä pyöräilyn kehittämiseen:
1. Harjoittelun perusteetRakenna peruskuntoa: Aja pitkiä, kevyitä lenkkejä (PK-harjoittelu). Tämä kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistöä sekä parantaa rasva-aineenvaihduntaa.
Lisää tehoa intervalleilla: Tee 1–2 kertaa viikossa korkeatehoisia intervalleja (esim. kovia ylämäkivetoja tai lyhyitä pyrähdyksiä). Tämä parantaa hapenottokykyä ja vauhtikestävyyttä.Säännöllisyys: Säännöllinen pyöräily vahvistaa reisi-, pakara- ja pohjelihaksia parhaiten.
2. Voima ja tekniikkaVoimaharjoittelu: Kuntosalitreeni (erityisesti jaloille ja keskivartalolle) parantaa suorituskykyä ja ehkäisee vammoja.
Ajoasento: Varmista, että pyörän satula ja ohjaustanko ovat oikealla korkeudella. Väärä ajoasento aiheuttaa kipua (esim. takapuolen puutumista) ja heikentää tehokkuutta.Keskivartalon tuki: Vahva keskivartalo auttaa pitämään yllä hyvää ajoasentoa pitkilläkin lenkeillä.
3. Palautuminen ja huoltoLepää tarpeeksi: Kehittyminen tapahtuu levossa, ei treenatessa. Pidä lepopäiviä ja nuku riittävästi.Ruokavalio: Huolehdi riittävästä energian saannista, erityisesti pitkien ajojen jälkeen.
4. Aloittelijan vinkitAloita asteittain: Aloita lyhyemmillä lenkeillä ja lisää matkaa ja intensiteettiä vähitellen.
Seuraa kehitystä: Käytä pyöräilytietokonetta tai sovellusta (esim. Strava) matkojen ja vauhtien seuraamiseen.
Muista: Pyöräily on tehokasta aerobista liikuntaa, joka parantaa kuntoa, mutta myös rasittaa kehoa. Pyörän säätäminen itselle sopivaksi on tärkein ensimmäinen askel."- Anonyymi00070
Onhan tuossa kyllä hyviä neuvoja.
- Anonyymi00077
Anonyymi00070 kirjoitti:
Onhan tuossa kyllä hyviä neuvoja.
Tuollaisia ne on AI-ohjeet. Mutta ensin täytyy selvittää itselle, haluaako todella kehittää itsestään pyöräilijän, vai pyöräillä ihan vaan huvikseen, sekin on ihan kivaa. Harjoitteleminen "pyöräilijäksi" on yleemsä v--tumaista itsensä rääkkäämistä, mutta ne muutamat kerrat ovatkin sitten juhlaa.
- Anonyymi00063
jännä juttu mutta minä oon niitä joille kertyy lihasmassaa kestävyysliikunna kautta että osa menettää läskiä ja lihasta että jalat kaventuu ja niin edelleen niin minulle kestävyysurheilu jopa nostaa painoa.
Elopainoni on liikaa eli 91kg ja kun harrastan myös juoksua ja kävelyä niin kun on painoa näin paljon niin pohkeet ja jänteet on välillä lujilla.
Siksi uusi harrastukseni pyöräily sopii paremmin koska se on ystävällisempi jalkapohjalle&pohkeelle&akillesjänteille.
Mutta kun lihasmassa kasvaa&paino nousee niin kestävyysliikunnassa se ei ole hyvä asia koska hapenottokyky yleensä myös heikkenee koska kestävyys-liikuntaa harrastavat on yleensä kaikki langanlaihoja ja kevyitä joilla ei ole oikein muuta kuin luuta ja nahkaa ja vain vähän lihasmassaa.
Minulla sen sijjaan kasvaa lihasmassa. Vähän ärsyttää koska haluaisin olla 20kg tai edes 10kg kevyempi.
Vaikka ruokavalioon satsannu niin ei paino puttoo. Ai9noastaan yhden kerran elämäni aikana oon onnistunut painonpudotus-operaatiossa.
Oon silti kuitenkin toiveikas että jospa se paino alakaa kuitenki tippumahan tässä kun kestävyysliikuntaa lisännyt.
Nyt vain tänä aamuna tuntuu taas sydämensyke kiusaavan hieman niin levossa kuin liikkeessä että joutua sen mukaan menemään.
hyvää kevättä kaikille! terveisin Juha P(pohojanmaalta). - Anonyymi00064
Ota rauhallisesti.
- Anonyymi00069
Juu terveyshoitaja kehoitti tekemään niin.
Tämä aamu; 5 juoksuspurttia hitaalla 20-30% teholla viiden minuutin palautuksin. Ennen spurtteja venyttely ja alkulämmittely(juoksumatolla). Mahtava ilma kun vettä sataa niukasti ja ilmassa on raikas haju.
Huomenna aamulla; 10km pyörälenkki hitaalla 5-10km tuntinopeusvauhdilla. - Anonyymi00071
kevyttä liikuntaa hoitaja kehoitti tekkeen.
Sydän myös tykkää liikunnasta jos kevyesti huomioiden terveydentila.
Eikä saisi olla stressiä kun minulla sitä hieman on kun ei paino putoa. - Anonyymi00074
Ei kannata hosua.
- Anonyymi00072
Aamuiset kevyet 20-30% juoksuspurtit tuntui tukkoiselta että normaalia enemmän hengästytti että oli ekan vejon jälkeen happivaje että tuli tukehtumisen tunne jonkun verran. Joskus muutamia kertoja niin paha happivaje&hengästyminen että sairauskohtaus läheltä piti-tilanne että tunne että tukehtuu ihan oikeasti ettei happi kulje, silmissä sumenee ja taju meinaa lähteä että kahdella kerralla meinasin melkein pikitielle mennä maaten.
Kaipa tämä tästä kunto ja terveys kohenee. Muistaa vaan tehdä kevyesti kaiken eikä liian useana päivänä. Eikä saa saunoa kuin korkeintaan kaksi kertaa viikossa ja kevyet löylyt.- Anonyymi00073
tiedostan olemassa olevat riskit.
- Anonyymi00075
Aina voi unelmoida (minä unelmoin) mutta eri asia pystyäkkö toteuttaan,
Oon mä kerran onnistunut painonpudotus-operaatiossa. Siitä on tosin aikaa noin 6 vuotta.
Kyllä kaikki pitäs olla kunnossa (ruokavalio ja eri liikúntamuodot) mutta kun tässä vuoden aikana oon tekeny aika paljon hikiliikuntaa nii paino noussut 3 kiloa että äiti sitä kyllä ihmetteli tosi paljon että miten tuo voi olla mahdollista että nyt kysynkin ; mistä tuo johtuu että kertooko tuo siitä että minulla on massageenit kun joku tois4ella palstalla kertoi omaavansa massageenit?
Massageenit on siis tietääkseni semmoset että tulee herkästi lihasta liikunnan seurauksesta ja massa voi tulla helposti myös läskinä.
Minulla on jonkun verran tuota mahaa tuossa. Jonkunkokoinen mutta ei se mitään löysää ole vaan mahani on melko raskas mikä selittäisi lihasmassan siinä olevan.
Haaveena olis pudottaa 5-10 kiloa painoa. Noin 4 painonpudotus-operaatiota on epäonnistunut. - Anonyymi00076
Voi tätä pyöreää maailmaa,kun yhdet ei ehdi ja toiset eivät jaksa ja kolmannet tarvitsevat pyöräilyyn kolmannen pyöräkin.
- Anonyymi00078
Älä haaveile polkupyöräilystä, typerää sakkia nää.. moottoriurheilu on parempaa etkä vammaudu suorituksissa.
- Anonyymi00079
Muutaman päivän tauko ja eilen aamulla juoksuvetoja 4 spurttia vaihdellen tehoja johon sisältyi 5 kilometriä kävelyä.
Kello kahden aikaan 9km;n pyörälenkki. Ylämäet vedin kovempaa niin että hengästytti. Muttei lähelläkään kilpapyöräilijöiden vauhtia eikä pidäkään olla koska tavoite ei ole semmoseen vauhtiin meno.
Tänään 7km;n pyörälenkki. Alkumatka keskitempo-vauhtia ja loppumatka poljin aika lujjaa vastatuuleen että hengästytti loppumatka. Kaukana kuitenkin kilpapyäräilijöiden vauhtitasosta mutta ei ole tarkoituskaan.
Nyt kahvit tulille ja otin energiakaurapatukkaa pikkupalan. Banaania. Ruokahetki kahden maissa. Proteiinia ja hiilareita tankkaan. Vettä juonut nyt.
Oma fiilis (henkinen ja fyysinen) parempi kuin aiemmin. Liika liikunta voi olla liikaa että pitää muistaa pitää taukoa liikunnasta. Kun pidin muutaman päevän paussin niin eilen liikunta tuntui hyvältä.- Anonyymi00080
Menitkö ihan ilman sähköllä "avustusta"?
- Anonyymi00081
Anonyymi00080 kirjoitti:
Menitkö ihan ilman sähköllä "avustusta"?
ei mulla ole sähköpyörää.
- Anonyymi00082
Anonyymi00080 kirjoitti:
Menitkö ihan ilman sähköllä "avustusta"?
oliko tuo vittuilua?
- Anonyymi00083
Nyt takana pyöräilystä vappaata mutta sisällyttänyt nämä useat päivät juoksuspurteilla ja kävelyllä sekä muulla kuntoilulla(lähinnä kuntopiirijumppaa) .
Tukkoiseksi taas mennyt hieman että kun tossa aamulla tein kuntopiiriä niin tuntui ettei henki kulje yhtään että piti ihan rauhoittaa oma hengitys vetämällä syvään henkeä rauhallisesti kun oli tukehtumisen tunne taas.
Eikä tarvi paljoa tehdä kun iskee tuollainen "kohtaus".
Lepoa vissiin tarvis enempi. Ei vain malta kun pitää mennä.
Syönyt hyvin että nytkin teen uusia pottuja ja silliä sekä raejuustoa. Iltaisin vedän raejuustopurkin yleensä kun aina illalla iskee "iltanälkä".
Ensi kerralla pyöränajoreissu(tällä viikolla huomenna tai viimeistään ylihuomenna) otan mukaan evästä ja juomaa notta jaksaa ajjaa ja kuljen hijasta vauhtia eli mun kohdalla tarkoittaa "etananvauhtia". Kun on tuota tukkoisuutta kun ei meinaa happi kulukea niin pithää edetä rauhallisesti. Voi välillä pysäyttää ja taluttaa pyörää ylämäet jos tuntuu että ylämäet liikaa hapettaa että tulee tukehtumistunne sen seurauksesta. Muistan viime viikolla kun yhden tosi kovan ylämäen yritin polkea niin piti hypätä tarakalta poies kun iski se tukehtumisentunne silloin.
Kyllä sitä meidän kaikkien pitää kuunnella omaa kehoa eikö vain? Elkää ottako ihmiset liian isoja riskejä ettei käy huonosti vai mitä?- Anonyymi00085
Tuo on just hyvä, nimenomasn kannattaa kuunnella omaa kroppaa. Nopeasti se kunto kuitenkin kasvaa, ja kohta ajat putkelta, sitten pian sen jälkeen ei ees tartte nousta. Tsemppiä!
- Anonyymi00084
Mulla on kaupunkipyörä, 7-vaihteinen Helkama. Sillä poljen 10 km lenkin päivittäin, keskinopeus on n. 15 km/h.
- Anonyymi00086
Pyörälenkki aamupäivällä ajettu = 10km vaihdellen tempotasoa.
Aamupala vettä johon sekoitin luumuja ja kaurahiutaleita sekä puolukoita. En lisänny sokeria. Kahvit myös . Sitten banaani ja sitten pyäräileen. Vastatuuli oli välillä. Poljin isolla välityksellä ja poljin välillä siten että olin tarakalta pois. Ylämäet ei tuntuneet pahalta tällä kertaa eikä pahemmin ollut tukkoista meno.
Kotiin tultua tehtiin wokkivihanneksia ja lohipullia.
Banaania söin myös ruoan päälle. - Anonyymi00087
Eilen kevyttä kävelyä 4km;a ja tänään tukeva aamupala (koska pyörälenkki heti edessä) eli banaani, kaurapuuron eilisen jämiä , 2 kananmunaa, kahvia yksi kuppi ja kaurahiutaleita mittasin kulhoon jonne lisäsin myös puolukoita, luumuja ja vettä.
Sitten pyöräileen eli rasvasin ensin ketjut ja pehmustin satulan. Olkapäihin sattui hieman kun nostin satulalta itseni ja poljin menemään lujaa pari keskipitkää suoraa ja yhden ylämäen jonka ekan ylämäen jälkeen hapetti aikamoisesti että tuli tukehtumistunne jonka jälkeen piti vauhtia hidastaa. Annoin palaa yhden alamäen oikein rivakalla poljennalla &vauhdilla. Isolla välityksellä ajoin vastatuuleen noin 500 metrin matkan joka alkoi tuntua lopussa ja suoran päätteeksi vielä pitkä 200-300 metriä pitkä jyrkkä ylämäki jossa pienellä välityksellä otin ylämäen rauhallisemmin ja silti meinas tulla tukehtumistunne kun piäsin ylhäälle.
Tämä matka 6km pyörälenkki sisältää paljon korkeuseroja. Tämä kyläni ja vieruskylä on mäkistä seutua vaikka asunkin pohjois-pohjanmaan lakeuksilla mutta täällä kylällä ja vieruskylällä mäkiset maastot selittyy entisellä järvialueella että täällä on ollut joskus isohko järvi.
Kun tulin kottiin niin rauhaisesti otin kypärän pois päästä. Mie käytän aina kypärää ja kaikkien pitäisi käyttää!
Join siinä ensin lasillisen vettä ja sen päälle kahavia yksi kupillinen. Nyt annan palautella istumalla ja makoilemalla sekä venytysliikkeillä. Pakaraa ja takareisiä ja etureisiä erityisesti venytellä.
En tiedä mistä olkapäät meni niin kipeäksi että alkaako tässä ikä vaivaa kun olen 44-vuotias että alkaako mulle ilmetä olkapäävaivoja?? - Anonyymi00088
Pyörälenkki 13km vaihdellen tempoa. Välillä kovaa vauhtia isolla välityksellä ja välillä pienemmällä välityksellä kovaa vauhtia. Sitten hitaampaa vauhtia. Haastoin myös ihtiäni = vastatuuleen keskikovaa vauhtia. Ylämäet keskikovaa vauhtia. Lenkin päätteeksi kaurapatukkaa vähän ja banaania.
- Anonyymi00089
Sama reitti 13km pyörällä ja välillä talutin pyörää kun ahteria alkoi puuduttamaan. Siinä sai samalla kävelyliikuntaa kun aika kuumassa säässä kävelin että aurinko porotti aika tummaan paitaan joka lisäsi hikeä. Suolainen likainen hiki valui silmiin ja siinä sitten aina pyyhkiä silmiä kun niitä kirveli. Otin mukaan vettä ja banaania. Vaihdellen tempoa että aika lujjaa taas menin pyörällä. Hyvää on se että fyysinen terveys tällä kertaa parempi. Lepopäivät kiittää tiemmä.
Kotona kahvinkeittoon, sohvalle ja syömään moniviljasämpylää sillin kanssa + maitoa. Ja juoda vettä 3 lasia kylmää vettä. Teki hyvää.
Pyöräily on siitä hyvä liikuntamuoto että se ei aiheuta jaloille ongelmia mut toi pyäränpenkki niin sitä pitäs vielä enempi pehmustaa. Ehkei mulla ole pakaroissa lihaksia kun niin äkkiä alkaa jomottaa niitä??- Anonyymi00090
Hyvä! Siitä se etenee vähitellen!
Älä ainakaan mitään geelipehmustetta siihen satulaan hanki, hiertää... Totuttele, jossain vaiheessa luultavasti alkaa sujumaan.
Nahkasatula on hyvä hankinta, jos ei halua käyttää vaippahousuja. Itse pystyn ajamaan normipöksyillä Brooksin satulalla istuen 150 km ilman ikäviä tuntemuksia takapuolessa.
Toki yksi perstuntumasnkin vaikuttava seikja on käyräsarvisen pyörän etu on (vaihteleva) ajoasento, joka jakaa painoa sarville, satulalle ja jaloillahan kuuluu myös vähän kannatella. - Anonyymi00091
Anonyymi00090 kirjoitti:
Hyvä! Siitä se etenee vähitellen!
Älä ainakaan mitään geelipehmustetta siihen satulaan hanki, hiertää... Totuttele, jossain vaiheessa luultavasti alkaa sujumaan.
Nahkasatula on hyvä hankinta, jos ei halua käyttää vaippahousuja. Itse pystyn ajamaan normipöksyillä Brooksin satulalla istuen 150 km ilman ikäviä tuntemuksia takapuolessa.
Toki yksi perstuntumasnkin vaikuttava seikja on käyräsarvisen pyörän etu on (vaihteleva) ajoasento, joka jakaa painoa sarville, satulalle ja jaloillahan kuuluu myös vähän kannatella.mä tykkään tempovaihteluja tehä paljon pyörälenkillä. Aina pitää olla mukana myös vettä ja banaania tai kaurapatukka. Oon käyny pyöräileen myös sateella(pieni sade). Helteillä aion käydä myös ettei helteet estä mua.
- Anonyymi00092
Tänään 13km kovavauhtista pyöräilyä. Välillä poissa satulalta ja annoin jalkojen käydä . Ruoskin itteeni vauhtia myös ylämäessä siten että piiputti . Suurin ylämäki jonka otin hieman mäen loppuosan rauhallisemmin. Kotiin tullessa kahvit ja banaania. Yltä päältä hikimärkänä. Mukava sää kun ei liian kuuma eikä kolea ja eikä satanut. Isolla välityksellä pääosin ajoin. Nyt sain pehmustettua hieman satulaa.
Pääosa reitistä on asfalttipikitietä mutta myös osittain hiekkatietä. Arviolta jyrkimpään alamäkeen suurinpiirtein 60km tunnissa vauhdilla menin.
Hengästyminen joka hengästyminen oli tarkoituskin sinne hengästymiseen asti vettää. - Anonyymi00093
Pelkästään polkemalla ei kehity. Pitää olla myös juoksua ja kuntosalia. Talvella hiihto tekee hyvää.
- Anonyymi00094
Kävelylenkkejä teen nopealla tahdilla mut joskus nopea tahti väsyttää nilkat ettei pysty käveleen ennää nopiata tahtia. Puntteja nostelen kotona. Teen myös vatsalihaspunnerruksia ja lattiahyppelyä.
- Anonyymi00095
Paskapuhetta. Tai riippuu siitä, mitä kehityksellä hakee.
Kestävyyskunto ja sen kehittäminen on se ykkösjuttu. Sen oheen voi vetää jotain hiit harkkaa jos tarttee. T. Ultramaratoonari (ei lihasheikkouspyöräilijä) - Anonyymi00096
Anonyymi00095 kirjoitti:
Paskapuhetta. Tai riippuu siitä, mitä kehityksellä hakee.
Kestävyyskunto ja sen kehittäminen on se ykkösjuttu. Sen oheen voi vetää jotain hiit harkkaa jos tarttee. T. Ultramaratoonari (ei lihasheikkouspyöräilijä)Sammaa mielt kuin sää että paskapuhetta toi. Terveisin AP.
- Anonyymi00097
Ei enää suuremmin ongelmaa peffan puutumisen kanssa että nyt ei tarvinu kertaakaan pyörälenkillä(12km) nousta pois satulalta. Alkaa tottua siihen.
Ylämäet poljin kovaa ja tasaiset osuudet palautellen hurjasta ylämäki-poljennosta. meni hapolle ja hengästyin joka ylämäen jälkeen. Vaihdellen välityksiä lenkin aikana.
Kotioven avaessa menin keittään kahvit ja söin kaurapatukkaa ja otin palvattua possunkylkeä. Hiilarit ja proteiinit ja vesi näyttää pääosaa liikunnan (fyysinen) jälkeen.
Iltapäivällä sauna.
Huomenna lepoa tai kevyt kävelylenkki (3-5km). Ylihuomenna olis aamukävelylenkki tiedossa ja keskipäivällä/päivällä pyörälenkki (teen nyt pitemmän noin 15-18km). Tatkoitus olisi edetä pyörälenkki kevyesti vain (myös ylämäet kevyesti pienellä välityksellä). Ottaa mukaan reppu johon evästä (ruisleipää, banaani ja vesipullo sekä myös kahvia). - Anonyymi00098
aamu;
5km kävelyä(eka 3km kovalla vauhdilla mut nilkat meni jumiin jolloin loppumatka hitaampaa )
aamupala sitä ennen (kaurapuuroa luumujen kanssa ja kahvia + vettä sekä 3 lohipyörykkää)
kävelyn jälkeen kahvit ja vedenjuontia(3 lasia).
11.00 lämminateria(grillipihviä , lohipyöryköitä ja kasviksia)
sitten pyärälenkille kahden maissa tänään. 10km pyörälenkin aion.
kivasrti kävelylenkillä kuuli luonnon&lintujen ääniä. Ruisrääkkä, kuovi, töyhtöhyyppä ja lokit+ naakat ja rantasipi joella. - Anonyymi00099
Pyörälenkki tehty . En kymppiä vaan kaheksan kilsaa poljin. Annoin mennä rauhaisaa tempoa (en kuitenkaan etananvauhtia) ja ylämäet pienimmällä välityksellä mitä pyörästä löytyy. Hiki tuli kyllä. Sää aurinkoinen , mut hieman epävakaa. Koko päivä satanut ja aurinkoakin näyttäytynyt. Kahvit siinä keitin kun tulin kotiin ja pari lasia vettä.
Kohta olis ruokahetki eli makaroonimaitokeittoa kasvismargariinillä.- Anonyymi00100
Fiilis pyöräilystä;
vähän pakkopullaa oli jotenkin. Väsymys iski hetkellinen. Nukutti hetken aikaa menin lepäämään sohvalle. Takareittä vieläkin kiristää. Kuukausi sitten oli rampata oikean jalan pitkä reisilihas joka vieläkin kipeytyy/ärtyy jos teen sillä jotain juoksua. Eilen juoksumatolla ärtyi hieman kun otin 3 tiukkaa vetoa 10 teholla. Pyöräillessä ei tuntunut kipua mutta tänä aamuna kävelylenkillä(5km) tuntui kipua välillä.
- Anonyymi00101
Kymppi pyöräilyä ja pääosin kovaa vauhtia paitsi viimeiset 2 kilsaa hitaasti palautellen. Kotona vettä, kahvia ja banaania sekä juhannuskeittoa lenkin päätteeks.
Jalat meni jumiin . Täytyy venyttää etureisiä ainakin. Otti etureisiin kun olin poissa aika usein satulalta eli melko rajua vauhtia välillä paahdoin menemään ja sitten hitaampaa loppumatka jolloin oli kiva kuunnella lintujen ja luonnon ääniä.
Kroppa alkaa kiinteytyä lihasten muodossa. Jalat ei varsinaisesti kapene mut läski alkaa lähtee poies ja tilalle lihasta. Ei näy vaakapuntarilla painon alentumisena juuri ollenkaan tämä aktiivinen hikiliikunta . Käytän eri muotoja eli pyäräilyä, kävelyä, juoksuspurtteja, intervallijuoksua ja hölkkäjuoksua sekä vatsalihasjumppaa ja lattiahyppelyä. - Anonyymi00102
Eilen 16km;n pituinen pyörälenkki pääosin rauhaisalla tempolla. Tuulinen sää ja aurinkokin jonkun verran lämmitti. Kokoverkkariasussa pukeutuneena ja pyörä hyvin kunnostettuna kun esim rasvasin&öljysin pyörän eri osat. Iso osa matkasta asfalttipinnoittisella ja mäettömällä tiellä poljin meneen. Ei tuntunut kovin raskaalta mut hieman roppa kyllä väsyi kun tulin kottiin. Pyöräilykypärä tietenkin mulla aina päässä. Ja matkamuonaa mukana yleensä. Kotiin tullessa keitin kahvit, join vettä pari lasia ja otin jälkiuunileipää kalkkunasiivujen kera. Luumuja muutama kappale vejin naamariin.
Tänä päivänä jokseenkin palautunut eilisestä. Toissa päivänä oli 9km;n pituinen kävelylenkki joka oli rankka fyysisesti kun tein 5 sarjassa 3-5 minuutin ylikovaa kävelyä ja 3-5 minuutin hijasta kävelyä. Alkumatka ekat 2 kilsaa rivakkaa kävelyä ja loppumatka 2km hijasta kävelyä palautellen.
Nyt pitää pitää tänään ja ehkä huomennakin lepo . En ole nuori enää vaan keski-ikäinen 44-vuotias että pitää ottaa huomioon ikä ja palautuminen. Venyttelin eilen illala etureisiä kun meni pyöräilystä hieman tukkoon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121199
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171034- 130930
- 96792
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten292739Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait80661Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504