Kokoomus on ollut päähallituspuolueena joskus vähän jälkeen Kekkosen kuoleman, jolloin oli Holkerin hallitus. Tämän jälkeen kokoomus on lähinnä seikkaillut hallitukseen SDP:n apupuolueeksi ja taisi olla koko 90-luvun SDP:n apupuolueena.
Jotenkin Kokoomuksen politiikka ei oikein näytä kansalle hahmottuvan kovinkaan selkeänä linjana. Kansa näyttää pitävän Kokoomusta lähinnä viimeisenä korttina kolmesta mikä jää käteen silloin, kun kansa kyllästyy SDP:hen ja Keskustaan. Jos vertaa Kokoomusta ja Keskustaa, niin Keskustalla on menestyksekkäämpi poliittinen historia ollut viimeaikoina.
Kokoomukselle näyttää ainoaksi mahdollisuudeksi jäävän SDP:n ja Keskustan keskinäinen mittelö, jolloin Keskustan hävitessä Kokoomukselle jää mahdollisuus apupuolueeksi hallitukseen.
Aika hankala tilanne Kokoomuksella kaikenkaikkiaan on Suomen poliittisella kartalla, kun ei kykene kansalta saamaan kunnollista tukea vaan jää aina viimeiseksi kortiksi jos kaksi muuta eivät kelpaa.
Kokoomuksella hankala historia
13
432
Vastaukset
- neutraalitarkkailija
Näkemyksesi on ensinnäkin yksinäköinen ja toiseksi selkeän kepulainen.
Jos suomalaisessa poliittisessa järjestelmässä on jokin kummajainen (eurooppalaisittain) on se agraaripuolueen poikkeuksellisen vahva asema.
Se ei vastaa länsi-eurooppalaista käsitystä poliitttisesta demokratiasta. Väestönosa joka on vain murto-osa väestöstä, pitää hallussaan näin suurta poliittista vastuuta.
Joukkojen käydessä vähiin, tulee pääministereiksi valituksi Anneleita ja sattumakorpraaleita.
Suomi on Länsi-Euroopan maista viimeisiä maatalousyhteiskunnista moderneiksi valtioiksi kehittyneitä. Toisaalta Neuvostoliittoa myötäilevä ulkopolitiikkamme (joka toden totta oli osin pakon sanelemaa) jähmetti puolueiden väliset suhteet vuosikymmeniksi. Tähän liittyen neljännesvuosisadan kestänyt autoritaarinen poliittinen johtajuus loivat kaikki yhdessä edellytykset sille, että Suomessa on yhä tänäkin päivänä näin vahva agraaripuolue.
Suomen poliittinen historia kulkee hieman hitaampaa rataa kuin EU:n vanhoissa jäsenmaissa.
Hiljaa hyvä tulee, mutta valitettavan hitaasti.- jussi
Jos näkemys on kepulainen, se johtuu siitä että historia on SDP:läistä ja kepulaista historiaa.
Kokoomus ei ole osannut asettua kansan tarpeisiin, eikä näytä vieläkään sitä osaavan.
Nyt ruokaskandaalien ja globaalien ympäristöongelmien takia voi jopa käydä niin, että se agraarisuus nostaa entisestään päätäänsä.
Omavarainen ruokatalous ja oma maatalous on turvallisuuspoliittinen kysymys, kriisiaikana on erittäin ongelmallista jos on liian riippuvainen globaaleista ruokamarkkinoista. Tämän kansa tiedostaa.
Suomen poliittinen kulttuuri on kansan valitsemaa, kansa muokkaa poliittisen historiamme eikä suinkaan eurooppa, se historia voi olla eurooppalaista mikäli kansa sen sellaiseksi haluaa. - Sir Alfred
-
Hyvä analyysi
Nim. Kohti länsimaisia puolueoloja - neutraalitarkkailija
jussi kirjoitti:
Jos näkemys on kepulainen, se johtuu siitä että historia on SDP:läistä ja kepulaista historiaa.
Kokoomus ei ole osannut asettua kansan tarpeisiin, eikä näytä vieläkään sitä osaavan.
Nyt ruokaskandaalien ja globaalien ympäristöongelmien takia voi jopa käydä niin, että se agraarisuus nostaa entisestään päätäänsä.
Omavarainen ruokatalous ja oma maatalous on turvallisuuspoliittinen kysymys, kriisiaikana on erittäin ongelmallista jos on liian riippuvainen globaaleista ruokamarkkinoista. Tämän kansa tiedostaa.
Suomen poliittinen kulttuuri on kansan valitsemaa, kansa muokkaa poliittisen historiamme eikä suinkaan eurooppa, se historia voi olla eurooppalaista mikäli kansa sen sellaiseksi haluaa.Totta kai omavarainen ruokatalous on elintärkeä jokaiselle kansakunnalle. Siksi kai Grönlantikaan ei ole vielä päässyt irti Tanskasta :-)
"historia voi olla eurooppalaista mikäli kansa sen sellaiseksi haluaa."
Tämä näkemys on naurettava. Olemme olleet osa eurooppalaista vuorovaikutusta piispa Lallista, Itämeren sotien, ensimmäisten eurooppalaisten yliopistojen perustamisen jne... ajoista saakka.
Se kuinka siihen reagoidaan on tulosta sekä sisäisestä päätöksenteosta ja yhteiskunnan rakenteesta että ulkoisista vaikutus- ja painostusyrityksistä.
Suomen kansa ei yksin muokkaa historiaansa, sillä se on joutunut kaiken aikaa niin voimakkaiden ulkoisten vaikutteiden ja painostuksen kohteeksi.
Mistäs tiedät vaikka sukupuustasikin löytyisi vaikka joku "laukkuryssä" ;-)
Kansakuntamme on edellisessä viestissäni mainitsemistani kolmesta pääsyystä viimeisten viidenkymmenen vuoden kuluessa muotoutunut niin, että maassamme vallitsee näin voimakas agraaripuolueen vaikutus. - Tväl
Sir Alfred kirjoitti:
-
Hyvä analyysi
Nim. Kohti länsimaisia puolueoloja"Suomi on Länsi-Euroopan maista viimeisiä maatalousyhteiskunnista moderneiksi valtioiksi kehittyneitä. Toisaalta Neuvostoliittoa myötäilevä ulkopolitiikkamme (joka toden totta oli osin pakon sanelemaa) jähmetti puolueiden väliset suhteet vuosikymmeniksi."
Ja nyt saksalaissuuntaus aikaansaa saman asian. - Taidat olla
Sir Alfred kirjoitti:
-
Hyvä analyysi
Nim. Kohti länsimaisia puolueolojademari?
Kohti länsimaisia yksilöoloja. - Perustuslaki on vaan semmoinen
"Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta"
Tämän kansanvallan siunuustelu on tietysti vapaassa maassa mahdollista sekin. - Otsikossa hymiö
jussi kirjoitti:
Jos näkemys on kepulainen, se johtuu siitä että historia on SDP:läistä ja kepulaista historiaa.
Kokoomus ei ole osannut asettua kansan tarpeisiin, eikä näytä vieläkään sitä osaavan.
Nyt ruokaskandaalien ja globaalien ympäristöongelmien takia voi jopa käydä niin, että se agraarisuus nostaa entisestään päätäänsä.
Omavarainen ruokatalous ja oma maatalous on turvallisuuspoliittinen kysymys, kriisiaikana on erittäin ongelmallista jos on liian riippuvainen globaaleista ruokamarkkinoista. Tämän kansa tiedostaa.
Suomen poliittinen kulttuuri on kansan valitsemaa, kansa muokkaa poliittisen historiamme eikä suinkaan eurooppa, se historia voi olla eurooppalaista mikäli kansa sen sellaiseksi haluaa.Johannes Virolainen Suomen Kuvalehden haastattelussa 8.6.1979:
(Kun haastattelija sitten tivasi, mitä syitä Kokoomuksen tulisi ottaa huomioon, Virolainen selvitti asiaa useammassakin vastauksessa:)
”Kyllähän jokainen tietää, että ne ovat yleiset syyt. Jokainenhan tämän käsittää, kun ottaa huomioon Suomen aseman…kyllä kokoomuslaisten täytyy tietää, että ei ole kepun tahto tai halu pitää heidät hallituksen ulkopuolella. Sen sijaan on olemassa sellaisia yleisiä tekijöitä, joita Kokoomus ei ole pystynyt muuttamaan ja jotka pitävät sen hallituksen ulkopuolella…On paljon ihmisiä, jotka eivät ollenkaan muista, mikä meidän asemamme tässä Euroopassa on. Me olemme ainoa suuren Neuvostoliiton naapureista, jossa on länsimainen järjestelmä…Meidän täytyy hallitusta muodostettaessa ottaa huomioon, että sen on oltava joka suhteessa toimintakykyinen. Minä olen ollut sellaisessa yrityksessä, joka epäonnistui. Enkä toista kertaa lähde.”
(Juhani Suomi: Umpeutuva latu (2000)) - Otsikossa hymiö
jussi kirjoitti:
Jos näkemys on kepulainen, se johtuu siitä että historia on SDP:läistä ja kepulaista historiaa.
Kokoomus ei ole osannut asettua kansan tarpeisiin, eikä näytä vieläkään sitä osaavan.
Nyt ruokaskandaalien ja globaalien ympäristöongelmien takia voi jopa käydä niin, että se agraarisuus nostaa entisestään päätäänsä.
Omavarainen ruokatalous ja oma maatalous on turvallisuuspoliittinen kysymys, kriisiaikana on erittäin ongelmallista jos on liian riippuvainen globaaleista ruokamarkkinoista. Tämän kansa tiedostaa.
Suomen poliittinen kulttuuri on kansan valitsemaa, kansa muokkaa poliittisen historiamme eikä suinkaan eurooppa, se historia voi olla eurooppalaista mikäli kansa sen sellaiseksi haluaa.Johannes Virolainen Suomen Kuvalehden haastattelussa 8.6.1979:
(Kun haastattelija sitten tivasi, mitä syitä Kokoomuksen tulisi ottaa huomioon, Virolainen selvitti asiaa useammassakin vastauksessa:)
”Kyllähän jokainen tietää, että ne ovat yleiset syyt. Jokainenhan tämän käsittää, kun ottaa huomioon Suomen aseman…kyllä kokoomuslaisten täytyy tietää, että ei ole kepun tahto tai halu pitää heidät hallituksen ulkopuolella. Sen sijaan on olemassa sellaisia yleisiä tekijöitä, joita Kokoomus ei ole pystynyt muuttamaan ja jotka pitävät sen hallituksen ulkopuolella…On paljon ihmisiä, jotka eivät ollenkaan muista, mikä meidän asemamme tässä Euroopassa on. Me olemme ainoa suuren Neuvostoliiton naapureista, jossa on länsimainen järjestelmä…Meidän täytyy hallitusta muodostettaessa ottaa huomioon, että sen on oltava joka suhteessa toimintakykyinen. Minä olen ollut sellaisessa yrityksessä, joka epäonnistui. Enkä toista kertaa lähde.”
(Juhani Suomi: Umpeutuva latu (2000)) - Kokoomuksen mielestä
Perustuslaki on vaan semmoinen kirjoitti:
"Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta"
Tämän kansanvallan siunuustelu on tietysti vapaassa maassa mahdollista sekin.Kokoomuksen ohjelmassa lukkeepi jotakin "isänmaan kehittämisestä" yms. mitä lienee.
Käytännössä Kokkoomus se on ensimmäisenä luovuttamassa Suomen EU:n perustuslain ja presidentin alaisuuteen. Vähän niinkun oli Neuvosto-Viro, vabaa maa!
Sääli veteraaniemme työtä: valtiovalta Suomessa ei kuulu Suomelle, mm. Kokoomuksen toimesta. Jo vuodesta ysineljä lähtien! Hianoa sanois vaikka Otto Wille Guusinenkin!
- Tutkain
Holkerin hallituksen pääallituspuolue oli SDP. Kokoomus oli kyllä pääministeripuolue, muttei päähallituspuolue:
http://www.valtioneuvosto.fi/vn/liston/base.lsp?hakusana=Kirjoita hakusana&cb_997121356261=&rapo=4&hhallitus3=64. Holkeri&hpuolue=&hhallitus=69. Vanhanen&hpaivaa=&hhallitus2=69. Vanhanen&hmennessa=&jarj=1&jarjn=1&hministerio=&hministeriys=&ministeri1=&ministeri2=&mmennessa=&ministeri4=&m2mennessa=&HAE=Hae&r=1713&k=fi&old=1270
Hallituksen kokoonpano
64. Holkeri
30.4.1987 - 26.4.1991 Hallituspäivät: 1458
...
Puoluejakautuma:
30.4.1987
SDP 8
Kok. 7
RKP 2
SMP 1
26.4.1991
SDP 8
Kok. 7
RKP 2
http://statfin.stat.fi/statweb/start.asp?LA=fi&DM=SLFI&lp=catalog&clg=vaalit
Eduskuntavaalien tulokset, 1987
SDP 24.1%
KOK 23.1%
KESK 17.6%
Olikikin mielenkiintoista nähdä, millaista politiikkaa hallitus tekisi, jos päähallituspuolue olisi Kokoomus. Siinäpä kaikille nukkuville äänestäjille hyvä vinkki: Kokoomus päähallituspuolueeksi, ei tämä tästä muuten muutu! - Otsikossa hymiö
...
Tosi on! Olet nähtävästi nuorehko henkilö. Että "pääsisit pälkähästä",haastattele jotain
vanhaa duunaria.Hän varmaankin mielellään kertoo Sinulle taustatietoa kokoomuksen menneisyy-
destä!
vom
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251258
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 94904
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede23847Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat286746- 93727
- 34638
- 109636
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet129550