Muistan, kun edesmennyt isäni sanoi joskus 35 vuotta sitten rautakaupassa, ollessani alle kouluikäinen, 'ota kädet pois taskuista, ettei kaupassa luulla sinun olevan varkaissa täällä!'
Se on jäänyt mieleeni, koska sen jälkeen alkoi jonkinlainen kauppakeskuskammo, mikä sittemmin on vähitellen muuttunut myös julkisten paikkojen ja ihmisjoukkojen ja ylipäätään sosiaalisten tilanteiden kammoksi. Pelkään, että ihmiset tuijottavat minua, enkä oikein tiedä miten pitäisi olla. Nykyään olenkin aika eristäytynyt muista ihmisistä ja ulkomaailmasta.
Kerron tämän vaan siksi jotta tietäisitte, että ei ole aivan yhdentekevää, mitä lapselle sanoo tai tekee. Se voi jättää lähtemättömän jäljen tai pelon, joka vain kasvaa vanhenemisen myötä. Vaikka sinänsä kyse oli täysin viattomasta ja siihen paikkaan varmasti aivan hyväntahtoisesta ohjeistuksesta niin silti se jotenkin puskee yhä mieleen.
Olenkin alkanut järkeillä, olikohan syy sittenkään minussa vaan tuntuikohan isästäni jotenkin siltä, että kaupan henkilökunta tuijottaa tai epäilee häntä itseään ja assosioi omana suojamekanisminaan syyn minun niskaani ja siihen että minulla sattui sillä hetkellä olemaan kädet taskuissa?
En tiedä, eikä enää voi siihen hetkeenkään palata! Enkä toisaalta syytä isääni enkä muitakaan tästä, vaikka minulle sen kiusaantuneen ja vaivautuneen olon ja jonkinlaisen häpeän tunteen myötä tulikin jonkinlainen arkuus ja pelko - ahdistus siitä, että teen aina jotakin väärin ja aina pitää jotenkin seurata tai kontrolloida omaa olemista ja tekemistä. Nykyään minun vaivautunut oloni todellakin näkyy muiden silmissä siltä kuin minulla olisi jotain salattavaa tai olisin varkaissa - oikeastikin.
Siispä se yksi ainut varhaislapsuuden tapahtuma oli kuin itse itseään ruokkiva kipinä, jolloin yhdestä viattomasta käsien taskussa pitämisestä tulikin myöhemmin sellaista normaalin elämän näyttelemistä, mikä kuitenkin näyttäytyy äärimmäisen epämukavana ja ahdistavan epäluonnollisena käytöksenä. Väistämättä se kiinnittää huomion (tai ainakin minusta tuntuu siltä)!
Kaikin keinoin koetan vältellä tilanteita, joissa joudun näyttelemään tämän näytelmän uudestaan ja uudestaan ja ahdistus kasvaa kasvamistaan, tehden minusta entistä epävarmemman ja pelokkaamman ihmisten edessä - vain Jumalan edessä olen tasa-arvoinen. Ja tietenkin, olen myös ikisinkku sattuneesta syystä!
Tämän päivän teot tai sanat määrittävät sinun tai jonkun muun elämän mahdollisesti loppuelämäksi, joten miettikää kahdesti, miten muille sanotte tai kerrotte mielipiteenne. Muuten hyvää päivänjatkoa kaikille!
Muistan, kuinka erakoitumiseni alkoi
10
230
Vastaukset
- Anonyymi00001
Isäsi on täysin syytön erakoitumiseesi. Miksi pidät erakoitumistasi ongelmana? Itse en voi sietää yhteisöllisyyttä.
- Anonyymi00003
Kyllä isä voi olla syy erakoitumiseen. Sivusta. Itsellä sama kokema ja pystyn hyvin sen myös perustelemaan. Isä voi synnyttää huonommuuden tunteen omalla tekemisellään. Ajatteleva poika lapsi aistii asioita, tekee vertailuja kaverien isiin ja aina toteaa, miksei minulla ole yhtä hyvää isää kuin muilla?
Huono isä synnyttää häpeää, huonommuuden tunnetta ja omaan isään yleensä samaistutaan tahtomattaan. Alisteinen lapsuus (perhe väkivalta) synnyttää mielikuvia eri tavoin kuin jos toinen on elänyt lapsuuden turvallisessa ja hyvin tuetussa perheessä. Tuki ja turva lapsuudessa on elinehto hyvään aikuisuuteen.
Tasapaino syntyy hyvästä kotikasvatuksesta. Ja terveempi tapa ajatella asioita, kaverisuhteetkin ovat silloin yleensä enemmän luottamuksen arvoisia. Hyvänä esimerkkinä ovat nämä huippu-urheilijat, joilla on järjestään hyvä perheen tuli taustalla.
Lapsi on saanut kokea olevansa merkityksellinen lapsi. Antaa paremman pohjan aikuisuudelle. Ei ole tarvetta ajatella huonommuuden kautta asuoita, kun tietää olevansa tärkeä ja merkityksellinen. Sitä on tuki ja turva parhaimmillaan. Lapsi on arvokas ja koti pitää tuntua lapsena siltä.
- Anonyymi00002
No todellakin. Isää ahdisti ja aistit sen niin vahvasti, että sisäistit itseesi.
On sille nimikin: yleinen ahdistustilahäiriö. Et tarvitse ehkä kuin jonkun lyhytterapian, niin pian kunnossa. - Anonyymi00004
Minun erakoituminen alkoi jo melko nuorena, kun ymmärsin miten moni ihminen on kusipää ja tahallaan tekee muille harmia. En ole katunut muuta, kuin sinisilmäisyyttäni liikaa luottoa muihin ihmisiin.
Yleensä myyjät ja kauppiaat epäilee kaikkia varkaiks. Ihan vaan siksi, kun ite huijaavat koko ajan. Ja luulevat että kaikki on yhtä epärehellisiä kuin he. Mä sanon ihan suoraan, että vihaan myös kaikkia kauppakeskuksia. Elämässä pitää olla muutakin kuin raha.
Tai no ei kaikki myyjät tietenkä samanlaisia. Etten menetä noita alennuksia kato. Osa on rehellisiä ja myy kotimaan tuotteita.Ja juu, tällä hetkellä en oo erkoitunu. Mutta hiukan pelottaa, sitten kun jää elääkkeelle. Niin varmasti erkoituu. Ehkä mun ikäluokkaa ei päästetäkään elääkkeelle, ainakaan kokonaan.
- Anonyymi00005
Just tällaisia asioita korjataan terapiassa. Vahva suositus.
Kuten jo yllä mainittu, terapia auttaa. Ehkä isäsi on tuossa tilanteessa onnistunut tekemään sinulle jonkinlaisen vinouman, mutta terapialla se kuntoon tulee.
- Anonyymi00006
Kyllä jokin pinttymä saattaa hyvinkin jäädä sukupolvelta toiselle.
Itsellä isä piti itseään omassa perheessään vähän b-kansalaisena ja se levisi koko hänen perheeseen.
On se jo laimentunut ja siitä on puhuttu perheessä, mutta tälläistä sattuu. Kyllä tuollaisesta oppii pois, joko ammattiavun kautta tai ihan itse pohtimalla. - Anonyymi00007
Jep, olin lapsena pihalla pili paljaana, ja joku sanoi, että laita housut jalkaan. Minusta tuli erakko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11566Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras921475Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221041Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva196935- 123832
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2787Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29750Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42741- 7714
- 60693