Anoppi ei aijo tulla ainoan tyttären häihin

Anonyymi-ap

Minulla on niin paha tilanne anopin suhteen että onkohan kenelläkään muulla vastaavaa tilannetta, johon tarvittais hyviä neuvoja. Olen 43 vuotias mies ja puolisoni on 36vuotias nainen. Olemme menossa kesällä naimisiin. Meillä kummallakaan ei ole ollut ennen toisiamme varsinaista seurustelusuhdetta ja olisin onnellisempi, jos ei olisi maailman pahinta anoppia. Olemme seurustellut 4 vuotta. Puolisollani on isä kuollut noin 10 vuotta sitten ja anoppi on lähes siitä lähtien ottanut vallan tyttärensä elämästä kun päättää kaikista asioista. En ole koskaan tullut anopin kanssa toimeen, kun on lähes kaikkia kohtaan ilkeä. Ennen kun meillä alkoi suhde, niin puolisoni äiti on yrittänyt estellä puolisoani tapaamasta kavereitakin ja jo puolisoni on luvannut tapaamisen jonkun kaverin kanssa, niin äitinsä aina on joko anellut että joko peruu tapaamisen tai että hän pääsee mukaan. Sitten kun alettiin seurustelee, niin anoppi on ollut todellakin ilkeä, jota on tähänkin päivään asti tosi vaikeaa kestää. Kaikki on lähtenyt siitä kun puoliso oli mun luona, niin anopin kanssa puhelimessa puhuessaan nälvi tekemisistämme että on sairasta, kun esim yöllä ollaan lämmitetty saunan. Sehän on oma asia mihin aikaan lämmittää oman saunan ja se oli mulla anopin takia jo ensimmäinen stressi. Kerran kun mentiin karaokeen vaikka puoliso oli flunssainen, johon se itse halusi lähteä, niin seuraavana päivänä kun puhui äitinsä kanssa puhelimessa niin mä sain heti syyt niskoille että mä olin painostanut lähtee karaokeen. Anoppi ei ole koskaan itse tehnyt kunnon ruokaa puolisoni ollessa lapsi ja puolisoni lapsuudessa niillä syötiin lähes pelkkää mikroruokaa. Kun käytiin ensin puolison ja äitinsä perhetutulla kylässä ja kyläilyn jälkeen käytiin kaupassa, niin anoppi tuli sinne mukaan ja kun meni myöhään ja suunniteltiin tyttären kanssa laittaa iltapalaa, niin anoppi rupesi törkeästi tyrkyttää ja määrää että "Te syötte nyt jotain valmis ruokaa, kun klo 22.00 jälkeen ei enää laiteta ruokaa". Mä sanoin että "Kyllä laitetaan ja mä en niitä ällöjä valmisruokia syö". Anoppi asui silloin tyttären naapurissa jossa heillä oli 2 perintökämppää, jossa toinen oli heidän yhteinen kämppä, vaikka tytär asui siinä yksin ja toinen tyttären omistama kämppä, jossa anoppi majaili aiemmin ja nykyään osittain asuu siellä ja osittain eri paikkakunnalla noin 100kilometrin päässä. Anopin kämppä on aina ollut tosi sotkuinen ja haiseva ja puolison aiemmin käytössä oleva kämppä oli tosi siivottu ja kerran kun oltiin puolison entisessä kämpässä unohdettu tiskaa, niin anoppi pisti ympäri puolison sukulaisia myöden meteliä ettei oltu tiskattu. Kun kerran anoppi sairastui vakavasti aivoverenvuotoon, josta selvisi ja puoliso ajatteli ilahduttaa äitiänsä siivoamalla äitinsä kämpän. Anopin kotiuduttua sairaalasta hänelle oli huono yllätys, kun ei olisi saanut siivota ja huusi ettei nyt löydä mitään ja haluaa takaisin sairaalaan ja haluaa helvettiin. Kun mä sanoin puolisolle että nyt lähetään kun tuollaista kiittämättömyyttä ei kuunnella ja kun poistuimme anopin kodista, niin sanoin että psykiatriseen sairaalaan tuo joutaisi, kun sotkussa viihtyy enemmän kuin siivotussa kämpässä ja kun puoliso huomautti siitä, niin anoppi oli porannut ympäri sukua ja syyttänyt että mä sekaannun liikaa ja että yrittäisin katkaista äidin ja tyttären välit, joka ei ole pitänyt paikkansa, kun mä en ole yrittänytkään pilaa mitään suhdetta ja silloin tiesin etten vaan silti tule anopin kanssa toimeen vaikka puolisoni on parasta mitä mulla on. Kun alettiin käydä paljon 140 kilometrin päässä mun sukulaisilla, jossa yövymme tutussa hotellimajapaikassa, niin anoppi on pyytänyt mukaan. Kun sanottiin että se ehkä voi tulla jokukerta mukaan reissuun sillä ehdolla ettei sekaannu kun käydäännostoksilla paikallisella kirppiksellä ja makeistukussa, niin avautui "Te kumminkin ostatte siellä karkkii ja tuhoatte terveyden". Sanoin siihen "Selvä! Tuollaista en kuuntele, joten et tuu koskaan mukaan". Se ei vaan välitä vaikka valittaa kurjuudestaan ettei hänen elämään kuulu mitään kivaa ja hän haluaa kuolla, eikä välitä kun sille sanoo että pitää muuttaa asennetta, mutta ei kiinnosta muuttaa asennetta ja elää sitten kurjuudessa. Kun mentiin kerran Juhannuksena mun isän mökille, niin anoppi pyysi sinne mukaan. Mä pahastuin ja sanoin ettei ole sopivaa pyytää, kun mökki on henkilökohtainen toinen koti eikä sille tarkoitettu lepohotelli, johon saa kehtaa pyytää epäkohteliaasti. Se vaan vastasi "Ei sitten". Kun mentiin kerran isän mökille, joka oli isän kanssa viimeisen kerran yhdessä mökkeily, kun idä sairasti syöpää, johon on nykyään menehtynyt ja oli jo huonossa kunnossa. Silloin kun anoppi puhui puolisoni kanssa puhelimessa, niin kuulin kun anoppi avautui taas kerran kurjuudestaan "Voi että. Mun elämään ei kuulu tuollainen kiva niinkuin teillä mökkeily, puusauna ja grillimakkara".

5

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Aloittajan jatko. Siihen sitten karjaisin, kun puolison puhelin oli kaijarilla "MÄ EN OTA SINNE EPÄKOHTELIAITA MUKAAN JA SE ON MUN ISÄN RAKENTAMA HENKILÖKOHTAINEN MÖKKI, JOKA JÄÄMULLE PERINNÖKSI JA SE EI OLE SULLE TARKOITETTU MIKÄÄN LEPOHOTELLI". Anoppi vaan sanoi vihaisena "Aha.......?!". Siitä sitten munnidä menehtyi muutaman kuukauden jälkeen ja se mökkijuttu jäi mulle erittäin arkaan paikkaan osuva muisto, kun oli oman syöpäsairaan isän viimeinen yhdessä meidän kanssa mökkeily ja anoppi kehtasi vaan avautua omasta kurjasta elämästä vaikka tiesi että mun isällä oli syöpä, josta jo silloin tiesi että kuolee pian. Sen jälkeen päätin etten suostu enää lähtee kirkkoon samaan aikaan anopin kanssa. Sanoin myöskin että tuollaisella asenteella anoppi ei tule meidän mukaan enää kirkkoon, jossa käytiin ennen sunnuntai messuilla, mutta nykyään käydään siellä puolison kanssa vaan kahdestaan. Kun anoppi on tyttäreltään pyytänyt että pääsee meille kylään ja mä olen sanonut tiukkana että siitä mökki avautumisesta isän siellä viimeisen kerran ollessa oli niin arka paikka ja muutenkin asennevammaisen luonteen takia ei ole meille tervetullut kylään niin kauan kun on ollut vuoden ollut muuttunut luonteeltaan. Se ei silti vaan kiinnostu muuttaa luonnettaan vaan tokaisee "Aha". Sitten jos puoliso on äitinsä luona ja jos ei ole niin kauan kun äitinsä haluaa, niin äitinsä poraa siitä lapsellisesti ja siitä välit anoppiin vaan pahenee, kun suutun ja huomautan että 36vuotias päättää itse milloin tulee ja kauanko on. Vielä eilen uhkaili että jos mä huomauttelen vielä, niin hän ei tule meidän häihin. Vaikka anoppi on kauhea, mutta en mä silti sitä tarkoita koskaan ettei voisi tulla ainoan tyttärensä häihin. Mutta se vaan kapinoi että kun kaikki ei mene niinkuin hän haluaa, niin kieltäytyy ainoan tyttärensä häistä, vaikka olen sanonut että kyllä nyt normaalit aikuiset voisi edes yhden kerran elämässä juhlapäivän ajan unohtaa erimielisyydet, mutta silti anoppi vaan kapinoi ja eilen oli mulle kaikkien aikojen loukkaus kun sanoi puolisolleni että löytäisi paremman. Mutta tuskin kukaan mua sen parempi ikinä kestäisi tuollaista maailman kauheinta anoppia. Olen myöskin huomauttanut että kun oma tytär auttaa äitoään, joka liikkuu huonosti sauvoilla, niin pitää osaa olla iloisesti kiitollinen eikä tiuskia tyttärelleen, kun mä en hyväksy sellaista törkeyttä, kun jos esim tytär tuo äidilleen kahvia ja äitinsä tiuskii tyytymättömyyden kahviin että liian paljon tai liian vähän kermaa. Kun oon huomautellut että tuolla asenteella ei meidän kanssa hengaa, niin se vaan pahenee, mutta asenteesta olen aina tiukka. Puolison muiden suurimman osan sululaisten kanssa tulen hyvin toimeen, jotka mielellään tulee meidän häihin. Mutta anopin kanssa on erittäin vaikeaa tulla toimeen, kun en ole elämässäni tullut koskaan toimeen vaikealuonteisten kanssa. Osaako kukaan joka on jaksanut lukea kertomukseni alusta loppuun että miten saisi tuollaisen maailman pahimman anopin kuriin? Miten te muut kestäisitte tuollaista maailman pahinta anoppia?

• Anonyymi00004

Miksi anopin kanssa on oltava tekemisissä, jos välit ovat huonot? Anoppi ei muutu muuksi, kuin mitä hän on.

Välimatka, ja selkeät rajat yhteydenpidolla, auttavat asiassa. Jos anoppi ei halua tulla häirinneet, oma asiansa. Te olette se pari jonka juhlat ne häät ovat. Onko anoppi ne käynyt milloin viimeksi lääkärissä? Mm muistisairaus voi oireilla alkuvaiheessaan erikoisella tavalla.
        Relatkaa. Ei se anoppi ole elämänne yllä oleva varjo. Hän saattaa olla itsekin avun tarpeessa. Neuvoni onkin että hän voi tarvita terveydenhuollon kunnollista tutkimusta, sen muistisairauden varalta.

• Anonyymi00002

Anoppi vaikuttaa vähän narsistiselta. Tuskin tulee muuttumaan mihinkään. Onko puoliso kertonut mitään onko aina ollut tuollainen? Kyllä tekisin rajat selväksi jos olisin hänen tyttärensä. Että nyt muuttaa käytöstään jos haluaa vielä olla mukana teidän elämässään.

• Anonyymi00003

Parasta koko kirjoituksessa oli otsikko. Häistänne tulee kaunis , ikimuistettava ja lämmin tapahtuma ilman anoppia!

• Anonyymi00005

Omakin anoppini on erittäin hankala tapaus myös ja uhkasi aikoinaan, ettei tule häihimme, jos emme tee avioehtoa. Mieheni totesi siihen, että älä tule sitten. Suosittelen samaa taktiikkaa.

Parempi olla erossa, jos ei tulla toimeen. Vaimosi voi käydä itsekseen äitinsä luona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      273
      3401
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      103
      1703
    3. 68
      1269
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      200
      1130
    5. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1087
    6. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      58
      1051
    7. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      51
      1010
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      981
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      837
    10. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      16
      823
    Aihe