Artikkeli evoluutiosta ja luomisesta

Anonyymi-ap

14

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä siis minun avaus.

• Anonyymi00001

Tiede kumoaa luomismyytit.

• UUSI

Luomismyytit ovat osaksi mytologiaa, satua, tarinaa ja epätotta. Mutta niissä on usein todellisuuspohjaa, joka voidaan kaivaa esille tieteellisellä tutkimuksella ja filosofisella arvioinnilla, kuten olen kirjoituksessani tehnyt.

Raamattu on varsin luotettava, mutta siitä puuttuu maapallon historia suurimmalta osaltaan, ja käsitys universumista kokonaan. Ja se on aina tulkittu väärin. Sehän perustuu muinaiseen maailmankuvaan, litteä maa ja taivaankansi sen päällä. Sen kuvan mukaan Jumala ilmoituksen antaa.

Nykyinen tieteen maailmankuva on myös väärä. Alkupamaus ja evoluutioteoria ilman luomista. Sen pohjalta arvioituna Raamatun kuva on tietysti väärä.

Oikeasti universumi on ikuinen ja luomista ja evoluutiota on molempia. Me emme oikeastaan tiedä edes onko näin vai jollain muulla tavalla. Jumala tietää, millainen universumi on, ja tietää, että me emme tiedä.

Raamattu ei puhu universumista vaan maapallon nykyisen järjestyksen luomisesta, ja ihmiskunnasta Aatamin jälkeen, n. 4000 eKr - n. 3500 jKr. Pian Jeesus tulee takaisin, ei tiedetä tarkkaan koska, siiten on Tuhatvuotinen Paratiisivaltakunta, sitten tulee Uusi Taivas ja Uusi Maa, eli tästä tulee taivaallinen, kirkastettu planeetta, ja täällä asuvat ne, jotka korkeimpaan taivaaseen pääsevät.

Uskon käsitys on jotain tällaista, siinäkin on tietysti vaihtelua. Tiede ei vielä tiedä. Vaikka arvioidaan eri pohjilta.

• UUSI
        santtunen2 kirjoitti:

Luomismyytit ovat osaksi mytologiaa, satua, tarinaa ja epätotta. Mutta niissä on usein todellisuuspohjaa, joka voidaan kaivaa esille tieteellisellä tutkimuksella ja filosofisella arvioinnilla, kuten olen kirjoituksessani tehnyt.

Raamattu on varsin luotettava, mutta siitä puuttuu maapallon historia suurimmalta osaltaan, ja käsitys universumista kokonaan. Ja se on aina tulkittu väärin. Sehän perustuu muinaiseen maailmankuvaan, litteä maa ja taivaankansi sen päällä. Sen kuvan mukaan Jumala ilmoituksen antaa.

Nykyinen tieteen maailmankuva on myös väärä. Alkupamaus ja evoluutioteoria ilman luomista. Sen pohjalta arvioituna Raamatun kuva on tietysti väärä.

Oikeasti universumi on ikuinen ja luomista ja evoluutiota on molempia. Me emme oikeastaan tiedä edes onko näin vai jollain muulla tavalla. Jumala tietää, millainen universumi on, ja tietää, että me emme tiedä.

Raamattu ei puhu universumista vaan maapallon nykyisen järjestyksen luomisesta, ja ihmiskunnasta Aatamin jälkeen, n. 4000 eKr - n. 3500 jKr. Pian Jeesus tulee takaisin, ei tiedetä tarkkaan koska, siiten on Tuhatvuotinen Paratiisivaltakunta, sitten tulee Uusi Taivas ja Uusi Maa, eli tästä tulee taivaallinen, kirkastettu planeetta, ja täällä asuvat ne, jotka korkeimpaan taivaaseen pääsevät.

Uskon käsitys on jotain tällaista, siinäkin on tietysti vaihtelua. Tiede ei vielä tiedä. Vaikka arvioidaan eri pohjilta.

"Mutta niissä on usein todellisuuspohjaa, joka voidaan kaivaa esille tieteellisellä tutkimuksella"

Miten voit väittää tuollaista? Ainakaan Raamatun luomismyyteissä ei yhtään mikään kestä lähempää tarkastelua.

• Anonyymi00002

Et sitten osannut tiivistää sitä keskustelupalstalle? Haluat varmaan vain katselukertoja, jotta voit egoilla asiasta.

Sinulla on se ongelma ihan lähtökohtaisesti, ettet ole osoittanut olevasi tosissaan otettava.

A) Et tunne tieteen metodeita ollenkaan.

B) Et tiedä mitä evoluutioteoria pitää sisällään.

C) Sinun väittämät maan historiasta ovat olleet kauniisti sanottuna väärin.

Ja nämä ovat vain tästä aihepiiristä. Muissakin asioissa olet vain uskonnonharhoissa väitteitä tekevä.

• UUSI

Tottakai näistä asioista on tehtävä huolellisempia artikkeleita.

A. Minulla on erilainen käsitys tieteen metodologiasta kuin emliristisellä valtavirralla.
        B. Evoluutioteoria on ihan hyvä tieteellinen teoria, ja kehittyy kuten tiede kehittyy. Tottakai tunnen sen! Kaikki tuntevat!
        C. Mikä niissä väärin on? Asiat ovat kiistanalaisia eivätkä mene niinkuin ateistit väittävät, minun mielestä.

Uskonasiat ovat uskonasioita, se on kans kiistakysymys, kuka niissä harhoissaan on, vieraantunut todellisuudesta. Sinä ilmeisesti.

• Anonyymi00003
        UUSI
        santtunen2 kirjoitti:

A. Minulla on erilainen käsitys tieteen metodologiasta kuin emliristisellä valtavirralla.
        B. Evoluutioteoria on ihan hyvä tieteellinen teoria, ja kehittyy kuten tiede kehittyy. Tottakai tunnen sen! Kaikki tuntevat!
        C. Mikä niissä väärin on? Asiat ovat kiistanalaisia eivätkä mene niinkuin ateistit väittävät, minun mielestä.

Uskonasiat ovat uskonasioita, se on kans kiistakysymys, kuka niissä harhoissaan on, vieraantunut todellisuudesta. Sinä ilmeisesti.

Ateisti ei voi olla irtaantunut todellisuudesta mitä tieteeseen tulee.

• Anonyymi00004
        UUSI
        santtunen2 kirjoitti:

"Minulla on erilainen käsitys tieteen metodologiasta kuin emliristisellä valtavirralla."

Tieteen metodi onntieteen ydintä.

Siitä voi olla lähinnä harhainen käsitys tai oikea käsitys. Sinun käsityksesi8 ei ilmeisesti ole oikea.

• Anonyymi00005
        UUSI
        santtunen2 kirjoitti:

"A. Minulla on erilainen käsitys tieteen metodologiasta kuin emliristisellä valtavirralla."

Tuossa toitkin esille kuinka et tunne miten tieteitä tehdään. Taas ilkeät ateistit ovat sinua vastaan, kuten aina fundamentalisteilla. Toit myös esille, ettei sinulla ole mitään hajuakaan mikä on tieteellinen teoria.

"B. Evoluutioteoria on ihan hyvä tieteellinen teoria, ja kehittyy kuten tiede kehittyy. Tottakai tunnen sen! Kaikki tuntevat!"

Todista tämä. Kerro evoluutioteorian sisältöä.

"C. Mikä niissä väärin on? Asiat ovat kiistanalaisia eivätkä mene niinkuin ateistit väittävät, minun mielestä."

Taas ilkeät ateitit. Kuten kunnon fundamentalistin kuuluukin väittää.

Tässä eräs kommenttisi. Näitä olet suoltanut ajan kanssa enemmänkin, mutta en lähde niitä kaikkia etsimään sinulle.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18613789/luominen-filosofiassa#comment-131150594

"6000 v sitten Aatami ja Eeva kävelivät Paratiisista käsi kädessä kylmään ja kolkkoon maailmaan. Tai vietiin sieltä jonnekin. Alkoivat vähitellen ne suurten jokilaaksojen korkeakulttuurit.

Sitä ennen oli edellisiä ihmiskunta, myös nykyistä korkeampia, niitä mahtavia pyramidien rakentajia. Kaikesta tästä on valtavirtatieteellä vielä kovin puutteellinen käsitys. Ei se kokonaan niin mene, että kivikausi, pronssikausi jne., vaan monenlaisia jääkausia ja vedenpaisumuksia ja maanjäristyksiä ja tulivuorenpurkauksia ja taivaankappaleiden törmäyksiä ja kulttuurien tuhoutumisia ja syntymistä. Meriveden pinta on noussut ainakin kaksisataa metriä ja rannikkokaupunkien rauniot ovat siellä. Atlantis 2 km syvyydessä tuhkan peittämänä."

"Uskonasiat ovat uskonasioita, se on kans kiistakysymys, kuka niissä harhoissaan on, vieraantunut todellisuudesta. Sinä ilmeisesti."

Te saatte ihan rauhassa kiistellä kenellä on se kovin jumala keskenänne, mutta kun menee tieteen puolelle, niin se on joko kervotonta tiedettä tai vesittynyttä uskontoa.
        Minulla on sentään havainnot ja ammattilaiset joihin voin tukeutua. Sinulla on? Sinun ikioma fantasia maailmasi ilman yhtäkään todistetta.

• UUSI

Valtavirran ateistinen, naturalistinen ja empiristinen tieteenkäsitys on propagandaa, sensuuria ja manipulointia, ei puhdasta tiedettä.

Nykyaikainen tiede on teorioita.

Teoriat muodostetaan rationaalisilla päättelyllä ja empiirisellä tutkimuksella, ja ne testataan samalla tavoin ja vertaamalla eri teorioita toisiinsa. Aina mietitään uudestaan, mikä teoria parhaiten selittäisi kaikki uudet ja vanhat havainnot, vastaa jo saavutettua tietoa ja on rationaalisesti hyväksyttävissä ja oikeansuuntainen.

Jos verrataan vain saavutettuun tietoon, niin vanha teoria voittaa, mutta kehäpäättelynä. Tähän lankeaa tiede säännöllisin välein. Silloin tarvitaan koko paradigman muutos.

Tämä tilanne tieteessä on taas.

• Anonyymi00006
        UUSI

Hienosti todistit jälleen kerran että et tiedä mitä evoluutio, ateismi tai tieteellinen teoria ovat.

• UUSI

Ai niin, olisi pitänyt tiivistää tähän.

Luomista ja evoluutiota, molempia. Selitetty pitkästi, mitä kunakin päivänä tapahtui.

• Anonyymi00007
        UUSI

Evoluutio ei edelleenkään liity elämän syntyyn mitenkään. Ottaisit nyt edes selvää näistä perusasioista.

• Anonyymi00008
      UUSI

Millä åerusteella se luoja olisi juuri sinun pyllistämä jumala, tai että luoja edes olisi joku jumala? Ja miksi olet myös rajoittanut tämän vain yhteen luomismyyttiin, vaikka niitä on monia? Et ole lähestynyt kovinkaan tieteellisesti tätä asiaa, kun jo heti alussa rajaat nämä ilman mitään perustelua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      331
      3239
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      206
      2853
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      59
      2447
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      172
      1512
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      18
      1299
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      1290
    7. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      925
    8. 60
      923
    9. 85
      860
    10. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      20
      834
    Aihe