🚜🚜🚜🚜
Teen tämän avauksen Exrunkkärin näkemysten innoittamana. Hänhän toistaa tämän tästä, että tie hyvinvointiin ja kasvuun on työnteon lisääminen ja mieluiten sellaisella korvauksella, minkä työantajat haluavat maksaa asiaa sen enempää työntekijöiltä kysymättä. Tässä nyt kuitenkin keskityn vain työntekiseen, en sen hinnoittelumalleihin.
Extyökkäri elää jossain ikuisesti staattisessa maailmassa, missä ei tapahdu perusasetuksissa mitään muutoksia. On tietysti yllättää, että jotkut ihmiset kykenevät olemaan näkemättä pitkän iän elämänä sen varrella tapahtuneita suuria muutoksia.
1930-luvulla työvoimastamme työskenteli vielä 60 % maa- ja metsätaloustöissä. Siin koko väestön enemmistö ja tämä enemmistö asui maasedulla. Kun tulitiin 1960-luvulle, näillä aloilla työskneteli edelleen yli 700 000 ihmistä. Sitten alkoi suuri muutos. Pienviljely alkoi kadota kannattamattomana ensin. Tältä sektorilta hävisi väkeä vajaan 20 vuoden aikana pelkästään Ruotsiin noin 300 000 ihmistä, osa tietysti muuttaneiden perheenjäseniä. Pienviljelytilat romahtivat jokseenkin täysin 1960-luvulta lähtien, mutta osa kituutti vielä 1990-luvun alkuun saakka. Väheneminen on ollut niin voimakasta, että näillä sektoreilla työskentelee enää noin kymmenesosa siitä määrästä, mikä oli 1960-luvulla. Sadassa vuodessa maa- ja metsätaloustyöntekijöiden ouus on laskenut 60 - 65 %:sta noin 2,5 %:iin työvoimasta.
Tämä kehitys oli selvästi nähtävissä viimeistään 1960-luvulla hyvin yleisesti. Silti meillä toimi edelleen kaksi puoluetta (Kepu ja SMP), jotka halusivat pitää erilaisin tukimuodoin yllä tuon sektorin työvoiman suuruutta. Ne olivat aikansa extyökkäreitä, jotka eivät uskoneet maailman muuttumiseen.
Toinen suuri trendi oli käynnissä samaan aikaan. teollisuustyöväestön määrä kasvoi ja sen myötä syntyi ns. keskiluokka, joka siis nousi elintasossa ylöspäin. Ammattitaitoiselle työväestölle oli kysyntää. Nousun jälkeen tuli kuitenkin lasku. Ihmistä tarviittiin yhä vähemmän, koneita taas enemmän. Syntyi taantuvia teollisuustaajamia, joissa paperisteollisuustyöntekijän on ollut vaikea vaihtaa ammattia sairaan- ja vanhustenhoitajaksi. Teollistumisvaihetta on seurannut palveluelinkeinojen buumi, missä ei enää sitten palkkojen alhaisuuden vuoksi enää noustakaan alaluokasta keskiluokkaan vaan pikemminkin pudotaan keskiluokasta alaluokkaan. Viimeisen vaihe tässä kehitysten trendissä on parhaillaan käynnissä ja sitä kutsutaan tekoälyvallankumoukseksi. Se tulee todennäköisesti myllertämään koko työnteon kuvan täysin uudeksi. Palvelusektorilla on jo siirtymää alustatalouteen ja kevytyrittämiseen eli elintason romahduttamiseen työnteon sektorilla. Seuraava vaihe on työn loppuminen monelta alalta eli mahdollisuuksien kapeneminen elättää itsenäs omalla työllään.
Työ ja sen sisältö ovat olleet sadan vuoden aikana ja piteempäänkin jatkuvassa muutostilassa. Entiseen ei näytä enää olevan paluuta. Emme pääse enää sellaiseen työvaltaiseen yhteiskuntaan, missä enemmistä ihmisistä työskenteli metsissä ja pelloilla. Niitä aikoja saa ihastella enää vanhoja Suomi-filmejä katsomalla. Emme palaa edes lähimenneisyyden teollisuus- ja palvelutoimialoille. Näkymä on pikemminkin kohtuupalkatun työn puute ja matalapalkkaisen alustataloustyön ja siihen yhdistävän kevytyrittämisen kasvu. Tässä maailmassa extyökkärin tapaiset ajatusten tonavat siis kehottavat meitä nostamaan hyvinvointia tekemällä työtä, joka nostaa toki hyvinvointia, mutta ei sen tekijän vaan hänen työpanostaan hyväksikäyttävän suuryrityksen. Nämä yritykset pyrkivät kokonaan ihmisvapaseen työmalliin, mutta ihan kaikessa se ei ainakaan heti ole mahdollista. Tekoälyn kehitys voi olla kuitenkin niin arvaamatonta, että tämäkin vaihe voi odottaa jo ihan nurkan takana.
Tämänsuuntaisen kehityksen vuoksi hyvinvointi ei tule olemaan työinnon ansiota. Se on sitä ollut kyllä aiemmin esim. omassa viriilissä nuoruudessani 1960- ja 70-luvuilla. Silloin noustiin ryminällä ylöspäin sosioekonomisessa asteikossa. Minä muiden mukana eli satuin syntymään hyvään aikaan köyhään perheeseen mutta onnelisten tähtien aikakudelle. Jatkossa ei voi enää luottaa siihen, että hyvinvointi kasvaisi työtä tekemällä, koska sellaisen työn olemassaolo on sinällään kyseenalaista. Tässä kohdin hyvinvointiajattelua tulee muuttaa siihen suuntaan, missä ratkaistaan työn tulosten suhteellisen tasainen jakautumien ja jalkautuminen kansan pariin. Siitä tulee tietysti kova kina, mutta köyhä väki on demokratioissa siinä mielessä hyvässä asemassa, että heitä on selvä enemmistö. Jo nyt keskustellaan robottiverosta ennakoiden tulevaisuutta. Hyvä että keskustellaan, koska se voi olla piankin uutta todellisuutta
Teen tämän avauksen Exrunkkärin näkemysten innoittamana. Hänhän toistaa tämän tästä, että tie hyvinv
37
311
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ay - vasurit - verot POIS. Siinä on myrkky mikä on tuhonnut työmarkkinat. Ulkopuolisia osallistujia jotka eivät kanna mitään vastuuta eivätkä tuota mitään. Sinäkin ehdottelet veroja. Robottiveroja. Eikö ihmiset osaa enää ajatella muuta kuin tuota ahkeran ryöväämistä?
Vasurihan aina haluaa elää muiden rahoilla, itse kun eivät kykene talouttaan hoitamaan tavalla jossa sitä vaurautta kasvatettaisiin. Siitä ovat vanhoina esimerkkeinä OTK ja OP Yhteistuki nyt ainakin. Vasuri joutuu aina elämään muiden laskuun ja se niitä kismittää. Itse jos tienaisivat niin voisivat heti laittaa tuloksensa verokassaan!
- Anonyymi00004
Extyökkäri kirjoitti:
Vasurihan aina haluaa elää muiden rahoilla, itse kun eivät kykene talouttaan hoitamaan tavalla jossa sitä vaurautta kasvatettaisiin. Siitä ovat vanhoina esimerkkeinä OTK ja OP Yhteistuki nyt ainakin. Vasuri joutuu aina elämään muiden laskuun ja se niitä kismittää. Itse jos tienaisivat niin voisivat heti laittaa tuloksensa verokassaan!
🐄🐄🐄🐄🐄
Miksi tyhmä kansa antaa äänensä eliitille
Ei se teen heistä eliittiin kuuluvaa eikä rikkaampaa, vaan köyhempää
Azeezah Kabeera
Vuohi paimen Orpon ja kumppaneiden säästölista ihmetyttää ekonomisteja: Miksi tätä ei ole nostettu esille?
Yritystukien ja verotukien ympärillä vallitsee toistaiseksi hiljaisuus, vaikka kyse on miljardien eurojen menoerästä – ja osittain tuista jotka on todettu haitallisiksi tai niiden vaikuttavuutta ei tunneta.Veroja maksetaan että saadaan sosiaalietuutta
Siis terveyden huoltoa edullisesti ja jos joutuu työttömäksi niin saa toimeen tulon
Näin toimii SDP
Mutta kokookoomusken mukaan verovarat kuuluukin suuryrityksille ja niille jaetaan ne raha jotta saavat enenmän voittojaMillä kansa tukee yrittäjää kun kokoomus lapioinut kaikki rahat itseleen jamilkonääreiloe
Nauttikaa kokoomsu politiikasta kun heitä olette niin innoissaan äänestäneet
Äänestä riistäjääsi kokomus Persut koaliiyiota ja köyhdynoisää - Anonyymi00014
Extyökkäri kirjoitti:
Vasurihan aina haluaa elää muiden rahoilla, itse kun eivät kykene talouttaan hoitamaan tavalla jossa sitä vaurautta kasvatettaisiin. Siitä ovat vanhoina esimerkkeinä OTK ja OP Yhteistuki nyt ainakin. Vasuri joutuu aina elämään muiden laskuun ja se niitä kismittää. Itse jos tienaisivat niin voisivat heti laittaa tuloksensa verokassaan!
Muistatko miten kävi suomalaisten Kansallispankin ja Säästöpankkien keskuspankin kanssa. Tappiota veronmaksajille tuli 40 miljardia markkaa.
- Anonyymi00018
olen maksanut tuloveroa,autoveroa, dieselveroa,kiinteistöveroa,kirkollisveroa,perintöveroa. Mitä sitten.Kaikkonen ,mikä on ongelma?
Veroja maksetaan että saadaan sosiaalietuutta
Siis terveyden huoltoa edullisesti ja jos joutuu työttömäksi niin saa toimeen tulon
Näin toimii SDP
Mutta kokookoomusken mukaan verovarat kuuluukin suuryrityksille ja niille jaetaan ne raha jotta saavat enenmän voittoja - Anonyymi00019
Extyökkäri kirjoitti:
Vasurihan aina haluaa elää muiden rahoilla, itse kun eivät kykene talouttaan hoitamaan tavalla jossa sitä vaurautta kasvatettaisiin. Siitä ovat vanhoina esimerkkeinä OTK ja OP Yhteistuki nyt ainakin. Vasuri joutuu aina elämään muiden laskuun ja se niitä kismittää. Itse jos tienaisivat niin voisivat heti laittaa tuloksensa verokassaan!
Kokoomusta äänestävät yritysjohtajat vasta huippuja ovat. Sonera, Fortum, Nokia, paperitehtaiden suurtappiolliset seikkailut maailmalla. Eivät noiden pomot ainakaan vasemmistoa ole äänestäneet. Siinä exrungmannille huippuosaajista mallia
- Anonyymi00020
Extyökkäri kirjoitti:
Vasurihan aina haluaa elää muiden rahoilla, itse kun eivät kykene talouttaan hoitamaan tavalla jossa sitä vaurautta kasvatettaisiin. Siitä ovat vanhoina esimerkkeinä OTK ja OP Yhteistuki nyt ainakin. Vasuri joutuu aina elämään muiden laskuun ja se niitä kismittää. Itse jos tienaisivat niin voisivat heti laittaa tuloksensa verokassaan!
Joko sinulta tuli , Extyökkäri ?
Kyllä maailma muuttuu mutta huonoon suuntaan kun katsoo mihin vasurit sitä vievät. Vasurihan pyrkii elämään muiden kustannuksella ja siitä ei kokonaisuutena hyvää seuraa koska on muiden armoilla. Kun itse omalla työllään ansaitsee elonsa tarpeet niin elää paljon varmemmalla pohjalla. Yhteiskunnan tosin pitää auttaa sairaita ja vajaakykyisiä, toinen juttu on sitten se, onko vasemmistolaisuus samaa kuin vajaakykyisyys?
- Anonyymi00002
Maailma meni koko ajan parempaan suuntaan suomessakin vasemmiston ja keskustan voimin siihen saakka kunnes kokoomus pääsi vallan kahvaan, silloin alkoi kiihtyvä alamäki.
Oikeistolaisuus on siis synonyymi vajaamielisyydelle ! Jatkat aina vaan samaa hölynpölyn kirjoiittamista. Maailma ei ole muuttumassa mihinkään huonoon suuntaan vasurien toimentasta vaan pikemminkin heidän puutteestaan. Maailma muuttuu yritysvetoisesti. Suuret monikansalliset ja amerikkalaiset yritykset johtavat tätä muutosta. Kommenttisi vaan vahvistaa sitä, että katsot asiaa jostain 1960-luvun perspektiivista ja oloista. Et ole havainnut niitä suuria muutoksia, joita maailmassa on ollut ja on parhaillaan käynnissä.
Oman elennon ansaitseminen käy koko ajan yhä vaikeammaksi, kun työmahdollisuudet loppuvat. Hyväpalkkaiset työt eli johto- ja asiantuntijatyöt osin säilyvät, keskipalkkainen työ on alkanut hävitä kokonaan. Tekoäly nopeuttaa tätä häviämästä. Matalpalkkainen työ säilyy osin, mutta on alkanut muuttua jo vahvasti alustatalouden ja kevytyrittämisen suuntaan, mitkä alentavat palkkatasoa tarjonnan kasvaessa. Hyvä esimerkki tästä ovat uutiset esim. Wolt-oikeuksien myynnistä ja vuokraamisesta. Siis työhaluinen joutuu ensin maksamaan siitä, että ylipäänsä saa oikeuden tehdä työtä. Työntekijäprofiili muuttuu kevytyrittäjiksi, joiden on sitten kaikessa tultava toimeen omillaan. Se on huomattava aseman heikennys palkansaaja-asemaan verrattuna. Näitäkin asioita ratkotaan parhaillaan oikeudessa eli onko kevytyrittäjämalli vain työsuojelu- ym. työlakien kiertämistä. Tämä alkaa jo koululaisten kesätyönhausta. Innokkaita olisi vaikka kuinka paljon, mutta näiden innokkaiden työllistäjiä ei tunnu enää löytyvän mistään. Omassa nuoruudessani kesätyöpiakoista oli ylitarjontaa, vaikka ikäluokat olivat nykyistä paljon suurempia. Nyt asia on keikahtanut päinvastaiseksi.
Tämä avaus on muuten kopio omastani eikä otsikko ole minun tekemäni. En halua nimitellä sinua otsikon mukaisella tavalla, vaikka asioista olenkin täysin eri mieltä kanssasi. Koittaisit nyt vaan herätä todellisuuteen ja uskaltaa nousta niistä vuosikymmenten takaisista juoksuhaudoista. Kuten sanottua maailma on muuttunut Eskoseni.Anonyymi00002 kirjoitti:
Maailma meni koko ajan parempaan suuntaan suomessakin vasemmiston ja keskustan voimin siihen saakka kunnes kokoomus pääsi vallan kahvaan, silloin alkoi kiihtyvä alamäki.
Oikeistolaisuus on siis synonyymi vajaamielisyydelle !Meniköhän vaan? Voisitko perustelle ja tutki myös mistä rahat tukivat!
Ilman oikeistoa ja sen yritysmaailmaa, ei olisi mitään mihin olet nyt tottunut vaan pellon reunaa kiertäisit kuokkinesi!- Anonyymi00005
Marinin aikana en joutunut maksamaan rikkaiden sosiaalietuutta joka viikko lisää
- Anonyymi00006
Anonyymi00002 kirjoitti:
Maailma meni koko ajan parempaan suuntaan suomessakin vasemmiston ja keskustan voimin siihen saakka kunnes kokoomus pääsi vallan kahvaan, silloin alkoi kiihtyvä alamäki.
Oikeistolaisuus on siis synonyymi vajaamielisyydelle !💩💩💩💩💩
Mihin urpo laittoi varastamansa kansan eläke rahat työeläke kassasta oliko kansan lupa
Äänestä💩💩💩💩💩
Mihin urpo laittoi varastamansa kansan eläke rahat työeläke kassasta oliko kansan lupa
Äänestä💩💩💩💩💩
Mihin urpo laittoi varastamansa kansan eläke rahat työeläke kassasta oliko kansan lupa
Äänestä Extyökkäri kirjoitti:
Meniköhän vaan? Voisitko perustelle ja tutki myös mistä rahat tukivat!
Ilman oikeistoa ja sen yritysmaailmaa, ei olisi mitään mihin olet nyt tottunut vaan pellon reunaa kiertäisit kuokkinesi!Oikeisto ei ole luonut mitään yritysmaailmaa vaan asia on päinvastoin yritysmaailma on luonut oikeiston tuekseen.
Ilman vasemmistoa suuri osa ihmisistä kiertäisi pellon reunoja kuokkineen. Näin tapahtuu edelleen niissä oikeistodiktatuureissa, missä poliittinen vasemmistio ja ay-liike ovat kiellettyjä. Poliittisen vasemmiston ansiosta tulonjako alkoi tasaantua. Voitiin siirtyä orja- ja ilmaistyöstä palkkatyöhön. Se ei tapahtunut itsestään. USAssa orjatyön lopettaminen vaati suuren sisällissodankin. Historia on osoittanut, etteivät työnantajat palkitse missään eivätkä koskaa palkollisiaan hyvää hyvyyttään ja vaan käyttävät heitä mieluiten hyväksi korvauksetta. Vasta työväestön järjestäytyminen muutti radikaalisti tämän tilanteen. Muutos oli mahdollista demokraattisesti hallituissa maissa mutta harvemmin muualla. Edelleenkin myös länsimaiset yritykset siirtävät työtä sinne, missä työntekijät eivät ole järjestäytyneitä ja joissa he ovat tavanomaisesti alipalkattuja myös oman maansa yleiseen elintasoon verrattuna. Yhdysvalloissa maan poliittinen äärioikeisto on myös huomannut tämän ja Trump on aloittanut taistelun siirtymää vastaan globaalilla tullipolitiikallaan. Et ole kaiketi huomannut tätä, kun et taida seurata uutisointia tai sitten et vaan kykene ymmärtämään näkemääsi, lukemaasi ja kuulemaasi. Syy USAn autoteollisuuden varsin totaaliseen romahdukseen on trumpilaisen näkemyksen juuri tässä eli yritysten taipumuksessa polkea työntekijöiden oikeuksia. Sen vuoksi Trump on saanut niin paljon kannatusta kuin saa. Siksi työläiset antavat hänelle suurin määrin äänensä. Hän taistelee amerikkalaisen duunarin puolesta kuin ainakin vahva ay-johtaja kuten Jimmy Hoffa, joka on ehkä yksi Trumpin ihailema persoonallisuus muutenkin.
Miten tuo yriitysmaailma on sitten syntynyt? Se on syntynyt varallisuuden jaossa syntyperän vuoksi ja palkkiona lojaalisuudsta. Kuninkaat jakoivat aikoinaan maaomaisuutta aatelisille ja muille säädyille, mutta ei tavalliselle rahvaalle. Tämä on ollut yritystoiminnan perusta. Yrittäjäksi nousivat ne, joilla oli siihen varaa. Lähes kaikki yrittäjäsuvut Suomessa olivat edellisen vuosisadan vaiheessa joko ruotslais- tai saksalaisperäisiä. Suomessa asui pääosin köyhää rahvasta, jolla ei ollut varaa perustaa mitään suurimittaisia yrityksiä. Ehkä joitain käsityöläispajoja ja sen sellaista. Tuoreempi esimerkki tulee Venäjältä, kun maa siirtyi 1990-luvun alussa markkinatalouteen. Silloin oamisuus jaettiin uusille tsaarin korvikkeille uskolliselle väelle eli ns. oligarkeille. Ei heillä ollut ennen sitä mitään erityisempää omaisuutta. Se nyhjäsitiin heille tyhjästä eli venäläisen kleptokratian mukaisesti saanto perustui varkauksiin ja petoksiin. Osa omaisuudesta siirtyi rikolliselle mafialle, joka käytti sumeilematta väkivaltaa siirron varmistamiseksi. Tämä on monasti sitä ihailelemasi yritystoiminnan perustetta. Omalla työllä ja uurastuksella voi pärjätä vasta tasa-arvoisssa yhteiskunnissa, missä se vasemmisto mm. varmistaa sen tasa-arvoisuuden olemassaolon.
Yritystoiminna olemassaolosta sinun pitäisi kiittää entisaikojen kuninkaita ja muita hallisijoita siitä, että he valtaansa varmistaakseen ovat joutuneet ostamaan joukon uskollisia, jotka palkintonsa vastineeksi ovat suostuneet olemaan lojaaleja hallitsijalle. putler Venäjällä on tyyppiesimerkki tästä. Jos et ole uskollinen hänelle, voit menettää saman tien koko yrityksesi ja omaisuutesi ja siirretään jollekulle toiselle, joka on lojjaalimpimpi kuin edeltäjänsä. Uskottomuudesta on palkkiona yleensä paistsi omaisuuden myös hengen menetys. Nämä ovat niin järkkyttyneitä, että heitää putoilee kerrostalojen korkeimpien kerrosten parvekkeilta ja ikkunoista.
Länsimaissa ei eletä demokratioissa ihan näin raadollisesti. Täällä meillä Suomessakin muutoksia hoidetaan rahalla. Liian hyvin menestyvä yritys voidaan ostaa ulkomaille. Se joko jatkaa toimintaansa tai sitten se vaan kilpailijana lopetetaan eli tapetaan. Ketään ei kuole siirron vuoksi eli se on siistimpää kuin Venäjällä. Siirrosta hyötyy se yrittäjä, jolle maksetaan toiminnan lopettamisesta. Hän palkkaamansa työntekijät saavat monasti sitten kenkää ja ihan koko joukolla. Näin kävi mm. entisen päämisterimme Juha Sipilän omistamalle yritykselle ja hänen työntekijöilleen.
Kiina on jonkinmoinen esimerkki siitä, että elintason nousu voi perustua muunkinlaiseen malliin kuin tarkoittamaasi yritystoimintaan. Kiinassakin on paljon markkinaehtoisesti toimivia yrityksiä mutta maa on kaiken kaikkiaan hyvin keskusjohtoisesti johdettu valtio ja siellä tehdään tarkkoja viisivuotissuunnitelmia, joita yrityselämä pannaan sitten toteuttamaan. Kun valtio tukee oman maansa yritystoimintaa vahvasti, niin yritykset tekevät myös niin kuin maan johto käskee tehdä. Kiina on eräänlainen sekatalousmalli, missä ohjakset ovat edelleen Kiinan kommunistisen puolueen käsissä. Voi sanoa, että Kiina talous on suuressa määrin valtiojohtoista. Minkään muun talous ei ole kasvanut niin voimakkaasti kuin Kiinan.mielipidepankki kirjoitti:
Oikeisto ei ole luonut mitään yritysmaailmaa vaan asia on päinvastoin yritysmaailma on luonut oikeiston tuekseen.
Ilman vasemmistoa suuri osa ihmisistä kiertäisi pellon reunoja kuokkineen. Näin tapahtuu edelleen niissä oikeistodiktatuureissa, missä poliittinen vasemmistio ja ay-liike ovat kiellettyjä. Poliittisen vasemmiston ansiosta tulonjako alkoi tasaantua. Voitiin siirtyä orja- ja ilmaistyöstä palkkatyöhön. Se ei tapahtunut itsestään. USAssa orjatyön lopettaminen vaati suuren sisällissodankin. Historia on osoittanut, etteivät työnantajat palkitse missään eivätkä koskaa palkollisiaan hyvää hyvyyttään ja vaan käyttävät heitä mieluiten hyväksi korvauksetta. Vasta työväestön järjestäytyminen muutti radikaalisti tämän tilanteen. Muutos oli mahdollista demokraattisesti hallituissa maissa mutta harvemmin muualla. Edelleenkin myös länsimaiset yritykset siirtävät työtä sinne, missä työntekijät eivät ole järjestäytyneitä ja joissa he ovat tavanomaisesti alipalkattuja myös oman maansa yleiseen elintasoon verrattuna. Yhdysvalloissa maan poliittinen äärioikeisto on myös huomannut tämän ja Trump on aloittanut taistelun siirtymää vastaan globaalilla tullipolitiikallaan. Et ole kaiketi huomannut tätä, kun et taida seurata uutisointia tai sitten et vaan kykene ymmärtämään näkemääsi, lukemaasi ja kuulemaasi. Syy USAn autoteollisuuden varsin totaaliseen romahdukseen on trumpilaisen näkemyksen juuri tässä eli yritysten taipumuksessa polkea työntekijöiden oikeuksia. Sen vuoksi Trump on saanut niin paljon kannatusta kuin saa. Siksi työläiset antavat hänelle suurin määrin äänensä. Hän taistelee amerikkalaisen duunarin puolesta kuin ainakin vahva ay-johtaja kuten Jimmy Hoffa, joka on ehkä yksi Trumpin ihailema persoonallisuus muutenkin.
Miten tuo yriitysmaailma on sitten syntynyt? Se on syntynyt varallisuuden jaossa syntyperän vuoksi ja palkkiona lojaalisuudsta. Kuninkaat jakoivat aikoinaan maaomaisuutta aatelisille ja muille säädyille, mutta ei tavalliselle rahvaalle. Tämä on ollut yritystoiminnan perusta. Yrittäjäksi nousivat ne, joilla oli siihen varaa. Lähes kaikki yrittäjäsuvut Suomessa olivat edellisen vuosisadan vaiheessa joko ruotslais- tai saksalaisperäisiä. Suomessa asui pääosin köyhää rahvasta, jolla ei ollut varaa perustaa mitään suurimittaisia yrityksiä. Ehkä joitain käsityöläispajoja ja sen sellaista. Tuoreempi esimerkki tulee Venäjältä, kun maa siirtyi 1990-luvun alussa markkinatalouteen. Silloin oamisuus jaettiin uusille tsaarin korvikkeille uskolliselle väelle eli ns. oligarkeille. Ei heillä ollut ennen sitä mitään erityisempää omaisuutta. Se nyhjäsitiin heille tyhjästä eli venäläisen kleptokratian mukaisesti saanto perustui varkauksiin ja petoksiin. Osa omaisuudesta siirtyi rikolliselle mafialle, joka käytti sumeilematta väkivaltaa siirron varmistamiseksi. Tämä on monasti sitä ihailelemasi yritystoiminnan perustetta. Omalla työllä ja uurastuksella voi pärjätä vasta tasa-arvoisssa yhteiskunnissa, missä se vasemmisto mm. varmistaa sen tasa-arvoisuuden olemassaolon.
Yritystoiminna olemassaolosta sinun pitäisi kiittää entisaikojen kuninkaita ja muita hallisijoita siitä, että he valtaansa varmistaakseen ovat joutuneet ostamaan joukon uskollisia, jotka palkintonsa vastineeksi ovat suostuneet olemaan lojaaleja hallitsijalle. putler Venäjällä on tyyppiesimerkki tästä. Jos et ole uskollinen hänelle, voit menettää saman tien koko yrityksesi ja omaisuutesi ja siirretään jollekulle toiselle, joka on lojjaalimpimpi kuin edeltäjänsä. Uskottomuudesta on palkkiona yleensä paistsi omaisuuden myös hengen menetys. Nämä ovat niin järkkyttyneitä, että heitää putoilee kerrostalojen korkeimpien kerrosten parvekkeilta ja ikkunoista.
Länsimaissa ei eletä demokratioissa ihan näin raadollisesti. Täällä meillä Suomessakin muutoksia hoidetaan rahalla. Liian hyvin menestyvä yritys voidaan ostaa ulkomaille. Se joko jatkaa toimintaansa tai sitten se vaan kilpailijana lopetetaan eli tapetaan. Ketään ei kuole siirron vuoksi eli se on siistimpää kuin Venäjällä. Siirrosta hyötyy se yrittäjä, jolle maksetaan toiminnan lopettamisesta. Hän palkkaamansa työntekijät saavat monasti sitten kenkää ja ihan koko joukolla. Näin kävi mm. entisen päämisterimme Juha Sipilän omistamalle yritykselle ja hänen työntekijöilleen.
Kiina on jonkinmoinen esimerkki siitä, että elintason nousu voi perustua muunkinlaiseen malliin kuin tarkoittamaasi yritystoimintaan. Kiinassakin on paljon markkinaehtoisesti toimivia yrityksiä mutta maa on kaiken kaikkiaan hyvin keskusjohtoisesti johdettu valtio ja siellä tehdään tarkkoja viisivuotissuunnitelmia, joita yrityselämä pannaan sitten toteuttamaan. Kun valtio tukee oman maansa yritystoimintaa vahvasti, niin yritykset tekevät myös niin kuin maan johto käskee tehdä. Kiina on eräänlainen sekatalousmalli, missä ohjakset ovat edelleen Kiinan kommunistisen puolueen käsissä. Voi sanoa, että Kiina talous on suuressa määrin valtiojohtoista. Minkään muun talous ei ole kasvanut niin voimakkaasti kuin Kiinan.Kyllä toimiva ja tuottava yrityskäytännön mukaan. Muutoin sille käy kuten SOK:lle ja OP Yhteistuelle aikoinaan. Vasuripohjainen talousnäkemys kaataa firmat aivan kuten Suuren ja Mahtavankin aikoinaan!
- Anonyymi00008
Extyökkäri kirjoitti:
Kyllä toimiva ja tuottava yrityskäytännön mukaan. Muutoin sille käy kuten SOK:lle ja OP Yhteistuelle aikoinaan. Vasuripohjainen talousnäkemys kaataa firmat aivan kuten Suuren ja Mahtavankin aikoinaan!
Eikös nyt juuri ole nähtävissä että oikeistopohjainen diktatuuri kaataa yrityksiä ja kotitalouksia, kuten koko yhteiskuntaa. Vai etkö usko mitä näet ja luet?
Ja kertoohan historiakin menneestä että rehelliset ei oikeistolaiset yritykset ja työnteko oli kaiken ydin. Sitten Kokoomus sai valtaa ja loppu on historiaa. - Anonyymi00010
mielipidepankki kirjoitti:
Oikeisto ei ole luonut mitään yritysmaailmaa vaan asia on päinvastoin yritysmaailma on luonut oikeiston tuekseen.
Ilman vasemmistoa suuri osa ihmisistä kiertäisi pellon reunoja kuokkineen. Näin tapahtuu edelleen niissä oikeistodiktatuureissa, missä poliittinen vasemmistio ja ay-liike ovat kiellettyjä. Poliittisen vasemmiston ansiosta tulonjako alkoi tasaantua. Voitiin siirtyä orja- ja ilmaistyöstä palkkatyöhön. Se ei tapahtunut itsestään. USAssa orjatyön lopettaminen vaati suuren sisällissodankin. Historia on osoittanut, etteivät työnantajat palkitse missään eivätkä koskaa palkollisiaan hyvää hyvyyttään ja vaan käyttävät heitä mieluiten hyväksi korvauksetta. Vasta työväestön järjestäytyminen muutti radikaalisti tämän tilanteen. Muutos oli mahdollista demokraattisesti hallituissa maissa mutta harvemmin muualla. Edelleenkin myös länsimaiset yritykset siirtävät työtä sinne, missä työntekijät eivät ole järjestäytyneitä ja joissa he ovat tavanomaisesti alipalkattuja myös oman maansa yleiseen elintasoon verrattuna. Yhdysvalloissa maan poliittinen äärioikeisto on myös huomannut tämän ja Trump on aloittanut taistelun siirtymää vastaan globaalilla tullipolitiikallaan. Et ole kaiketi huomannut tätä, kun et taida seurata uutisointia tai sitten et vaan kykene ymmärtämään näkemääsi, lukemaasi ja kuulemaasi. Syy USAn autoteollisuuden varsin totaaliseen romahdukseen on trumpilaisen näkemyksen juuri tässä eli yritysten taipumuksessa polkea työntekijöiden oikeuksia. Sen vuoksi Trump on saanut niin paljon kannatusta kuin saa. Siksi työläiset antavat hänelle suurin määrin äänensä. Hän taistelee amerikkalaisen duunarin puolesta kuin ainakin vahva ay-johtaja kuten Jimmy Hoffa, joka on ehkä yksi Trumpin ihailema persoonallisuus muutenkin.
Miten tuo yriitysmaailma on sitten syntynyt? Se on syntynyt varallisuuden jaossa syntyperän vuoksi ja palkkiona lojaalisuudsta. Kuninkaat jakoivat aikoinaan maaomaisuutta aatelisille ja muille säädyille, mutta ei tavalliselle rahvaalle. Tämä on ollut yritystoiminnan perusta. Yrittäjäksi nousivat ne, joilla oli siihen varaa. Lähes kaikki yrittäjäsuvut Suomessa olivat edellisen vuosisadan vaiheessa joko ruotslais- tai saksalaisperäisiä. Suomessa asui pääosin köyhää rahvasta, jolla ei ollut varaa perustaa mitään suurimittaisia yrityksiä. Ehkä joitain käsityöläispajoja ja sen sellaista. Tuoreempi esimerkki tulee Venäjältä, kun maa siirtyi 1990-luvun alussa markkinatalouteen. Silloin oamisuus jaettiin uusille tsaarin korvikkeille uskolliselle väelle eli ns. oligarkeille. Ei heillä ollut ennen sitä mitään erityisempää omaisuutta. Se nyhjäsitiin heille tyhjästä eli venäläisen kleptokratian mukaisesti saanto perustui varkauksiin ja petoksiin. Osa omaisuudesta siirtyi rikolliselle mafialle, joka käytti sumeilematta väkivaltaa siirron varmistamiseksi. Tämä on monasti sitä ihailelemasi yritystoiminnan perustetta. Omalla työllä ja uurastuksella voi pärjätä vasta tasa-arvoisssa yhteiskunnissa, missä se vasemmisto mm. varmistaa sen tasa-arvoisuuden olemassaolon.
Yritystoiminna olemassaolosta sinun pitäisi kiittää entisaikojen kuninkaita ja muita hallisijoita siitä, että he valtaansa varmistaakseen ovat joutuneet ostamaan joukon uskollisia, jotka palkintonsa vastineeksi ovat suostuneet olemaan lojaaleja hallitsijalle. putler Venäjällä on tyyppiesimerkki tästä. Jos et ole uskollinen hänelle, voit menettää saman tien koko yrityksesi ja omaisuutesi ja siirretään jollekulle toiselle, joka on lojjaalimpimpi kuin edeltäjänsä. Uskottomuudesta on palkkiona yleensä paistsi omaisuuden myös hengen menetys. Nämä ovat niin järkkyttyneitä, että heitää putoilee kerrostalojen korkeimpien kerrosten parvekkeilta ja ikkunoista.
Länsimaissa ei eletä demokratioissa ihan näin raadollisesti. Täällä meillä Suomessakin muutoksia hoidetaan rahalla. Liian hyvin menestyvä yritys voidaan ostaa ulkomaille. Se joko jatkaa toimintaansa tai sitten se vaan kilpailijana lopetetaan eli tapetaan. Ketään ei kuole siirron vuoksi eli se on siistimpää kuin Venäjällä. Siirrosta hyötyy se yrittäjä, jolle maksetaan toiminnan lopettamisesta. Hän palkkaamansa työntekijät saavat monasti sitten kenkää ja ihan koko joukolla. Näin kävi mm. entisen päämisterimme Juha Sipilän omistamalle yritykselle ja hänen työntekijöilleen.
Kiina on jonkinmoinen esimerkki siitä, että elintason nousu voi perustua muunkinlaiseen malliin kuin tarkoittamaasi yritystoimintaan. Kiinassakin on paljon markkinaehtoisesti toimivia yrityksiä mutta maa on kaiken kaikkiaan hyvin keskusjohtoisesti johdettu valtio ja siellä tehdään tarkkoja viisivuotissuunnitelmia, joita yrityselämä pannaan sitten toteuttamaan. Kun valtio tukee oman maansa yritystoimintaa vahvasti, niin yritykset tekevät myös niin kuin maan johto käskee tehdä. Kiina on eräänlainen sekatalousmalli, missä ohjakset ovat edelleen Kiinan kommunistisen puolueen käsissä. Voi sanoa, että Kiina talous on suuressa määrin valtiojohtoista. Minkään muun talous ei ole kasvanut niin voimakkaasti kuin Kiinan...ttu näitä sinub romaaneja ap joita kukaan ei koskaan lue.
- Anonyymi00011
Extyökkäri kirjoitti:
Meniköhän vaan? Voisitko perustelle ja tutki myös mistä rahat tukivat!
Ilman oikeistoa ja sen yritysmaailmaa, ei olisi mitään mihin olet nyt tottunut vaan pellon reunaa kiertäisit kuokkinesi!Yksi ja sama väittely omien mielikuvituskavereiden kanssa jokaisessa viestiketjussa poikkeuksetta 18-22 tuntia 365 vrk vuodessa oli arki, pyhä, joulu tai juhannus. Ja muiden viestit poistoon jotka herran yksinpuheluja häiritsee.
- Anonyymi00012
mielipidepankki kirjoitti:
Jatkat aina vaan samaa hölynpölyn kirjoiittamista. Maailma ei ole muuttumassa mihinkään huonoon suuntaan vasurien toimentasta vaan pikemminkin heidän puutteestaan. Maailma muuttuu yritysvetoisesti. Suuret monikansalliset ja amerikkalaiset yritykset johtavat tätä muutosta. Kommenttisi vaan vahvistaa sitä, että katsot asiaa jostain 1960-luvun perspektiivista ja oloista. Et ole havainnut niitä suuria muutoksia, joita maailmassa on ollut ja on parhaillaan käynnissä.
Oman elennon ansaitseminen käy koko ajan yhä vaikeammaksi, kun työmahdollisuudet loppuvat. Hyväpalkkaiset työt eli johto- ja asiantuntijatyöt osin säilyvät, keskipalkkainen työ on alkanut hävitä kokonaan. Tekoäly nopeuttaa tätä häviämästä. Matalpalkkainen työ säilyy osin, mutta on alkanut muuttua jo vahvasti alustatalouden ja kevytyrittämisen suuntaan, mitkä alentavat palkkatasoa tarjonnan kasvaessa. Hyvä esimerkki tästä ovat uutiset esim. Wolt-oikeuksien myynnistä ja vuokraamisesta. Siis työhaluinen joutuu ensin maksamaan siitä, että ylipäänsä saa oikeuden tehdä työtä. Työntekijäprofiili muuttuu kevytyrittäjiksi, joiden on sitten kaikessa tultava toimeen omillaan. Se on huomattava aseman heikennys palkansaaja-asemaan verrattuna. Näitäkin asioita ratkotaan parhaillaan oikeudessa eli onko kevytyrittäjämalli vain työsuojelu- ym. työlakien kiertämistä. Tämä alkaa jo koululaisten kesätyönhausta. Innokkaita olisi vaikka kuinka paljon, mutta näiden innokkaiden työllistäjiä ei tunnu enää löytyvän mistään. Omassa nuoruudessani kesätyöpiakoista oli ylitarjontaa, vaikka ikäluokat olivat nykyistä paljon suurempia. Nyt asia on keikahtanut päinvastaiseksi.
Tämä avaus on muuten kopio omastani eikä otsikko ole minun tekemäni. En halua nimitellä sinua otsikon mukaisella tavalla, vaikka asioista olenkin täysin eri mieltä kanssasi. Koittaisit nyt vaan herätä todellisuuteen ja uskaltaa nousta niistä vuosikymmenten takaisista juoksuhaudoista. Kuten sanottua maailma on muuttunut Eskoseni.Vain lukutaidoton idiootti kävelee hiihtoladulla.
- Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
..ttu näitä sinub romaaneja ap joita kukaan ei koskaan lue.
Sinä kuitenkin ilmeisesti luet kun kommentoit ja taisi ilmeisesti osua ja upotakin.
Anonyymi00008 kirjoitti:
Eikös nyt juuri ole nähtävissä että oikeistopohjainen diktatuuri kaataa yrityksiä ja kotitalouksia, kuten koko yhteiskuntaa. Vai etkö usko mitä näet ja luet?
Ja kertoohan historiakin menneestä että rehelliset ei oikeistolaiset yritykset ja työnteko oli kaiken ydin. Sitten Kokoomus sai valtaa ja loppu on historiaa.En tiedä mikä sinun diktatuurisi on mutta yleensä yritykset kaatuvat siihen, että niiden kilpailukyky on kadonnut tai niiden tuotevalikoima ei enää ole tätä päivää! Pitämällä tuotevalikoima tähän päivään sopivana ja hintakilpailukykyisenä, niin ei tule konkurssiakaan!
Extyökkäri kirjoitti:
Kyllä toimiva ja tuottava yrityskäytännön mukaan. Muutoin sille käy kuten SOK:lle ja OP Yhteistuelle aikoinaan. Vasuripohjainen talousnäkemys kaataa firmat aivan kuten Suuren ja Mahtavankin aikoinaan!
Sinulla on kovin valikoiva muisti. Jos näitä vanhoja muistellaan, niin kerropa, miten kävi SKOP:lle. 1990-luvulla oli pankkikriisi, missä pankit eivät olisi selvinneet ilman valtion tukea. Markkinatalous ei siis selvästikään toiminut. Pankkien rosklainoja varten perustettiin oma roskapankkinsakin eli Arsenal, missä lainamassa vähitellen kuivatettiin eli maksu jäi veronmaksajien kannettavaksi maksamattomina pankkitukina tältä osin. Olihan se varmaan oikeistohallitukseltamme sitten sitä vasuriperusteista toimintaa, sillä koskaanhan yritystoimintaa ei ole vastaavalla tavalla tuettu valtion toimesta. Siihen verrattava on koronaan liittyvät yritystuet, mutta ero on siinä, että koronarajoitukset perustuivat valtion päätöksiin, mutta pankkikrisin aiheutti pankkien ylisuuri riskinotto varsinkin SKOPin osalta.
Vasuripohjainen talousnäkemys näyttää olleen viimeisten vuosikymmenten ajan menestykkein talousmalli. Sinulta on tainnut jäädä kokonaan huomaamatta, että maailman nopein ja mittavin talouskasvu on saavutettu kommunistisessa Kiinassa, missä puolue viisivuotissuunnitelmillaan johtaa maan taloutta. En itse ihaile Kiinan järjestelmää, mutta näyttäähän tulokset kansantalouden mitassa varsin huikeilta. Vai oletko asiasta eri mieltä?
Markkinatalousjärjestelmän pitäisikin kaataa yrityksiä. Se kuuluu olennaisena osana markkinatalouteen. Sitä kutsutaan luovaksi tuhoksi, missä heikosti kannattavat yritykset korvautuvat paremmin kannattavilla. Suomessa tätä kehitystä pyritään jostain kumman syystä torjumaan yritystukien ja listaamattomien yritysten jakamien osinkojen verohuojennusten avulla. Ruotsissa ja muissa pohjoismaissa toimitaan tässä paljon fiksummin ja annetaan markkinatalouden toimia sen lakien mukaisesti.mielipidepankki kirjoitti:
Sinulla on kovin valikoiva muisti. Jos näitä vanhoja muistellaan, niin kerropa, miten kävi SKOP:lle. 1990-luvulla oli pankkikriisi, missä pankit eivät olisi selvinneet ilman valtion tukea. Markkinatalous ei siis selvästikään toiminut. Pankkien rosklainoja varten perustettiin oma roskapankkinsakin eli Arsenal, missä lainamassa vähitellen kuivatettiin eli maksu jäi veronmaksajien kannettavaksi maksamattomina pankkitukina tältä osin. Olihan se varmaan oikeistohallitukseltamme sitten sitä vasuriperusteista toimintaa, sillä koskaanhan yritystoimintaa ei ole vastaavalla tavalla tuettu valtion toimesta. Siihen verrattava on koronaan liittyvät yritystuet, mutta ero on siinä, että koronarajoitukset perustuivat valtion päätöksiin, mutta pankkikrisin aiheutti pankkien ylisuuri riskinotto varsinkin SKOPin osalta.
Vasuripohjainen talousnäkemys näyttää olleen viimeisten vuosikymmenten ajan menestykkein talousmalli. Sinulta on tainnut jäädä kokonaan huomaamatta, että maailman nopein ja mittavin talouskasvu on saavutettu kommunistisessa Kiinassa, missä puolue viisivuotissuunnitelmillaan johtaa maan taloutta. En itse ihaile Kiinan järjestelmää, mutta näyttäähän tulokset kansantalouden mitassa varsin huikeilta. Vai oletko asiasta eri mieltä?
Markkinatalousjärjestelmän pitäisikin kaataa yrityksiä. Se kuuluu olennaisena osana markkinatalouteen. Sitä kutsutaan luovaksi tuhoksi, missä heikosti kannattavat yritykset korvautuvat paremmin kannattavilla. Suomessa tätä kehitystä pyritään jostain kumman syystä torjumaan yritystukien ja listaamattomien yritysten jakamien osinkojen verohuojennusten avulla. Ruotsissa ja muissa pohjoismaissa toimitaan tässä paljon fiksummin ja annetaan markkinatalouden toimia sen lakien mukaisesti.SKOP ei liity noihin mainitsemiini ja siihen listaani voidaan lisätä vielä Kansa yhtiöt kun kuitenkin kilpaileva If pärjää hyvin vaikka lieneekin menestyksen huumassa hieman muuttanut muotoaan kuten nimeäänkin. Vasemmiston talouspolitiikka on tie tuhoon!
Kaikkien veroja pitäisi huojentaa ja listaamattomien osinkoverotus ei ole mikään huojennettu vaan päätetty jotta niitä saataisiin enemmän työllistämään kansalaisia. Miksi hyvästä työstä itäisi vielä rangaista? Ideasi ovat perin sosialistisia kateuden aikaansamia!Extyökkäri kirjoitti:
SKOP ei liity noihin mainitsemiini ja siihen listaani voidaan lisätä vielä Kansa yhtiöt kun kuitenkin kilpaileva If pärjää hyvin vaikka lieneekin menestyksen huumassa hieman muuttanut muotoaan kuten nimeäänkin. Vasemmiston talouspolitiikka on tie tuhoon!
Kaikkien veroja pitäisi huojentaa ja listaamattomien osinkoverotus ei ole mikään huojennettu vaan päätetty jotta niitä saataisiin enemmän työllistämään kansalaisia. Miksi hyvästä työstä itäisi vielä rangaista? Ideasi ovat perin sosialistisia kateuden aikaansamia!Onhan se huojennettu etuoikeus. Listattujen yritysten omistajilla ei ole vastaavaa huojennusta. Muissa pohjoismaissa ei ole tällaista epätasa-arvoista järjestelmää. Muissa pohjoismaissa ei sellaista halutakaan, koska se estää yrityksiä listautumasta. Muut pohjoismaat pärjäävätkin meitä paremmin. Huojennusjärjestelmä estää tyllistymistä, koska se houkuttelee yritysten omistajia ottamaan mieluummin rahansa ja juoksemaan kuin investoimaan. Sen vuoksi muissa pohjoismaissa moista etua vältetään kynsin ja hampain.
mielipidepankki kirjoitti:
Onhan se huojennettu etuoikeus. Listattujen yritysten omistajilla ei ole vastaavaa huojennusta. Muissa pohjoismaissa ei ole tällaista epätasa-arvoista järjestelmää. Muissa pohjoismaissa ei sellaista halutakaan, koska se estää yrityksiä listautumasta. Muut pohjoismaat pärjäävätkin meitä paremmin. Huojennusjärjestelmä estää tyllistymistä, koska se houkuttelee yritysten omistajia ottamaan mieluummin rahansa ja juoksemaan kuin investoimaan. Sen vuoksi muissa pohjoismaissa moista etua vältetään kynsin ja hampain.
Listaamattomat yritykset ovat suuri joukko yrittäjiä jotka itse asettavat oman pääomansa alttiiksi sille, että voi mennä huonostikin. Siis aivan eri lailla kuin pörssiyhtiöiden pääomat jotka ovat muiden sinne sijoittamia. Pörssiyhtiöt harvoin ovat pääomistajiensa hallitsemia mutta listaamattomat ovat ja kuitenkin listaamattomien suuri määrä on se joka työllistää aika suuren määrän muitakin kuin omistajiaan. Listaamattomat tuottavat todella suuren määrän verotuloja koska heidän toimintansa on tuottavaa jos kerran pysyvät pystyssä ja siitä koituu yhteiskunnalle runsaasti verotuloja. Se on vaan sosialistinen ahneus ja kateus todella typeryyttä jolla pyritään estämään menestystä, joten laittakaa ensin ay mafia verolle, ay mafiahan ei tuota mitään muuta kuin ongelmia niille jotka meitä pitävät hengissä!
Itsekin aikoinaan listaamattoman osaomistajan olleena niin voin kertoa, että kyllä aina investoitiin sitä mukaa kuin nähtiin toiminnan kannalta tarpeelliseksi. Aina ei kannattanut moiseen lähteä, vaan hankittiin alihankintana se mihin muutoin olisi pitänyt investoida. Ajattelepa vaikka tilannetta, jossa pitäisi tehdä suri investointi, jolle et kykenisi saamaan käyttöä kuin osalle ajasta, niin silloin on hyödyllistä käyttää jonkun muun investointia apuna ja ostaa häneltä ne tuotteiden osat, joita itse ei ilman suuria investointeja saa aikaan.Extyökkäri kirjoitti:
Listaamattomat yritykset ovat suuri joukko yrittäjiä jotka itse asettavat oman pääomansa alttiiksi sille, että voi mennä huonostikin. Siis aivan eri lailla kuin pörssiyhtiöiden pääomat jotka ovat muiden sinne sijoittamia. Pörssiyhtiöt harvoin ovat pääomistajiensa hallitsemia mutta listaamattomat ovat ja kuitenkin listaamattomien suuri määrä on se joka työllistää aika suuren määrän muitakin kuin omistajiaan. Listaamattomat tuottavat todella suuren määrän verotuloja koska heidän toimintansa on tuottavaa jos kerran pysyvät pystyssä ja siitä koituu yhteiskunnalle runsaasti verotuloja. Se on vaan sosialistinen ahneus ja kateus todella typeryyttä jolla pyritään estämään menestystä, joten laittakaa ensin ay mafia verolle, ay mafiahan ei tuota mitään muuta kuin ongelmia niille jotka meitä pitävät hengissä!
Itsekin aikoinaan listaamattoman osaomistajan olleena niin voin kertoa, että kyllä aina investoitiin sitä mukaa kuin nähtiin toiminnan kannalta tarpeelliseksi. Aina ei kannattanut moiseen lähteä, vaan hankittiin alihankintana se mihin muutoin olisi pitänyt investoida. Ajattelepa vaikka tilannetta, jossa pitäisi tehdä suri investointi, jolle et kykenisi saamaan käyttöä kuin osalle ajasta, niin silloin on hyödyllistä käyttää jonkun muun investointia apuna ja ostaa häneltä ne tuotteiden osat, joita itse ei ilman suuria investointeja saa aikaan.Eihän sillä ole merkitystä, millä periaatteella kukin sijoittaa omaisuuttaan yrityksiin. Osakeyhtiöissä jokainen vastaa sijoittamallaan omaisuudella, ei koko omaisuudellaan. Joku voi sijoittaa aivan hyvin pörssiyritykseen ihan yhtä suuren osan varoistaan kuin listaamattoman yritykse omistaja. Usein listattujen yritysten suurilla omistajilla on rahallisesti paljon enemmän pelissä kuin listaamattomien yritysten omistajilla.
Esiim. Talvivaaran suursomistajalla Pekka Perällä oli parhaimmillaan viidennes sen osakkeista. Talvivaaran ajautui yrityssaneeraukseen ja sen osakkeet nollautuivat. Rahaa paloi melkoiset määrät esim. Perällä. Suomen yksi parhaiten menestyneistä yrityksistä on ollut Herlinien suvun omistama Kone. Pekka Herlnin kuoltua Koneen pääomistajiksi nousi hänen perillisistään Antti Herlin, joka pitää edelleen Koneen määräysvaltaan hallussaan yli 60 %:n omistusoikeudella itse ja omistamiensa holding-yritysten kautta. Kone on ollut Suomen mitassa valtava työllistäjä. Samoin siitä erkaantuneet nosturiyritykset, jotka ovat määräysvallan osalta muiden Herlnin suvun jäsenten hallussa. Listautuminen on olennaista sille, että Koneesta on tullut ehkä maailman johtava hissiyhtiö. Miksi sen pääomistajia pitää kohdella osinkojen suhteen epätasa-arvoisesti verrattuna listaamattomien yritysten omistajaan. Herlinit ovat sijoittaneet näihin yhtiöihin satoja kertoja enemmän rahaa kuin monen listaamattoman yrityksen omistajat yhteensä. Kone on työllistänyt niin suomalaisia monin verroin enemmän kuin kymmenet listaamattomat yritykset yhteensä. Kone on ollut yrityksenä erittäin tuottava ja kasvanut koko ajan lisää.
Yrityksen kasvussa ei ole kyse siitä, hankkiiko se joitain töitä alihankintoina vai ei. Kasvun mittarina liikevaihdon kasvu. Siis se, että yritys saa myydyksi päätuotteitaan koko ajan lisää. Kone on loistoeesimerkki tästä. Se on saanut kasvuinvestoinneilleen tarvittavia pääomia esim. osakeantien kautta. Omistajat tuovat yritykseen lisää pääomaa ja saavat vastineeksi osuuden tulevista tuotoista.
Osinkojen verohuojennuksesta vastustamisessa ei ole kyse kateudesta. Asia on täysin päinvastoin. Siinä on kyse siitä, että yritykset voisivat kasvaa ja investoida enemmän, jotta sitä kasvua olisi tulevaisuudessa vieläkin enemmän ja kauemmin. Ruotsissa tämä on täysin ymmäretty eikä siellä kukaan esitä listaamattomille yrityksille mitään erityisetuja, jotka toimivat kasvun ja investointien tulppana. He eivät ole hölmöjä ja siksi heille meneekin paremmin kuin täällä.Extyökkäri kirjoitti:
Listaamattomat yritykset ovat suuri joukko yrittäjiä jotka itse asettavat oman pääomansa alttiiksi sille, että voi mennä huonostikin. Siis aivan eri lailla kuin pörssiyhtiöiden pääomat jotka ovat muiden sinne sijoittamia. Pörssiyhtiöt harvoin ovat pääomistajiensa hallitsemia mutta listaamattomat ovat ja kuitenkin listaamattomien suuri määrä on se joka työllistää aika suuren määrän muitakin kuin omistajiaan. Listaamattomat tuottavat todella suuren määrän verotuloja koska heidän toimintansa on tuottavaa jos kerran pysyvät pystyssä ja siitä koituu yhteiskunnalle runsaasti verotuloja. Se on vaan sosialistinen ahneus ja kateus todella typeryyttä jolla pyritään estämään menestystä, joten laittakaa ensin ay mafia verolle, ay mafiahan ei tuota mitään muuta kuin ongelmia niille jotka meitä pitävät hengissä!
Itsekin aikoinaan listaamattoman osaomistajan olleena niin voin kertoa, että kyllä aina investoitiin sitä mukaa kuin nähtiin toiminnan kannalta tarpeelliseksi. Aina ei kannattanut moiseen lähteä, vaan hankittiin alihankintana se mihin muutoin olisi pitänyt investoida. Ajattelepa vaikka tilannetta, jossa pitäisi tehdä suri investointi, jolle et kykenisi saamaan käyttöä kuin osalle ajasta, niin silloin on hyödyllistä käyttää jonkun muun investointia apuna ja ostaa häneltä ne tuotteiden osat, joita itse ei ilman suuria investointeja saa aikaan.Jatkan vielä sen verran, että suhtaudut asiaan yritysten kannastamisena yrittämiseen, jotta yrittäminen hyödyttäisi koko yhteiskuntaa. Tämä ajatuksen voi kyllä allekirjoittaa periaatteessa, mutta sehän ei tässä ole koko totuus eikä se olennaisin asia.
Kun yhteiskunta tukee jotain yritystoimintaa, ajatuksena pitää olla tietysti se, että yhteiskunta saisi siitä maksimaalisen hyödyn. Eihän yhteiskunnan tehtävänä voi missään määrin tukea yrittäjien rikastumista sinällään. Yhteiskunta eli valtio siis ajattelee, että millä tavoin sen tukee laittamia panoksia allokoidaan parhaalla mahdollisesella tavalla ja viisaasti. Apuun tulee tietysti silloin historiatieto siitä, millä tavoin sijoitettu raha tuottaa suurimman hyödyn.
Tästä suurimman hyödyn näkökulmasta ei ole järkevää tukea yrityksen omistajien osinkohaluja. Yhteiskunna etu on sen sijaan se, että yritykset kasvavat eli niiden liikevaihto ja työllistämispotentiaali kasvavat. Yhteiskunta haluaa nimenomaan huppuluokan yrityksiä eikä mitään rupuluokan nakkikioskeja. Idea on sama kuin nyt lätkän MM-kisoissa Suomen joukkueen kokoaminen. Pelaajia ei ylipainoisista divaritason pelaajista vaan parhaista mahdollista saatavissa olevista pelaajista. Tämä näkyy nytkin hyvänä menestyksenä Suomen joukkueessa. Se vaikuttaa olevan vähintään kolmen parhaan joukkueen joukossa. Yritysten tukemisessa pitää olla sama. Kannattaa tukea niitä, jotka kykenevät ja haluavat kasvattaa liikevaihtoaan ja työllistää lisää ihmisiä. Tässä suhteessa listautuminen pörssiin tukee tätä kehitystä. Sen vuoksi olisi viisaampaa mieluummin helpottaa listattujen kuin listaamattomien yritysten verotusta mutta ei osinkoverotusta vaan ennemmin osakkeiden myyntituloista saatuja tuloja.
Kateus ei siis kannata, mutta tukien järkevä allokointi kannattaa.- Anonyymi00021
Extyökkäri kirjoitti:
Kyllä toimiva ja tuottava yrityskäytännön mukaan. Muutoin sille käy kuten SOK:lle ja OP Yhteistuelle aikoinaan. Vasuripohjainen talousnäkemys kaataa firmat aivan kuten Suuren ja Mahtavankin aikoinaan!
Tarkoitatko Nokiaa ?
Anonyymi00021 kirjoitti:
Tarkoitatko Nokiaa ?
Sinä Lyyli lienet pentu, jos et tiedä mikä tai kuka oli Suuri ja Mahtava! Se selviää sen maan kansallislaulun alusta! Mieti niin sekin sinulle selviää ja samalla hieman sivistyt!
- Anonyymi00023
Extyökkäri kirjoitti:
SKOP ei liity noihin mainitsemiini ja siihen listaani voidaan lisätä vielä Kansa yhtiöt kun kuitenkin kilpaileva If pärjää hyvin vaikka lieneekin menestyksen huumassa hieman muuttanut muotoaan kuten nimeäänkin. Vasemmiston talouspolitiikka on tie tuhoon!
Kaikkien veroja pitäisi huojentaa ja listaamattomien osinkoverotus ei ole mikään huojennettu vaan päätetty jotta niitä saataisiin enemmän työllistämään kansalaisia. Miksi hyvästä työstä itäisi vielä rangaista? Ideasi ovat perin sosialistisia kateuden aikaansamia!Paljonko ovat työllistäneet ?
Tilastoja vait oletko pelkkä Anaali ? - Anonyymi00024
Extyökkäri kirjoitti:
Sinä Lyyli lienet pentu, jos et tiedä mikä tai kuka oli Suuri ja Mahtava! Se selviää sen maan kansallislaulun alusta! Mieti niin sekin sinulle selviää ja samalla hieman sivistyt!
Sinulla ei näytä olevan pelkoa sivistymisestä ?
Anonyymi00023 kirjoitti:
Paljonko ovat työllistäneet ?
Tilastoja vait oletko pelkkä Anaali ?Minä olen Extyökkäri, sinä Lyyli lienet se mainitsemasi itse!
Olen itse ollut toisena pääomistajana listaamattomassa yrityksessä ja työllistimme suoraan tusinan ja epäsuorasti alihankintoina vielä lukuisan määrän työntekijöitä. Kun yrityksistä lukumääräisesti suurin osa on pieniä ja keskisuuria ja noista suuri osa on listaamattomia niin aika suuren osan listaamattomatkin työllistävät. En näin äkkiä löytänyt tilastoa juuri tuolla argumentilla joskin muita löysin. Listautumattomuudella kun ei ole työn kannalta mitään merkitystä, työntekijöitä palkataan kun heille on työtä tarjolla!
Mitä enemmän tuloksesta jää omaan käyttöön sen suuremmat mahdollisuudet on kehittyä ja sikäli saada lisää työpaikkoja aikaan. Paljoin veroja kun ei ole mikään yrityksen virkistysruiske!
- Anonyymi00015
ÄLÄ RUOKI TROLLIA!
Nuo ko. nimimerkin turinat ovat niin selkeän kaavamaista saman kokoomusviestin toistoa, että kyseessä on ilmeinen tekoälybotti.
Toisin sanoen ruokkimalla trollia, väittelet tosiasiassa itsesi kanssa :)- Anonyymi00022
Extyökkäri kirjoitti:
Todellisuus näyttää Lyylille olevan vaikeaa ymmärtää!
Siinä tapauksessahan sinä oletkin oikein Lyylien Lyyli !
Taidat Lyyli olla itse trolli koska niin alat trollisotaa käymään! Pelkäätkö kilpailua? Ole huoleta, minä en ainakaan trollikilpailijaksi sinulle ala, vaan pysyn todellisessa maailmassa!
- Anonyymi00025
Extyökkäri kirjoitti:
Taidat Lyyli olla itse trolli koska niin alat trollisotaa käymään! Pelkäätkö kilpailua? Ole huoleta, minä en ainakaan trollikilpailijaksi sinulle ala, vaan pysyn todellisessa maailmassa!
"vaan pysyn todellisessa maailmassa!"
Tuo oli hauska ja hyvä sinulta.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592